Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 401 TREES
Български

Programme: All

Planning region: Community-led local development (CLLD)

Description

The project includes health, social and educational services that are targeted to children from marginalized communities - such as the Roma and their families - on the territory of Rakovski Municipality.
The package of innovative health, social and educational services covers the construction of two centers called "houses" in two of the villages in Rakovski - Bolyarino and Momino Selo. "Houses" are premises of municipal buildings. There will be 2 social-health mediators working on an 8-hour working day, 2 hostesses on an 8-hour working day and 2 pedagogues on a 4-hour working day. Each of them will receive training organized by the partner of the Municipality of Rakovski under this project "National Alliance for Work with Volunteers" (NAWV) - Plovdiv. Main activities will be focused on hygiene habits, health and education of Roma children and their families.
There are five elementary schools in the municipality of Rakovski, which cover students from all the settlements, two of which are centers of primary education. For the needs of the project will be prepared by the partner NRWV - 6 persons "educational mediator" appointed on an 8-hour working day. They will focus on the role and the relationship teacher - parent - pupil in the educational environment and beyond. The main activities of the mediators will be: - Accompanying children from pre-school age and primary school pupils to educational institutions support both in the educational process and in the social-health direction. The activities of these specialists will continue among the Roma families in the form of home visits.
Within the project, specialized equipment and furniture will be purchased to provide the target group with a safe and secure environment for the implementation and delivery of the services offered.
At the end of the project period, an event will be organized to summarize the work of the project, to show the results achieved and to focus on the future continuation of the activities.

Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Предоставяне на индивидуални консултации и социално-здравна медиация на представителите на целевите групи: Оказване подкрепа на родителите от ромски махали в община Раковски, които имат затруднен достъп до социално-здравни грижи и до информация за отговорно родителство. Ще бъдат създадени 2 центъра по места - в с.Момино село и с.Болярино. Тези центрове ще се наричат „Къщата” и ще предлагат разнообразни услуги в подкрепа на качествено развитие на децата от ромски произход. Моделът на подкрепа включва: - Обучение на млади родители в умения за уверено, позитивно родителство, който започва още с установяването на бременността на майката. - Подкрепа на бъдещите и настоящи родители чрез регулярни срещи. Тези срещи ще бъдат през 2 седмици и ще продължават поне до края на първата година на детето. - работа на терен от социално-здравни медиатори, които ще познават целевата група добре. Те ще предоставят подкрепа към младите майки и родители при домашни посещения и ще ги насочват към специалисти за консултация. - провеждане на информационни кампании в ромската общност и в ромските махали за възможностите на услуги и подкрепа към тях. „Къщата” ще приема всеки делничен ден от 08,00 до 12,00 ч родители с децата си на възраст 0-6 години. Едното място е в с. Болярино – част от кметството – в стая 20 кв.м. на първи етаж плюс санитарен възел. В Момино село е част от сградата на местното читалище – помещение от 55 кв.м., от които ще се пригодят около 25 кв.м. за здравно-социални консултации и санитарен възел. И двете помещения ще бъдат обзаведени и оборудвани с място за игра на деца и родители /постелки за игра, играчки, книги/, обучителен кът и маса за повиване и консумативи, обучително място за хранене и пространство за провеждане на консултации и лекции. В „Къщата“ родителите ще могат да се научат да повиват бебе, да играят и общуват с децата си. Всяка къща ще се обслужва от домакин, който ще бъде наето на 8-часов работен ден лице от местната общност. Той ще има задължения да посреща и изпраща родители, да отговаря за стопанисването на „Къщата“ и за информиране на заинтересованите лица за следващи дейности. Това лице ще обучава децата и техните родители на основни хигиенни навици – миене на ръце, зъби, посещение на санитарен възел, поведение на масата при хранене, начин на изразяване и др. Услугата в общността ще се наблюдава от социално-здравен медиатор /по един за всяка „Къща“/. Медиаторът ежедневно ще представя ползата от добрите хигиенни навици и вредите от липсата на такива. Освен това ще обучава бъдещи и настоящи родители за правилно отглеждане на новородено. Ще акцентират върху поведението на родителя при хранене, повиване, масажиране и други дейности, т.е. обгрижването на бебето.Социално – здравният медиатор информира за техники и методи относно позитивното родителство. Той следи, наблюдава и дефинира тревожни симптоми в поведението на децата и насочва вниманието на родителите им към такива. Социално – здравните медиатори ще работят за осъществяването на профилактичните дейности и разяснителните кампании в ромските общности, както и ще съдействат на нуждаещите се от малцинствените групи за достъп до здравни и социални услуги. Социално-здравните медиатори ще обхождат всеки ден махалите в следобедните часове и ще информират настоящите и бъдещи родители за възможността да посетят „Къщата”, графика на здравните лекции и възможностите за подкрепа. Те ще придружават при нужда родителите и децата до здравни и социални институции за медицински прегледи или консултации, както и ще им посредничат при възникнали въпроси и трудности с различни държавни или общински учреждения. Социално-здравните медиатори ще бъдат обучени и супервизирани от НАРД. В „Къщата” по установен график всеки месец ще има по 2 лекции от специалисти по ранно детско развитие /невролог, социален работник, психолог, диетолог, др./, които ще правят демонстрации и консултации на място за родители. Този график ще бъде изготвен от партньора НАРД и социално-здравния медиатор, който ще има задължение да проведе информационни кампании за всяка тематична лекция. 79 823.62 126 047.23
Подобряване достъпа до образователни услуги за ранно детско развитие : В рамките на тази дейност в изградените образователни кътове в „Къщите” ще бъде предоставен достъп до място, където децата от предучилищна възраст ще могат да направят своите първи стъпки в образователната сфера. Причина за възникване на тези центрове и нуждата от тях е високата степен на необхванатост на деца в предучилищната система. Липсата на детски градини в двете села - Момино село и Болярино, отдалечен достъп до тези услуги или бедност са сред основните причини, поради които много деца от ромски махали посещават първи клас без никаква или с много слаба подготовка за учебната среда. Те имат оскъдни хигиенни навици, както и умения да се справят с новата среда. Голяма част от тези деца не могат да се изразяват на български език. Това води до трудности в тяхната адаптация – както за самите деца, така и за родителите им и педагозите. Като алтернатива на липсващи образователни услуги за предучилищна подготовка, в „Къщата” заниманията ще се случват всеки делничен ден от 13,00-17,00 ч. за деца на възраст от 3 до 6 години. Достъпът е безплатен, като родителите не оставят децата си, а се запознават с темите по даденото направление за деня и играят заедно с тях, като същевременно получават съвети и информация за това какво следва в училище. Двете описани места в Момино село и Болярино ще има обособени пространства до 30 кв.м. За с.Болярино това е втори етаж на сградата на кметството, а в с.Момино село това е част от 50 кв.м. помещение. За целта местата ще бъдат обзаведени с масички, столчета и други мебели, пресъздаващи и подготвящи децата за учебна среда. Ще бъдат подготвени с налични моливи, химикали, боички и пособия, с които чрез игра и групови занимания те ще усвояват порядките в учебна среда. Успоредно с това родителите и децата ще могат да свикнат с режим, характерен за училище и детски градини – хигиенни навици, групови образователни активности и др. Чрез престоя си там децата неусетно ще възприемат основни порядки - как да седят на чин, как да боравят с книжки, моливи, как да спазват дисциплина и да изградят хигиенни навици. Децата ще бъдат насърчавани да се включват в групови и индивидуални занимания с родителите си с цел да опознаят училищна среда, да имат изградени очаквания как преминава един ден в детска градина или училище, какви са основните правила и норми на поведение в група и така да бъдат подготвени за обучителни процеси. За целта във всяка „Къща“ в следобедните часове ще присъства образователен медиатор, който работи в училище или детска градина. Той ще работи с децата по тяхната предучилищна подготовка, а с родителите по мотивация за сътрудничество и подкрепа на децата. Сред част от темите са : - основни хигиенни навици – миене на ръце, зъби, ходене до тоалетна - запознаване с българския език, букви, звукове, срички, думи, изречения, четене на текстове, на приказки, драматизация, ролеви игри и др. - математика – запознаване с цифрите, знаци, сравняване на количества и др. - цветоусет, рисуване и музикални занимания - развиване на финна моторика - знания за света, за околната среда - безопасност на пътя, как да пресичат, какво да бъде поведението им на улицата - празници и обичаи, традиции Домакините на „Къщите” също ще подпомагат усвояването на определени умения и теми като подпомагат дейността на образователния медиатор. Времетраенето на дейността, 12 месеца, което позволява при добри метеорологични условия част от образователните теми да бъдат почасово провеждани отвън в дворното пространство на „къщите“. За целта се предвижда да бъдат закупени образователни пособия и съоръжения за обучение на открито. Дейността на образователните медиатори ще бъде супервизирана от експерт от НАРД. 43 128.50 34 586.10
Превенция на ранното отпадане от училище: Дейността ще се проведе на територията на община Раковски, като обхваща деца и ученици в задължителна образователна възраст 5 год. - 10 години, т.е. предучилищен и начален етап, които се обучават в 5 основни училища на територията на Общината, а именно: – две основни училища в гр. Раковски - ОУ " Христо Ботев" кв. Секирово и ОУ" Христо Смирненски" кв. Генерал Николаево - едно средищно основно училище "Отец Паисий" в с. Стряма - едно средищно основно училище "Гео Милев" в с. Белозем - едно основно училище "д-р Петър Берон" в с. Чалъкови. Дейността ще обхване деца от предучилищна възраст – 5 - 6 годишни и ученици в начален етап на образование 1 - 4 клас. С тези деца и ученици, обхванати в съответното учебно заведение в задължителна образователна възраст 5-6 год. възраст и ученици от начален етап от 1-4 клас, ще се работи за превенция на ранното отпадане от училище. За целите на дейността ще бъдат нает 6 лица "образователен медиатор", които ще работят директно с децата за редовно посещение на учебните занимания, мотивация за активно включване в образователния процес, проследяване на тревожни поведенчески модели и взимане на мерки по изясняване на случаи. Образователните медиатори ще осъществяват и връзката с родители и учители за своевременно отстраняване на проблеми, свързани с включването на децата в ученически процес. Предвижда се да бъдат наети 6 лица на 8 часови трудови договори "образователни медиатори" – 2 лица за град Раковски, 1 лице за Чалъкови, 1 лице за Стряма,1 лице за Белозем и 1 лице за Шишманци, за период от 9 месеца, за една учебна година , от септември 2019г. до май 2020г. Като медиаторът от Шишманци ще подпомага образователните дейности на децата от Шишманци, които посещават средищното основно училище в с. Белозем. Дейността на медиаторите ще започва сутрин от 7 часа, като те ще бъдат от местната общност и ще придружават децата от маргинализираната общност до съответното учебно заведение. Част от децата и учениците ще бъдат придружавани от образователния медиатор при пътуването с ученически автобус от едно населено място до друто, където се намира съответното средищното училище. По време на учебни занятия ще бъдат подпомага ни най-вече децата от предучилищна възраст , а именно 5-6 годишни и при нужда, и в междучасията и останалите ученици от начален етап 1-4 клас. След приключване на учебни занятия образователният медиатор ще придружава групата до съответното населено място и съответния дом, като информира родителите за протичането на учебния ден. Това лице ще бъде връзката и опорната точка между родителя и учителите от съответното учебно заведение. Образователните медиатори ще преминат първоначално обучение и ще бъдат супервизирани от НАРД. 41 221.07 9 338.41
Развитие на местните общности и преодоляване на негативни стереотипи: Дейността ще се проведе на територията на 5-те училища в община Раковски – две основни училища в гр. Раковски, средищни основни училища в с. Стряма и с. Белозем и основно училище в с. Чалъкови. Дейностите ще обхванат заинтересовани страни в образователния процес – родители на деца от предучилищна възраст – 5-6годишни, ученици 1-4 клас, и педагози. Предвижда се да бъдат организирани: - по 2 фокус-групи в рамките на една учебна година за всяко училище с учителите за преодоляване на негативни стереотипи и споделяне на добри практики относно развитие на местните общности. Тези фокус-групи ще бъдат модерирани от експерт от НАРД и ще очертаят заплахите и факторите за влияние на процесите. Тези фокус-групи ще изведат и нуждите на педагозите от подкрепа към тях. На събитията ще присъстват и представители на отдел образование към община Раковски. - Неформални срещи с родителите на децата в училище – ще бъдат организирани по 2 срещи с родителите на ученици за всяко училище в рамките на учебната година. На тези срещи ще се работи за идентифициране на предизвикателства и търсене на решения за преодоляване на негативни стереотипи и развитие на местните общности. Срещите ще се модерират от експерт от НАРД. - В края на проектният периода ще бъде проведена публична заключителна конференция за представяне на резултатите от проекта. На конференцията ще присъстват общински и регионални представители на образованието, социалните и здравните услуги, училища, детски градини, представители на ромската общности, медии и други. В рамките на събитието ще се търсят възможности за надграждане на практиките по образователна интеграция и превенция на отпадане от училище на деца от маргинализирани групи и превръщането им в устойчиви инструменти за справяне с проблемите на малцинствата. 9 000.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).