Description
The project "For a Better Life in Rakitovo Municipality" aims at creating a model for promoting partnership and cooperation between local authorities and Roma communities through the participation of all institutions, partners and associated partners working for the integration of these target groups in Bulgarian society. The project proposal envisages the implementation of activities for activation of economically inactive persons, psychological support, motivation, social and professional integration of persons from the target groups with a focus on their participation in the labor market and the creation of skills for successful work placement and / or adaptation to working conditions when engaged in employment. Key Competence Training 4 "Digital Competence" is foreseen, which will provide opportunities for the trainees of the target group for future realization in the labor market. In view of the development of information and communication technologies and the increase in the amount of information available on the Internet, there is a need to have specific knowledge and skills to work with the existing technological infrastructure of each of us. The employment of 25 persons from the target group will be ensured, of which ten persons will be employed by the partner "PEYCHINOV LES" EOOD, Kostandovo and 15 persons from the municipality of Rakitovo. Another major activity is raising awareness of the social and health rights of marginalized groups by conducting information campaigns. Promoting family planning changing practices that have a negative impact on the social inclusion of young people from marginalized communities, enhancing health culture. Support is provided to children and students from the ethnic minorities in the municipality of Rakitovo in the field of education and work with their parents to increase the interest in education - family support of their children in kindergartens and beyond to achieve better results.
Activity | Contracted Amount | Reported Amount |
---|---|---|
Допълнително обучение по български език за децата, за които българският език не е майчин: Целта на дейността е децата, чиито майчин език не е българският, да получат необходимите езикови познания и подготовка за успешен старт в училище. В община Ракитово е на лице фактът, че децата от етническите малцинства в детските градини, а впоследствие и в училище не владеят добре български език, което води до незадоволителни резултати в обучението в училище и трудна социализация. Децата, при които езикът в семейството е различен от българския се затрудняват в процеса на общуване и обучение. Ниската грамотност на родителите и съществуващите финансови проблеми в семействата, води до незаинтересованост и често отсъствие на децата. Липсва мотивация за присъствие в детски колектив и участие в учебен процес. Занижени са индивидуалните постижения в обучението им. Един от начините за разрешаване на подобни проблеми е реализиране на дейности, насочени към допълнително обучение на децата за овладяване на български език. Дейността ще спомогне за засилване на мотивацията за активно включване в образователния процес на деца от предучилищна възраст, а по-късно и в началния етап на образование. Предвиждат се следните поддейности: За деца на възраст 3-4 години, чийто семеен език е различен от българския. - Обогатяване на речниковия запас от думи с цел улесняване общуването на децата в детския колектив. - Стимулиране развитието на умението у детето да общува в различни ситуации. За деца на възраст 5-6 години, подлежащи на задължителна подготовка в подготвителна за училище група, една и две години преди постъпване в първи клас, чийто семеен език е различен от българския. - Обогатяване на речниковия запас от думи с оглед постигане на конструктивно равнище на общуване чрез българския език. - Съчетаване на речниковата работа с логически задачи, развивана на наблюдателността на децата и способностите им за определени изводи и умозаключения. - Индивидуална и целенасочена работа върху постижимо от децата, осмисляне на понятията изречение, дума, сричка, звук на базата на възприятието за големина, за вместване на всяка по-малка единица в по-голяма. Допълнителното обучение по български език ще бъде съчетано със заучаване на песни и музикални игри за по-лесно овладяване на книжовния български език. Ще се използват дидактични игри: познавателни и интелектуални, сюжетно - ролеви игри и игра драматизация. Дейността ще се реализира в детски градини, партньори по проекта, като ще бъдат включени 140 деца, разпределени в 11 групи, за които българският език не е майчин. | 62 862.66 | 32 767.44 |
Предоставяне на психологическа подкрепа за децата от етническите малцинства, чрез индивидуални и групови мероприятия: Дейността предвижда осигуряване, при необходимост, на психологическа подкрепа чрез индивидуални и групови мероприятия, за децата от етническите малцинства с цел изграждане на доверие, лесно приобщаване и разбирателство между децата. Родителите и учителите не винаги успяват бързо да адаптират детето към промените. В този периода на адаптация и интегриране в помощ на детето ще бъде психолог. Той ще помага да се открият решения за повечето проблеми. Такива могат да са: трудност в общуването с родители и връстници; агресивност и хиперактивност; постъпване за първи път в детска градина; преместването в друга детска градина, страх, неувереност и др. Безусловно, детето се нуждае от специфична професионална подкрепа при постъпване в детска градина и проблем с общуването. Психологът ще провежда диагностика на психическото състояние на детето, използвайки специализирани методики. С помощта на безопасни способи той ще се стреми да разбере от какво произлиза състоянието на детето. Психологът ще провежда развиващи индивидуални и групови мероприятия с деца в предучилищна възраст /памет, внимание, творчески способности/, осъществяване на подготовка на детето за постъпване в училище. В срещите си с психолога, детето ще развие навици за общуване, усеща своята ценност и повишава самооценката си, развива творческите си способности. Тренират се успеваемостта, укрепването на паметта и вниманието. Психологът ще осъществява предварителна работа “на място”- в детски градини в общината, за намаляване на стреса и по-бърза адаптация към новата и нежелана среда; индивидуално обучение за преодоляване на проблемите: социални умения, езикова бариера (когато е необходимо); подкрепа за реално включване в живота на групата и в учебния процес по общата учебна програма след изтичането на периода на адаптация; работа с родителите на децата, които има нужда от психологическа подкрепа; работа с останалите деца и всички родители за взаимно разбиране, приемане и взаимна адаптация. | 48 000.00 | 47 796.00 |
Работа с родители без разлика от етническия им произход, чрез включването им тренинг-обучения: Дейността включва провеждане на тренинг-обучения за родители за психологическо подпомагане, както следва: 1. Тренинг-обучение на тема „Толерантност” в рамките на 8 уч. часа за 160 родители, разпределени в 8 групи 2. Тренинг-обучение на тема „Заедно” в рамките на 8 уч. часа за 160 родители, разпределени в 8 групи Тренинг - обученията ще бъдат фокусирани върху активно включване на родителите във възпитателно – образователния процес в детските градини. Целта на обученията е възпитаване на толерантни качества у родителите чрез собствения им положителен пример, който да се предаде на децата в семейството. В тренингите се предвижда да се развият уменията на родителите за толерантно общуване, недискриминация и приемащо поведение към различието. Тренинг-обученията са фундаментът, който ще бъде поставен за приемане на ромското общество и интеграцията им, тъй като ще участват родители без разлика от етническия им произход. Родителите ще изградят принадлежност към групата чрез симулации и игрови методи, ще имат възможност да се утвърждават и самоутвърдават в групата и да придобият нови знания и нови емоции. Тренинг-обученията ще създадат предпоставка за развитие на креативност в общуването и взаимодействието с малцинствени групи . Специфични цели на тренинга: - Готовност на родителите да приобщават децата за училище и създаване на условия за социална интеграция; - Подготвеност на родителя за приобщаване на детето към различните хора и оценяването им в различните общности; - Проявяване на интерес, уважение, отзивчивост и толерантност към другите хора; - Насърчаване към все повече взаимни дейности и добри взаимоотношения един към друг; - Привличане на родителите, като партньори чрез създаване на условия за подобряване на взаимодействието със семейството. | 92 160.00 | 91 920.00 |
Насърчаване активното участие на родителите в образователния процес: Дейността има за цел да активира и мотивира участието на родителите в образователния процес и подпомагане на педагогическия персонал. Факт е, че родители от малцинствата не са активни, не участват и не подпомагат педагогическия персонал и вследствие на това децата трудно се интегрират в образователния процес. Основната цел на настоящата дейност е да засили участието на родители от ромски произход, чрез включване в дейности, които да се възприемат леко без съпротиви и в същото време да повиши интереса им свързан с развитието на техните деца. Такива дейност се явяват информалното образование, а именно включването на родители и деца в излети. За да се постигнат целите по настоящата дейност тя ще се реализира с помощта на социални психолози, които в процеса на мероприятията ще въздействат, взаимодействат, сугестират и провокират активното участие на родителите и въвличане на децата в образователния процес. Работата с родители и деца ще бъде организирана в неформална среда , чрез провеждане на мероприятие „Излет на тема:“ Желани посоки“. Целта на мероприятието е подпомогне на всяко подрастващо дете да открие и изрази уникалната си индивидуалност, да уважава себеизразяването на другите и да твори заедно с тях. Посредством творческите техники и игри децата ще опознават своите чувства, емоции, вълнения и през тях да се свържат със своята креативност. Основният фокус е върху свободното изразяване и радостта от това да изразиш себе си. Методи, използвани в психологическото подпомагане: 1. Симулации; 2. Ролеви игри; 3. Работилници. В излетите ще има игри. Играта е творческа дейност в своята същност, а от друга страна, е най-сериозното занимание за децата. Тя е изразяването и сбъдването на техните желания. Играта отваря също и пространство за иницииране на емоционални взаимоотношения и така подпомага социалните контакти при децата. Творческият процес помага на децата да отработят неусетно преживявания, емоции и чувства от реалния живот, а творбата е посредникът между вътрешния свят на детето и външната реалност. Участието в този процес дава на децата увереност в себе си и себеуважение, развива техните социални умения и желание да споделят с другите своята уникална същност. | 57 600.00 | 57 360.00 |
Форум за мултикултурен диалог: Ще бъде създаден Форум за културна интеграция, състоящ се от два модула - създаване на местни инциативни групи за провеждане на системен и мултикултурен диалог, целящ преодоляване на негативни обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност чрез представяне и промотиране на културната специфика и интерактивна платформа с „Цветове”, за целите на която ще бъдат издирени, изследвани, възстановявени и съхранени българските и ромските традиции, бит и култура от региона, посредством формите на съвременното изкуство и култура. Основните цели на дейността са: 1. Стимулиране на активното включване в мултикултурна среда и обществения живот на представители на маргинализирани групи. 2. Преодоляване на негативни нагласи 3. Популяризиране на добри практики за включване и адаптиране в мултикултурна среда 4. Създаване на мрежа за мултикултурен диалог, в рамките на интерактивна платформа, в която ще участват представители на различните етноси в региона, образователни институции и организации. Целеви групи: Преки целеви групи: Представители на маргинализирани групи от различните етноси в региона, ромски организации, гражданското общество, образователни институции и организации. Непреки целеви групи: Последващите ползватели на интерактивната платформа. Форумът ще окаже въздействие върху представители на маргинализирани групи, от различните етноси в региона, ромски организации, гражданското общество, образователни институции и организации, които ще вземат пряко участие в провеждането на встъпителната среща на форума, формирането на местните инициативни групи и реализирането на добри практики за мултикултурен диалог и включване в общността. Дейността ще създаде предпоставка за устойчиви резултати, чрез интерактивната платформа, която ще продължи да съществува и да се развива и след приключване на проектните дейности и ще послужи за основа за създаване на бъдещи инициативи в тази сфера. Местните инициативни групи ще представляват формирования по културни и фолклорни сектори и етноси в общността /традиции, фолклор, обичаи и т.н./, които ще осъществяват дейности насочени към проучване, документиране и съхраняване на български и ромски традиции и ритуали от областта. Културните и фолклорните сектори, както и членовете на местните инициативни групи ще бъдат оперделени по време на въвеждащата среща между заинтересованите страни. Интерактивната платформа ще създаде основа за практическото развитие на местните общности и преодоляване на негативните стереотипи в общността, основани на етнически произход. Ще се създаде предпоставка за сближаване и мултикултурен диалог. В платформата „Цветове” ще бъде създадена електронна библиотека, в която ще бъдат включени описания на традициите, обичаите и ритуалите от региона. В нея ще присъстват и кратки документални разкази, които ще бъдат част от онагледяването на ромските и българските традиции, ритуали и обичаи чрез похватите на аудиовизуалното изкуство. Платформата ще съдържа и разкази за съвременно ромско изкуство, бит и култура. В дейността ще бъдат включени деца и ученици, както от малцинствените групи, така и такива които не са представители на етнически малцинства, с цел постигане на интеграционен ефект от изпълнението на операцията. Интерактивната платформа пряко ще съдейства за преодоляване на негативните стереотипи, основани на етнически произход и културна идентичност. | 40 790.00 | 53 014.64 |
Създаване на клубове по интереси за насърчаване общуването, съвместните изяви и развиване на културната идентичност : Изборът на клубове се основава на форми, които от една страна ще доведат до насърчаване общуването и съвместните изяви между деца от различните етноси, а от друга страна ще спомогнат за съхраняване и развиване на културната идентичност на децата от етническите малцинства и техните връстници в интеграционна мултикултурна среда. Чрез работа в клубове по интереси, ориентирани към различни изкуства, децата ще развият по-лесно умения, които да подобрят общуването с връстниците им от други общности. В детските градини ще бъдат сформирани клубове, в които децата ще придобият знания в различни сфери на живота, социални умения и ценности: 1. Клуб "Театрално студио": запознаване с мъдростта от приказките на балканските народи, изграждане на умения да пресъздават приказки чрез театър, мотивация за общуване на български език, социализация на различни етнически групи, изява и поощряване на децата. 2. Клуб "Занаяти": чрез дейностите в клуба децата ще натрупват знания за старинни занаяти, ще придобиват технологични умения и опит при ръчна изработка на модели от различни материали с различни инструменти, ще използват разнообразни операции и техники за постигане на поставената задача, проявяване на инициативност и творчество. 3. Клуб "Обичам те, роден край": усвояване на знания за родния край и неговите забележителности, възпитаване чувство на любов и привързаност към роден край и Родина. 4. Клуб "Знам и мога": предоставя възможност за творческа изява на децата със задълбочени знания и практически умения в областта на математиката, социалния и природния свят; успешно адаптиране на децата в детската градина; подготовка на деца билингви за училище; изградени умения, навици и култура на общуване. 5. Клуб "Уча и играя": стимулиране на толерантност, взаимопомощ, сътрудничество и отговорност, чрез спорт. 6. Клуб "Песни най-чудесни": създаване на хор от деца с певчески заложби, развиване на певческата култура на децата. Клубове по интереси ще бъдат сформирани в следните детски градини: - В ДГ „Малина Тодорова” гр. Ракитово - общият брой на участниците в клубовете ще бъде 100-120 деца. - В ДГ „Митко Палаузов” гр. Ракитово - общият брой на участниците в клубовете ще бъде 100-120 деца. Клубовете ще дадат възможност на деца от различни етноси да се чувстват равноспоставени на базата на техните таланти и заложби. Децата ще бъдат активни участници в целия процес, споделяйки отговорностите за успеха за създадения общ продукт. Детските градини на територията на община Ракитово не разполагат с необходимото оборудване за изпълнение на дейностите в клубовете и създаване на творческа среда. Във връзка с това за дейността е необходимо закупуване на оборудване и обзавеждане. | 59 374.83 | 39 428.58 |
Notes:
Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN