Description
The year 2025 marks the 10th anniversary of Burgas International Film Festival (BIFF) which is the starting point for this project. The current project proposal plans to expand and enrich the activities of the festival by focusing on a hybrid presentation of European film productions and formats that often do not reach Bulgarian audiences. These activities would be accompanied by workshops and masterclasses to support and inspire young industry professionals. The project includes the presentation of European short and medium-length films, which are very often not distributed and do not reach the public due to the specificities of the industry, the cultural context or perhaps the belittling of the short form. These films will be presented in three different programmes. Our regular selection of international short films will be presented during the tenth edition of BIFF, which has competitive character and it will include at least 6 European films. Also at the festival, a special new programme of shorts will be presented, which will include daring short films that use innovative and avant-garde ways of visual storytelling and question established notions or norms of narrative structures, creating a space for experimentation with the film medium and the possibility of pushing its boundaries. The third programme is a curated online programme that will be shown on a dedicated digital platform and will feature European short and medium-length films. This programme will run for 8 months and will reach a wider audience at national level due to its digital distribution. The planned colateral activities of the project are related to knowledge exchange and convergence (cultural and professional) of young professionals and European specialists. This will be done by holding a sound design workshop with a an experienced European sound designer and organising a masterclass on film music with an established composer at European level.

Activity | Contracted Amount | Reported Amount |
---|---|---|
Международна късометражна селекция BIFF: Международната късометражна селекция е неразделна част от програмата на МФФБ още от неговото основаване. Тази програма се фокусира основно върху съвременни европейски продукции, представяйки най-доброто от късометражното кино на континента. Целта е да се даде платформа за нови филми, които отразяват тенденциите и уникалните гласове както на млади, така и на по-опитни европейски творци работещи с късата форма. Програмата насърчава диалога между творци и публика, като редовно кани режисьорите на селектираните филми да представят своите произведения след техните прожекции, създавайки възможност за диалог между творец и публика. Същевременно, привличането на кинотворци от континента създава условия за изграждане на контакти и обмен на опит между гостите на фестивала, които са част от киноиндустрията в България – творци, продуценти и други представители на киноиндустрията. Тази програма утвърждава МФФБ като ключов форум за показ на късометражно кино в региона и България. Селекцията ще съдържа поне 6 европейски късометражни филма, избрани сред над 350 късометражни филма подадени към МФФБ. Режисьорите на селектираните филми ще бъдат поканени (до 6 режисьори), за да представят техните филми и да участват в дискусия с публиката на фестивала. Селекцията ще бъда разделена на два кино блока, които ще бъдат показани по време на фестивала (между 12-18 юли, 2025) в кино залата на Културен дом НХК. Всеки блок ще бъде показан поне един път. В предишни издания на фестивалa, международната късометражна селекция е съдържала филми като Praeis на Довидас Драксас (номинирани за наградата Cinefondation в Кан), Natureza Humana на Моника Лима (награден за най-добър късометражен филм от фестивала в Ротердам), Please Hold the Line на Тан Че Дин (селектиран на фестивал в Клермон-Феран) и филми върху силно актуални социални тематики като Stranger с участието на Агате Ръсел (станала известна с главната си роля в Титан). Селекционерите на тази програма ще бъдат Дони Георгиев и Веселин Геренов. Допълнителна информация за тях може да бъде намерена в секция екип и техните резюмета в прикачените документи. | 12 119.04 | 0.00 |
Планктон - експериментална късометражна селекция BIFF: Късометражната програма Планктон е нова селекция за МФФБ, която цели да представи съвременни късометражни филми, които разминават границите между жанровете в киното, използват иновативни визуални и наративни подходи за разчупено представяне на различни актуални теми и експериментират с границите на възможното в медиума на движещото се изображение. Нуждата от тази програма се роди от наблюдения както върху развитието и тенденциите в световно късометражно кино, така и от наблюдения над българска филмова среда и (не)възможността за смели творчески решения и експерименти. Късата форма винаги е била поле за експеримент поради сравнителната икономическа свободата, която този формат предоставя и независимостта, която идва с тази свобода. Тези елементи, характерни за късия формат, създават благоприятни условия за творците да използват различни изобретателни подходи, които развиват границите и представите за това какво е филмовото изкуство и как може да се използват движещи се образи по нови начини, за да разкажат съвременни истории, които може би изискват тези нови методи. През последните 10 години се наблюдава една хибридизация на късометражно кино, като артистите използват методи от различни жанрове, изразни средства и наративни структури, за да разкажат своите истории. На фестивалната сцена (и не само) в Европа се появиха многобройни фестивали и селекции, които се фокусират върху тези хибридни и по-експериментални филми с цел да покажат най-новите авангардни и изобретателни подходи във визуалния разказ и да стимулират развитието на кино формата. Междувременно, според наши наблюдения върху кино културата и фестивалната сцена в България, може да се отбележи, че макар и осезаемото развитие на късометражно кино и неговия показ на национално ниво, то остава някак си плахо и несигурно. Нито биват показвани, нито биват създавани филми (с малки изключения), които взимат смели и дръзки творчески решения, които форматът позволява. Експериментирането с една форма и използването на нови подходи към изкуството винаги са били признак за една здравословна културна екосистема, която поставя под въпрос наличните похвати и методи за изразяване и създава нови, свои, без които не може да разкаже за своето време. Целта на програмата Планктон е да се създадат благоприятни условия и пространство за показване и дискутиране на по-експериментални филми и форми, които евентуално да дадат стимул на млади български творци да си позволят да са свободни, любопитни и изобретателни в своя подход към движещите се образи. Програмата ще включва минимум 6 европейски късометражни филма и ще бъде представена и показана поне 1 път по време на МФФБ между 12 и 18 юли 2025. | 4 033.88 | 0.00 |
Работилница за звуков дизайн и тонрежисура в киното: Съпътстващо събитие номер 1. Идеята за работилница по звуков дизайн и тонрежисура в киното се корени в две причини. Първата е отварянето на бакалавърска програма по Музикални медийни технологии и тонрежисура в Бургаския филиал на Софийския университет преди около 2 години. Като град, който се опитва да задържи младите хора, Бургас отвори няколко филиала през последните години и създаде многобройни бакалавърски и магистърски програми. МФФБ винаги се е опитвал да участва в създаването на една общност или мрежа от организации и институции, които допринасят за развитието на града и неговото обществото. Това е и целта на тази работилница – да предостави възможност за допълнително професионално развитие и различни перспективни на студенти и млади професионалисти от града и от страната, които се изучават или работят в сферата на звуковия дизайн и тонрежисурата. Другата причина, поради която искаме да организираме тази работилница е десет годишната от създаването на МФФБ, който като фестивал винаги е наблягал на музикални филми и филми, използващи звуковия дизайн по креативен начин. От самото си създаване, МФФБ представя селекция от световни и европейски музикални филми (BIFF Tunes), която се е превърнала в една от най-очакваните и любими програми на публиката. За да отпразнуваме тази програма подобаващо, решихме да организираме тази работилница по звуков дизайн и тонрежисура в киното и майсторски клас по филмова музика. За ръководител на работилницата сме поканили Peter Albrechtsen – професионалист от световна клас, работил над звука и музика на над 250 филма, включително филми като българския Безбог, The Killing of Two Lovers, Evil Dead Rise, Please Baby Please, The Territory, The Cave, Dunkirk, The Girl with the Dragon Tattoo, награждаван и номиниран за над 20 награди. Смятаме, че професионалист като Peter Albrechtsen може както да обогати практическите и теоретическите знания на участниците в работилницата така и да допринесе със своя професионален опит и примери от света на кино индустрията. Работилницата ще е в двудневен формат, между 4 и 6 часа на ден, с практически и теоретически занимания ръководени от Peter Albrechtsen. Ще бъде обявена отворена покана за участници, които ще могат да се регистрират за участие чрез онлайн регистрационен формуляр. Размерът на групата от участници ще бъде между 7 и 10 човека в зависимост от интереса към работилницата, но не повече от 10, за да се осигури ефективното провеждане на заниманията. Отворената покана ще бъде разпратена до различни университети, музикални училища и професионални организации в сферата на звуков дизайн и тонрежисура. Целта е да са подберат най-мотивираните кандидатите, които да получат възможност да развият допълнително своите знания и умения заедно с Peter Albrechtsen. Въпреки че основната фокус група на работилницата са студенти и млади професионалисти в сферата на звуковия дизайн и тонрежисурата, в момента провеждаме разговори с Peter Albrechtsen относно възможността да представи един от последните филми, върху които е работил и да проведе разговор с публиката на фестивала. Също така сме в комуникация с проф. д-р Адриан Георгиев, ръководител на катедра „Музика и мултимедийни технологии“ в СУ, и обсъждаме възможностите за организиране на работилницата в студийните пространства на Бургаския филиал на СУ и евентуално участие на студентите/преподаватели в работилницата. | 5 253.36 | 0.00 |
Майсторски клас за филмова музика: Съпътстващо събитие номер 2. Идеята за майсторския клас по филмова музика е директно свързана с работилницата по звуков дизайн и е като допълващ елемент към цялостната програма за 10-тото издание на МФФБ. Двете причини за организирането на работилницата по звуков дизайн описани по-горе важат до голяма степен и за майсторския клас. В Бургаския филиал на Софийския университет също беше отворена магистърска програма по филмова и сценична музика, за която обаче интересът изглежда е по-малък. С цел да вдъхновим младите гости (а и не само) на фестивала и да покажем силата и ролята на музиката в киното, планираме да организираме този майсторски клас с участието на не кой да е, а Леле Маркители. Смятаме, че можем достойно да отпразнуваме десет годишнината на фестивала с възможността да организираме майсторски клас с композитор като Маркители, който е световно известен с работа си заедно с Паоло Сорентино по филмите „Великата красота“, „Младият Папа“, “Ръката на Бог“ и „Партенопа“, но и с работата си по други филми като „Все още има утре“ на Паола Кортелези. Майсторският клас ще е с продължителност между 60 и 120 минути в зависимост от продължителността на дискусията с публиката. Ще бъде отворен за всички заинтересовани хора и ще се проведе, най-вероятно, на 13 юли 2025. Основната тема на събитието ще е филмовата музика, разбира се, но допълнително ще бъдат обмислени и изготвени по-специфични под-теми, които ще бъдат обсъдени. Първоначалното дискусията ще е във формата на разговор между модераторът на събитието и Маркители, след определен момент, дискусията ще бъде отворена за въпроси от публиката. Целта на майсторския клас е: 1) да се обърне внимание на ролята на музиката в кино изкуството в детайл; 2) да се предостави възможност за споделяне на личен и професионален опит от практиката и творчеството на световно установен професионалист; 4) да се обърне внимание на творческия процес на един композитор и различните посоки за развитие в индустрията като композитор на филмова музика; 5) да обогати и вдъхнови (млади) композитори от региона и страната да преследват това поприще; 6) да се осигури свободно пространство за дискусия и обмен на впечатления, опит и знания между публиката и Леле Маркители. | 5 113.36 | 0.00 |
Дигитална платформа BIFF: Създаване на уебсайт-платформа, в която всеки 2 седмици да се показва нов късометражен или среднометражен филм. Дефиницията на късометражен тук е филм с продължителност от 1 до 40 минути, а на среднометражен – от 40 до 60 минути. Уебсайтът ще бъде със свободен достъп и ще е отворен за всички в България, филмите ще бъдат блокирани на географски принцип само за гледане от България. Продължителността на програмата за дигиталната платформа ще е 9 месеца от април 2025 г. до декември 2025 г. (може да се промени в зависимост от това кога ще излязат резултати от тази програма), като очакваме да развием устойчиво дейността и програмата на тази платформа и след 2025 г. Ще бъдат показани минимум 11 европейски късометражни филма и 3 европейски среднометражни филма, като всеки от тях ще бъдат придружен от текст във формата на кратка оперативна критика, студия или интервю с режисьор/ка. Селекционери и куратори на програмата за тази дигитална платформа ще бъдат Дони Георгиев и Веселин Геренов, които дефинират съвременни европейски филми като филми след 1990-та година, базирайки се на различни теоретически и исторически текстове за дефиницията на съвременност и съвременно изкуство и кино. Кураторите на програмата ще изработят цялостна концепция и подход за подбор на филмите като целта ще бъде да се покажат разнородни филми, които показват богатството от творчески подходи и тематични насочености в съвременното европейско кино. Също така, те ще организират минимум 5 интервюта с режисьори на селектирани филми за програмата на платформата и ще поканят филмови критици и академици за изготвяне на текстове за друга част от филмите. Фокусът на платформата е върху създаването на курирана програма от филми, придружена от критически текстове, интервюта или студия. Добавената стойност на тази платформа е курираната селекция от филми, непоказвани в България, в зависимост от определена тематична или художествена насоченост с придружаващо специализирано съдържание от текстове. Отбелязваме това, защото смятаме, че то би отличило тази платформа на национално ниво от подобни такива (примерно Кинематограф), които несъмнено допринасят за развитието на късометражното кино в България, но по друг начин. Друг важен елемент е дигитално разпространение на филмите чрез платформата. По този начин, филмите могат да достигнат до много по обширна публика на национално ниво и не са ограничени до специфично физическо пространство или регион. Платформата ще бъде рекламирана на национално ниво както в социалните мрежи, така и в други онлайн медии с цел да се информира обществото за създаването и откриването на платформата. Всеки 2 седмици ще бъде обявяван новият филм, който ще бъде показван за период от 2 седмици. Всяко обявяване на нов филм ще бъде придружено с реклама в социалните мрежи с цел стратегическото популяризиране на платформата и изграждане на публика. Уебсайтът ще има функционалност за бюлетин, към който ще могат да се записват заинтересовани хора и да получават съобщения за всеки нов филм, който ще бъде показван на платформата. Примерни тематични насочености за курирани блокове от филми: Радиоактивни архиви и разпад Landscapes of Resistance Masculinity/Femininity Machinima – Internet Aesthetics and Video Games Seascapes | 10 026.89 | 0.00 |
Включване на социално изключени групи от хора и хора със специални потребности: МФФБ винаги се е опитвал да въвлече различни групи от хора от региона и страната, както може би вече си личи от описанията на другите дейности. С тази дейност правим опит да въвлечем и социално изключени групи от хора чрез предоставяне на транспорт (при нужда), организиране на прожекции на локации, на които има съоръжения за достъп на хора с увреждания, адаптиране на субтитри на показваните филми и включване на групи, които често биват изключени поради своето социално положение или своята етническа принадлежност. Конкретните дейности, които сме предприели и ще предприемем са следните: - Адаптиране на субтитрите на всички три програми от настоящия проект за хора с увреден служ. - Прожектиране на блоковете от международната късометражна програма в Културен Дом НХК, където има съоръжения за достъп на хора с увреждания. - Започнали сме комуникации с различни неправителствени организации и общински институции за включването на хора от различни социални групи, до която може би не би достигналата информацията за фестивал. До момента сме се свързали с пет такива организации и има отговор с желание за включване във фестивала от един център за настаняване от семеен тип за деца и младежи без увреждания (ЦНСТБУ, https://www.burgas.bg/bg/sotsialni-zvena/6-tsentar-za-nastanyavane-ot-semeen-tip-za-detsa-i-mladezhi-bez-uvrezhdaniya-2/). Ще продължим да се свързваме с организации, които работят с различни групи от обществото и имат желание да се включват във фестивал. -- Ще осигурим (при нужда) транспорт на хора, които са трудно подвижни или са настанени в далечни квартали на Бургас или извън града. - В момента сме се свързали с Poliforma Studio (https://www.poliforma.net/) с цел да проучим допълнителни възможности за адаптиране на визуално съдържание за хора със специални потребности. Полиформа студио е организация, която е работила по адаптирането на различни видове изложби на визуално изкуство за хора със специални потребности. Намеренията са ни да се консултираме с как най-добре можем да подходим към адаптацията на филми за хора със специални потребности. Други организации, с които планираме да се свържем: https://vitania.caritas.bg/humanitarni-centrove/humanitaren-centyr-burgas/ https://verniatnastoinik.org/contacts/ https://probudnik.com/ https://shorturl.at/tQo1I https://yicburgas.bg/ | 90.00 | 0.00 |
Маркетинг, реклама, комуникации: Тази дейност включва всички дейности свързани с маркетинг, реклама, комуникации и PR за останалите дейности по проекта. Това включва изготвяне на цялостна комуникационна стратегия за описаните дейностите, която да се основава на изграждане на връзки с различни медии, организации, публики и общности. Каналите и методите за реклама и комуникации, които ще бъдат използвани са както традиционни – физическа реклама (банери), печатни издания (плакати, печатна програма), осигуряване на участия в радио или телевизионни програми – така и нетрадиционни като изработка на постове и реклами за социални мрежи и групи (Facebook и Instagram), публикации на официалния сайт на фестивала, осигуряване на платени и други публикации в онлайн медии, Search Engine Optimisation (SEO) за популяризиране на различните програми чрез ключови думи при търсене в Гугъл. Също така, ще бъде изработен официален прес кит, включващ прессъобщение, покана за фестивала и визуални материали. Цели: - Увеличаване на разпознаваемостта на програмите и съпътстващите събития на фестивала на местно, национално и международно ниво. - Развиване на публики чрез привличане на по-широка и разнообразна публика, включително (млади) професионалисти, киномани, социално изключени групи, любители на кино изкуството от страната и посетители на град Бургас. Тази дейност ще бъде извършена от Антония Цинова – специалист PR и комуникации по проекта и ръководителя на проекта Емил Ованесов. | 9 592.40 | 0.00 |
Notes:
Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN