Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 355 TREES
Български

Programme: All

Planning region: Burgas

Description

The project is focused on studying,analysing and incorporating the impact of the recent multiple crises,new forms of work and challenges of the dual transition,with the view to balance the labor market and provide motivated human resources with the necessary professions and skills.It develops,upgrades and adapts to the new,changed conditions innovative tools elaborated under previous projects of BICA:e.g.,Composite Index Business to the Rules,Sub-index Business to the Rules,and Rating of Key Professions’Attractiveness,based on a series of desk,qualitative and representative researches,aiming at gathering comprehensive primary data.It is focused on elaborating and field testing new and innovative tools:Sectoral Qualification Frameworks,models for increasing the attractiveness of professions,mentoring and coaching tools,individual learning accounts and micro-credentials,as well as on updating,upgrading,field-testing,adjusting and disseminating curricula,training materials, consultations and information provision. It contains elements of capacity building for improving the labor market’s balance and facilitating social dialogue and collective bargaining.It aims at supporting enterprises and workers to successfully cope with changes and embrace dual transition. The project’s architecture, built on complementary elements (based on processing and analysing specially collected primary data as to reveal objective factors, trends, challenges and opportunities), field- tested and prepared for easy implementation and multiplication, ensures substantial sustainability-and through BICA’s and its partners’ broad network-at sectoral, regional, and national level. The elaborated models, programs and tools will be field-tested in minimum 250 enterprises and among 1400 workers. All results will be disseminated at national level to support the process of adaptation of target groups to changes and the implementation of innovative tools for human resources development at national level.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейност 1. Подбор и наемане на експерти за извършване на дейности по СЦ4, Дейност 4 от Условията за кандидатстване: АИКБ изпълнява проекта в партньорство с КНСБ,КТ Подкрепа и МТСП.Асоциацията и нейните партньори по проекта разполагат с качествени,висококвалифицирани експерти за изпълнението му.Те имат дългогодишен опит и тясно сътрудничество помежду си и в цялост формират екип за изпълнение на проекта(ЕИП),който е доказано ефективен и сплотен,благодарение на множество успешно изпълнени инициативи,кампании и проекти.Екипът за изплнение на проекта ще включва общо 90 експерта.За изпълнение на СЦ 4 и нейните етапи ще се използва целия екип от 90 експерта.Те са с богат опит в съответните области,необходими за изпълнението на проектните дейности:социология,статистика,обработка и анализ на информация,математика и иконометрия,образование и обучение на възрастни,управление на човешките ресурси, индустриалните отношения,експерти от пилотните сектори и региони. Експертите на АИКБ ще бъдат назначени на трудов договор-на пълно или непълно работно време-в зависимост от потребностите за извършване на определена работа по чл.68,ал.1, т.2 от КТ. Всеки експерт ще получи длъжностна характеристика ,в която са описани основните му функции и задачи според длъжността му. Експертите на партньорите ще се назначат с допълнителни споразумения, ТД или заповед-според приетата практика в съответната организация. Заетостта на отделните експерти в ЕИП ще варира от 1 до 8 ч. дневно, в зависимост от конкретните задачи и етапи на изпълнение на дейността. Конкретното им работно време за изпълняваните дейности месечно ще бъде разпределено според техните квалификации, длъжности и съответните текущи задачи по отделните СЦ и етапи. Възнагражденията на експертите също варират според експертизата и натовареността им и са определени при спазване на Методологията за възнагражденията по Програма „Развитие на човешките ресурси“(ПРЧР2021–2027),като на тази основа е разработен и бюджетът на проекта. Работното време на всеки експерт се разпределя процентно за всеки месец според интензивността на съответните задачи и планираните резултати за всеки етап и СЦ и според съответното участие при изготвянето и съгласуването на материали и изпълнение на конкретни дейности. Общото възнаграждение на експертите е съвкупност от работата им по всички СЦ и съответните етапи. В настоящата Д1 е представена обосновка на ролята на всеки експерт/група експерти за изпълнение на дейностите от етапите за изпълнение на СЦ4.ЕИП обхваща общо 90 длъжности, на които е предвидено назначаването на експерти, от които АИКБ отговаря за:7ключови експерти(КЕ),31 дългосрочни експерти(ДЕ),10 регионални експерти(РЕ) и 41 браншови експерти(БЕ).Партньорите КНСБ и КТ Подкрепа ще предоставят минимум по 5 експерта всеки за предвидените общо 10 длъжности на браншови експерти социално сътрудничество, които ще осигурят хоризонтална експертиза при дизайна, набирането и обработката на данни и при изготвянето на документите,анализите,докладите и др.предвидени резултати(БЕСС).МТСП ще назначи 1 дългосрочен експерт, отговорен за консултиране ,институционализиране и прилагане на резултатите. Екипът от КЕ е водещ при разработване на отделните документи и при планирането на рамката и методическите основи за изпълнението на всяка дейност и за изготвянето на всеки документ, модел или инструмент по тази СЦ.КЕ са най-висококвалифицираните експерти, като голяма част от тях притежават различни научни степени и над 10г.опит в подобни дейности,ръководили са екипи и имат богат опит при работа по проекти. Една част от КЕ имат основна роля за изготвянето на предвидените материали на определени етапи,а друга-съгласуват предложенията и осигуряват единен подход и системност на работата по проекта,така че дейностите от различните етапи да бъдат в синергия.В изпълнението на различните етапи от СЦ4 всички КЕ поемат водещата роля в зависимост от уникалните си компетенции и област на специализация,съответстващи на съответния етап на изпълнение,а останалите КЕ съгласуват съответните документи.Екипът от КЕ се състои от експерти,заемащи следните длъжности и роли: 3 615 268.70 495 075.02
Дейност 2.Планирани дейности по СЦ 4, Дейност 4 от Условията за кандидатстване: Д2 ще подкрепи адаптацията на предприятията и работниците към промените в икономиката и пазара на труда(ПТ),като отчете влиянието на скорошните множествени кризи и появата на нови професии и набележи адекватни действия за ускоряване на двойния преход и намаляване на рисковете от НДЗ.За целта ще се разработят и апробират в реална среда инструменти и модели за:1)ограничаване на НДЗ и пораждащата я сива икономика,2)повишаване на привлекателността на ключови за развитието на българската икономика професии и 3)подобряване на достъпа до трудова заетост и качествени работни места и адаптиране към промените на предприятията и на заетите в тях.Дейността ще надгради и актуализира Рейтинга на привлекателността на професиите(РПП),Композитен индекс“Икономика на светло“(КИИС) и Подиндекс“Заетост на светло“(ПИЗС) чрез изследване на възможностите за прилагане на новите форми на труд,идентифициране на нови професии,свързани с дигиталната трансформация и зеления преход и на възможностите за повишаване на привлекателността на ключови за българската икономика професии чрез разработване и надграждане на различни модели и насърчаване на заетостта посредством ограничаване и превенция на НДЗ и пораждащата я сива икономика.Ще бъдат разработени мин.35 модели за повишаване на привлекателността на професиите.С развитието на икономиките се променя и естеството на работните места и професиите,като някои сектори са по-изложени на промените от други.Възходът на дигиталните технологии и нарастващият фокус върху устойчивостта и зеления преход променят пазара на труда.Актуализирането на РПП и идентифицирането на нови професии гарантира,че целевите групи ще получат актуална и крайно необходима информация за бързо ориентиране към новите изисквания на работните места,като в рамките на предвидените проучвания по Д2 се идентифицират и инструментите,които ще се разработят за по-бърза адаптация спрямо техните нужди.Развитието и надграждането на описаните модели по Д2 е ключово за постигане на по-добър баланс на пазара на труда.Недекларираната заетост и сивата икономика могат да подкопаят стабилността на работните места,като разработването на механизми за насърчаването на официалната(светла)заетост ще спомогне да се гарантира, че и двете целеви групи ще получат инструменти за по-добра адаптация към промените.В рамките на СЦ4 ще се надградят функциите на Националния център„Икономика на светло“(НЦИС) и на Обществения съвет (ОС) за ограничаване и превенция на неформалната икономика и недекларираната заетост.Ще се проведат минимум 4 церемонии за връчване на наградите „Икономика на светло“ и конференции за оповестяване на КИИС и ПИЗС,както и на РПП.Като бъдат развити и надградени функциите на НЦИС ще бъдат консултират и информирани мин.1400 заети лица и 250 предприятия. Дейностите ще обхващат и ще се апробират на национално равнище в 17 пилотни сектора:1)Земеделие; 2)Текстил и облекло; 3)Парфюмерия и козметика; 4)Машиностроене и металообработване; 5)Електротехника и ИКТ; 6)Водоснабдяване и канализация; 7)Инфраструктурно строителство; 8)Воден транспорт; 9)Въздушен транспорт; 10)Транспорт и логистика; 11)Туризъм ;12)Издателска дейност; 13)Образование; 14)Здравеопазване; 15)Културно- творчески дейности; 16)Консултантски дейности; 17)Лозаро–винарство. Д2 ще се реализира чрез 6 основни етапа.Всеки един етап цели постигането на конкретни резултати,които се надграждат взаимно и ще водят до постигане на поставените по проекта цели.Като основен резултата от изпълнението на СЦ4,ще се допринесе за подобряването на мотивацията и насочването на човешките ресурси в съответните професии,търсени от работодателите,с оглед повишаване на заетостта в тях,постигане на по-качествени работни места и повишаване на ефективността и производителността на полагания труд.В национален мащаб ефектът ще се отрази в посока насърчаване на икономическия растеж,чрез обезпечаването на предприятия в ключови за българската икономика сектори с адекватно предлагане на човешки ресурси с подходяща квалификация. 1 446 107.48 198 030.01
Дейност 3. Подбор и наемане на експерти за извършване на дейности по СЦ2 от Условията за кандидатстване: За изпълнение на СЦ2 ще се използва екип от 27 експерта, част от основния екип от 90 експерта работещи по целия проект.Много от предвидените експерти имат дългогодишен опит и сътрудничество помежду си и в цялост формират ЕИП,който е доказано ефективен и сплотен,благодарение на множество успешно изпълнени инициативи,кампании и проекти,а друга част от експертите-регионални експерти,ще бъдат избрани в хода на проекта.За изпълнение на СЦ2 ще работят общо 27 експерти, както следва: 3 ключови експерта - КЕ, 14 дългосрочни експерта - ДЕ и 10 регионални експерта - РЕ) с богат опит в областта на индустриалните отношения,двойния преход,регионалните политики,консултиране и обучение на възрастни,управление на човешките ресурси.Експертите ще бъдат назначени в АИКБ на трудов договор на непълно или пълно работно време за извършване на определена работа по чл.68,ал.1,т.2от КТ.Всеки експерт ще получи длъжностна характеристика,в която са описани основните му функции и задачи според длъжността му.Заетостта на отделните експерти варира от 1 до 8 ч.дневно,в зависимост от конкретните задачи и етапи на изпълнение на дейността.Конкретното им работно време за изпълняваните дейности месечно ще бъде разпределено според техните длъжности и съответните текущи задачи по отделните СЦ и етапи,тъй като ще използват същите експерти наети и по другите СЦ.Възнагражденията на експертите също варират според експертизата и натовареността им и са определени при спазване на Методологията за възнагражденията по Програма „Развитие на човешките ресурси“(ПРЧР 2021–2027),като на тази основа е разработен и бюджетът на проекта.Работно време на всеки експерт се разпределя процентно за всеки месец според интензивността на съответните задачи и планираните резултати за всеки етап и СЦ.Това означава,че общото възнаграждение на експертите ще е съвкупност от работата им по всички СЦ и съответните етапи. В настоящата Д3 е представена обосновка на ролята на всеки експерт/група експерти за изпълнение на етапите по СЦ2.Задачите на КЕ включват: К5.Мотивация и обучение.Подготвя обучителни материали за обучение на регионалните експерти, подпомага ги при подготовкана на темите за консултации и информация, съдейства с информация и консултации за провежданите то тях обучения и срещи с представителите на целевите групи. K6.Експерт индустриални отношения.Този експерт е ключов за настоящата дейност и етапи,защото ще подготви документите за първоначалното обучение на РЕ, ще ги въведе в работата им и ,ще даде насоки на останалите ДЕ за цялостната организация на работата им с РЕ.Ще работи с РЕ с националните,месните и регионални представители в тристранния диалог и ще ги напътства,включително по методите коучинг и менторство. К7.Експерт адаптиране към промените.Експертът е ключов за тази дейност, тъй като отговаря пряко за работата на РЕ по отношение на набирането и обработката на информация на регионално ниво.Той ще работи с останалите експерти при подготовката на документите за подбора на регионалните консултанти,като ще подготвя казуси свързани с регионалните специфики.В хода на работата ще уточнява с РЕ националните и регионалните предимства и дефицити за всеки регион с цел предоставяне на качествени консултации и информация отразяващи регионалната специфика. К1.3.Аналитични методи и дизайн на качествени изследвания.Подготвя обучителни материали и оказва подкрепа за провежданите от РЕ проучвания. К1.4.Терен, обработка и анализ.Подпомага РЕ при обработката на получените данни от проучванията. К1.5.Анализ на съвкупната информация-анализ на вторичната информация.Консултира РЕ при набиране и анализиране на вторичната информация от провежданите проучвания и тествания. К1.6.Изследователски инструменти и подготовка на аналитични материали.Консултира РЕ за подходящи начини за използване на изследователските инструменти и подготовката на аналитични материали. К2.1.Нагласи и мотивация за работа.Подпомага дейността на РЕ за подготовката на консултациите и тяхното провеждане. 353 785.31 63 447.65
Дейност 4. Планирани дейности по СЦ 2: Дейност 7 от Условията за кандидатстване: Повишаване на капацитета и експертизата на социалните партньори с оглед включването им във всички етапи на цикъла на Европейския семестър и развитието на нови индустриални отношения в контекста на Индустрия 4.0 – Етап 7 (Е7): Е7.Изграждане и развитие на регионални звена към НЦИС. Д4 Е7 предвижда повишаване на капацитета и експертизата на управлявания от АИКБ Национален център "Икономика на светло"(НЦИС) чрез изграждане на най-малко 10 броя регионални звена.Повишаването на капацитета и експертизата на социалните партньори е от съществено значение за успешното им включване във всички етапи на цикъла на Европейския семестър и развитието на нови индустриални отношения в контекста на Индустрия 4.0. Доколкото на национално равнище Асоциацията като социален партньор е успяла да създаде висока експертиза и да привлече качествени човешки ресурси,то на регионално и местно равнище все още има нужда от укрепване на нейния капацитет. Е7 ще укрепи капацитета на АИКБ на регионално и местно равнище,като конституира и обучи регионални експерти(РЕ),които да осигурят по-широко участие в общинските и областни органи на тристранен принцип, разпространение на резултатите от проекта и неговата устойчивост след приключването му.Те ще осигурят по-тесен контакт с представителите на целевите групи и заинтересованите страни на място,по удобен за тях начин и ще сътрудничат с местните тристранни съвети(Съвети за сътрудничество,Комисии по заетост и др.),представителите на централните администрации на местно ниво и др. Регионалните експерти ще работят пряко с представители на целевите групи.Създаването на регионални звена на НЦИС е стратегическа стъпка за ефективна борба с недекларираната заетост и неформалната икономика на регионално равнище.Наличието на регионални звена ще позволи на НЦИС да има по-широк обхват и да се справя със специфични предизвикателства,които могат да варират в различните региони.Регионалните експерти ще са основната връзка на регионално ниво,която ще допринесе за насърчаване на сътрудничеството и развитието на партньорства между работодателите,работниците,професионалните сдружения,учебните заведения и представители на местната власт,което е от съществено значение за създаване на устойчиви индустриални отношения.Те ще разработят Препоръка за укрепване на социалното партньорство на регионално ниво и по-добър обмен на информация. С укрепване на регионалния капацитет на АИКБ чрез изграждането на регионалните звена и изпълването с ново съдържание на НЦИС,регионалните експерти ще могат да организират и провеждат регионални информационни кампании за осигуряване на разпознаваемост и популяризиране на дейността на НЦИС и предоставяните от него услуги.Същевременно,по региони,те ще провеждат срещи и ще предоставят информация и консултации- по график на отделните целеви групи,включени в проекта.Тяхна ще бъде и задачата да подкрепят изпълнението на дейностите по проекта и ангажирането на целевите групи на национално и регионално ниво и да участват в различни форуми с цел ангажиране на повече заинтересовани страни към третираните по проекта проблеми и въпроси,на които да представят Препоръката. РЕ ще работят с определените целеви групи като се очаква да информират и консултират по въпросите на социалния диалог и дейността на НЦИС заложените по проекта 1400 заети лица и 250 предприятия. 141 514.12 25 379.07
Дейност 5. Подбор и наемане на експерти за извършване на дейности по СЦ5, Дейности 8, 9 и 11 от Условията за кандидатстване: За изпълнение на СЦ5 и нейните етапи, ще се използва екип от 77 експерти, част от основния екип от 90 експерти.Една част от тях ще имат водеща роля за изпълнението на дейностите,а останалите – подкрепяща роля,като основно ще съгласуват отделните документи и резултати,когато същите касаят тяхната сфера на компетентност.Експертите на АИКБ ще бъдат назначени на трудов договор на непълно или пълно работно време за извършване на определена работа по чл.68,ал.1,т.2от КТ. Всеки експерт ще получи длъжностна характеристика,в която са описани основните му функции и задачи според длъжността му.Експертите на партньорите ще се назначат с допълнителни споразумения,ТД или заповед според приетата практика.Заетостта на отделните експерти в ЕИП варира от 1 до 8 ч.дневно,в зависимост от конкретните задачи и етапи на изпълнение на дейността.Конкретното им работно време за изпълняваните дейности месечно ще бъде разпределено според техните квалификации,длъжности и съответните текущи задачи по отделните СЦ и етапи.Възнагражденията на експертите също варират според експертизата и натовареността им и са определени при спазване на Методологията за възнагражденията по Програма „Развитие на човешките ресурси“(ПРЧР 2021–2027),като на тази основа е разработен и бюджетът на проекта.Работно време на всеки експерт се разпределя процентно за всеки месец според интензивността на съответните задачи и планираните резултати за всеки етап и СЦ.Това означава,че общото възнаграждение на експертите ще е съвкупност от работата им по всички СЦ и съответните етапи. В настоящата дейност СЦ5 е дадена обосновка на ролята на всеки експерт/група експерти за изпълнение на етапите по СЦ5. Ключова роля за изпълнението на заложените етапи по СЦ5 имат общо 5 КЕ и техните екипи, както следва: К1.Експерт социолог.Има ключова роля при подготовката на аналитични материали,с извеждане на темите,които да бъдат включени в обученията.Работи за валидирането на СКР и тяхната фина настройка.Консултира отразяване на постигнатите резултати и направените изводи от анализи при подготовката на информационни материали,участва в организирани срещи,конференции и обучения. К4.Маркетинг,аналитични подходи,разработване на учебни програми и съдържание и СКР.Работи за и отговаря пряко за разработването на СКР,тяхното тестване,валидиране и одобрение,разработването на учебните програми и съдържание; К5.Мотивация и обучение.Подготвя методически насоки за валидиране на СКР,извършване на обученията,информационните кампании свързани с обученията,участва в организиране на обученията.Дава насоки на РЕ и БЕ за извършване на обученията,консултира ги при възникнали казуси; K6.Индустриални отношения.Дава насоки при разработване на СКР,учебното съдържание и комуникационните планове и материали свързани с индустриалните отношения и социалния диалог.Работи с РЕ и БЕ при провеждане на обучения,провеждане на различни мероприятия с двустранен и тристранен характер; К7.Адаптиране към промените.Дава насоки при разработване на учебното съдържание,комуникационните планове,регионалната комуникационна стратегия и информационни материали свързани с регионалните специфики и адаптиране на работната сила към промените. Сществен принос за изпълнение на тази дейност са ДЕ, които са част от съответните екипи на посочените КЕ, като техните задачи са свързани с: К1.1.Експерт методология на представителни проучвания-количествени изследвания.Експертът ще подготвя инструменти за валидиране на СКР,даване на обратна връзка от проведените обучения и информационни събития.Ще консултира РЕ и БЕ при предоставянето на информация свързана с провежданите проучвания и изследвания за правилното й отразяване в учебното съдържание и информационните кампании; 1.2.Експерт по набиране и обработка на аналитична информация.Той ще работи с експертите да обобщят извършената от тях работа по проведените обучения и кампании в количествено отношение,като организирани срещи,конференции и дадената обратна от участниците. 2 043 904.04 90 833.68
Дейност 6. Планирани дейности по СЦ5, Дейности 8, 9 и 11 от Условията за кандидатстване: Дейностите,които ще се реализират по СЦ5 са свързани с повишаване на капацитета на социалните партньори и подкрепа за съвместни дейности за реализирането на социален диалог и постигане на договорености на национално и секторно ниво чрез реализиране на дейности за подкрепа на работодателите, развитие на умения за развитие и насърчаване процесите по учене през целия живот(УЧЖ).В рамките на СЦ5 ще бъдат изпълнени общо 3 от заложените дейности в Условията за кандидатстване–дейности 8,9 и 11,като дейността ще се реализира чрез 3 етапа- Е8 ,Е9 и Е10. В Е8 (Дейност 8 от УК) ще се разработят и внедрят модели,които да насърчат ученето през целия живот и да спомогнат за по-добро прогнозиране на новите умения.По СЦ5 ще се използват постигнатите резултати в предходните две СЦ,които ще послужат за разработване на нов модел за създаване на благоприятна среда за учене през целия живот и реализация на стратегии за учене през целия живот на фирмено,секторно,браншово и регионално ниво чрез разработване на мин.17 секторни квалификационни рамки(СКР) по пилотни сектори.Секторната квалификационна рамка е система, използвана за организиране и дефиниране на квалификации и компетенции в рамките на конкретен сектор.Това е структуриран начин за категоризиране и стандартизиране на квалификациите, необходимите уменията и знанията за различни работни места в този сектор.СКР подпомагат развитието на квалифицирана работна сила чрез ясно дефиниране на уменията и знанията,необходими в сектора,като акцентира и върху развитието на секторите от гл.точка на двойния преход.СКР са малко познати и тепърва навлизат в системи за управление на човешки ресурси.В рамките на този етап ще бъдат обучени работодателите как да прилагат инструментите за менторство и застъпничество. Е9 (Дейност 9 от УК) в тази СЦ5 ще е насочен към изготвяне на програми за обучение на управленски персонал,вкл.на браншовите работодателски организации(БРО)на различни нива за придобиване на знания и умения за организация и оптимизация на бизнес процесите в сектора в контекста на кръговата икономика и зеления преход.За тази цел ще се разработят 4 вида уч.програми насочени към прилагане на разработените по проекта модели и инструменти. Разработените програми ще послужат за провеждане на пилотни обучения,преди да бъдат масово разпространени.След тяхното финализиране те ще бъдат качени в модул Е-обучения на ИСНЦИС и ще се актуализират периодично според нуждите на предприятията и заетите.В обученията ще бъдат включени общо 560 заети лица,от които представители на предприятията -510 и 50 представители на БРО. В рамките на Е10 (Дейност 11 от УК) ще бъдат провеждани конференции,семинари,работни групи,които ще са насочени към по-широко популяризиране на разработените по проекта инструменти и модели на национално и регионално ниво.Този етап ще позволи да се организират публични дискусии за обсъждане на постигнатите резултати и да се получи адекватна и надеждна обратна връзка от заинтересованите страни и целеви аудитории по тяхната приложимост.Е10 ще допринесе и за информиране на представители на работниците/служителите и предприятията извън описаната контролна група също да се запознаят с подготвените анализи,доклади,инструменти и модели и да разберат повече как да ги използват.Чрез този етап ще се насърчи социалния диалог между партньорите,като в семинаите,конференциите и работните групи ще се привлекат представители както на работодателските браншови ортанизации,така и на синдикални федерации,които ще имат възможност да дискутират обхванатите от проекта теми свързани с ограничаван и превенция на НДЗ,повишаване на привлекателността на професиите,приложимостта на СКР и др. 817 561.62 36 333.47
Дейност 1. Подбор и наемане на експерти за извършване на дейности по СЦ4 от Условията за кандидатстване – Продължение 1: К2.2.Повишаване привлекателността на работните места.Подпомага анализирането на данни за надграждането на модела за РПП,набира и обобщава идеи за повишаване на привлекателността на раб.места,за оформянето им в подходящи модели,инструменти,документи и за тестването и апробирането в практиката. К2.3.Управление на таланти и мотивация.Отг.за генериране на идеи за повишаването на мотивацията на ЧР,оформянето им в подходящи модели,инструменти и документи и тестването/апробирането в практиката,за фината им настройка с цел повишаване на приложимостта им. К2.4.Професионална насоченост и ориентиране.Отг.за оформяне на подхода за комуникирането на новите отговорности и възможности при прилагане в практиката на пилотните модели и инструменти,разработва насоки за повишаване на привлекателността на идентифицираните П/Д и представянето им пред целевите групи. К2.5.Организация и управление на трудови процеси.Отг.за адекватното съчетаване на потребностите на предприятията и управлението на трудовите процеси с генерираните идеи за повиш.на привлекателността на раб.места и мотивацията за работа,с цел повишаване на приложимостта им в производствения процес. К3.1.Моделиране.Отг.за извеждане на зависимости,закономерности,тенденции,описание на фактори и факторни взаимодействия,чрез които да бъдат диагностицирани и изградени моделите за РПП,КИИС и ПИЗС.Подпомага КЕ при подготовка на техническите задания за ИС и последващия мониторинг на тяхната експлоатация. К3.2.Стратегически анализ и планиране.Изготвя стратегии и планове,консултира свързаните с това документи.Подпомага КЕ при извършването на анализи,участва в оценката на функционалностите на ИС,дава насоки за тяхното надграждане. К3.3.Функции на работната сила.Адаптира прилаганите методи и инструменти по проекта към функциите на заетите и работната организация в предприятието.Подпомага работата на КЕ и ДЕ при подготовка на техн.задания за ИС и последващото наблюдение на надграждането им. К3.4.Методи за ограничаване на НДЗ.Прави предложения за мерки и действия за ОПНДЗ,тестване и фина настройка. К3.5.Форми за заетост,сиви практики и мерки.Отг.за разработването на инструменти за набиране на информация за новите форми на заетост,оценка на рисковете,произлизащи от тези форми,НДЗ и за генерирането на предложения за политики,стратегии и мерки за ОПНДЗ. К3.6.Методи за ОПНДЗ.Прави предложения за мерки и действия за ОПНДЗ,тестване и фината им настройка.Дава насоки на РЕ и БЕ при провеждане на консултации и апробиране на моделите. К4.1.Модели на СКР.Подкрепя работата на ДЕ при разработване на моделите за повишаване на привлекателността на професиите и специално- набирането и обработката на данни,необходими за подготовката на СКР.Подпомага подготовката на анализи,докади и разработване на уч.програми,съдържание и консултации за нуждите на НЦИС. К4.2.Разработване на СКР.Отг.за анализирането на получените данни от направените проучвания,идентифицира и обобщава образователните входове,анализира резултатите от проведените тествания и подпомага подготовката на моделите за повишаване на привлекателността. К4.3.Учебни програми и съдържание.Разработва уч.програми и съдържание.Извършва адаптиране и надграждане на настоящите програми,подготвя оценка за тяхната приложимост и области за адаптиране към двойния преход и атипичните форми на заетост. К4.5.Методическа подкрепа и анализи.Отг.и подпомага др.експерти в изграждането на свързаността и взаимодействието между обучителите и обучаемите,за постигане цялостна организираност и регулиране на учебно-познавателната и практическата дейност. К4.6.Анализ на учебния процес и обратна връзка.Отговаря за подготовката на формите за обр.връзка,анализиране на резултатите от обучението,даване на насоки за подобряване на уч.съдържание и обуч.процес–методи,материали,логистика. 0.00 0.00
Дейност 2.Планирани дейности по СЦ 4, Дейност 4 от Условията за кандидатстване: Етап 1 (Е1) – Продължение 1: Етап 1. Методологична подготовка. Е1 е ключов за изпълнението на проекта, тъй като осигурява набирането на необходимата информация, нейната обработка, анализ и очертаването на изводи и области на интервенции, ориентиращи изпълнението на останалите етапи по СЦ4(Дейност4 от Условията за кандидатстване), както и за разработването, надграждането и актуализирането на разработени вече модели и обучителни програми и съдържание.Този етап е ключов и за разработване на нови учебни програми и съдържание, указания ,инструкции, модели за успешно осъществяване на двойния преход по останалите етапи от тази СЦ 4, а също и за СЦ2 и СЦ5. Е1 започва с идентифициране на ключови професии/длъжности(П/Д) за посочените пилотни сектори-ключови за конкурентоспособността на българската икономика и страдащи системно от липсата на квалифицирана работна сила и нуждаещи се от допълнителна подкрепа за справяне успешно с изискванията на двойния преход. За всеки пилотен сектор ще се идентифицират до 5 П/Д.Ключовите П/Д са нужни за наблюдение на тенденциите на пазара на труда и разработването на ефективни инструменти,които да насърчат растежа на работната сила,гарантират качеството на работните места и поддържат индустриалните стандарти. Идентифицирането на ключови П/Д на секторно ниво е жизненоважно за вземането на информирани решения на различни нива, което води до по-ефективен и отзивчив пазар на труда, икономически растеж и индивидуално кариерно развитие.Изследванията върху ключовите п/Д могат да се използват за разработване на целеви програми за обучение и инициативи за повишаване на уменията, за да се преодолеят тези пропуски, като се гарантира, че работната сила е адекватно подготвена за изискванията на индустрията.За бизнеса познаването на ключовите П/Д в техния сектор е от решаващо значение за стратегическото планиране. Помага им да идентифицират области, в които трябва да инвестират в придобиване и развитие на таланти. За целта ще се подготвят анализи за всеки от пилотните сектори-отразяващи тяхното развитие и специфичните за тях предизвикателствата на двойния преход и навлизащите атипични форми на заетост.Те ще включват и оценка на нуждата от квалифицирани кадри за идентифицираните нови П/Д по сектори,добри практики за повишаване на тяхната привлекателност,извеждане на новите изисквания към вече съществуващите професии и влиянието на двойния преход върху архитектурата на КИИС и ПИЗС и потребностите от умения,приложими регионални специфики. Е1 ще актуализира и надгради модела за изчисляване на РПП при отчитане на предизвикателствата на двойния преход и атипичните форми на заетост.Това е от решаващо значение за отразяване на променящите се икономически,социални и технологични процеси:пазарът на труда е динамичен,появяват се нови професии,а други отпадат или изчезват. Дигиталните технологии играят важна роля в неговото моделиране и влияят на привлекателността на определени професии.Само надграден модел може да отчете влиянието на технологиите върху работните роли и необходимите набори от умения.Влиянията на двойния преход върху моделите за изчисляване на КИИС, ПИЗС и РПП ще бъде анализирано, за извеждане на насоки за тяхното надграждане. 0.00 0.00
Дейност 2. Планирани дейности по СЦ 4:Дейност 4 от Условията за кандидатстване: Етап2 (Е2) - Продължение 2 : Е2.Организиране и провеждане на социологически проучвания. Е2 комбинира извършването на качествени и количествени представителни проучвания ,които да осигурят необходимите представителни, надеждни и изчерпателни първични данни от целевите групи по проекта, на основата на които да бъде актуализирана архитектурата и да бъдат попълнени базите данни,позволяващи изчисляването на РПП,КИИС и ПИЗС. Качествените проучвания служат за разкриване на определени принципи, връзки и зависимости, спомагат за формулирането на хипотези и тези,които да бъдат тествани и изследвани задълбочено посредством количествени проучвания. Целта е, на основа на обработката и анализа на набраните данни, да се очертаят и разберат връзките между посочените фактори(дигиталната трансформация, зеления преход, атипичните форми на заетост, новите професии) и съответните системи, за да се разработят инструменти и политики за правилно разбиране и ускоряване на двойната трансформация сред представителите на целевите групи и за подготовка и провеждане на реформи за по-добро приспособяване на работниците,предприятията и предприемачите към промените,вкл.чрез прилагане възможностите на социалния диалог.Получените данни от проучванията,заедно с проведените кабинетни проучвания от Е1 ще дадат основа за последваща разработка на предвидените модели,стратегии и инструменти. Е2 ще започне с подготовката и провеждането на качествено стартово проучване за апробиране на компонентите на Мултифакторната теория за привлекателността на професиите(МТПП),на компонентите на КИИС и ПИЗС и отчитането на новите влияния от дойния преход върху тях. МТПП е пример за прилагането на комбинация от индуктивни и дедуктивни подходи към изучаването и обяснението на социално– икономическите реалности, чрез която в рамките на проекта ще се разработят и предложат теоретични решения на серия от предизвикателства, идващи от стопанската практика и създаващи реални трудности пред функционирането на българската икономика в условия на двоен преход. Тези модели/инструменти ще се апробират в практиката в следващите етапи. КИИС и ПИЗС ще дадат реална оценка на светлостта на българската икономика и на нивото на недекларираната заетост при отразяване на двойния преход и атипичните форми на заетост, на основа на които ще е разработят специфични инструменти за тяхното ограничаване. Но за целта следва да бъдат проведени посочените качествените изследвания. Те са необходими,за да се тестват настоящите и да се генерират нови хипотези и идеи и да се апробират изследователски,описателни и аналитични компоненти.Целта на набраните качествени данни е да се генерират нови разбирания, да се обяснят връзките и открият специфични аспекти на предизвикателствата пред работодателите и заетите лица, породени от двойния преход и атипичните форми на заетост. След приключване на качественото проучване ще бъдат изготвени доклади с анализи на данните за всяка група изследвани компоненти. На тази основа ще се подготвят и проведат представителни количествени проучвания за оценка на влиянието на двойния преход и атипичните форми на заетост пречупени през разбирането на целевите групи, върху: 1) Методологията за РПП и насоки за нейното актуализиране и 2)КИИС и ПИЗС и евентуални ревизии на батериите с въпроси и архитектурата на изчисляване. Количествените проучвания гарантират яснота и прецизност в отговорите, което прави интерпретацията на данните по-ясна и обективна, а представителността на извадката повишава външната валидност на изведените изводи и направени констатации.Целта е да се набавят обективни и достоверни данни за актуализиране на архитектурата на РПП,КИИ и ПИЗС и за изготвянето на стратегии за повишаване на привлекателността на идентифицираните ключови П/Д за отделните сектори и за разработването на стратегии и мерки за превенция на недекларираната заетост и пораждащата я сива икономика, както и за преодоляване на негативните последиците от тях. 0.00 0.00
Дейност 2. Планирани дейности по СЦ 4: Дейност 4 от Условията за кандидатстване: Етап3(Е3) - Продължение 3 : Е3.Аналитично-стратегически блок - Привлекателност на професиите: Целта на Е3 е на основа на обработка и анализ на набраните в Е2 данни да се актуализира и надгради Модела за изчисляване на РПП,така че да се отразят влиянията на двойния преход и атипичните форми на заетост,за да може същият да бъде адаптиран към съвременните условия на българската икономика и ключови нейни сектори,така че да позволи прилагането му като качествен инструмент за вземане на решения,свързани с планиране и прилагане на стратегии,кампании,консултации,подходящи обучения.Ще бъдат разработени и Стратегия и план за повишаване на привлекателността на професиите. Е3 ще започне с извършването на Анализ на привлекателността на идентифицираните професии/длъжности по пилотни сектори.Ще се изследват факторите,които влияят върху привлекателността на всяка отделна професия/длъжност и ще се оценят нагласите на потенциалните кадри за всяка от тях.Различните сектори се очаква да имат специфични и уникални изисквания към работната сила.Именно посредством анализ,съобразен с конкретните пилотни сектори,ще се генерира специфична за сектора представа за привлекателността на идентифицираните П/Д.Тази информация е важна за разработване на целенасочени стратегии за развитие на работната сила и повишаване на привлекателността на П/Д за всеки сектор.Анализът ще помогне да се разбере колко добре идентифицираните П/Д са в съответствие с нуждите и перспективите за растеж на всеки пилотен сектор. Направените изводи от анализа ще послужат за подготовката на Наръчник с идеи за повишаване на привлекателността на професиите.Идеите ще се развият като конкретни мерки в Стратегия за повишаване на привлекателността на професиите и План за нейното прилагане.Това е продиктувано от желанието на работодателите и социалните партньори да прекъснат и овладеят неблагоприятните тенденции за отлив на човешките ресурси от основни професии в ключови сектори на българската икономика.Действащата в момента Стратегия е с ограничен обхват,доколкото е изготвена преди множествените кризи и адресира едва четири пилотни сектора.Тя по никакъв начин не отразява навлизащите нови професии,нито отражението върху привлекателността на най-търсените в момента П/Д от гледна точка на двойния преход и атипичните форми на заетост.Тези фактори доведоха до значителни промени в търсенето и предлагането на много професии,което налага цялостно преработване на настоящата концепция за Стратегия за повишаване на привлекателността на професиите и разработването на изцяло нова такава,както и съответния план за действие към нея.След като бъдат готови,Стратегията и плана ще се приложат пилотно в минимум по 2 предприятия от сектор.Това ще спомогне за оценка на тяхната приложимост и последващото им финализиране и разпространение сред минимум 250 предпрятия. Успоредно с посочените дейности,ще се извърши и актуализиране,надграждане и апробиране на Модела за изчисляване на РПП при отчитане на предизвикателствата на двойния преход и атипичните форми на заетост.РПП е съвкупност от фактори,които определят привлекателността на дадена професия.Основната цел на Модела е да предостави структуриран и систематичен подход за разбиране защо определени професии се възприемат като по-привлекателни от други и кои фактори им влияят.В рамките на Е3 тези фактори ще се преоценят и допълнят чрез вземане предвид на влиянието на двойния преход и атипичните форми на заетост,което ще бъде отразено в Методологията за изчисляване на РП. Моделът за изчисляване на РПП ще помогне да се разбере защо хората избират определени професии пред други.Той ще даде мотивите и приоритетите,които влияят върху кариерните решения и ще спомогне за прогнозиране на бъдещите тенденции в работната сила и ще бъде основа за постигане на предвидените резултати в тази тематична област по проекта в другите му етапи. 0.00 0.00
Дейност 2.Планирани дейности по СЦ4: Дейност 4от Условията за кандидатстване: Етап 4(Е4) - Продължение 4 : Е4.Национален център"Икономика на светло"(НЦИС)-работа при новите условия. Е4 цели укрепване и надграждане на функциите и работата на НЦИС.Основната роля на НЦИС е да координира усилията на гражданското общество,институциите и заинтересованите страни за ограничаване и превенция на неформалната икономика и недекларираната заетост(НДЗ),да предоставя информация,обучения и консултации на целевите групи и да организира и провежда кампании и събития.За ефективното изпълнение на тази роля е необходимо периодично да се актуализира информационната база,консултантските и учебни материали,с които НЦИС работи,както и да се повишават уменията и компетентностите на неговите кадри.Към НЦИС функционира и Обществен съвет за ограничаване и превенция на неформалната икономика и НДЗ(ОС),който играе важна роля при подготовката и представянето на политиките в областта на ограничаването и превенцията на неформалната икономика и НДЗ.НЦИС осигурява синергия на усилията на всички заинтересовани страни в тази сфера,като си сътрудничи с представители на МТСП,ГИТ,АЗ, НАП,МФ,социалните партньори,СГО и др.Събира сигнали и предложения чрез извършване на проучвания,статистическа информация и експертни анализи.НЦИС също координира,администрира и поддържа информационната система,която обезпечава устойчивото изчисляване на КИИС и ПИЗС.След приключването на проектните финансирания,АИКБ поддържа дейността на НЦИС със собствени средства,но трудно намира възможност за подготовката на задълбочени реформи и надграждане на неговата дейност,тъй като това изисква допълнителна експертиза и инвестиции.Затова Е4 е насочен към укрепване и надграждане на дейността и ролята на НЦИС.За целта се предвижда да бъдат подготвени и организирани 4 национални церемонии за връчване на наградите„Икономика на светло“.Целта на конкурса е да открои стимулиращи примери за успехи в борбата с неформалната икономика и да отличи водещи институции и личности с активна позиция и принос в ограничаването й.Наградите са важни за повишаване обществената нетърпимост към сивата икономика,поощряване предприемането на активни действия в тази посока и популяризиране градивната роля на бизнеса в обществото за подобряване на социално-икономическата среда.Част от надграждането на НЦИС и прецизирането на неговата дейност ще бъде и подновяване и доразвиване на функциите и ролята на ОС-вкл. на състава му и правилата му за работа.Важна роля за работата на ОС имат и представителите на партньорите,които са част от неговия състав.Ще бъдат проведени минимум 4 заседания на ОС,за обсъждане на разработените стратегии,модели и инструменти. Същевременно,ще се актуализира и надгради и Стратегията за развитие на НЦИС,за да се отразят последиците от двойния преход и атипичните форми на заетост.Тази актуализация ще стъпи на постигнатите през предходните етапи резултати,проведени проучвания,набрани,обработени и анализирани данни и ще допринесе за актуализиране на плана за действие на НЦИС и използваните материали за информиране,обучение и консултиране.Актуализирането е необходимо,за да се подобри откриването и наблюдението на сивите практики и недекларираните форми на заетост в контекста на двойния преход.Ще се даде възможност за включване използването на усъвършенствани анализи на данни,нови технологии за идентифициране на потенциални области на сивата икономика и по-ефективно фокусиране на усилията на заинтересованите страни.В рамките на Е4 е предвидено да бъдат консултирани и/или обучени представителите на общо 250 предприятия,които ще получат подкрепа относно подобряване на трудово-правните отношения и развитие на човешките ресурси с акцент върху двойния преход и атипичните форми на заетост,както и на 1400 заети лица,в т.ч. самонаети.Това ще даде допълнителна обратна връзка за правилното разбиране на новите тенденции в икономическото развитие и ще спомогне за по-правилно адресиране на всички разработени по проекта модели и инструменти за прецизирането им в помощ на по-бързата адаптация на целевите групи към промените. 0.00 0.00
Дейност 2. Планирани дейности по СЦ4: Дейност 4от Условията за кандидатстване: Етап 5 (Е5)–Продължение 5: Е5.Актуализация и развитие на електронни платформи за изчисляването на РПП и Портал „Икономика на светло“. В рамките на предходни проекти,АИКБ разработи две информационни системи(ИС): 1)ИС за изчисляване на РПП(е-платформа ИСРП) и 2) ИС за е-обучения,консултации и изчисляване на КИИС и ПИЗС (е-платформа ИСНЦИС). В рамките на Е5 се цели актуализация и надграждане на двете електронни платформи на основа на направените актуализации и надграждания на РПП и двата индекса.Двете ИС,освен функцията да изчисляват РПП и индексите,изпълняват и много съществена роля за информиране и консултиране на целевите групи и обществеността.За това е важно те да работят като ползват последните достижения на новите ИКТ и да бъдат максимално достъпни за широк кръг от заети лица и работодатели.Двете ИС са обвързани с целите на проекта и настоящата процедура,явяващи се мощен инструмент за подкрепа на предприятията и работниците за извършване на адекватна оценка по отношение на нивото на развитие на определени умения и компетентности,както и за по-добро разбиране от страна на работодателите на реалния размер на несъответствията между търсените и предлагани умения.Различните функционалности на двете ИС дават възможност в реално време да се провеждат обучения,да се подават сигнали,да се предоставят консултации и информация.За правилното им функциониране се изисква същите да бъдат актуализирани и надградени,за да бъдат максимално ефективни,като ползват достиженията на развитието на съвременните технологии.Е5 предвижда да се надгради ИСРП, тъй като тя е разработена през 2018г.като пилотен модел за преодоляване на дисбаланса между търсенето и предлагането на квалифицирана работна сила в ключови за развитието на българската икономика области,след което е предоставена в собственост на МТСП.Системата е единствена по рода си и има функциите да набира информация за факторите,обуславящи привлекателността на професиите,като стъпва на разработената Мултифакторна теория в рамките на предходен проект на АИКБ.По данни на партньора МТСП ИСРП не е използвана,актуализирана и попълвана с нови данни повече от 5 години поради множествените кризи и невъзможността за планиране на средства за дългосрочни мерки и политики поради насочване на средства основно за борба с Ковид 19.Тъй като системата е морално остаряла и не отговаря на изискванията на новите технологии,се налага нейната цялостна актуализация.Ще се разчита на партньора МТСП да окаже нужното съдействие при оценка на състоянието на електронната платформа за изчисляване на РПП.След като същата бъде готова ще се направи пилотно попълване на базата данни и изчисляване на РПП,за да бъде изчислен рейтингът на идентифицираните професии по пилотни сектори.Това ще послужи за последващо разработване на модели за повишаване на привлекателността на професиите в рамките на следващия Е6. По Е5 ще се извърши надграждане и на функционалностите на ИСНЦИС за изчисляване на КИИС и ПИЗС.Съществуващата система е собственост на АИКБ и в момента предоставя обучения,информация и консултации за ограничаване и превенция на НДЗ и неформалната икономика.Тя се поддържа със собствени средства на АИКБ,но има нужда от надграждане по отношение на двата индекса и от допълнителни функционалности с цел предоставяне на повече достъп до различни инструменти и модели,информация,консултации и обучения.Има нужда след пандемията да се оптимизира и обнови панела с респонденти,като всичко това изисква значителен финансов ресурс.Действащата в момента система ще се използва в началото за периодично изчисление на КИИС и ПИЗС на база текущата методика и ще продължи попълването й с данни до нейното надграждане.След това ще се направи попълване на базата с нови данни на база на надградените индекси в предходните етапи.Стартовото и последващи попълвания ще послужат за тестване на двете ИС и тяхната фина настройка.Ще бъдат изготвени и съответните доклади на основа на обработката на набраните данни. 0.00 0.00
Дейност 2. Планирани дейности по СЦ 4: Дейност 4 от Условията за кандидатстване: Етап 6(Е6) - Продължение 6 : Е6.Разработване и въвеждане на пилотни модели за повишаване на привлекателността на професиите и тестване в предприятията. Е6 е последният етап от изпълнението на Д2 и е сред ключовите за постигане на заложените цели в проектното предложение,най-вече за мобилизиране на трудовите ресурси и на резервите на пазара на труда чрез разработване на иновативни модели,инструменти и други надграждащи дейности за повишаване на привлекателността на професии,ключови за развитието на българската икономика.Основна мярка за справяне с проблемите на пазара на труда е активното включване на работодателите в подобряването на качеството на обучението на заетите лица ,както и мерки за мотивацията на самите заети лица. За да бъде подобрена привлекателността на дефицитни професии/длъжности, идентифицирани в предходните етапи, държавните институции,работодатели и синдикати трябва да разработят лесно приложими и ефективни инструменти и мерки.Такъв инструмент могат да бъдат пилотни модели за повишаване на привлекателността на професиите,които да се тестват в предприятията и да се разпространят след фина настройка за повсеместно ползване. В рамките на Е6 ще се разработят и въведат не по-малко от 35 пилотни Модели за повишаване на привлекателността на професиите ,при отчитане на секторната спецификата на 17-те пилотни сектори, вкл. и техните регионалните аспекти. Моделите са комплекс от мерки, насочени към повишаване на привлекателността на ключови за развитието на отделен сектор професии,основаващи се на разкритите фактори на привлекателността в по-ранните етапи.Пилотните сектори са изправени пред сериозен недостиг на квалифицирани работници в определени професии.Разработването на атрактивни модели може да насочи работната сила към области с голямо търсене на работници.Това ще насърчи по-ефективното разпределение на трудовите ресурси.Моделите ще се фокусират върху подобряването на различни аспекти на работата,като баланс между професионалния и личния живот,възнаграждение, възможности за кариерно развитие и сигурност на работното място,като отразят елементите на дигиталната трансформация и зеления преход, атипичните форми на труд и др.фактори идентифицирани при надграждането на РПП по предходните етапи. След разработката на пилотните модели те ще бъдат неколкократно тествани в реална работна среда.Това ще позволи да се оценят тяхната ефективност и да се измери действителното им въздействие върху целевите групи, както и да се идентифицират силните и слабите страни на моделите.Това ще помогне да се разбере кои аспекти на моделите работят добре и кои области се нуждаят от подобрение или корекции.В резултат от изпълнението на Е6 ще се постигне по-устойчива заетост и балансиране на пазара на труда чрез подобряване на привлекателността на непопулярни професии с отчетлив недостиг на човешки ресурси в пилотни сектори,ключови за осигуряването на устойчив растеж и заетост в България.Като косвен ефект,резултатите от изпълнението на Е6 ще доведат до подобряването на мотивацията и насочването на човешките ресурси в съответните професии,търсени от работодателите,с оглед повишаване на заетостта в тях, постигане на по качествени работни места и повишаване на ефективността и производителността на полагания труд. В национален и регионален мащаб,като косвен ефект от реализиране на Е6 се очаква да се насърчи и икономическия растеж на национално ниво,както и в по-слабо развитите региони,на основа на обезпечаването на предприятията в пилотните сектори с адекватно предлагане на човешки ресурси с подходяща социалните партньори трябва да разработят лесно приложими и ефективни инструменти и мерки.Такъв квалификация и въвеждането на съвременни и иновативни стратегии за управление на човешките ресурси. 0.00 0.00
Дейност 6. Планирани дейности по СЦ5:Дейности 8, 9 и 11 от Условията за кандидатстване: Етап 8(Е8) - Продължение 1: Е8.Секторни квалификационни рамки(СКР),менторство и наставничество. Е8 е предвиден да допринесе за изпълнението на Дейност 8 от Условията за кандидатстване „Внедряване на модели и практики за прогнозиране на потребностите от нови умения и за създаване на благоприятна среда за учене през целия живот и реализация на стратегии за учене през целия живот на корпоративно/фирмено/,секторно,браншово и регионално ниво.Внедряване на секторни и фирмени системи за управление на корпоративното знание и за въвеждане на нови форми и методи на обучение в предприятия,в различни сектори на икономиката и региони на страната“от СЦ5 от Условията за кандидатстване посредством разработването на СКР и прилагането на модели на менторство и наставничество.СКР са съвсем нов инструмент за подпомагане на ученото през целия живот(УЧЖ).На европейско равнище има разработени едва 5 такива,които следват различни методологии и са свръзани със сектори и професии извън приложното поле на проекта или са с различна насоченост и ограничен обхват(професии в областта на отбраната).Целта на Е8 е да се разработи Методология за разработване и модел на обща СКР,която след това да бъде прецизирана за всеки от 17те пилотни сектора и да отчита техните специфични условия и нужди.На секторно равнище,СКР ще подпомогнат прогнозирането на потребностите от нови умения и ще послужат като„инструмент за превод“между обучението на възрастни,предлагано от различни доставчици и търсените умения на пазара на труда,което ще направи възможно сравняването на различни програми и постигането на идентичен резултат при придобиване на нови умения,търсени от работодателите.СКР ще подпомогнат и внедряването на нови фирмени системи за управление на човешките ресурси и нови методи на обучение на секторно ниво.СКР ще включват обобщение на необходимите знания,умения и нагласи(компетентностен подход)за ключовите професии на ниво сектор,идентифицирани в рамките на Е1.За целта,разработената Методология за подготовка на секторните квалификационни рамки ще бъде общо приложима.Тя ще послужи за задаване на конкретните параметри за изграждане на базовия модел на СКР и насоки за отразяване на отделните секторни специфики.На основа на Методологията,ще се разработят и самите СКР,съобразени с конкретните изисквания на 17те пилотни сектора-най-малко по 1 СКР за всеки сектор.СКР ще се апробират в практиката чрез тестване в най-малко 5 предприятия от сектор.След тяхното тестване и допълване,ще се апробира тяхната валидност на секторно и на институционално ниво. В рамките на Е8 ще се развият и надградят и инструментите за менторство и наставничество в насока развитие и прилагане на индивидуални сметки за обучение(ИСО) и микроудостоверения(МУ)-като типове нови инструменти за УЦЖ.Инструментите за менторство и наставничество играят решаваща роля в подкрепа на разработването и внедряването на ИСО и микроудостоверенията като нови инструменти за учене през целия живот.Те могат да помогнат на обучаемите да развият по-бързо нови умения,а предприятията да ги използват при обучение на своите работници и служители.В момента тези инструменти са обсъждани основно на национлално ниво,като чрез Е8 и работата на БЕ и РЕ ще има възможност те да се популяризират на секторно,регионално и местно ниво в контекста на двойния преход, като преставители на предприятията бъдат обучени за тяхното прилагане. 0.00 0.00
Дейност 6. Планирани дейности по СЦ5: Дейности 8, 9 и 11 от Условията за кандидатстване: Етап 9(Е9) – Продължение 2: Е9.Формиране на капацитет за подобряване на баланса на пазара на труда и водене на диалог,включително за насърчаване на КТД за прилагане на СКР,повишаване привлекателността на професиите и намаляване на НДЗ. Е9 е вторият етап от СЦ5,който допринася за изпълнение на Д9 от УК„Изготвяне на програми за обучение на управленски персонал на различни нива за придобиване на знания и умения за организация и оптимизация на бизнес процесите в сектора в контекста на кръговата икономика и зеления преход,въвеждането на нисковъглеродни,ресурсно ефективни и безотпадни процеси и технологии,и който е насочен към провеждане на различни обучения за прилагане на разработените в рамките на проекта модели и инструменти“от УК.Е9 цели формиране и засилване на капацитета за подобряване на баланса на пазара на труда и водене на социален диалог,чрез изготвяне на уч.програми и съдържание,прецизно отговарящи на потребностите на целевите групи и тествано в реална среда чрез организирането и провеждането на пилотни обучения за представители на БРО и синдикални федерации,техни членове-представители на целевите групи и други заинтересовани страни на секторно ниво.В рамките на Е9 е предвидено разработването на 4 вида програми и провеждането на 4 блока обучения: Е9.1-прогнозиране и планиране на инструменти за удовлетворяване на потребностите от нови умения на ниво сектор чрез разработване на учебни програми(УП) и учебно съдържание по трите основни насоки на проекта(привлекателност на професиите,ограничаване и превенция на НДЗ и СКР)и теми за коучинг.УП ще са насочени към подобряване на управлението на човешките ресурси чрез използване на разработените инструменти и модели,коучинга като метод,запознаване на предприятията и заетите с двойния преход,атипичните форми на заетост и тяхното отражение върху развитието на извършваната от тях дейност.Тези УП са важни,тъй като секторите продължават да се развиват,появяват се нови технологии и автоматизацията става все по-разпространена,уменията, необходими на работната сила, се променят.Прогнозирането помага да се идентифицират нововъзникващите умения,които ще бъдат от съществено значение за съответния сектор.Тези УП ще дадат насоки за поддържането и надграждането на нови умения,за да се гарантира,че работниците се адаптират към променящите се изисквания за работа. Е9.2-обучения за представяне и прилагане на разработените нови инструменти и модели за повишаване на привлекателността на професиите.Пилотните сектори по проекта са обект на постоянни промени,движени от технологичния напредък и променящите се пазарни условия.Заетите лица,които преминават обучение за нови инструменти и модели,са по-добре подготвени да се справят с преходите и остават ценни активи за своите организации.Предвидените УП и обучения ще насърчат културата на УЧЖ.Ще повишат качеството на работните места,съответно професиите ще станат по-привлекателни.Това ще допринесе за повишаване на привлекателността на професиите и конкурентоспособността на отделните предприятия. Е9.3-обучения за ограничаване и превенция на НДЗ и вредите от прилагане на сивите практики.Целта на тази група УП и обучения е да повиши осведомеността,да образова и да предостави на заетите лица и предприятията знанията,уменията и инструментите,необходими за ефективното справяне с тези широко разпространени проблеми.Обучението ще спомогне на целевите групи да разпознаят признаците на недекларираната заетост и сива икономика в техните сектори или региони.Като разбират рисковете,свързани с тези практики,те могат да предприемат проактивни мерки за тяхното смекчаване. Е9.4-обучения ще са насочени към прилагане на секторните квалификационни рамки.УП и обученията свързани със СКР,ще допринесат за по-добро измерване и определяне на връзката между резултатите от обучението и идентифицираните нужди на сектора/работодателя чрез използване на обща и споделена рамка,която позволява да се уловят национални,регионални и местни различия и разновидности при изучаване и практикуване на определена П/Д. 0.00 0.00
Дейност 6. Планирани дейности по СЦ5: Дейности 8, 9 и 11 от Условията за кандидатстване: Етап 10 (Е10) – Продължение 3: Е10:Провеждане на конференции,семинари, работни групи и обучения (конструктивни,съдържателни и подкрепени с информация преговори между социалните партньори): за представители на БРО и синдикални федерации, вкл. в различни съвети, комитети и комисии за представяне и провеждане на обучения как да използват разработените по проекта инструменти за подобряване на социалния диалог на регионално/местно ниво. Е10 обхваща Дейност 11 от СЦ 5“Провеждане на конференции,семинари,работни групи и обучения (конструктивни,съдържателни и подкрепени с информация преговори между социалните партньори)“.Е10 е важен за цялостната разпознаваемост на проектните дейности и популяризиране на разработените инструменти,програми и модели.Той ще стартира с разработването на Комуникационни планове(КП)-национален,декомпозиран след това и по регионите за планиране,с оглед специфичните им потребности,за публично представяне на проекта и периодично представяне и обсъждане на разработените по проекта материали. Подготовката на КП е съществен компонент,тъй като осигурява структуриран подход за ефективно предаване на информация,идеи и съобщения до заинтересованите страни и целевите групи.Добре дефинираният КП гарантира,че всички комуникационни канали и средства са ясни,последователни и съобразени с целите и задачите на проекта.От друга страна,подготовката на КП ще даде възможност за по-голяма разпознаваемост на постигнатите резултати и тяхното правилно разбиране и прилагане от целевите групи и другите заинтересовани страни.КП ще се основават на идентифицирането на тези заинтересовани страни и ще очертаят как те да се ангажират по подходящ начин при изпълнение на проектните дейности,насърчавайки положителни взаимоотношения и сътрудничество.КП ще гарантират,че подготвяните информационни материали и съобщения са съобразени с конкретни целеви аудитории и че осигуряват най-подходящият начин за публично обсъждане на всички разработени модели,стратегии,инструменти,анализи и доклади.За качествено комуникиране на дейностите на регионално ниво,КП ще бъдат прецизирани посредством разработването и прилгането на Регионална комуникационна стратегия и план за разпространение и комуникиране на резултатите от проекта.Чрез тях ще се дадат насоки на РЕ и БЕ,които работят в отделните региони с предприятия и заети лица от пилотните сектори. Разработените национални и регионални планове и стратегия ще се използват за провеждане на конференции,семинари,работни групи.В рамките на Е 10 ще бъдат организирани минимум 2 конференции,6 семинара и 2 работни групи за развитие на социалния диалог на регионално/местно ниво свместно с представителите на партньорите. Разработените документи ще се използват за периодично организиране на различни събития като описаните по-горе конференции,семинари,работни групи и други на национално, регионално и местно ниво.Периодично ще се разработват и информационни материали,които ще се разпространяват сред целевите групи. 0.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).