Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 69 546 дървета
English

Програма: SBRP

Район за планиране: Всички

Описание

Проектът TRAI изследва как изкуственият интелект променя академичното писане, критическото мислене и AI-грамотността при студентите, които пишат дипломни работи. Чрез анкети, интервюта и създаването на многоезичен корпус от студентски дипломни работи проектът анализира как студентите използват AI инструменти като ChatGPT и как това влияе върху тяхната аргументация, език и епистемично развитие. На базата на събраните данни се разработва методологична рамка за разпознаване и оценка на езикови и когнитивни маркери, свързани с критическото мислене в контекста на съвместната продукция човек–AI. Крайните резултати включват мултимодален набор от учебни материали и многоезична образователна платформа eTEZEC, които подпомагат преподаватели и студенти в етичната и ефективна употреба на AI в академичния процес.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Изследване на триединството от академично писане, критическо мислене и грамотност в областта на изкуствения интелект: Интердисциплинарни перспективи върху писането на дипломни работи от студенти (TRAI): Проектът TRAI се основава на предположението, че съвременните постижения в областта на изкуствения интелект ще имат необратимо въздействие върху академичните работни и мисловни практики. Студентите вече широко използват Големи езикови модели (Large Language Models - LLM) като ChatGPT, въпреки че регулациите за преподаване с изкуствен интелект (ИИ) и институционалните политики за използването му все още са в процес на разработване. Проектът има за цел да се проучи, анализира, опише и извлече релевантна информация, свързана с образованието, по отношение на триединството между академично писане, критическо мислене и грамотност в областта на изкуствения интелект. Проектът разглежда темата за посоченото триединство в контекста на написването на дипломни работи от студенти-бакалаври, тъй като това е основна академична практика в повечето национални системи за висше образование. Написването на дипломна работа е изключително важно събитие в 3- годишните и 4-годишните бакалавърски програми, тъй като много от студентите за първи път са поставени пред предизвикателството да извършват самостоятелна изследователска работа. От предишни проучвания по тези теми е известно, че това е моментът, когато ИИ променя най-дълбоко традиционните академични практики. Проектът TRAI използва многоизмерна и интердисциплинарна методология, за да се получат обективни данни за тези промени. Събирането на данни ще стане по няколко начина. Първо, ще бъде изготвена анкета с редица целенасочени въпроси, чрез която да се събере ценна информация от студенти и преподаватели за академичното писане с ИИ. След това въз основа на резултатите от анкетата (отразяващи и потенциалните различия между участващите държави) ще бъдат проведени полуструктурирани интервюта със студенти от бакалавърската степен на обучение и техните преподаватели. Интервютата ще бъдат разработени така, че да обхванат както практиките и изискванията на писане на дипломни работи, така и влиянието на ИИ върху критичното мислене и епистемичното развитие на студентите. В допълнение ще бъдат интервюирани и колеги на ръководни позиции от съответните институции, с цел да се проучат и обобщят институционалните политики и гледната точка на преподавателите. В паралел с гореизброените стъпки ще бъде създаден Многоезичен корпус от дипломни работи на студенти в бакалавърска степен (TEZEC). Корпусът ще бъде създаден в рамките на два етапа, като едната част ще бъде събрана и обработена преди целенасочената дидактическа намеса по проекта под формата на масивен отворен онлайн курс (MOOC) за използването на изкуствен интелект при писане на дипломни работи, а втората част - след тази дидактическа намеса. Един от основните изследователски аспекти в проекта TRAI е изграждането на методологическа рамка, която да включва идентифициране и измерване на езиковите характеристики, насочващи към степените на критично мислене и епистемична осъзнатост на студентите при разработването на дипломните работи. Очаква се този аспект да е особено сложен за моделиране в контекста на споменатото триединство, тъй като става все по-трудно по подходящ начин да се интегрират елементите, генерирани от изкуствен интелект, с тези, написани от човек. Важна посока на анализа е описанието и по възможност - автоматизирането - на идентифицирането на характеристики, специфични за продукцията на текст от човек по отношение на присъщото за човека критично мислене и генерацията с изкуствен интелект. Чрез комбиниране на резултатите от анкетите, интервютата и корпусните данни ще бъдат направени наблюдения върху това това как знанието се конструира чрез умението за писане (напр. изразяването на идеи, присъствието на собствено мнение, сложността на езиковото изразяване), а също така ще бъде направен критичен анализ на когнитивните маркери (напр. аргументация, рефериране и цитиране, аналитично мислене, защитни механизми). 157 081.02 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.