Дейност 1 „Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятията. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд.“: Целта на дейността е да подпомогне адаптирането на заетите лица от целевата група /20 човека/ и на дружеството към новите предизвикателства, свързани с осъществяване на климатично неутрална икономика и променящите се модели на работа, чрез преход към "зелени" работни места.
Дейността е насочена към въвеждане на „зелени“ модели на организация на работните процеси във "Елком - ВМВ" ООД, които да доведат до повишаване на ресурсната ефективност и намаляване въздействието върху околната среда. Тази дейност е пряко свързана с осъзнатата необходимост от въвеждане нови модели и добри практики за оптимизиране на работните процеси така, че да се намали разхода на ресурси, генерирането на отпадъци, респективно прякото или непряко негативно въздействие върху околната среда. Компанията се стреми към бъдещо налагане на стандарти за екологична и социална отговорност и изпълнението на тази дейност е стъпка в тази посока.
През последните години, Дружеството извърши няколко инвестиции за подобряване на енергийната ефективност, чрез които подмени съществуваща дограма с нова с по-добри енергийни характеристики, както и постави изолация с топлоизолационни плочи на външни стени. Също така ежегодно подменя остарели активи с нови и високотехнологични, които позволяват както увеличаване на капацитета на търговския обект, така и внедряване на кръгови и по-ресурсно ефикасни модели.
Въпреки това усилията не са достатъчни. Налице са проблеми в управление на ресурсите и ефективността на процесите (например по-голям брак от планираното, по-чести повреди и престои на работното оборудване). Липсва и цялостна система за контрол и управление на индивидуалното поведение на работещите за постигане на по-висок екологичен стандарт на производството и повишаване устойчивостта на предлаганите продукти и услуги.
За това посредством настоящата дейност ще бъдат въведени нови „зелени“ модели на организация на работните процеси свързани с:
- въвеждане на промени в организацията на работа за включване на екологосъобразни дейности в конкретни работни процеси и на определени работни места;
- изграждане на цялостна екологосъобразна („зелена“) фирмена култура и мотивиране на екологосъобразното мислене на служителите във всички звена;
- въвеждане на правилници и стандарти в цялата фирма.
Зелени модели, които ще бъдат свързани с оптимизиране на начина на организация и планиране на работните задачи с цел намаляване на потреблението на електроенергия (посредством оптимизирано натоварване на машините, осветлението и другите консуматори), оптималното използване на материали и суровини, правилно разпределение и управление на времето, минимизиране на отпадъците и правилното им третиране и др.
Дейността включва следните четири етапа, които са задължителни и се реализират в посочената логическа последователност:
1.1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики.
1.2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места.
1.3. Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието.
1.4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени.
Изпълнението на дейността ще доведе до установяване на ефективни инструменти за „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, както на индивидуално, така и на фирмено ниво. |
3 333.20
|
0.00
|
Дейност 2 "Осигуряване на превенция и профилактика на „бърнаут“ на работното място и „ефекти от COVID пандемията върху менталното здраве“ - психологическа подкрепа".: Настоящата дейност е необходима за постигане на заложените цели.
Дейността има за цел да се предостави ефективна психологическа подкрепа на заетите лица на "Елком - ВМВ" ООД и е от съществено значение за фирмата. Психологическото състояние на всеки работещ оказва пряко въздействие върху неговата работоспособност, върху удовлетвореността му и респективно мотивацията му за труд, върху трудовата дисциплина, включително върху рисковете от трудови злополуки и негативно въздействие върху здравето на работещия и не на последно място върху качеството и ефективността на извършваната трудова дейност.
Дейността на всички работещи, подробно описани в т. 9 е свързана с изисквания за психична устойчивост, концентрация на вниманието, емоционална стабилност, добри комуникативни умения и умения за работа в екип. Работещите са подложени на физическо и психично напрежение заради естеството им на работа, за това навременната и ефективна психологическа подкрепа е от съществено значение. Необходими са регулярни и навременни мерки за превенция на физическо, емоционално и психическо изтощение. След COVID пандемията рисковете за такова изтощение и за влошаване общото състояние на работещите са по-големи. За това в проекта ще бъдат изпълнени редица мерки за превенция и профилактика на стреса на работното място, прегаряне и др. негативни ефекти за менталното здраве на работещите. Мерките ще се реализират чрез експертна психологическа подкрепа в две насоки – индивидуална и групова. Индивидуалната подкрепа ще се реализира с индивидуална личностна диагностика и психологическо консултиране. Диагностиката има за цел да установи конкретните личностни особености на всеки от работещите, за да може да се подпомогне по ефективно тяхната адаптация и да се оптимизира организацията на труда според индивидуалния капацитет и особености на всеки служител. Консултирането ще подпомогне работещите да преработят налично напрежение, стрес и негативни изживявания в ефективни поведенчески модели, които да им помогнат да са по удовлетворени и мотивирани в своята работа. За да се имплементират в организацията новите поведенчески модели, ще се проведат групови обучения за създаване на подобряване на взаимоотношенията и за формиране на позитивна колективна среда и подкрепа.
Предвиждат се следните етапи:
- Анализ на психологическата среда, организацията на работа и взаимоотношенията в отделните звена на дружеството – посредством структурирани интервюта със служители на отделни работни позиции (длъжности)
- Индивидуална диагностика и изготвяне на психологически профили на служителите – с психологически въпросници за определяне на : личностния тип, нивото на стрес и начините за справяне с него (копинг стратегии), удовлетвореността от труда и мотивацията за работа на всеки служител. Ще се изготвят профили с препоръки за индивидуален подход към всеки служител.
- Индивидуално психологическо консултиране за превенция и профилактика на стреса на работното място, професионалното прегаряне и ефектите от COVID пандемията върху менталното здраве. Фокус върху консултирането ще бъде създаването на индивидуални поведенчески модели – стратегии за справяне с професионалния стрес и негативните емоции свързани с работата.
- Провеждане на групов тренинг „Професионален стрес, напрежение и емоционално прегаряне на работното място (бърн аут) – практически модели за справяне“ – за формиране на практически умения у всеки служител за справяне с негативни преживявания на работното място, за запазване на концентрация, мотивация и позитивна нагласа, вкл. и чрез взаимна подкрепа и взаимодействие между колегите. |
3 333.20
|
0.00
|
Дейност 4. "Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд." (Част 1)
: Дейността е необходима за постигане на заложените в проекта цели и има за цел повишаване степента на колективна защита в предприятието, чрез изпълнение на препоръките на СТМ, базирани на оценката на риска и утвърдената годишна програма с мерки за минимизиране на рисковете на работните места. След направени замервания от СТМ, са установени несъвършенства в осигурената работна среда и са отправени следните конкретни препоръки, с мерки по отстраняването им:
1. Защита от неблагоприятен микроклимат в работните и производствените помещения:
В работните помещения, в т.ч. магазини за строителни и ВиК материали за ет. 1, магазин за електроматерали - ет. 2 и офисите на ет. 3, е изградена отоплителна система с водогреен котел на природен газ преди близо 20 г. Тя служи за отопление на големите площи, които се използват за магазини и офиси, като допълнително се използват и изключително неефективни и енергоемки отоплителни уреди, тип вентилаторни печки. Тъй като отоплителните системи на Дружеството са изключително амортизирани, вземайки предвид работната площ за отопление, която е изключително голяма - 900 м2 за трите етажа, максималната температура, която изградената инсталация поддържа през зимните месеци не е достатъчна за осигуряване на минимален работен температурен комфорт на служителите. СТМ установи висока степен на риск от опасност от възникване на пожар и други изключително негативни последици за работниците, както и от неблагоприятен микроклимат.
Охлаждането на сградата е решено с чилър - система, която също се използва от почти 25 години и е изключително амортизирана, морално и технически остаряла. Това поставя персонала, работещ там, в ситуация да издържа високите температури през летните месеци, като липсата на подходящо охлаждане, прави работната среда некомфортна и създават риск от физически дискомфорт, причинен от високите температури - прегряване на тялото, топлинен удар, обостряне на хронични заболявания, по-бързо настъпване на умора, риск от злополуки и др.
Съгласно получени предписания от СТМ, микроклиматът не съответства на Наредба №РД-07-3/18.07.2014 г. за топлите месеци.
За да се решат тези проблеми е необходимо извършване на следното:
- Закупуване на 9 бр. климатици, от които 5 бр. колонни и 4 бр. сплит
За нормализиране на работната среда и създаване на подходящи условия за труд през лятото в тези помещения, с цел също така превенция на простудни и др. заболявания, СТМ е направила предписание те да бъдат климатизирани за да са в съответствие с поднормативната законова база.
В тази връзка са предвидени за закупуване климатици, които ще бъдат с подходяща мощност, съобразена с площта за отопление/охлаждане на съответното помещението в квадратни метри, с цел получаване на оптималната работна температура.
9 бр. климатици ще бъдат поставени в следните помещения, като средства за колективна защита и разпределени по бройки, според броя и разположението на работните места в съответното помещение, съобразено с общия обем за отопление/охлаждане, както следва:
Площ търговска зона Строителни м-ри: 70 кв.м. - 1 бр. 24-ка колонен и 1 бр. 12-ка;
Площ търговска зона ВиК м-ри: 250 кв.м. - 2 бр. - 1 бр. 24-ка колонен и 1 бр. 18-ка;
Площ търговска зона Ел. м-ри: 400 кв.м. - 2 бр. - 24-ка колонни;
Площ офиси за административния персонал: 12 кв.м. - 1 бр. 12-ка;
Площ Обща Складова: 1 500 кв.м., (отопляема площ 110 кв.м.) - 1 бр. 24-ка колонен и 1 бр. 18-ка.
Продължава. |
39 968.20
|
0.00
|
Дейност 4. "Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд." (Част 2): Закупуването им ще подобри микроклимата - ще се постига нормална работна температура, както през зимата така и през лятото, а в същото време ще се премахне риска от възникване на пожар или други застрашаващи животът и здравето нежелани събития в основния производствен цех от използването на вентилаторни печки, като по този начин създаде безопасна и здравословна среда за 20 работници от целевата група.
Изборът на Климатици е извършен на база на техническите характеристики на уредите, работните помещения с бройките работни места, които ще обслужват от гледна точка на общия обем на съответното помещение, безопасността им при експлоатация и добавената им стойност като следва:
- нисък шум - намаляват шумозамърсяването в работните помещения и осигуряват по-комфортен микроклимат за работниците;
- здравословно въздействие - разполагат с въздушен филтър, отстраняващ праха;
- нощен режим - когато климатикът е в нощен режим, стайната температура се настройва автоматично за по-голям комфорт и енергоспестяване - ресурсна ефективност;
- дистанционно управление - позволява да се управлява уредът без директен контакт на работника с него;
- наличие на електронна защита в случай на авария.
Бройките на климатиците съответстват както на броя на работните помещения, така и на техния размер, с цел максимална ефективност.
2. Защита на здравето на работници и служители, чрез предпазване от инциденти, в т.ч. от падащи предмети чрез извършване на СМР за изграждане на 5 бр. навеси със стоманена субконструкция и поликарбонат 8 мм.
Поради формата на покривите и тъй като в известна степен сградата вече е амортизирана, е изведен риск от нараняване на работници и служители от падащи предмети/ части от покривна конструкция. В тази връзка политиките и плана за сигурност не бива да бъдат подценявани. Следвайки ги и като част от плана за безопасност, за да защитим работниците предвиждаме чрез СМР да бъдат изградени 5 бр. навеси със стоманена субконструкция и поликарбонат 8 мм, които ще бъдат трайно закрепени за търговската сграда на "Елком ВМВ".
Неизпълнението е свързано с оценката на риска за превенция срещу опасност, злополуки и последици и изисква поемането на отговорност.
3. Осигуряване на стабилни и ергономични работни столове:
Административният персонал в дружеството ползва стари столове, които не отговаря на съвременните изисквания за ергономия. След направени замервания от СТМ, са установени несъвършенства в осигурената работна среда и са отправени следните конкретни препоръки, с мерки по отстраняването им: Осигуряване на стабилни работни столове за административния и производствен персонал, които да позволяват свобода на движенията и удобна работна поза, седалката и облегалката да се регулират на височина и наклон, с опора за краката, където е приложимо. Наличните към момента столове не са стабилни, не се регулират и не позволяват удобна работна поза, като същевременно работниците трябва да прекарват над 7 часа от работния си ден принудително седнали върху тях, за да могат да извършват преките, за дейността, си действия.
За целта ще се закупят 15 бр. ергономични офис столове за работа.
Изпълнението на тази част от дейността ще доведе до следния ефект: редуциране на неблагоприятните здравословни проблеми на служителите, свързани с повишено кръвно налягане, болки в мускулите, недобра подвижност на главата, лесна уморяемост, главоболие, загуба на концентрация и нежелано неврологично дразнене, рефлектиращо в патологично увреждане тонуса на мускулатурата, в следствие на статичната работа и многочасово ползване на компютър/или машина в седнала поза. Изборът на ергономични работни столове ще бъде съобразен с изискванията на Норми за физическо натоварване на работниците и хигиенно-физиологични и ергономични изисквания за рационална организация на работното място и трудовите процеси №05 и Приложение към чл. 4, ал. 1 на Наредба №7/2005 г.
Столовете са предназначени за позициите - продавач - 15 работници.
|
6 025.00
|
0.00
|
Дейност 5. Осигуряване на социални придобивки за работещите, вкл. ремонт и оборудване на места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията и др.: Целта на социално битовото обслужване е подобряване бита нa работниците и служителите, повишаване на удовлетвореността им от работата, която извършват, а това, от своя страна, води и до повишаване качеството на трудовия процес и съответно увеличаване на ефективността и производителността на труда. Също така рефлектира върху усилията да се задържи работника на работа при съответния работодател. Подпомага трудовия процес с цел повишаване на неговата ефективност, повишаване на удовлетвореността на работниците от работата и укрепване на стабилността на трудовите правоотношения. Тези отношения са типичен пример за съпътстващо отношение /по смисъла на чл. 1 КТ/. Работещи в производството на предприятието ще бъдат преки бенефициенти на социалната придобивка по проекта. Регламентираните почивки за възстановяване е целесъобразно да се прекарват пo възможност извън работните помещения в т. ч. в стаи или кътове за почивка, обзаведени съгласно изискванията на ергономията, промишления дизайн и характера на труда, или навън, в зависимост от сезона. Съгласно НАРЕДБА № 15 от 31.05.1999 г. за условията, реда и изискванията за разработване и въвеждане на физиологични режими на труд и почивка по време на работа, регламентираните почивки по време на работа се провеждат извън работното място в специално обзаведени помещения или площадки (зони за почивка или рекреационни възли). Работодателят осигурява подходящи места за почивка в зависимост от условията на труд, вида на регламентираните почивки, възрастовия състав на работещите, състоянието на санитарно-хигиенните условия в производствените помещения.
"Елком ВМВ" ООД е компания с висока ангажираност към своите служители и фирма, за която корпоративната социална отговорност е приоритет. Служителите са най-важния актив на фирмата, за това подобряването на условията на работа в компанията ще допринесе за увеличаване на работоспособността, продуктивността на персонала и степента им на удовлетвореност, както и ще доведе до намаляване на стреса на работното място. Според изследвания на Great Place to Work инвестицията в придобивки за служителите като кът за отдих и хранене повишава ентусиазма при извършване на всекидневните задачи и цели служителите да са щастливи и отдадени на работата си в компанията.
Към момента работниците се хранят и почиват на работните си места. При излизане от производството, работещите задължително трябва да съблекат работните дрехи, тъй като по стандартите на компанията ни не могат да излизат извън търговската и складовата зона с работното им облекло. В тази връзка дружеството ще закупи 1 бр. контейнер, който ще оборудва и обзаведе за хранене, а също така планира както да обособи зона за отдих в рамките на 60 м2 на ет. 2 в търговската сграда на Дружеството, така и да придобие 1 бр. външна беседка, където работниците да отмарят, когато времето позволява. Социалните придобивки са планирани след консултации със самите служители, които ще могат да провеждат неформално общуване и отдих.
С осъществяването на тази дейност значително ще се подобрят условията на труд като се осигурят помещения за хранене и почивка, които ще бъдат оборудвани:
- Контейнер - с готварска печка, миялна, микровълнова фурна, тостер, хладилник, телевизор, диван, кафе-автомат, ел. кана, диспенсър за вода, трапезна маса, трапезни столове и закачалка;
- Зала за отдих - 2 бр. масажни столове, телевизор, диван, 2 бр. фотьойли, кафе-автомат, диспенсър, закачалка, ел. кана;
- Външна беседка за отдих - 1 бр.
Климатизацията на релакс зоната ще бъде решена с 1 бр. климатик (24-ка)
Заложените за закупуване уреди и мебели са съобразени с размерите на контейнера и с нуждите на работниците. Предвиденото за закупуване обзавеждане и оборудване представлява преместваеми (подвижни), имат полезен живот повече от една година и не губят своята идентичност при инкорпориране в по- сложна композиция. |
52 157.33
|
0.00
|