Дейност 1 „Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятията. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд.“: Целта на дейността е да подпомогне адаптирането на заетите лица от целевата група /13 служители от целевата група заетите лица в "МММ 77" ЕООД - 9 служители на длъжност Опаковач и 4 служители длъжност на Окачествител продукти, които изпълняват своите основни задължения в производствените помещения на дружеството/ и на дружеството към новите предизвикателства, свързани с осъществяване на климатично неутрална икономика и променящите се модели на работа, чрез преход към "зелени" работни места.
Дейността е насочена към въвеждане на „зелени“ модели на организация на работните процеси в "МММ 77" ЕООД, които да доведат до повишаване на ресурсната ефективност и намаляване въздействието върху околната среда. Тази дейност е пряко свързана с осъзнатата необходимост от въвеждане на нови модели и добри практики за оптимизиране на работните процеси така, че да се намалят разходите за ресурси, генерирането на отпадъци, респективно прякото или непряко негативно въздействие върху околната среда. Фирмата се стреми към бъдещо налагане на стандарти за екологична и социална отговорност и изпълнението на тази дейност е стъпка в тази посока.
В производството на "МММ 77" ЕООД са внедрени високотехнологични ДМА, които ще позволят както увеличаване на производствения капацитет, така и внедряване на кръгови и по-ресурсно ефективни модели. Но дори това не е достатъчно. Налице са проблеми в управление на ресурсите и ефективността на процесите (по-голям брак от планираното, по-чести повреди и престой на машините). Липсва и цялостна система за контрол и управление на индивидуалното поведение на работещите за постигане на по-висок екологичен стандарт на производството и повишаване устойчивостта на предлаганите продукти.
За това, посредством настоящата дейност, ще бъдат въведени нови „зелени“ модели на организация на работните процеси свързани с:
- въвеждане на промени в организацията на работа за включване на екологосъобразни дейности в конкретни работни процеси и на определени работни места;
- изграждане на цялостна екологосъобразна („зелена“) фирмена култура и мотивиране на екологосъобразното мислене на служителите;
Зелените модели ще бъдат свързани с оптимизиране на начина на организация и планиране на работните задачи, с цел намаляване на потреблението на електроенергия (посредством оптимизирано натоварване на машините и другите консуматори), оптималното използване на материали и суровини, правилно разпределение и управление на времето, минимизиране на отпадъците и правилното им третиране, и др.
Дейността включва следните четири етапа, които са задължителни и се реализират в посочената логическа последователност:
1.1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики.
1.2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места.
1.3. Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието.
1.4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени.
Изпълнението на дейността ще доведе до установяване на ефективни инструменти за „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, както на индивидуално, така и на фирмено ниво. |
2 145.00
|
0.00
|
Дейност 4. "Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд.": Дейността има за цел повишаване степента на колективна защита в предприятието, чрез изпълнение на препоръките на СТМ, базирани на оценката на риска и утвърдената годишна програма с мерки за минимизиране на рисковете на работните места. След направени замервания от СТМ, са установени несъвършенства в осигурената работна среда и са отправени следните конкретни препоръки, с мерки по отстраняването им:
1. Мерки за модернизация на колективните предпазни средства по отношение на идентифициран риск в работната среда - неблагоприятен микроклимат
1.1. Мин. температура, която отоплителните уреди в някои от административните и производствените помещения (офис, пакетажна и външен склад) на дружеството поддържат през зимните месеци е 19 градуса, която е достатъчна за осигуряване на мин. работен температурен комфорт на служителите при висока степен на безопасност. Използват се електрически уреди като калорифери и ел. конвекторни радиатори, които отопляват, без да охлаждат, което поставя персонала, работещ там, в ситуация да издържа високите температури през летните месеци, като липсата на циркулация на въздуха и охлаждане, правят работната среда некомфортна и създават риск от физически дискомфорт, причинен от високите температури - прегряване на тялото, топлинен удар и др. Работата с електроуреди изисква и физически контакт с тях, който може да предизвика опарване, изгаряне или удряне от ток на работниците.
Съществуващите електроуреди във външния склад отопляват общия обем на съответното помещение неравномерно, водещо до съществени температурни разлики в отделните му части. Във външния склад на производственото помещение, температурата е силно повлияна от атмосферните условия, тъй като често входът към склада е отворен за внасяне или изнасяне, разтоварване или натоварване на продукция.
След направена оценка на съществуващите несъвършенства по отношение на микроклимата на работната среда, дружеството предвижда следните мерки за оптимизиране на температурата и влажността на въздуха в следните работни помещения:
- закупуване 2 бр. мобилни газови отоплители, които ще надградят съществуващите мерки за отопление във външния склад, с цел оптимизиране на температурните параметри на работната среда.
- закупуване на 1 бр, климатик за едно офис помещение;
- закупуване на 3 бр. климатика за сектор "Пакетажна" от производствената част.
Предвидените за закупуване климатици са стандартни, които се монтират на стена/таван и се включват в ел. мрежата. Те ще подобрят параметрите на работната среда не само по отношение на температура, но и на относителна влажност на въздуха, през топлите и студените дни от годината. Мощността на климатиците и на газовия отоплител е съобразена с отопляемата площ на съответното помещението в квадратни метри с цел получаване на най-оптималната работна температура и превенция на простудни и др. заболявания.
1.2. Подмяна на старата дограма с нова, по-ефективна алуминиева дограма със стъклопакет с цел защита от неблагоприятен микроклимат в админ. офис, пакетажно помещение и външен склад.
Дограмата в тези помещения не осигурява необходимата защита на работещите от неблагоприятните метеорологични условия. Дограмата е стара, амортизирана и позволява твърде силно да се усеща влиянието на външните атмосферни условия. Това допринася за влошаване на микроклимата и условията на труд. Модернизацията на дограмата е с цел да се подобри работната среда чрез запазване на постоянна температурата, регулиране на влагата, подобряване на микроклимата в помещенията, запазването на топлина, намаляване на теченията, подобряване на видимостта при работа и др. Подменената дограма ще е с площ от 42 кв.м.,с алуминиеви профили и стъклопакет 24 мм.
Инвестицията ще допринесе за изпълнение на изискванията на чл.29 и чл.30 от НАРЕДБА №7 от 23.09.1999г. ДВ бр.88. и Наредба No РД-07-3 от 18.07.2014 г. При изпълнение на предвидените дейности, ще се постигне възможност за ефективно отопление и климатизация на работните места на 17 служители. |
75 942.50
|
0.00
|
Дейност 5. Осигуряване на социални придобивки за работещите, вкл. ремонт и оборудване на места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията и др.: Целта на социално битовото обслужване е подобряване бита нa работниците и служителите, повишаване на удовлетвореността им от работата, която извършват, а това, от своя страна, води и до повишаване качеството на трудовия процес и съответно увеличаване на ефективността и производителността на труда. Също така рефлектира върху усилията да се задържи работника на работа при съответния работодател. Социално битовото и културно обслужване подпомага трудовия процес с цел повишаване на неговата ефективност, повишаване на удовлетвореността на работниците от работата и укрепване на стабилността на труд- правоотношения. Тези отношения са типичен пример за съпътстващо отношение /по смисъла на чл. 1 КТ/. Работещи в производството на предприятието ще бъдат преки бенефициенти на социалната придобивка по проекта. Регламентираните почивки за възстановяване е целесъобразно да се прекарват пo възможност извън работните помещения в т. ч. в стаи или кътове за почивка, обзаведени съгласно изискванията на ергономията, промишления дизайн и характера на труда, или навън, в зависимост от сезона.
Съгласно НАРЕДБА № 15 от 31.05.1999 г. за условията, реда и изискванията за разработване и въвеждане на физиологични режими на труд и почивка по време на работа, регламентираните почивки по време на работа се провеждат извън работното място в специално обзаведени помещения или площадки (зони за почивка или рекреационни възли). Работодателят осигурява подходящи места за почивка в зависимост от условията на труд, вида на регламентираните почивки, възрастовия състав на работещите, състоянието на санитарно-хигиенните условия в производствените помещения.
Служителите са най-важния актив на фирмата, за това подобряването на условията на работа в компанията е приоритет, който ще допринесе за увеличаване на работоспособността, продуктивността на персонала и степента им на удовлетвореност, както и ще доведе до намаляване на стреса на работното място.
В тази връзка дружеството ще обособи:
А/ Стая за почивка и хранене
Ръководството на "МММ 77" ЕООД е определило подходящо помещение за целта, което все още не е оборудвано. Необходимото минимално оборудване за функционирането стаята за почивка и хранене включва:
- Комплект кухненски шкафове за съхранение на посуда и продукти, с горен и долен ред шкафове и възможност за поставяне на мивка и фурна.
- трапезна маса - 4 бр., с компактни размери, които да позволяват групиране и разделяне, в зависимост от желанието на служителите.
- 17 стола за хранене, за всички лица от ЦГ.
- хладилник с достатъчно голям обем за всички служители
- микровълнова фурна, с която да се претопля набързо храната.
- кафе-машина с комбинирани възможности за направа на различни видове топли напитки от кафе, мляко и гореща вода.
- фурна - позволява приготвяне на по-здравословни, традиционни храни без бързо претопляне.
- смарт телевизор, който може да се използва за слушане на музика, преглед на видеа, снимки и други полезни за пълноценния отдих на служителите аудио и видео материали.
- 1 бр. климатик за отопление и охлаждане на самата стая, тъй като в нея няма налична система за климатизация.
- текущ ремонт /СМР за поставяне на нова алуминиева дограма /6 кв. м/, който е наложителен за постигане на приемливи параметри на микроклимата в стаята, тъй като старата метална дограма е амортизирана и нефункционална.
Извършените подобрения ще имат благоприятен ефект върху здравословното състояние и благополучието на служителите, които извършват физически тежка работа, която се класифицира като труд с много рискове за здравето на работниците, които са изложени на експозиция/риск/ в широк диапазон от физични фактори, химични вещества и нараняване, тежка физическа работа, продължителна правостояща поза и други. Всичко това води до болки в гърба и ръста, проблеми със стойката, чести заболявания, ако не се вземат ефективни мерки за почивка и рехабилитация.
ПРОДЪЛЖАВА |
190 552.05
|
0.00
|
Дейност 4. "Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд." - ПРОДЪЛЖЕНИЕ: ПРОДЪЛЖЕНИЕ:
2. Мерки за модернизация на колективните предпазни средства по отношение на идентифициран риск в работната среда - осигуряване на ергономията на работната среда
След направени замервания от СТМ, са установени несъвършенства в осигурената работна среда и са отправени следните конкретни препоръки, с мерки по отстраняването им: Осигуряване на стабилни работни столове за административния и производствен персонал, които да позволяват свобода на движенията и удобна работна поза, седалката и облегалката да се регулират на височина и наклон, с опора за краката, където е приложимо.
Към момента наличните работни маси и осигурените работни столове на персонала в Складовата база на дружеството не отговарят на изискванията за ергономия, а именно по отношение на работните бюра/маси - разстоянието между очите и машината да е не по-малко от 500 – 700 мм; да е достатъчно широка работната повърхност с ниска отразителна способност и да е достатъчно място за документите и останалото оборудване, работните маси да имат възможност за коригиране на височината, спрямо индивидуалния ръст на работника и да дават възможност за изпълнение на работните процеси в права позиция.
Използваните в момента столове - индустриални и офис - поради лошото им състояние, не осигуряват свобода на движенията и удобна работна поза; няма възможност за регулиране височината на седалките; Облегалките не осигуряват, правилното регулиране на височина, наклон и няма подходяща опора на кръста.
В тази връзка, ще бъдат закупени:
- 15 нови работни бюра за сектор "Пакетажна" ( работни места за служители на длъжност Опаковач (9), Окачествител продукти (4), Продавач разносна търговия (2)), с телескопични крака за повдигане спрямо индивидуалните анатомични особености на служителя, работен плот с паравани от трите страни и полица на плота, работната повърхност да е с ниска отразителна способност и достатъчно място за необходимото оборудване и извършване на работните процеси.
- Нови ергономични офис (2 бр. - за управител и технически сътрудник) и индустриални (4 бр. за служителите на длъжност "Окачествител продукти") столове, осигуряващи свобода на движенията и удобна работна поза; регулиращи се на височина седалки; облегалки, регулиращи се на височина и наклон и осигуряващи опора на кръста;
Ергономичните работни бюра с регулиране на височината са ще донесат редица ползи за здравето на служителите. С тях те ще могат да работят в изправена позиция на гръбнака, което помогна за запазване на правилната стойка на гърба, намалява риска от заболявания, причинени от заседнал начин на живот и подобрява концентрацията.
Ергономичните офис и индустриални столове ще доведе до следния ефект: редуциране на неблагоприятните здравословни проблеми на служителите, свързани с повишено кръвно налягане, болки в мускулите, недобра подвижност на главата, лесна уморяемост, главоболие, загуба на концентрация и нежелано неврологично дразнене, рефлектиращо в патологично увреждане тонуса на мускулатурата, в следствие на статичната работа и многочасово ползване на компютър/или машина в седнала поза. Изборът на ергономични работни столове ще бъде съобразен с изискванията на Норми за физическо натоварване на работниците и хигиенно-физиологични и ергономични изисквания за рационална организация на работното място и трудовите процеси №05 и Приложение към чл. 4, ал. 1 на Наредба №7/2005 г.
При изпълнение на предвидените дейности, ще се постигне възможност за въвеждане на ергономия и адаптация към индивидуалните потребности на 17 служители.
ПРОДЪЛЖАВА: |
0.00
|
0.00
|
Дейност 4. "Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд." - ПРОДЪЛЖЕНИЕ: ПРОДЪЛЖЕНИЕ:
3. Мерки за модернизация на колективните предпазни средства по отношение на идентифициран риск в работната среда - замърсяване с прах, токсични и други вредни вещества
Замърсяване на въздуха се образува при разпечатване на големи балирани доставки на еднократни пелени в складовата база за разфасовка и дистрибуция на "МММ 77" ЕООД. Това е процес, при който се случва разрязване на опаковки, които пристигат силно замърсени с прах и масла, случайно разкъсване на еднократни пелени, вдигане на прах от настилката при стоварване на тежки пакети и др.
Въпреки съществуващата система за съхранение и транспортиране на изходните суровини и готовата за пакетиране продукция, често пъти при работата с еднократни пелени те се разкъсват и по подовите покрития падат целулоза, натриев полиакрилат, полипропилен, нетъкан текстил. Натриевият полиакрилат е абсорбиращ полимер за еднократни пелени, който лесно се разпада на микрочастици, които предизвикват неспецифично възпаление и хронично белодробно увреждане при вдишване.
Освен това в еднократните пелени се съдържат хлор, нефт, желиращ материал, латекс, парфюм, овлажняващ лосион, оцветители, фталати, PVC, тежки метали, формалдехид, колофон и азо-пигменти. Повечето от тези вещества са невидими поради специфичния си химичен състав, но те падат по подовите покрития в производствените и складовите помещения на дружеството и смесени с абсорбиращите вещества бързо образуват лепкащи и хлъзгави петна или се разнасят във въздуха с праховите частици.
Към настоящия момент фирмата решава този проблем частично като осигурява персонал и средства за ръчно сухо почистване на подовите покрития и измиване с парцали и специални препарати. Парцалите почистват само повърхностно, като натискът върху пода зависи изцяло от физическото усилие на почистващия работник.
Към момента в складовата база няма ефективно действаща вентилационна и пречиствателна инсталация, налага се често проветряване, за да се предпазят работниците от праховото замърсяване, както и носене на лични предпазни средства (маски за прахово замърсяване).
Според извършената оценка на риска и изготвената Програма за минимизиране на риска, съществува завишен риск за здравето от въздействието на химичните агенти във въздуха на работната среда - дразнене и възпалителни процеси на очите, кожата и дихателна система и др.
В тази връзка е необходимо да бъдат закупени 2 бр. мобилни пречистватели за въздуха с дебит 610 м3/ч, за помещение до 75 кв. м., които да спират вредните частици, които предизвикват алергии и раздразнения. Необходимо е това оборудване да бъде мобилно, за да може да се използва както във външния склад при разтоварване на големи пратки, така и при последващите производствени операции за окачествяване и препакетиране в сектор "Пакетажна", спрямо текущото разпределение на работните процеси в дружеството.
За да бъде предотвратено формирането на вторични източници на замърсяване, ще бъде закупено специализирано оборудване - машини за мокро почистване на индустриални подове - 2 бр. Те изпълняват комплексна обработка на подове– метене и мокро почистване, дори при тежки условия на замърсяване. Машините са снабдени са с мощни двигатели. Системата за регулиране положението на миещите четките осигурява по-добър натиск, сцепление и контрол върху управляемостта на машината. Прави процеса на почистване силно ефективен, независимо от степента на замърсяванията и покритието на площта, която се обработва. Почистването на подовете с тези машини ще доведе до по-чисти подови настилки, които са с намалена степен на хлъзгавост и ще се превентират евентуални травми, причинени от подхлъзване или падане. Ще се изпълнят изискванията на чл. 106, ал.1 от НАРЕДБА №7 от 23.09.1999г. ДВ бр.88. и ще се предотврати /минимизира риска от отделящите се химични и физични агенти във въздуха на работната среда за всички служители. |
0.00
|
0.00
|
Дейност 5. Осигуряване на социални придобивки за работещите, вкл. ремонт и оборудване на места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията и др. - ПРОДЪЛЖЕНИЕ: ПРОДЪЛЖЕНИЕ:
Б/ Помещение за спорт - фургон и оборудване за фитнес, към което ще има обособени съблекални 2 бр. за мъже и за жени, в складовата база, собственост на "МММ 77" ЕООД.
Основните фактори за някои от най-разпространените заболявания в днешно време са забързаното ежедневие, стреса, обездвижването и нездравословното хранене.
Уелнес културата обхваща всички сфери – кариера, социално общуване, физическо и интелектуално развитие, емоционално състояние и дух, и е насочена към изграждането на хармония и баланс между нашите нужди и заобикалящия ни свят чрез спорт, релакс, балансирано хранене, позитивни отношения и не на последно място позитивна и стимулираща работна среда. Тази философия е част от фирмената политика за адаптиране на работните места към потребностите на своите служители.
Инвестицията в помещение за спорт с необходимото за ефективното му използване фитнес оборудване, ще има благоприятен ефект върху здравословното състояние и благополучието на служителите на "МММ 77" ЕООД, предотвратявайки намаляването на работоспособността, поради умора, и залагайки началото на една стабилна фирмена стратегия за осигуряване уелнес програми за трудещите се, които ще са насочени към управление на стреса чрез упражненията и здравословното хранене.
За функционирането на помещението за спорт е необходимо да бъде закупен фургон, мин 50 кв. м. Фургонът ще разполага със собствена баня и тоалетна.
Работодателят ще осигури гъвки форми на заетост за служителите, за да може те да се възползват максимално от направената инвестиция, както и консултация с фитнес инструктор, който ще се включи в екипа за изпълнение на тази дейност от проекта.
Необходимото оборудване със спортни уреди е избрано след задълбочен анализ на потребностите и характеристиките на ЦГ, съгласувано е със специалист по фитнес и рехабилитационна гимнастика. То следва да включва:
Кардио оборудване - пътека за бягане с дисплей, различни програми на натоварване и противохлъзгаща настилка.
Силово оборудване - смит машина, машина горна-долна част гръб, машина за предно-задно бедро, мултифункционална пейка, пейка за коремни преси, дъмпели комплект.
Идеалната комбинация между аеробни тренировки (кардио) и силови фитнес упражнения поддържа мускулната маса, стимулира хормоните и помагат за бързото справяне с физическата умора и стреса. Уредите могат да се използват от любители, както и да бъдат ефективни за хора със солиден опит, в зависимост от натоварването.
Аксесоари /необходими за използване на силовото оборудване/- стойка за гири, стойка за 10 комплекта дъмпели, олимпийски дискове комплект, олимпийски лост, подувки комплект, щипки за лостове.
Масажен шезлонг - спомага мускулната релаксация след натоварване.
Постелка за йога - за служителите, които предпочитат стречинг и йога упражнения.
Смарт телевизор- за слушане на музика и гледане на инструкции за правилното правене на упражнения.
Обособяване на съблекални, прилежащи на помещението за спорт, включва инвестиция в метални гардероби /с четири врати - 4 бр./ за прибиране на спортно облекло, обувки и вещи на служителите за баня, пейки за сядане при преобличане и преобуване за М/Ж част и 2 бр. климатици, тип "сплит", които да подобрят микроклимата в двете помещенията и да дадат нужната благоприятна температура.
Дограмата (6 кв. м в двете съблекални общо) също следва да се подмени, защото е стара, амортизирана и позволява силно външно влияние на атмосферните условия.
Изпълнението на дейността ще доведе до преки положителни ефекти за работниците в производството на "МММ 77" ЕООД. Ще се създадат оптимални условия за отдих и почивка на работното място на служителите, като чрез спортните дейности ще се спомогне за намаляване на умората и предпазване от стрес, което от своя страна води до по-голяма работоспособност и повишаване на производителността. Това ще рефлектира в повишаване на степента на общата им удовлетвореност от работната среда и ще допринесе за устойчивостта на работните им места. |
0.00
|
0.00
|