Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 59 442 дървета
English

Програма: Развитие на човешките ресурси 2021-2027

Район за планиране: Всички

Описание

Родителите на деца с аутизъм обикновено са изправени пред множество предизвикателства, част от които са свързани с аспектите на диагностика и терапия на това сравнително ново състояние. В резултат, детето посещава множество различни специалисти - логопед, психолог, ерготерапевт и др., които не "разговарят" помежду си, и родителите се лутат, без ясна структура и идея да помогнат на детето си. Ролята на родителя за всяко дете е от огромно значение в живота му и докато един терапевт е с детето няколко часа седмично, родителят е с нея/него постоянно. Има доказателства, че "овластяването" на родителя със знания и умения го правят незаменим помощник на терапевта и умножават ефекта на терапевтичната работа. Настоящият проект има за цел да подкрепя семействата в предоставянето на пълноценна грижа за децата, така че те да развият увереност, познания и умения да разпознават нуждите им и да адаптират условията на отглеждане, за да подкрепят развитието им. Идеята на проекта е специалисти не само да работят с детето на терен, но и да включат родителите в процеса, като им прeдоставят обучение, супервизия и инструменти - практики, базирани на доказателства, за едно естествено продължение на работата вкъщи и в обичайната среда на детето.Подкрепата за семейството се предоставя с различни по вид допълващи се терапии на едно място, от които то има нужда, защото детето учи най-добре в позната среда и от познати възрастни, а наученото може да пренася и използва в различен контекст.
Фокус върху СЦ 3 с дейности по:
2.1 Услуги за ранно детско развитие- формиране на родителски умения, семейно консултиране ...за деца със затруднения в развитието:
2.4	Интегрирани здравно-социални услуги за деца и младежи до завършването на средно образование, но не повече от 20-годишна възраст, вкл. с увреждания и с ... от медицински грижи;   
2.6 Въвеждащи и надграждащи обучения, вкл. и супервизия на служителите на бенефициента.
Целеви групи: деца с РАС и техните семейства; екипа на доставчика.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Дейност 1 - „Подбор и наемане на персонал за извършване на дейности по СЦ3“ – обвързва се с б.р. 2.1;: Тъй като дейностите по проект са нов формат за организациите - партньори, за проектните дейности ще бъдат наети външни специалисти и формиран нов екип. За целите на кадровото обезпечаване на всички проестни дейности ще бъдат сформирани екипи от следните външни специалисти: Екип - Фондация "Социална комуникация" - лекар невролог / на 4 часа тр. договор за 20 месеца - ключов специалист *Дейности: супервизия на екипа, интервизия, обучения, оценки, диагностика, проследяване на случаи, консултиране на всички дейности насочени към целевите групи, работа с родители и работа с екип, извеждане и анализ на резултати. - психолог / СЛМ специалист- 6 часа за 20 месеца *Дейности: СЛМ терапевтична работа, обучения, оценки, диагностика, проследяване на случай, консултиране и работа с целевите групи - деца и родители, подготовка и провеждане на дейностите на терен. - специалист психомоторика / СЛМ специалист- 6 часа за 20 месеца *Дейности: СЛМ терапевтична работа, обучения, оценки, диагностика, проследяване на случай, консултиране и работа с целевите групи - деца и родители, подготовка и провеждане на дейностите на терен. - логопед / на 8 часа за 20 месеца *Дейности: участие в оценки, диагностика, проследяване на случай, консултиране на целевите групи - деца и родители, работа с деца и родители, подготовка и уточняване на методологията и оформяне на концептуалната рамка на дейностите на терен. С лицата ще бъдат сключени временни трудови договори съгл. КТ, по чл.. 71.т.1. за определен срок на 5-дневна работлна седмица. За всяка позиция ще бъде изготвена длъжностна характеристика. 102 366.80 44 755.97
Дейност на ПАРТНЬОРА - „Подбор и наемане на персонал за извършване на дейности по СЦ3“ –Фондация за образователна трансформация обвързва се с б.р. 2.2;: Тъй като дейностите по проект са нов формат за организациите- партньори за проектните дейности ще бъдат наети външни специалисти и формиран нов екип. За целите на кадровото обезпечаване на всички проестни дейности ще бъдат сформирани екипи от следните външни специалисти: Екип - Фондация за образователна трансформация - ерготерапевт / на 4 часа за 20 месеца *Дейности: разработване на програми за работа с целевите групи; обучения; оценки; диагностика, проследяване на случай, консултиране и работа с целевите групи - деца и родители,оформяне на концептуалната рамка на дейностите на терен. - специален педагог физическа култура и спорт - работа с деца с увреждания/ 4 часа за 20 месеца *Дейности: разработване на програми за работа с целевите групи; обучения; оценки; диагностика, проследяване на случай, консултиране и работа с целевите групи - деца и родители,оформяне на концептуалната рамка на дейностите на терен. - социален работник / на 4 часа за 20 месеца *Дейности: работа с документи, създаване, оформяне и поддържане досиета на екипа и участниците от целевите групи; протоколиране на срещите от супервизиите; организиране на събития за публичност; взаимодействие с целевите групи; участие в обученията на екипа - част социални дейности и институции; връзка със социални институции и други доставчици; разработване на добри практики. - специален педагог / на 4 часа за 20 месеца *Дейности: разработване на програми за работа с целевите групи; обучения; оценки; диагностика, проследяване на случай, консултиране и работа с целевите групи - деца и родители,оформяне на концептуалната рамка на дейностите на терен. - помощник- възпитател/ 4 часа за 20 месеца *Дейности: подпомагане на основните специалисти в работата им с децата. С лицата ще бъдат сключени временни трудови договори съгл. КТ, по чл.. 71.т.1. за определен срок на 5-дневна работлна седмица. За всяка позиция ще бъде изготвена длъжностна характеристика. 86 643.70 36 052.10
Единна ставка - обвързва се с бюджетен ред 4.1: Всички разходи по проекта в "Единна ставка" касаят предоставянето на услугите за деца и техните семейства. 1. Разходите за организация и управление на проекта и разходите за видимост, прозрачност и комуникация / 1 - 20 м. 2. Разходи за материали и консумативи / 1 - 20 м.: 2.1. Разходи за материали и консумативи: - хартия, А4 ; хартия- цветна; кадастрон; - бои (водни, темперни, сух пастел, тебешир, пукащи бои за техниката Ебру, бои за тектсил) - блокчета А4 и А5 - четки за рисуване - (за деца и родители) - кинетичен пясък - глина - глазури и ангоби за глина - обикновен пясък - кинетичен пясък - лепило - микрофибърни кърпи - почистващи препарати - кухненска хартия - и др. 2.2. Разходи за терапевтични материали и консумативи- пъзели, различни образователни игри и пособия, и други- както е необходимо. 2.3. Разходи за хартия, тонер и канцеларски материали за обслужване и администриране на дейностите по проекта. 3. Разходи наем и режийни за помещение / 1 - 20 м. 4. Разход за изработване на комплекти за ИИН- външен изпълнител . 5. Разходи за обучение 6. Командировки 75 604.20 32 323.23
Дейност 2 - коресп. на доп.дейност 2.4 по СЦ 3 Развиване и подобряване на уменията на деца с РАС чрез CLM ( Competent Learner Model или Модел на успешния обучаем) терапия в индивидуален и групов формат; не е обвързана с бюджетен ред: CLM (Competent Learner Model) е световно признат терапевтичен подход за преодоляване на затрудненията при деца от аутистичния спектър (PAC) и с проблеми в развитието и интеграцията; CLM подпомага специалисти и родители в техните съвместни усилия да създадат учебна и домашна среда, допринасяща за придобиването и развитието на умения. Това е високоструктуриран и интензивен подход, базиран на принципите на Приложен поведенчески анализ и терапия (ABA).(За повече информация https://www.clmcenterofexcellence.com/) Интервенцията / учебната програма на Модела разработва седемте си репертоара в съответните функционални области: наблюдаване, слушане, говорене, четене, писане, решаване на проблеми и участие в дейности, чрез вграждане на ефективни стратегии за преподаване и начини за структуриране на средата, така че да се осъществява обучението. Седемте репертоара са концентрирани върху формирането и изграждане на умения, от които всички учащи се нуждаят, за да напредват и функционират ефективно в ежедневието. Те се основават на анализа на функционалния език на Б. Ф. Скинър (1957), който осигурява рамка за развитие на комуникация, наблюдение и слушане, както и на предакадемичните умения за четене и писане. CLM програмата е представена от 36 урока, в които основните седем репертоара присъстват градиращо, като компетенции. СLM включва терапевтични планове и програми, ефективни обучителни стратегии и начини за структуриране на обучителната среда, така че децата да придобият функционални компетентности за да бъдат успешни и активни участници в училищна и социална среда. Основният фокус е развитие по седем репертоара, които всички обучаеми е необходимо добре да овладеят и представят както в обучителна така и в ежедневна среда.Тези репертоари са основани на поведенчески анализ на функционалността на комуникацията, което изгражда структура за имплементиране на развиваща се комуникация, наблюдателност, рецептивни умения, и когнитивни умения. При успешно завършване на програмата детето може напълно самостоятелно активно да участва в академична и ежедневна среда. Децата със затруднения в развитието, както и техните семейства, имат многобройни предизвикателства всеки ден.Децата с РАС функционират,общуват и учат по различен начин и ние знаем това. Едно от предимствата на СЛМ терапията е, че тя се фокусира върху всички области от развитието на детето и така допринася за формирането му като „компетентен ученик“. Според CLM, компетентен е този ученик, който действа ефективно в нови и непознати условия и продължава да учи в нови житейски ситуации с малки стъпки, всеки ден.Основната цел на подхода е да допринесе за формирането на умения за учене и компетентности, които позволяват на личността да продължава да учи през целия си живот във все по-предизвикателна и неструктурирана среда.Освен това, методът предоставя стратегии за моделиране на социално непримливо и предизвикателно поведение, което е едно от другите предизвикателства при аутизъм- и заменянето му с приемливо такова. Масово децата с РАС в България в училищна възраст са невербални и комуникативно нефункционални, което афектира негативно интеграцията им, семейната динамика и социален живот, както и опита им в училище. В началото на 2020 г. с договор №Д01-288/14.12.2021 г., сключен между Министерството на образованието и науката и Фондацията за образователна трансформация- партньор по настоящия проект, бе финансирано обучението на 10 специалисти (академични лица, логопеди, психолози, ерготерапевти, педагози) за терапевти по СЛМ, всеки в респективната си професионална област. В момента 5 от тях завършват обучението си като обучители (coaches) по програмата. Предвид доказаната ефективност на метода, особено с деца от аутистичен спектър и възможността той да бъде обвързан с терапевтични практики, обхващащи областите на функциониране на децата с РАС, ще използваме този метод в индивидуална и групова терапевтична дейност с ползвателите на услугата. 0.00 0.00
Дейност 3 - коресп. на доп.дейност 2.1 по СЦ 3: Включване на родителите в процеса, посредством обучение: а) за придобиване на познания и умения за комуникация и работа с децата освен на терен, така и вкъщи; б) поетапно вклюючване на родителя в групов формат на работа - дейност на партньора.: Ролята на родителя в живот на неговото дете е централна и това важи с особена сила за специалните деца и тези от аутистичен спектър. Родителят е със своето дете денонощно и независимо какви терапии посещава детето, те биха били малко ефективни, ако родителят не следва принципите и похватите, които са залегнали в терапиите, в общуването и отношенията със своето дете. Смятаме, че "овластяването" на родителите със знания и умения в този аспект ще мултиплицира ефекта от терапевтичните интервенции за детето, а родителят ще бъде по-спокоен, по-уверен и стабилен в общуването си с детето. На базата на Приложна поведенческа терапия и СЛМ, предвижда се екипът на проекта да разработи ( предвиждаме) програма от най-малко 6 модула, които покриват основни и най- важни аспекти на родителското поведение , така щото той да бъде възможно най полезен за дедето си а именно: 1. Аутизъм - въпросите, които чакат отговор - твърде често родителите имат достъп до непроверена информация, която от своя страна води до допълнителен стрес, подвеждане на самия родител, до грешни и необосновани решения от страна на семейството. Целта на този модул е да запознае родителите с проверена и достоверна информация в областта и отговори на техни въпроси. 2. Как да общуваме (с даже невербални) детето си? Насоки за родителя и информация относно начините на комуникация, техники, използвани за поведението ни в комуникативни ситуации и развиването на комуникацията даже при децата, с които това е изключително трудно. 3. Как да ангажираме детето си в рутинни дейности и игри? Колко важна е играта и как да я използваме в своя полза? Как да запазим тази ангажираност? 4. Как да реагираме на прояви на неприемливо поведение от страна на детето? Как да "моделираме" подобно поведение и го превърнем в желано такова? 5. Подготвяне на т.нар. "Визуален график" за ежедневните дейности на детето.Доказано е, че този тип визуални разписания са особено ефективни при деца с аутизъм, защото ги структурират и успокояват, редуцирайки до минимум възможностите за промяна в рутината. 6. Защо е важно родителят да се погрижи за себе си докато се грижи за специалното си дете? В допълнение, родителите ще бъдат включвани поетапно в редица ателиета по арттерапия, ерготерапевтични дейности, работилници и т.н в групов формат, за да може както ефективно да прилагат наученото, така и да подобряват връзката и общуването си с детето. В групов формат, двете подгрупите ще имат различни активности, като те ще включват: 1.Арттерапия - тя може да включва различни изкуства, като рисуване, танц, други изкуства. Приложенията и повлияват много сфери, и е подходяща за, деца с РАС. Използвайки различните методи, специалистите насочват терапията към вътрешните чувства, усещания и възприятия. 2.Трудотерапия - това е процес, при който дететор трупайки опит и познания при възприемането, анализирането и възпроизвеждането на собствените си преживявания , то постепенно осъзнава своя потенциал. Терапевтичната програма позволява детето да бъде участник в подбрани дейности, носещи удовлетворение и радост от извършеното. Целта на трудотерапията е да подпомага детето при неговата социализация и интеграция. В нашия случай, трудотерапията ще бъде под формата на ателиета по изкуства/ приложни дейности. 3. Ерготерапия - ерготерапията помага на децата, които имат затруднения с координацията, фокусирането и организирането на дадена дейност. Ерготерапията може да помогне на децата, които изпитват затруднения с дейности които изискват финна и груба моторика като: използване на четка за зъби, обличане, скачане, катерене, писане на дъска и подреждане на раницата. Екипите ще работят с децата в горепосоченитегрупови формати в зависимост от индивидуалните нужди на децаата. Родителите ще бъдат включвани поетапно, като целта е да заздравят връзката си с детето и упражнят стратегиите, усвоени в обучението. 0.00 0.00
Дейност 4 -Въведение и обучение в Индиректна интервенция за подобряване на комуникативни умения на деца с РАС- дейност на партньора- продължение, не е обвързана с бюджетен ред: Програмата за индиректна интервенция за развитие на езикови и комуникативни умения при деца с разстройства от аутистичния спектър е разработена от екип на Фондация "Социална комуникация" в модули, които да бъдат приложени за 12-седмичен период по един на седмица от родителите на децата в домашни условия. За целта са заснети видеа- демонстрации, които родителите могат да ги гледат, за да имат яснота по отношение изпълнението на упражненията. Целта на тази програма е чрез прилагането и за 12 седмици да бъдат провокирани и/ или подобрени комуникативните умения на децата , участници в експеримента. Програмата е построена върху любими за децата приказки , в които героите са най- често животни. Всеки модул на ИИН съдържа 5 кратки упражнения и визуални материали за тях/ сюжетна картинка,текст и 7 визуални карти/, които се изпълняват всеки ден по определен седмичен график, предоставен на родителите за целта. Упражненията са еднакви, но се изпълняват с различни материали за всеки седмичен модул. Сюжетната картинка е рисунка, а с цел генерализация 7-те визуални карти са внимателно подбрани снимки, като 3 от тях са съществителни, 2- прилагателни и 2- глаголи. Всяко от петте упражнения таргетира специфичен аспект на езика, а именно: Упр. 1 Четене на приказка Експресивен / Импресивен език/ Дискурс - Цел: Развитие на експресивен/импресивен език/ дискурсни умения; Упр. 2 Цел: Развитие на импресивен език; Упр. 3 Цел: Развитие на импресивен език, к- въпроси по сюжетна картинка, номинативна функция; Упр. 4 Цел: Развитие на експресивен език; Упр.5 Цел: Развитие на експресивен език/ прагматика Упражненията са съответно за разбиране / импресивен език; речева и езикова продукция продукция; дискурс/ диалогични умения; к-въпроси; номинативна функция и прагматика, както и генерализация на вече усвоен материал. Приемаме, че програмата е доказано добра практика, защото през 2021 година беше проведен експеримент с 21 деца с РАС, при които 86% отчетоха подобрение в една или друга степен. Нашата хипотеза е,че целенасоченото, структуритрно и активно включване на родителите на деца от аутистичния спектър в обучителна интервенция по отношение езиковото и речевото им развитие в домашни условия има позитивен ефект върху езиковата и речева компетентност, както и върху интернализирани/ екстернализирани поведения на детето. В допълнение, комбинацията с други въвеждащи и надграждащи обучения ще мултиплицира многократно ефекта на терапевтичната и паратерапевтична интервенция, където специалисти и родители ще са обединили усилия за една и съща цел - да помогнат на децата, които имат нужда от това. Фондацията с гордост предоставя ИИН за ползване от партньора по настоящия проект. 0.00 0.00
2.6 от УК - Въвеждащи и надграждащи обучения, вкл. и супервизия на служители на доставчиците на социални услуги, във връзка с услугите за ранно детско развитие, превенция, ранна интервенция на уврежданията за деца, интегриран подход и комплексност на подкрепата, и др.“, по СЦ 3, не е обвързана с бюджетен ред: Супервизия Ще се прилага супервизия и интервизия във всичките им функционални направления: • В аспекта на административните си функции супервизия ще се провежда при въпроси, свързани с организацията на работата, разпределението на задачите, уреждането на условията, средата, процедурите, при които практикуват специалистите. / Прекият мениджър е супервизор, но основният му ангажимент ще е да се фокусира върху отчетността (административна супервизия) • В аспекта на подкрепящата функция - и в индивидуалната, и в груповата форма ще се използват възможностите за изслушване, разбиране, съпреживяване, размяна на опит и конструктивни препоръки с цел осигуряване на социалните работници на разтоварване и повишаване на потенциала им за справяне. Ще се прави за всяко работно място - персонално по график. / ежемесечна, със супервизор с опит в сходни дейности • В аспекта на обучаващата функция на супервизията, наред с формирането на практически умения, супервизорът ще работи и върху такъв тип компетентности, които овладяват въздействието на възможните фактори и източници на стрес и емоционално напрежение в работата (себерефлексия). Ще се прави с екипа среща - общо обучение с наставления под формата на коучинг сесия. / ежемесечна, с външен супервизор с опит в сходни дейности У нас разбирането за супервизията в социалната работа е преди всичко през нейните обучителна и подкрепяща (терапевтична) функция. Тя се възприема като форма на професионална грижа за работещите – превенция на професионално изгаряне и стрес. По отношение на образователната функция в много голяма степен супервизията е единствен вариант да запълни значителни пропуски в уменията не екипите на доставчиците на социални услуги.По проекта на екипа, който ще бъде назначен ще бъде осигурена професионална подкрепа, която се изразава в групова и индивидуална супервизия. 0.00 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.