Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятията. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд: Целта на дейността е разработване и въвеждане на „зелени“ модели на организация на работните процеси, които имат връзка с повишаване на ресурсната ефективност и/или за намаляване въздействието върху околната среда и/или за повишаване устойчивостта на предлаганите продукти и услуги. Целева група на дейността са заетите лица в пивоварна Хасково на „Каменица“ АД - 228 човека.
Водещ принцип на компанията е да произвежда с минимум отрицателно въздействие върху околната среда. Глобалната стратегия за устойчиво развитие на „Каменица“ АД цели намаляване на използваното количество вода в производствените процеси в дългосрочен план. Пивоварният завод на „Каменица“ АД притежава собствена пречиствателна станция за отпадъчни води, така че да гарантира опазването на околната среда в района на неговата дейност.
Чрез изпълнението на настоящата дейност и внедряването на „зелени“ модели на организация на труд се предвижда да се надгради постигнатото досега. Към момента не са идентифицирани други конкретни мерки и модели, които да бъдат приложени в предприятието. Дейността ще бъде възложена на външен изпълнител. Конкретните на „зелени“ модели на организация на труд, които ще бъдат разработени и приложени по проекта, ще бъдат предложени от избрания изпълнител след извършване на необходимия анализ. Всички служители ще бъдат запознати с предложените промени и ще им бъде проведено обучение за въвеждането на съответните мерки. Планът с конкретни мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси ще бъде приложен в предприятието и мерките, заложени в него, ще бъдат въведени реално.
Дейността включва следните четири етапа, които ще се реализират в посочената логическа последователност:
1.1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики.
1.2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места.
1.3. Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието.
1.4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл.обучение на персонала за въвеждането на съответните промени.
Етапите за изпълнение на дейността са следните:
1/ Избор на изпълнител съгласно Глава Четвърта от ЗУСЕФСУ, сключване на договор с избрания изпълнител - месеци 1-2 от графика за изпълнение на проекта;
2/ Изпълнение на дейността от страна на изпълнителя - преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики, разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места, разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието разработване на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели – от 3 до 8 м. вкл.;
3/ Въвеждане и прилагане на разработените и утвърдени „зелени модели“ и зелени карти, вкл. обучение на персонала - от 9 до 18 м. вкл. |
20 000.00
|
0.00
|
Закупуване на лични предпазни средства (ЛПС) и специално работно облекло: Целта на дейността е да се осигурят предпазни работни облекла и ЛПС за служителите в дружеството.
Работодателят регулярно осигурява лични предпазни средства в съответствие с минималните изисквания съгласно ЗЗБУТ и Наредба №3/19.04.2001 г. за минималните изисквания за безопасност и опазване на здравето на работещите при използване на ЛПС на работното място.Тъй като дейността на предприятието е свързана с много и разнообразни рискове и опасности, стремежът е те да бъдат сведени до възможния минимум, като на работните обекти се въвеждат в употреба най-съвременни ЛПС, осигуряващи максимална безопасност и удобство на работещите. Чрез изпълнението на настоящата дейност ще бъдат осигурени по-ефективни и функционални лични предпазни средства и специално работно облекло, като по такъв начин работодателят ще реализира по-високи изисквания от нормативно установените и по-добро ниво на предпазване на работещите.
От Приложение V е видно с какво новите ЛПС надграждат използваните до сега. Предвидените за закупуване ЛПС отговарят на действащите стандарти за тези продукти, което се вижда от приложените оферти от двама доставчици.
Първите две позиции в Приложение V (редове 5-6) представляват предпазно облекло за лицата, чиято работа е свързана с периодично повтарящи се дейности в ограничени пространства, в които съществува риск от взривоопасна атмосфера: хладилно отделение - работа с амоняк, който се използва в охладителната система; варилно отделение - риск от прахова експлозия, поради наличието на сух прах от малц, ечемик и други суровини; парова станция - котлите на природен газ и биогаз също създават риск от експлозия. Тези работници - всичко 26 човека, извършват ремонтни дейности, инспекция и техническа поддръжка на майш-съдове, варилни съдове, съдове за утаяване. Работещите в ограничени пространства са изложени на рискове от недостиг/липса на кислород, наличие на опасни отровни или избухливи газове (въглеродни окиси, амоняк, сероводород, хлор и др.), риск от експлозии и пожар. За тях е особено важно да бъдат снабдени със специално предпазно работно облекло с проводими свойства, предназначено за работа във взривоопасна среда. Предвиденото за тях работно облекло (зимно и лятно) е със сертификат за проводимост. Съдържанието на карбонови нишки в плата му придава антистатични свойства, което е от ключово значение при работа във взривоопасна среда. Светлоотразителните ленти за по-добра видимост са важен допълващ елемент, тъй като голяма част от работните часове са с намалена видимост (производственият процес е 24 часа).
Редове 7-9 в Приложение V:
За всички лица, чиято работа е свързана с дейности на открито и в неотопляеми цехове и складове, ще бъде осигурено зимно предпазно работно облекло с по-високи студозащитни свойства от използваните в момента, със сертификат за студозащита и защита от намокряне. Такова се предвижда за мениджъри и лаборанти - 65 човека (яке), за всички оператори - 124 човека (шуба и полугащеризон) и за търговците от райони североизток и югоизток - 122 човека (яке). Необходимостта от закупуване на качествено предпазно работно облекло произтича от това, че част от технологичното оборудване в пивоварната е разположено в закрити помещения, а друга част - на открито (съдове за ферментация, успокояване). Така, повечето от лицата, пряко заети в производствената дейност работят както на закрито, така и на открито (мениджъри, лаборанти и оператори), често се отварят вратите, стоят на течение и под дъжда. Търговците, чиято работа е свързана с непрекъснато пътуване също прекарват на открито голяма част от работното си време и са изложени на подобни неблагоприятни климатични въздействия особено през зимния период.
(продължава) |
110 869.20
|
0.00
|
Осигуряване на колективни предпазни средства (КПС), вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд.: Целта на дейността е да се осигурят колективни предпазни средства за работещите в "Каменица" АД в гр. Хасково (228 човека). Всички предвидени за закупуване колективни предпазни средства са в съответствие с Програмата за минимизиране на риска в предприятието.
Дейността включва следното:
1/ Доставка и монтаж на известителна система за евакуация
В охладителните инсталации при пивопроизводството се използва амоняк като охлаждащ агент. Той спада към т.нар. естествени хладилни агенти, т.е. среща се естествено в околната среда, за разлика от флуоровъглеродните хладилни агенти (фреони), създадени в лабораторна среда, които имат разрушително действие върху озоновия слой. На територията на пивоварна Хасково се съхраняват около 5,8 тона течен амоняк, необходим за поддържане на необходимите температури при технологичния процес. Aмонякът, като газ с нулев озоноразрушаващ потенциал (ODP) и щадящ околната среда, има и своите недостатъци - във високи концентрации той е силно токсичен. Ако се случи изтичане на амоняк, особено в безветрен ден, съществува реална опасност от обгазяване на персонала със съответните последици - дразнене на горните дихателни пътища и очите, развитие на остър конюнктивит, пристъпи от суха, дразнеща кашлица, опасност от развитието на ларингоспазъм и оток на гласните връзки, оток на белия дроб с последваща бронхопневмония. Докато при други видове аварии и природни бедствия евакуацията на хората е в посока навън от територията на предприятието, то в случай на изтичане на амоняк евакуацията е в обратна посока - към вътрешни пунктове за евакуация, където хората да бъдат защитени от токсичното действие на изтичащия амоняк, докато премине опасността от обгазяване. Това налага в пивоварната да бъдат поддържани два вида известителни системи - едната за известяване при природни бедствия и аварии от общ характер (земетресения, пожари, наводнения) и втора - за известяване при изтичане на амоняк в опасни концентрации. Двата вида системи издават различни звукови сигнали и съответно изискват различна реакция на персонала. Поради високия риск от обгазяване с амоняк в "Каменица" АД ежегодно се извършва проиграване на аварийните ситуации, за да се поддържа персонала в готовност за адекватни действия при необходимост.
В момента в предприятието има само известителна система от първия вид. За известяване за теч на амоняк до сега са използвани мобилните телефони, но този начин при учебното проиграване се е доказал като недостатъчно удачен - често настъпва хаос, част от хората не разбират кога настъпва опасността, други остават евакуирани и след като е обявен край на тревогата и др. В рамките на тази дейност се предвижда доставка и монтаж на известителна система (евакуационни сирени) от втория вид - за опасност от амонячно обгазяване. Сигналът за опасност на новата система ще е различен от този на системата за известяване за друг вид бедствия, за да се осигури правилната реакция на персонала - насочване към вътрешните пунктове за евакуация.
Известителната система ще се състои от: сирена 903CHA6AO IP66 - 15 бр.; сирена 902CHA6AO - 70 бр.; захранващ блок и звуков контролер - по 10 бр.; материали за монтаж (свързване). Видът и броят на сирените и останалите компоненти са оферирани съобразно с общата площ на логистичната база на предприятието (20000 кв.м) и особеностите на сградите на пивоварната, така че да се осигури чуваемост на сигнала за опасност от всички точки в сградите и около тях.
(продължава) |
94 008.50
|
0.00
|
Закупуване на лични предпазни средства (ЛПС) и специално работно облекло (продължение): (продължение)
Предпазни обувки (ред 10) и предпазни очила (ред 11) ще бъдат осигурени за всички заети в производствената дейност, вкл. лица, на които се налага периодично да пребивават в части от пивоварната извън администрацията и на открито. Това са всички заети в предприятието, с изключение на търговци и звено "Работа с клиенти" - всичко 215 човека. През голяма част от работния ден тези служители работят в изправена позиция и за да не изпитват умора новите обувки ще са със специална стелка, която да абсорбира енергията в зоната на петата и с опора на свода. Това намалява напрежението в ходилата, а с това се минимизира риска свързан с влошено състояние на опорнодвигателния апарат. Предвидените нови обувки са с по-висока химическа устойчивост, износоустойчивост, със светлоотразителни елементи за по-добра видимост (особено важно за работещите в тъмните часове), подметката с по-висока топлоустойчивост и термоизолация. Обувките осигуряват по-добра механична защита чрез системата против усукване, бомбето, изработено от въглеродни влакна осигурява повече комфорт. Имат отлична термоизолация. Очилата освен защитата от механични въздействия осигуряват и много по-добра защита от слънчево греене - особено важно в конкретния случай, тъй като част от производствените процеси се изпълняват навън - на площадките.
Редове 12-17 представляват ЛПС за работа на височина и работа в ограничени пространства.
Работата на височина в пивоварната се изразява най-общо в следните типове дейности: изкачване по вертикални стълби, например по съдове за ферментация и за депозит на височина около 30 метра и др.; изкачване по скелета за достигане на кранове и други съоръжения на височина около 14 метра; работа с телескопична вишка на височина 16 метра; работа по покриви при обслужване на съоръжение, както и на соларна инсталация; работа с кош за издигане на хора с помощта за газокар, например при инвентаризация и проверки и др.
Работа в ограничени пространства представляват всички дейности по поддръжка, ремонт и инспекция на пивоварни съдове (майш-съдове, варилен съд, съд за утаяване Вирпол), при които е необходимо влизане в съдовете - във варилно отделение, парова станция, хладилно отделение и тези дейности най-често представляват и работа на височина. В отделение ферментация и в Енергии и флуиди се налага да се работи в ограничени пространства при опасност от наличие на въглероден диоксид. Налага се да се влиза в канализационни шахти за отпадъчните води на завода, които достигат дълбочина до 6 метра. В пивоварната се използват големи количества вода и съответно има съдове за нейното складиране. Водата се хлорира, за да се осигури микробиологичната й чистота при складиране. Всички лица от персонала, на които се налага ежедневно, периодично или в аварийни ситуации да работят на височина и в ограничени пространства - общо 34 човека, са преминали на обучение за безопасна работа в такива специфични условия. Надеждната и сигурна екипировка за работа на височина е от жизненоважно значение за тези служители и тук компромиси с качеството са недопустими.
Предвидени са за закупуване 14 комплекта ЛПС за работа на височина, които да допълнят наличната екипировка за височинна работа и да осигурят по-висока степен на безопасност за работещите в такива екстремни условия. Всеки комплект съдържа: сбруя, каска, блокаторно устройство, Y-образен ремък - по 1 брой; карабини и помощна примка за направа на опорна точка - по 2 броя. Новите ЛПС имат допълнителни възможности спрямо наличните - възможност за спасяване на пострадал при аварийни ситуации, възможност за работа в тесни отвори, абсорбатор на енергията при евентуално падане (Y-образен ремък), олекотяване на цялата система за височинна работа (по-леки карабини и Y-образен ремък).
(продължава) |
0.00
|
0.00
|
Осигуряване на колективни предпазни средства (КПС), вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд (продължение 1): (продължение)
2/ Доставка на преносим многоканален газоанализатор за едновременно измерване на пет газа, с вградена автоматична помпа с 5 м маркуч, осигуряваща вземане на проби в дълбочина и от труднодостъпни места. Ще бъде използван за анализ на газови проби преди влизането на екипите по ремонт и поддръжка в ограничени пространства където съществува опасност от поразяване от токсични и запалими газове - промишлени съдове с много големи размери - майш-съдове, варилен съд, съд за утаяване Вирпол и др. С устройството е възможно едновременното измерване на концентрациите на 5 газа - има инфрачервен сензор за въглероден двуокис и 4 електрохимични сензора за кислород, сяроводород, амоняк и хлор. Измерените стойности се визуализират на цветен дисплей. При достигане на всеки един от алармените прагове се включват три вида сигнализации: звукова, светлинна и вибрационна. До сега в предприятието не разполагат с такъв анализатор. За установяване наличието на вредни и опасни газове в ограниченото пространство е използван персонален газов анализатор, с много по-малък капацитет, завързан с шнур, който е спускан във вътрешността на съда. Такова измеране не е точно и надеждно и с него не се гарантира безопасността на влизащия в ограниченото пространство. С новия уред ще стане възможно да се сведе до минимум риска за живота и здравето на работниците от екипите по ремонт и поддръжка на големите промишлени съдове в отдел Пивопроизводство.
3/ Доставка на преносим персонален газоанализатор - 4 бр. Използва се за детекция за наличие на токсични и взривоопасни газове в хода на работата в ограничени пространства. Приложението му е следното: Преди влизане на оператора в ограниченото пространство се взема за анализ газова проба в дълбочина на съда чрез преносимия многоканален газоанализатор с вградена автоматична помпа с маркуч (виж 2/ по-горе). Ако пробата не показва наличие на токсични и взривоопасни газове, операторът влиза в съда, като носи закачен на дрехата си персонален газоанализатор, който е предназначен да алармира при покачване на концентрациите на опасни газове. Компактните размери на персоналния прибор позволяват носене в хода на работата, докато многоканалният газоанализатор за първоначално вземане на проби е с големи размери и тегло и не е предназначен за носене вътре в ограниченото пространство. Четирите броя преносим персонален газоанализатор са предназначени по един за варилно отделение, хладилно отделение, парова станция и звено техническа поддръжка пивопроизводство.
4/ Доставка на блокаторно устройство за работа на височина с механизъм за евакуация.
Устройството се отличава с двойна функция - може лесно да се превърне от възвратен механизъм за предотвратяване на падане от височина в спасителна лебедка за сваляне на пострадал. Разполага с възвратен кабел от галванизирана стомана, дълъг 15 метра, със завъртаща се кука отдолу, за да се предотвратят оплитанията на въжето. Оборудван с механична спирачка за бързо и безопасно спиране. В случай на падане уредът ограничава силата на удара до 6 kN. Уредът е сертифициран за вертикални работи. До сега в предприятието не разполагат с такова устройство, което да е подходящо и за евакуация. Новото устройство ще се използва за обезопасяване на работещия при работа на височина, както и в аварийни ситуации за спасяване на хора, работещи на височина и в ограничени пространства. С използването на устройството ще повиши многократно сигурността и безопасността на работниците от екипите по ремонт и поддръжка на специално технологично оборудване на височина и в ограничени пространства.
(продължава) |
0.00
|
0.00
|
Осигуряване на колективни предпазни средства (КПС), вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд (продължение 2): (продължение)
5/ Ергономични работни и офис столове
За административния персонал, работещ с видеодисплеи, както и за част от техническия персонал (оператори) в оценката на риска са идентифицирани възможните рискове за здравето и безопасността на работещите, особено по отношение на зрението и мускулно-скелетната система. Към момента повечето от тези служители ползват обикновени офис столове, без възможност за регулация и адаптиране към анатомичните особености на работещия. За част от тях преди 3 години са били закупени ергономични столове, които вече са амортизирани и не осигуряват ергономични характеристики. Голяма част от наличните столове са остарели, нестабилни и неудобни. В Програмата за
минимизиране на риска като мярка е заложена подмяната на обикновените офис столове, използвани в момента, с ергономични такива. Ще бъдат закупени 54 ергономични столове и ще бъдат подменени работните столове на следните работни места:
- 19 работни места на оператори в отдел Пивопроизводство, Хладилно отделение и обработка вода, Парова станция. При сменен режим на работа представляват работни места на 34 човека. За тях са предвидени ергономични столове с по-високо максимално натоварване - до 250 кг, тъй като столовете се използват непрекъснато по 24 часа в денонощие, а освен това са предназначени за едри мъже, за които столове за по-ниско натоварване се оказват неподходящи и бързо се чупят.
- 35 работни места за служители от отдел Работа с клиенти, Планиране, Финанси, фактуристи, ръководители на отдели и мениджъри - столове за максимално натоварване до 150 кг.
Характеристиките на ергономичните офис столове, които се предвижда да бъдат закупени, ще бъдат съобразени с изискванията на Наредба № 7 от 15.08.2005 г. за минималните изисквания за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд при работа с видеодисплеи и ще бъдат спазени "Норми за физическо натоварване на работниците и хигиенно-физиологични и ергономични изисквания за рационална организация на работното място и трудовите процеси" № 05 на МНЗ. Ще бъдат закупени модели с регулируема височина на седалката, с регулируема височина и наклон на облегалката. Осигуряването на подходящи ергономични столове ще доведе до намаляване на опасността от увреждане на опорно-двигателния апарат на работещите, тъй като съответствието между размерите на работния стол и анатомичните размери на работника предотвратява неправилни и принудителни пози при продължителна седяща работа. С това се избягва появата на умора и болка в лумбалния и цервикалния отдел на гръбначния стълб и се намалява риска от трайни увреждания на опорно-двигателния апарат на работещите.
Етапи на изпълнение:
1/ Подготовка и провеждане на процедура за възлагане на поръчка за доставка на КПС и сключване на договор с избрания изпълнител - месеци 1-4 от изпълнение на дейността;
2/ Доставка на КПС, според описаното по-горе, въвеждане в счетоводната отчетност на фирмата - месеци 5-8;
3/ Разпределение на закупените КПС по предназначение, вкл. монтаж на евакуационни сирени - месеци 9-18. |
0.00
|
0.00
|
Закупуване на лични предпазни средства (ЛПС) и специално работно облекло (2ро продължение): (продължение)
Ред 18 - костюм за работа с химикали.
В условия на контакт с вредни химически вещества работят операторите във Варилно отделение (6), операторите във Филтрация и Успокоително отделение (16), оператори бутилиране (48), Пивоварница Каменица в Пловдив (4) или всичко 74 човека. Използваните досега костюми за работа с химикали са с лека химическа устойчивост, с предназначение за използване при дейности, свързани с обща поддръжка и почистване. Костюмите, които се предвижда да бъдат закупени (60 бр.), са с висока степен на химическа устойчивост. Устойчиви са и на заливане с химикали, което е важно при работа с агресивни химикали, използвани за измиване на оборудването, например концентрирана натриева основа.
Ред 19 - шлем за заваряване
Заваръчните работи, които се налага да бъдат извършвани при ремонт на оборудване в пивоварната, се изпълняват от 10 човека от различните отдели, които са специално обучени за извършване на заваръчни работи. Те са изложени на типичните за заваръчните дейности рискове - изгаряне от пръски разтопен метал, интоксикация вследствие вдишване на опасни изпарения, увреждане на очите от оптичното лъчение от заваръчните дъги. За да се допълнят до необходимото количество наличните ЛПС, които се използват от заварчиците в момента, се предвижда да бъдат закупени два шлема за заваряване, които ще бъдат с по-високи защитни характеристики от сега използваните. В сравнение с досега използвания, новият заваръчен шлем има по-голям брой оптични сензори за намаляване на светлината, с което се увеличава вероятността шлемът да реагира когато е необходимо. Има по-голям визьор в сравнение със стария, както и допълнителни странични визьори, което увеличава зрителното поле.
Етапи на изпълнение:
1/ Подготовка и провеждане на процедура за избор на изпълнител, сключване на договор с избрания изпълнител - месеци от 1 до 4 от изпълнение на дейността;
2/ Доставка на планираните ЛПС и и специални работни облекла - месеци 5 - 6;
3/ Разпределение на закупените ЛПС и специални работни облекла за ползване от работниците според установения ред в предприятието - месеци 7-18. |
0.00
|
0.00
|