Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятията. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд: Целта на дейността е да се подпомогне "Булметал" АД при прехода към климатично неутрална икономика и променящите се модели на работа посредством разработване и въвеждане в предприятието на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на дейността и конкретните работни места.
Целева група при изпълнение на дейността ще бъдат всички заети на трудов договор лица в предприятието (362 заети лица към момента на кандидатстване – административен и производствен персонал), а самото изпълнение ще бъде възложено на външен изпълнител.
Към момента не са идентифицирани други конкретни мерки и модели, които да бъдат приложени в предприятието. Дейността ще бъде възложена на външен изпълнител. Конкретните „зелени“ модели на организация на труд, които ще бъдат разработени и приложени по проекта, ще бъдат предложени от избрания изпълнител след извършване на необходимия анализ.
Всички служители ще бъдат запознати с предложените промени и ще им бъде проведено обучение за въвеждането на съответните мерки.
Планът с конкретни мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси ще бъде приложен в предприятието и мерките, заложени в него, ще бъдат въведени реално.
Дейността включва следните четири етапа, които ще се реализират в посочената логическа последователност:
1.1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики.
1.2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места.
1.3. Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието.
1.4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени.
Етапите за изпълнение на дейността са следните:
1/ Избор на изпълнител съгласно Глава четвърта от ЗУСЕФСУ, сключване на договор с избрания изпълнител - месеци 1-3 от графика за изпълнение на проекта;
2/ Изпълнение на дейността от страна на изпълнителя - преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики, разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места, разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието разработване на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели – от 4 до 10 м. вкл.;
3/ Въвеждане и прилагане на разработените и утвърдени „зелени модели“ и зелени карти, вкл. обучение на персонала - от 11 до 18 м. вкл.
Считаме, че за прилагането на разработените „зелени модели“ и зелени карти е необходимо активно участие и от страна на предприятието. Тъй като към момента на кандидатстване не е известно какви ще бъдат предвидените мерки за прилагане на „зелени модели“, предвиждаме прилагане на разработените и утвърдени „зелени модели“ и зелени карти от 8 месеца, тъй като е възможно да ни бъдат предписани мерки, които отнемат по-дълъг срок за въвеждане.
|
20 000.00
|
0.00
|
Закупуване на лични предпазни средства (ЛПС) и специално работно облекло: Целта на дейността е да бъде осигурено специално работно облекло за работниците, пряко заети в производствената дейност на дружеството, както и някои ЛПС.
Работодателят регулярно осигурява специално работно облекло в съответствие с изискванията съгласно ЗЗБУТ и Наредба №3/19.04.2001 г. за минималните изисквания за безопасност и опазване на здравето на работещите при използване на ЛПС на работното място. Тъй като дейността на предприятието е свързана с много и разнообразни опасности, стремежът е те да бъдат сведени до възможния минимум, като на работните места се въвеждат в употреба най-съвременни ЛПС, осигуряващи максимална безопасност и удобство на работещите.
Чрез изпълнението на настоящата дейност ще бъде осигурено специално работно облекло, което по-ефективно защитава работещите, като по такъв начин работодателят ще реализира по-високи изисквания от нормативно установените и по-добро ниво на предпазване на работещите. Ще бъдат закупени специални работни облекла, съгласно Приложение V – Информация за ЛПС. От там е видно с какво новите ЛПС надграждат използваните до сега. Ще бъдат закупени ЛПС и специални работни облекла, които отговарят на действащите стандарти за тези продукти.
Първите 2 позиции в Приложение V (редове 5 -6) са зимни работни облекла, предназначени за работниците, които предимно работят на открито (22 човека). Това са ВОДАЧ МОТОКАР - 12 бр., ВОДАЧ НА АВТОБУС-2, ЕКСПЕДИТОР-1,РАБОТНИК ТРД-1, ДЪРВОДЕЛЕЦ -6. Новите облекла ще бъдат с по-висока степен на студозащита от използваните до сега. Светлоотразителните ленти повишават видимостта на работника при по-ниска осветеност. Това е особено съществено за работниците от 1ва и 3та смяна, когато видимостта е намалена. Със свалянето на ръкавите якето се превръща в елек и така става възможно удобно да се регулира и задържа топлината на тялото когато работниците при работа изискваща регулярно влизане в затворени пространства и излизане на открито. С подсилените части в областта на коленете и седалището на гащеризона се постига по-добра механична защита на тялото, паралелно с по-добрия комфорт необходим заради продължителното седене (основно за мотокаристите и шофьорите).
Следващите три позиции (редове 7-9) са работни облекла и обувки за всички работници в производството - 313 човека - Аерозолен цех, Цех метални кутии, Пресов цех юг, Пресов цех север, Цех лакиране и литография в Гурково, Цех лакиране и литография в Ст.Загора, Ремонтна работилница, Склад готова продукция и транспорт. Този брой представлява целият персонал на предприятието (362 човека), от който е изключен административния персонал (49 човека).
Това са целогодишно използвани работни облекла за работещите на закрито в цеховете, в които се поддържа нормална температура през зимата, а за работещите основно на открито, които получават зимно студозащитно облекло, тези облекла се ползват през топлите сезони. Този вид облекла и обувки са предназначени да осигуряват механична защита на тялото от травми и наранявания при манипулиране с ламарина и изделия от ламарина (пробождане, срязване, охлузване) и са еднакви за всички работещи в производството. Облеклата (якето и гащеризона) ще бъдат от памук, който абсорбира по-добре влагата, отделена от тялото. По-голямата плътност (дебелина) на материята (275 г/м2 в сравнение със 190 г/м2) на гащеризона води до подобрена топлоизолация. Светлоотразителните елементи повишават видимостта на работника при по-ниска осветеност. Обувките са водоустойчиви (важно заради множество технологични процеси, при които се използва вода). В допълнение, дишащата и антибактериална подплата, абсорбира влагата (ако все пак такава се образува) и така се елиминират условията за развитие на гъбични инфекции. Бомбето, устойчиво на удар и пластината в ходилото "нулева перфорация" многократно увеличават защитата на стъпалото от механични травми и пробождане. Последното е особено важно, предвид работата с ламаринени материали и заготовки с остри режещи ръбове.
(продължава) |
38 552.59
|
0.00
|
Осигуряване на колективни предпазни средства , вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд: Целта на тази дейност е да се подобрят условията на труд в предприятието чрез осигуряването на колективни предпазни средства (КПС). Всички предвидени за закупуване колективни предпазни средства са предназначени за служителите в гр. Гурково.
Дейността включва следното:
1/ Затваряне (преграждане) на зоната на палетизаторите в района на експедицията.
Палетизаторите в района на експедицията в момента се намират в отворена зона, която трябва да бъде достъпна от големи автомобили за извършване на товаро-разтоварни работи. Зоната е работно място на 4 човека (на длъжност сортировач-oпаковач), които пребивават в нея през цялото работно време, с по-кратковременен престой там са експедитори и мотокаристи. Те са незащитени от непрекъснатото течение и реално работят при условия на открито, при микроклимат с параметри извън граничните стойности (температура, скорост на движение на въздуха). В Програмата за минимизиране на риска във връзка с това обстоятелство е вписана препоръка да се изолира зоната на палетизаторите от външната среда с преградна стена и "кристална" завеса. За да се реши този проблем, се предвижда да бъде изградена една преградна стена от стенни панели, а входа за автомобили да бъде изолиран чрез гъвкава силиконова завеса. По такъв начин отворената зона се трансформира в относително затворено помещение, като същевременно силиконовата завеса позволява безпрепятствено преминаване на автомобили и хора. Това ще доведе до съществено намаляване на топлинните загуби и до подобряване на микроклимата на тези работни места.
2/ Закупуване на заваръчна маса с аспирационна система за отвеждане на вредните газове от зоната на заваряване
Заваряването на метали включва сериозни рискове за безопасността и здравето както на самия заварчик, така и на останалите лица, които присъстват в зоната на заваряване. При процеса на заваряване се отделят токсични газове, радиация, генерира се високо радиационно излъчване, а интензивното нагряване на дъгата създава значителни количества дим и пушек от изпаряващия се метал. Необходимостта от осигуряване на заваръчна маса с аспирация е възникнала след закупуването на заваръчен апарат и обособяването на работно място за заварчик в ремонтната работилница, каквото до скоро не е съществувало във фирмата. За да се сведат до минимум рисковете за здравето на заварчика и на работещите в близост работници, се предвижда за това ново работно място да бъде закупена аспирационна маса, която представлява работна маса и абсорбционно-филтрираща система едновременно. Отстраняването на праха и дима от зоната на дишане около заварчика става чрез всмукване през повърхността на работната маса и филтриране във вътрешността й. С такава абсорбционна маса работното място ще е снабдено с много добра филтрираща и аспирираща система, позволяваща засмукването на прахогазовите замърсители директно от зоната на образуването им, преди да стигнат до зоната на вдишване. Височината на масата е регулируема според ръста на работещия. Закупуването на абсорбционна заваръчна маса е в съответствие с мярката, заложена в Програмата за минимизиране на риска.
3/ Закупуване на подопочистващи машини за цеховите помещения
В момента почистването на подовете на работните помещения се извършва по традиционния начин - с метла и лопата. За ограничаване на вторичното прахово замърсяване в помещенията в резултат на сухото метене, в Програмата за минимизиране на риска има препоръка да се осигури мокро почистване на подовете. В изпълнение на тази мярка се предвижда за почистване на подовете в производствените помещения да бъдат закупени подопочистващи машини за мокро почистване - 5 бр. подопочистващи машини като техният брой е съобразен с площта на производствените помещения в гр. Гурково и ще се използват в Аерозолен цех, Цех метални кутии, Пресов цех юг и Пресов цех север, Цех лакиране и литография, където работят общо 315 служители.
(продължава) |
123 748.25
|
0.00
|
Осигуряване на социални придобивки за работещите, вкл. ремонт и оборудване на места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията и др.: Целта на дейността е осигуряване на социални придобивки за работещите в Булметал АД чрез оборудване на място за хранене (столова) и кухня за ежедневно приготвяне на топла храна.
В производствената база на "Булметал" АД в град Гурково работят 352 лица, които са и целева група на дейността. До сега в дружеството не е осигурена възможност за хранене на работниците и служителите в рамките на работния ден. За работещите е много трудно да се хранят извън предприятието, тъй като то е базирано в края на града, където местата за хранене са отдалечени и недостатъчни и в рамките на полагаемата се почивка с продължителност 40 мин. работещите не успяват да се нахранят. Най-честият вариант е купуването на пакетирани сухи храни, тестени закуски или сандвичи, което не е здравословният избор. Голяма част от служителите си носят храна от вкъщи, която консумират "на крак" на самото работно място. Храната, която се носи от вкъщи, не е прясно приготвена, няма и условия за нейното затопляне преди консумация, както и нормални условия за хранене. Осигуряването на помещение за хранене с приготвена на място топла храна на територията на предприятието ще направи възможно ежедневното хранене на работещите по здравословен и приятен начин, съобразно личните им вкусове и предпочитания и ще им даде възможност да използват почивката си по оптимален начин.
В момента има налично помещение – 160 кв.м, което е новоизградено с предназначение на помещение за хранене на служителите и съседно помещение, предназначено за кухня с площ около 40 кв.м, както и две тоалетни с умивални за осигуряване на хигиена преди хранене. Всичките помещения са в добро състояние и не се нуждаят от допълнителен ремонт. За столовата се предвижда да бъдат закупени климатици - 3 бр., тъй като в момента помещението не се отоплява. За обзавеждането и оборудването на кухнята има изготвен проект от специализирана фирма. За кухнята се предвижда да бъде закупено професионално кухненско оборудване с необходимите кухненски уреди за съхранение и заготовка на продукти, приготвяне на храната, измиване и съхранение на кухненската посуда, както следва: хладилни шкафове - 3 бр.; парен конвектомат - 1 бр., котлон -1, скара -1, работна маса с умивален басейн - 3 бр., душ за предварително измиване - 2 бр.; работни маси - 12 бр., с различно предназначение; професионална съдомиялна с три цикъла на измиване, топла и студена витрина, касов модул, количка за отсервиране на табли - 2 бр., допълнителни компоненти - стойки, надстройки, конструкции за вграждане. Предвиденото за закупуване оборудване е изцяло в съответствие с изготвения проект, въз основа на който са събрани оферти от потенциални доставчици. Парният конвектомат е избран като съвременна алтернатива на традиционните фурни и готварски печки за топлинна обработка на храната. Има висока производителност и с повишено ниво на автоматизация и програмиране на режими позволява приготвянето на голям брой продукти на няколко нива в няколко тави едновременно, при различни температурни режими, включително с използване на пара. Ще бъдат закупени и стандартни кухненски съдове за приготвяне на храната - тави 6 бр. и тенджери 3 бр.
В дружеството е установен сменен режим на работа при три работни смени - първа - от 6 до 14 ч., редовна - от 8 до 17 ч. и втора - от 14 до 22 ч. Смените имат регламентирани почивки за хранене съответно в 10 ч. за първа смяна, 12 ч. за редовна смяна и 18 ч. за втора смяна. Най-голяма е числеността на персонала в редовната смяна - 160 човека, спрямо който брой е планиран и капацитета на столовата и кухнята. За оборудване на столовата ще бъдат закупени 40 бр. комплекти от маса и 4 стола, столова посуда - чинии, чаши, прибори за хранене за 160 човека.
(продължава) |
98 045.08
|
0.00
|
Закупуване на лични предпазни средства (ЛПС) и специално работно облекло (продължение): Предвидените за закупуване предпазни облекла и предпазни работни обувки, описани в Приложение V за осигуряват значително по-висока защита от използваните в момента.
(продължение)
Наскоро в ремонтната работилница на предприятието е оборудвана бояджийска камера, в която се извършва нанасяне на финишното покритие на изделята. Тази операция се извършва от един работник, обучен за целта (общ работник - бояджия). При операцията се отделят голямо количество аерозоли на вредни и опасни вещества, съществува опасност от увреждане на кожата от действието на агресивни химикали, съдържащи се в боите и лаковете. За да бъде сведен до минимум рискът за здравето на работника , за него ще бъде закупен предпазен комплект, осигуряващ комплексна защита на цялото тяло. Комплектът се състои от костюм за боядисване, лицева маска с филтри, които улавят вредните субстанции във вдишвания въздух и химически устойчиви ръкавици (редове 10 - 12). Всички тези компоненти представляват нови по вид ЛПС, неизползвани досега в предприятието.
Други нови по вид ЛПС, неизползвани досега в предприятието, са ЛПС, предназначени за използване при заваръчни работи - шлем (маска) за заваряване, предпазен костюм (яке и панталон) за заварчици. До скоро при необходимост от извършване на заваръчни работи в предприятието са се ползвали външни услуги. Вече е закупен заваръчен апарат, за да може тези работи да се извършват от работник в самото предприятие, притежаващ необходимата за това квалификация (общ работник - заварчик). С предвидените за закупуване ЛПС за този работник - заваръчен шлем, яке и панталон за заваряване (редове 13 - 15) той ще бъде предпазен от типичните за заваръчните дейности рискове - изгаряне от пръски разтопен метал, интоксикация вследствие вдишване на опасни изпарения, увреждане на очите от оптичното лъчение от заваръчните дъги.
Етапи на изпълнение
1/ Подготовка и провеждане на процедура за избор на изпълнител, сключване на договор с избрания изпълнител - месеци от 1 до 4 от изпълнение на дейността;
2/ Доставка на планираните ЛПС и и специални работни облекла - месеци 5 - 6;
3/ Разпределение на закупените ЛПС и специални работни облекла за ползване от работниците според установения ред в предприятието - месеци 7-18.
|
0.00
|
0.00
|
Осигуряване на колективни предпазни средства , вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд (продължение): (продължение)
4/ Закупуване на климатици за помещението за приготвяне на уплътняваща паста
В помещението за приготвяне на уплътняваща паста работят 2 човека. Те пребивават там средно по около 6 ч. дневно. Помещението е с площ около 75 кв.м, ъглово, с 3 външни стени, не е свързано към отоплителната система на сградата и температ. в него е значително по-ниска в сравнение с останалите работни помещения. В Програмата за мин. на риска е включена препоръка да се осигури отопление за това помещение. Предвижда се за помещението да бъдат закупени 2 бр. климатици, сплит система.
5/ Изграждане на шумоизолираща кабина в цех Пресов около пресата за производство на кутии ¼ club доза, която създава най-високи нива на шума в цеха.
Работещите в цеха (около 120 човека при двусменен режим на работа) са изложени целодневно на въздействието на наднормен шум, създаван от технологичното оборудване. Замерена е стойност 101 dBА при норма 80 dBА. Въпреки че работниците ползват ЛПС за защита от шума, проблемът си остава и препоръката в Програмата за минимизиране на риска е да се изгради шумоизолираща кабина в цеха, с която да се намалят шумовите нива. Предвижда се да се изгради такава кабина чрез специални звукоизолиращи панели с пълнеж от минерални влакна, фиксирани към сградните елементи чрез метални профили. Няколко врати осигуряват достъп до вътрешността на кабината от различни страни. За осигуряване на оптимална температура в кабината ще бъдат закупени 2 бр. колонни климатици. С изграждането на тази шумоизолираща кабина ще се постигне средно намаление на нивото на звука в средния честотен диапазон с приблизително 34 dB(A), с което на практика ще се намали нивото на шума в цеха до влизане в нормата.
6/ Закупуване на ергономични офис столове за административен и ръководен персонал, който извършва административна дейност (работа с компютър) през по-голяма част от работното време. Принудителната статична работна поза при тези работещи създава риск от увреждания на мускулно-скелетната система и периферната нервна система. В оценката на риска опасността от такива увреждания е идентифицирана и във връзка с нея препоръката е да се използват ергономични работни столове. За лицата от тази група или до сега не са били осигурени ергономични столове и ползват обикновени, или тези, които са им били осигурени, вече са негодни за употреба. В тази връзка е набелязана мярка в Програмата за минимизиране на риска. Подмяна на работните столове ще бъде извършена на всичко 50 работни места - административен, управленски и ръководен персонал в Гурково. Столовете ще бъдат съобразени с „Норми за физическо натоварване на работниците и хигиенно-физиологични и ергономични изисквания за рационална организация на работното място и трудовите процеси“ № 05 на МНЗ /ДВ бр.25/71г., посл. изм. ДВ бр. 54/99г./ и Наредба №7 /ДВ бр. 70 от 2005 г. Ще бъдат закупени модели с регулируема височина на седалката, регулируема височина и наклон на облегалката, с възможност за поставяне на опора за краката при необходимост, с подлакътници за намаляване на напрежението в раменете, лумбална опора, регулируема във височина.Осигуряването на подходящи ергономични столове ще доведе до намаляване на риска от увреждане на опорно-двигателния апарат на работещите, тъй като съответствието между размерите на работната мебел и анатомичните размери на работника предотвратява неправилни и принудителни пози при продължителна седяща работа.
Етапи на изпълнение
1/ Подготовка и провеждане на процедури за възлагане на СМР и доставка на КПС; сключване на договори с избраните изпълнители - месеци 1-4 от изпълнение на дейността;
2/ Доставка на КПС, според описаното по-горе, въвеждане в счетоводната отчетност на фирмата - месеци 5-8;
3/ Разпределение на закупените КПС по местоназначение, вкл. монтаж на климатици в помещението за приготвяне на уплътняваща паста - месеци 9-11;
4/ Изпълнение на СМР - преграждане на зоната на палетизаторите и изграждане на шумоизолираща кабина - месеци 9-18. |
0.00
|
0.00
|
Осигуряване на социални придобивки за работещите, вкл. ремонт и оборудване на места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията и др. (продължение): (продължение)
Ще бъдат предприети необходимите действия за обезпечаване на изизскуемите разрешителни и съгласувателни документи за откриване и експлоатация на обект за хранене.
За работа в кухнята ще бъде назначен персонал (3 човека), който ще приготвя храната. За работещите първа смяна ще бъдат приготвяни топли закуски и напитки, за редовна смяна - обяд, а за втора смяна - вечеря. Ще се съставя меню, от което служителите ще заявяват предварително предпочитаната от тях храна и на база на предварителните заявки ще се организира снабдяването с продукти. Менюто ще бъде изготвяно съобразно принципите на здравословното хранене, като ще включва топли ястия, достатъчно плодове, зеленчуци и протеини. Служителите ще могат да се хранят пълноценно, в хигиенична и приятна обстановка, откъсвайки се от работното си място, но без да напускат територията на предприятието, като използват по рационално почивката си. Така дейността ще допринесе за подобряване на общото здравословно състояние на работещите, и особено на тези с хронични гастроентерологични заболявания. Не на последно място, ще допринесе за повишаване на удовлетвореността на служителите от работното място и социалните придобивки, които получават, и за повишаване на привлекателността на работните места в дружеството.
Етапи на изпълнение на дейността:
- Подготовка и провеждане на процедура за избор на изпълнители 1-3 месец;
- Избор на изпълнители и сключване на договор с избрания изпълнител - 4 - 5 м.;
- Осигуряване на необходимите разрешителни и съгласувателни документи за откриване и експлоатация на обект за хранене - 6-14 м.
- Доставка и монтаж на оборудването и завеждане в счетоводната отчетност 6 - 12 м.;
- Аранжиране на помещенията - кухня и столова, монтиране на климатици в столовата - 12-13 м.;
- Пускане в експлоатация на новата социална придобивка, включително организационно-технически мероприятия - 14-18 месец. |
0.00
|
0.00
|