„Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятията. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд.“: Целта на дейността е насочена към въвеждане на „зелени" модели на организация на работните процеси в компанията, които имат връзка с повишаване на ресурсната ефективност и/или за намаляване въздействието върху околната среда, и/или за повишаване устойчивостта на предлаганите продукти и услуги. Дейността ще обхване целева група от 59 служители в компанията.
Разработването и прилагането на „зелени" модели на организация на труд включва създаването на устойчиви и екологосъобразни работни процеси, които подобряват ефективността, намаляват натоварването на околната среда и повишават благосъстоянието на работниците.
Дейността включва следните четири етапа за изпълнение, които са задължителни и се реализират в посочената логическа последователност:
1.1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени" практики - извършване на детайлен анализ на текущата организация на труд, работните процеси и спецификата на конкретните работни места.
Определяне на ключовите аспекти и области, които могат да бъдат оптимизирани или преобразувани с цел постигане на „зелени“ цели и инициативи.
1.2. Разработване на „зелени" модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени" карти за организация на работните процеси на конкретните работни места - Ще бъдат формулирани конкретни „зелени“ цели, които ще отразяват амбициите и ангажимента на компанията към устойчиво развитие и екологосъобразност.
1.3. Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени" модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието - Разработените стратегии и планове за действие ще включват мерки за оптимизация на ресурсите, намаляване на отпадъците, подобряване на енергийната ефективност и подкрепа на здравословните и безопасни работни условия.
1.4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени" модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени. - Интегрирането на „зелени“ практики в работните процеси, процедури и системи на организация цели да се оптимизират работните методи, материали, технологии и оборудване с оглед на намаляване на въздействието върху околната среда и повишаване на устойчивостта на дейностите. Обучението на работниците относно „зелените“ практики, принципи и стратегии ще поощри култура на отговорност, осведоменост и ангажимент към устойчивото развитие и екологосъобразните действия. Ще се анализират резултатите, извлечените поуки и и ще изготвят предложения за подобрение.
Планираните етапи, начин на реализация и очакваните за изпълнение резултати по настоящата дейност отговарят на основната цел на проекта за реализиране на прехода към климатично неутрална икономика и променящите се модели на работа в дружеството, и покриват изцяло специфична цел 1 "Анализ и реорганизация на трудовата дейност в компанията с цел преминаване към „зелени" модели на организация на труд".
Разработването и прилагането на „зелени“ модели на организация на труд изисква системен и интегриран подход, който обединява стратегическото планиране, иновациите, образованието и ангажимента на всички участници в дружеството. Чрез активна и целенасочена дейност, компанията може да постигне значителни подобрения в своите работни процеси, устойчивост и отношение към околната среда. |
11 800.00
|
0.00
|
„Закупуване на лични предпазни средства (ЛПС) и специално работно облекло“;: В изпълнение на своите задължения работниците в "ЗАИ" АД ежедневно са изложени на неблагоприятното въздействие на микроклимата, прах, шум, токсични вещества, поражения от изгаряния и електрически ток, механични увреждания, като спъване, подхлъзване, падане, удряне, прищипване, премазване и други. Тази интензивност на работата предопределя и сравнително кратките срокове на износване на предпазните средства посочени в Списъка разработен съгласно чл.17, ал.3, т.1-4 от Наредба № 3 от 19 април 2001 г. за минималните изисквания за безопасност и опазване на здравето на работещите при използване на лични предпазни средства (ЛПС) на работното място.
С оценката на риска за здравето и безопасността на работещите са определени работните места и работните дейности, на които съществуват рискове за безопасността и здравето на работещите, които не могат да бъдат избегнати чрез колективни средства за защита или други мерки. Изготвен е изчерпателен списък на личните предпазни средства (ЛПС) и специално работно облекло (СРО) по работни места/видове работа и длъжности. Поради наличие на множество рискови фактори с комбинирано въздействие е необходимо осигуряване на оптимален баланс между защита и комфорт при работа, водещ до повишена продуктивност и безопасност. Изборът на ЛПС следва да се основава на спазени принципи на ергономия - ЛПС трябва да бъдат разработени и произведени така, че при предвидимите условия на употреба, за които са предназначени, потребителят да може нормално да изпълнява свързаната с риск дейност при подходяща защита на възможно най-високо ниво в специфичната работна среда в предприятието и според заеманите длъжности на лицата.
Съгласно изготвения списък за лични предпазни средства на работниците и служителите в "ЗАИ" АД, за 2023 г. сме осигурили на всеки един служител необходимите и полагащи му се лични предпазни средства и специализирано работно облекло.
Осигуреното работно облекло и лични предпазни средства към настоящия момент са напълно амортизирани поради интензивната производствена дейност и е необходимо да бъдат подменени със същите по вид нови лични предпазни средства и специално работно облекло, но от по-висок клас и по износоустойчиви, съгласно предписанията на обслужващата ни Служба по трудова медицина. По този начин ще се изпълнят изискванията на чл.246 и 247 от НАРЕДБА №7 от 23.09.1999г. ДВ бр.88. С предоставената ни възможност по програма "Адаптирана работна среда", ще изискаме да закупим от доставчиците такива ЛПС и специално работно облекло, които отговарят на най-високия клас за защита и осигуряват максимален комфорт за работника.
Заложените за закупуване по проекта лични предпазни средства и специално работно облекло отговарят на точния брой на заетите лица по длъжности, които ползват средствата за защита и са планирани, съгласно срока за износване в Списъка на работните места и видовете работи за периода на изпълнение на проекта и са необходими за предотвратяване на нараняване при изпълнение на служебните задължения, както и други непредвидими трудови злополуки. |
16 318.97
|
0.00
|
„Осигуряване на колективни предпазни средства , вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд“
: В рамките на тази дейност сме предвидили за реализация една мярка за колективна защита, съобразно идентифицираните рискове, които съответстват на предписанията в утвърдената програма за минимизиране на риска в "ЗАИ" АД.
Колективните предпазни средства са различни приспособления и предмети, които осигуряват колективна защита от отделни професионални вредности, присъстващи в работната среда. Колективни предпазни средства трябва да отговарят на нормите и изискванията за осигуряване на безопасността и опазване на здравето на работещите. Дружеството се придържа към тази идея и предвижда реализацията на мерки, осигуряващи средства за колективна защита, безопасни и здравословни условия на труд, изцяло съобразени с оценката на риска и програмата за минимизиране на риска:
1). ЗАЩИТА ОТ НЕБЛАГОПРИЯТЕН МИКРОКЛИМАТ В АДМИНИСТРАТИВНИТЕ ПОМЕЩЕНИЯ - целева група на тази мярка ще бъдат служителите, които работят в административните офиси на предприятието (11 служители). Към момента в административните офиси наличната отоплителна система е остаряла и амортизирана – неправилното и функциониране не може да осигури микроклимата в съответствие с нормативните изисквания и е в нарушение на чл.82 от НАРЕДБА №7 от 23.09.1999 г. ДВ бр.88. Необходимо е да се предприемат мерки за постигане на по-ефективно охлаждане през летните месеци и отопление през зимата в съответствие с изискванията на Наредба № РД-07-3 от 18.07.2014 г. за минималните изисквания за микроклимата на работните места, както и на чл.82 от Наредба №7 от 23.09.1999 г. ДВ бр.88. Неблагоприятният микроклимат е предпоставка за професионални заболявания и причиняване на дискомфорт на работещите в административните помещения, въпреки че дружеството непрекъснато се стреми да изпълнява мерки по подобряване на условията на труд - сменена е изцяло старата дограма в административните офиси с нова по-енергоефективна. Съгласно актуалната оценка на риска в предприятието, препоръките на органа по трудова медицина са свързани с необходимостта от осигуряване на нови климатици за отстраняване на рисковите фактори в предприятието с оглед постигане на безопасни и здравословни условия на труд.
Във връзка с отправените препоръки, предвиждаме по проекта да бъдат закупени 4 броя климатици (сплит система) в четири административните помещения, които ще са съобразени с кубатурата им:
- помещение 1 (офис на изпълнителния директор) с квадратура 39.83 кв. м. - за тук предвиждаме да бъде монтиран 1 бр. климатик с капацитет (BTU): 24 000;
- помещение 2 (служител човешки ресурси и системен администратор) с квадратура 19.49 кв. м. - за тук за тук предвиждаме да бъде монтиран 1 бр. климатик с капацитет (BTU): 12 000;
- помещение 3 (търговски отдел) с квадратура 39.83 кв. м. - за тук предвиждаме да бъде монтиран 1 бр. климатик с капацитет (BTU): 24 000;
- помещение 4 (счетоводство) с квадратура 39.83 кв. м. - за тук предвиждаме да бъде монтиран 1 бр. климатик с капацитет (BTU): 24 000;
Капацитетът на охлаждане и отопление на предвидените за закупуване климатици, е изцяло съобразен с размерите на помещенията и ще можем да постигнем оптимални параметри на температурата през зимата (20 - 23 °C) и лятото (20 - 25 °C).
С изпълнението на тази мярка ще осигурим по-здравословни и безопасни условия на труд за работещите в административните помещения на предприятието - изпълнителен директор, търговски директор, ръководител търговски екип, системен администратор, специалисти с контролни функции търговия - 4 бр., счетоводители - 2 бр. и служител човешки ресурси. |
8 152.48
|
0.00
|
„Осигуряване на социални придобивки за работещите, вкл. ремонт и оборудване на места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията и др“. - Част I: Дружеството инвестира целенасочено в дейности за успешно прилагане на дългосрочната стратегия за по-висока производителност на базата на капацитета и квалификацията на човешкия ресурс. Няма универсален начин за повишаване на ангажираността на служителите или за мотивирането им така, че да бъдат по-продуктивни, по-активни, по-креативни, затова в "ЗАИ" сме изградили политика за предоставяне на социални придобивки с цел по-голяма удовлетвореност на служителите. Политиката на фирмата за предоставяне на социални придобивки съществува в "ЗАИ" от нейното създаване. Придобитият опит от комуникацията с работниците и служителите показва, че тяхната удоволетвореност от работния процес е основание за по-малко отсъствие от работа, по-малко са склонни да потърсят друга работа и в много по-голяма степен се ангажират с постигането на целите на компанията.
За изпълнение на стратегията за успешно развитие на "ЗАИ" и за осъществяване на проектната дейност ще осигурим съгласно нуждите на работниците и служителите модерни социални придобивки, включително текущ ремонт за въвеждане на помещенията в съответствие с хигиенните норми. Удовлетвореността от работата е ключов фактор за задържане на хората, които са важни за успеха ни. Всички предвидени инвестициите по проекта за осигуряване на социални придобивки за служителите, представляват една дългосрочна инвестиция за предприятието, като направените разходи за подобряване на работната среда ще се възвърнат индиректно чрез повишаване удовлетвореността на работещите и производителността на техния труд.
В проектната дейност сме заложили мерки, които ще обхванат ВСИЧКИ 59 служители, работещи в предприятието:
- обособяване, текущ ремонт и обзавеждане на помещение за хранене с обща площ 19.04 кв.м
- обособяване, текущ ремонт и обзавеждане на помещение за краткотраен отдих с обща площ 97.05 кв.м
- обособяване, текущ ремонт и обзавеждане на помещение за физическа култура и спорт с обща площ 80 кв.м
Към настоящия момент, като места за почивка и хранене, работниците ползват междуцеховите и междуетажни пространства, разполагащи с няколко остарели пейки и столове, но те не са пригодени за пълноценна почивка
Текущият ремонт, обзавеждането и оборудването на помещенията включва:
1. Помещение за хранене - разполагаме с подходящо помещение, което в момента е на циментова замазка без положена настилка, като предвиждаме полагането на ламинат за постигане на съответствие със санитарно-хигиенните норми за ползване; подмяна на вратата на помещението, поради моралното и остаряване и амортизиране, монтаж на мивка и смесител, монтаж на проточен бойлер за осигуряване на топла вода за битови нужди в помещението и монтаж на LED осветителни тела.
Помещението ще се оборудва с модулна кухня с по един ред горни и долни шкафове, хладилник, фурна за вграждане, плот за вграждане, абсорбатор, съдомиялна машина, микровълнова печка, трапезна маса, столове и климатик (сплит система). След изпълнение на дейностите по ремонт обзавеждане и оборудване, в така обособеното помещение за хранене, служителите ще разполагат с всичко необходимо за приготвяне/претопляне на храна, съхранение в подходящи условия на храната, за да не се разваля, за измиване на посудата и т.н
2. Помещение за краткотраен отдих - помещението, което предвиждаме да обособим за почивка на персонала е просторно (97.05 м2) и се нуждае от някои текущи ремонтни дейности - ще се извърши полагане на подово покритие от ламинат, монтаж на осветителни тела и подмяна на амортизираната входна врата.
Помещението за отдих ще се оборудва с дивани, стоящи етажерки, кафеавтомат, маси, столове, телевизор, диспенсър за вода и климатик (сплит система). Стоящите етажерки, с които ще обзаведем помещението са предназначени за изграждането на библиотека за служителите, като книгите ще бъдат подредени в шкафовете и на рафтовете. По този начин планираме да осигурим едно съвременно помещение, оборудвано с всичко необходимо за прекарване на времето за краткотраен отдих на работещите в "ЗАИ". |
73 819.93
|
0.00
|
„Осигуряване на социални придобивки за работещите, вкл. ремонт и оборудване на места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията и др“. - Част II: 3. Помещение за физическа култура и спорт (80 м2) - необходимо е извършването на ремонтни дейности за привеждането му в съответствие с хигиенните норми за ползване: грундиране, шпакловка с обръщане на прозорци, боядисване стени; поставяне на окачен таван; изграждане на ел.инсталация и монтаж на 10 бр. LED осветителни тела и подмяна на амортизираната подходна врата.
Помещението ще бъде оборудвано с два броя стенни климатика (с капацитет 24 000 BTU), които са необходими за отоплението му през зимата и охлаждане му през лятото. Капацитетът на климатиците е съобразен с голямата кубатура на помещението. Освен климатиците, помещението за физическа култура и спорт ще бъде оборудвано с професионални фитнес уреди, като до него ще имат достъп всички служители, които са целева група по проекта. Оборудването на стаята за спортни активности e съобразено с конкретните цели и предпочитания на служителите, който ще я използват, както и от наличностите и размера на стаята. Ще бъдат закупени следните уреди:
- 1 бр. машина за гръб
- 1 бр. машина Пек Дек
- 1 бр. лежанка
- 1 бр. преса за гърди
- 1 бр. алфа колона
- 1 бр. подвижна пейка
- 1 комплект дъмбели (2 до 40 кг.)
- 1 бр. бягаща пътека
Създаването на спортна зала за служителите във фирмата ще има множество ползи както за служителите, така и за дружеството като цяло. Ето някои от основните причини:
* Повишаване на продуктивността: Редовните фитнес упражнения подобрят концентрацията, енергията и продуктивността на служителите. Физическата активност помага за увеличаване на кръвообращението и кислородната доставка до мозъка.
* Намаляване на стреса: Упражненията са известни със своите антистресови ефекти. Редовната физическа активност помага на служителите да се справят по-ефективно със стреса, свързан с работата.
* Подобряване на здравето и благосъстоянието: Фитнес залата предоставя възможност за редовни упражнения, които могат да подобрят общото здравословно състояние на служителите, намалявайки риска от различни заболявания и повишавайки имунитета.
* Създаването на общо пространство за упражнения и фитнес дейности може да подобри комуникацията и взаимоотношенията между служителите, като същевременно създава по-позитивна и мотивираща работна обстановка.
* Намаляване на болничните дни: Служителите, които редовно се упражняват, обикновено имат по-добро здравословно състояние и рядко боледуват. Това може да доведе до намаляване на броя на болничните и отсъствията от работа.
Създаването на фитнес зала е инвестиция в доброто здраве и благосъстояние на служителите, като същевременно подкрепя културата на организацията за здравословен и активен начин на живот. |
0.00
|
0.00
|