Дейност 1 Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятията. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд.: Дружеството ЧАЙКА АД не е регистрирано по Схемата на Общността за управление по околна среда и одит (EMAS). Дружеството е сертифицирано и има внедрени СУК ISO 9001 и СУОС ISO 14001, но не са налични разписани конкретни „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси. По тази причина в рамките задължителната Дейност 1 при изпълнение на проекта работните места ще бъдат анализирани и ще се изготвят съответните „зелени“ модели на организация на работните процеси, подпомагащи действията на всяко едно работещо в дружеството лице в посока подобряване екологичните резултати на дружеството, като същевременно икономисват енергия и други ресурси. За целта първата стъпка за правилното им въвеждане е извършването на задълбочен анализ на вътрешната структура и на дейностите на организацията. Целта е да бъдат установени екологичните аспекти (както както преки, така и непреки), свързани с въздействия върху околната среда. В следствие на тази стъпка ще се установят критерии за оценка на съществеността на тези аспекти и ще бъдат разработени мерки за управлението им, под формата на „зелени“ модели и „зелени“ карти на работните места.
От Дейност 1 ще бъдат обхванати 88 заети лица, като моделите ще бъдат разработени за следните обособени структурни звена:
Звено 1:Работещи в Сектор Администрация-27 работни места, разпределени по направления и длъжности:
Направление Дирекция – 3 бр., на длъжности: Административен секретар-1 бр., Мениджър инвестиционни проекти-1 бр., Мениджър софтуерни приложения-1 бр.
Направление Продажби и технологии – 15 бр., на длъжности: Мениджър покупки/продажби-1бр., Ръководител производствени технологии-1бр., Инженер производствена ефективност-1 бр., Одитор качество-2 бр., Специалист продажби-5 бр., Търговски представител-1 бр., Експерт, предпечатна подготовка-1 бр., Специалист, предпечатна подготовка-2 бр., Полиграфист-1 бр.
Направление производствен мениджмънт – 5 бр., на длъжности: Мениджър, производство-1бр., Началник производство-1 бр., Организатор, производство-1 бр., Началник смяна-2 бр.
Направление НФС – 4 бр. на длъжности: Заместник главен счетоводител -1бр.,Счетоводител-1 бр., Експерт, управление на човешките ресурси-1 бр.,
Ценовик-1бр.
Звено 2: Работещи в Сектор Производство-61 работни места, разпределени в следните направления и длъжности:
Направление Цех 1 – 9 бр., на длъжности: Оператор рязане на картон (велпапе) 2 бр., Печатар – 5 бр., Машинен оператор печатарство – 2бр.,
Направление Цех 2 – 46 бр. на длъжности: Оператор рязане на картон (велпапе) – 3 бр., Зареждач материали и полуфабрикати – 3 бр., Машинен оператор, производство на картонени изделия – 4 бр., Работник, сглобяване на детайли – 17 бр., Оператор, съединяване на хартия – 10 бр., Машинен оператор изделия от хартия – 3 бр., Машинен оператор, опаковане/увиване – 1 бр., Чистач/хигиенист – 1 бр., Водач електрокар – 2 бр., Балировач-пакетировач – 2 бр.
Направление Логистика (Склад Готова продукция и Склад Суровини) – 6 бр.
на длъжности: Ръководител отдел складово стопанство-1 бр., Магазинер-3 бр.,Специалист доставки-2 бр.
Дейността включва следните четири етапа, които са задължителни и се реализират в посочената логическа последователност:
1.1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики.
1.2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места.
1.3. Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието.
1.4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени. |
17 600.00
|
0.00
|
Дейност 2 Осигуряване на превенция и профилактика на „бърнаут“ на работното място и „ефекти от COVID пандемията върху менталното здраве“ - психологическа подкрепа.: Според Международната организация на труда (МОТ) "бърнаут" е "професионално състояние на хронично емоционално, физическо и психическо изтощение, което се развива в резултат на дългосрочен стрес на работното място, който не е успешно преодолян".
COVID пандемията също има сериозни ефекти върху менталното здраве на работещите. Според проучване на Световната здравна организация (СЗО) от 2021 г., близо 1 в 3 души в света са съобщили за психично здраве или проблеми със свързаното с психичното здраве поведение през първата година от пандемията.
Проектът предвижда предоставяне на психологическа подкрепа на работещите в предприятието "Чайка" АД. Психологичната подкрепа ще се осъществява чрез индивидуални психологически профили и групови сесии.
Настоящата дейност е насочена към 88 служители в дружеството. |
17 600.00
|
0.00
|
Дейност 4 Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд (Част 1).: Настоящата дейност е насочена към 61 служители в звено 2: Работещи в Сектор Производство: Направление Цех 1-9души, Направление Цех 2-46 души, Направление Логистика (Склад Готова продукция и Склад Суровини)-6 души.
Чайка АД, планира да закупи следните средства за колективна защита, които ще се използват за почистване на цеховете и складовете.на фирмата и са включени като мярка в Утвърдената програма за минимизиране на риска:
1. Подопочистващи машини за мокро почистване-4 бр.
2. Мокро-сухи смукачки-4 бр.
3. Подновяване на подовата настилка в Цех 2 -- 1 100 кв.м. с шлайфан бетон.
Основната дейност на Чайка АД е "Производство на вълнообразен картон и опаковки от хартия и картон". Чистотата и хигиената са от съществено значение в производството на опаковки за хранителни продукти. В Цех 1 на дружеството са операторите работят на форматираща и печатна машини. При процеса на форматиране - срязване или обработка на картона се генерира целулозен прах. При офсетния печат на картон се отделя прах по редица причини, които са характерни за самия процес и за материалите, използвани в него. Процесите по нанасяне на мастилото в офсетния печат също са свързани с образуването на прах. В Цех 2 на дружеството операторите работят на Кашираща машина, Щанцова машина, сгъвачно лепачна машина и фолираща машина. При всички тези процеси - на каширане на картон и велпапе, щанцоване на материалите, сгъване, лепене и фолиране отново се отделя целулозен прах, който се вдишва от работещите. При развиване на ролния материал (картон, хартия) от него се отделят полепнали от производството му отпадъчни частици и фин прах, който се вдишва от работещите в цеховете 1 и 2. Хартиеният прах е с вредно действие, вдишван от работещите може да предизвика дразнене на горните дихателни пътища и дихателната система, както и алергичини прояви при работещите. След работната смяна частиците и прахът падат и се натрупват по пода, върху машините, и другото технологично оборудване. При следващо движение около машините, както и при движение на газокарите в цеховете, прахът се вдига, разнася се във въздуха на работната среда и се вдишва от операторите. В цеховете няма общо вентилационни системи. На машините няма персонални системи за прахо улавяне още при развиване на материала. Поради тази причина, в тези цехове, по предварително изготвен график всяка една машина се спира за профилактика и почистване веднъж седмично По време на профилактика се почистват и прилежащите на съответната машина коридори. Към момента почистването на пода се извършва посредством метене и бърсане с бърсалка за под, което изключително много затруднява персонала и води до претоварване на тялото и умора, имайки предвид голямата площ на тези цехове: Цех 1- 1368 кв.м, Цех 2 - 4 465 кв.м. Нужни са интензивни движения, които увеличават риска от травми, свързани с мускулите и ставите на работещите. Подопочистващите машини ще позволят на персонала да почисти големи площи с по-малко усилие и за много по-кратко време. От друга страна ефeктивността от този вид почистване е ниска и води до хронично замърсяване на производствените помещения. Тъй като този прах се образува в големи количества, ръководството на дружеството взе решение за оптимизация на условията на производство чрез закупуване за Цех 1 и Цех 2 по 1 бр. подопочистващи машини за мокро почистване. |
213 440.00
|
0.00
|
Дейност 5 Осигуряване на социални придобивки за работещите, вкл. ремонт и оборудване на места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията и др.: Осигуряването на социални придобивки от страна на работодателите не само подобрява работната обстановка, но и подпомага здравето, удовлетвореността и продуктивността на служителите. Това обикновено се счита за важен аспект от корпоративната социална отговорност и ползите за
работещите. Настоящата дейност е насочена към 88 служители в дружеството.
В тази връзка за мястото, предназначено за хранене на работещите, "Чайка" АД планира да закупи следното оборудване:
1. Климатици -2 бр.
За комфорта и удобството на служителите на "Чайка" АД в производствената база на дружеството е обособен стол за хранене, където се хранят 88 души. Храната се приготвя на място и се сервира топла. Столовото помещение е разделено на две части: място за хранене и място за готвене. В двете помещения липсва климатизация, която да осигурява необходимия микроклимат. В настоящата ситуация и двете помещения се отопляват посредством електрически духалки. За подобряване на микроклимата в помещенията за хранене и готвене се предвижда да бъдат закупени два броя високоефекивни климатици, които ще осигурят оптимална температура и по-добро качество на въздуха в помещенията. Климатиците в двете помещения са от изключителна важност за комфорта на служителите. Поддържането на оптимална температура в мястото за готвене ще спомогне за повишаване на производителността, намаляване на стреса и подобряване на работната ефективност. Освен това те спомагат за осигуряване на по-здравословна работна среда. Поддържането на оптимална температура в мястото за хранене ще спомогне на работещите във фирмата да се възползват от пълноценна почивка и удобство при хранене. |
17 145.00
|
0.00
|
Дейност 4 Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд (Част 2).: Към момента почистването на машините в Цех 1 и Цех 2 се осъществява посредством обдухване. В резултат на това се получава допълнително запрашаване по пода, както и върху другото технологично оборудване.Това обуславя необходимостта от закупуването на 2 бр. мокро - сухи смукачки за тези цехове, което ще доведе до значително намаляване нивата на запрашеност в тях. Производството на хартиени и картонени опаковки е чувствително към замърсяванията, тъй като дори най-малките прахови частици могат да повлияят на качеството на работната среда и продукцията. Смукачките премахват тези частици и поддържат работното пространство чисто, оборудването е винаги чисто и подготвено за използване, осигурявайки високо качество на продукцията.
Запрашаване от целулозен прах е налице и в Склад суровини и Склад готова продукция, където в резултат на ежедневни дейности по приемане, издаване на роли картон и хартия, движение на персонал и техника се отделя прах, който се вдишва от работещите. Излагането на работещите на прахови частици в работните помещения може да доведат до проблеми с дихателната система, като алергии, астма и други респираторни затруднения, до засягане на концентрацията и продуктивността им. Към момента в тези складове, също както и в Цех 1 и 2 се използват традиционните методи за почистване на пода с метли и бърсалки за под, които не осигуряват достатъчно ефективно и хигиенично почистване, както и изискват много повече време и физически усилия от работещите, имайки предвид голямата площ на тези складове-Склад Суровини – 1 292 кв.м, Склад готова продукция – 1 628 кв.м. С цел предотвратяване на вкарването на прах в Цеховете, периодично в Склад материали ролките с хартия и картон се почистват от натрупан прах, чрез бърсане с метли и парцали.
В Склад готова продукция почистването на готовата продукция се осъществява посредством изтупване с метли. В резултат на което този прах попада по пода и се вдишва от служителите. За да се минимизира възможното отделяне на прах по време на работния процес и инхалация на прах от работещите, дружеството предвижда за Склад суровини и Склад готова продукция по 1 бр. подопочистващи машини за мокро почистване и по 1 бр. мокро - сухи смукачки. Осигуряването на такива машини би имало ефект на средство за колективна защита, тъй като ще се подобри качеството на въздуха в работните помещения и ще се създаде по-здравословна работна среда за персонала, ще се намали риска от разпространение на вируси и бактерии.
В производственото помещение на дружеството - Цех 2 подът е неравен, и на места изронен. Това крие опасности и рискове за здравето на работещите, като травми и падания, мускулни и скелетни проблеми, умора и стрес, рискове от инциденти при движение на газокарите в цеха. За да се намали риска от възникване на тези проблеми, ръководството на дружеството предвижда да предприеме подходящи мерки за подобряване на сигурността и условията на работа в цеха, съгласно препоръчаните мерки в Програмата за предотвратяване, намаляване и ограничаване на риска. За целта се планира да се поднови част от подовата настилка на Цех 2 (1100 кв.м.), която към момента представлява мозаечни плочи. Предвижда се полагане на нова подова настилка от шлайфан бетон. Полагането на равна подова настилка ще създаде по-безопасна работна среда, като се намали риска от падания и наранявания, за персонала почистването и поддръжката на пода с подопочистващата машина ще става по-лесно и ефективно, което е от ключово значение за производствените среди, където е важно да се поддържа чистота и хигиена. Равната подова настилка ще улесни движението на работещите, което може да намали умората и подобри продуктивността им. |
0.00
|
0.00
|