Д1 - Надграждане на капацитета на служителите в ДАЗД, включително чрез методическа подкрепа за прилагане на правата на детето, супервизия и предоставяне на кризисна интервенция: Дейности по надграждане капацитета на служителите от ДАЗД, чрез подобряване на тяхната компетентност относно прилагането на правата на детето. В рамките на дейността ще бъдат проведени обучения на служителите от двете специализирани дирекции на ДАЗД, с цел надграждане на техния капацитет. Обученията ще се провеждат според изискванията за кандидатстване, съобразно типа регион – в преход или слабо развит регион, вида и честотата за предоставяне на супервизията, методическата подкрепа, кризисната интервенция и надграждащото обучение по правата на детето. Предвижда се по време на обучението да се включат 41 служители от ДАЗД и 17 експерти от външния екип по Кризисна интервенция към Агенцията. |
415 823.85
|
27 239.98
|
Д2 - Развиване на междуинституционалното сътрудничество и капацитет за предоставяне на специализирани обучения на органите в 28-те административни области в страната, ангажирани в системата за закрила на детето и органите по закрила на детето и други специалисти, работещи с деца: С дейността се цели подобряване на междуинституционалното сътрудничество и капацитет на ангажираните в системата за закрила на детето и органите по закрила на детето в 28-те административни области в страната. Дейността е експертна и е насочена към работещите служители в системата за „Закрила на детето“ при органите по закрила, както и специалисти, работещи с деца. За нейното изпълнение, се предвижда експерти от ДАЗД да подкрепят работещите в отделите за „Закрила на детето“ към дирекциите „Социално подпомагане“, медицински лица, работещи с деца от лечебни заведения, служители на МВР – инспектори от Детска педагогическа стая и Районни управления при областните дирекции на МВР, служители от общините – представители от МКБМН и дирекция „Социални дейности“, служители от Регионалните управления на образованието, Регионалните здравни инспекции, Районни съдилища в страната, Районни прокуратури. |
1 915 531.39
|
65 282.56
|
Д3 - Разработка и внедряване на Национална информационна система (НИС), съгласно чл. 17а, ал. 1, т. 9 от Закона за закрила на детето. Разработване и устойчиво поддържане на платформа за наблюдение и мониторинг на изпълнението на Координационните механизми.: Предвижда се изграждане, внедряване и поддържане на НИС регламентирана в чл. 17а, ал. 1, т. 9 от ЗЗДет. Изграждането хармонизира с принципите и целите на Актуализираната стратегия за електронно управление 2019-2025, Национална стратегия за детето 2019-2030 г., Националната програма за превенция на насилието и злоупотребата с деца, Национална програма за развитие на България 2030 и с препоръките на Комитета по правата на детето на ООН, и Комитета "Ланзароте".
Създаването на НИС на ДАЗД следва да изпълни законовото задължение и необходимостта от изграждане на ИС, която да:
• подобри система за събиране на данни в РБългария, така че тя да обхваща всички сфери касаещи децата (напр. закрила на детето, непридружени деца и международна закрила, образование, детска престъпност, професионално ориентиране, здравеопазване, деца с увреждания, изявени дарби и др.);
• гарантира, че компетентните министерства и отговорни институции, съгласно чл. 6 от ЗЗДет и всички институции, имащи отговорности към децата, обменят данни и показатели, които се използват за формулиране, мониторинг и оценка на политики, програми и проекти за ефективното прилагане на системата за закрила на детето.
• гарантира качественото разработване на държавната политика за закрила на детето.
Чрез НИС цялостно ще се структурират и интегрират на едно място данни и информация, които се отнасят до всички сфери на живот, имащи значение за грижата и развитието на всяко едно дете.
НИС ще бъде съвременен технологичен инструмент, който да има функционалните възможности да регистрира съществуващи и нововъзникнали явления, рискове и тенденции, свързани с живота на децата, като същевременно предоставя доказателствата за необходимостта от предприемане на промени и разработване на нови политики за децата и техните семейства.
Разработването на НИС предвижда изпълнението на следните поддейности:
3.1 Анализ на администрациите и поддържаните от тях данни, попадащи в чл. 17а, ал. 1, т. 9 от ЗЗДет
3.2 Разработване, внедряване на НИС и осигуряване на второ ниво на поддръжка:
Етап 1 Събиране на данни и формиране на централна база данни, съдържаща информация от съответните ведомствени ИС;
Етап 2 Реализиране на функционалните изисквания на НИС.
Чрез НИС ще се осигурят актуални и достоверни данни, свързани със съществуващи и нововъзникващи предизвикателства пред децата. Събираните данни ще способстват идентифицирането на преките или косвени фактори, които могат да се превърнат в риск за детето и ще служат за доказателство при разработване на превантивни програми, нови политики и конкретни мерки за интервенция.
Необходимите данни за НИС са динамични и обменът на верифицирани данни трябва да се извършва в реално време. НИС следва да работи с анонимизирани/псевдонимизирани данни, които ще бъдат използвани за изследвания, анализи, установяване на явления, процеси и др.
ИС, към които НИС ще бъде интегирана ще се определят след получаване на одобрените резултати от заложения предварителен анализ. Не всички ПАД имат интеграция с “Regix”. В тази връзка ДАЗД няма да приеме предложения, които изискват от агенцията и съответните ПАД допълнителни разходи за интеграция. Изискването в спецификацията на НИС е приоритетно да се използва интеграция през Regix, но ако такава няма, за интеграция да се използва един от следните методи: Достъп през REGIX; REST API; SOAP API; графичен/потребителски интерфейс на съответните ведомствени АИС; файлов формат, включващ поне XML, CSV, XLS, предоставяни по мейл/споделен файлов ресурс/ССЕВ и др. Конкретните интерфейси на системите на съответните ПАД, ще бъдат уточнени при одобрение на извършения анализ (поддейност 3.1), но липсата на интеграция с Regix на някоя система на ПАД, не може да е основание за нереализиране интеграция на НИС с ведомствена система на ПАД. Изискване в рамките на поддръжката ще е ако регистър текущо неинтегриран към Regix впоследствие бъде, то изпълнителят да промени комуникацията на НИС с този регистър, като използва Regix. |
1 644 015.00
|
30 466.77
|
Д4 - Дейности по гарантиране правото на всяко дете да изразява свободно своето мнение и възгледи по всички въпроси, които го засягат, чрез създаване, организиране и провеждане на различни инициативи на местно ниво, които да подобрят ефективността на процеса на детско участие: Изпълнението на дейността ще включва организиране и провеждане на инициативи на местно ниво с участието на деца на възраст 13-17 години и специалисти (представители на общинска администрация, педагогически специалисти), работещи с деца. Дейността ще се изпълнява от служители на Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД). В резултат на изготвения анализ и направените препоръки и изводи по проект „Развити ефективни политики за спазване правата на децата“, финансиран от Европейския социален фонд, чрез Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 г. ще бъдат надградени и реализирани заложените инициативи в Дейност 4.
В рамките на проекта ще бъдат проведени 2 детски консултации с деца по актуални теми (образование, дигитална грамотност, здравеопазване, свободно време, спорт, култура, социално включване и др.), свързани с развитието, правата и интересите на децата.
При изпълнението на дейността ще се представи и дейността на Националния детски консултативен орган към председателя на Държавната агенция за закрила на детето.
Изплнението на дейността има за цел:
Да повиши информираността на децата за правото им на детско участие и възможностите да изразяват свободно своето мнение, да участват в процесите на разработване на политики и вземане на решения, свързани с децата, както и създаване на механизми за детско участие на местно ниво.
Да повиши знанията и уменията и на специалистите, работещи с деца относно предоставяне на възможности за активно детско участие, както и за промяна на нагласите в обществото по темата за участие на децата в обществения живот.
Да подобри разбирането относно правото на децата на участие от местните и училищните власти, чрез провеждане на събития/срещи, свързани с детското участие.
Да изгради пространство, в което децата да могат да упражняват правото си на детско участие и на достъпен за тях език да бъдат информирани по теми, свързани с тяхното развитие и интереси и др.
Да подобри ефективността на процеса на детско участие. |
188 304.00
|
30 542.37
|
Д5 - Разработване, внедряване и поддръжка на мобилно приложение "Cyberkidz Patrol“: Д5 насочена към разработване и внедряване на мобилно приложение. .
Cyberkidz Patrol е мобилно софтуерно решение, използващо най-съвременните информационни технологии, което ще допринесе за подобряване на комуникацията най-вече с децата и ще осигури нов канал за докладване на всякакви видове насилие и рискове, включително и в киберпространството, свързани с децата.
Не се предвижда интерфейс на мобилното приложение с НИС. Мобилното приложение няма да има връзка с НИС. То ще предоставя информация на потенциалните потребители, както и ще им позволява да подават сигнали за деца. Приложението ще предоставя и допълнителен служебен интерфейс, през който служителите на ДАЗД да получават и обработват подадени сигнали.
С него се цели:
• Предоставяне на възможност за съвременен, удобен и улеснен онлайн достъп до формите за подаване на информация за случаи и събития, в които съществуват рискове за децата или нарушават техните права;
• Предоставяне на кратък, гъвкав и удобен метод за бърз достъп до информация, отнасяща се до правата и закрилата на детето;
• Утвърждаване на ДАЗД като иновативна институция, гарантираща спазването на правата на децата.
Поддейностите, които формират обхвата на Д5 се свеждат до:
• Систематизиране и детайлизиране на изискванията; • Разработване на мобилното приложение; • Внедряване и поддръжка; • Обучение; • Съпровождане и подкрепа на потребителите.
Крайната цел на дейността е да развие нови и модернизирани способи за подаване на сигнали за жертви на насилие, жертви на трафик и други видове експлоатация, като за нейносто осъществяване ще се разработи и интегрира мобилно приложение с опция за подаване на сигнал при нарушени права и др.
Мобилното приложение "Cyberkidz Patrol" ще осигурява възможност на субектите от целевите групи както за предоставяне информация, отнасяща се до правата и закрилата на детето, така и ще позволява свободен, бърз и лесен достъп на децата, гражданите и организациите до информация за актуалните новини, събития и промени в сферата на детската закрила и техните права. Мобилното приложение ще има изградена интуитивна система за управление на съдържанието, която ще предоставя възможност за публикуване по подходящ начин на видео и текстови материали.
В допълнение към основните цели, посочени по-горе, мобилното приложение "Cyberkidz Patrol" има за цел също така да насърчи осведомеността по въпросите на закрилата на децата и да създаде безопасна среда за своите потребители. Като предлага платформа за докладване на инциденти и споделяне на информация, свързана със закрилата на децата, приложението насърчава сътрудничеството и активното участие в създаването на по-безопасна среда за децата. Освен това мобилното приложение ще служи като инструмент на ДАЗД за наблюдение и анализ на докладваните случаи на насилие и рискове, което предполага по-добро идентифициране на предизвикателствата, пред които са изправени децата в обществото. Тези данни могат да се използват за сформиране на политиките и процесите на вземане на решения и за подобряване на ефективността на програмите за закрила на детето в бъдеще. |
144 040.00
|
15 685.51
|
Д6 - Организиране и провеждане на изследвания, проучвания, оценки и анализи на действащите политики по теми, свързани с правата на децата, системата за закрила, функциите и правомощията на органите за закрила и развиване на способи за споделяне на добри практики.: Заложената дейност предвижда извършването на задълбочени анализи свързани със публичните политики за деца в страната. Необходимостта от извършването на тази дейност е в последствие от наличните признаци на дефицити в координацията и недостатъчно ефективната комуникация между органите в системата за закрила на детето. Именно поради непознаването на системата и начина, по който тя функционира, в обществото има противоречиви мнения и сериозно недоверие към нея. Това силно затруднява дейността на специалистите и на държавните институции в популяризирането, приемането и прилагането на дадени политики в областта на закрилата на детето. Съгласно пропоръките на Комитета на ООН по правата на детето се отчита липсата на координация най-вече по отношение на отделите за закрила на детето на местно ниво, а на различните органи по закрила се посочва, че не се предоставят достатъчно правомощия, човешки и финансов ресурс.
Целта на анализите е да се идентифицира необходимостта от осъществяване на цялостна актуализация на координацията и монитроинг на всички дейности, свързани със системата за закрила на децата, прилагането и спазването на техните права. Заложените анализи следва да способстват за идентифициране и изследване на подходящите условия и необходимите ресурси за по-качествено функциониране на системата за закрила на детето и нейното ефективно надграждане. Чрез реализирането на дейността ще се идентифицират по-добре нуждите на специалистите, работещи с деца, ще се постигне по-добро познаване на актуалните тенденции в обществените нагласи спрямо политиките за закрила на детето и спецификите в дейността на институциите, които ги прилагат.
Направените изследвания ще дадат актуална перспектива за политиките за закрила на детето и ще обезпечат реализиране на ефективни мерки за укрепване на взаимовръзките между органите за закрила. Това ще допринесе за подобреното функциониране на системата за закрила на детето в България и ще насърчи прилагането на правата на децата чрез провеждане на задълбочени изследвания, проучвания, оценки и анализи.
Също така популяризирането на изследванията ще даде възможност за подобряване на комуникацията между институциите, работещи в областта на закрила на детето и гражданите.
В дейността ще бъдат включени провеждането на два анализа, които целят да изследват институционалния контекст в страната, свързан със законодателството, стратегическата рамка и политиките в сферата на закрила на детето. С оглед осигуряване на изпълнението на дейността ще бъде проведена обществена поръчка за избор на изпълнител в съответствие с изискванията на ЗОП. В рамките на изпълнение на дейността ще бъде разработена детайлна техническа спецификация относно нейното провеждане, която ще включва методи, като напр. SWOT анализ, кабинетно проучване, социологическо проучване и/или правен анализ.
Темите на заложените изследвания са:
1. Анализ на действащите политики за деца, както и координацията между отговорните институции.
2. Децата в съвременния свят - възможности, предизвикателства и рискове.
Водещата цел на дейността е чрез резултатите от заложените анализи да се насърчат правата на децата, да се повиши ефективността и да се постигне укрепване на системата за закрила на детето в България. Дейността ще допринесе за постигането на основната цел на проекта, а именно подобряване на качеството на живота на децата и институционалното взаимодействие. |
300 000.00
|
202 139.39
|
Д7 - Координация между органите за закрила на детето на всички нива при работа с деца, включително и чрез организиране на кръгли маси, семинари, дискусии, регионални срещи с участието на всички заинтересовани страни по актуални проблеми, рискове и теми, касаещи закрилата на детето: Целта на тази дейност е да се подобри координацията между органите за закрила на детето на всички нива при работа с деца. Това ще допринесе за повишаване на ефективността на системата за закрила на детето.
ДАЗД е единственият специализиран орган на Министерски съвет в Република България, който е ангажиран с разработването, координацията и мониторинга за изпълнението на политиките за детето. Координирането на политиките в системата за закрила на детето в България се осъществява чрез консултативен орган към ДАЗД - Националния съвет за закрила на детето.
Една от основните функции на системата за закрила на детето в България е да разработва и прилага мерки и политики, които да гарантират правата и благосъстоянието на децата. Дейността следва да подкрепи координацията на равнище министерства и на административно равнище в съответствие на Общ коментар № 13 на Комитета по правата на детето.
Работи се в посока подобряване на координацията и взаимодействието между органите за закрила на детето на всички нива при работа с деца ще се постигне и чрез организиране на две кръгли маси, дискусии, семинар, и регионална среща.
Важна роля ще има и провеждането на информационна кампания, разработването на информационни материали, сборник и др. По този начин ще бъде информирана широката общественост, което ще подобри общото разбиране за правата на децата и необходимостта от тяхната закрила.
|
574 680.00
|
25 487.95
|
Д1 /продължение/ - Надграждане на капацитета на служителите в ДАЗД, включително чрез методическа подкрепа за прилагане на правата на детето, супервизия и предоставяне на кризисна интервенция: Дейности по надграждане капацитета на служителите от ДАЗД, чрез подобряване на тяхната компетентност относно прилагането на правата на детето. В рамките на дейността ще бъдат проведени обучения на служителите от двете специализирани дирекции на ДАЗД, с цел надграждане на техния капацитет. Обученията ще се провеждат според изискванията за кандидатстване, съобразно типа регион – в преход или слабо развит регион, вида и честотата за предоставяне на супервизията, методическата подкрепа, кризисната интервенция и надграждащото обучение по правата на детето. Предвижда се по време на обучението да се включат 41 служители от ДАЗД и 17 експерти от външния екип по Кризисна интервенция към Агенцията. |
0.00
|
0.00
|
Д2 /продължение/
Развиване на междуинституционалното сътрудничество и капацитет за предоставяне на специализирани обучения на органите в 28-те административни области в страната, ангажирани в системата за закрила на детето и органите по закрила на детето и други специалисти, работещи с деца: С дейността се цели подобряване на междуинституционалното сътрудничество и капацитет на ангажираните в системата за закрила на детето и органите по закрила на детето в 28-те административни области в страната. Дейността е експертна и е насочена към работещите служители в системата за „Закрила на детето“ при органите по закрила, както и специалисти, работещи с деца. За нейното изпълнение, се предвижда експерти от ДАЗД да подкрепят работещите в отделите за „Закрила на детето“ към дирекциите „Социално подпомагане“, медицински лица, работещи с деца от лечебни заведения, служители на МВР – инспектори от Детска педагогическа стая и Районни управления при областните дирекции на МВР, служители от общините – представители от МКБМН и дирекция „Социални дейности“, служители от Регионалните управления на образованието, Регионалните здравни инспекции, Районни съдилища в страната, Районни прокуратури. |
0.00
|
0.00
|
Д4 /продължение/ - Дейности по гарантиране правото на всяко дете да изразява свободно своето мнение и възгледи по всички въпроси, които го засягат, чрез създаване, организиране и провеждане на различни инициативи на местно ниво, които да подобрят ефективността на процеса на детско участие: Изпълнението на дейността ще включва организиране и провеждане на инициативи на местно ниво с участието на деца на възраст 13-17 години и специалисти (представители на общинска администрация, педагогически специалисти), работещи с деца. Дейността ще се изпълнява от служители на Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД). В резултат на изготвения анализ и направените препоръки и изводи по проект „Развити ефективни политики за спазване правата на децата“, финансиран от Европейския социален фонд, чрез Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 г. ще бъдат надградени и реализирани заложените инициативи в Дейност 4.
В рамките на проекта ще бъдат проведени 2 детски консултации с деца по актуални теми (образование, дигитална грамотност, здравеопазване, свободно време, спорт, култура, социално включване и др.), свързани с развитието, правата и интересите на децата.
При изпълнението на дейността ще се представи и дейността на Националния детски консултативен орган към председателя на Държавната агенция за закрила на детето.
Изплнението на дейността има за цел:
Да повиши информираността на децата за правото им на детско участие и възможностите да изразяват свободно своето мнение, да участват в процесите на разработване на политики и вземане на решения, свързани с децата, както и създаване на механизми за детско участие на местно ниво.
Да повиши знанията и уменията и на специалистите, работещи с деца относно предоставяне на възможности за активно детско участие, както и за промяна на нагласите в обществото по темата за участие на децата в обществения живот.
Да подобри разбирането относно правото на децата на участие от местните и училищните власти, чрез провеждане на събития/срещи, свързани с детското участие.
Да изгради пространство, в което децата да могат да упражняват правото си на детско участие и на достъпен за тях език да бъдат информирани по теми, свързани с тяхното развитие и интереси и др.
Да подобри ефективността на процеса на детско участие. |
0.00
|
0.00
|
Д9 - Провеждане на национални и регионални информационни инициативи за превенция и справяне с онлайн тормоз и дигитални посегателства срещу деца.: Дигиталният свят създава нови възможности за децата, но също така увеличава рисковете, свързани с онлайн тормоз, дигитална експлоатация и злоупотреби. Дейност 9 има за цел да осигури ефективни превантивни мерки, като предостави достъпна, ангажираща и интерактивна национална кампания, която ще се осъществи чрез подкаст формат, видеоклипове и регионални събития. Регионалният обхват на инициативата ще се осъществи чрез организиране и провеждане на регионални събития в определени общини в страната с включването на разпознаваеми инфлуенсъри и специалисти по киберсигурност, и др., и ще допринесе за разширяване обхвата, и ефективността на инициативата. В изпълнение на Мярка 5 „Осигуряване на достъпна информация чрез информационни и комуникационни системи и технологии“ от Плана за действие в изпълнение на препоръка (ЕС) 2021/1004 на съвета от 14 юни 2021 година за създаване на европейска гаранция за детето, настоящата дейност предвижда провеждането на национални и регионални инициативи, насочени към повишаване на информираността, изграждане на умения за дигитална безопасност и насърчаване на децата да търсят подкрепа при случаи на онлайн тормоз или дигитални посегателства. Дейността е планирана с цел повишаване на информираността сред децата и младежите относно рисковете в дигиталната среда, включително онлайн тормоз, манипулативни дигитални практики и хазартни елементи в онлайн съдържание.
Дейността включва три основни компонента:
‐ Създаване и излъчване на подкаст – разработване на минимум 5 тематични епизода, посветени на онлайн безопасността и механизмите за справяне с рискове в интернет. Подкастът ще бъде воден от популярни сред децата личности, с участието на експерти от ДАЗД, Съвета на децата към ДАЗД, ГДБОП, Българския център за безопасен интернет и други. Темите ще включват типови рискови ситуации, добри практики за защита на личните данни, подходи и съвети за справяне с онлайн тормоз и насилие. Включени са и кратки адаптации за социалните мрежи, като произведеното съдържание ще се разпространява както чрез официалните канали на институциите, така и чрез профилите на ангажираните инфлуенсъри, с цел достигане до по-широка аудитория.
‐ Създаване и разпространение на видео продукти за дигитална безопасност – създаване на минимум 6 видеоклипа в два формата с участието на популярни лица и под формата на анимационни клипове. Съдържанието ще обхваща теми като онлайн тормоз, киберрискове, дигитална експлоатация, хазартни практики в онлайн игрите и други дигитални заплахи. Материалите ще информират за начините за подаване на сигнали и търсене на помощ. Разработеното съдържание ще се разпространява, както чрез официалните канали на институциите, така и чрез каналите на инфлуенсърите в социални мрежи и платформи като YouTube, TikTok, Meta и др.
‐ Организиране на регионални събития – провеждане на 17 събития в различни областни градове в страната – 8 в Северна, 8 в Южна България и 1 в София-град. Събитията ще бъдат насочени към деца, младежи и професионалисти и ще включват интерактивни формати, презентации и дискусии, водени от фасилитатори. Ще се ангажират представители на ДАЗД, ГДБОП, НАП, Агенция „Митници“, РУО и други институции. Темите ще обхващат кибертормоз, онлайн злоупотреби, дигитални зависимости и възможности за търсене на помощ. Планирани са откриващо и заключително събитие, както и национална среща с институциите за политики и добри практики в сферата на детската онлайн сигурност.
Чрез тази дейност се цели създаване на отворена среда за информиране, диалог и предоставяне на знания и умения, както и улесняване на достъпа до механизми за подкрепа и подаване на сигнали.
|
245 490.38
|
0.00
|
Д8-Изграждане на Методически център за анализи и изследвания към ДАЗД: Центърът ще служи като инструмент за събиране, обработка и оценка на данни, необходими за укрепване на системите за закрила и мониторинг на децата в риск; изготвяне на анализи с оглед постигане на координирана работа по правни и други въпроси; изработване на методически ресурси за подкрепа на работата на професионалистите, работещи с деца. Методическият център е в изпълнение на Мярка 1.3. „Изграждане на Методически център за анализи и изследвания към Държавната агенция за закрила на детето за събиране и оценка на данни и укрепване на системите за закрила и наблюдение. Изготвяне на анализи с оглед постигане на координирана работа по правни и други въпроси, изработване на методически ресурси за подкрепа на работата на професионалистите, работещи с деца и на родителите“ от Плана за действие (2023 - 2024 г.) към Националната програма за превенция на насилието и злоупотребата с деца (2023 – 2026 г.). Методическият център (МЦ) ще служи като механизъм за събиране, обработка и оценка на данни, необходими за укрепване на системите за закрила на децата в риск; изготвяне на анализи с оглед постигане на координирана работа по правни и други въпроси; изработване на методически ресурси за подкрепа на работата на професионалистите, работещи с деца. За създаването и осигуряването на устойчивост, МЦ ще разчита на активно сътрудничество с академичната общност.
Дейността ще бъде осъществена чрез следните поддейности (ПД):
ПД 1. Проучване и идентифициране на ефективни и иновативни практики в страната и чужбина, транснационално сътрудничество и обмяна на опит– чрез кабинетно проучване, посещения на място – изготвяне на аналитичен доклад от осъщественото проучване, спредложения заструктура на МЦ .
ПД 2. Разработване на методически ресурси и инструментариум за изследвания в областта на правата на детето – чрез провеждане на работни срещи и консултации, експертна работа.
ПД 3. Създаване на партньорска мрежа и повишаване на капацитета на заинтересовани страни в развиването и прилагането на ефективни практики – организиране на информационни дни за обсъждане на дискусионни въпроси с цел методологическа пмощ и разяснения/ практически семинари и срещи за методическа подкрепа и обмяна на опит с професионалисти, работещи с деца, съдии и адвокати по семейно право и правата на детето ; сключване на рамкови споразумения с академични организации и институции, за осигуряване на устойчивост на МЦ чрез създаване на екипи за методическа подкрепа и провеждане на изследвания и анализи в областта на правата на детето.
ПД 4. Създаване на инфраструктура на методическия център – разработване на иновативна онлайн платформа, предоставяща персонализирано съдържание в реално време чрез интеграция на изкуствен интелект. Системата автоматично ще анализира потребителския профил и ще адаптира изходните данни според предварително дефинирани критерии. Тя ще съдържаща набор от добри практики и ресурси, обучителни материали с отворен достъп .
ПД 5. Комуникация и разпространение – чрез създадените печатни материали; публикации в уебсайта и социални мрежи на ДАЗД ; организиране на събития за разпространение на опита – 1 кръгла маса и 1 практико-приложна заключителна конференция
|
187 500.00
|
0.00
|
Д2- /разширение/ Развиване на междуинституционалното сътрудничество и капацитет за предоставяне на специализирани обучения на органите в 28-те административни области в страната, ангажирани в системата за закрила на детето и органите по закрила на детето и други специалисти, работещи с деца - вкл. за работа по новоприетата Методика за ползване на специализирани помещения тип „синя стая“. : С разширяването на обхвата на дейността ще се осигури устойчиво прилагане на единни старндарти в работата със "сините стаи", което ще допринесе за щадящото и ефективно изслушване на децата в съдебни и административни процедури. Обученията ще създадат капацитет за подходящо използване на ситие стаи и ще гарантират, че децата ще бъдат изслушвани в защитена и подкрепяща среда, минимизирайки риска от повторно травматизиране.
В изпълнение на Мярка 2.2 за "Утвърждаване на методика за ползване и работа в специално обособени помещения (сини стаи) за щадящо изслушване на деца и извършване
на картографиране на сините стаи за изслушване и идентифициране на необходимостта от разкриване на „сини стаи“ на Оперативна цел 2 от Плана за действие за изпълнение на Националната програма за превенция на насилието и злоупотребата с деца (2023 – 2026 г.), е разработена Методика за ползване на специализирани помещения тип „синя стая“. Това създава необходимост от обучение на широк кръг специалисти, за да се гарантира, че децата ще бъдат изслушвани в защитена и подкрепяща среда, минимизирайки риска от повторно травматизиране.
За целта са планирани следните поддейности (ПД):
ПД 1. Разработване на обучителни програми и материали, съобразени с нуждите на различните професионални групи, базирани на новоприетата Методика . Те ще бъдат обособени в 3 тематични направления: междуинституционално взаимодействие в детското правосъдие; стандарти и добри практики при разпит и изслушване на дете; използване на системи за допълваща и алтернативна комуникация. Ресурсите ще се изготвят от външни експерти – с консултация и обратна връзка от експерти на ДАЗД. Освен за провеждане на присъствено обучение, ще бъдат адаптирани за дистанционен курс, който ще бъде интегриран в платформата на Методическия център на ДАЗД.
ПД 2. Провеждане на специализирани обучения с практически модул за професионалисти (вкл. симулации на реални ситуации на изслушване на деца): ще бъдат организирани 6 бр. 3-дневни практически обучения (по едно във всеки от районите за планиране в България) на социални работници, съдии, прокурори, полицаи и други специалисти от всички административни области – по 20 участници в обучение.
ПД 3. Консултации и обратна връзка на обучените професионалисти, с цел наблюдение и подкрепа при прилагането на Методиката. Консултациите (мин. 20 бр.) ще се осъществяват по заявка от сините стаи в страната чрез посещения на място и/или дистанционно от експерти и обучители. Те ще предоставят насоки за подобряване на процесите и разрешаване на възникнали затруднения, вкл. по конкретни случаи.
ПД 4. Мониторинг, контрол и оценка на прилагането на Методиката: от ДАЗД ще бъде осъществен мониторинг и контрол по прилагането на Методиката. Ще бъдат разработени информационни карти за събиране на данни, които ще бъдат изпратени до всички сини стаи в страната. Ще бъдат осъществени и проверки на място в 3 дирекции „Социално подпомагане“ (ДСП) с оглед изследване на междуинституционалното взаимодействие и практиките при изслушване и разпит на деца, участници в правни процедури. Въз основа на получената информация от мин. 30 сини стаи, осъществения контрол в ДСП, ще бъде изготвен анализ с препоръки за подобрение към отговорните институции и организации.
|
0.00
|
0.00
|