Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 59 363 дървета
English

Програма: Развитие на човешките ресурси 2021-2027

Район за планиране: Всички

Описание

I. Потребност за удовлетворяване.
През последните години работно място коренно се промени. Новите предизвикателства, пред които предприята са изправени, наложиха необходимостта от адаптиране и създаване на по-благоприятни и здравословни условия на труд. След трудния период на промени, на фирмите им трябват нова организация и методи за поддържане на производителността и здравословните показатели на своите служители. Също така фирмите трябва да се справят с предизвикателствата, свързани с осъществяването на прехода към климатично неутрална икономика и променящите се модели на работа.

II. Целева група:
 - общо 9 лица, които са заети лица на трудов договор и самостоятелно заети лица във „Елтрон сервиз” ЕООД.

III. Специфични цели–насочени към решаване проблемите на целевата група:
 Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд;
 Подобряване на здравословната, безопасна и добре приспособена работна среда на работещите чрез осигуряване на колективни предпазни средства, ЛПС и СРО;
 Осигуряване на социални придобивки за работещите.

III. Основни дейности:
1. Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд.
2. Закупуване на ЛПС и СРО.
3. Осигуряване на колективни предпазни средства - защита от неблагоприятен микроклимат и ергономия.
4. Осигуряване на социални придобивки за работещите.

IV. Очаквани резултати:
1. Заети, вкл. самостоятелно заети, включени в проекта - 9 лица
2. Разработени и приложени „зелени“ модели и мерки на организация на труд - за 9 работни места
3. Осигурени ЛПС и СРО - за 9 лица
4. Осигурени колективни предпазни средства - защита неблагоприятен микроклимат чрез окачен таван-130 м2 и климатици - 5 бр.
5. Осигурени колективни предпазни средства - ергономия чрез ергономични офис столове и бюра - 5 раб.места
6. Осигурени социални придобивки - оборудвано помещение за хранене, отдих и спорт
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд: Замърсяването на околната среда, обезлесяването и изменението на климата са проблеми с реални последствия върху живота на хората в България и в Европа. Именно поради това ЕК пое ангажимент да положи усилия за опазването на околната среда и да превърне Европа в неутрален по отношение на климата континент до 2050 г. За постигането на тези цели е приет Европейският зелен пакт. ЕС ще преобразува климатичните предизвикателства във възможности за изграждането на съвременна, модерна икономика, с по-чиста енергия, по-трайни продукти и ориентирани към бъдещето работни места. Дейността е необходима на предприятието за да се справи с предизвикателствата, свързани с осъществяването на прехода към климатично неутрална икономика и променящите се модели на работа. Дейността е насочена към въвеждане на „зелени“ модели на организация на работните процеси, които имат връзка с повишаване на ресурсната ефективност и/или за намаляване въздействието върху околната среда и/или за повишаване устойчивостта на предлаганите продукти и услуги. Въвеждането на нови „зелени“ модели на организация на работните процеси в предприятието ще е свързано с въвеждане на промени в организацията на работа за включване на екологосъобразни дейности в конкретни работни процеси и на определени работни места. Дейността включва следните четири етапа, които са задължителни и се реализират в посочената логическа последователност: 1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики. 2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места. 3. Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието. 4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени. 1 800.00 0.00
Закупуване на ЛПС и СРО за производствена дейност: Ангажиментът за „изравняване” до най-добрите практики, които се прилагат понастоящем в EС, е въплътен в правно обвързваща Рамкова директива (89/391/ЕИО), която не само установява обширни указания за здравето и безопасността, но и налага на работодателите абсолютното задължение „да гарантират безопасността и здравето на служителите на работното им място”. Кандидатът като работодател ще спазва всички отговорности, които му налага Директивата за използване на лични предпазни средства 89/656/ЕИО (по-специално чл. 3, 4, 5 и 6). Всички ЛПС, които ще се закупуват ще се изисква да отговарят на Директивите за ЛПС на ЕС и по-специално на 89/686/ЕИО и измененията и с Директива 93/95/ЕИО за следните типове лични предпазни средства: • За предпазване на глава; • За предпазване на очите и лицето; • За предпазване от вдишване на вредни емисии или прах; • За защита на ръцете; • За защита на част от тялото; • За защита на цялото тяло; • Предпазно оборудване за защита от падане от високо. Основните изисквания за защита срещу директен и/или индиректен допир са дадени в Наредба № 3 от 9 юни 2004 г. за устройството на електрическите уредби и електропроводните линии. В оценката на риска изготвена от Служба по трудова медицина са анализирани всички аспекти на дейността при работа с ел.обзавеждане и оборудване. СТМ препоръчва необходимите ЛПС да се закупуват периодично и ритмично, съгласно записаните срокове за използване в списъка с работните места и необходимите ЛПС. Също така препоръчват ЛПС, които са с по-добри и съвременни експлоатационни качества и с по-висока степен на защита. 1. Основни проблеми при извършване на производствените дейности: - Повечето ЛПС са за кратка употреба и затова е необходимо стриктно да се следят сроковете за използване на ЛПС и своевременно да се доставят и подменят ЛПС; - Наличните ЛПС и СРО са с по-ниски експлоатационни качества. В предприятието са закупувани ЛПС и СРО преди повече от 3 години и всички те покриват минималните изисквания, но са с по-ниски диелектрични свойства и качества. Това налага подмяна и закупуване на нови по-модерни/АКТУАЛНИ и с по-високо ефективни лични предпазни средства и специализирано предпазно облекло.Те ще осигурят по-високо ниво на защита на работниците от нараняване и диелектрична защита и ще минимизират рисковете за здравето и безопасността на работещите; - Специалистите работят целогодишно както във вътрешни помещения, така и на открито. По тази причина е необходимо специалното работно облекло да бъде и в летен и в зимен вариант. 2. Решаването на тези проблеми ще се осъществи чрез доставката на необходимите количества на ЛПС и СРО, съгласно разписаните правила за работа, а отговорниците да следят за своевременната доставка и подмяна на ЛПС. Поръчката и доставката по вид и количества ще е съобразена с изготвения от СТМ и утвърден списък на работните места и видовете работи, при които е необходимо да се използват ЛПС и специално работно облекло. Също така количествата ще се съобразят със записания срок за износване на ЛПС и периода за изпълнение на проекта. Дейността ще даде възможност да се използват съвременни и иновативни предпазни средства и така ще се осигурят подобрени условия на труд. Целите на дейността са да се осигурят съвременни и качествени лични предпазни средства и специално работно облекло с по-високи изисквания и по-висока защита за нуждата на служителите на предприятието, съответстващи на динамиката на работния процес и оценката на риска. 2 944.24 0.00
Закупуване на ЛПС за административна дейност: Според Европейска агенция за здравословни и безопасни условия на труд съществуват редица рискове, на които са изложени служителите в офиси. Основните здравословни проблеми, които могат да произтекат от тези рискове, дължащи се на средата в офиса, са: • Умора на зрението: въпреки че клиничните свидетелства сочат, че използването на монитори не е свързано с постоянно увреждане на очите, някои служители е възможно да изпитват временна умора на зрението. Тази умора може да доведе до непълноценна ефективност на зрението, главоболие и умора, зачервяване и пресушаване на очите. Причината за тези симптоми може да бъде продължителното концентриране върху екрана, мигащи екрани, отблясъци, бликове; В оценката на риска изготвена от СТМ са анализирани всички аспекти на дейността при работа с монитор, които могат да причинят вреди за работещите в предприятието. СТМ препоръчва следните мерки - след преглед от офталмолог да се осигурят нови ЛПС-очила за синя светлина и филтриращи UVA и UVB лъчи и ел.магнитни излъчвания. В момента част от работещите с монитор не ползват ЛПС-очила, а други работещи използват ЛПС-очила осигуряват само антирефлексно покритие и не осигуряват изискваните характеристики и показатели. Затова е необходимо закупуването на нови с по-висока защита ЛПС-очила. 1. Основни проблеми при работа с компютър и монитор: 1.1. Излъчване на синя светлина – синята светлина заема началото на спектъра на видимата светлина в диапазона 380-500 nm (виолетова и синя светлина). Тя притежава най-голяма енергия и се разсейва най-силно в атмосферата. Това е причината и небето да се вижда синьо. Естествения източник на синя светлина е Слънцето, а изкуствените източници са led осветлението и екраните на електронните устройства (компютър, таблет и др.). Като част от видимия спектър, синята светлина играе важна роля за цветното зрение. До около 470 nm тя обаче има и негативен ефект за: - зрението–защото притежава голям заряд и е силно разпространима, тя заслепява, предизвиква очно раздразнение, сухо око, зрителна умора и др; - очите–уврежда пигмент-епитела и фоторецепторните клетки на ретината – причина за развитие на свързаната с възрастта макулна дегенерация(увреждане на жълтото петно, върху което се проектират възприеманите образи) 1.2. Електромагнитното излъчване – влияе неблагоприятно върху човешкото здраве. Ефектът върху организма зависи от това, дали излъчването е от по-ниските честоти или от високочестотния спектър. Вълните с високи честоти, каквито са тези, излъчвани от компютър, радио, безжични телефони, предизвикват топлинен ефект. Там, където се поглъща енергията, температурата на тялото се вдига. Счита се, че повишение с над 1 градус е опасно за здравето, защото натоварва терморегулацията на организма. Има опасност тази топлина да попадне в т.нар. критични, кухинни органи на тялото, като очите и др. Тъй като тези органи имат по-различно кръвоснабдяване от останалите, техните функции могат да се нарушат. 1.3. Компютърно видимо излъчване – възприемането на образите от компютърния монитор напряга зрението. Дигиталните изображения и текст са в пъти по-неясни и по-слабо контрастни от печатните. 2. Решаването на тези проблеми ще се осъществи чрез доставката на ЛПС-специализирани очила за работа с монитор с лещи, осигуряващи комплексна защита на очите. Тези очила ще решат следните проблеми: 2.1. Блокират енергията на синята светлина: - моментен ефект – очите не са напрегнати и раздразнени, не изсъхват бързо, няма умора; - дълготраен ефект – забавят стареенето на вътрешния слой на окото – ретината. 2.2. Предпазват от електромагнитните излъчвания – специално нанесения EMI слой (електромагнитна интерференция), като част от антирефлексното покритие, филтрира електромагнитните излъчвания, попаднали в неговата верига. 2.3. Филтрират 100% от вредните UVA и UVB лъчи – абсорбират ултравиолетовата радиация с дължина на вълната до 400 nm, причиняваща катаракта, очно възпаление, сухо око, конюктивит, фотокератит и др. 2 540.00 0.00
Осигуряване на колективни предпазни средства - защита от неблагоприятен микроклимат: Според Европейска агенция за здравословни и безопасни условия на труд, един от основните фактори, които определят правилната работа в затворени помещения са условията на средата: • Осветлението следва да е подходящо – да не дава отблясъци и да не води до болка в очите; • Нивата на шума трябва да са ниски, по този начин се предотвратява загубата на слух и стресът; • Температурата, влажността и скоростта на въздушната струя следва да се поддържат на комфортни за тялото нива. Анализът на състоянието за безопастността и здравето в предприятието направен от СТМ и съобразен с международните и европейските стандарти за здравословни и безопасни условия на труд обуславя необходимостта от настоящите дейности. В оценката на риска изготвена от Служба по трудова медицина са анализирани всички аспекти на дейността, които могат да причинят вреди за работещите в предприятието, като са отчетени не само опасностите, но и наличните вредности при взаимодействие на работниците и служителите с тях. С цел предотвратяване настъпването на неблагоприятни последици върху здравето и безопастността на работещите в помещенията на Кандидата, СТМ препоръчва като мярка за ограничаването им да се подобрят условията на труд в предприятието, относно параметрите на фактор микроклимат. От сегашното състояние на работните помещения, основния проблем, който следва да бъде решен е подобряване основните характеристики на фактор микроклимат – температура и влажност. Това ще се осъществи чрез извършване на 2 дейности: за намаляване обема на помещенията чрез изграждане на окачен таван и монтирането на климатици за постоянно поддържане на необходимата температура и влажност. Основното работно помещение е с височина от 4.20 до 5.50 м, което е с прекалено голям обем. След реализация на дейността по обема ще се намали с над 150 м3. Другото голямо работно помещение е с нормална височина таван и обем, но и в двете помещения няма нужната климатизация. В останалите офисни помещения също няма инсталирани климатични системи. Целогодишно в работните помещения, в които се трудят всички работещи има влажност около граничните стойности. Ниските стойности на температурата през зимата и преходните периоди на годината увеличават влажността в помещението. Тази влажност създава предпоставки за увреждане на техниката и създават и дискомфорт у работещите. През зимата и лятото, когато има големи температурни амплитуди, работната температура в помещенията е около пределните нива за работа. За поддържане на постоянна температура, влажност и чистота на въздуха, както и за намаляване обема на помещенията за постигане на максимален комфорт, хигиена и постигане на по-добра ресурсна ефективност, ще се монтират окачен таван и ще се монтират климатици в помещенията. В резултат на реализацията на дейността се очаква трайно създаване на безопасни и здравословни условия на труд за работещите в предприятието, отговарящи на изискванията на Закона за здравословни и безопасни условия на труд, Наредба № 7/ 23.09.1999 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване. Подобрените условия на труд непосредствено ще допринесат за подобряване на качеството на предоставяните на услуги и дейности на Кандидата. В тази връзка, в средносрочен и дългосрочен план се предвижда повишаване ръста на предоставяните услуги и съответно броя на заетите лица. В допълнение, реализацията на настоящия проект е част от средно-срочната стратегия за развитие на предприятието. Като краен резултат чрез дейностите по подобряване топлоизолацията на помещенията и подобряване на микроклимата, се подпомагат мерките за развитие в областта на политиката по околната среда и ресурсната ефективност. 25 892.86 0.00
Осигуряване на колективни предпазни средства - ергономия при работа: Според Европейска агенция за здравословни и безопасни условия на труд съществуват редица рискове, на които са изложени служителите в офиси: • Проблеми, свързани с положението на тялото: дължат се на работата в седнало положение, дълго време в статични пози и работа в неудобни пози; • Дълги периоди на работа с клавиатура, съпътствана от често повтарящи се движения на ръката/китката, висока степен на концентрация и информационно претоварване. Проучване на МЗО показва, че всеки 2-ма от 3 служителя се оплакват от дискомфорт или болки в гърба, кръста и раменете. Вече над 55% страдат от гръбначни изкривявания. Най-проблемните зони са кръст (67%), шийни прешлени (53%), раменен пояс (38%), китки (29%). При това положение, ако не се използват ергономични столове и бюра, гърбът, гръбначните прешлени, шията и ставите се натоварват, което може да доведе до хронични болки и травми. В оценката на риска изготвена от Служба по трудова медицина са анализирани всички аспекти на дейността в офис и работа в принудителна седяща поза с компютър и монитор, които могат да причинят вреди за работещите в предприятието. С цел предотвратяване настъпването на неблагоприятни последици върху здравето и безопастността на работещите, СТМ препоръчва предприемане на мерки, касаещи модернизация на условията на труд в предприятието, относно параметрите на фактор ергономия - ергономични офис столове и ергономични офис бюра. Характеристиките на ергономичното оборудване при работа с видеодисплеи (работен стол), трябва да са в приложното поле на чл.2 до 5 от Приложение № 1 към Наредба № 7 /ДВ бр.70 от 2005 г/. Решаването на тези проблеми ще се осъществи чрез модернизиране: - Подмяна на използваните в момента обикновени офис столове с ергономични офис столове с определени параметри за регулиране; - Подмяна на използваните в момента обикновени офис бюра с ергономични офис бюра с определени параметри за регулиране. Предимствата на ергономичните столове e, че те могат да се регулират за всеки тип хора и телосложнение. Тези столове позволяват регулиране на подлакътниците, облегалката за гръб и за глава, височината на седалката в зависимост от структурата на всеки човек, като се постига правилното положение на тялото (при което гръб, рамене и шия изпитват най-малко натоварване при продължителен престой в седнало положение). Ергономичния стол позволява заемане на равновесно положение по време на работа, като намалява мускулното напрежение и избягва последващи травми и болки в гърба и раменете. Характеристиките на работния стол са в приложното поле на Наредба №7 за работа с видеодисплеи (посочени в т.3 и 5 от Приложение към чл.4, ал.1). Предимствата на ергономичните офис бюра - проучванията показват, че повечето европейци прекарват седнали около 8 часа на ден, а този заседнал начин на живот носи със себе си висок риск от развитието на дългосрочни здравословни проблеми. Телата ни не са създадени да са статични за дълги периоди от време, а да се движат свободно и често. Отдел от това телосложението на служителите е много различно и като височина и като тегло. Затова ергономичните бюра помага да се постави здравословното положение на тялото при работа на първо място, улеснявайки преминаването от седнала в изправена позиция през деня и адаптиране на бюрото според телосложението на всеки служител. Така чрез контролния панел се задейства ел.задвижването и лесно се настройва желаната и индивидуално удобна височина на бюрото. Така чрез внедряване на тези 2 групи офис оборудване ще се допринесе за модернизирани работни места с по-добри здравословни условия на труд. 11 440.00 0.00
Осигуряване на социални придобивки за работещите: В оценката на риска изготвена от Служба по трудова медицина са анализирани всички аспекти, произтичащи от дейността в предприятието на Кандидата. С цел предотвратяване настъпването на неблагоприятни последици върху здравето и безопастността на работещите при работа в продължителна статична поза, ще се предприемат мерки, касаещи условията за отдих, почивка и спорт в предприятието. Решаването на тези проблеми ще се осъществи чрез обзавеждане и оборудване на: - помещение/място за хранене съобразно рационалните норми и специфичните условия на труд; - помещение/място за краткотраен отдих, рехабилитация и спорт. В сградата на Кандидата съществува самостоятелно и неизползвано помещение. То ще се обособи на 2 части - едната ще се ползва за хранене и отдих, другата за спорт. В помещенията ще се организира храненето на служителите в рамките на работния ден с предвидени места за хранене и създаване на условия за почивка в рамките на работния ден, предварително регламентирани като време. Организирането на мястото за отдих и почивка ще е с оборудване за апарати предоставящи кафе, свежи напитки, вода, приготвяне и съхранение на храна. Ще се обособят кът за хранене с необходимото оборудване и кът за отдих. Мястото за почивка ще е достъпно за всички работници и служители. При преобладаваща част от работното време прекарвано в седнала поза е необходимо да се извършват регулярни и циклични упражнения за различни части от тялото, както и тяхното стимулиране чрез вибриращ и масажиращ ефект. За целта ще се организира зона, осигуряваща физическо натоварване, с цел по-здравословен начин на живот. Мястото ще бъде оборудвано с масажиращ стол и фитнес уреди разтоварващи напрежението в работния процес и съоръжения за спорт, превантиращи нарушения в опорно двигателния апарат и/ или нервно напрежение в следствие на стресори на работното място. Целта на това място за спорт е да се избегне професионалното прегаряне и да намали равнището на акумулиран стрес от работата. Уредите ще бъдат за работа на различни части на тялото или за масажиране на различни части и мускули от тялото. Тези уреди ще задоволяват потребностите за спорт, движения и натоварвания. Мястото за спорт също ще е достъпно за всички работници и служители. Всички тези мерки ще доведат до физическото разнообразие, редовните почивки и/или спортни упражнения в течение на работния ден и ще улесняват отпускането на мускулите. Спортните упражнения също улесняват ободряването на тялото и ума. В резултат от тези мерки ще се увеличава производителността и намаляват дискомфорта и оплакванията, като така се свеждат до минимум рисковете, свързани с дейностите, извършвани от работниците и служителите. 10 430.08 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.