Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 59 498 дървета
English

Програма: Развитие на човешките ресурси 2021-2027

Район за планиране: Всички

Описание

Основната проблематика в проектното предложение е детското психично здраве като основа за правилното невро-психично развитие. Проблем при маргинализираните общности е ограниченият достъп до здравни грижи и социални услуги, както и преобладаващо ниското ниво на образование. Проектът ще предостави модел на работа и проактивност чрез провеждането на консултативни сесии и фокус групи с родители и специалисти за разпознаване и намеса в условията на ранна профилактика. Целта е устойчиво повишаване на информираността и здравната грамотност чрез създаване на достъпни онлайн наръчници от квалифицирани терапевти, както и оптимизиране на ангажираността на релевантните институции и организации.  
На идентифицираните деца с проблеми в невро-психологическото развитие ще бъде предоставяна необходимата терапия и рехабилитация. НЗОК не финансира лечението на невро-развитийни разстройства при децата, въпреки че тези състояния бележат възходяща тенденция не само у нас, но и в световен мащаб.
Проектът предвижда прилагането на златния стандарт за терапевтична интервенция в световен мащаб - Приложно-поведенчески анализ (ППА). Той включва различни дейности за развиване, възстановяване, поддържане или подобряване на социални умения, умения за самообслужване, комуникация, овладяване на поведението, понижаване на тревожността, социализиращи дейности, включване на родителите в терапевтичния подход, обучението им за приложение на терапевтичните практики и др. 
Настоящото проектно предложение предлага иновативен подход, предвид, че включва всеобхватно, интердисциплинарно взаимодействие между детския психиатър, психотерапевта и социалния работник. А фактът, че в рамките на Република България функционират под 25 детски психиатри, при статистики, сочещи повишаване на проблемите с психичното здраве в ранна детска възраст и под 10 сертифицираните специалисти, които прилагат научно базирани, получили доказателства терапевтични подходи, като ППА, поставя проектното предложеие без аналог в България.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Повишаване на информираността в областта на здравното обслужване, подобряване на достъпа до здравни грижи във връзка с детското психично здраве и развитие на деца с с невро-развитийни разстройства от маргинализираните общности.: Заложените дейности, които са свързани с изпълнението на специфична цел 2, са насочени към здравната профилактика и превенция, към повишаване на информираността на гражданите в областта на здравното обслужване, към подобряване на достъпа до здравни грижи във връзка с детското психично здраве и развитие. За да бъдат реализирани те, първата стъпка е идентифицирането на децата с невро-развитийни разстройства от семейства от маргинализирани общности. Служителите, които следва да бъдат наети за изпълнение на тези дейности, са необходими за осъществяването на цялостната профилактика. В хода на изпълнение са предвидени първична, вторична и третична такава с ангажираните и заинтересовани страни. Съответно в рамките на първата година и половина от изпълнението на проектното предложение е необходимо да бъдат наети 3-ма специалисти в областта на социалната работа, които да бъдат ангажирани със следното: - Обучения на служителите за оказване на социални услуги относно разпознаването на индикаторите във връзка със скрининга на развитието в ранна детска възраст. - Организиране и провеждане на фокус групи и информационни срещи със специалисти, отговорни за ранното детско развитие в областите на обхват - лични лекари, служители на детски градини и яслени групи. - Очертаване на "карта" и "маршрут" в областите на обхват относно здравното обслужване и социални услуги и поддържане на обратна връзка със заинтересованите страни. - Провеждане на скринингови процедури за разпознаване на изоставане в психичното развитие на деца, част от обхванатата целева група. Идентифициране на децата с нарушения в развитието. - Поддържане на обратна връзка и взаимодействие относно изпълнение на целите и дейностите свързани със специфична цел 3. Изпълнението на съответните дейности предполага наемането на тримата служители - 2 - ма семейни консултанти и 1 социален работник. Основен и устойчив резултат от работата на предвидените специалисти е изготвянето на "карта" и "маршрут" в областите на обхват, които да насочват и направят достъпна профилактиката и информираността за здравното обслужване и социални услуги. От друга страна предлагащите социални услуги, насочени към работа с целевите групи, да бъдат по-добре обучени и информирани относно рисковете в ранното детско развитие и определени компоненти, индикиращи необходимостта от медицинска намеса. Екипите за изпълнение на дейностите по специфична цел 2 и 3 е предвидено да бъдат в тясно взаимодействие, предвид необходимостта от обратна връзка и прецизност на посланията и промотирането на детското психично здраве и неговата профилактика. 84 834.00 35 511.13
Осигуряване на ранна медико-психологична интервенция за деца с увреждания и затруднения в невро-психичното развитие - дейности по Специфична цел 3: Златният стандарт за терапевтична интервенция на деца с увреждания и затруднения в невро-психичното развитие (разстройства от аутистичния спектър РАС, изоставане в развитието) в световен мащаб е Приложно-поведенчески анализ (ППА). Проектното предложение предвижда прилагането му. Основна задача на терапевтичната интервенция за целевите групи са различни дейности за развиване, възстановяване, поддържане или подобряване на социални умения, умения за самообслужване, комуникация, разрешаване на емоционални конфликти, овладяване на поведението, понижаване на тревожността, подобряване на самооценката, възможностите за обучение, социализиращи дейности, включване на родителите в терапевтичния подход, обучението им за приложение на терапевтичните практики в ежедневието. Посоката, която проектът си задава - детското психично здраве и проблеми в развитието, се свързва с експертизата на детския психиатър, психотерапевти и социален работник. Това може да бъде обезпечено от сертифицирани в световната асоциация по ППА специалисти и такива в процес на сертифициране. МЦ "Спектър-Пловдив" разполага с 5 сертифицирани психотерапевта и предвижда наемането на още 5, които да бъдат сертифицирани в процеса на изпълнение на проектното предложение. Предвидено е обезпечаването на дейността с наемането на 11 специалисти в областта на Хуманно здравеопазване и социална работа (категория по НСИ). За сертифицирането на предвидените психотерапевти, за проследяване на работата на вече сертифицираните, за осигуряване на най-висок стандарт за работа, както и осигуряване на въвеждащи и надграждащи обучения е предвидена супервизия на служителите, наети по проекта. Супервизията включва срещи на живо, онлайн базирани, които се провеждат по време на срещи с детето. Поддържа се постоянна обратна връзка със супервайзора за даване на нови идеи, надграждане на работата. Супервизиите могат да бъдат индивидуални и групови. В техните рамки ще бъдат обсъждани терапевтичния план, ще се надграждат целите и ще се залагат нови, като се предвиждат конкретни терапевтични процедури от ППА. МЦ Спектър - Пловдив има утвърдени стандарти в подбора и наемането на персонал. В основата на изпълнението стои човешкият ресурс с висока квалификация в съответната дейност. Длъжностните характеристики на наетите лица ще бъдат изготвени в съответствие с предвидените етапи за изпълнение на дейностите по проектното предложение, а именно: - Скрининг, психодиагностика и диференциална диагноза за деца с изоставане в психичното развитие. - Определяне на необходимата психотерапевтична интервенция. - Обучение на семейства в прилагане на терапевтична подкрепа за деца с изоставане в психичното развитие. - Изготвяне на онлайн базирани наръчници за оказване на помощ на деца с проблеми в развитието с интерактивен материал, за да бъде методът достъпен за по-широка аудитория хора. - Регулярна обмяна на информация със специалисти и неспециалисти, които работят в социални услуги, свързани с ранното детско развитие. Продължителността на всеки от етапите е хоризонтален на проекта с продължителност до 36 мес. 184 442.62 68 689.74
Планирани дейности по Специфична цел 2: Профилактика и превенция на детското психично здраве.: Предвидени са дейности за обезпечаване на здравна профилактика, превенция, повишаване на информираността на семейства от маргинализирани общности във връзка с детското развитие и психично здраве с цел подобряване на нивата на приобщаване на маргинализирани общности чрез подобряване на достъпа им до социални и здравни услуги и повишаване на информираността. Поддейност 1. Идентифициране на целевата група - 300 деца на семейства от маргинализирани общности на възраст до 5 години и 11 месеца. Осъществяване на контакт с представители на местната общност и провеждане на срещи със същите. Получаване на контакти. Предвидено е този етап да отнеме 4 месеца. Необходимостта от идентифицирането на целевата група е получаването на възможност за предоставяне на подходящата информация на лицата, за които е налице риск. Поддейност 2. Провеждане на фокус групи и информационни кампании. Продължителност - 8 месеца. След идентифициране на целевата група в областите на обхват ще бъдат организирани и проведени фокус групи и информационни кампании за родителите за запознаване със спецификите и етапите на развитието, набелязване на областите на психичното развитие. Ще бъдат идентифицирани притесненията на родителите относно развитието на децата им. Необходимостта от този етап е обхват на семейства, идентифицирани като нуждаещи се и с необходимост от допълнителна информация за детското психично здраве. В рамките на тази поддейност ще бъдат организирани и проведени и фокус групи и информационни срещи с лични лекари, служители в социалната сфера и педагогически и медицински персонал в детски градини и ясли/яслени групи, пряко ангажирани с грижа за деца, които попадат в целевата група. Ще бъдат изяснени спецификите на развитието, както и подходите за наблюдение и взаимодействие с родителите в маргиналните общности - взема се предвид спецификата в районите на обхват. Необходимостта от тези срещи е обусловена от необходимостта от обратна връзка от страна екипа по проекта от една страна и от друга - от доклад на АКСУ за липса на достатъчно обучения. Липсата на специалисти в областта на ранно детско развитие и световната практика извеждат уменията за разпонзаване на изоставането в психичното развитие като ключови за успешната терапия на тези проблеми. Поддейност 3. След провеждането на фокус групите и изясняването на етапите на развитие и предвид епидемиологията се допуска, че ще има поне по 30 души от област (60 души), които ще изкажат притеснения относно развитието на своето дете. Съответно за децата ще бъде планиран и приложен скрининг за нарушения в развитието. Освен установяване на определено нарушение в разивтието на децата в рамките на тази поддейност ще бъде и предложена подкрепа за родителя във връзка с получаването на подходящ "маршрут" за действие. Това предполага по една командировка в област, в която е допустимо изследването на всички заявени деца - продължителност 1 месец. Поддейност 4. След установяване на състоянията на децата е налице необходимостта от обхващане на съответните семейства, съответно предоставяне на индивидуална "карта" и "маршрут" на социалните услуги, здравни специалисти и образователни услуги, както и предлагане на подкрепа с цел интегриране на семействата в общността. Поддейност 5. Организиране и провеждане на специализирани обучения на ангажираните в проекта медицински, педагогически и социални специалисти за проследяване на развитието, взаимодействие с родители и насочване към необходимите институции и организации за помощ. Времетраене - 6 месеца. Поддейност 6. Работа на социалния работник от екипа за изпълнение на проекта по проследяване и обратна връзка за работата с родителите, на които е предоставена "карта", съответно прецизиране и актуализиране на същата през целия период на проекта. Предоставяне на супервизия за специалистите в социалните услуги и предоставяне на подходящи материали за профилактика на психичното здраве. Времетраене - целия период на проекта. 33 933.60 14 204.45
Планирани дейности по Специфична цел 3: Изследване и ранна терапевтична интервенция на деца с увреждания и затруднения в развитието - с разстройство от аутистичния сектор и/или умствено изоставане. Формиране на родителски умения за интегриране на терапевтичните подходи в ежедневието. : Дейностите по специфична цел 3 продължават в целия период на изпълнение на проектното предложение. Обхватът е насочен към основната целева група. Ще бъдат обхванати 60 недиагностицирани или вече диагностицирани деца в неравностойно положение с проблеми в психичното здраве и психични увреждания (разстройство от аутистичния спектър - РАС, изоставане в интелектуалното развитието - УИ) на възраст до 6 години и техните семейства. Цел на дейността е ранната идентификация и основана на доказателства терапия и рехабилитация. Научните данни за подобряването на социалното функциниране чрез приложението на ППА при деца с РАС и УИ е във връзка и с целта за постигане на по-добра самостоятелност, която е свързана с възможността за по-добро включване на родителите в пазара на труда, повишаване на финансовия им капацитет и по-добро социално включване. Предвид ограничения капацитет на наличните специалисти и от друга страна стремежа към по-широк обхват се предвижда създаването на интернет базиран, интерактивен наръчник с техники за терапевтично взаимодействие между родители и дете. Поетапно: Поддейност 1: Идентифициране на деца за изготвяне на развитийна оценка и диагностика. Те се насочват по няколко канала - самозаявени и насочени от други практики, като се предвижда да бъдат включени 300 деца и техните семейства. Изготвянето на оценка на развитието е следствие на проведена психодиагностика и диференциална диагноза от психотерапевт и детски психиатър, наети по Дейност 2 от проекта. Тренинг на родителите за разпознаване на проблемите, съответно психотренинг за облагородяване на взаимодействието между родител и дете именно в контекста на правилната интеракция в ежедневието. Поддейност 2: Идентифициране на деца с проблеми за предоставяне на ранна интервенция. Изготвяне на развитиен план на идентифицираните деца с РАС и УИ, като се залага приложение на психотерапевтични, поведенчески подходи за положително повлияване върху развитието на децата. Прилагане на иновативен "Denver" подход, насочен към деца под 2-годишна възраст. Проследяване на децата в два етапа (оценка и реоценка) и постоянна обратна връзка и взаимодействие с родителите. Продължителността на поддейност 1 и 2 е от наемането на специалистите до 24 месец от проекта. Поддейност 3: Предвид това, че златен стандарт за терапевтична работа е 20 часа седмично (The Council of Autism Service Providers. (2014).), както и това, че липсват достатъчно обучени специалисти, се предвижда включването на родителите като партньори чрез създаване на общодостъпни, интернет базирани, интерактивни обучителни материали, позовани на базирани на доказателствата методи. Начало за изпълнение на поддейността е 12-тия месец след началото на проекта и е с продължителност 24 месеца. Поддейност 4: Надграждащи обучения и редовна супервизия на служителите по проекта във връзка с услугите за ранно детско развитие. Необходимостта от този етап е изведена от доклада на АКСУ, в който е отразен дефицит на обучени специалисти. Проектното предложение предлага обучение в базиран на доказателствата подход, който води до категорични резултати при работа. 73 777.04 27 475.90

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.