Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 59 332 дървета
English

Програма: Развитие на човешките ресурси 2021-2027

Район за планиране: Всички

Описание

Специализирана болница за лечение на белодробни болести в град Габрово заема важно място в сферата на общественото здраве и специализираните медицински услуги както в регионален мащаб, така и поради достъпността си за потребители от малките населени места в областта и съседните общини. Работещите в заведението 85 човека-медицински персонал през последните години имат обусловена необходимост да реализират дейности, чрез които да се справят по-добре с новите предизвикателства, свързани с осъществяването на прехода към климатично неутрална икономика и променящите се модели на работа. Основните дейности по проекта са свързани с обособяване на места за отдих и здравословен начин на живот на персонала. Важни за проекта са предвидените социални придобивки за работещите, рехабилитация, спорт, хранене и почивка,  подобряване на менталното здраве на служителите, дейността за  разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд и  усвояване на зелени умения и др.
С реализиране на настоящия проект, работещите в болницата ще имат по-успешна адаптация към промените в работната среда.
Предвидените дейности също имат принос към  подобряване на здравословната  и безопасна работна среда в помещенията за работа на персонала и цялото заведение, което е  ключов елемент за постигането на устойчиви условия на труд за всички служители. Изпълнението на проекта спомага за намаляване на рисковете за здравето на работното място и за подобряване на стандартите за околна среда и здравословни и безопасни условия на труд в СБЛББ-Габрово. Организацията на работата и работните дейности са пряко свързани с подобряване условията на труд, умения и работоспособност, а те са съотнесени с нивото на безопасност и здраве. Проектът ще доведе и до по-голяма информираност относно положителния ефект на здравословните условия на труд върху качеството на живот, в съответствие с основните ценности на Съюза и хоризонталните принципи на политиката на сближаване.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Дейност 1: Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в СБАЛББ-Габрово. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група, насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд: Дейността е насочена към въвеждане на „зелени“ модели на организация на работните процеси в СБАЛББ–Габрово, като целта на предвидените мерки е да осигури на кандидата подкрепа за посрещане на новите предизвикателства, обусловени от прехода към климатично неутрална икономика и съответно към променящите се модели на работа. Дейността включва следните четири етапа, които са задължителни и се реализират в посочената логическа последователност: 1.1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики. 1.2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места. 1.3. Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието. 1.4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени. В рамките на Етап 1 „Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики“ ще бъде извършен преглед (входящ одит) на дейността на СБАЛББ: предлагани здравни услуги и продукти, организация на труда, правна и регулаторна рамка, съществуващи практики и процедури за управление на човешките ресурси в контекста на въздействието върху околната среда. При Етап 2 „Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места“ ще бъде разработена система, която обобщава възможните и адекватни модели на работа и „карти“ на работните процеси, както и план за тяхното въвеждане в трудовите процеси в болницата. Подобни модели на „зелена“ организация може да са например промени в организацията на работа за включване на екологосъобразни дейности в конкретни работни процеси и на определени работни места; обновяване на длъжностните характеристики и протоколи за работа така, че в тях да бъде обхванат и екологичният аспект; мерки за изграждане на цялостна екологосъобразна култура и мотивиране на екологосъобразното мислене на служителите чрез организация на информационни събития, бонусна система, „зелени“ социални придобивки и други. Конкретните мерки ще бъдат уточнени при изпълнението на дейността. По Етап 3 „Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието“ ще бъде разработен, одобрен и утвърден план, съдържащ конкретните действия, които СБЛББ-Габрово следва да извърши с оглед реалното внедряване на новите „зелени модели“ в работните процеси. Планът ще обезпечи въвеждането на планираните мерки в практическата дейност на болницата, като очертае конкретните действия, ресурсите за тяхното изпълнение, сроковете за въвеждане и изпълнение, както и отговорните лица, ангажирани с процесите по поддържане и развитие на зелените модели. При Етап 4 „Въвеждане в предприятието на новите „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени“, изготвеният и утвърден по т. 3 план с конкретни мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси следва да бъде приложен в предприятието и да има реално въвеждане на предвидените в него мерки. На служителите ще бъде проведен инструктаж/обучение за въвеждането на съответните мерки. Целева група по дейността са всички заети в СБАЛББ-Габрово – 85 служители. В рамките на тази дейност считаме, че няма длъжност или тип работен процес в болницата., който да е изключен от нуждата от оценка на екологичните аспекти. 17 000.00 0.00
Дейност 2: Създаване на условия за превенция и профилактика на „бърнаут“ на работното място и справяне с „ефекти от COVID пандемията върху менталното здраве“ - психологическа подкрепа: Осигуряване на превенция и профилактика на бърнаут на работното място и „ефекти от COVID пандемията" върху менталното здраве е свързана с обусловен риск за менталното здраве на медицинския персонал в болницата. Необходими са интегрирани дейности, които са предмет на настоящия проект, където освен за превенция и профилактика на бърнаут на работното място и „ефекти от COVID пандемията", се кандидатства и за адаптиране на работните мести и осигуряване на условия за добро здравно благополучие, спорт и отдих. По отношение на психичното здраве, данните показват, че ползите се увеличават когато се предприемат действия, както организационни, така и персонално насочени към работниците. В лечебното заведение през последните 3 години освен наличието на бърнаут на работното място за медицинския персонал, работещите се справят и с наследените „ефекти от COVID пандемията", които продължават и до днес да натоварват техните работни места като последствия на потока заболяващи, който се увеличава и хронифицира в следствия на пандемията. По данни на Европейската агенция по безопасност и здраве на труда, стресът е втория по важност фактор, свързан с проблемите на здравето по работните места и един от най-често сочените като такъв от страна на работещите. Пациентите, които обслужва медицинския персонал на болницата пред последната постпандемична година се увеличава драстично, което води до допълнителен стрес на работното място, психическо и физическо претоварване.Стресът и проблемите с психическото здраве са най-сериозният здравословен проблем на работното място. Хората изпитват стрес на работното си място, когато чувстват, че е налице дисбаланс между предизвикателствата, срещани в работата, и физическите и психически ресурси, с които разполагат за справяне с тези предизвикателства. Въпреки че стресът се усеща на психическо ниво, той засяга и физическото здраве на хората. Психичният аспект на стреса отразява несъответствието между натоварването и наличните ресурси. Реакцията на организма към стресорите се проявява в адаптационен синдром, който има три стадии :тревога, съпротива, изтощение. Начинът за превенция и профилактика на бърнаут на работното място и „ефекти от COVID пандемията" за медицинския персонал в болницата е осигуряване на психологическа подкрепа за общо 61 човека - лекари, сестри и санитари и 24 човека - общ технически персонал.Предвидената психологическа подкрепа ще се извършва от лице/а със специалност „Психология“, „Трудова и организационна психология“ или „Психиатрия“ под формата на групови семинари/тренинги и индивидуални консултации. Предвижда се психологическа подкрепа на 85 лица, работещи в болницата в рамките на: - 2 часа индивидуално консултиране на медицински персонал от 61 човека; -1 час индивидуално консултиране на общ технически персонал персонал от 24 човека; -6 часа обща групова терапия/тренинг в групи до 15 човека /общи групи, включващи лекари, сестри, санитари, общ персонал/ Целева група: Лекари-20 бр., Медицински специалисти, сестри и лаборанти-29 бр., Санитари-15 бр., Общ технически персонал-21 бр.Общо 85 бр. Лекарите, медицинския персонал, санитарите и общия персонал имат пряк ежедневен достъп до болни с постпандемични усложнения, включително заразно болни и пациенти в тежко състояние.Те са подложени във всички етапи на своята трудова дейност на стрес и хронични стресови състояния, като за някои от работещите са свързани с трайни изменения в здравния статус. Бърнаут на работното място и „ефекти от COVID пандемията" за работещите в болницата са свързани основно и с прекомерно работно натоварване, неблагоприятни физически фактори, прекомерна отговорност, рискови фактори на средата и недостиг на човешки ресурси от персонал.Уязвима група: служители над 45 годишна възраст, които са 40% от всички работещи в лечебното заведение.Разходите за дейността са съобразени с праговете и ограниченията, посочени в Условията за кандидатстване, а именно – по 200 лева на лице от целевата група, или общо 17 000 лв. 17 000.00 0.00
Дейност 3: Осигуряване на колективни предпазни средства - противопожарно известяване, ергономични столове, охладители и пречистватели за въздух в рискови звена : В рамките на дейността се предвижда въвеждане и осигуряване на колективни предпазни средства по предписание от извършена Оценка на риска, консултации със специалисти по трудова медицина и съответно изготвяне и утвърждаване на Програма за минимизиране на риска. По Дейност 3 са предвидени за извършване следните мерки: 3.1. Доставка и монтаж на пожароизвестителна система - колективно предпазно средство, в съответствие с предписание за осигуряване на защита от пожар, което е и идентифициран риск съгласно системата за здраве и безопасност при работа. При извършената оценка на риска фактор „Пожар“ е оценен в трета степен, изискваща прилагането на съответстващи мерки за намаляване на риска, което налага инвестиция в пожароизвестителната инсталация - система за локализиране на пожар и съответно уведомяването на хората в сградата за напускането ѝ в случай на такъв. Пожароизвестителната система е особено важна за осигуряване на пожарна безопасност в отговорни обекти, какъвто е стария корпус на болницата. Старата сграда на “СБАЛББ – Габрово” ЕООД е построена преди повече от 50 години, тя е основна съставна база за лечение на пациенти и се ползва ежедневно. Пожарът се удвоява по размер на всеки 30 секунди и може да унищожи конструкция за по-малко от час, така че е от съществено значение да има контролирани пожароизвестителни системи. Хибридната пожароизвестителна система се състои се от конвенционална пожароизвестителна централа, разширител, пожароизвестители и сигнализатори, комуникиращи посредством радиосигнал на честота 868 MHz. Разширителят се включва директно към конвенционална пожароизвестителна линия, от която получава захранващо напрежение и към която подава сигнал за пожар при сработване на който и да е пожароизвестител от неговата радиомрежа. Разширителят може да се свърже към конвенционалната пожароизвеститела линия самостоятелно или заедно с други жични автоматични пожароизвестители от всякакъв тип и ръчни бутони. Предимството на хибридната пожароизвестителна система е, че не изисква полагане на кабели, кабелни канали и строителни дейности. Препоръката на Районната служба по пожарна безопасност е за „стария" корпус на Специализираната болница за лечение на белодробни болести да се изгради автоматична и ръчна пожароизвестителна система за всички помещения без санитарните възли. По проекта ще бъде доставена и монтирана хибридна пожароизвестителна централа, състояща се от 9 компонента. След предаването на пожароизвестителната система отговорността за по-нататъшната й работа се поема от собственика на системата, който поема отговорности, свързани с правилна експлоатация и обслужване на системата: осигурява поддържане на свободно пространство около пожароизвестителите; предотвратява възникването на лъжливи сигнали за пожар; води и съхранява формуляр за вписване на всички събития, произлизащи от системата и др. според стандарта СД CEN/TS 54-14. Целева група: В стария корпус на лечебното заведение се намират всички 8 административни помещения, приемен, 3 лекарски и функционални кабинети, 2 манипулационни и регистратура. Помещенията се ползват от следния персонал: -лекари: 18 броя -медицински специалисти: 29 броя -санитари: 14 броя Уязвима група: служители над 45 годишна възраст, които са 40% от всички работещи в лечебното заведение. Сградата се обитава ежедневно, без почивен ден, включително на дневен и нощен режим, 365 дни в годината. 36 509.50 0.00
Дейност 4: Осигуряване на социални придобивки за работещите, вкл. оборудване и обзавеждане на 2 стаи за хранене и отдих, зала за спорт и рекреация и 2 беседки за почивка извън затворена среда: Законът за здравословни и безопасни условия на труд (ЗЗБУТ) изисква при осъществяване на дейността за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, работодателят да оцени рисковете за безопасността и здравето на работещите и в съответствие с оценката на риска да планира и прилага превантивни мерки и методи на работа. Съгласно направената Оценка на риска, и предвид извършваните дейности от персонала на СБАЛББ, се полага ползването на регламентирани физиологични (активни и полупасивни почивки); същите са определени от преобладаващия вид натоварване на работещите. В СБАЛББ – Габрово ЕООД работи персонал с обща численост от 85 човека, включващ лекари, сестри, медицински персонал, технически персонал, санитари и администратори (подробно описание е дадено в т. 9 от ФК). В основната и най-голяма сграда на лечебното заведение се намират свободни помещения, които могат да бъдат оборудвани като стаи за отдих, почивка, рекреация и спорт, което ще бъде нова социална придобивка за работещите в СБАЛББ, които са подложени на изключителен стрес и рискови фактори в работата си. В момента нито едно работно помещение не се използва като специфично място за отдих, възстановяване и спорт. Настоящата дейност ще даде възможност на работодателя да осигури регламентираните физиологични почивки да се провеждат в комфортна среда, създадена с грижа за служителите и имаща за цел да осигури реални условия за отих, възстановяване и спорт, така че почивките да бъдат пълноценни, а не формални. Дейността включва оборудване на 2 броя стаи за почивка, 1 зала за спорт и закупуване на две беседки за почивка на открито. Двете стаи за хранене и отдих, както и залата за спорт, се намират в основния корпус на болницата и по тях не се предвиждат СМР. Помещенията са налични, намират се на достъпно за целия персонал място и могат да се ползват от всички служители. Площта е около 25 к.м. за всяка от стаите за хранене и отдих и около 30 кв.м. за залата за спорт. В рамките на дейността описаните помещения ще бъдат оборудвани така, че да създадат всички условия за здравословно и комфортно хранене, удобно приготвяне на храна и ободряващи напитки, разговори и пълноценна почивка, както и за спорт (активна почивка) като средство за укрепване на здравето и мощен противостресов фактор. Видът и количеството на предвиденото оборудване е даден в поле "Начин на изпълнение" и включва електроуреди за съхранение, затопляне и приготвяне на храна, трапезни мебели (маси и столове), уреди за приготвяне на напитки и др. Залата за спорт ще бъде оборудвана с подходящи фитнес уреди за поддържане на добро здраве чрез физически упражнения. Помещението ще бъде оборудвано с обикновен клас спортни уреди. Предвидено е и поставяне на 2 броя беседки - преместваеми, с дървена конструкция, оборудвани с винилови завеси, маси и пейки, които ще бъдат разположени в парка на болницата. Както е описано по-горе в т. 2, СБАЛББ-Габрово е разположена в извънградска среда, разполага с голям и отлично залесен двор (парк) и съответно може да осигури условия за пълноценна почивка и въстановяване на персонала на открито, сред чиста природа и извън болничната сграда и атмосфера. Целева група: Социалните придобивки за работещите, предвидени по Дейност 4, ще се ползват от целия персонал на кандидата, или общо от 85 работещи към датата на канидастване. Няма да има ограничение за ползване на придобивките по групи и длъжности, разграничение и дискриминация по пол, възраст, етнос и статус на работещите, режим на работа и др. 39 982.79 0.00
Дейност 3: Осигуряване на колективни предпазни средства - противопожарно известяване, ергономични столове, охладители и пречистватели за въздух в рискови звена (продължение): (продължение) 3.2. В рамките на Дейност 3 се предвиждат за изпълнение още мерки за подобряване ергономията при работа, предвидени след извършване на Оценка на риска. Голяма част от служителите в приемни кабинети, манипулационна и регистратура, работят на столове с недостатъчно добра ергономия. Подценяването на този факт води до последствия, свързани с хронични болки, намаляване на продуктивността и комфорта, а това влияе пряко на здравето на персонала. Прекарването дълго време в седнало положение предизвиква стрес на структурите на гръбначния стълб. За да се избегне развитието на различни проблеми в гърба е важно използването на ергономичен стол, който поддържа кръста и подпомага цялостната стойка. Към момента използваните обикновени работни столове допринасят за неестественото навеждане на потребителя напред и така напрежението върху цялото тяло се увеличава. Ергономичният стол разполага с висока облегалка и предлага възможност да бъде фиксиран така, че даде максимална опора на гърба и да поддържа естествената изправена позиция. Благодарение на регулиращите функции, тялото заема оптимална поза през цялото време на работа. Добрият офис стол влияе положително на производителността на служителите. Според няколко проведени изследвания ергономичните столове увеличават продуктивността с около 50% Използването на неудобен офис стол, който ограничава движението, с времето може да доведе до болки в долната част на гърба, усещане за скованост и общ дискомфорт. Дизайнът на обикновените столове не поддържа правилната стойка и не са подходящи за работа, която изисква продължително време в седяща позиция. Ергономичният стол предоставя възможност за регулиране на дълбочината на седалката, а това допринася за намаляването на напрежението в тазобедрената става и напрежението в бедрата. Столовете трябва да са гъвкави и да отговарят на нуждите на потребителя. Инвестирането в ергономичен стол, който да може да бъде адаптиран към тялото на служителя, ще помогне за по-добрата концентрация и ефективност. Съгласно направената Оценка на риска и предписание от експерти по Трудова медицина, към момента наличните работни столове на персонала не отговарят на изискванията а именно - поради лошото им състояние не се осигурява свобода на движенията и удобна работна поза; няма възможност за регулиране височината на седалките; Облегалките не осигуряват, правилното регулиране на височина и наклон и няма подходяща опора на кръста. По тази причина при извършената оценка на риска фактор „Ергономия при работа“ е оценен във трета степен, изискваща прилагането на съответстващи мерки за намаляване на риска. В тази връзка е предвидено по настоящата дейност да се закупят 15 броя висококачествени ергономични столове за следната специфична целева група от служители на СБАЛББ-Габрово, които са във висок риск от влошено здраве поради характера на работата, свързана с продължително седене: -6 броя служители в администрация на болницата, разпределени в 6 работни станции; -4 броя лекари, разпределени в 2 лекарски кабинета; -2 броя сестри, работещи в манипулационни кабинети; -2 броя служители в приемен кабинет; -1 брой медицински специалист във функционален кабинет. Така описаните 15 на брой ергономични стола ще се използват от най-засегнатия персонал, който прекарва основно или дори ежедневно трудовия си ден в седящо положение. Целевата група от 6 администратори, 4 лекари, 2 сестри и 3 медицински специалисти са изложени на реален риск за своето здраве, тъй като личните работни столове на персонала не отговарят на изискванията. 0.00 0.00
Дейност 3: Осигуряване на колективни предпазни средства - противопожарно известяване, ергономични столове, охладители и пречистватели за въздух в рискови звена (продължение): (продължение) 3.3. В рамките на Дейност 3 се предиждат и мерки за въвеждане на колективни предпазни средства - охладители и пречистватели за въздух в определени помещения на лечебното заведение, където липсва климатизация. При извършена Оценка на риска на работните места са констатирани такива с наднормени стойности на температурата и е идентифицирана спешна нужда от предприемане на технически и организационни решения за ограничаването на вредното й въздействие. Нормативните изисквания, свързани с микроклимата на работните места са регламентирани в Наредба №7 за минималните изисквания за ЗБУТ на работните места. През работното време температурата на работните места, на които постоянно работят хора, трябва да отговаря на установените норми и да се съобразява с използваните методи на работа и физиологичните изисквания – БДС 14776-87. Микроклиматът на работните места при лека форма на труд следва да оптимални гранични стойности за топъл период в рамките на 22 – 25 градуса, а в 3 лекарски кабинета, 2 манипулационни, 2 стаи за почивка , 1 функционален кабинет и 1 приемен кабинет поради липса на климатизация, температурата в летните месеци достига 40 градуса. Съгласно направена оценка на риска от експерти по Трудова медицина, към настоящия момент температурата в кабинетите за прием на пациенти не отговаря на нормативните изисквания – през зимните месеци средната температура в помещенията не е достатъчно висока, а през летните – не може да се осигури необходимото охлаждане на работните помещения. По тази причина при извършената оценка на риска фактор „Микроклимат“ е оценен в трета степен, изискваща прилагането на съответстващи мерки за намаляване на риска. Също така са необходими и предписани ефективни пречистватели за въздуха от въздействието на биологичните агенти във помещенията, където се приемат и обслужват пациенти. В описаните помещения съществува висок риск от заразяване с различни биологични и инфекциозни агенти поради постоянния поток от пациенти, който се обслужва ежедневно. В тази връзка е направена препоръка лечебното заведение да осигури подходящи мобилни охладители към кабинетите за прием на пациенти, лекарски кабинети и манипулационни, които да са оборудвани и със специални филтри (или пречистватели на въздуха) против въздействие на биологични агенти – с оглед постигане на по-ефективно охлаждане през летните месеци и минимизиране рисковете от въздействието на вируси в съответствие с изискванията на Наредба № РД-07-3 от 18.07.2014 г. за минималните изисквания за микроклимата на работните места, както и на Наредба №7 от 23.09.1999 г. ДВ бр.88. Този компонент от проекта ще осигури безопасни условия на труд, ще минимизира риска за здравето на персонала, както и ще предпази от заразни и инфекциозни заболявания работещия персонал. Описание на целевата група: - 24 лекари, работещи и даващи дежурства в общо 3 лекарски кабинета. Лекарите работят директно с пациенти, преносители поради спецификата на лечебното заведение на заразни болести и вируси, включително Ковид инфекции, туберкулоза и др. Затова е важно да има допълнителни пречистватели на въздух. В кабинетите няма климатизация, което води до перманентна умора и влошаване на здравето поради висока температура в топлите месеци. -4 медицински сестри в манипулационна. Подложени на постоянен риск поради прекия си достъп с потенциално заразно болни пациенти при взимане на изследвания. -4 човека медицински персонал във функционален и приемен кабинет. Подложени на постоянен риск поради прекия си достъп с потенциално заразно болни пациенти при тяхната регистрация. Предвидено е поставяне на мобилни охладители и пречистватели за въздух и в двете стаи за отдих и рекреация, където подобреният микроклимат ще се ползва от целия персонал. 0.00 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.