Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятията. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд. (Дейност 1): Изпълнението на тази дейност се явява съвременно екологично решение в посока кръгова икономика и намаляване на емисиите от CO2.
СТРАТУС ООД е компания с утвърдена екологична политика, ориентирана към постигане на оптимална ресурсна ефективност, по-малък климатичен отпечатък и избягване на въглеродно-интензивни производствени операции. Предприятието се придържа към щадящи околната среда технологии и процедури, прилагайки висока степен на контрол на всеки етап от своята производствена верига, с цел предотвратяване и минимизиране на неблагоприятни въздействия от дейността върху околната среда. Ангажираността на предприятието с опазването на околната среда се изразява и в ефективно и отговорно управление на генерираните отпадъци.
Чрез въвеждането на „зелени“ модели на организация на труд и работни процеси в рамките на настоящия проект, СТРАТУС ООД цели да допринесе за прехода към климатично неутрално производство посредством повишаване на ресурсната ефективност на своята дейност и намаляване на емисиите парникови газове, генерирани от производствените и административните процеси на предприятието, в съответствие с целите на зеления преход.
ЦЕЛЕВАТА ГРУПА, към която е насочена настоящата дейност обхваща ВСИЧКИ служители на предприятието, както от административния отдел, така и от производствения сегмент - ОБЩО 140 ЧОВЕКА, ОТ КОИТО 55 ЖЕНИ.
Дейността включва следните четири етапа, които са задължителни и се реализират в посочената логическа последователност:
1.1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики.
1.2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места.
1.3. Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието.
1.4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени.
За целта, СТРАТУС ООД ще проведе процедура за избор на изпълнител по реда на Глава четвърта от ЗУСЕФСУ, който ще се запознае обстойно с дейността на предприятието, съществуващата организация на труд и процедурите по управление на човешките ресурси от гледна точка на въздействието върху околната среда.
Отчитайки спецификата на работните места и цялостния производствен процес, изпълнителят ще разработи „зелени“ модели на организация на работните процеси, насочени към оптимизиране на използването на ресурси и осигуряване на по-екологосъобразна работна среда и организация на труда.
За въвеждането на разработените „зелени“ модели изпълнителят ще изготви план от мерки за тяхното прилагане на практика, заедно със „зелени“ карти, касаещи конкретните работни места, които ще представи на ръководството на СТРАТУС ООД за одобрение и приемане.
Всички служители от целевата група по тази проектна дейност ще бъдат запознати с нововъведенията и ще преминат необходимото обучение и инструктаж, с цел успешното прилагане на новите екологосъобразни практики.
Амбицията на СТРАТУС ООД е чрез въвеждането на екологосъобразни практики в цялостната организация на работния процес и насърчаването на екологосъобразни модели на поведение сред своите служители да спомогне за изграждането на зелена култура и съзнание за опазване на заобикалящия свят и отговорно потребление на ресурси.
Бюджетът, предвиден за изпълнение на настоящата дейност възлиза на 16 660 лв, формиран както следва:
140 служители х 119,00 лв = 16 660 лв
|
16 660.00
|
0.00
|
Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд. (Дейност 4): Настоящото проектно предложение предвижда осигуряване на колективни предпазни средства, в отговор на конкретни рискове, произтичащи от естеството на производствените операции и работната среда в “СТРАТУС” OOД.
Опасностите, идентифицирани при извършената оценка на риска на работните места, за минимизирането на които ще бъдат осигурени колективни предпазни средства по проекта са общи за всички служители на дружеството (административен и производствен отдел), тъй като административната дейност е организирана в офиси, които са обособени като част от общото производствено помещение.
Мерките, предмет на тази проектна дейност, целят минимизиране на следните рискове:
1. Риск свързан с работа в среда с химични агенти
Производствената дейност на "СТРАТУС ООД" се състои в механична обработка на прецизно струговани детайли от автоматна стомана.
Производственият процес включва различни видове дейности от металообработването - струговане, шлайфане, фрезоване и разнообразни довършителни обработки и ръчни операции, които се осъществяват в сглобяема стоманобетонна сграда с обща площ 7800 кв. м.
В процеса на работа на металорежещите инструменти се достигат високи температури на рязане, което поражда необходимостта от използване на рафинирани масла за подобряване работата на инструментите. В резултат на високата изпаряемост се образува маслена мъгла, която остава във въздуха на работното помещение.
2. Риск от механични травми свързан с разливи на смазочни течности при машините и недостатъчно ефективно почистване на разливи
Технологичният процес на обработка на металите включва използването на химични агенти, с които работят машините - масла, охлаждащи и смазочни течности. Експлоатационният режим изисква ежедневно следене на нивата на смазочно-охлаждащите течности в машините. При зареждане и доливане се получават разливи по пода около струговите автомати, което е свързано с риск от подхлъзване, механични, термични и химични травми на обслужващия персонал.
(МОЛЯ, ВИЖТЕ ПРОДЪЛЖЕНИЕ ...) |
15 800.00
|
0.00
|
Осигуряване на социални придобивки за работещите, вкл. ремонт и оборудване на места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията и др. (Дейност 5): Осигуряването на социални придобивки е един от начините за стимулиране на служителите, водят до по-голяма ангажираност и съответно ефективност в работата, гарантират повишена продуктивност и баланс между професионален и личен живот.
"СТРАТУС ООД" е работодател, чиято политика по отношение на управлението на човешките ресурси е ориентирана към непрестанно подобряване на работната среда, чрез осигуряване на здравословна работна среда и оптимален физиологичен режим на труд и почивка.
В рамките на настоящата проектна дейност, "СТРАТУС ООД" планира да осигури помещение за почивка за своите служители.
Трудовият процес в предприятието се характеризира с нервно-психическо и динамично физическо натоварване в условия на наднормен шум и среда с химични агенти. Работният ден е организиран както следва: двусменен режим на работа на операторите на стругови автомати (114 човека) и редовна смяна за административния отдел, вкл. складове и експедиция (26 човека); две 15-минутни физиологични почивки за всички, работещи в производствения цех; 30-минутна обедна почивка.
Предприятието е осигурило определени социални придобивки, сред които функциониращ стол за хранене на работещите, съблекални за мъже и жени, както и обособена външна зона за почивка с навес и място за пушене.
Въпреки това, поради големия списъчен състав на дружеството, местата за отдих и почивка са недостатъчни и работещите са принудени да почиват в прилежащите дворни площи през всички сезони на годината. Това от своя страна е свързано с риск от неефективна и непълноценна почивка на служителите и последващи рискове от трудови злополуки на работното място.
В отговор на предписанията от извършената оценка на риска и изискването „регламентираните почивки по време на работа да се провеждат извън работното място в специално обзаведени помещения или площадки (зони за почивка или рекреационни възли)“ (т. 2, чл. 11от Наредба № 15 от 31.05.1999 г. за условията, реда и изискванията за разработване и въвеждане на физиологични режими на труд и почивка по време на работа), „Програмата за минимизиране на риска“ в "СТРАТУС ООД" предвижда обособяване и оборудване на помещение за почивка.
За целта ще бъде използвано налично незаето към момента помещение в съседство на съществуващата столова на партерния етаж.
За да се обособи като стая за почивка, която може да се използва от всички служители на предприятието е необходимо да се извършат строително-ремонтни работи в предвиденото за целта помещение, включващи смяна на дограмата и подовата настилка, грундиране, шпакловка и боядисване на стените, поставяне на растерен таван и др.
Предвижда се помещението за почивка да се оборудва с подходящи маси и столове, климатик, телевизор, диспенсър за вода.
Честите и кратки почивки са задължителни при монотонната работа, нервно-психично напрежение и принудителна работна поза (произтичащи от естеството на работа на операторите по машините) и профилактират много заболявания на опорно-двигателния апарат свързани с естеството на работния процес.
С цел въвеждане на активни физиологични почивки (съгласно Наредба № 15 от 31.05.1999 г. за условията, реда и изискванията за разработване и въвеждане на физиологични режими на труд и почивка по време на работа), в стаята за почивка ще се поставят масажни столове за рехабилитация и уреди за физически упражнения и спорт за работещите.
Целева група: 140 служители, от които 55 жени.
Предвиденият бюджет възлиза на 43 962,98 лв, формиран както следва:
СМР = 9 911,73 лв
1 бр. Диспенсър = 163,19 лв
3 бр. Масажен стол х 4 440,36 лв = 13321,08 лв
2 бр. Климатик х 2 580,34 лв = 5 160,68 лв
1 бр. Телевизор = 1 235,75 лв
3 бр. Фитнес уред х 2 791,17 лв = 8 373,51 лв
6 бр. Трапезна маса х 408 лв = 2 448,00 лв
24 бр. Трапезен стол х 121,50 лв = 2 916,00 лв
|
45 279.07
|
0.00
|
Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд. (Дейност 4) - ПРОДЪЛЖЕНИЕ: ПРОДЪЛЖЕНИЕ - Маслената мъгла, отделяна при производствените операции представлява допълнителен риск, тъй като маслените остатъци се утаяват в цялата работна зона, което води до опасно хлъзгане на пода и работните повърхности.
Производствените помещения са с бетонова настилка, което налага навременно и ефикасно почистване на разливните зони, за да се гарантира безопасността на служителите.
За справяне с разливите на масла, охлаждащи и смазочни течности по пода на работното помещение са закупени 2 бр. машини, които механично изсмукват разливите примесени със стружки от пода.
Използваните маслосмукачни машинини изсмукват цялата течност, но подовите повърхности остават замърсени и силно хлъзгави. Рискът за работещите от подхлъзване и падане на едно ниво между машини с движещи се части е много висок.
За подобряване на почистването на пода от разливи и минимизиране на опасността от злополуки и травми сред служителите е необходимо да се закупят промишлени подомиячки, които да обезмасляват и подсушат големите разливни зони след изсмукване на разливите от маслата.
За целта ще бъдат закупени 2 бр. промишлени подомиячни машини, посредством които ще се обезпечи обезмасляването, почистването и подсушаването на подовата настилка в халето и всички зони около струговите автомати.
Целева група: 140 служители, от които 55 жени.
Предвиденият бюджет възлиза на 15 800,00 лв, формиран както следва:
2 бр. промишлени подомиячни машини х 7 900,00 лв = 15 800,00 лв
|
0.00
|
0.00
|