Здравна профилактика и превенция, информираност за здравното обслужване на гражданите и достъпа до здравни грижи: Тази дейност се осъществява чрез общодостъпни услуги „Общностна работа“ и „Информиране и консултиране“ и съответства на стандартите за тези услуги по Наредбата за качество на социалните услуги. Дейността е насочена към семейства с деца в ранна възраст, бременни жени, подрастващи от маргинализирани ромски общности и техните семейства. По-ниското образование на голяма част от жените в ромската общност, както и липсата на здравно осигуряване, са фактори, които ограничават достъпа до здравни грижи и пораждат рискове за здравето на бременните жени и деца в ранна възраст. Социалните норми в някои маргинализирани общности и липсата на здравна култура са причина за ранни бракове и бременност. Целта на дейностите за превенция и профилактика е да се противодейства на тези рискови фактори като се повиши информираността на целевите групи и техния достъп до здравни и социални услуги.
В допълнение, дейностите осигуряват допълнителен човешки ресурс за целевите общини, в които няма здравни медиатори или наличните медиатори не са достатъчни за нуждите на местните общности. Работата по профилактика и превенция ще бъде извършена в сътрудничество с лични лекари, педиатри и акушер-гинеколози от родилно отделениие „Весела“ към болница „Св. Мина“ в гр. Пловдив, УМБАЛ Пловдив и УМБАЛ Пълмед, с които имаме партньорски споразумения от няколко години.
Дейността включва следните компоненти:
1. Здравна профилактика и превенция.
Здравната профилактика и превенция ще се осъществява чрез информиране и консултиране на бременни жени и майки на новородени деца и деца до 3 г. за профилактика, правилно хранене и основни грижи за отглеждане на детето. Чрез мобилна работа в общности с концентрация на маргинализирани ромски семейства, медиаторът и социалния работник ще извършват индивидуална оценка на затрудненията за достъп до здравни услуги на бременни и малки деца; ще дават съвети за обща хигиена, хранене на новородени и малки деца, както и основни грижи за отглеждането на малки деца; ще подпомагат бременни жени за проследяване на бременността; ще разясняват ползата от ваксинациите и имунизациите. Мобилната работа ще се извършва веднъж седмично във всяка от общо 8-те целеви общини. При идентифициране на сериозни проблеми като неправилно хранене на децата, симптоми на заболявания и др., медиаторът и социалният работник ще осъществяват контакти с личен лекар, педиатър или друг медицински специалист за оказване на съдействие. Деца в риск от забавяне в развитието или деца с проблеми в развитието, които са идентифицирани в рамките на тази дейност, ще бъдат насочвани към услугите за ранно детско развитие по Дейност 3 от този проект.
Дейността включва, също така, провеждане на разяснителни кампании за повишаване на здравната култура на майките за правилно хранене, грижа за здравето на децата и за ограничаване на поведенческите рискови фактори.
2. Превенция на ранни бракове и семейно планиране.
Дейността е насочена към подрастващи и включва индивидуални консултации, беседи и групови обучения за репродуктивно и сексуално здраве, семейно планиране, рискове при ранна бременност и раждане. Методите на работа са кампании „от врата на врата“ и провеждане на индивидуални и семейни разговори; беседи в общността, включващи подрастващи, социални работници, медицински специалисти, учители и др.; и обучения на ученици в училище по предварително изготвена програма. Работата се извършва на терен в ромските махали на целевите общини и в училища с преобладаващ брой ученици от ромската общност.
|
95 961.60
|
12 578.24
|
Комплексна подкрепа за ранно детско развитие, Компонент 1: Тази дейност отговаря на допустимите дейности по Специфична цел 3, 2.1. Изпълнява чрез общодостъпни и специализирани услуги „Общностна работа“, „Информиране и консултиране“, е специализирана услуга „Терапия и рехабилитация“. Целта е подкрепа за цялостното развитие на деца в ранна възраст чрез индивидуални консултации и терапия, групови социализиращи дейности за деца и информиране и консултиране на родителите за подобряване на уменията за отглеждане и възпитание на деца.
Дейността включва следните поддейности:
1. Подкрепа за индивидуалното развитие и учене на деца в ранна възраст.
Дейностите се извършват от мултидисциплинарен екип -- специалист „Ранно детско развитие“ (водещ) и логопед, както и допълнителни специалисти рехабилитатор и сертифициран специалист „Ранна детска интервенция“, които ще бъдат осигурени при необходимост, с ресурси на организацията. Екипът работи с детето в неговата домашна среда, както и в специално оборудваните за целта помещения в Комплекса за ранно детско развитие в град Пловдив. След индивидуална оценка на всяко дете, специалистите изработват индивидуален план за работа, насочен към превенция на рисковете и/или компенсиране на установени дефицити в развитието. Дейностите включват световни добри практики като „Елементът игра“, насочен към развитие на познавателните и социалните умения на децата чрез игрови дейности.
Според конкретните случаи, при заявка от родилно отделение, услугата може да се предоставя още в родилния дом, по заявка на партниращите родилни отделения.
За деца във възрастовата група 3-7 години със затруднения в речта, и техните семейства, ще предоставим консултиране и логопедична терапия. Специалист логопед извършва диагностика на говорните и комуникативните нарушения на децата и предоставя терапия за тяхното коригиране или преодоляване. Услугата се предоставя в Комплекса за ранно детско развитие на фондация „За Нашите Деца“ в Пловдив, както и мобилно, в населеното място, където живее детето, в помещения, предоставени от партньорските общини.
2. Семейно консултиране и подкрепа
Семействата, които се сблъскват със социално-икономически проблеми, а също и семействата, които се грижат за дете с увреждане, са изложени на силен стрес, който има негативно въздействие върху децата. Родителите с по-ниско образование нямат необходимите познания, за да стимулират развитието на детето. Работата с родителите има за цел да създаде предпоставки за сигурна и стабилна семейна среда, която предпазва детето от емоционално и физическо насилие и стимулира неговото развитие. Родителите ще получат психологическа помощ и насоки за справяне с трудностите в развитието и поведението на детето; съдействие за ранно откриване на проблеми в развитието на детето и умения да стимулират ранното учене на детето. Комплексът за ранно детско развитие на фондация „За Нашите Деца“ в гр. Пловдив разполага с „Пространство за игра и учене“ по програмата „Елементът игра“ на фондация „Децата в риск по света“, от което родителите могат да заемат играчки в помощ при отглеждането на детето и където родители и деца могат да играят заедно.
3. Социализиращи дейности за деца.
Децата в риск от бедност или социално изключване, както и децата от малки населени места, имат ограничен достъп до различни форми на социализация, което оказва негативен ефект върху тяхното развитие и образователни постижения. За преодоляването на този риск, прилагаме дейности в обучителни формати, творчески ателиета, театрални и развлекателни игрови формати. Услугите се предоставят от специалисти по ранно детско развитие в детски ясли и детски градини в съответните общини. Към началото на 2023г. фондация „За Нашите Деца“ има споразумения с 3 детски ясли/яслени групи и 5 детски градини на територията на област Пловдив за провеждане на тези дейности. |
294 112.90
|
40 136.11
|
Комплексна подкрепа за ранно детско развитие -- продължение, Компонент 2: Тази дейност е част от допустимите дейности за изпълнение на Специфична цел 3, 2.6. от Условията за кандидатстване. Целта на дейността е да надгради знанията и уменията чрез информиране за съвременни подходи и практики за холистичното развитие на детето и стимулиране на учене през споделяне и анализиране на практики.
Множество научни изследвания показват, че компетентностите на работната сила в системата на услугите за деца в ранна възраст пряко въздействат върху резултатите на децата. Опитът показва, че в малките населени места, възможностите за професионална подкрепа и професионално развитие на специалистите, работещи с деца в ранна възраст, са ограничени поради ограничените ресурси за професионално развитие. Затова, дейностите за взаимно учене и обученията на специалистите от тези населени места, са ключови за повишаване на качеството на тяхната дейност. Обученията на специалисти имат една обща цел: да насърчат холистичния подход към развитието на детето и да подкрепят съгласуваните действия на специалисти от различни сфери за ефективна работа с деца и семейства.
Дейността е насочена към новоназначени служители на фондация „За Нашите Деца“ в гр. Пловдив за изпълнение на настоящия проект и към други от секторите здравеопазване, образование и социални дейности. Фондация „За Нашите Деца“ ще проведе следните типове обучения:
1. Въвеждащи обучения на новоназначени специалисти по проекта.
Обучението се извършва по индивидуална програма и включва обща и специфична част. Целта е новите служители да формират знания за функционирането на организацията като цяло, както и за специфичните отговорности и подходи на специалиста в рамките на проекта. Обучението включва наставничество от старши социален работник и/или мениджър.
2. Надграждащи обучения.
Обученията имат за цел да повишат знанията и уменията на специалистите за прилагане на холистичен (комплексен) подход към децата в ранна възраст, който осигурява грижа за индивидуалните нужди на детето и стимулира цялостното му развитие. Обученията ще запознаят участниците с актуални политики за ранно детско развитие в световен мащаб; ще представят световни добри практики; и ще стимулират професионален диалог между участниците за подобряване на мултисекторното сътрудничество. Основните теми за обученията ще бъдат разработени въз основа на Рамката за пълноценна грижа на Световната здравна организация, УНИЦЕФ и Световна банка (2018 г.); Европейската Рамка за качество на услугите за образование и грижи в ранна детска възраст (2019); Европейската кампания „Първите години, първи приоритет“ (2020) и др.
3. Супервизии:
Тази дейност има за цел да предостави квалифицирана подкрепа чрез структурирана рефлексия върху практиката, за да улесни социалните работници в постигането на професионални и лични цели, а именно: повишаване на професионалната компетентност, отговорна и безопасна практика, подкрепа. Супервизиите ще се провеждат с мултидисциплинарния екип, нает по проекта; периодично ще бъдат канени по-широк кръг специалисти от услуги за деца и семейства в съответните общини. По този начин ще се развиват уменията на специалистите от различни сектори за учене чрез споделяне на практика, а също така ще се утвърди принципът на взаимодействие между секторите в подкрепата за деца и семейства. |
0.00
|
0.00
|