Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятието. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд.: При изпълнението на Дейност 1, с помощта на външен консултант, ще бъдат разработени и внедрени “зелени” модели и политики на организацията, съобразно нейната специфика на работа и работните места.
Целта на тази дейност е в контекста на преход към зелена икономика предприятието да изгради цялостна програма за екологосъобразна фирмена култура и “зелени” модели на организация на труда.
Изпълнението на дейността ще включи следните четири етапа, които ще се изпълнят последователно:
1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики.
2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места.
3. Разработване и приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието.
4. Въвеждане и прилагане на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, включително обучение на персонала за въвеждане на съответните промени.
С изпълнението на дейността ще се изследват подробно настоящата политика и практики на организацията, и всички нови възможности, които биха били в съответствие с екологосъобразните модели на поведение и могат да бъдат интегрирани спрямо спецификата на фирмата.
Това изследване ще даде отправна точка за оценка на най-подходящите “зелени” модели и мерките за тяхното разработване и внедряване. Новите модели може да включват промени в начините на работа и работните процеси, промени в длъжностните характеристики и подбора на персонала, нови модели на екипна работа, различни взаимовръзки между служителите, промени в работата на екипите, намаляване на използваните ресурси или използване на щадящи природата материали, екологосъобразна работна среда и насърчаване на “зеленото” поведение на служителите, генериране на идеи за “зелени” практики и фирмена система за отличаване на най-добрите от тях, и др.
Управленският екип на предприятието планира въвеждане на система за разделно събиране на отпадъци, във връзка с което предвижда екологична инвестиция за закупуване на кошчета за сортиране на отпадъците, включени като оборудване по Дейност 5. Също така със закупуване на диспенсъри за вода ще се допринесе значително за намаляване на използваните и изхвърлени пластмасови бутилки. С тези действия ще бъде представена на служителите философията за екологосъобразно поведение на работното място и по-нататъшното предприемане на целенасочени действия за прилагането на подобна политика. Предприемането на тези първи стъпки ще постави началото на промени, които ще бъдат внедрени, като последователна програма от действия.
Дейността по разработване на програмата ще бъде възложена на консултант - външен изпълнител, тъй като в предприятието няма служител с необходимите компетенции и сфера на дейност, съгласно изискванията за тази роля. Въпреки, че консултантът ще има водеща роля в изпълнението на Дейност 1, управленският екип ще работи с него в тясно сътрудничество при проучването, планирането и внедряването на изготвената програма.
Протичането на четирите етапи ще протече при разпределяне на ролите на включените служители, които ще бъдат активно ангажирани в изпълнението на всеки етап. Дейността ще стартира в 6-ти месец от проекта и проектната и фаза ще продължи 13 месеца, до фактическия край на проекта. Времевият график на етапите ще бъде планиран и описан в програмата. Прилагането на "зелените" политики и практики ще се изпълнява в дългосрочен план и след пилотното стартиране в проектната фаза, като ще се постигне устойчивост на резултатите. |
5 166.00
|
0.00
|
Закупуване на лични предпазни средства и специално работно облекло.: В рамките на тази дейност ще бъдат закупени лични предпазни средства и специално работно облекло, предназначени за опазване на здравето и безопасността на служителите в предприятието.
Осигуряваните към момента ЛПС и работно облекло не могат да гарантират в достатъчна степен безопасността на служителите. Направена е оценка на риска и е установена необходимост от безопасни условия на труд в по-виска степен, като е съставена „Програма за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд“ (приложена) и Списък на работните места и длъжностите, за които се предвиждат ЛПС и специално работо облекло, съгласно НАРЕДБА № 3 от 19.04.2001 г. (приложен).
Целта на тази дейност е да се надградят минималните изисквания за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд и да се гарантира по-виска защита за работниците. Това ще бъде постигнато чрез осигуряване на предпазни средства и защитно облекло с по-висока защита или такива от нов вид, които не са били осигурявани досега.
Задължение на работодателя е да осигури използване на съобразени с условията лични предпазни средства и облекло, които да отговарят на нормите и изискванията за защита от рисковете, при които се прилагат, без те самите да водят до увеличаване на който и да е риск. В този смисъл личните предпазни средства и облекло ще отговарят на условията на съответното работно място, ще са съобразени с ергономичните изисквания и здравословното състояние на работещите, ще съответстват на размерите на ползвателя. Когато има наличие на повече от една опасност е предвидено работниците да носят комбинирани предпазни средства, които са съвместими и ефективни при едновременно използване.
Личните предпазни средства и защитно облекло са определени в зависимост от длъжностите, характеристиките на предвидените средства и степента на риска за служителя, както е дефинирано в актуалната Програма. Съобразно предварително направения анализ и оценка на рисковете са определени характеристиките и ефективността на всяко ЛПС и облекло, което ще бъде закупено и те са подробно описани в Приложение 5.
Предварителният етап на тази дейност включи определяне на работните места и видовете работа, при които се използват лични предпазни средства, като бяха взети предвид рисковете посочени в Програмата. В резултат от това работодателят състави списък, който съдържа видовете дейности в предприятието; длъжностите и работните места; вида, наименованието и характеристиките на всяко предпазно средство; конкретното приложение, видовете рискове за които е предназначено и срока на неговото износване.
В първия етап от изпълнение на тази дейност ще се предприемат мерки за изпълнение на Програмата, като последната нейна актуализация и Списъкът ще бъдат обявени пред служителите. Предвидените нови защитни средства и облекла ще бъдат закупени в първите 3 месеца от изпълнението на проекта и предоставени за ползване от служителите. Заедно с това на служителите ще бъде направен инструктаж и осигурена достъпна информация относно изискванията за ползването им. Работодателят ще ги информира подробно за рисковете, за които са предназначени да ги защитават. При необходимост ще бъде направена демонстрация за използването, съхраняването и проверката на изправността. Също така ще бъде осигурена информация за почистването, дезинфекцирането, ремонтирането и други действия по поддръжката и подмяната. За закупените средства ще бъде изготвена подробна документация, съгласно установения ред на организацията.
Вторият етап от дейността ще стартира от третия месец на проекта и ще включва периодични проверки на 6 месеца за качеството и срока на износване на предпазните средства и облекла, като при откриване на неизправности работодателят ще бъде уведомен за взимане на необходимите мерки. Проверките ще бъдат документирани с протокол. Така също на база на установените наблюдения, както и при промени в обстоятелствата или оценката на риска, ще бъдат предлагани промени и актуализации на Програмата и Списъка на работните места. |
42 480.44
|
0.00
|
Осигуряване на колективни предпазни средства и обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, свързани с подобряване условията на труд. : Изпълнението на Дейност 3 касае изпълнението на Програмата за безопасни условия на труд и действащото българско законодателство. Дейността се прилага съгласно ЗЗБУТ, "Наредба №2 от 2004 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд при извършване на строителни и монтажни работи”, "Наредба № 7 от 1999 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване”, "Наредба №5 от 1999 г. за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска” и др. свързани с предмета на дейност нормативни изисквания.
Целта на тази дейност е да се осигури перманентна колективна защита и безопасни условия на труд на работниците, чрез използване на средства за колективна защита при извършване на строителната дейност.
В рамките на Дейност 3 ще бъдат закупени средства за колективна защита, за обезопасяване на строителните обекти, опазване на здравето и безопасността на служителите. Дългосрочно ще бъде подобрена практиката на организацията за увеличаване на защитите и намаляване на колективния риск.
Съгласно направената оценка на риска е установена потребност от подобряване на условията на труд и повишаване безопасността на служителите, като предвидените средства за това са подробно описани в “Програма за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд” (приложена) и включват:
1. Средства за колективна защита на строителни обекти - предпазни парапети за стъпала, рампи и други наклонени повърхности; предпазни парапети за стълбища; предпазна мрежа за строително скеле; мобилни строителни огради - плътни и мрежести; боксово укрепване.
2. Средства за колективна защита от неблагоприятен микроклимат - сплит климатици, обезвлажнители за въздух.
3. Средства за колективна защита на работното място - ергономични столове.
Необходимостта от средства за колективна защита произтича от рисковете, които възникват от трудовите дейности - строителни и монтажни работи, в това число земни работи, изграждане, монтаж и/или демонтаж, преустройство и/или разширение, реконструкция, възстановяване, ремонт, събаряне и разрушаване, техническо обслужване, изолационни и довършителни работи, поддръжка, отводнителни (дренажни) работи, неблагоприятен микроклимат, принудителна работна поза и др.
До този момент организацията няма изградена трайна система за осигуряване на средства за колективна защита, тъй като не разполага с необходимите за това финансови и материални средства. В някои случаи средства за защита са били временно осигурявани с договор за наем за определен срок на използване. Тази практика, обаче, не може да гарантира перманентно високо ниво на защита за работниците и безопасни условия на труд, поради което е необходимо изпълнението на Дейност 3 от проекта.
Дейността ще се изпълни в 2 етапа, свързани с процесите на протичане на управление на риска в организацията, като нейното пряко изпълнение ще се извърши в първите 3 месеца от проекта.
В първия етап на дейността ръководителят на предприятието ще актуализира инструкциите по безопасност и здраве спрямо конкретните условия на строителния обект и видовете строително-монтажни работи. От Технически ръководител строителство и Технически сътрудник ще бъде направено планиране на всички предвидени средства за колективна защита и спрямо техните характеристики и нуждите на строителните обекти те ще бъдат закупени и разпределени на текущите терени.
През втория етап на изпълнение на дейността с актуализираните инструкции и вътрешни правилници да бъдат запознати всички служители на организацията. На служителите ще бъде направен и инструктаж за запознаване с характеристиките на средствата, въвеждане на тяхната употреба на местата, за които са предназначени и начина на съхранение. Ще бъдат актуализирани знанията по ЗБУТ на работещите. Средствата ще бъдат монтирани на определените места и от 4-ти месец на проекта ще започне тяхното използване от работниците и служителите. |
202 782.14
|
0.00
|
Осигуряване на социални придобивки за работещите, чрез обособяване и оборудване на места за хранене и почивка в предприятието. : По Дейност 4 ще бъдат осигурени места за отдих и хранене съгласно нуждите на служителите в предприятието и изискванията в законодателството за физиологичен режим на труд и почивка. Режимът на регламентирани почивки, техният брой, продължителност и ред на ползване се определят от работодателя в съответствие с изискванията на Наредба № 15/1999 г.
Различните строителни дейности са свързани с тежка работа в стояща поза при излагане на работниците на лоши климатични условия. Много често те извършват трудови дейности в неблагоприятна работна поза - в тясно пространство, наведен, на колене, с натиск върху лакътя, с натиск върху китката, с натиск върху пръстите на краката, с ръце над ниво на раменете, клекнал, наведен, продължително седящ и т.н. Всички служители на фирмата прилагат физическо усилие в принудителна работа поза. Има изследвания, че при дейности с тежко и много тежко физическо натоварване (енергоразход над 5 kсаl/min) общото време за почивки по време на работа може да заеме от 25% до 50% от работния ден, което налага наличие на обособени и оборудвани места за почивка.
Целта на тази дейност е да се осигурят социални придобивки на работещите и да се подобрят условията за хранене и почивка на работните места, чрез обособяване на места за отдих и спазване на оптимален режим на труд и почивка.
Фирмата разполага с офис по договор за дългосрочен наем. В него има обособен кухненски бокс и прилежащо хигиенно-санитарно помещение. Помещението е оборудвано с офис обзавеждане и оборудване, като има обособен кът за отдих. Кухненският бокс е с приблизителни размери 6 кв.м., с инсталирани кухненски шкафове с мивка, но изцяло липсва кухненско оборудване. За служителите на фирмата, включително с административни функции - Инженер, строителство на сгради и съоръжения, Технически ръководител строителство, Инженер водоснабдяване и канализация, Технически сътрудник и Главен счетоводител е необходимо да се оборудва кухненското помещение, така че да може да служи по предназначение и да осигури необходимите условия за хранене.
За останалите работници на територията на строителните обекти фирмата е осигурила 2 мобилни контейнера с приблизителни размери 12 кв.м. всеки от тях. Контейнерите са с PVC дограма и частично обзавеждане - 1 шкаф, 1 бюро и 1 стол. Контейнерите са без кухненска част и санитарен възел и не осигуряват необходимите условия за хранене и почивка на служителите. Също така са крайно недостатъчни за всички работници, както на една работна площадка, така и на строителни обекти, които са на различни локации и на тях се изпълняват дългосрочни СМР по едно и също време.
За изпълнението на дейността е предвидено закупуване на оборудване и обзавеждане за кухненски бокс в офис, обзавеждане и оборудване на кухненска част за 2 налични контейнера и закупуване на 4 нови контейнера с оборудване и обзавеждане на кухненска част. Новите контейнери е необходимо да бъдат с минимална площ от 18 кв.м. всеки от тях с обособено хигиенно-санитарно помещение и кухненски мебели. Контейнерите ще бъдат оборудвани с климатици за осигуряване на оптимален и здравословен микроклимат и влагоуловители, които са средства за колективна защита, описани по Дейност 3.
Осигуряването на общо 6 контейнера за хранене и почивка на работниците е предвидено да посрещне нуждите на общо 30 работници на фирмата, които изпълняват дейности на територията на строителните обекти. Те могат да бъдат разпределени по 2 контейнера на минимум 3 обекта, които се изпълняват в едно и също време и са с продължителен срок на изпълнение. Контейнерите са мобилни, което позволява тяхното транспортиране до мястото на строително-монтажните дейности, така че да служат като места за отих, хранене, преобличане и затопляне/охлаждане при неблагоприятен климат при работа на открито. В бюджета не са заложени средства за транспорт до местата на СМР.
Закупуването на контейнерите и цялото предвидено обзавеждане и оборудване по Дейност 4 ще бъде изпълнено до края на 5-ти месец от проекта. |
71 924.66
|
0.00
|