Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в "Пристанище Бургас" ЕАД.: Настоящата дейност предвижда разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в “Пристанище-Бургас” ЕАД, изготвяне на „зелени“ карти за организация на работния процес на конкретните работни места, както и обучение на 139 заети в дружеството лица, насочено към внедряване на „зелените“ модели на организация на труд.
Дейността включва следните четири етапа, които се предвижда да се реализират в посочената логическа последователност:
1.1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики.
1.2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места.
1.3. Разработване и приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието.
1.4. Въвеждане и прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени.
ЕС работи усърдно за балансиране на икономическия растеж и необходимостта от опазване на околната среда и си е поставил предизвикателни цели за намаляване на емисиите на парникови газове, за увеличаване на енергийната ефективност и за насърчаване на възобновяемата енергия, както и за намаляване на отпадъците. Това от своя страна обуславя потребността от създаването на широк набор от зелени работни места — работни места, които допринасят за опазване на околната среда или за възстановяване до първоначалното й състояние, които опазват екосистемите и биоразнообразието или намаляват потреблението на енергия и суровини или намаляват отпадъците и замърсяването. Зелените работни места трябва да осигуряват безопасни, здравословни и приемливи условия на труд, за да се допринесе за интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж и да се отговори на целите за превръщането на Европа в първия климатично неутрален континент до 2050 г. в съответствие с целите на Парижкото споразумение.
Във връзка с това “Пристанище-Бургас” ЕАД си поставя за цел да включи в работния процес екологосъобразни дейности и да внедри нови екологични инвестиции, които неминуемо ще доведат до необходимост от въвеждане на нови „зелени“ модели на организация на работните места. В допълнение, като иновативна компания, “Пристанище-Бургас” ЕАД се стреми да изгради цялостна екологосъобразна („зелена“) фирмена култура и да мотивира екологосъобразното мислене на служителите и работниците.
“Пристанище-Бургас” ЕАД е компания, която работи активно в посока на постигане на целите за устойчиво развитие и е заложила ясни и измерими цели в безопасност и положително въздействие върху околната среда. Настоящият проект ще спомогне пряко за постигане на заложените цели. |
20 000.00
|
0.00
|
Закупуване на лични предпазни средства (ЛПС) и специално работно облекло за служителите на Пристанище Бургас" ЕАД: Дейността предвижда осигуряване на Лични предпазни средства и специално работно облекло за 113 служители на “Пристанище-Бургас” ЕАД, съгласно утвърдения списък на работните места и видовете видовете работа, при които се използват ЛПС, съгласно разпоредбите на чл. 17 от Наредба № 3 от 19 април 2001 г. за минималните изисквания за безопасност и опазване на здравето на работещите при използване на ЛПС на работното място.
“Пристанище-Бургас” ЕАД периодично се оценява професионалният риск, като се обвхащат всички длъжности и работни места, респeктивно чрез План програмите за минимизиране и контрол на риска се планират конкретни превaнтивни мерки, с постоянен характер или такива, изискващи бъдещо финансово бюджетиране. Оценени са физиологичните и психо - социални фактори на работното място, режимът на труд и почивка, факторите на работната среда, изискванията за оптимално поддръжане на производствените съоръжения и на колективните предпазни средства, използването на специални ЛПС и работно облекло. Работният процес е преценен като протичащ със средна до висока интензивност при различните длъжности, с ангажираност на вниманието и дълготрайната оперативна памет, с изисквания за прецизност и точност в изпълнението му. Основните рискови фактори на работната среда могат да бъдат обобщении в следните:
• работа на височина, в Ограничени пространства, по ел. съоръжения;
• работа с ръчни електро и механоинструменти;
• работа със Съоръжения с Повишена опасност и в Експлозивни зони, в близост до транспортни ленти и въртящи се съоръжения;
• експозиция на химичен фактор ( химични вещества и физико-химичен фактор прах),
• на физични фактори - шум, вибрации, йонизиращи и нейонизиращи лъчения (Електромагнитни полета),
• динамичен производствен микроклимат,
• физиологични фактори при полагане на ръчен, автоматизиран и умствен труд,
• физическо натоварване, ръчна работа с тежести,
• работа с контролни панели за управление на съоръженията или с компютърни системи, използващи специфични програмни продукти.
Към 31.12.2023г., общият брой на заетите лица в „Пристанище Бургас“ ЕАД е 139 души. Общия брой лица, на които се полагат ЛПС по Приложение № 4 от действащия Колективен трудов договор са 113 – това съответства на заложеното в Приложение V_Информация за ЛПС от проекта по процедура „Адаптирана работна среда“, с уточнението че каска ударозащитна не се полага на ръководител звено „Информационни технологии и мрежи“, т.е. на останалите 112 лица се полага каска. Тъй като през месец март 2023г., съгласно срока на износване (който е 5 години) са закупени каски със същите характеристики на 30 работника ( 19 на длъжност пристанищен работник/механизатор и 11 на длъжност кранисти ) по проекта е предвидено закупуване на 82 броя защитни каски за останалите работници и служители. По този начин напълно отговаряме на изискванията в Условия за кандидатстване, че "Заложените за закупуване ЛПС и специално работно облекло, следва: да отговарят на точния брой на заетите към момента на кандидатстване лица по длъжности, които ползват средствата за защита и да бъдат планирани, съгласно срока за износване в Списъка на работните места и видовете работи, при които се използват ЛПС и специално работно облекло, за периода на изпълнение на проекта.“ До изтичане срока за изпълнение на дейностите – 31.12.2027г., посочените 30 бр. каски, все още ще бъдат в гаранционния срок на годност . Срокът на износване, заложен в Списъка по Приложение № 4 от действащия Колективен трудов договор е записан „до срока на годност“ тъй като съществуват разлики в сроковете на годност на различните видове защитни каски, съобразно материала от който са изработени и от условията при които се използват. При нормална експлоатация и при извършване на регулярни проверки от органа по БЗР, също е възможно, да се констатира изхабяване на ЛПС преди да е изтекъл срокът на износване, като в този случай, работодателят заменя съответното ЛПС с ново. |
59 478.75
|
0.00
|
Осигуряване на средства за колективна защита - ергономични работни столове: В рамките на настоящата дейност се предвижда и закупуване на 10 броя специализирани ергономични работни столове (тип седалки) за кранистите (позиционизирани в кабинките на крановете), както и на 45 ергономични работни столове (позиционирани в работните помещения), които могат да се регулират според индивидуалните особености на работещия и така да се избегне работа при неудобна работна поза.
Чрез изпълнението на настоящата дейност ще намалеят професионалните заболявания заради постоянно повтарящите се движения, продължителните статични пози (седяща работна поза), особено за работата като кранист в кабинката на крана целодневно.
Стандартните офис столовете много често принуждават гърба да заеме нездравословна форма, което води до вредно натоварване на мускулно-скелетната система. Ситуацията при служителите на длъжност кранист, които прекарват целия работен ден седнали в кабините на крановете се засилва от към неблагоприятни фактори, защото те дори нямат възможността толкова често да стават за разлика от служителите в работните помещения в базите. Именно поради тази причина инвестицията в ергономични столове/седалки за кранистите е от изключително значение за постигане на безопасни условия на труд. Сегашното състояние на столовете/седалките в кабините е меко казано незадоволително, отдавна амортезирано, повече от функциите за наместване на определена поза на седящия не работят и не отговарят на новостите относно постигане на ергономичност на лумбална част и осигуряване на нужната опора за гърба.
Целта на въвеждането на ергономичните изисквания към работното място, е да се намали броя и тежестта на мускулно-скелетните увреждания (MSI) и травми, причинени от експозицията на рисковите фактори. MSI са увреждания и заболявания, които засягат мускулите, сухожилията, връзките, нервите и другите меки тъкани, ставите на шията, горните крайници (раменете, ръцете, китките, пръстите), долните крайници (колене, бедра, стъпала). Всички те могат да доведат до затруднение в движенията или до трайна инвалидност, ако не се вземат мерки. Особен проблем и повод за загриженост сред служителите, предизвикват болките в шията, горните крайници и гърба, предвид еднообразния статичен и интензивен характер на тяхната работа.
Спазването на изискванията на ергономията осигурява оптимизация на съвременните трудови процеси, като по този начин се гарантират не само здраве и безопасност при работа – задачи на техническата безопасност и управлението на риска, но се създават и условия за психофизиологически комфорт, удовлетвореност, спокойствие, мотивираност и активност, трайно желание за професионално развитие и се постига крайната цел на ергономията за социална и личностна ефективност от трудовата дейност.
При специализираните работни столове ергономичната лумбална част и облегалката осигуряват нужната опора за гърба и поддържат естествената S-образна извивка на тялото, така че служителят да има по-здравословно и по-комфортно изживяване по време на работа. Лумбалната опора на облегалката може да се регулира във височина, така че да можете да намерите правилната опорна зона за тялото.
Предвидените ергономични работни столове за служителите в “Пристанище-Бургас” ЕАД целят да насърчат добрата стойка и неутралното положение на тялото, чрез възможността за адаптиране към човека, който ги използва, съобразени с физиологичните и ергономичните изисквания за осигуряване на нормално протичане на работния процес и за отстраняване или намаляване на риска за здравето при изпълнение на трудовата дейност.
Реализирането на настоящата дейност ще доведе до усъвършенстване и надграждане на условията на труд в “Пристанище-Бургас” ЕАД и ще подобри професионалния и здравния статус на работната сила чрез осъществяване на превантивен контрол на рисковете за здравето и безопасността на работното място. |
74 275.00
|
0.00
|
Осигуряване на социални придобивки за заетите лица, включително ремонт и оборудване на място за хранене и почивка, вкл. прилежащи съблекалня, тоалетна и баня в "Пристанище Бургас" ЕАД: Като социално отговорна компания "Пристанище Бургас" ЕАД работи по начин, чрез който има възможност да добави допълнителна стойност към своите дейности. При работа с наложен ритъм, монотонност и принудителна работна поза, определена трудова норма и при сменна работа, работодателят е длъжен да разработи физиологичен режим на труд и почивка (ФРТП), който спомага за запазването на здравето и работоспособността на работещите лица. Почивките по време на работа са специално организирани и регламентирани от работодателя периоди на пълно прекъсване на дейността по време на работния ден (работната смяна), които се използват от работещите за отмора и възстановяване от въздействието на факторите на работната среда и трудовия процес и са част от работното време. Освен безопасни и здравни условия на труд, компанията се стреми да осигурява адекватни места за хранене, отдих и почивка на служителите си.
Към настоящия момент компанията разполага с помещения, които са предвидени за такива, но поради незадоволителните условия не са годни да се използват. Те представляват две преходни стаи ( едната със статут на стая за почивка и хранене, а другата със статут на съблекалня, както и към тях прилежащи тоалетна и баня, отделни помещения). Но до този момент никога не са използвани по предназначение, тъй като не са отговаряли на изискванията,
В рамките на настоящата дейност "Пристанище Бургас" ЕАД предвижда осигуряване на социална придобивка за работниците – Място за хранене и почивка, вкл. прилежащи съблекалня, тоалетна и баня. Предвиден е текущ ремонт на помещенията в база на "Пристанище Бургас" ЕАД. Ремонтните дейности включват:
• Подмяна на ВИК инсталация
• Подмяна на Ел.инсталация, вкл.ел.ключове, LED осветителни тела за помещенията
• Подмяна на подови повърхости общо 48 кв.м.- изравнителна мазилка, монтаж на теракот и подови сифони.
• СМР дейности по стени и тавани – изкърпване, шпакловка, грундиране и боядисване с латекс – 195 кв.м
• Подмяна на врати - 4 бр.
• СМР дейности в санитарното помещение, включващи полагане на фаянсова облицовка на височина 2 м - общо 28,50 кв.м.
• Доставка и монтаж на: мивка – 2 бр., моноблок – 1 бр., смесителна батерия – 2 бр., душ батерия – 3 бр., бойлерно табло и бойлер – 1 бр., венилатор – 4 бр.
Предвидените СМР ще отговарят на релевантните стандарти и в резултат на изпълнението им помещението ще може да изпълнява предвидените функции. Посоченото помещение е в незадоволително общо състояние и се нуждае от предвидения ремонт, за да прибодобие подходящ приветлив вид и да се създадат необходимите условия за по-добра социализация на персонала, както и да им се предостави адекватно място а хранене и почивка, вкл. прилежащи съблекалня и тоалетни помещения. По настоящия проект не се предвижда обзавеждане, то е отговорност след приключване на проекта на ръководството на "Пристанище Бургас" ЕАД - компанията ще осигури необходимото оборудване.
Предвидените разходи за Строително-монтажни работи по настоящата дейност по осреднени стойности на офертата възлизат на 37 723,71 лв., което надвишава допустимите 15% разходи за СМР. Ето защо за целите на проекта и за спазване на цитираното ограничение, в бюджета се залага само допустимата стойност в размер на до15% от преките разходи, а именно: 23 500 лв. Останалата част ще се финансира за сметка на кандидата "Пристанище Бургас" ЕАД.
Допълнително, за ефективното функциониране на мястото за отдих и хранене на работниците се предвижда и закупуване на 2 броя самостоятелни климатици тип моноблок ( с едно външно и едно вътрешно тяло) за подържане на благоприятен микроклимат в помещенията. За целите на проекта, заложените климатици са ДМА ( НЕ ПРЕДСТАВЛЯВАТ интегрирани климатични системи с централизиран контрол, имащи VRF/VRV функция, включващи едно или няколко външни тела, трайно прикрепени към сградата, и вътрешни тела, които са свързани с обща тръбна мрежа).
Предвидената обща стойност на 2-та броя климатици е 3 895,17 лв.
|
27 395.18
|
0.00
|