Дейност 1 „Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятията. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд.“ : Целта на дейността е да подпомогне адаптирането на заетите лица от целевата група /8 човека/ и на дружеството към новите предизвикателства, свързани с осъществяване на климатично неутрална икономика и променящите се модели на работа, чрез преход към "зелени" работни места.
Дейността е насочена към въвеждане на „зелени“ модели на организация на работните процеси в "Пастили" ООД, които да доведат до повишаване на ресурсната ефективност и намаляване въздействието върху околната среда. Тази дейност е пряко свързана с осъзнатата необходимост от въвеждане на нови модели и добри практики за оптимизиране на работните процеси така, че да се намалят разходите за ресурси, генерирането на отпадъци, респективно прякото или непряко негативно въздействие върху околната среда. Фирмата се стреми към бъдещо налагане на стандарти за екологична и социална отговорност и изпълнението на тази дейност е стъпка в тази посока.
През 2023 г. бяха внедрени високотехнологични ДМА, които ще позволят както увеличаване на производствения капацитет, така и внедряване на кръгови и по-ресурсно ефективни модели. Но дори това не е достатъчно. Налице са проблеми в управление на ресурсите и ефективността на процесите (по-голям брак от планираното, по-чести повреди и престой на машините). Липсва и цялостна система за контрол и управление на индивидуалното поведение на работещите за постигане на по-висок екологичен стандарт на производството и повишаване устойчивостта на предлаганите продукти.
За това, посредством настоящата дейност, ще бъдат въведени нови „зелени“ модели на организация на работните процеси свързани с:
- въвеждане на промени в организацията на работа за включване на екологосъобразни дейности в конкретни работни процеси и на определени работни места;
- изграждане на цялостна екологосъобразна („зелена“) фирмена култура и мотивиране на екологосъобразното мислене на служителите;
Зелените модели ще бъдат свързани с оптимизиране на начина на организация и планиране на работните задачи, с цел намаляване на потреблението на електроенергия (посредством оптимизирано натоварване на машините и другите консуматори), оптималното използване на материали и суровини, правилно разпределение и управление на времето, минимизиране на отпадъците и правилното им третиране, и др.
Дейността включва следните четири етапа, които са задължителни и се реализират в посочената логическа последователност:
1.1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики.
1.2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места.
1.3. Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието.
1.4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени.
Изпълнението на дейността ще доведе до установяване на ефективни инструменти за „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, както на индивидуално, така и на фирмено ниво. |
1 280.00
|
0.00
|
Дейност 2 "Осигуряване на превенция и профилактика на „бърнаут“ на работното място и „ефекти от COVID пандемията върху менталното здраве“ - психологическа подкрепа": Настоящата дейност е необходима за постигане на заложените цели.
Дейността има за цел да се предостави ефективна психологическа подкрепа на заетите лица на "Пастили" ООД в контекста на работното място, чрез придобиване на нови знания и умения. Фокусът ще бъде върху превенцията и управлението на стреса и професионалното прегаряне (бърнаут) върху менталното здраве на работещите 8 човека - целева група по проекта.
Етапи за изпълнение на дейността:
1. Анализ и оценка: Извършване на анализ на текущата работна обстановка и факторите, които могат да влияят на менталното здраве на работещите в "Пастили" ООД. Оценка на нивото на стрес и риска от професионално прегаряне (burn out/бърнаут). Включване на стандартизирани инструменти за оценка, като например Maslach Burnout Inventory (MBI) за измерване на бърнаут. Идентификация на организационни фактори, които могат да допринасят за бърнаут, като например неясни очаквания, липса на ресурси и неадекватна управленска подкрепа. Събиране на обратна връзка от участниците - служители на дружеството по отношение на организационните политики и практики.
2. Прилагане на методи и техники за управление на професионалния стрес, разпознаване на прояви на "бърнаут" и ранна превенция: Разработване на обучителни материали, които могат да бъдат: презентации, упражнения за самопомощ и рефлексия, групови тестове за оценка на нивото на стреса и превенция на бърнаут; симулационни и/или ролеви игри, които позволяват на участниците да изпитат и управляват стресови ситуации; информационни листи с практични съвети, свързани със справяне на стреса и превенция на бърнаут; групови дискусии за свободно и безопасно обсъждане на стресовите фактори и техния ефект за достигане до бърнаут. Акцентът ще бъде поставен върху ефективните методи и техники за управление на стреса, приложими в конкретния работен контекст на "Пастили" ООД.
3. Организиране и провеждане на групови сесии с максимален брой участници до 10 лица, фокусирани върху профилактика и управление на стреса; Те ще включват елементи като ролеви игри и обмяна на опит. Участниците ще бъдат запознати с подходящи методи и техники за управление на професионалния стрес, съответстващи на естеството на трудовите процеси в "Пастили" ООД.
Справянето с "бърнаут" не е статичен процес. В тази връзка дейността ще е изпълнена по начин, който осигурява устойчивост по отношение на инструментите за справяне със стреса на работното място и превенцията на "бърнаут", с цел работниците и служителите на "Пастили" ООД да могат да ги използват и прилагат на практика по време на целия им трудов стаж в дружеството. |
1 280.00
|
0.00
|
Дейност 4. "Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд.": Дейността е необходима за постигане на заложените в проекта цели и има за цел повишаване степента на колективна защита в предприятието, чрез изпълнение на препоръките на СТМ, базирани на оценката на риска и утвърдената годишна програма с мерки за минимизиране на рисковете на работните места. След направени замервания от СТМ, са установени несъвършенства в осигурената работна среда и са отправени следните конкретни препоръки, с мерки по отстраняването им:
1. Подобряване на микроклимата в работните и производствените помещения:
"Пастили" ООД разполага със собствен сграден фонд, в който осъществява основната си производствена и икономическа дейност. В основния производствен цех за медени продукти, както и в останалите по-малки помещения с различна функционалност, в които се извършват допълнителни производствени, логистични и административни дейности, отоплението е решено с калорифери, охлаждане няма, а в други - няма нито отопление, нито охлаждане. Калориферите отопляват общия обем на съответното помещение неравномерно, водещо до съществени температурни разлики в отделните му части. Също така лесно прегряват и трябва да бъдат спрени, за да се охладят. Работата с тях изисква и физически контакт с уреда, който може да предизвика опарване, изгаряне или удряне от ток на работниците, които боравят с тях. Няма осигурена климатична инсталация, през летния сезон температурите са близки до максимално граничните стойности, което определя необходимостта от внедряване на адекватни мерки за подобряване на условията на труд. В тази връзка, за подобряване на микроклимата в тези помещения, с цел превенция на заболявания, СТМ е направила предписание те да бъдат климатизирани с климатици. Предвидените за закупуване климатици са обикновени инверторни, които се монтират на стена/под/таван и се включват в ел. мрежата. Мощността на климатиците е съобразена с отопляемата площ на съответното помещението в квадратни метри, с цел получаване на най-оптималната работна температура и превенция на простудни и др. заболявания.
8 бр. климатици ще бъдат поставени в следните помещения, като средства за колективна защита и разпределени по бройки, според броя и разположението на работните места в съответното помещение, съобразено с общия обем за отопление/охлаждане, както следва: работно помещение 1, сграда І - 2 бр.; офис управленски състав - 1 бр.; офис оперативен състав -1 бр.; работно помещение 2, сграда ІІ - 2 бр. и работно помещение 3, сграда ІІ - 2 бр.
Изборът на климатична техника е извършен на база на техническите характеристики на уредите, работните помещения с бройките работни места, които ще обслужват от гледна точка на общия обем на съответното помещение, безопасността им при експлоатация и добавената им стойност като следва:
- нисък шум - намаляват шумозамърсяването в работните помещения и осигуряват по-комфортен микроклимат за работниците;
- здравословно въздействие - разполагат с въздушен филтър, отстраняващ праха;
- нощен режим - когато климатикът е в нощен режим, стайната температура се настройва автоматично за по-голям комфорт и енергоспестяване - ресурсна ефективност;
- дистанционно управление - позволява да се управлява уредът без директен контакт на работника с него;
- напълно затворено вътрешно тяло, без външни нагревателни елементи;
- наличие на електронна защита в случай на авария.
Бройките на климатиците съответстват както на броя на работните помещения, така и на техния размер, с цел максимална ефективност. |
60 415.00
|
0.00
|
Дейност 5. Осигуряване на социални придобивки за работещите, вкл. ремонт и оборудване на места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията и др. : Целта на социално битовото обслужване е подобряване бита нa работниците и служителите, повишаване на удовлетвореността им от работата, която извършват, а това, от своя страна, води и до повишаване качеството на трудовия процес и съответно увеличаване на ефективността и производителността на труда. Също така рефлектира върху усилията да се задържи работника на работа при съответния работодател. "Пастили" ООД разполага със собствен имот с две сгради на една локация – сграда I и сграда II, съдържащи складове, работни и помощни помещения за осъществяване на основната дейност - производство на храни. Към момента никоя от двете сгради не разполага с помещение за хранене. Наличието на такова помещение в производствените фирми е от изключителна важност за работната обстановка и ефективността на персонала. Подходящите условия за хранене допринасят за по-доброто здравословно състояние на работниците, намаляване на стреса и подобряване на продуктивността и удовлетвореността на персонала. Работещите в производството и служителите - общо 8 човека (ЦГ) ще бъдат преки бенефициенти на социалните придобивки по проекта. Регламентираните почивки за възстановяване е целесъобразно да се прекарват по възможност извън работните помещения в т. ч. в стаи или кътове за почивка, обзаведени съгласно изискванията на ергономията, промишления дизайн и характера на труда, или навън, в зависимост от сезона. Съгласно НАРЕДБА №15 от 31.05.1999 г. за условията, реда и изискванията за разработване и въвеждане на физиологични режими на труд и почивка по време на работа, регламентираните почивки по време на работа се провеждат извън работното място в специално обзаведени помещения или площадки (зони за почивка или рекреационни възли). Работодателят осигурява подходящи места за почивка в зависимост от условията на труд, вида на регламентираните почивки, възрастовия състав на работещите, състоянието на санитарно-хигиенните условия в производствените помещения.
В тази връзка дружеството ще осигури следните социални придобивки за целевата група:
1. Помещение за хранене с обособена зона за релаксация, неформално общуване и отдих. Към него ще има обособено санитарно-хигиенно помещение - съблекалня с баня, наложителни, поради спецификата на производството на медени продукти. Работниците използват работно облекло и върху него еднократни покриващи манти и бонета. При излизане от производството задължително трябва да ги съблекат, тъй като по производствените стандарти не могат да излизат извън производствената зона с работното им облекло и да се връщат с него отново. Необходимото минимално оборудване за функционирането на помещението за хранене ще бъде закупено по проекта. Това са: трапезна маса - 2 бр., трапезен стол - 8 бр., хладилник - 1 бр., микровълнова фурна - 1 бр., абсорбатор - 1 бр., съдомиялна машина - 1 бр. котлони - 1 бр., кухненски шкафове - 15 бр, климатик - 3 бр. Те ще бъдат използване за сядане при хранене, съхранение и претопляне на храната, измиване и съхранение на кухненската посуда.
Също така за помещението за хранене се предвижда извършване на основен ремонт за преустройство на съществуващо неизползваемо помещение в стая за хранене. То е с площ от 18 кв. м., а като общо разположение се намира в средата на сградата. Състоянието му в момента е циментова замаска на пода, гипсова замаска на стени, двойно висок таван, стара ел. инсталация с общо 2 силови контакта и 1 бр. таванно осветление за цялото помещение. Липсва врата. Подовите и стенните покрития са стари, на места напукани и излющени. Част от ел. инсталацията не работи. Основният ремонт не изисква СМР, за които е необходима процедура по проектиране, както и строително разрешително. СМР дейностите ще се състоят от следните позиции:
Продължава. |
54 523.50
|
0.00
|
Дейност 4. "Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд" - продължение: Продължение!
2. Осигуряване на стабилни и ергономични работни столове:
Служителите и работниците в дружеството ползват стари столове, които не отговаря на съвременните изисквания за ергономия. След направени замервания от СТМ, са установени несъвършенства в осигурената работна среда и са отправени следните конкретни препоръки, с мерки по отстраняването им: Осигуряване на стабилни работни столове за административния и производствен персонал, които да позволяват свобода на движенията и удобна работна поза, седалката и облегалката да се регулират на височина и наклон, с опора за краката, където е приложимо. Наличните към момента столове не са стабилни, не се регулират и не позволяват удобна работна поза, като същевременно работниците трябва да прекарват над 7 часа от работния си ден принудително седнали върху тях, за да могат да извършват преките, за дейността, си действия.
За целта ще се закупят 8 бр. ергономични столове, разделени в две категории - 4 бр. офис стола и 4 работни стола за работните места в производството (на машини и съоръжения и работа с видеодисплеи) на "Пастили" ООД . Изпълнението на тази част от дейността ще доведе до следния ефект: редуциране на неблагоприятните здравословни проблеми на служителите, свързани с повишено кръвно налягане, болки в мускулите, недобра подвижност на главата, лесна уморяемост, главоболие, загуба на концентрация и нежелано неврологично дразнене, рефлектиращо в патологично увреждане тонуса на мускулатурата, в следствие на статичната работа и многочасово ползване на компютър/или машина в седнала поза. Изборът на ергономични работни столове ще бъде съобразен с изискванията на Норми за физическо натоварване на работниците и хигиенно-физиологични и ергономични изисквания за рационална организация на работното място и трудовите процеси №05 и Приложение към чл. 4, ал. 1 на Наредба №7/2005 г. |
0.00
|
0.00
|
Дейност 4. "Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд" - продължение : Продължение.
3. Осигуряване на чисти подове в производствените помещения, които да позволяват свободното и безопасно придвижване на работници и служители, без риск от залепване и падане:
Спецификата на работа в "Пастили" ООД изисква използване на изходни медени суровини - пчелни пити. Въпреки съществуващата система за съхранение и транспортиране на изходните суровини, полуфабрикатите и готовата за пакетиране продукция, части от тях, падат по подовите покрития в производствените и складовите помещения на дружеството. Подовите настилки са тип "саморазливен под", която отговаря на изискванията на GMP (Добри производствени практики) за хранително-вкусовата индустрия. Въпреки добрите му характеристики на механична устойчивост, устойчивост на абразия, киселини и основи, устойчивост на бактерии и гъбички, по пода полепва мед и медени деривати. В резултат подовите покрития стават лепкави, с висока степен на опасност от залепване на обувка и евентуална травма. Към настоящия момент фирмата решава този проблем частично като е ангажирала помощен персонал за ръчно почистване на подовите покрития с парцали и специални препарати, което е ниско-ефективно и създава предпоставки за падания на персонала. Парцалите почистват натрупаните медени продукти само повърхностно, като натискът върху пода зависи изцяло от физическото усилие на почистващия работник. Като се вземе под внимание, че почистващият персонал е съставен само от жени, то силата на отмиване с парцал е ограничена. Работниците се придвижват от едно производствено помещение в друго - между производствените, складовите, опаковъчните и др. помещения. Също така се осъществява и вътрешен транспорт на готовата продукция на транспалетни колички при преминаване на един меден продукт от една операция към друга, за окачествяване и опаковка, за складирани или за експедиция. Служителите, които оперират с транспалетните колички често имат намалена видимост на подовете и трябва да внимават да не паднат.
За да бъде решен ефективно така идентифицирания проблем на служителите на дружеството - целева група по проекта, трябва да бъде закупено и въведено в експлоатация специализирано оборудване - машини за почистване на индустриални подове - 2 бр. Те изпълняват комплексна обработка на подове – метене и мокро почистване дори и при извънредно тежки условия на замърсяване на подовите настилки. Машините са изцяло решени в много здрава конструкция. Снабдени са с мощни двигатели в няколко изпълнения – батерия и ел. захранване. Системата за регулиране положението на миещите четките осигурява работен натиск върху пода от повече от 50 кг.; Характерните особености са: голяма производителност, гарантирана от голямата работна ширина на миещия и метящия модул, съчетани с висока работна скорост, плюс обемни резервоари за почистващ разтвор; контейнерът за събиране на отпадъците при метенето е с голям капацитет, с което се увеличава оперативното време за работа с машините при един пуск. Осигурен по-добър натиск, сцепление и съответно контрол върху управляемостта на машината прави процеса на почистване силно ефективен, независимо от степента на замърсяванията и площта, която се обработва. Почистването на подовете с тези машини ще доведе до по-чисти подови настилки, които са по-безопасни, с намалена степен на лепкавост, като по този начин ще се превентират евентуални травми на ЦГ, причинени от залепване и падане. |
0.00
|
0.00
|
Дейност 5. Осигуряване на социални придобивки за работещите, вкл. ремонт и оборудване на места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията и др. - продължение: Продължение.
- Поставяне на окачен таван - той ще позволи намаляването на височината на помещението с цел неговото ефективно отопление и охлаждане, спомагащо за постигане на оптимален микроклимат, както и ще повиши общата хигиена на помещението;
- Поставяне на подова настилка /плочки/ - ще увеличи значително общата хигиена на помещението и ще го направи безопасно за придвижване;
- Доставка и монтаж на вътрешна врата - ще позволи контролиран достъп до помещението, както и ще служи за топло и шумо изолация;
- Доставка и монтаж на осветление - системата за осветление включва необходимите осветителни тела и електрическа инсталация, както и ключ и контактор за табло.
Санитарно-хигиенно помещение - съблекалня с баня към стаята за хранене ще служи за нейното активно използване, т. к. работниците трябва да съблекат облеклото си, да вземат душ и да облекат чисто работно облекло всеки път като напуснат производствените помещения. С цел ефективност на почивката и пестене на време, двете помещения ще са в непосредствена близост едно до друго. За функционирането на съблекалнята с баня ще бъдат закупени 16 бр. гардероби - по 2 бр. за всеки работник от ЦГ, едно за оставяне на използваното облекло и едно за чистото облекло. Те ще бъдат разположени по логиката на ползване на помещението - влизане, събличане, къпане, обличане, излизане. Бройката им е съобразена с броя на работниците, които ще ги ползват и нуждите на ЦГ, които ще обслужват. Ще бъдат поставени климатици - 3 бр., които ще подобрят микроклимата на двете помещения и ще дадат нужната благоприятна температура. Също така се предвижда и извършване на основен ремонт на съществуващото помещение от 36,5 кв. м. за превръщането му в съблекалня с баня. Състоянието на помещението в момента е циментов под, варова мазилка по стените, двойно висок таван, стара ел. инсталация с един централен източник на осветление на тавана. Голямата част от подовите и стенните настилки са напукани, олющени и амортизирани, напълно липсват врати и санитария и оборудване за баня. СМР предвижда сваляне на височината на тавана с окачен таван, монтаж на външна и вътрешна врата, монтаж на оборудване за баня, монтаж на осветление.
Изпълнението на тази част от дейността ще доведе до преки положителни ефекти за работниците в производството на "Пастили" ООД - 8 човека - целева група по проекта, като осигури сигурна среда и комфорт за преобличане/къпане и ползване на социалната придобивка - помещение за хранене и почивка най-пълноценно.
2. Външна преместваема беседка - 1 бр. - производството на медени продукти се осъществява в промишлените сгради на дружеството с ограничена естествена светлина. Значителната част от работния ден работниците прекарват вътре в тези помещения, което има отрицателно влияние върху тяхното физическо и психическо здраве. Недостигът на слънчева светлина води до недостиг на витамин D, което засяга здравето на костите, функциите на имунната система и повлияе на настроението. Продължителното прекарване в затворени индустриални помещения също така нарушава циркадния ритъм на организма, негативно влияе върху съня, намалява мотивацията, фокуса и производителността. За да се справи с този идентифициран проблем на ЦГ, фирмата планира да закупи преместваема външна беседка, която ще бъде разположена на открито, в дворното място на фирмата, близо до работните помещения. Тази беседка ще предостави на работниците и служителите възможността да се насладят на слънце и свеж въздух по време на регламентираните почивки, да изпият кафето си, да хапнат на обяд или да провеждат неформални разговори, като това ще допринесе положително за общото им физическо и психическо здраве.
Социалните придобивки ще повишат степента на общата удовлетвореност на целевата група от работната среда и ще допринесат за устойчивостта на работните им места, както от гледна точка на години работа при един работодател, така и продължителност на труда до и след пенсионна възраст. |
0.00
|
0.00
|