Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятията. Изготвяне на
„зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели
на организация на труд.: Дейността е в пълно съответствие с целите заложени в Европейската зелена сделка, с която държавите-членки на ЕС си поставят за цел до 2050 г. да постигнат пълна климатична наутралност. Част от Зелената сделка е "План за действие относно кръговата икономика", който включва въвеждането на по-ефективна политика в областта на повторната употреба на ресурсите. Целта на ЕС е до 2030 е 50% от генерираните отпадъци да бъдат повторно оползотворени. Допълнително е планирано да се въведат различни модели за разделно събиране на отпадъците на обществени места и на регионално ниво.
Именно спазвайки посочените цели на ЕК е разработена и настоящата дейност, която ще допълни съществуващите "Вътрешни правила за организиране управлението на отпадъците в "ДКЦ 5 - Пловдив" чрез провеждането на анализ на дейностите и процесите в дружеството. В програмата е включено безопасното управление на биомедицинските и медицинските отпадъци, което е от основно значение за общественото и екологичното здраве. Предаването на опасните отпадъци, генерирани от медицинската дейност се осъществява на база сключени договори с транспортни фирми за предаване на отпадъците за последващо третиране. Установено е, че между 75 % и 90 % от отпадъците, генерирани от доставчиците на здравни услуги, са сравними с битовите отпадъци и обикновено са "неопасни" . Те произхождат предимно от административните, кухненските и домакинските функции в здравните заведения и може да включва също отпадъци от опаковки и отпадъци, генерирани по време на поддръжката на сградите на здравните заведения. Останалите 10-25 % от отпадъците от здравеопазването се считат за "опасни" и могат да представляват различни рискове за околната среда и здравето.
Дейността ще включва следните четири етапа, които ще се реализират в посочената логическа последователност:
1.1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики.
1.2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на
„зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места.
1.3. Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието.
1.4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени.
Чрез въвеждането на екологосъобразни практики в цялостната организация на работа в "ДКЦ 5- Пловдив" насочени към изпълнение на дейности за корпоративна социална отговорност със „зелена“ насоченост. Да се мотивира всеки служител към прилагане на екологосъобразно поведение по време на работа, както и чрез чрез информационни материалиили се цели да се създаде култура за пестене на ресурси и отговорно екологично поведение.
|
17 332.64
|
0.00
|
Осигуряване на превенция и профилактика на „бърнаут“ на работното място и „ефекти от COVID пандемията върху менталното здраве“ - психологическа подкрепа.: Осъществяването на тази дейност е от ключово значение за медицинският персонал на "ДКЦ 5- Пловдив". През последните близо 3 години COVID пандемията се отрази най-съществено като психологическо натоварване при заетите в сектора на общественото здравеопазване. Работещите в сектора трябваше да се справят с високо рискова и непредвидима ситуация и да осигурят най-доброто лечение за пациентите в различни направления. Натоварването беше над обичайното и ситуацията на пандемия изискваше от медицинските работници висок професионализъм и работа при рискови обстоятелства. Всичко това допринася и за повишени нива на стрес на работното място и необходимост от превенция и оценка на състоянието на "бърнаут" сред служителите на "ДКЦ 5- Пловдив".
Множество изследвания в последните години показват необходимостта "бърнаут" да бъде поставян сред водещите професионални рискове. Резултатите от международните, в т.ч. и европейските проучвания, са изключително тревожни. Над 37% от заетите в Европа са подложени на повишен стрес на работното място, а около 20% имат констатирани проблеми с психичното здраве и други симптоми, дължащи се на възникване и развитие на бърнаут. Прогнозите на СЗО и МОТ очертават значително нарастване на проблемите с психичното здраве на работното място в следващите 10-15 години. В България са провеждани частични проучвания на разпространението на бърнаут, предимно при заетите в сферата на образованието, здравеопазването и социалните услуги и на служителите в правоохранителните и правораздавателните органи. Резултатите показват, че почти всеки трети работещ в тези сектори е засегнат в една или друга степен от бърнаут.
Допълнително е установено, че Бърнаут-синдрома е характерен за сектори като образование, здравеопазване, търговия, услуги и сигурност. Най-уязвими са професионалните групи, в които се работи с хора - лекари, учители, социални работници и др.
В резултат на проведени изследвания от организаци специализирали в психологическата подкрепа е установено, че "Бърнаут“ синдромът се проявява най-често в помагащите професии. Това са групи, в които се работи с хора – лекари, психотерапевти, учители, полицаи, социални работници. Той е силно изразен и при професии, които са пресиращи с изисквания за високи резултати – мениджъри, лекари, студенти.
Именно поради изброените фактори изпълнението на тази дейност ще осигури оценка на всички 104 заети служители и определянето на мерки, които да бъдат приложени към всяка една от съответните групи длъжности. Предвидените мерки ще бъдат насочени към индивидуална и групова психологическа подкрепа. Индивидуалната подкрепа ще се реализира посредством личностна диагностика и психологическо консултиране. Диагностиката има за цел да установи конкретните личностни особености на всеки от работещите, за да може да се подпомогне по ефективно тяхната адаптация и да се оптимизира организацията на труда според индивидуалния капацитет и особености на всеки служител. Консултирането ще подпомогне работещите да преработят налично напрежение, стрес и негативни изживявания в ефективни поведенчески модели, които да им помогнат да са по удовлетворени и мотивирани в своята работа. За да се имплементират в организацията новите поведенчески модели, ще се проведат групови обучения за създаване на подобряване на взаимоотношенията и за формиране на позитивна колективна среда и подкрепа.
|
17 332.64
|
0.00
|
Закупуване на лични предпазни средства (ЛПС) и специално работно облекло(СРО): Планираните мерки за ЛПС, са в пълно съответствие с разпоредбите на чл. 17 от Наредба № 3 от 19 април 2001г. за минималните изисквания за безопасност и опазване на
здравето на работещите при използване на ЛПС на работното място, с Утвърдена програма за минимизиране на риска, както и със Списъка за специалното работно облекло и лични предпазни средства. На база на посочените документи и направен анализ на нуждите в дружеството са изготвени мерките в настоящата дейност.
Планирано е да се закупят ЛПС и специално работно облекло с по-висок клас на защита от съществуващите до момента. С това се цели да се постигне по-добро ниво на защита за служителите на "ДКЦ 5 - Пловдив". Дейността е ключова за проекта с оглед предмета на дейност на кандидата и повишеният риск за здравето на работещите свързани с излагането на йонизиращи лъчения, както и риск от зарази по въздушно-капков път. С оглед подобряване условията на труд са планирани средства, които гарантират максимална защита от редица рискови фактори за специфичните категории длъжности.
Законът за здравословни и безопасни условия на труд (ЗЗБУТ) въвежда в националното законодателство Рамковата директива на ЕС 89/391/ЕЕС. Съгласно нея, работодателите са длъжни да осигуряват на работещите безопасни и здравословни условия на труд, да оценяват рисковете и да предприемат практически мерки за опазване на здравето на работещите, да регистрират трудовите злополуки, да осигуряват информация и обучение, да консултират служителите и др. С Наредба №7/23.09.1999г. са поставени основните принципи и елементи на Рамковата директива: “Трудовата дейност се осъществява така, че да предотвратява или ограничава всяко неблагоприятно въздействие, произтичащо от характера и организацията на работа, използваната технология, работното оборудване, работното място и трудовия процес и да осигурява оптимални условия на труд, висока работоспособност, ефективност и удовлетвореност”. Организмът на човека е подложен на постоянно въздействие, на множество изменящи се фактори на околната и работна среда. При неспазаве на изискванията за правилна организация на труд, нарушаване на работните процеси и изискванията за безопасност и здраве, могат да възникнат проблеми създаващи риск от развитие на дискомфорт и професионални заболявания сред работещите. Работната среда включва голям брой фактори, които в някои случаи могат да създадат условия за неблагоприятно въздействие върху здравето на експонираните работници и служители. Факторите на работната среда са свързани с характера на трудовия процес, на работната среда и организацията на труда.
В изпълнение на тези изсквания "ДКЦ V - Пловдив" има разработена Програма за минимизиране на риска с планирани мерки и срокове, която напълно съответстват на средствата планирани в настоящата дейност. Включените в проекта лични предпазни средсва са насочени към специфични звена като работещи в звено "Рентген", лекари, и медицински сестри, лаборанти и санитари, които работят в условия на повишен риск за здравето си.
В “ДКЦ V ПЛОВДИВ" работят само лица, които отговарят на нормативните изисквания за професионална квалификация и правоспособност и на специфичните здравни изисквания за работа в среда на йонизиращи лъчения. До самостоятелна работа с ИЙЛ се допускат лица определени със заповед на Управителя: лекари по образна диагностика и рентгенови лаборанти, които притежават професионална квалификация за прилагане на медицинско облъчване, имат удостоверение за правоспособност за извършване на съответните дейности с източници на йонизиращи лъчения по реда на Закона за безопасно използване на ядрена енергия, преминали са задължителни първоначални и/или периодични медицински прегледи и имат положително експертно заключение за медицинска пригодност за работа в среда с ИЙЛ и са осигурени с индивидуален дозиметър. |
12 355.70
|
0.00
|
Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд.
: В рамките на тази дейност е планирано да бъдат закупени колективни предпазни средства, които да осигурят безопасна и здравословна среда на работа за служителите на "ДКЦ 5- Пловдив". Основната дейност на кандидата предполага непрекъснат контакт на служителите с пациенти и посетители. Това изисква прилагането на високи стандарти на работа, така че да се запази здравето на служителите особено при наличие на COVID болни, които посещават центъра. В тази връзка предвидените колективни защитни средства имат за цел да осигурят дезинфекция на общите помещения и намалят до мининум здравния риск. Тази дейност ще допълни всички провеждани мерки в "ДКЦ V- Пловдив" .
Със Закона за здравословни и безопасни условия на труд /ЗЗБУТ/ се въвеждат общите принципи на превенция и мерки за стимулиране подобренията по безопасност и
здраве при работа. Осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд се извършва съобразно спецификата на провежданата дейност и изискванията на
техническото, технологичното и социалното развитие с цел защитата на живота, здравето и работоспособността на работещите лица.
Условията на труд могат да се дефинират като: съвкупност от технически, организационни, икономически, санитарно-хигиенни и психосоциални фактори на работната среда и трудовия процес, които оказват влияние върху функционалното състояние на човека, производителността и ефективността на неговата трудова дейност. Именно в тази връзка на база проучване на факторите на средата, които могат да бъдат подобрени са включени средствата за колективна защита в дейността. Планираните за закупуване колонни климатици и дезинфекциращ UVC уред са в пълно съответствие с нормите за микроклимат, съгласно Чл. 83, чл. 84, чл. 94, чл. 95, чл. 127 от Наредба № 7/1999 г. Наредба № 7/1999 г.. Това дава основание посочените мерки да бъдат включени като част от комплексният подход за осигуряване на добра и безопасна среда за работа на служителите в "ДКЦ 5- Пловдив". Допълнително предвидените мерки са в пълно съответствие и с Наредба № РД-07-3 от 18 юли 2014 г. за минималните изисквания за микроклимата на работните места, в която са посочени и оптималните температури за работа на постоянните работни места. В същата са посочени изискванията, на които трябва да отговарят работните места относно минималните изисквания за защита на работещите от рискове за здравето и безопасността, причинени от параметрите на микроклимата на работни места в сгради и от неблагоприятни климатични условия при работа на открито.
Политиката на центъра е изцяло насочена към човешкото здраве при спазване на високи стандарти на работа. Това изисква непрекъснато подобряване на работните процеси и прилагане на най-добрите налични медицински практики. Това не би било възможно без наличие на съответните колективни предпазни средства.
|
29 853.40
|
0.00
|
Осигуряване на социални придобивки за работещите, вкл. ремонт и оборудване на места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията и др.: В рамките на тази дейност"ДКЦ 5 - Пловдив" ще осигури допълнителни социални придобивки за медицински и немедицински персонал. Целта е да се осигури комфорт на работа и място за отдих и почивка на заетите в медицинският център. Този тип придобивки са нефинансови стимули, които служителите получават като част от социалната политика на работодателя. Секторът на здравеопазването е ключов за обществото и предоставя услуга от обществен интерес. За да се гарантира качеството на медицинските дейности е необходимо да се осигури на зетите в сектора както средства за осъществяване на основната им дейност, така и адекватни социални стимули. Отчитайки необходимостта от подобряване на условията на труд в медицинският център е предвидено да се ремонтират и обурудват помещения за отдих. Това ще осигури на служителите възможност за почивка и намаляване на стреса по време на дежурства. Ще се осигури възможност за неформална комуникация между колеги и подобряване на вътрешният климат на работа.
Социалните придобивки ще бъдат достъпни до всички 104 служители в дружеството. "ДКЦ 5 - Пловдив" е правоприемник на поликлиниката в един от най-големите райони на град Пловдив - район "Тракия". Сградният фонд е реновиран частично, основно в лекарските кабинети. Изграждането на стая за почивка на медицинския персонал ще осигури полагащата се физиологична почивка на персонала. В момента няма изградена стая за почивка която да може да се използва от лекарите-специалисти, специалистите по здравни грижи, както и помощния персонал. Липсата на такова помещение не позволява на медицинския персонал да има пълноценна почивка. Липсва и помещение, в което да може да бъде обособен кът за хранене и уреди за приготвяне на тонизиращи напитки – кафе, чай, което много затруднява работния процес.
Изграждането на стая за почивка с допълнителни кухненски кът и мека мебел, ще позволи на работещите в дружество да повишат своята продуктивност и удовлетвореност от работата. Кратките почивки позволяват да се възстановят служителите от натоварването в рамките на рабтния ден и да се повиши тяхнат ефектиност.
При изпълнение на служебните си задължения служителите в дружеството се справят с голям обем от работа в кратки срокове. Обслужват голям брой пациенти и осигуряват здравна грижа при спазване на най-високи стандарти на работа. Натоварването особено в последните близо 3 години е значително, с оглед на епиденията от COVID и възникналите от това изисквания за въдеждане на допълните мерки за безопасност. С оглед спецификана на дейността, медицинският персонал винаги е бил изложен на риск от зарази включително и COVID липсата на помещение за отдих е от ключово значение, за да може персонала да се възстанови от голямото натоварване, както физически така и психически. Включените в рамките на дейността мебели и оборудване ще осигурят необходимата зона за отмора.
Предвидено е също при необходимост стаята да се използва и при провеждане на различни обучения и преквалификация на персонала.
Ръководството на"ДКЦ -V - Пловдив" желае да приложи най-добрите налични методи за осигуряване на максимален конфорт на работното място в условията на повишена натовареност. Медицинският персонал е изправен ежедневно пред редица предизвикателства, особено по време и след COVID пандемията. Нарастването на заболеваемостта сред пациентите и липсата на достътъчно медицински персонал изисква да се приложат мерки гарантиращи възможност за почивка на персонала.
Помещенията ще бъдат оборудвани с литература и мека мебел, така че персонала да използва тези помещения и за запознаване с допълнителни теми и информация. С това ще се повиши мотивацията на работното място и ще се създаде добър микроклимат, което от своя страна ще доведе до повишаване на работоспособността и намаляне на стреса причинен от голямото натоварване. |
51 501.31
|
0.00
|