Дейност 1 Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятията. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд.: Дейност 1 включва следните четири етапа, които са задължителни и се реализират в посочената логическа последователност:
1.1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики.
1.2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места.
1.3. Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието.
1.4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени.“ |
5 000.00
|
0.00
|
Дейност 2 Осигуряване на превенция и профилактика на „бърнаут“ на работното място и „ефекти от COVID пандемията върху менталното здраве“ - психологическа подкрепа.: Дейността е свързана с осигуряване за заетите лица в организацията на психологическа подкрепа във връзка с превенция и профилактика на стреса на работното място, професионалното прегаряне и ефектите от COVID пандемията върху менталното здраве на работещите.
Целевата група за тази дейност обхваща 25 лица, всички заети във фирмата.
Дейността включва следното: запознаване на участниците с наличието на явлението "бърнаут", подпомагайки откриването на проявите му и осъществяването на ранна превенция на състояния, свързани с физическо, емоционално и психическо изтощение. Следва да бъдат преодолени нагласи свързани с отрицателно и критично отношение към работата, нежелание за започване на работа, раздразнение към членовете на екипа или към клиентите, емоционално отдръпване от колеги и клиенти, както и мисли, свързани с липсата на смисъл, значение и приносът за извършваните работни процеси, водещи вкл. до напускане на работа.
Освен това в Европейския пакт за психично здраве и благоденствие се признават променящите се изисквания и повишаващото се напрежение на работното място и работодателите се насърчават да прилагат допълнителни, доброволни мерки в подкрепа на психичното благоденствие.
Въпреки че работодателите имат законовата отговорност да гарантират, че рисковете на работното място правилно се оценяват и контролират, от съществено значение е и участието на работещите.
Ефектите от COVID пандемията върху менталното здраве се проявяват в ежедневната работа.
Идентифицираните психосоциални рискове и стреса във всяка организация може да се прояви като високо текучество, увеличен брой болнични, намалена производителност, неспазване на сроковете и оплаквания от страна на контрагенти. Психосоциалните рискове и стресът провокиран от COVID пандемията на един от работещите може да рефлектира и върху останалия персонал, който трябва да поеме работата и на колегата си. Работодатели, които не се отнасят сериозно към проблема психосоциалните рискове и стрес на работното място, могат да бъдат поставени в редица неблагоприятни ситуации, ако не се предприемат навременни и адекватни мерки за ограничаване и предотвратяване на тези рискове, които при това не изискват сериозни финансови ресурси. Явлението "бърнаут", навлиза все повече в общностите и създава предпоставки за сриване на бизнеса, поради липса на квалифицирани кадри. Осъзнавайки нуждата от мотивиране на работещите и грижа за здравето им е необходима психологическа подкрепа.
В рамките на дейността могат да бъдат изготвени психологически профили на заетите лица, които да послужат като основа за адресиране на подходящи мерки за психологическа подкрепа. |
5 000.00
|
0.00
|
Дейност 3 Закупуване на лични предпазни средства (ЛПС) и специално работно облекло ЧАСТ 1: Основата цел на дейността е подобряване на здравословната и безопасна работна среда в предприятието, което е ключов елемент за постигането на устойчиви условия на труд за всички работници, спомагайки за намаляване на рисковете за здравето на работното място и за подобряване на стандартите за ЗБУТ чрез закупуване на ЛПС с оглед постигане още по-добра от съществуващата защита за рисковете, идентифицирани в оценката на риска на фирмата.
Дейността има за цел да подобри работната среда и намали идентифицираните опасности и рискове за здравето и безопасността на работещите породени от обичайното изпълнение на трудовата дейност.
Във връзка с изпълнението на „Програмата на дейността по намаляване на риска” в ХАРТЕКС ООД е предвидено закупуване на специално работно облекло и ЛПС за лица работещи в областта на оползотворяване на отпадъци от хартия и найлон. Работата, която се извършва включва следните операции: Предоставяне на контенери за хартия или найлон в обекти, където се генерират цитираните отпадъци. Транспортиране на отпадъците до площадката са събиране и оползотворяване на отпадъци в гр. Пловдив. Последващо разтоварване, като отпаъдците от хартия се подават на балираща преса, посредством предварително сортиране и омокране. Балират се и се съхраняват, като бали до предаване на фирми за рециклиране на отпадъци от хартия. Отпадъците от найлон след събирането се измиват и се подават за нарязване на флейки на машина за нарязване. Оборудването за тази дейност е разположено на открито, като дейността се извършва целогодишно.
Целевата група за Дейност 3 обхваща заетите лица /общо 25 човека/ назначени на следните длъжности: УПРАВИТЕЛ-2 бр.; ЗАМЕСТНИК УПРАВИТЕЛ-1 бр.; ТЕХНИЧЕСКИ ОРГАНИЗАТОР–1 бр.; ШОФЬОР ТОВАРЕН АВТОМОБИЛ-12 И ПОВЕЧЕ ТОНА-3 бр.; ШОФЬОР ЛЕКОТОВАРЕН АВТОМОБИЛ-1 бр.; ОБЩ РАБОТНИК-8 бр.; ОПЕРАТОР СУШЕНЕ И БАЛИРАНЕ–2 бр.; ВОДАЧ МОТОКАР – 1 бр.; ШОФЬОР НА ТЕЖКОТОВАРЕН АВТОМОБИЛ - ДВАНАДЕСЕТ И ПОВЕЧЕ ТОНА - 1 бр.; РЪКОВОДИТЕЛ ТРАНСПОРТ - 1 бр.; КАНТАРДЖИЯ – 1 бр.; СТОКОВЕД – 2 бр.; МЕХАНИК ГАРАЖ ТРАНСПОРТНИ СРЕДСТВА– 1 бр.
Въз основа на оценката на риска за здравето и безопасността на работещите е изготвен и се поддържа актуален, списък на видовете дейности, за които се предоставят лични предпазни средства и специално работно облекло, съгласно изискванията на Наредба № 3 за минималните изисквания за безопасност и опазване на здравето на работещите при използване на лични предпазни средства (ДВ, бр. 46 от 2001г.). Те осигуряват необходимата защита срещу съществуващите основни рискове от неблагоприятен микроклимат и работа на открито, механични въздействия, биологични агенти, химични вещества, газове, пари, нейонизиращи лъчения /УВ и ИЧР/ и останалите идентифицирани опасности, но съществува възможност за подобрения в следните области:
При студозащитното облекло – подходящо е да се повиши студо- и водонепропускливостта чрез използване на хидрофобиран плат и студоизолираща подплата.
При лятното облекло – подходящо е да бъде въздухопропускливо и хигроскопично, да притежава добри хигиенни свойства и да създава чувство за комфорт.
Предвидените дъждобрани и ботуши PVC ще осигурят по-ефективна защита при работа на открито в условията на студ, дъжд и снеговалеж.
Предвижда се закупуването на няколко различни вида ръкавици според характеристиките на опасностите, произтичащи от различните видове дейности. Предпазните ръкавици за защита от механични въздействия при товарене и разтоварване, са с висока чувствителност при допир и висока сигурност при хващане; еднократните ръкавици, потопени в латекс, ще осигурят защита срещу биологични агенти, като са предвидени летен и зимен вариант. Необходимо е всеки месец да се сменят поради износване.
ЛПС и СРО на механика, в чиито задължения по длъжностна характеристика влиза и работа със заваръчен апарат, е съобразено с основните рискове и притежава усилена защита срещу изгаряне и предпазване на очите от УВ и ИЧР лъчения. Исканото защитно облекло и щит/шлем е ново по вид ЛПС.
СЛЕДВА ЧАСТ 2 |
112 929.90
|
0.00
|
Дейност 4 Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд. ЧАСТ 1: Основата цел на дейността е подобряване на здравословната и безопасна работна среда в предприятието, което е ключов елемент за постигането на устойчиви условия на труд за всички работещи, спомагайки за намаляване на рисковете за здравето на работното място и за подобряване на стандартите за здравословни и безопасни условия на труд чрез осигуряване на колективни предпазни средства, свързани с подобряване условията на труд и с оглед постигане още по-добра от съществуващата защита за рисковете, идентифицирани в оценката на риска на фирмата. Чрез тази дейност ще се осигури съответствие с изискванията на БДС 14776-87 по отношение на всички компоненти на микроклимата /температура, влажност, скорост на движение на въздуха, както през студения така и през топлия периоди на годината. Предвидената инвестиция от една страна пряко ще намали риска от заболявания на дихателната система, невралгии и неврити и др. заболявания на нервната система в резултат на неблагоприятни въздушни течения и температура на въздуха, а от друга страна ще доведе и до редуциране на стреса при работа, за който е установена ролята на неблагоприятния микроклимат като стресогенен фактор на работната среда. В дългосрочен план това е свързано с превенцията и профилактиката на редица заболявания на сърдечно-съдовата, ендокринната, нервната и храносмилателната системи, опазване здравето и работоспособността на работещите.
КЪМ МОМЕНТА СЪСТОЯНИЕТО Е СЛЕДНОТО:
Целевата група за тази дейност е 8 човека, занимаващи се предимно с административната дейност на фирмата. Длъжностите на предвидените за включване в целевата група лица са следните:
УПРАВИТЕЛ – 2 бр.
ЗАМЕСТНИК УПРАВИТЕЛ - 1 бр.
ТЕХНИЧЕСКИ ОРГАНИЗАТОР – 1 бр.
РЪКОВОДИТЕЛ ТРАНСПОРТ - 1 бр.
КАНТАРДЖИЯ – 1 бр.
СТОКОВЕД – 2 бр.
В оценката на риска са идентифицирани опасности от неблагоприятен микроклимат, ергономични опасности и въздействие на биологични агенти. Работещите са изложени на цитираните опасности (Честота на експозицията) непрекъснато, през цялото работно време, вероятността от настъпване на вредата е определена като „напълно възможна“, а тежестта на вредата (последиците) е определена като „значителна“. Съгласно използваната методика за оценка на риска на работните места, рискът за здравето и безопасността за всеки един от цитираните фактори е от степен „Умерен. Необходими са мерки за намаляване и ограничаването му“. Опасностите от неблагоприятен микроклимат в климатизирани помещения са свързани най-вече със скоростта и посоката на създавания въздушен поток в режим на охлаждане. Неблагоприятните ефекти от недобре насочената хладна въздушна струя са свързани с неврологични симптоми и заболявания на периферната нервна система и водят да болки и схващания в областта на врата, раменете, кръста и др. Опасността от биологични агенти (причинители на сезонни и не само инфекции, предавани по въздушно-капков път) е свързана с многобройните контакти с работещи и клиенти в затворени помещения. Заедно с високата замърсеност на въздуха в Пловдив с фини прахови частици, възниква сериозен риск от заболявания на дихателната система, бактериални и вирусни инфекции. Хиперинверторните климатици от ново поколение спомагат за комплексното намаляване на описаните опасности чрез добавени нови функционалности с възможност за управление посоката на жалузите както във вертикална, така и в хоризонтална посока, специализирани филтри за очистване на въздуха от прах и потискане размножаването на вируси, бактерии и микроби; внасяне на свеж въздух отвън по желание и др.
ПРОДЪЛЖАВА В ЧАСТ 2 |
37 971.20
|
0.00
|
Дейност 5 Осигуряване на социални придобивки за работещите, вкл. ремонт и оборудване на места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията и др.: В рамките на тази дейност е предвидено работодателят да осигури на заетите лица следните социални придобивки:
• Помещения/места за хранене, съобразно рационалните норми и специфичните условия на труд
Всеки успешен ръководител знае, че най-ценният актив за бизнеса са човешките ресурси. Удовлетвореността от работата е ключов фактор за задържане на хората, които са важни за успеха на компанията. Фирми с политика за предоставяне на социални придобивки се радват на удовлетворени служители, постигащи добри резултати в работата и ангажирани с постигането на целите на компанията. Това са стабилни предпоставки за постигане на устойчив просперитет в дългосрочен план
ХАРТЕКС ООД е компания, която се стреми да осигури максимално комфортна, безопасна и недискриминационна работна среда за своите служители, като за тази цел на работещите се осигуряват оптимални условия на работа. Фирмата има база, находяща се в гр. Пловдив, ул. „Полет“ № 61, където работят всички лица от целевата група – общо 25 човека. Към момента за работещите там няма обособено място за хранене и краткотраен отдих, рехабилитация и спорт. Целевата група по тази дейност е разделена на три групи – административна група – 8 човека, които работят в обособени офисни помещения в които няма условия за хранене и/или рехабилитация и спорт; шофьори – 5 човека, които пребивават на площадката в различно в денонощието време, в зависимост от това кога се разтоварват отпадъци или пък се извозват балирани такива; работещи обслужващи линията за преработка на отпадъци – 12 човека, работят на открито на площадката. Поради тази причина са предвидени отделни контейнери за различните групи длъжности, като са съобразени нуждите и работното време.
Предвидено е да се закупят контейнер – 3 бр., като всеки един ще бъде оборудван с необходимото обзавеждане, а именно: климатик – 1 бр; хладилник – 1 бр., маса за хранене – 1 бр. столове – 6 бр., модулна кухня – 1 бр., климатик – 1 бр. Микровълнова фурна – 1 бр., Кафе машина – 1 бр.
За всяка от цитираните по-горе групи е предвиден по един контейнер, като са отчетени спецификите на работа и работното време на работещите.
• Помещения/места за краткотраен отдих и/или рехабилитация и/или спорт
Предвижда се да се обособи зона за релакс и спорт на заетите лица във фирмата. За целта е предвидено да бъдат закупени следните активи: Крос тренажор – 1 бр.; бягаща пътека – 1 бр.; велоергометър – 1 бр., масажен стол - 1 бр., турманиево масажно оборудване – 2 бр.; турманиев термомосажор за стъпала – 2 бр.; турманиева постелка – 2 бр.
ИЗБОР НА ВКЛЮЧЕНИТЕ В ПРОЕКТА СОЦИАЛНИ ПРИДОБИВКИ:
Изборът на включените в проекта социални придобивки е в съответствие с нуждите на предприятието и конкретно на целевата група по тази дейност. Съгласно изискванията на НАРЕДБА № 15/31 май 1999г. за условията, реда и изискванията за разработване и въвеждане на физиологични режими на труд и почивка по време на работа при работа с намалена двигателна активност, леко и умерено физическо натоварване и/или нервно-психично напрежение, монотонна и еднообразна работа, принудителна работна поза, се прилагат активни почивки по време на работа.
Всеки успешен ръководител знае, че най-ценният актив за бизнеса са човешките ресурси. Удовлетвореността от работата е ключов фактор за задържане на хората, които са важни за успеха на компанията. Фирми с политика за предоставяне на социални придобивки се радват на удовлетворени служители.
Фирмата се стреми да осигури максимално комфортна, безопасна и недискриминационна работна среда за своите служители, като на работещите се осигуряват оптимални условия на работа. Социалните придобивки създават различни възможности и стимулират служителите по различен начин, като е доказано, че са по-ефективни дори от по-високата заплата или бонусите, защото водят до по-голяма ангажираност и съответно ефективност в работата, повишена продуктивност и баланс между професионален и личен живот. |
158 855.20
|
0.00
|
Дейност 3 Закупуване на лични предпазни средства (ЛПС) и специално работно облекло ПРОДЪЛЖЕНИЕ ЧАСТ 2: ПРОДЪЛЖЕНИЕ ОТ ЧАСТ 1
Използваните панталони могат да осигурят допълнителна защита при падане, удар, триене и други механични въздействия в областта на коляното, чрез допълнителни подплънки.
При работните обувки и боти целта е да се подобри комфорта и цялостната защита чрез подходяща ортопедична подметка. Правилната комбинация от кожа и плат осигурява проветривост при летните обувки и студонепропускливост при зимните боти. Предвижда се и допълнителна защита от статично мускулно напрежение и преумора чрез използване на подходяща анатомична стелка и постигане на висок ергономичен ефект. За извършваните товаро-разтоварни работи на работната площадка за отпадъци е необходимо и обезопасяване на подметката срещу пробождане и композитно бомбе срещу притискане на пръстите на краката.
Предвидените за закупуване бройки ЛПС и специално РО за всеки един работещ, са съобразени със срока на износване и характера на работата, от гледна точка на това, че тя предполага лесно замърсяване, което изисква и често изпиране на работното облекло.
Предвидените за закупуване ЛПС и специално работно облекло ще минимизират рисковете от неблагоприятен микроклимат, механични увреждания, изгаряне, УВ и ИЧР лъчения, биологични агенти, чрез подходяща защита, която в съчетание с ергономичност и дизайн ще осигури и достатъчна свобода на работните движения и по този начин допълнително ще намали риска от трудов травматизъм, умора, преумора и свързани с труда заболявания.
В оценката на риска са идентифицирани опасности при работа с видеодисплей и нервно-сензорно напрежение с честота на експозиция през повече от половината от законоустановеното работно време, относително висока вероятност за настъпване на вреда и значителни последици за увреждане на зрението. Съгласно използваната методика за оценка на риска на работните места, рискът е определен от степен „Умерен. Необходими са мерки за намаляване и ограничаването му“.
При работа с видеодисплей очите изпитват особен вид натоварване, което противоречи на естественото виждане. Продължително време работещият с видеодисплей се взира принудително в строго определена насока и на определено разстояние, при което погледът става неподвижен. Въпреки непрекъснатото подобряване на качеството на мониторите, натоварването, на което са подложени очите на работещия, е значително.
Основна причина за преумората на очите и влошаване на зрението е, че изображението на монитора не е толкова ясно, колкото печатния текст. Очите се фокусират по-трудно върху картината на монитора и човек прави по-малко премигвания за една минута, което предизвиква изсъхване на роговицата. Хората, работещи с компютърни екрани, се взират в двумерна плоскост, а обичайното човешко зрение е триизмерно.
Фактор, който е свързан с влияние върху зрението при работа с видеодисплей, е осветлението, което през повечето време е смесено поради особеностите на помещенията.
Съвместното въздействие на описаните условия на труд в работните помещения, заедно с ефектите на синята светлина от видеодисплея на компютъра, намалява естествения филм от сълзите върху роговицата, което причинява тъй наречения „синдром на сухото око“, водещо и до временни или хронични раздразнения на роговицата на окото.
За намаляване риска при работа с видеодисплей и нервно-сензорно (зрително) напрежение, е планирано осигуряване на очила за работа с видеодисплей с/без диоптрична корекция.
СЛЕДВА ПРОДЪЛЖЕНИЕ В ЧАСТ 3 |
0.00
|
0.00
|
Дейност 3 Закупуване на лични предпазни средства (ЛПС) и специално работно облекло ПРОДЪЛЖЕНИЕ ЧАСТ 3: ПРОДЪЛЖЕНИЕ ОТ ЧАСТ 2
В рамките на дейността са предвидени нови по вид ЛПС, които досега не са използвани в предприятието, а именно очила за работа с видеодисплеи. Предвид факта, че всички заети работят с видеодисплей повече от половината от установеното за тях работно време, са предвидени като ЛПС защитни очила за работа с компютър с/без корекция за 6 служители. Съгласно чл.9 на НАРЕДБА № 7/2005 г., с цел предпазване зрението на служителите, работодателят осигурява преглед на очите и оценка на зрението на лицата, работещи с видеодисплеи. Предвидени са регулярни прегледи от специалист по очни болести, който да издаде съответните предписания за корекция на зрението и/или за закупуване на очила за работа с видеодисплеи. Антирефлексното покритие на защитните очила има добри защитни и оптични характеристики - повишена прозрачност, намалено количество отразена светлина (премахва отблясъците и отраженията - заслепяването), повишено количество преминала през лещата и достигнала до окото светлина. Предвидено е всички очила да са с т.нар. Blue Light филтър.
Заложените за закупуване ЛПС отговарят на точния брой на заетите към момента на кандидатстване лица по длъжности, които ползват средствата за защита и са планирани, съгласно срока за износване в Списъка на работните места и видовете работи, при които се използват ЛПС и специално работно облекло, за периода на изпълнение на проекта.
Предвидената дейност ще подобри работната среда и намали идентифицираните опасности и рискове за здравето и безопасността на работещите, породени от обичайното изпълнение на трудовата дейност. |
0.00
|
0.00
|
Дейност 4 Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд. ПРОДЪЛЖЕНИЕ ЧАСТ 2: В рамките на дейността са предвидени за подмяна 5 броя климатици тип сплит с цел подобряване на микроклимата във всички работни помещения, като предвидените климатици са оразмерени в зависимост от обемите на помещенията, които следва да се отопляват и охлаждат. Новите климатици освен охлаждане и отопление, ще позволяват и оптимизация на скоростта и посоката на въздушния поток; пречистване на въздуха, вентилация, овлажняване и изсушаване. Така подмяната на старите климатици с нови ще осигури оптимален микроклимат и работна среда, вкл. нови защити в условията на повишен риск от разпространение на вирусни инфекции и то при положение, че в офисите на дружеството всекидневно се налага да пребивават освен всички работещи и множество посетители, което експоненциално повишава риска от пренасяне на вирусни инфекции. Предвиждат се 5 бр. климатици за 5 помещения, в които работят лица от целевата група на длъжностите цитирани по-горе. Видът на климатиците е съобразен с обема на работните помещения.
Работещите ежедневно на компютър, са застрашени от сериозни увреждания на опорно-двигателния апарат. Напрегнатата гръбначна мускулатура и многобройните движения в ръцете обаче претоварват опорно-двигателния апарат. Продължителната седяща поза при работа с видеодисплей и продължителното обездвижване се появяват след време и се локализират обикновено в гърба, ръцете, краката. Много вероятни са органични промени - гръбначни изкривявания, остеохондрози, тунелен синдром. Рискът от подобни увреждания е налице за всички работещи в трудоспособна възраст и води до нарушена работоспособност.
В рамките на дейността е предвидено и закупуване на ергономични работни столове за 8 от работещите, както и на 8 броя бюра, с възможност за регулиране на височината спрямо ръста на служителя. Предвидените ергономични работни столове и бюрата, с възможност за регулиране на височината спрямо ръста на служителя са в контекста на изискванията за правилното устройване на работното място в съответствие с анатомичните размери на човешкото тяло, тъй като съответствието между размерите на работната мебел и анатомичните размери предотвратява неправилни и принудителни пози. Това е съответствие както с Оценката на риска, така и в синхрон с НОРМИ ЗА ФИЗИЧЕСКО НАТОВАРВАНЕ НА РАБОТНИЦИТЕ И ХИГИЕННО-ФИЗИОЛОГИЧНИ И ЕРГОНОМИЧНИ ИЗИСКВАНИЯ ЗА РАЦИОНАЛНА ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТНОТО МЯСТО И ТРУДОВИТЕ ПРОЦЕСИ № 05, Приложение № 1 ЕРГОНОМИЧНИ ИЗИСКВАНИЯ КЪМ РАБОТНАТА МЕБЕЛ, където е указано, че столовете трябва да имат подходящи размери и устройство, което да позволява приспособяване на размерите им в съответствие с антропометричните данни на работника и характера на извършваната работа. Планираните ергономични работни столове и бюра, с възможност за регулиране на височината спрямо ръста на служителя ще допринесат за правилното устройване на работното място и осигуряване на физиологично издържана работна поза, като това ще рефлектира в подобряване стойката на тялото при работа на бюрото и стола, и намаляване напрежението върху гръбначния стълб, като се осигурява удобство и стабилност.
ПЛАНИРАНИЯТ ЕФЕКТ от дейността е да се подобри работната среда и намали идентифицираните опасности и рискове за здравето и безопасността на работещите, породени от обичайното изпълнение на трудовата дейност.
|
0.00
|
0.00
|