Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятието. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд",
:
Изпълнението на дейността е във връзка с постигане изпълнението на първите две специфични цели на проекта, а именно преминаването на фирмата към икономически профил с ефективно използване на ресурсите и адаптиране към осъществяването на прехода към климатично неутрална икономика, променящите се модели на работа и развиване на устойчиви работни места.
Необходимостта от изпълнението на тази дейност е обусловена от възникването на нови предизвикателства произтичащи от глобализацията, социалната и екологична ситуация, които налагат предприемане на бързи и ефективни мерки за адаптиране към промените и оринетиране на фирмата към климатично неутрални работни процеси, както и насърчаване на устойчивост на работните места. Фирма “Патерков” ЕООД е утвърдена компания в сферата на тежко товарния транспорт и сервизна дейност на леки и товарни автомобили, където тези промени са особено актуални и необходими за нейната бъдеща работа и развитие. В същия аспект е и стратегията за развитие на фимата, където са планирани инвестиции в ново техническо оборудване, допринасящо за поддръжка и подобряване работата на двигателите на МПС и намаляване отделянето на с вредни газове в околната среда .
В тази връзка, фирмата планира да разработи и въведе нови „зелени“ модели на организация на труд, свързани с изграждане на цялостна екологосъобразна фирмена култура и мотивиране на работещите в предприятието за екологосъобразно мислене; промени в работата на определени структурни звена, водещи да повишаване на ресурсната ефективност и намаляване замърсяването на околната среда. Ще се проведе обучение на всички работещи във фирмата, свързано с въведените промени, екологични практики и значението на устойчивостта, което ще помогне за повишаване на осведомеността и насърчаване и към цялостна екологосъобразна „зелена“ фирмена култура и мотивиране към екологосъобразно мислене.
Целева група по тази дейност са всички 55 лица, работещи в „Патерков“ ЕООД.
Дейността включва следните четири етапа, които ще се реализират в посочената логическа последователност:
1.1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики.
1.2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места.
1.3. Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието.
1.4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени.
|
11 000.00
|
0.00
|
Осигуряване на превенция и профилактика на „бърнаут“ на работното място и „ефекти от COVID пандемията върху менталното здраве“ - психологическа подкрепа. :
Целта на дейността е да се стимулира развитието на работещите във фирмата и повишава ефективността на тяхната работа, чрез прилагане на мерки за намаляване на психологическо натоварване и стреса на работното място и подобряване на здравето на работещите във фирмата.
Стресът в днешно време се оказва голям проблем както за работодателите, така и за работещите в предприятието, където резултатът за работещите е заболявания, болнични, намаляване на продуктивността, влошена работна атмосфера, а за работодателя поредица от неблагоприятни фактори като текучество на персонала, повишена заболеваемост, финансови компенсации за професионални болести и травми и др. Именно поради това, превенцията на стреса на работното място се оказва особено важна задача за всички работодатели.
Спецификата на работа във всички сектори и дейности на фирмата е свързана с голямо психологическо натоварване, стрес и умора при работещите, което оказва негативен ефект при работните взаимоотношенията и психоклимата, изразяващо се в затруднена работа и комуникация с килентите, работна демотивация и текучество на персонала. Описаните в оценката на риска на „Патерков“ ЕООД фактори за психическо натоварване и стрес на работното място са определени със значима тежест и препоръчаните мерки за ограничаване на риска са поддържане на добър микроклимат по отношение на колектива; овладяване опасността от физическо и психическо натоварване, което води до риск от механични увреждания и организиране на подходящо обучение на операторите.
Особено силно е натоварването при шофьорите, които не само трябва да съобразяват и прилагат в работата си множество правила и норми, но и да се справят в сложни и непредвидени ситуации, както и да вземат бързи решения. Работещите в сектор сервиз и ГТП са в непрекъснато взаимодействие с различни клиенти, които често проявяват негативно отношение и недоволство. Заседналия начин на работа, обездвижването, продължителните статични пози и обработването на голям обем информация от работещите в административните и спомагателни дейности водят до натрупване на стес, умора и понижение на работоспособността.
Прилагането на мерки, насочени към организацията на работата и към самите работници намалящи риска от психологически стрес ще подобрят условията за опазване здравето на лицата от целевата група, които ще се насърчат към развитие и повишаване на тяхната ефективност продуктивност на работното място.
Дейността е насочена към всички 55 заети лица във фирмата.
|
11 000.00
|
0.00
|
Закупуване на лични предпазни средства (ЛПС) и специално работно облекло - част 1
: Целта на дейността е да се подобрят условията на труд чрез повишаване степента на индивидуална защита на работещите във фирмата лица чрез закупуване на по-съвременни и с по-добри качества лични предпазни средства и защитно работно облекло, съответстващи на специфичните работни процеси и оценката на риска.
Фирма “Патерков” ЕООД се стреми да опази здравето и живота на своите работници като осигурява минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд, съгласно Наредба № 3 от 19.04.2001 г. при използване на ЛПС на работното място, съобразени с чл.17 (1), (2), (3) от Наредбата и чл. 247 (1) и (2) от Наредба 7 за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места при използването на работно оборудване.
През последните 2 години фирмата динамично променя своите дейности. Около 80% от шофьорите във фирмата работят с криогенни газове - азот, кислород и аргон. Всички шофьори са взаимно заменяеми и когато някой отсъства, всеки един от тях може да бъде преместен на камион с криогенен газ. Сервизното и ремонтно обслужване на тези камиони се извършва от работещите в Сервизния сектор. Използваното до сега защитно работно облекло е от много по-тънка памучна материя, която не осигурява достатъчна химична защита. По време на транспорт често се налага ремонтни работи по камиона или цистерната, при което винаги става изпускане на криогенен газ, поради което е необходимо шофьорите и сервизните работници да бъдат осигурени със специално защитно облекло, издържащо на студ и много ниски температури, както и ръкавици, издържащи до -180 °С.
Използваните сега обувки от шофьорите и работещите в сектор сервиз са от минималната категория за защита (EN)- S1. Съгласно препоръките в оценката на риска е записано да бъдат осигурени работни обувки с категория от S1 до S5. С цел изпълнението на мерките описани в Програмата за минимизиране на риска на “Патерков” ЕООД за подобряване условията на труд и лична защита е предвидено да бъдат закупени защитни обувки с по-добър стандарт -(EN) S3.
Във връзка с непрекъснато променящите се условия на работа във фирмата, сварзани с разширяването на нейните дейности и поради наличие на комплекс от рискови фактори при работа с масла, химикали и криогазове е необходимо осигуряване на ЛПС и защитно облекло с по-добра функционалност и ниво на защита, които да ограничат рисковете за здравето и безопасността на работещите. Работниците работят целогодишно както във вътрешни помещения, така и на открито. Периода на проекта застъпва и двата сезона (летен и зимен), поради което е необходимо специалното работно облекло да бъде в летен и зимен вариант.
Съгласно Списъка на работните места и ЛПС, утвърден от управителя въз основа на извършената оценка на риска на работните места и съгласно включените мерки в Програмата за управление на професионалните рискове на работещите във “Патерков” ЕООД, е предвидено закупуване на защитно работно облекло и ЛПС, което включва:
1. Защитно работно облекло /лятно/:
- Лятно яке (полага се по 1 бр./годишно) - 39 бр.- Материал- Негорим плат, студоизолиращ, минимум 30% памук, осигуряващ антистатичност; ръкавите да са прикрепени с ципове, покрити със скосени в краищата; два долни и два горни джоба с капаци; с вътрешен джоб, отварящ се с цип от външна страна; •горен десен джоб с капак със сив цвят с велкро и секция за химикал, която не се покрива от капака; обезопасени със светлоотразителна лента. ;
- Полугащеризон ( полагат се по 2 бр./годишно) - 78 бр. Материал- Негорим плат, студоизолиращ, минимум 30% памук, осигуряващ антистатичност; два долни външни джоба, един горен външен джоб с цип на предната платка;
един заден десен външен джоб с капак с велкро; Възможност за бързо закопчаване и разкопчаване и регулиране дължината на презрамките; колан в талията с ластик; инструментален джоб на крачол; светлоотразителна лента, разположена на крачоли на 30 см. над долен ръб на крачола; |
62 069.28
|
0.00
|
Осигуряване на колективни предпазни средства , вкл. модернизация и/или реконструкция, /или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд - част 1: Дейността има за цел да се реализират мерки за подобряване на общата работна среда чрез инвестиции в средства за колективна защита, да се осигурят по-добри и безопасни условия на работа на работниците във фирмата.
Необходимостта от настоящата дейност е обусловена от направеният анализ на състоянието за безопастността и здравето във фирмата от Службата по трудова медицина (СТМ) и съобразен с международните и европейските стандарти за здравословни и безопасни условия на труд. Фирмата се стреми да опазва здравето и живота на своите работници и служители като осигурява минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд, съобразени с условията по чл. 275, ал. 1 КТ, а също така и условията по §1 от Допълнителните разпоредби на ЗЗБУТ, както и минималните изисквания, посочени в Наредба № 3 от 19 април 2001 г.
В оценката на риска на „Патерков“ ЕООД са анализирани всички аспекти на опасности и вредности, които представляват рискове за работещите във фирмата. Във връзка с ограничаване на установените рискове има препоръчани мерки за подобряване условията на труд, касаещи параметрите за подобряване характеристиките на микроклимата в сервизно-ремонтните помещения, в т.ч. температура, защита от прах, токсични и др. вредни вещества. Опасностите от подхлъзване и падане са оценени с висока тежест на риск, както и рисковете при работа с криогенни газове, масла, химикали. С цел предотвратяване настъпването на неблагоприятни последици върху здравето и безопастността на работещите във фирмата, СТМ препоръчва като мярка за ограничаването им да се подобрят условията на труд, с мерки касаещи параметрите на фактор микроклимат.
Сервизно- ремонтните дейности се осъществяват на закрито, в 2 халета, изградени от панели. Халетата са с големи размери - Дълж: 30 м./Шир: 20 м./Височина: 8м. Имат 4 броя големи врати с размери 4,5 м./ 4м, през които да влизат МПС - леки коли и камиони с различни размери за ремонтно или сервизно обслужване. Когато двигателите на превозните средства работят в халетата и се вдигат оборотите става натрупване на изгорели газове и силно замърсяване на въздуха, което е особено неблагоприятно за работещите в тази среда. Ползват се различни масла и други химически разтвори, които също са предпоставка за влошена микросреда и опасности за здравето на работниците. Двете халета са неотопляеми и през зимните месеци е неприятно студено.
Необходимо е да се приложат мерки за подобряване условията на труд и по-конкретно ограничаване на рисковете, свързани с фактора микросреда чрез оборудване, което към момента нямаме за да постигнем модернизиранизация и създаване на трудова среда отговаряща на всички стандарти за безопасност и гарантираща комфорта на работниците и служителите във фирмата. За целта е предвидено закупуване на следното оборудване за сервизно -ремонтните помещения/халета:
- Преносим газов отоплител - 2 броя, работещ на гориво пропан-бутан, с електронно запалване. За да се реши проблема с изстудяването на работното помещение през зимата, когато се работи на отворени врати. Подходящ е за отопление на големи добре вентилирани пространства - халета, производствени помещения, ферми със животни и др. Не застрашава живота и здравето на обитаващите помещението хора. |
25 019.61
|
0.00
|
Осигуряване на социални придобивки за работещите, вкл. ремонт и оборудване на места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията и др. - част 1
:
Целта на дейността е повишаване на социалния, професионалния и здравния статус на работещите чрез осигуряване на добри и здравословни условия на труд и създаване на оптимални условия за хранене и почивка.
Добрите условия на труд и почивка на работещите в „Патерков” ЕОО са от първостепенно значение. Ръководството на фирмата съзнава, че добрите и здравословни условия на труд не могат да бъдат постигнати без прилагане на физиологичния режим на труд и почивка. От основно значение за работоспособността, добрата производителност и мотивацията на работната сила, освен трудовата среда и добрите условия на труд са и предоставяне на възможност на работниците и служителите за пълноценен краткотраен отдих, хранене и възстановяване. Поради естеството на работа в транспортния и сервизно- ремонтния сектор, работниците от фирмата работят в условия на интензивно физическо и психическо натоварване, принудително стояща работна поза продължително време, спазване на множество правила и норми, сложни и непредвидени ситуации, в които да се вземат бързи решения. Работата на всички във фирмата е свързана с интензивна комуникация между колегите и различни видове клиенти, което е психологически натоварващо и често предизвиква негативни емоционални реакции и натрупване на стрес, което води до понижени нива на работоспособност и работна демотивация. Всичко това налага прилагане на пасивни почивки, с цел възстановяване и поддържане на работоспособността, производителността и ефективността на труда на високо ниво при запазено здраве на работещите. В дружеството има разработен режим за труд и почивка, съгласно чл. 12 от ЗЗБУТ и Наредба № 15/31.05.1999 г. за условията, реда и изискванията за разработване и въвеждане на физиологични режими на труд и почивка по време на работа.
През последните години фирмата значително разрастна своите дейности, което доведе до почти двойно увеличаване на числения състав на работещите във фирмата. В административната сграда на фирмата има обособени 2 места за хранене /столова/, едно по-малко за администрацията, с капацитет 3 места, която в момента се ползва от 8 човека, и едно по- голямо за работниците, с капацитет 12 места, която в момента ежедневно се ползва от 24 човека, а понякога 28 и повече, в зависимост от графиците на шофьорите. Двете столови са създадени и оборудвани преди 10 години и наличното оборудване и обзавеждане вече е недостатъчно, броя на масите и столовете не съответства на необходимите места за хранене поради което не всички работници и служители могат да се хранят едновременно. Недостатъчен е обема на хладилника, който работниците ползват за да оставят храната, която си носят от къщи, както и ползването на една микровълнова печка от много хора. Всичко това налага да се изчакват, което води до промяна на графика за хранене или търсене на други решения, което води до загуба от времето за почивка. Необходимо е да се увеличат местата за сядане в двете столови, като се закупят допълнително маси и столове. Като решение на описаните проблеми, отразено и в Програмата за намаляване и ограничаване на риска на работните места в „Патерков” ЕОО, и с цел подобряване на условията на труд и почивка, е планирано закупуване на следното:
- 3 броя комплекта (трапезна маса с 4 стола) - един комплект за малката столова за служителите и 2 комплекта за столовата на работниците;
- 2 броя хладилник с по-голям капацитет от наличните (по еднин за всяка столова);
- 1 брой микровълнова фурна - с по- голям капацитет, допълнително закупена за по- голямата столова на работниците.
|
17 550.51
|
0.00
|
Закупуване на лични предпазни средства (ЛПС) и специално работно облекло - част 2: - Тениска с къс ръкав ( полагат се по 2 бр./годишно) - 78 бр. Материал-Негорим плат, студоизолиращ, минимум 85% памук с тегло 140 гр./кв. м.
2. Защитно работно облекло /зимно/:
- Ватирано яке - (полага се по 1 бр./годишно) - 39 бр. Материал- Негорим плат, студоизолиращ, минимум 30% памук, осигуряващ антистатичност; с подвижна ватирана качулка, външна, закрепена с цип и възможност за сваляне. Качулката да има възможност за регулиране на отвора за лицето. Ръкавите са прикрепени с ципове и се свалят, покрити са с гарнитура; два долни и два горни външни джоба; светлоотразителна лента, разположена на горни предни джобове върху гарнитурите и под лента гръб; ръкавите с ластик на китката;
- Полугащеризон ватиран ( полагат се по 2 бр./годишно) - 78 бр.- Материал- Негорим плат, студоизолиращ,минимум 30% памук, осигуряващ антистатичност; два долни външни джоба, един горен външен джоб с цип на предната платка;
един заден десен външен джоб с капак с велкро; Възможност за бързо закопчаване и разкопчаване и регулиране дължината на презрамките; колан в талията с ластик; инструментален джоб на крачол; светлоотразителна лента, разположена на крачоли на 30 см. над долен ръб на крачола;
- Ватирана блуза с дълъг ръкав ( полагат се по 2 бр./годишно) - 78 бр. - Негорим плат, студоизолиращ, състав на плата: минимум 85% памук с тегло 260 гр./ кв.м. ,едностранно кардиран.
- Защитни обувки половинки (летни) - 39 чифта: Ниво на защита S 3 - защита срещу пробождане, композитно защитно бомбе с устоичивост на удар до 200Ј. Композитните бомбета са по-леки в сравнение със стоманените. Намаляват стреса, умората на краката и ставите при дългите работни дни. Не пропускат топлина или студ при екстремни температури. САЯ- висококачествена износоустойчива, естествена телешка кожа, устойчива на проникване и абсорбция на вода (WRU) осигуряваща комфорт и мекота.Подплата - нетъкан текстил, омекотена, дишаща, износоустойчива, антибактериална и попиваща потта. ХОДИЛО: Двуслоен полиуретан, маслоустойчив, антистатичен, противохлъзгащ, с грайфери.Система за поглъщане на енергията в зоната на летата, интегрирана в ходилото, анатомични стелки, дишащи, бързо абсорбиращи влагата, антистатични.
- Защитни обувки цели (зимни) - 39 чифта: Ниво на защита S3 - защита срещу пробождане, композитно защитно бомбе с устоичивост на удар до 200Ј. Обемна подплатена мека яка с височина над глезена, от хидрофобирана лицева телешка кожа. устойчива на проникване и абсорбция на вода, осигуряваща комфорт и мекота. Подплата - омекотена, дишаща, износоусточива, бързо абсорбираща влага, анистатична и осигуряваща комфорт и защита при работа при НИСКИ температури до -200С. Ходило: Термополиуретан, двуслоен, гъвкав до температура -200С, маслоустойчив. Антистатичен, противохлъзгащ с дълбок грайфер. Система за поглъщане на енергията в зоната на петата, интегрирана в ходилото. Стелка - подвижна, дишаща, бързо абсорбираща влагата, антистатична и осигуряваща комфорт и защита при работа при ниски температури до -200С. Широко ходило за осигуряване на комфорт на хора с по-голям размер на стъпалото. Бомбе от композитен, поликарбонатен материал издържащо удар 200Ј.
- Защитни ръкавици - Криогенни ( полагат се по 2 бр./годишно) - 78 бр.- Подходящи за работа с течен азот и други криогенни газове при ниски температури до -180 °C, с маншети. Да защитават от ниска температура и контактни изгаряния в случай на изтичане на течен газ. Водоустойчиви, изработени от специална ламинилана материя, с многопластова вътрешна изолация. Подходящи за дейности като пълнене или изливане от големи резервоари в съдове на Dewar, работа при екстремни температури или замразяване, пълнене на крио или метрологични устройства, криогенни отлагания, криогенно съхранение, за продължителна употреба в газова фаза или когато има опасност от излагане на течности, токсични или инфекциозни вещества.
|
0.00
|
0.00
|
Закупуване на лични предпазни средства (ЛПС) и специално работно облекло - част 3: - Защитна каска -( полагат се по 2 бр./годишно) - 78 бр.- Предназначена за шофьорите за защита на главата - поглъщане на удари, устойчивост на проникване (срещу остри предмети), устойчивост на пламък и на много ниски температури. Използваните до сега каски във фирмата не отховарят на стандарт EN 397, т.е. не са за минусови температури затова е необходимо да бъдат заменени с отговарящи на стандарта EN 397.
Планираните по проекта ЛПС и защитно облекло са съобразени с изискванията за ергономия и възможност работещите да могат нормално да изпълнява своята трудова дейност при възможно най-високо ниво на защита.
Целева група по тази дейност са общо 39, от които 29 шофьори, работещи в сектор Товарен транспорт и 10 лица, работещи сервизните и ремонтни дейности.
С изпълнение на дейността ще се даде възможност на дружеството да осигури по-добро и качествено специализирано работно облекло и лични предпазни средства и ще спомогне за запазването на достигнатото високо ниво на постигнатите резултати до този момент относно безопасността и опазване на здравето на работещите. Ще се даде възможност да се продължат полаганите до сега усилия в дружеството относно грижата за работещите и осигуряване на максимално добри и безопасни условия на труд. |
0.00
|
0.00
|
Осигуряване на колективни предпазни средства , вкл. модернизация и/или реконструкция, /или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд - част 2: - Ръчно водима подопочистваща машина- 1 брой. Тъй като сервизно- ремонтните дейности се осъществяват на закрито, в халета, където има постоянното движение на машини, внасящи пръст и друго замърсяване чрез гумите на колелата се получава високо ниво на запрашеност. Необходимо е почистване на работните зони по няколко пъти дневно, което в момента се извършва ръчно от хигиенист. Предвиденото по проекта оборудване за почистване на пода ще осигури бързо и качествено почистване на работните зони, с цел намаляванена нивата на запрашеност в сервизните бази.
- Професионален вентилатор- 2 броя. Сервизно- ремонтните дейности се осъществяват на закрито, в халета, изградени от панели, които бързо се нагряват през летния сезон. За да се избягват най- горещите часове през лятото време предприемахме ранно идване на работа в 5,30 ч. сутринта и ранно приключване на работния ден в 14, 30 часа. В тази връзка предвидените вентилатори ще помагат за охлаждането на въздуха в халетата, както и са необходими за осигуряване на циркулация на въздуха при използването на газовите отоплители през зимата. Вентилаторът е с регулеруем въздушен поток и 360° завъртане. Дебит на въздуха 10 200 куб.м./час, с две скорости на вентилатора и защита IP 20.
Офисните помещения се намират на втория етаж, непосредствено над халето за ремонти и технически прегледи. Всички изгорели газове се издигат към офисните помещенията, където се наслагват и причиняват дискомфорт на работещите, затрудняват дишането и предизвикват здравословни проблеми. Проблема със замърсеният въздух в офиса е най- силно изразен в големия офис, където работят 5 души и когато има нужда да се отварят прозорците за проветрение. След извършена вътрешна реконструкция единият офис е разширен с цел създаване на 5 работни места. Климатикът, с който сега се отоплява помещението вече е малък и не може да осигури оптималните условия за подходяща температура в офиса.
В по- малкия офис, с 2 работни места, и в склада, който се намира на първия етаж на сградата и внего работят 4 лица, няма климатици. За решаване на тези проблеми е предвидено закупуването на:
- Въздухопречиствател- 1 брой: мобилен, с двойна филтърна система за отстраняване на аерозоли, миризми и химически изпарения, двойна система за всмукване на въздух, осигуряващ бърз обмен и висока скорост на въздушния поток за помещения от 40 до 50 кв.м. Има тих режим на работа и сензор за амтоматично управление на нивото на производителност към качеството на въздуха. Дисплей за качеството на въздуха и таймер програма.
- Хиперинверторен климатик- 1 брой - Предназначен за големия офис с 5 работни места. Климатикът е с висока степен на отопление/охлаждане, 3 пъти по- малка замърсяващ околната среда в сравнение с предходния фреон, пригоден за работа в екстремални условия, с най-ново поколение филтър, улавящ частици по-малки от 2,5 микрона, с действие срещу алергени, създавайки здравословна въздушна среда.
- Климатик /12/ -2 броя, с подходящ капацитет за по- малкия офис и за складовото помещение.
Във фирмата общо 8 лица работят с компютър - 6 в администрацията, 1 Ръководител търговски екип в сектор ГТП и гориво и 1 Организатор ремонт и поддръжка в сектор Сервиз и склад. Всички тези служители ползват обикновени офис столове, които не са ергономични. Ежедневната им дейност е свързана с продължителна работа с компютър и клавиатура, въвеждане и обработка на техническа информация, електронна обработка на множество документи.
|
0.00
|
0.00
|
Осигуряване на колективни предпазни средства , вкл. модернизация и/или реконструкция, /или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд - част 3
: От направения анализ в оценката на риска и планираните мерки за подобряване условията на труд в Програмата за намаляване и ограничаване на риска на работните места в “Патерков” ЕООД, се извежда необходимостта от организиране на работното място на работещите с компютър в съответствие с ергономичните изисквания, съгласно „Норми за физическо натоварване на работниците и хигиенно-физиологични и ергономични изисквания за рационална организация на работното място и трудовите процеси“ № 05 на МНЗ /ДВ бр.25/71г., посл. изм. ДВ бр. 54/99г./ за рационална организация на работното място и трудовите процеси № 5. Характеристиките на работния стол при работа с видеодисплеи са посочени в чл. 5 от приложение № 1 към Наредба №7 /ДВ бр. 70 от 2005г./. С цел предотвратяване настъпването на неблагоприятни последици върху здравето и безопастността на работещите, СТМ препоръчва предприемане на мерки, касаещи модернизация на условията на труд в предприятието, относно параметрите на фактор ергономия. В тази връзка е предвидено закупуване на:
- Ергономични офис столове - 8 броя, предназначени за 6 заети лица в административния сектор и 1 лице в сектор ГТП и гориво и 1 лице в сектор Сервиз и склад, работещи на компютър. Предимствата на ергономичните столове e, че те могат да се регулират за всеки тип хора и телосложнение, позволяват регулиране на подлакътниците, облегалката за гръб и за глава, височината на седалката в зависимост от структурата на всеки човек, като се постига правилно положение на тялото (при което гръб, рамене и шия изпитват най-малко натоварване при продължителе н престой в седнало положение). Ергономичният стол позволява заемане на равновесно положение по време на работа, като намалява мускулното напрежение и избягва последващи травми и болки в гърба и раменете.
В резултат на реализацията на дейността се очаква трайно създаване на по- добри и условия на труд за работещите във фирмата, които ще допринесат за ограничаване на рисковете, водещи до заболеваемост и намалената работоспособност, повишаване на производителността и качеството на приложения труд.
|
0.00
|
0.00
|
Осигуряване на социални придобивки за работещите, вкл. ремонт и оборудване на места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията и др. - част 2: Поради естеството на работа, свързана със запращавани и замърсяване на облеклото и тялото с масла и други вещества се налага често да се ползва топла вода. Наличните бойлери в баните са много стари, бавно затоплят и с недостатъчен капацитет. Те са били предвидени за значително по- малък персонал и сега са недостатъчни, не достига необходимото количество вода, понякога работниците си тръгват с работното облекло, когато топлата вода не е стигнала за всички. Затова е предвидено да се закупят:
- 2 броя термодинамични бойлери - с по- голям капацитет от наличния за баните и мокрите помещения.
Важно значение за постигането на добро здраве през целия трудов живот има прилагането на проактивни и превантивни мерки от страна на работодателя и предоставянето за това на подходящи условия. В близост до голямата столова се намира стая за отдих, в която има само една голяма маса със 6 стола. Планираме в същото помещение да се обособи кът за физическо натоварване и спорт, където да се оборудва със съоръжения за спорт, разтоварващи напрежението в работния процес, с цел превенция на евентуални нарушения в опорно двигателния апарат и/ или нервно напрежение в следствие на стресори на работното място. За целта е предвидено закупуването на
- Масажен стол -1 брой, с който да се подобри психическия и физически тонус на служителите и работниците и да се подобри тяхната работоспосбност и продуктивност.
- Бягаща пътека - 1 брой, която да задоволява потребностите за спорт, движения и натоварвания, които да улесняват ободряването на тялото и ума. В резултат на това ще се намаляват дискомфорта и здравословните оплакванията, като така се свеждат до минимум рисковете, свързани с дейностите, извършвани от работниците и служителите.
Осигуряването на места за отдих на открито е ценен ресурс за осигуряване на по-добър трудов живот за работещите и повишава тяхната работоспособност и ефективност и личната мотивация. Градинската шатра ще предостави комфортно и защитено място за кратка почивка, където работещите да се събират, общуват и изграждат взаимоотношения с колегите си. Шатрата ще бъде от олекотена конструкция, лесно разглобяема, покрита с дебел бризентов плат, осигуряващ сянка през горещите летни месеци и като защитено място от дъжд. Прикрепените към нея завеси ще направят възможно ползването й по- дълго време през годината във всички сезони. Ще бъдат закупени:
- Преместваема градинска беседка/ шатра - 1 брой.
- Градински столове - 12 броя.
Предвидените в проекта социални придобивки ще допринесат за подобряване на здравословните условия на труд и благосъстоянието, насърчаване участието на работниците в здравни дейности и стимулиране на личното развитие, повишаване на мотивация и подобряване производителносттта. Всичко това допринася и за репутацията на фирмата като добра и грижеща се за своите служители организация.
|
0.00
|
0.00
|