Дейност 1 „Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятията. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд.“ : Целта на дейността е да подпомогне адаптирането на част от заетите лица от целевата група /30 човека/ и на дружеството към новите предизвикателства, свързани с осъществяване на климатично неутрална икономика и променящите се модели на работа, чрез преход към "зелени" работни места.
Дейността е насочена към въвеждане на „зелени“ модели на организация на работните процеси в "Аванс" ЕООД, които да доведат до повишаване на ресурсната ефективност и намаляване въздействието върху околната среда. Тази дейност е пряко свързана с осъзнатата необходимост от въвеждане на нови модели и добри практики за оптимизиране на работните процеси така, че да се намалят разходите за ресурси, генерирането на отпадъци, респективно прякото или непряко негативно въздействие върху околната среда. Фирмата се стреми към бъдещо налагане на стандарти за екологична и социална отговорност и изпълнението на тази дейност е стъпка в тази посока.
През 2023 г. бяха внедрени високотехнологични ДМА, които ще позволят както увеличаване на производствения капацитет, така и внедряване на кръгови и по-ресурсно ефективни модели. Но дори това не е достатъчно. Налице са проблеми в управление на ресурсите и ефективността на процесите (по-голям брак от планираното, по-чести повреди и престой на машините). Липсва и цялостна система за контрол и управление на индивидуалното поведение на работещите за постигане на по-висок екологичен стандарт на производството и повишаване устойчивостта на предлаганите продукти.
За това, посредством настоящата дейност, ще бъдат въведени нови „зелени“ модели на организация на работните процеси свързани с:
- въвеждане на промени в организацията на работа за включване на екологосъобразни дейности в конкретни работни процеси и на определени работни места;
- изграждане на цялостна екологосъобразна („зелена“) фирмена култура и мотивиране на екологосъобразното мислене на служителите;
Зелените модели ще бъдат свързани с оптимизиране на начина на организация и планиране на работните задачи, с цел намаляване на потреблението на електроенергия (посредством оптимизирано натоварване на машините и другите консуматори), оптималното използване на материали и суровини, правилно разпределение и управление на времето, минимизиране на отпадъците и правилното им третиране, и др.
Дейността включва следните четири етапа, които са задължителни и се реализират в посочената логическа последователност:
1.1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики.
1.2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места.
1.3. Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието.
1.4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени.
Изпълнението на дейността ще доведе до установяване на ефективни инструменти за „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, както на индивидуално, така и на фирмено ниво. |
4 800.00
|
0.00
|
Дейност 2 "Осигуряване на превенция и профилактика на „бърнаут“ на работното място и „ефекти от COVID пандемията върху менталното здраве“ - психологическа подкрепа".: Настоящата дейност е необходима за постигане на заложените цели.
Дейността има за цел да се предостави ефективна психологическа подкрепа на заетите лица на "Аванс" ЕООД в контекста на работното място, чрез придобиване на нови знания и умения. Фокусът ще бъде върху превенцията и управлението на стреса и професионалното прегаряне (бърнаут) върху менталното здраве на работещите - целева група по проекта.
Етапи за изпълнение на дейността:
1. Анализ и оценка: Извършване на анализ на текущата работна обстановка и факторите, които могат да влияят на менталното здраве на работещите в "Аванс" ЕООД. Оценка на нивото на стрес и риска от професионално прегаряне (burn out/бърнаут). Включване на стандартизирани инструменти за оценка, като например Maslach Burnout Inventory (MBI) за измерване на бърнаут. Идентификация на организационни фактори, които могат да допринасят за бърнаут, като например неясни очаквания, липса на ресурси и неадекватна управленска подкрепа. Събиране на обратна връзка от участниците - служители на дружеството по отношение на организационните политики и практики.
2. Прилагане на методи и техники за управление на професионалния стрес, разпознаване на прояви на "бърнаут" и ранна превенция: Разработване на обучителни материали, които могат да бъдат: презентации, упражнения за самопомощ и рефлексия, групови тестове за оценка на нивото на стреса и превенция на бърнаут; симулационни и/или ролеви игри, които позволяват на участниците да изпитат и управляват стресови ситуации; информационни листи с практически съвети, свързани със справяне на стреса и превенция на бърнаут; групови дискусии за свободно и безопасно обсъждане на стресовите фактори и техния ефект за достигане до бърнаут. Акцентът ще бъде поставен върху ефективните методи и техники за управление на стреса, приложими в конкретния работен контекст на "Аванс" ЕООД.
3. Организиране и провеждане на групови сесии с максимален брой участници до 10 лица, фокусирани върху профилактика и управление на стреса; Те ще включват елементи като ролеви игри и обмяна на опит. Участниците ще бъдат запознати с подходящи методи и техники за управление на професионалния стрес, съответстващи на естеството на трудовите процеси в "Аванс" ЕООД.
Справянето с "бърнаут" не е статичен процес. В тази връзка дейността ще е изпълнена по начин, който осигурява устойчивост по отношение на инструментите за справяне със стреса на работното място и превенцията на "бърнаут", с цел работниците и служителите на "Аванс" ЕООД да могат да ги използват и прилагат на практика по време на целия им трудов стаж в дружеството. |
4 800.00
|
0.00
|
Дейност 4. "Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд.": Дейността е необходима за постигане на заложените в проекта цели и има за цел повишаване степента на колективна защита в предприятието, чрез изпълнение на препоръките на СТМ, базирани на оценката на риска и утвърдената годишна програма с мерки за минимизиране на рисковете на работните места. След направени замервания от СТМ, са установени несъвършенства в осигурената работна среда и са отправени следните конкретни препоръки, с мерки по отстраняването им:
1. Подобряване на микроклимата в работните и производствените помещения:
"Аванс" ЕООД извършва дейността си в основния производствен цех за производство и опаковане на козметичните продукти като влажни кърпички, както и в разположените множество по-малки помещения с различна функционалност, в които се извършват допълнителни производствени, логистични и административни дейности. В част от тях отоплението е решено с калорифери и електровентилаторни печки, охлаждане няма, а в други - няма нито отопление, нито охлаждане. Електровентилаторните печки отопляват общия обем на съответното помещение неравномерно, водещо до съществени температурни разлики в отделните му части. Също така лесно прегряват и трябва да бъдат спрени, за да се охладят. Калориферите са излъчвателен електроуред, който е с висока степен на опасност при употреба. Работата и с двата вида уреди изисква и физически контакт с уреда, който може да предизвика опарване, изгаряне или удряне от ток на работниците, които боравят с тях. За подобряване на микроклимата в тези помещения, с цел превенция на простудни и др. заболявания, СТМ е направила предписание те да бъдат климатизирани с климатици. Предвидените за закупуване климатици са стандартни, тип сплит, които се монтират на стена/под/таван и се включват в ел. мрежата. Мощността на климатиците е съобразена с отопляемата площ на съответното помещението в квадратни метри, с цел получаване на най-оптималната работна температура и превенция на простудни и др. заболявания.
7 бр. климатици ще бъдат поставени в следните помещения, като средства за колективна защита и разпределени по бройки, според броя и разположението на работните места в съответното помещение, съобразено с общия обем за отопление/охлаждане, както следва:
- в производство - 4 бр. климатика; в помещение разтвори - 1 бр.; в съвещателна зала - 1 бр.; в офис управител - 1 бр.
Изпълнението на настоящата дейност има и за цел да бъде намален рискът от възникване и бързо разпространение на евентуални производствени пожари и произтичащите, в резултат на това, тежки трудови злополуки. В тази връзка се предвижда да бъде изградена пожароизвестителна инсталация - 1 бр., която да обхване основната територия на предприятие. В допълнение към инсталацията в рамките на настоящата дейност също така ще бъде закупена и пожарогасителна инсталация - 1 бр.
Продължава. |
175 215.90
|
0.00
|
Дейност 5. Осигуряване на социални придобивки за работещите, вкл. ремонт и оборудване на места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията и др. : Съгласно Наредба №15 от 31.05.1999 г. е необходимо разработване и въвеждане на физиологични режими на труд и почивка по време на работа с цел осигуряване на устойчива работоспособност, намаляване на умората и опазване здравето на работещите, като част от цялостната фирмена политика по осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд. Почивките по време на работа са специално организирани и регламентирани от работодателя периоди на пълно прекъсване на дейността по време на работния ден, които се използват от работещите за отмора и възстановяване от въздействията на факторите на работната среда и трудовия процес, и са част от работното време. Ето защо в съответствие с нормативните актове "Аванс" ЕООД е изготвил подробен анализ за нивото на натоварване на съответните длъжности в предприятието и необходимостта от почивка и тяхната продължителност. В резултат на това се установи необходимост от обособяване на място за отдих, хранене и почивка в предприятието. В тази връзка се предвижда закупуване на оборудване и обзавеждане на стая за почивка и хранене в предприятието. Необходимо е закупуване обзавеждане и оборудване, както следва: кухненски шкафове - 10 бр. и кухненското оборудване - готварска печка 1 бр., хладилник - 1 бр., кафе-машина - 1 бр., микровълнова фурна - 1 бр. и телевизор - 1 бр., кухненска маса - 2 бр. и столове - 12 бр., както и подмяна на старата и неефективна дограма в стаята за почивка - 4 кв. м. с нова. Към стаята за почивка и хранене ще се обособи и 1 бр. съблекалня, която е наложителна, поради спецификата на производството на козметични и бебешки продукти. Работниците използват работно облекло и върху него еднократни покриващи манти и бонета. При излизане от производството задължително трябва да ги съблекат, тъй като по производствените стандарти не могат да излизат извън производствената зона с работното им облекло и да се връщат с него отново. Необходимото минимално оборудване за функционирането на съблекалнята, прилежаща към стаята за почивка, както и климатици за отопление и охлаждане на двете помещения, ще бъдат закупени по проекта. Това са метални гардероби за прибиране на облекло, обувки и вещи на служителите, пейка за сядане при преобличане и преобуване и климатици - 2 бр., тип "сплит", които да подобри микроклимата в помещенията и да дадат нужната благоприятна температура. Изпълнението на дейността ще доведе до преки положителни ефекти за работниците в производството на "Аванс" ЕООД - 32 човека от целевата група, като осигури сигурна среда и комфорт за преобличане и ползване на социалната придобивка - стая за почивка и хранене най-пълноценно. Това ще рефлектира в повишаване на степента на общата им удовлетвореност от работната среда и ще допринесе за устойчивостта на работните им места, както от гледна точка на години работа при един работодател, така и продължителност на труда до и след пенсионна възраст.
Като допълнителна мярка за повишаване продуктивността и здравето на персонала се предвижда обособяване на място за спорт. Към момента такова липсва в предприятието, като за обособяването му е предвидено закрито пространство, в което предстои да бъдат разположени следните уреди: пътека за бягане - 1 бр., кростренажор - 1 бр., клетка за тренировки със свободни тежести - 1 бр., велоергометър -1 бр., мултифункционален уред за тренировки /гладиатор/ - 1 бр., дъмбели - комплект 1 бр. Спецификата на работа във фирмата изисква продължителни еднообразни пози. За да се избегнат дълготрайните последици от тях, както и да се превентират хронични заболявания като дискови хернии, нервни прищипвания и др., ще се изгради и пусне в експлоатация само за заетите лица в дружеството и целева група по проекта, помещение за спорт. То ще има пряк положителен ефект върху физическото и психическото здраве на работещите. |
74 491.53
|
0.00
|
Дейност 4. "Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд." - продължение: Продължение.
Така определените за изпълнение в рамките на дейността мерки са резултат от предварително извършен анализ на техническото състояние на съоръженията за пожарна безопасност в предприятието и идентифицираните в тази връзка рискове. В производствените и административните помещения, в които „Аванс“ ЕООД осъществява основната си дейност, работят общо 32 човека. В резултат на своята специфика и работата с лесно запалими материали и суровини, включващи фини памучни частици, полиестерни и целулозни материали, химични препарати и др., предприятието е с повишен риск от пожарна опасност. В следствие на това противопожарните изисквания са завишени. На територията на предприятието има струпване на голямо количество суровини и материали, които са пожароопасни. Те създават висок риск от безконтролно разрастване на пожар, а от там и сериозна опасност за безопасността и здравето не само на работещите, но и за живеещите в близост граждани. Предвидените за изпълнение в рамките на настоящата дейност мерки ще позволят да бъдат преодолени така идентифицираните рискове и проблеми пред целевата група. Изграждането на пожароизвестителната и пожарогасителната инсталации ще дадат възможност за своевременна реакция в самото начало при възникване на пожар, в резултат на което ще се намали рискът от тежки трудови злополуки.
Пожароизвестителната инсталация - 1 бр. и пожарогасителната инсталация - 1 бр. представляват активи, които запазват първоначалната си форма и външен вид при използване, и не се инкорпорират в различна или по-сложна структура, освен чрез монтиране на стена/таван/под. Пожаризвестителната инсталация е съставена от датчици, които реагират на дим и сигнализират със звуков сигнал при насищане на въздуха с дим над заложения в тях процент. Пожарогасителната инсталация е съставена от индивидуални устройства, които при задействане при пожар изсипват праховото си или газово съдържание, с цел неговото потушаване. Те не представляват единна система тип "спринкъл" и не използват система с вода, преместваеми са и не се инкорпорират в друга система.
3. Осигуряване на стабилни и ергономични работни столове:
Част от служителите в дружеството ползват стари столове, които не отговаря на съвременните изисквания за ергономия. След направени замервания от СТМ, са установени несъвършенства в осигурената работна среда и са отправени следните конкретни препоръки, с мерки по отстраняването им: Осигуряване на стабилни работни столове за административния и производствен персонал, които да позволяват свобода на движенията и удобна работна поза, седалката и облегалката да се регулират на височина и наклон, с опора за краката, където е приложимо. Наличните към момента столове не са стабилни, не се регулират и не позволяват удобна работна поза, като същевременно работниците трябва да прекарват над 7 часа от работния си ден принудително седнали върху тях, за да могат да извършват преките, за дейността, си действия.
За целта ще се закупят 5 бр. ергономични офис стола за работа с видеодисплей и 3 бр. индустриални стола за работните места в производството (на машини и съоръжения) на "Аванс" ЕООД - общо 8 бр. Изпълнението на тази част от дейността ще доведе до следния ефект: редуциране на неблагоприятните здравословни проблеми на служителите, свързани с повишено кръвно налягане, болки в мускулите, недобра подвижност на главата, лесна уморяемост, главоболие, загуба на концентрация и нежелано неврологично дразнене, рефлектиращо в патологично увреждане тонуса на мускулатурата, в следствие на статичната работа и многочасово ползване на компютър/или машина в седнала поза. Изборът на ергономични работни столове ще бъде съобразен с изискванията на Норми за физическо натоварване на работниците и хигиенно-физиологични и ергономични изисквания за рационална организация на работното място и трудовите процеси №05 и Приложение към чл. 4, ал. 1 на Наредба №7/2005 г. |
0.00
|
0.00
|
Дейност 4. "Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд." - продължение : Продължение
4. Подобряване на микроклимата на работните помещения чрез подмяна на дограма:
"Аванс" ЕООД разполага с производствени, логистични и административни помещения, в които се извършва основната икономическа дейност на дружеството. Анализът на състоянието за безопасността и здравето в предприятието, направен от СТМ, и съобразен с международните и европейските стандарти за здравословни и безопасни условия на труд обуславя необходимостта от настоящата част от дейността. В оценката на риска са анализирани всички аспекти, които могат да причинят вреди за работещите в предприятието. С цел предотвратяване настъпването на неблагоприятни последици върху здравето и безопасността на работещите в помещенията на "Аванс" ЕООД, СТМ препоръчва като мярка за ограничаването им да се подобрят условията на труд в предприятието, относно параметрите на фактор микроклимат. В момента голяма част от помещенията са оборудвани със стари, износени дограми с единични прозорци, които показват признаци на изкривяване, деформации и лошо уплътнение. Това води до течове на вода, конденз, дупки, драскотини, трудности при регулиране на температурата в помещенията и не достатъчно добър микроклимат за работниците и служителите. В допълнение, между двата цеха има портален френски прозорец, който разделя помещения, с цел подобряване на температурата в тях. Той е стар, амортизиран, не се затваря плътно, което води до загуба на топлина/охлаждане и неблагоприятен микроклимат. За да се решат тези проблеми на целевата група в работните помещения по отношение на температура и влажност, ще се извърши подмяна на дограмата на прозорците и на порталния френски прозорец с нова, която с по-добри показатели - пет-камерен профил за PVC дограмата, стъклопакет 4 сезона, с прилягащо уплътнение. Това ще доведе до следните ползи за целевата група: подобрена изолация на помещенията - намаляване на загубата на топлина и спомагане за поддържане на по-постоянна вътрешна температура; подобрена циркулация на въздуха - отварянето на прозорците с новите дограми ще става по няколко начина - от широко отворен прозорец, до отворен отгоре съвсем малко; по-добра шумоизолация - новите дограми и прозорци са с по-висок индекс на шумоизолация, което ще намали шумозамърсяването, идващо от външната среда, и ще повиши комфорта на целевата група в работните помещения; повишена защита от UV лъчи - новите стъклопакети имат покрития, изработени от съвременни материали, които филтрират вредните слънчеви лъчи и правят помещенията по-безопасни за хората в тях; повишена естествена осветеност - новите дограми и прозорци ще повлияят на количеството естествена светлина, навлизащо в работното пространство. Известно е, че оптималното естествено осветление влияе положително на настроението, продуктивността и общото благосъстояние на служителите. Също така ще унамалят зависимостта от изкуствено осветление и ще създаде по-приятна работна атмосфера; подобрена температура - те ще повлияят на количеството слънчева топлина, която навлиза в работното пространство. Енергийно-ефективните дограми с прозорци ще помогнат за контролиране на слънчевата топлина, предотвратявайки прегряването през лятото и намалявайки необходимостта от прекомерна климатизация; грижа за околната среда - енергийно ефективните дограми и прозорци допринасят за устойчивостта на околната среда, като намаляват общата консумация на енергия на сградите, което е положителен принос към усилията на "Аванс" ЕООД към опазване на околната среда и кръгова икономика.
Дограма ще бъде подменена в следните помещения: производствено помещение 1 - 7,8 кв. м.; производствено помещение 2 - 6 кв. м.; производствено помещение 3 - 10 кв. м.; Офис - 24 кв. м. и зала за събрания - 6 кв. м. Портален френски прозорец - 28,08 кв. м. Квадратурата на дограмата е съобразена с квадратурата на съответното помещение и броя на съществуващите прозорци. Порталният френски прозорец е съобразена с дължината и височината на помещението. |
0.00
|
0.00
|