Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд: Дейността е насочена към въвеждане на „зелени“ модели на организация на работните процеси, които имат връзка с повишаване на ресурсната ефективност и/или за намаляване въздействието върху околната среда и/или за повишаване устойчивостта на предлаганите продукти и услуги. Чрез изпълнението на тази дейност се очаква да се подпомогне предприятието в прехода му към климатично неутрална икономика и адаптирането му към съвременните икономически реалности.
Въвеждането на нови „зелени“ модели на организация на работните процеси може да е свързано с:
1. внедряване в предприятието на нови екологични производствени инвестиции, поради които се променя организацията на труда в предприятието;
2. въвеждане на промени в организацията на работа за включване на екологосъобразни дейности в конкретни работни процеси и на определени работни места;
3. изграждане на цялостна екологосъобразна („зелена“) фирмена култура и мотивиране на екологосъобразното мислене на служителите.
Дейността ще се изпълнява от външен изпълнител и ще включва следните четири етапа, които са задължителни и се реализират в посочената логическа последователност:
1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики.
2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на
„зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места.
3. Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието.
4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за
въвеждането на съответните промени.
Избраният изпълнител трябва да извърши преглед на дейността на кандидата и предлаганите от него услуги, организация на труда, правна и регулаторна рамка, съществуващи практики и процедури за управление на човешките ресурси във връзка с въздействието върху околната среда. В резултат на извършения преглед и съобразно спецификата на работните места, изпълнителят следва да разработи съответните „зелени“ модели на организация на труда, които да предложи на бенефициента, заедно с план от мерки за прилагането им. Изпълнителят изготвя и „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места. Изготвените анализи и разработените зелени карти се въвеждат в предприятието и се обучава персонала за новата организация на работния процес. В дейността ще бъдат включени само лицата заемащи ръководни и организационни длъжности, като обученията за новия работен процес ще бъдат организирани и проведени в групи от 5 до 10 души. |
20 000.00
|
0.00
|
Грижа за психологичното здраве на служителите в компанията и превенция от бърнаут: Бърнаут е състояние на емоционално, физическо и психическо изтощение, причинено от продължителен стрес или чувство на неудовлетвореност. Това е вид психологически дистрес, който възниква, когато човек се чувства претоварен, емоционално изтощен и неспособен да отговори на изискванията на своята работа или живот. Често е резултат от дългосрочно излагане на натиск за изпълнение, липса на контрол или променящи се изисквания на работното място.
Прегарянето е много реално и сериозно състояние, което може да има отрицателно въздействие върху благосъстоянието, производителността и цялостното психично здраве на индивида. Може да се прояви по различни начини, включително умора, раздразнителност, чувство на безпомощност, депресия и тревожност. Може да се прояви и физически, като главоболие, храносмилателни проблеми и мускулно напрежение. Стресът на работното място е толкова често срещан, че над 75% от работната сила изпитва прегаряне.
За да предотвратят тези последствия, служителите трябва да знаят как да управляват и предотвратяват прегарянето, поради което се предвижда да бъдат организирани и проведени следните дейности:
1. Осигуряване на обучение на мениджърския екип за начините да се разпознаят симптомите на стрес в служителите и възможностите за намиране на решения в подобни ситуации - Планира се тази дейност да бъде провеждана като се разработи програма за обучение в рамките на 20 учебни часа, които ще се разпределят в различни дни/седмици/месеци съобразно натовареността на обучаемите и обучаващите. Обучението ще се проведе в групи до 10 души.
2. Семинар/и на тема какво е това бърнаут и какви, мерки е добре да се вземат, за да не се стига до това състояние. Справяне със стреса на работното място. Дискусии по различни теми, касаещи работния процес, спокойствието на служителите и доброто изпълнение на целите
Семинарът ще е с продължителност 10 учебни часа, ще се провежда в групи до 10 души в работно или извънработно време на целевата група.
3. Групови дискусии за преодоляване на ефектите от COVID пандемията и справяне със здравни кризи. - Дискусиите ще са с продължителност 10 учебни часа, ще се провеждат в групи до 10 души в работно или извънработно време на целевата група. В обхвата на дейността може да бъдат засегнати теми като:
1. Какво представляват симптомите „след Covid“ и „продължителен Covid“?
2. Промени на работните задължения след продължителен Covid. Примери.
3. Биологичните агенти и предотвратяване на свързани с работата заболявания. Епидемии и работно място.
4. Повишаване на подготвеността за реагиране на текущи и бъдещи здравни кризи.
4. Безплатни индивидуални консултации по различните въпроси относно личния и професионалния живот на всички служители, които считат че имат необходимост от оказване на допълнителна психологична подкрепа.
Планира се да бъдат организирани мин. 40 часа индивидуални консултации на поне 20-на души в предприятието. Същите ще се предоставят в рамките на работния ден и ще се организират и провеждат в случай на заявена необходимост от страна на лица от целевата група.
|
20 000.00
|
0.00
|
Закупуване на лични предпазни средства: 1) Закупуване на ЛПС - сбруя за височинна защита
Един от основните рискови фактори при пристанищните работници е падане от височина, което е и причина за смърт и злополуки при тях. Рискът за падане трябва да е предотвратяем. Ако има разлика в нивата по-голяма от два метра по правило е необходима някаква форма за обезопасяване. Осигуряването на защита от падане още на фаза проектиране е един от най-ефективните начини за елиминиране и контрол на този риск. При планиране на мерките за защита от падане, е необходимо приоритетно да се залагат мерки, елиминиращи риска при източника на възникването му. Ако това не е възможно следва да се предвидят колективни средства за защита и едва накрая да се прибягва до използване на лични предпазни средства. Понякога се налага едновременното използване на колективни и на лични предпазни средства. На местата където е невъзможно да се приложат колективни методи за защита срещу падане, би могло да се използват подходящо разположени точки за закрепване (закачане) на лични предпазни средства /като сбруи.
Когато рискът не може да бъде отстранен или намален в необходимата степен и колективните средства за защита не са достатъчни да предпазят работниците от този риск е необходимо да се използват лични предпазни средства, т.е. те са последна, крайна мярка за защита на работниците от риска на работното място. На Пристанище – Варна ЕАД се извършват на височина редица дейности - работа по ЖР кули, поддръжка на видеонаблюдение, осветление, ремонт на кранове и др.
Ще се осигури по-висока степен на защита на 160 служителя от следните отдели
- Енергиен отдел;
- Техническа експлоатация;
- Поддръжка пристанищна инфраструктура;
- Информационни технологии;
- Кейова механизация и други.
За осигуряване на по-висока степен на защита на служителите от тези отдели предвиждаме с изпълнението на настоящото проектно предложение да бъдат закупени лични предпазни средства за защита от падане от височина - Колани/сбруи за височинна защита, които отговарят на стандартите и гарантират комфорт и увереност на работниците. Планира се да бъде закупен Комплект сбруя с позициониращо въже и карабина - 100 бр.
2) Закупуване на слънчеви очила с UV защита при работа на открито 963 бр.
Освен експозицията на неблагоприятен микроклимат и прах, са и продължително изложени на ултравиолетови лъчи (UV лъчи). Липсата или недобрата защита на работещите крие риск за очите и кожата. Зрителният анализатор е единственият “вътрешен” орган, който е изложен на пряка ултравиолетова радиация, особено около водните басейни, защото водата отразява слънцето.
По-дългото излагане на ултравиолетово лъчение би могло да причини временна загуба на зрението и фотокератит (изгаряне на роговицата и/или очната конюнктива). Вредният ефект от UV лъчите е кумулативен и рискът за очното здраве от заболявания като катаракта се увеличава с времето.
Като се има предвид горното се планира да бъдат закупени слънчеви очила с UV защита при работа на открито, намаляване на вредното въздействие на УВ лъчите, умората и дискомфорта и подобряване на видимостта и контраста за работещите. Към момента не се осигуряват очила за UV защита на заетите лица в предприятието.
Това ЛПС е необходимо да бъде закупено и осигурено за работещите в „Пристанището Варна“ ЕАД от следните отдели:
* Техническа експлоатация ВИ
* Поддръжка пристанищна инфраструктура ВЗ
* Механичен отдел ВЗ
* Информационни технологии
* Оперативна експлоатация ВИ
* Оперативна експлоатация и контейнерен терминал ВЗ
* Кейова механизация и РТС ВЗ
* Складово-експедиционен ВЗ
* Тилова механизация ВЗ
* Енергиен ВИ
* Централно пристанищно ръководство
* ЧР и административно обслужване
* БЗР и ППО
* Товаро-разтоварна дейност ВЗ
|
47 372.24
|
0.00
|
Осигуряване на колективни предпазни средства за превенция на риска: Излагането на прах има потенциал да понижи производителността и безопасността на работниците, както и да бъде опасен респираторен дразнител, поради което е важно да се намери подходящ начин за контрол на праха и защита на работещите. Контролирането на праха на работното място е един от най-големите предизвикателства за здравето и безопасността на работещите в „Пристанище Варна“ ЕАД. Излагането на прах може да причини няколко сериозни здравословни проблеми, включително: хронично – обструктивна белодробна болест (ХОББ), пневмокониоза, рак на белите дробове и кожата, астма и други респираторни проблеми. Прашните среди, които излагат работниците на риск от развитие на този набор от респираторни заболявания, са още по-вредни там, където праховите частици са по-фини. За разлика от по-големите прахови частици, по-малките частици по-лесно избягват естествените защитни сили на тялото, за да си проправят път в кръвта или да се установят в белите дробове. С течение на времето вдишването както на големи, така и на малки прахови частици носи риск от повлияване на качеството на живот и потенциална смъртност поради усложнения с белодробно заболяване.
Предотвратяването на излагането на прах трябва да бъде първата цел на работодателя, тъй като много форми на прах могат да бъдат елиминирани на работното място. Към момента са предоставени лични предпазни средства (респираторни предпазни средства - противопрахови маски с високо ниво на защита 3М). Когато образуването на прах не може да бъде избегнато, подходяща мярка за контрол на праха е използването на оръдие за водна мъгла за подтискане и контрол на прах и запрашаване. Намаляване на запрашаването чрез водна мъгла е успешен начин за ограничаване на нежеланите емисии на прах, създавайки фина водна мъгла, която овлажнява праховите частици, прави ги по-тежки и ги сваля на земята.
Предвижда се в рамките на настоящата дейност да бъдат закупени и доставени 3 бр. водни оръдия, с които ще се подобрят условията на труд на 765 служителя. Същите ще се използват от 1-во до 5-то кейово място на Пристанище Варна Запад, където обичайно се извършват дейности по товарене и разтоварване на фосфорит и въглища и има наличие на значително повишено запрашаване. С извършването на инвестициите по проекта ще се подобрят условията на труд на ежедневно работещите в следните отдели:
* Товаро-разтоварна дейност ВЗ
* Складово-експедиционен ВЗ
* Механичен отдел ВЗ
* Кейова механизация и РТС ВЗ
* Тилова механизация ВЗ
* Поддръжка пристанищна инфраструктура ВЗ
* БЗР и ППО
* Оперативна експлоатация ВЗ
* Складово-експедиционен ВЗ
|
203 892.00
|
0.00
|
Осигуряване на помещения за почивка, отдих и хранене на заетите лица: Поради спецификите на работния процес, нашите служители извършват служебните си задължения почти изцяло на открито и са ежедневно подложени на неблагоприятни климатични особености - студ, вятър, дъжд, жарко слънце и други. В някои от сградите на територията на пристанището е имало съблекални помещения, които обаче са неизползваеми към момента. Същите са с изпочупени плочки, врати, душове. Важно е да се отбележи, че постройките не са собственост на Пристанище Варна, а на Държавно предприятие Пристанищна инфраструктура и за ремонтирането и възобновяването на тези помещения би било необходимо да се извършат редица съгласувателни процедури, които възпрепятстват този процес. Друг фактор е и отдалечеността им от кейовите пространства, където са местата за извършване на трудовите задължения на голяма част от целевата група по проекта. Поради големите дистанции би било неефективно, а понякога дори невъзможно служителите да ги използват в рамките на периодични кратки дневни почивки.
В допълнение, лицата заемащи управленско-ръководни позиции и административните служители, разположени в административните сгради на Пристанище Варна Запад и Пристанище Варна Изток /към момента на кандидатстване 284 души/, към настоящия момент на разполагат с обзаведена и оборудвана стая за почивка, отдих и хранене.
При идентифициране нуждите на целевата група бе установено, че е необходимо да бъдат осигурени условия за преобличане, почивка, отдих и хранене, които да бъдат климатизирани. Осигуряването на тези социални придобивки биха спомогнали, както за повишаване на удовлетвореността от работата и повишаване мотивацията и качеството на работа на служителите, така и за намаляване на заболеваемостта, стреса и напрежението породени от невъзможността да бъдат удовлетворени основните човешки потребности /често премръзването и/или прегряването на организма, глад, умора водят до нервност и повишено ниво на стрес, а от там до повишено ниво на междуличностни конфликти, възникване на бърнаут и влошаване качеството на работа./
В обхвата на настоящата дейност е предвидено да бъдат закупени 11 бр. Фургон за отдих, хранене и преобличане, като всеки от тях ще бъде обзаведен и оборудван със следното:
Столове - 4 бр.
Трапезна маса - 1 бр.
Диван - 1 бр.
Предвижда се също да бъдат създавани стаи за отдих, почивка и хранене в двете основни административни сгради на дружеството - на територията на Пристанище Варна Изток и на територията на Пристанище Варна Запад. Същите ще бъдат обзаведени, както следва:
* Обзавеждане за Пристанище Варна Изток:
Комплект столове - 4 бр - 4 бр.
Трапезна маса - 4 бр.
Висока маса - 1 бр.
Висок посетителски стол - 4 бр.
Кухня 150/60/211 - 1 бр.
* Обзавеждане за Пристанище Варна Запад:
Кухня 250/60/221 - 1 бр.
Комплект столове - 4 бр - 6 бр.
Трапезна маса - 6 бр.
Диван /тройка/ - 1 бр.
Висока маса - 1 бр.
Висок посетителски стол - 4 бр. |
131 949.95
|
0.00
|