Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятието.: Промените в климата засягат всички. Затова не разглеждаме ангажимента на бизнеса в тази област просто като акт на добра воля - то е в негов реален икономически интерес. Бизнесът не само способства за генерирането на емисии на парникови газове, но и носи отговорност за вземане на необходимите решения за адресирането на този проблем. Той трябва да се сведе до ниво индивидуална и персонална отговорност за всеки служител във фирмата, защото със своите действия или бездействие той лично допринася за нарастването на климатичните промени. В тази връзка сме изправени пред нуждата да установим до каква степен служителите допринасят за увеличаването на натиска върху природата и какво можем да направим персонално и като компания, за да го избегнем.
Дейността е насочена към въвеждане на „зелени“ модели на организация на работните процеси, които имат връзка с повишаване на ресурсната ефективност и за намаляване на въздействието върху околната среда, както и за повишаване устойчивостта на предлаганите продукти и услуги.
Въвеждането на нови „зелени“ модели на организация на работните процеси може да е свързано с:
1. внедряване в предприятието на нови екологични производствени инвестиции, поради които се променя организацията на труда в предприятието;
2. въвеждане на промени в организацията на работа за включване на екологосъобразни дейности в конкретни работни процеси и на определени работни места;
3. изграждане на цялостна екологосъобразна („зелена“) фирмена култура и мотивиране на екологосъобразното мислене на служителите.
Новите „зелени“ модели могат да се изразяват, например, във:
- въвеждане и утвърждаване на промени в организационната структура на човешките ресурси, въвеждане на нови форми на заетост, промени по отношение на: начините на работа, работните взаимоотношения, съответно на длъжностните характеристики, процесите по подбор на персонала; нови модели на екипна работа и взаимодействието между служителите и др.;
- въвеждане на промени в работата на отделни работни единици в предприятието, насочени към намаляване на използваните ресурси, въвеждане на практики за опазване на околната среда, осигуряване на по-екологосъобразна работна среда и др.;
- въвеждане на екологосъобразни практики в цялостната организация на работа в предприятието, в т.ч. насочени към генериране и изпълнение на дейности за корпоративна социална отговорност със „зелена“ насоченост, мотивиране на индивидуалния служител за прилагане на екологосъобразно поведение по време на работа чрез информационни и други фирмени събития или създаване на бонусна система за отличаване и възнаграждаване на „зелено“ поведение на служителите или генериране от служителите на идеи за екологосъобразно поведение и др.
Дейността включва следните четири етапа, които се реализират в посочената логическа последователност:
1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики.
2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места.
3. Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието.
4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени.
По време на изпълнение на проекта ще докажем, че планът с конкретни мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси е приложен в предприятието и има реално въведени мерки от него. Всички служители ще бъдат запознати с извършените промени и ще бъде проведен инструктаж за въвеждането на съответните мерки.
Предвидените разходи за тази дейност са в размер на 1000,00 лева без ДДС - 5 човека х 200,00 лева |
1 000.00
|
0.00
|
Осигуряване на колективни предпазни средства: Фирмата извършва своята дейност в град Шумен на два адреса. В промишлена зона разполагаме с печатна база, където на професионални машини се изработват печатни издания в по-голям тираж. Базата е едноетажна със застроена площ от 112м2 и земя 653м2. На втори адрес в централната част на града, в рамките на 5 работни/офисни помещения, се извършва търговската дейност на фирмата. Там също се извършва производството на рекламни материали в по-ограничен тираж. Тука са разположени различни по вид принтери, копирни машини, ламинатори, машини за гравиране и друга дигитална техника. Помещенията са разположени на 2-ри етаж и са с обща площ 102,4м2 ( 23,8м2, 18,4м2, 22,2м2, 23,5м2, 14,5м2).
Отоплението през зимния период в печатната база се извършва с котел на дърва, а охлаждането през летния период с колонен климатик.
Отоплението и охлаждането в офисите се извършва с 3бр. климатици ( някъде с 1 климатик за 2 стаи).
Персоналът на фирмата към момента наброява 5 човека. Трима служители са пряко ангажирани с печатната база. Двама служители извършват дейността си в офисните помещения, като при нужда подпомагат производствения процес в печатната база.
От гледна точка на осигуряването на оптимални безопасни и здравословни условия на труд сме дефинирали няколко проблема в работната среда и съответно нужди на нашите служители:
1. Неефективно отопление през студения период и прегряващ микроклимат през топлия период на годината.
2. Нарушени параметри на микроклимата - охлаждащи или прегряващи стойности, мозаечен микроклимат, променливи температури.
3. Съществува риск от заболявания на опорно-двигателния апарат, горните и долни крайници на служителите в следствие на използването на неергономични столове при работа на бюро с компютър.
Така посочените проблеми и нужди на целевата група са дефинирани като рискове в ПРОГРАМА ЗА МИНИМИЗИРАНЕ НА ОЦЕНЕНИТЕ ПРОИЗВОДСТВЕНИ РИСКОВЕ И ПОДОБРЯВАНЕ НА САНИТАРНО – БИТОВОТО ЗАДОВОЛЯВАНЕ В „ХИМЕРА“ ООД – ГР. ШУМЕН от “СТМ - 2000” ООД – приложение към проектното предложение.
Като решение на тези проблеми и като част от дейността ще предприемем следните стъпки:
1. За подобряване на ефективността на отоплението/охлаждането в работните помещения ще закупим 7бр. климатици - 2бр. в печатната база и 5бр. за офисните помещения. Новите климатици ще осигуряват отопление и охлаждане без създаването на силна въздушна струя, ще притежават функция за бактериална защита и озониране на въздуха. Инвестицията е съобразена и с ясно изразената тенденция за ограничаване на използването на невъзобновяеми източници на енергия и ще ни помогне в дългосрочен план да преминем към използването изцяло на "зелена" ел. енергия. Сума на инвестицията - 7бр. х 4143,33лева = 29003,33лв.
2. Със закупуването на климатиците ще подобрим значително и микроклимата в работната среда. Като допълнителна стъпка в тази посока ще подменим дограмата в офисните помещения (СМР). Към момента дограмата е над 20 годишна - от първо поколение алуминиеви дограми с единично стъкло. Амортизацията на профилите води до повишени нива на влага и до наличието на въздушни течения поради луфтове. Новата дограма ще бъде изпълнена със съвременни профили и стъклопакети с повишени термоизолационни показатели. Сума на инвестицията - 97,24м2 х 301лв. = 29270,00 лв. - частично собствено финансиране.
3. Всички служители на фирмата работят през голяма част от времето с компютри на бюра - всички проекти за рекламни материали се подготвят дигитално. Поради различните антропологични особености на работещите е важно столовете да са с променящи се настройки, подходящи подлакътници, удобни регулируеми седалка и облегалка, да позволяват регулиране на височина, дълбочина, заедно с осигурена облегалка за главата при ергономична почивка. Сегашните столове отговарят на част от тези изисквания, но използването им води до статично натоварване. Като решение на този проблем ще закупим 5 бр. специализирани и високотехнологични стола. Сума на инвестицията - 5бр. столове - 16689,28 лв.
|
74 091.60
|
0.00
|
Осигуряване на социални придобивки за работещите: Трима от служителите ни във фирмата ( и останалите двама при по-голямо натоварване) са пряко ангажирани с печатарска дейност - обслужват печатарските машини, които изработват книги, дипляни, плакати, календари и др. печатни материали. Този труд е относително тежък, особено като се има в предвид наличието на бои, мастила и разредители, които допълнително натоварват служителите с миризмата си. Тези служители излизат в регламентирани почивки в рамките на работния ден, но до момента не сме успели да им осигурим подходящи условия за отдих, хранене и преобличане.
Сградата на печатницата не е голяма - 112м2. Пространството в сградата изцяло е заето от производствено оборудване, което не ни позволява да обособим зона за отдих на персонала и място, където комфортно да се преобличат - работим с мастила и разтворители и служителите трябва ежедневно да сменят облеклото си с работно. Освен това те са принудени да се хранят в заведения в района, защото няма възможност за обособяване на зона за хранене. Всичко това води до рискове за здравето на служителите и устойчивостта на условията на труд.
Можем да дефинираме няколко проблема в работната среда и съответно нужди на нашите служители:
1. Липса на обособено помещение /зона, където служителите да се преобличат в началото и в края на работния ден.
2. Липса на помещение/зона, където служителите да се хранят с донесена от дома храна или да си приготвят такава на място.
3. Липса на помещение/зона за почивка, където служителите да релаксират в периода на регламентираните почивки.
Така посочените проблеми и нужди на целевата група са дефинирани като рискове в ПРОГРАМА ЗА МИНИМИЗИРАНЕ НА ОЦЕНЕНИТЕ ПРОИЗВОДСТВЕНИ РИСКОВЕ И ПОДОБРЯВАНЕ НА САНИТАРНО – БИТОВОТО ЗАДОВОЛЯВАНЕ В „ХИМЕРА“ ООД – ГР. ШУМЕН от “СТМ - 2000” ООД – приложение към проектното предложение.
Като решение на тези проблеми в рамките на дейността ще закупим оборудван контейнер. Той ще бъде разположен в непосредствена близост до производствената сграда. Ще бъде обособен на две помещения - едното за съблекалня и другото (по-голямо) за зона за хранене. Контейнерът ще бъде оборудван и обзаведен - ще има шкафчета за съблекалня, пейки, маса за хранене, 4 стола, хладилник с фризер, кафе машина и климатик. Контейнерът ще има размери, оборудване и обзавеждане, съобразени с броя на служителите - от 3 до 5- ма души персонал.
Като зона за релакс и почивка на служителите в съседство ще разположим преместваема метална конструкция с остъкление тип "Беседка". Там служителите ще имат възможност да се откъснат от производствения процес и качествено да отпочинат навън (но все пак защитени от атмосферно влияние) - на въздух и естествена светлина. Такъв тип решение ще бъде функционално и удобно за използване през цялата година, защото част от остъклението ще бъде с опции за отваряемост.
Стойността на инвестицията за закупуване на обзаведен преместваем контейнер е 26 650,00 лв.
Стойността на инвестицията за закупуване на преместваема остъклена беседка е 39 227,75 лв. |
65 877.75
|
0.00
|