Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятията. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд (1): Проектното предложение е фокусирано върху възможностите за въвеждане на нови "зелени" модели (на организация на работните процеси) в задължителната Дейност 1 от т. 3.2. на УК, а именно:
- въвеждане на промени в организацията на работа за включване на екологосъобразни дейности в конкретни работни процеси и на определени работни места.
ЦЕЛ на настоящата дейност е да се открият и използват възможности за зелени модели на работа за: утвърждаване на ресурсната ефективност в работните процеси и отношението към това у служителите; работата на отделни работни единици; мотивацията на служителите за прилагане на екологосъобразно поведение на работното място.
Строителната дейност по принцип има ограничени възможности за гъвкавост, но въпреки това ще ще се потърсят нови форми на заетост, които са по-балансирани по отношение на фирмените интереси и тези на служителите, тяхната удовлетвореност, вложеният по количество и качество човешки ресурс.
Дейността на кандидата е посветена на строителството вкл. чрез малък цех за изработване на прозорци и врати с алуминиеви или PVC профили - за обезпечаване на строителната дейност. Във всеки етап от дейността в продукта (строежа) се влагат разнообразни по вид ресурси - материали и консумативи, механизация (амортизация), труд, енергоносители, инструменти и др. Въпреки опитите по света да се автоматизират различни дейности (например разработване на роботи за послойно 3D принтиране с бетонови разтвори за изграждане на елементи от сградата - цели стени или завършващи покрития) тези разработки остават в експерименталната сфера. Това е така защото дейността е силно обвързана с вземането а моментни решения на база знанията и опита (например консистенцията и състава на разтворите за полагане на различни мазилки или лепене на плочки, изолационни плоскости и др.) в зависимост от голям брой фактори - температура, местоположение, геометрия, приложение, използван материал и др.; защото комбинациите от дейности и приложимите за тях материали и начини за изпълнение са твърде много, а всяко автоматизирано решение е по природа ограничено в един фиксиран периметър на приложение. Така ръчният труд (подпомогнат когато е възможно от подходяща механизация - за пробиване, повдигане, рязане, къртене, изкопаване, шллайфане, нанасяне/хвърляне на мазилка) остава най-важният и незаменим ресурс, чрез който се осигурява оптимално качество в строителството.
Отпадъците в строителството имат тази особеност, че те се формират не само от неизползвани/неизползваеми остатъци от вложените материали, но и при подготвителните работи във всеки етап - изкопи, разрушаване на цели сгради или части, вкл. от премахване на амортизирани покрития, прозорци и др.
Два са основните етапи, в които може да се постави въпроса с ресурсната ефективност - 1) по-голяма степен на оползотворяване на ВЛАГАНИТЕ материали, така че по-малко количество от тях да се превръщат в строителен отпадък (изрезки, неизползван излишък от втвърдяващи/съхнещи смеси, разпилени крепежни елементи); и 2) сортирането и временното съхранение на образуваните ОТПАДЪЦИ, така че те да могат да бъдат в максимална степен оползотворени или третирани/рециклирани.
Така ресурсната ефективност в строителството остава силно подчинена на моментните субективни преценки и на културата/отношението на лицата ангажирани с изпълнението на определен строителен обект. Културата е качество с групова стойност в резултата. По отношение на отпадъците тя трябва да бъде на сходно ниво у всички участници в процеса, например - за да не се сместват и третират заедно отпадъци, които са първоначално са били сортирани .
Затова няма длъжности и служители в дружеството, които да останат незасегнати от промяната в организацията на единичен производствен етап.
Заетите лица към началото на декември 2023 са 44 души, вкл. временно заети.
Предвижда се в началото на февруари 2024 заетите да са 40 души на 10 различни изпълнителски длъжности - те формират целевата група по тази дейност. |
8 000.00
|
0.00
|
Осигуряване на колективни предпазни средства , вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд (4): През последните години дружеството увеличи дейността си.
За големите обекти дружеството премина от роля на обичаен подизпълнител до равноправен партньор и/ли възложител на подизпълнители - когато обемът и сроковете не позволяват изпълнение с изцяло собствен персонал и механизация. Това е видно и от промените в издаваните през годините удостоверения от Камарата на строителите (https://register.ksb.bg/pub_view.php?id_members=327). Преди - за строежи (от I ГРУПА - високо строителство с прилежаща инфраструктура) от III до IV категория, а в сега - от I до V категория.
Обхватът на СМР на един строеж може да бъде разнообразен - изкопни работи за достигане на нивата (на фундаментите или на вертикалната планировка); изграждане на подземни връзки с инженерната инфраструктура (водопроводи, електрозахранване и др.); изграждане на стоманобетонови или метални носещи конструкции; монтаж на прозорци и врати; покривни, зидарски, мазачески, довършителни работи и т.н.
Като основен изпълнител на големи обекти (вкл. "на зелено") дружеството осигурява пълен обхват на строителната дейност и цялостна организация за изпълнение - вкл. обезопасяване.
В тази част проектът е насочен към повишаване нивото на безопасните условия на труд на строителния обект чрез КПС прилагани при:
1. Работа в земни изкопи
2. Работа около опасни зони с повишен риск от:
- падане от височина, вкл. в открити земни изкопи;
- увреждане от падащи/летящи изхвърлени частици и/ли предмети;
- високо електрическо напрежение.
Във връзка с този обхват са идентифицирани са следните настоящи проблеми:
1. Дружеството не разполага със средства за укрепване на изкопи.
Такива средства се използват, и когато е необходимо да се извършват ръчни операции в или около изкопи с дълбочина 1.00/1.25/1.50/2.00 m в зависимост от вида на почвата.
В тези случаи се използва някой от следните възможни варианти: 1) промяна проектното решение относно дълбочината на нужния изкоп - в повечето случаи невъзможно; 2) увеличаване на широчината и наклон на стените - повишава себестойността и в повечето случаи наличното пространството не е достатъчно; 3) наемане на укрепителни съоръжения - при неизгодни условия, повишаващи себестойността продукта; 4) наемане на подизпълнител, който да го изпълни със собствени укрепителни съоръжения - при намалена печалба.
Освен вида на почвата има множество други фактори, които могат да повлияят на стабилността на откосите, в т.ч. наличие на участъци с различни характеристики на почвата, непредвидено натоварване на някой от откосите и др. Тези обстоятелства не се подчиняват на точно прогнозиране и/ли изучаване. Преценката в крайна сметка е субективна. Затова дори в случаите, когато известните условия определят използването на укрепителни съоръжения като незадължително, все пак е по-правилно да се използват.
Текущото положение увеличава риска от злополуки при срутване на откосите в неукрепени изкопи.
2. В дружеството не разполага с плътни или прозирни мобилни огради.
Огради се наемат, ако е допустимо - не се използват, или ако е крайно необходимо - вместо тях се използват нетрайни сигнални полиетиленови мрежи.
На обекта освен периметровата ограда около основните изкопи се налага да бъдат обособени вътрешни зони с ограничен достъп. Въпреки инструктажите от техническия ръководител, дейността на всяка група от работници създава динамична картина в условията (с потенциални опасности), за което останалите работници не могат да бъдат уведомени своевременно. Затова най-правилно е достъпа до такива вътрешни зони също да бъде ограничаван с подходящи средства.
Текущото положение увеличава риска от разнообразни по вид злополуки при навлизане в или преминаване покрай зони, в които има определени опасности.
За преодоляване на тези проблеми се предвижда закупуване на подходящи КПС, които ще подобрят работната среда както за непосредствено засегнатите с конкретните дейности работници, така и в по-широк кръг други лица, които присъстват на обекта. |
116 345.39
|
0.00
|
Осигуряване на социални придобивки за работещите, вкл. ремонт и оборудване на места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията и др. (5): За служителите в момента няма осигурени условия за почивка и хранене.
За строителството, за разлика от други дейности е характерно, че същинската дейност не се извършва на едно постоянно място. Затова уреждането на едно постоянно място за хранене и почивка не може осигури условия на всички работници. В същото време дружеството има и персонал, който е с постоянно присъствие в базата. Поради тези причини, въпросът с осигуряването на условия за хранене и почивка се разглежда като две допълващи се задачи - в базата (в стационарни) и на обекта (в мобилни условия).
Базата на дружеството е разположена в поземлен имот 14218.503.36 с адрес гр. Габрово, п.к. 5300, ул. Василка Бенева №1Б с площ 3920 кв. м, за който е отреден парцел XI от квартал 11 по действащия подробен устройствен план на Северна индустриална зона. Основната сграда (с кадастрален идентификатор 14218.503.36.1) със застроена площ 762 кв. м. осигурява цялата нужна закрита площ за дейността на кандидата. Във връзка с това са от значение следните подробности:
- По-голямата част от сградата се използва за съхранение на материали, инструменти и техника;
- В част от северния край на сградата е организиран цех за изработване на прозорци и врати - там работят (когато не са а монтаж на обект) 3-ма души на длъжност "Работник сглобяване на детайли" (НКПД 93290008);
- В базата е постоянното работно място на 1 "Общ работник поддържане на сгради"
- В базата е мястото за "дежурство" на 1 шофьор на тежкотоварен камион и на 1 машинист/багерист - когато не са ангажирани с обект.
- В малка част в южния край на сградата помещенията бяха ремонтирани и там бяха разположени офиси, които се използват от ръководството и от персонала, който не е ангажиран с присъствие на обекта - общо 6 души на различни длъжности (техници, ръководители и др.). Там има малък кът, оборудван с мивка и уреди за приготвяне на топли напитки, но не и условия за хранене и почивка.
- В сградата, в непосредствено съседство с цеха за прозорци и врати има неизползвано помещение (38 м2), чиято площ и разположение са подходящи за обособяване на място за хранене и почивка, което би могло да побере както постоянния персонал в базата, така и пътуващия - в случай на нужда от събирането му на едно място. На същото място има сервизни помещения (тоалетна с умивално предверие, с обща площ 21 м2), които са логично допълнение към едно място за почивка. Изброените помещение са в неподходящ вид за използване за място за почивка и хранене. За привеждането им в подходящ за целта вид са необходими подобрения с характер на текущ вътрешен ремонт. Освен изпълнението на СМР за осигуряване на нужните условия ще е необходимо да бъда закупено подходящо преместваемо обзавеждане/оборудване.
Дружеството не притежава фургони или контейнери, които биха могли да бъдат разполагани на обектите с цел осигуряване на условия за хранене, почивка и преобличане. Работниците обикновено почиват върху импровизирани места за сядане на обекта (в сградата) или при хубаво време - на подходящо открито място наблизо. За преобличане се използват закрити площи от сградата (в обекта), където съхраняват повереният им инвентар и ЛПС. Само в случаите, когато обектът е в "нулев цикъл" ("на зелено", на ниво изкопи), през неблагоприятен сезон на годината, в друго населено място и/ли отдалеченост от заведения за хранене - се прибягва до наемане на фургон или контейнер. Това не се харесва на работниците, но те подхождат с разбиране към ситуацията и възможностите, а с цената на определени материални компенсации ситуацията се задържа в търпимо положение.
!!!! КЪМ НАЧИНА НА ИЗПЪЛНЕНИЕ - при определяне на СРОКА за изпълнение на дейността е оставен в общ резерв заради:
- процедурната неизвестност и липсващо в момента Ръководство за изпълнение;
- необходимост от допълнително време за адаптиране на процесите и вътрешните правила;
- осигуряване на резерв при необходимост от прекратяване на процедури или договори с избрани изпълнители и провеждане на нов избор. |
64 638.63
|
0.00
|