Въвеждане на зелени модели на организация на работните процеси в ЗАВОД ЗА ШЛИФОВЪЧНИ МАШИНИ АД: Целта на дейността е да ускори процеса на адаптация към предстоящите промени във връзка с прехода към климатично неутрална икононика.
Планираме чрез въвеждане на зелени модели на организация на работните процеси и изготвяне на зелени карти за работните места да надградим досегашните си усилия за изграждане на екологосъобразна фирмена култура и мотивиране на екологосъобразно мислене на служителите ни. Изграждането на такава култура ще ни помогне по-лесно да се адаптираме към предстоящите промени за постигане на климатично неутрална икономика и ще допринесе положително за повишаване на ресурсната ефективност на компанията, и подобряване на устойчивостта на предлаганите от нея услуги и продукти. Към настоящия момент ръководството е реализирало някои мерки по отношение изграждането на екологосъобразна фирмена култура – направени са стъпки към подобряване на ресурсната ефективност и намаляване на отрицателното въздействие върху околната среда чрез внедряване на по-модерно производствено оборудване, от висок енергиен клас, служителите са запознати с добри практики в осигуряването на „зелени работни места“ от други компании от нашия бранш. Въпреки направеното дотук, считаме, че един външен експертен поглед върху дейността на организацията, може да разкрие потенциал за още промени и подобрения. В тази връзка желаем да привлечем чрез проекта външен, независим експерт с подходяща квалификация, който да направи преглед на дейността ни, на организацията на трудовите ни процеси, правната и регулаторна рамка, под които осъществяваме дейността си, и съществуващите практики, и процедури за управление на човешките ресурси във връзка с въздействието върху околната среда, в резултат на което да разработи съответстващи на профила ни зелени модели на организация на работните процеси. В резултат от направеното проучване, външният експерт следва да предложи конкретни мерки за конкретните работни места, които да въведем, и да изработи съответните зелени карти за отделните работни места, съдържащи действия за изпълнение на работните процеси. Мерките следва да са насочени към въвеждане на екологосъобразни практики в цялостната организация на работа в предприятието, намаляване на използваните ресурси и осигуряване на по-екологосъобразна работна среда.
Дейността включва следните четири етапа, които са задължителни и ще се реализират в посочената логическа последователност:
1.1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики.
1.2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места.
1.3. Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието.
1.4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени.
След като бъде изготвен, планът от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси ще бъде приет и приложен в компанията, а съответните мерки ще бъдат реално въведени от управителя на дружеството. Служителите, чиито работни места са засегнати от промените, ще бъдат запознати с въведените мерки и изготвените зелени карти, а избраният изпълнител ще им осигури необходимото обучение за прилагането им.
|
6 000.00
|
0.00
|
Осигуряване на лични предпазни средства и специално работно облекло с по-висока защита - Част 1: Дейността има за цел да повиши нивотото на защита и качеството на използваните от служителите ни лични предпазни средства и специално работно облекло, и да минимизира рисковете за тяхното здраве.
В производствената дейност на дружеството участват фрезисти, заварчици, борвергисти, машинни оператори, монтьори, шлосери, стругари, дограмаджии и чистачът на производствените помещения. Трудовата дейност на тези лица включва производство, ремонт, модернизация и поддръжка на машини и съоръжения (всички видове металообработващи машини-шлифовъчни машини, стругове, фрези, пробивни машини и др.). Дейността се осъществява в индустриална среда, която е неблагоприятна по отношение на редица рискови фактори – микроклимат, механични въздействия, наднормени нива на шум и вибрации, химични агенти и висока запрашеност. Работната среда на тези наши служители включва както работа на закрито в производственото ни хале и в производствени помещения на клиенти при сервизна дейност (цехове, халета и хангари), така и работа на открито. Доста често служителите изпълняват трудовите си задължения в условията на редуваща се смяна на различни работни среди. Работата им е свързана с редица рискове на работното място - риск от спъване, подхлъзване, падане, опасност от падащи предмети, удар в препятствия, загуба на равновесие, опасност от порязване и пробождане, опасност от травматични увреждания на главата и крайниците, опасност от нараняване, включително и на очите, поради отхвърчащи дребни частици, висок шум при работа, вибрации при използване на машини и съоръжения, топлинни рискове (неблагоприятен микроклимат – охлаждащ и прегряващ, изгаряния, пръски от разтопен метал, топлинно излъчване, химически вещества и частици), прах от смесен произход при работа. Лични предпазни средства (ЛПС) и специално работно облекло (СРО) при работа използват 27 наши служители. Към настоящия момент, за тях са осигурени ЛПС и СРО, съобразени с идентифицираните рискове при работа, но същите са базови модели на производителите на средства и облекла за защита, които покриват минималните изисквания за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд. В началото на Октомври, 2023г., с участието на всички заинтересовани страни (Групата по условия на труд и представители на обслужващата ни Служба по трудова медицина) направихме задълбочен вътрешнофирмен анализ на събраната информация от последно извършената оценка на риска на факторите на работната среда и информацията за използваните ЛПС и СРО. По отношение на ЛПС и СРО бяха проследени няколко основни показателя:
- равнище на защита;
- износоустойчивост и качество на материала;
- ергономия и комфорт при ползване (за специалното защитно облекло - в т.ч. дизайн, кройка и прилягане по тялото);
- съответствие с утвърдените стандарти за безопасност;
- вариативност и лесна адаптивност при редуваща се смяна на различни среди;
- хипоалергенност на използваните материали и намалено дразнене на кожата.
След анализ на споделената информация от ползващите ги служители, установихме следните дефицити по отношение на текущо използваните ЛПС и СРО, които следва да бъдат отстранени:
Текстът продължава в Част 2 поради ограничението на броя символи за полето |
29 995.27
|
0.00
|
Осигуряване на колективни предпазни средства за защита от рисковете на работната среда - Част 1: Дейността има за цел да подобри качеството на работната среда и да я направи по-здравословна за работещите. Дейността включва осигуряване на средства за колективна защита – подмяна на дограма (прозорците) на 12 помещения от административната ни сграда, закупуване на 2 броя колонни климатици за 2 производствени помещения, закупуване на подопочистваща машина с вакуумно засмукване и 2 броя мобилни аспирации.
Икономическата ни дейност е ситуирана в Асеновград. Стопанисваме административна сграда и огромно производствено хале. Производствената ни дейност е ситуирана в закрито хале с площ около 6 декара. В част от халето са обособени две затворени помещения с големина около 180 кв. м. всяко – заваръчно и бояджийно. При последно направената оценка на риска от обслужващата ни Служба по трудова медицина (СТМ), се установиха дефицити по отношение на микроклимата в дванадесет от работните помещения в административната сграда и в две от работните помещения в халето. СТМ е направила предписания да се вземат съответните мерки (подмяна на дограма и климатизиране на помещенията) и тези дефицити да бъдат отстранени, с оглед осигуряване на съответстващи на нормите стойности на температура, влажност, скорорст на движение на въздуха и шум в работните помещения. Административната сграда представлява 3 етажна монолитна сграда, строена през 60-те години на миналия век, в която работят служителите от отдел "Администрация". Прозорците на помещенията, в които работят служителите от администрацията, представляват стара дървена дограма, защитните качества на която са силно компрометирани поради ред причини. От дългогодишната употреба и излагането на ерозионните атмосферни влияния те са значителн износени, с променена структура и термонеефективни. Голяма част от прозорците имат деформации, които причиняват неравномерно затваряне или отваряне и затруднения при отваряне и затваряне. Те не уплътняват добре, в резултат на което се получава постоянно нежелано проветряване, при което си отива така ценната топлина, особено през студените периоди на годината. Доста от прозорците пропускат въздух и вода, а процесите на гниене и появата на гъбички, и насекоми, са засегнали всички профили. Редовното проветряване спомага за достъп на свеж въздух и намалява вероятността от натрупване на влага, особено през студените сезони, когато помещенията се отопляват. Настоящото състояние на прозорците не позволява такова, тъй като те не осигуряват достатъчно добра топлоизолация в затворено положение, а при по-често проветряване температурата в стаите пада още. Поради невъзможността да се проветрява често, въздухът в помещенията не се движи, влажността се повишава и се появяват петна плесен и мухъл по стените, които са вредни за здравето на работещите. Наред с изброеното до тук, шумоизолационните им качества почти са изгубени, което е огромен проблем, тъй като от едната страна на работните помещения е разположено производственото ни хале, а от другата оживена улица. Продължителната експозиция на шумово замърсяване влияе отрицателно върху психическото здраве и работоспособността на служителите ни, които работят в административната сграда. Всички тези недостатъци са установени от обслужващата ни СТМ при последно извършената оценка на риска на факторите на работната среда, вследствие на което е направена препоръка да бъде подменена настоящата дървена дограма с такава с петкамерен профил с двоен стъклопакет. В рамките на дейността ще изпълним предписанието на СТМ и ще извършим текущ ремонт за подмяна на дървените прозорци на 12 помещения, като закупим ПВЦ дограма с петкамерен профил и двоен стъклопакет с обща площ 112.5 кв. м.
Текстът продължава в Част 2 поради ограничението на броя символи за полето |
108 500.00
|
0.00
|
Осигуряване на социални придобивки за работещите - Част 1: С изпълнението на настоящата дейност целим да подобрим качеството на работната среда и да я направим по-здравословна и привлекателна. Дейността включва осигуряване на социални придобивки за служителите ни – 2 помещения за почивка и обособяване на място за отдих на открито. Производствената ни дейност е ситуирана в огромно закрито хале с площ около 6 декара. В част от халето са обособени две затворени помещения с големина около 180 кв. м. всяко – заваръчно и бояджийно. Останалата част от халето на практика представлява една открита работна зона, разделена на цехове. Халето представлява огромна тухлена постройка, затворена с ролетни метални врати. Заетите в прозиводството лица, които работят в халето, са 23. Към настоящия момент в халето няма обособено помещение за почивка. В двора на предприятието също няма обособено място за почивка. През свободното си време работещите почиват на дървени пейки в халето. През лятото, почивката на пейките в халето не е крайно неприятна, макар че на практика се осъществява в индустриална среда. Поради праха, замърсяването и шума, тя не е особено привлекателно място за почивка. Същото не може да се каже за почивката през студените сезони. През студените месеци температурата на въздуха в халето е близка до температурата на открито, което прави работната среда (която се явява и среда за почивка) неблагоприятна. Почивката има за цел да откъсне работещият от работата, да го освободи от напрежението, да му даде възможност да си поеме дъх, да релаксира и презареди енергийния си запас. При външни температури близки до нулата, почивката в халето не може да изпълни своята възстановяваща функция. Работещите почиват облечени със зимното си работно облекло, в условията на некомфортна околна температура и без никакви удобства, което прави ефективната релаксация и възстановяване невъзможни. В тази връзка, с настоящата дейност искаме да създадем подходящи места за отдих за служителите ни, където те да почиват комфортно – 2 помещения на закрито в халето и 1 място за почивка на открито в двора на предприятието. За целта ще закупим 2 контейнера за почивка (1 за монтажен цех и 1 за механичен цех), които ще разположим в халето. Всеки контейнер ще оборудваме с климатик, маса, 5 стола, 2 шкафчета за съхранение на лични вещи, телевизор, диспенсър за топла и студена вода, и кафемашина.
Текстът продължава в Част 2 поради ограничението на броя символи за полето |
66 980.00
|
0.00
|
Осигуряване на лични предпазни средства и специално работно облекло с по-висока защита - Част 2
: Дрехи: поради базовия клас на облеклата, материалите от които са направени са с по-ниско качество, което се отразява негативно на тяхната устойчивост и защитни функции. Бързо се захабяват и износват, което рефлектира върху защитните свойства на материите, особено срещу проникване на химични агенти, които при контакт с кожата предизивкват алергични реакции или изгаряния. По отношение на зимното СРО има оплаквания, че не осигурява достатъчно добра термоизолация при ниски температури. Регистрирани са редица оплаквания от недостатъчно добрата дишаемост на материите, от които са направени облеклата. Лошата дишаемост на материите предизвиква запаряване, прегряване, изпотяване (и свързани с него настинки), бактериални инфекции и кожни дразнения. Има негативни оценки и по отношение на ергономията на облеклата. Оплакванията са, че поради лошия дизайн и кройката не осигуряват достатъчно добра мобилност, която е важна при работата с металорежещи машини. Лошата кройка и дизайн пречат и на осигуряването на добро покритие на горните крайници и врата, което рефлектира отрицателно при излагане на рискове от наранявания, изгаряния и експозиция на химични агенти, като в определени случаи това води и до здравословни проблеми;
Обувки: поради базовия клас, материалите от които са направени са с ниско качество, което се отразява негативно на тяхната устойчивост и защитни функции. Освен бързата им амортизация и деформация, са докладвани недостатъци в топлоизолиращите им свойства и способността им да предпазват от механични въздействия и подхлъзване. Нискокачествените материали, от които са изработени подметките, и видът на грайферите, не позволяват да се постигне добро сцепление при хлъзгави повърхности, което от своя страна повишава риска от подхлъзване и падане. Установи се, че подметките не са достаъчно устойчиви и на пробождане. Докладвани са недостатъци по отношение на теглото и ергономията на обувките. Високото тегло на обувките влошава мобилността и стабилността, а лошата ергономия предизвиква мазоли и рани по краката, както и дискомфорт.
Защитни средства: шлемове, антифони, филтри, защитни ръкавици и очила – поради ниския клас, са изработени от по-некачествени материали и бързо се компрометират защитните им функции, притежават лоша ергономия, която не осигурява добра защита при експозиция на рисковите фактори, създават и неудобство при носене.
В резултат на анализа се стигна до категорично становище, че модерните и по-качествените ЛПС и СРО могат да осигурят още по-добра защита от вредни въздействия, механични рискове и рискове от подхлъзване. Те са по-ефективни и по линия на лесната адаптивност при смяна на средите и намалено дразнене на кожата при носене.
Изложеното до тук обосновава необходимостта от осигуряване на по-качествени СРО и ЛПС, които защитават по-добре служителите ни от рисковите фактори на работната среда. Тези рискове могат да се неутрализират или драстично да се намалят чрез използването на по-качествени защитни средства с технически характеристики, които надхвърлят минималните изисквания за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд. С подкрепата на настоящия проект планираме да извършим подмяна на текущо използваните ЛПС и СРО, чрез която да елиминираме установените в тях дефицити. Ще осигурим на служителите ни нови ЛПС и СРО от по-висок клас, притежаващи по-добри технически характеристики и защитни свойства. Те ще бъдат изработени от по-качествени и устойчиви материали, осигуряващи максимална защита, с подобрена ергономия, дизайн и функционалност. В Приложение V Информация за ЛПС сме посочили предимствата на новите ЛПС и СРО и сме обосновали как надграждат използваните досега. Осигуряването на по-качествени ЛПС и СРО, с високи нива на защита, съответстващи на нуждите на служителите, естеството на работата и рисковете на работното място, е от съществено значение за тяхната безопасност и здраве. |
0.00
|
0.00
|
Осигуряване на колективни предпазни средства за защита от рисковете на работната среда - Част 2: Дефицити по отношение на микроклимата са установени и в две от производствените помещения – заваръчното и бояджийното. Всяко от тях е с приблизителна големина от около 180 кв.м. В заваръчното помещение няма климатизация и аспирация. В бояджийното помещение има аспирация, но няма климатизация. Липсата на климатизация оказва отрицателно въздействие върху процесите на терморегулацията на тялото и върху цялостното усещане за комфорт, студ и топлина на работещите в тези помещения. При направените от СТМ измервания на параметрите на микроклимата са установени отклонения от допустимите гранични стойности на температурата през летния и зимния сезон, което увеличава рисковете от прегряване и преохлаждане при работа. В тази връзка е отправена препоръка от СТМ за осигуряване на климатични системи в двете производствени помещения, с цел ограничаване на вредното въздействие на микроклимата. Системите трябва да бъдат проектирани и изпълнини така, че да осигуряват стойности на температурата на работните места, отговарящи на установените норми съобразно използваните методи на работа и физиологичните изисквания. С настоящата дейност ще изпълним предписанията на СТМ и ще осигурим 2 броя колонни климатици за заваръчното и бояджийното помещение.
Като част от дейността и в изпълнение на предписанията от извършената оценка на риска, ще подобрим условията на труд и в заваръчното помещение, където няма изградена аспирационна система. Защитата от вдишване на опасни за здравето газове от процеса на заваряване се осъществява чрез използване на заваръчна маска с респиратор. Тя не е удачно средство за защита, тъй като филтрите се запушват бързо и имат ниско ниво на защита, а носенето й е свързано със значителен дискомфорт за работещите. В резултат от оценката на риска, Групата по условия на труд и СТМ стигнаха до извода, че работната среда в заваръчното помещение има нужда от подобряване, с оглед повишаване безопасността и здравето на работещите в помещението. Защитата от вредните газове при заваряване следва да се осъществява приоритетно с колективни предпазни средства, а не с лични такива. Отправена бе препоръка от СТМ за осигуряване на по-ефективни и сигурни средства за защита при заваряване - мобилни аспиратори за отстраняване на заваръчни газове в затворени пространства с капацитет на филтриране не по- малко от 1200м3 на час и ниво на генериран шум до 75dB. Те са много по-ефективни и следователно по-здравословни за работещите, тъй като изсмукват и филтрират заваръчните газове директно в точката на тяхното възникване (при източника на замърсяване). Големите предимства на мобилните аспирационни системи за заваръчни газове са високоефективните многослойни филтърни системи, които осигуряват отлична защита на заваряващият, и възможността за гъвкаво приложение. Ръкавите за засмукване на мобилните аспиратори се въртят на 360 градуса и засмукват от всички посоки, а ниското ниво на шум позволява комфортна работа без антифони. В рамките да дейността ще осигурим две мобилни аспирационни системи за работещите в заваръчното ни помещение, с технически характеристики, съобразно предписанията на службата по трудова медицина.
Текстът продължава в Част 3 поради ограничението на броя символи за полето |
0.00
|
0.00
|
Осигуряване на колективни предпазни средства за защита от рисковете на работната среда - Част 3: В производственото ни хале, където се произвеждат шлифовъчните машини и се извършва ремонт и модернизация на металообработващи машини, се извършва механична обработка на детайли и компоненти от различни материали – основно метал, наред с композитни материали и кополимери. В процеса на обработка на тези материали се отлагат голямо количество видим и невидим прах, по-едри частици и стружки. Прахът пада на земята, но при движение на работниците и електрокара отново отива във въздуха, след което отново полепва по пода и така се завърта един порочен кръг. При сглобяване и ремонт на машините се използват масла и греси, които допълнително замърсяват пода. Почистването на халето се осъществява ръчно от наш служител (чистач на производствените помещения), но то не е достатъчно ефективно, не само поради възрастта на служителя ни, но и поради естеството на замърсителите. Остатъците от вторичното запрашаване и от употребата на масла са изключително резистентни. Дори и след почистване, те не могат да бъдат премахнати напълно и създават рискове за здравето в работните помещения – риск от поглъщане на прах и фини частици, риск от подхлъзване и падане, поради недостатъчно добре изчистените остатъци при употребата на масла и греси. Това се установи при оценката на риска в работните помещения от Групата по условия на труд и обслужващата ни Служба по трудова медицина. Отправено бе и предписание от СТМ за осигуряване на техническо средство за индустриално почистване на отлагания от прах и други замърсители. В тази връзка, ще закупим високопроизводителна подопочистваща машина с вакуумно засмукване за индустриално почистване. Избрахме седлова машина, която е по-висок клас от ръчноводимите уреди, не само заради по-добрите й работни способности и качественото почистване, което осигурява, но и поради това, че тя я значително по-устойчива и ще запази във времето качествата и функционалността си при планирания интензит на употреба. Както вече споменахме, производственото ни хале е с площ 6 декара, а интенитетът ни на работа изисква да се правят няколко почиствания в рамките на работния ден. Освен ползите от чистата работна среда за всички останали наши служители, работещи в халето, закупуването на подопочистващата машина пряко ще подобри условията на труд и здравето на нашия чистач. Той е на 59 години, а на тази възраст ежедневно да почистваш неколкократно индустриално хале с размер 6 декара хич не е лека задача. Автоматизацията на почистването ще отнеме огромен обем физическо натоварване и напрежение в опорно-двигателния апарат, и свързаният с това физически и емоционален стрес.
Дейността по осигуряване на колективни предпазни средства включва следните етапи:
- избор на доставчици на дограма, климатици, мобилни аспиратори и подопочистваща машина
-демонтаж на старата дървена дограма, почистване и подготовка на повърхностите за монтаж на новата
- монтаж на новата дограма и климатиците
- доставка на мобилните аспиратори и подопочистващата машина и провеждане на обучение за работа с тях |
0.00
|
0.00
|
Осигуряване на социални придобивки за работещите - Част 2: Изборът на оборудване за контейнерите е съгласуван със служителите ни и отговаря на техните нужди. Те ще бъдат изключително щастливи, ако им осигурим тези условия за почивка. Работата в индустриална среда е тежка и изморителна, както за тялото, така и за психиката. Почти постоянно се работи в изправена работна поза за продължителни интервали то време и при високи нива на шум. Това предизвкиква напрежение и болки в мускулите и ставите, както и голямо количество стрес. Поради това, качествената почивка в рамките на работния ден е изключително важна. Топло помещение, в което служителите ни да седнат удобно на стола и да се отпуснат пред телевизора с чаша горещо кафе в ръка, би им помогнало изключително много да намалят напрежението в тялото, умората и стреса по време на работа. Шкафчетата за лични вещи са необходими, за да могат работещите да оставят там личните си вещи (чанти, портфейли, документи, телефони, цигари и др.), когато работят на машините. Диспенсърите ще им осигурят постоянен достъп до чиста вода и възможност да си правят топли чайове и бульони, които възвръщат силите и настроението в студените есенни и зимни дни. Телевизорът ще им помогне да се откъснат от работната среда и задачите, да насочат вниманието си в друга посока, и така да отпуснат ума си. Кафемашината ще им осигури постоянен достъп до онази вдъхновяваща напитка, която сутрин ни помага да се събудим, а през деня да вземем кратка почивка и да се заредим с енергия и добро настроение. За мястото за почивка на открито ще закупим 2 шатри, 2 алуминиеви маси и 10 алуминиеви стола. Ще ги разположим в двора на предприятието, в близост до халето. Там служителите ни ще могат да почиват на навън, когато атмосферните условия са подходящи. Почивката на двора, на свеж въздух, с изглед към Родопа планина, далеч от шума на машините, ще им даде възможност да възстановят енергийния си баланс и да се завърнат по-свежи на работа. Броят на контейнерите, шатрите и оборудването, е съобразен с броя на служителите, които ще ги използват (в халето работят 23 наши служители). |
0.00
|
0.00
|