Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 343 дървета
English

Програма: Национален план за възстановяване и устойчивост

Район за планиране: Всички

Описание

С проекта ще бъдат изградени две информационни системи, които да обслужват ключови регистри, произтичащи от Закона за гражданската регистрация:
- ЦАИС “Гражданска регистрация”, която ще обслужва централизирани: регистър на населението, национален електронен регистър на актовете за гражданско състояние и регистър на ЕГН.
- ЦАИС “Адресен регистър”, който ще представлява изчерпателна, централизирана база данни на адресите на всеки един имот и адресируем обект в него. Информацията от регистъра ще се използва от всички информационни системи, използващи обекти от тип адрес, в които да се записва само уникален адресен идентификатор (УАИ), вместо цялото описание на адреса.
И двете системи ще бъдат изградени със съвременни технологии, които ще позволяват скалиране при натоварване и обслужване на милиони заявки в реално време. Всички информационни системи, използвани от администрацията, бизнеса и гражданите ще трябва да ползват данни от двете системи, поради което същите са ключови за функционирането на електронното управление. Регистърът на населението, национален електронен регистър на актовете за гражданско състояние, регистърът на ЕГН и адресният регистър съхраняват данни, до които почти всички администрации имат нужда от достъп за изпълнение на правомощията си и предоставяне на комплексни административни услуги.
Реализирането на ЦАИС „Гражданска регистрация“ и ЦАИС “Адресен регистър” ще позволят преодоляването на основните предизвикателства, свързани с реализиране на ефективно работещо електронно управление като идентификацията на гражданите, електронизация на административните услуги и повишаване нивото на използваемост на електронните услуги, и осигуряване на оперативна съвместимост.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Дейност 1 Анализ на съществуващата нормативна рамка и изготвяне на предложения за промени в нормативни актове: Съществуващата нормативна рамка съдържа редица ограничения пред внедряването на двете системи по отношение на възможността за създаване на електронни документи, актуализирането на данните и оперативната им съвместимост. Редица текстове следва да бъдат актуализирани, за да може електронното начало да бъде водещо, а хартиената следа - вторична, както и за да може новите системи да обменят данни в реално време и да обслужват голям брой заявки от администрациите. За тази цел, в рамките на дейността ще бъде направен детайлен анализ на съществуващата нормативна рамка и ще се подготвят проекти за изменение на съответните нормативни актове. Минималният пакет от нормативни актове, които следва да бъдат актуализирани включва Закона за гражданската регистрация, Наредба № РД-02-20-6 от 24.04.2012 г. за издаване на удостоверения въз основа на регистъра на населението и Наредба № РД-02-20-9 от 21.05.2012 г. за функциониране на Единната система за гражданска регистрация, както и нормативното регламентиране на Адресния регистър като система с уникални адресни идентификатори на адресите на територията на страната. Ще бъдат изготвени предложения за изменения и допълнения на Закона за защита на личните данни и Закона за гражданската регистрация, както и техните подзаконови актове в съответствие със Закона за електронното управление, по отношение на достъпа до данни, реда и правилата за използването на национални регистри, тъй като към момента съществува празнота в нормативната уредба по отношение на вида и начина за предоставяне право на достъп до данни в националните регистри. 62 264.00 0.00
Дейност 2 Реализиране на централизирана автоматизирана информационна система “Гражданска регистрация”: ГД ГРАО в МРРБ поддържа Регистъра на населението – Национална база данни „Население“ (РН – НБД „Население“), Националния електронен регистър на актовете за гражданско състояние (НЕРАГС) и Регистъра на Единните граждански номера (РЕГН). Почти всички информационни системи на администрациите съдържат и обработват информация за физически лица, като тези системи нямат on-line интеграция с националната система за гражданска регистрация. Това води до забавяне на процеса на репликация, а понякога и до многократно въвеждане на една и съща информация, което е предпоставка за грешки/ неактуална информация. Към момента регистрите, създадени на база ЗГР, се поддържат от ГД ГРАО като централизирани регистри, но основният актуализационен процес е offline. В общинските администрации функционират локални бази данни, чрез които се актуализират ежедневно основните национални регистри – РН – НБД „Население“, НЕРАГС и РЕГН. Настоящите системи не могат да отговорят на големи обеми автоматизирани заявки в реално време. Архитектурата им не позволява възможност за абонамент за настъпили промени, изпращани в реално време. За преодоляване на тези слабости ще бъде изградена интегрирана централизирана информационна система, отговаряща на всички съвременни изисквания. ЦАИС ГР ще поддържа интегрирани РН – НБД „Население“, НЕРАГС и РЕГН. При създаването й ще се използват съществуващите информационни ресурси, обезпечаващи функционирането на трите регистъра (НБД „Население“, НЕРАГС, РЕГН), поддържани от ГД ГРАО в МРРБ на централно ниво. Всички данни от съществуващите регистри ще бъдат мигрирани, като в преходен период ще бъде извършвано едновременно вписване в двете системи. ЦАИС ГР ще бъде с централизирана архитектура, предоставяща функционалност и чрез уеб-услуги, както и с възможност за автоматично синхронизиране на данните в регистрите, които се ползват от заинтересованите страни. Системата ще може да отговаря на голямо количество заявки, като ще предоставя справочна функционалност и възможност за търсене по множество критерии. Достъпът до системата ще бъде ограничен и ще се осъществява по реда на ЗЕУ, ЗЕИ и подзаконовата нормативна уредба към тях, ЗГР и ЗЗлД. Системата ще гарантира интегритета на данните и ще съхранява одитна следа за всяко вписване, заличаване и достъп. Ще бъдат оптимизирани процесите по водене на регистрите, като първичното действие ще бъде в електронна форма, а хартиената следа ще бъде вторична, при отчитане на нормативната рамка. Ще бъде реализирана възможност за вписване от различни входни точки. ЦАИС ГР ще отговаря на всички съвременни изисквания за мащабируемост, сигурност, запазване на транзакционна история на промените и предоставяне на уеб-услуги (Web Services), за административните органи, гражданите и бизнеса. Ще бъде изграден нов Web-базиран потребителски интерфейс, който ще предоставя възможности за извличане, визуализация и промяна/актуализация на данните в системата в реално време. Чрез Web-базирания интерфейс и централизираното хранилище на информация ще е възможно всички структури да работят в реално време при въвеждане и актуализиране на информацията, свързана с регистъра. Чрез регистрите поддържани от ГД ГРАО се предоставят от общинските администрации 14 услуги за граждани, свързани с издаване на удостоверения, описани в лист „Удостоверения“ на приложение 1 към проекта. Предвид новия интерфейс тези услуги ще бъдат проектирани наново и пренаписани като програмен код и ще се оптимизира целия процес по формирането и предоставянето им. В резултат на проекта също така ще бъдат създадени 4 нови вътрешноадминистративни електронни услуги, описани в лист „Нови ВЕАУ“ на приложение 1 към проекта, свързани с удостоверяване на обстоятелства и предоставяне на данни от регистрите на ГРАО в машинно-четим формат на заинтересованите администрации. Ще бъде разработено ръководство за работа с новата ЦАИС ГР (в електронен вариант), предназначено за администраторите и потребителите на системата. 1 136 420.00 0.00
Дейност 3 Реализиране на централизирана автоматизирана информационна система “Адресен регистър”: Множество информационни системи съдържат и обработват информация, свързана с адресна регистрация и с адреси на обекти. Kъм настоящия момент няма изграден общ, национален адресен регистър към който да имат on-line свързаност всички информационни системи в РБ. Съществува Националнален класификатор на настоящите и постоянните адреси (НКНПА) в Република България, поддържан от ГД ГРАО в МРРБ съгласно ЗГР, към който също няма on-line свързаност. Това създава предпоставки за грешки/ неактуална информация. Към момента регистрите, създадени на база ЗГР, се поддържат от ГД ГРАО като централизирани регистри, но основният актуализационен процес е offline. В общинските администрации и ТЗ ГРАО функционират локални/регионални бази данни, чрез които се актуализират ежедневно основните национални регистри, включително НКНПА. Ще бъдат проучени съществуващите информационни системи в страната, свързани с адресната регистрация и с адресите на различни по тип обекти, на база на което да се извърши дизайн на ЦАИС АР. В рамките на тази дейност ще бъде създадена и внедрена централизирана автоматизирана информационна система „Адресен регистър“ (ЦАИС АР). Системата ще предоставя уникална адресна идентификация (УАИ) на адресите, на които се извършва адресна регистрация на обекти на територията на Република България, както и допълнителни метаданни, свързани със съответните адреси. При създаването на ЦАИС АР ще се използват съществуващите информационни ресурси, обезпечаващи функционирането на НКНПА в РБ, поддържан от ГД ГРАО на централно ниво. Чрез него се предоставят от общинските администрации 4 услуги за граждани, свързани с издаване на удостоверения, описани в лист „Удостоверения“ на приложение 1 към проекта. В резултат на проекта ще бъдат създадени 3 нови вътрешноадминистративни електронни услуги, свързани с удостоверяване на обстоятелства и предоставяне на данни от ГРАО в машинно-четим формат на заинтересованите администрации, описани в лист „Нови ВЕАУ“ на приложение 1 към проекта. В рамките на настоящия проект ЦАИС АР ще има пълна синхронизация с НКНПА, а всички други национални системи и държавни структури, имащи отношение към адресите в РБ (Агенция по кадастър, Агенция по вписвания и т.н.) ще се присъединят към АР, като синхронизират своите адреси с АР и ще получават уникален идентификатор за всяка адресна единица от АР. Подобен подход на постепенно включване към АР на всички държавни системи и организации ще позволи плавното изграждане и безпрепятствено използване на АР и уникалния идентификатор на всеки адрес в информационните системи. Ще има възможност за въвеждане и на географски координати. Ще бъдат създадени нов програмен и нов потребителски интерфейс на НКНПА и изцяло нова ЦАИС АР, които ще позволяват търсене по всички полета на адреса и ще поддържат адресите в структурирана форма. Структурата на създадените по проекта информационни обекти ще се впише в регистъра на информационните обекти,съгласно ЗЕУ. Всички други регистри и системи в администрацията ще използват адресния регистър за представяне на адреси, като ще записват единствено УАИ, предоставян от АР. ЦАИС АР ще предоставя възможността всеки един адрес да се визуализира на карта. Информацията и функциите на регистъра ще са достъпни за гражданите и бизнеса и ще позволяват създаването на множество приложения или използването на разработените функционалности за оптимизиране на технологичните си процеси (адресиране на пратки, идентифициране на настоящи и постоянни адреси на физически и юридически лица, търсене на геопозиционирани обекти по техните адреси и др.) Всички данни от НКНПА ще бъдат мигрирани/синхронизирани, като в преходен период ще бъдат извършвани тестове за гарантиране на едновременно вписване/синхронизация в двете системи (новоизградената и съществуващата). Ще бъде разработено ръководство за работа с новата ЦАИС АР (в електронен вариант), предназначено за администраторите и потребителите на системата. *Описанието на системата е приложено в допълнителен файл. 672 410.00 0.00
Дейност 4 Обучение на служители от администрацията за работа с ЦАИС АР и ЦАИС ГР: След реализирането на централизираната автоматизирана информационна система “Гражданска регистрация” и централизираната автоматизирана информационна система “Адресен регистър” по дейности 2 и 3 е необходимо служителите от администрациите, работещи с ЦАИС АР и ЦАИС ГР да бъдат запознати с техните функционалности. За тази цел в рамките на дейността ще бъдат проведени специализирани обучения с цел отговорните служители да придобият необходимите знания и умения да извършват служебните си задължения във връзка с работата на двете системи. По време на обучението служителите ще бъдат запознати с конкретните функционалности на системите, новите нормативни изисквания (ако са приети към този момент), свързани с тях и конкретните процедури за изпращане/ въвеждане и поддържане на актуалността на информацията в регистъра. Предвижда се в обученията по проекта да бъдат включени общо 1100 служители от администрацията (общините, дир-я ГРАО), работещи с ЦАИС ГР И ЦАИС АР, и за двете системи. 60 730.00 0.00
Дейност 5 Информация и комуникация: Дейността ще осигури популяризиране на проектните дейности, цели и постигнатите резултати. Ще бъдат организирани две публични медийни събития: - Встъпително публично информационно събитие за 50 участници за оповестяване на обхвата на проекта, дейностите и очакваните резултати; - Заключително публично информационно събитие за 50 участници за представяне на постигнатите резултати. Предвиждат се три публикации в печатни или електронни медии, чрез които да бъдат разяснени целите и резултатите от проекта. За популяризиране ролята на ЕС, съфинансиращият фонд (ЕСФ) и Оперативна програма „Добро управление“, ще бъдат изработени рекламно-информационни материали (плакати и банери). Ще бъде изработен и публикуван и онлайн банер на сайтовете на популярните водещи информационни портали/информационни агенции. В рамките на два дни след сключване на договора за БФП, бенефициентът и партньорът ще публикуват на своите интернет страници подробна информация за проекта, включително на неговите цели и резултати. Във връзка с популяризиране на проекта и ролята на ЕСФ и Оперативна програма „Добро управление“, ще бъдат изработени рекламно-информационни материали – 20 бр. плакати, 2 рол-банера с конструкция и транспортна чанта и 100 бр. datapen (химикал с flash-памет) за информационни събития. На видно за обществеността място в сградата на бенефициента и на партньора ще бъдат поставени плакати с информация за проекта и финансовата помощ от Европейския съюз. Рекламно-информационните материали ще бъдат брандирани съгласно изискванията, посочени в „Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г.” 15 990.00 8 016.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.