Психологическо подпомагане и мотивиране на лица от уязвимите групи за включване в заетост: Проектното предложение се основава на подкрепената заетост като подход към уязвимите групи от хора, които съставляват по-голямата част от дългосрочно безработните лица, и почива на принципите за овластяване, социално включване, достойнство и човешки права. Методологията се базира на 5-стъпковия модел: ангажиране на клиента (целеполагане и изработване на план за действие съвместно с безработното лице); трудов профил (оценка на компетенции, нагласи и реалистични възможности за работа в определена сфера); търсене и намиране на работа; ангажиране на работодателя; подкрепа на и извън работното място.
Във връзка с това, проектът предвижда провеждане на първоначално 60-часово мотивационно обучение за 40 лица от следните уязвими групи: хора с увреждания; младежи, вкл. младежи, напускащи институции; самотни майки, дългосрочно безработни лица, изгубили мотивация и трудови навици, обхващащо следните теми:
- Работа в екип;
- Комуникация и разрешаване на конфликти;
- Плюсове и минуси при започване на работа;
- Оценка на готовността за започване на работа;
- Източници на информация за започване на работа;
- Изработване на документи за постъпване на работа;
- Свързване с работодатели и интервю;
- Адаптиране към работното място;
- Задържане на работно място и работна етика;
- Независим живот и кризисен план.
Участниците ще бъдат разделени на групи и ще преминат през тренинга, след което ще бъдат проведени индивидуални консултации (сесии) с всеки от тях за създаване на трудов профил и план за действие, за чието изпълнение ще получат подкрепа в рамките на проекта.
За целта ще бъдат ангажирани двама консултанти (дипломирани психолози), които ще имат следните задачи:
1.1. Изготвяне на обучителни програми с цел осигуряване на заетост на лица от уязвими групи и дългосрочно безработни лица посредством: първоначална оценка, мотивационно обучение, създаване на трудов профил, план за действие, вкл. и последваща подкрепа за търсене, намиране и задържане на работно място;
1.2. Подбор на 40 кандидати от целевата група за включване в мотивационно обучение;
Ключова роля в тази дейност ще има организацията - партньор, която е доставчик на социални услуги и, като такава, има богат опит и контакти, което ще бъде ценно с оглед на популяризирането на дейността и набирането на кандидати за обучението. То ще се извърши посредством: насочване на клиенти от социалните услуги, управлявани от фондация "ГИП-София" и нейната партньорска мрежа; чрез обяви в популярни сайтове за работа, като jobs.bg; чрез Дирекциите "Соц. подпомагане" и "Бюро по труда"; разпространение на информация в центрове в общността с голям човекопоток (супермаркети, ДКЦ и др.). Селектирането на участниците в обучението ще бъде извършено въз основа на мотивационно интервю.
1.3. Провеждане на първоначално 60-часово мотивационно обучение (през месец 1-7 от проекта), в рамките на което всеки участник ще изготви свое индивидуално портфолио;
1.4.. Изготвяне на индивидуален трудов профил за всеки от участниците в обучението, включващ описание на квалификацията и интересите на лицето, както и очаквания за желания тип заетост (сфера, позиция, работни задължения, натовареност, времева ангажираност);
1.5. Индивидуално целеполагане (реалистичен план);
1.6. В зависимост от трудовия профил и плана за действие, участниците ще имат следните възможности:
1.6.1. да получат подкрепа в търсене на работа на общия (конкурентния) пазар на труда;
1.6.2. да започнат стаж/ работа в управляваното от ГИП-София ЕООД соц. предприятие, чийто капацитет ще бъде разширен в рамките на настоящия проект, като: машинен оператор в пералня "Зелена"; организатор дейности в арт ателие "Творилница"; специалист маркетинг и реклама, ангажиран в администрирането на уебсайт; шофьор; оперативен счетоводител. |
0.00
|
14 323.32
|
Социална и професионална интеграция на представители на уязвимите групи в сектора на социалната икономика: Икономическата и социалната интеграция, които взаимно се дефинират и обуславят, са основен фактор за пълноценна житейска реализация на личността. В този смисъл, за реализиране на целта на проекта, а и на идеята на социалното предприемачество въобще, ангажиментът към целевата група не приключва с осигуряването на трудова заетост. Дейностите, свързани със създаването на работни места и подпомагане на процеса на формиране на умения за търсене, намиране и задържане на работа, следва да бъдат подкрепени и надградени, адресирайки и друг вид потребности: от принадлежност, общуване, самопознание, формиране на самооценка и самоутвърждаване, престиж и самоусъвършенстване.
В рамките на проекта това се търси чрез осъществяване на дейности в посока преодоляване на социалната изолация, осмисляне на личното време, приучаване към работа в екип, творческо общуване, прогресивно възвръщане на комуникативните умения, придобиване увереност в собствените си сили, нарастване на възможностите за реализация и ресоциализация чрез участие в различни програми извън работното време (по избор), като:
1) Социален клуб (социални контакти между членовете на групата, ползване на библиотека и интернет, срещи "на кафе", игри на карти, шах, табла и други развлекателни занимания, гледане на видео-филми);
2) Арт клуб - арт терапевтични сесии, които имат както рехабилитационен, така и образователен характер, включващи представяне на определен стил или художник, разискване на творчеството му, разглеждане на конкретни негови творби, както и на автобиографичния път, ангажиране с художествена дейност;
3) Клуб „Искам да знам", който отговаря както на познавателните потребности на потребителите, така и на нуждата им да изразяват и споделят своите интереси;
4) Фотоклуб и Театрален клуб - в парадигмата на арт терапията, тези дейности имат за цел подпомагане на физическото, когнитивното и социалното развитие на личността чрез креативни занимания при хора, преживяващи психично заболяване, депресия, дълбока емоционална травма или житейски несполуки. С помощта на творчеството и размисъла върху изкуството и самия процес, през който преминават, клиентите получават възможност да обогатят своето познание за себе си и другите, да се справят със заболяване, стрес, травматични преживявания, ниска самооценка и пр. въз основа на мобилизирането на целия си творчески потенциал, което способства за разкриването на възможности, за които дори не подозират;
5) Кино клуб - съвместно гледане на любими филми и въвличане на участниците в дискусии върху съдържанието на филмите и личните им преживявания, свързани с тях;
6) Клуб Музика - представяне на различни и разнообразни теми, свързани с музиката, като потребителите имат възможност да вземат участие чрез споделяне на мнение и дискусия, представяне на значими за тях теми;
7) Литературен клуб - запознаване с литературни произведения, последващо обсъждане и създаване на свои творби;
8) Клуб Здраве - затвърждаване на навиците за здравословно поведение, пълноценно хранене, двигателна активност, непушене, безопасно сексуално общуване, лична хигиена, здравословна околна среда; самоконтрол и саморегулация на здравното поведение.
- Друга ключова дейност ще бъде провеждането на практически обучения за новоназначенте лица с цел придобиване на умения за опериране на машини в перално стопанство, плетене и шиене, работа с клиенти, обработка на текст и снимков материал, администриране на интернет страници.
- От месец 5 до месец 19 в рамките на проекта наетите лица ще получават и подкрепа за насърчаване на икономическата интеграция в рамките на програма "Подкрепена заетост", която представлява съдействие за търсене, намиране и задържане на работно място - т.е. проследяване на лица, които са вече с осигурена заетост на пазара на труда, посредством групови и индивидуални консултации, интервенции на работното място, ако е необходимо; посредничество при възникнали напрежения с работодатели и колеги. |
0.00
|
19 257.45
|
Ремонтни дейности и оборудване на новосъздадени работни места: Проектът предвижда разширяване на дейността на съществуващо социално предприятие в следните направления:
3.1. Разширяване на настоящата дейност на социалното предприятие чрез закупуването на допълнително перално оборудване за обществена пералня "Зелена" и наемането на нови лица;
3. 2. Развиване на нова дейност в социалното предприятие: арт ателие "Творилница" - за: изработване на сувенири; работилнички за творчески занимания за широката общественост;
3.3. Създаване на интернет страница с онлайн каталог "Магазин за надежда".
По т. 3.1. - съществуващата обществена пералня "Зелена" (гр. София, р-н Слатина, ул. 'Роглец" №17), управлявана от организацията-Кандидат, която е социално предприятие и в нея работят хора с увреждания, ще разшири капацитета си посредством закупуване на допълнително перално оборудване, като това ще помогне за осигуряването на заетост на повече лица от целевата група. Пералнята е създадена по проект, подкрепен от програма МАТРА на Министерството на външните работи на Кралство Нидерландия, и отваря врати през 2010г. Тя се помещава в сграда, предоставена за ползване със заем за послужване на ГИП-София ЕООД.
По т.3.2.ГИП-София ЕООД притежава права шевна машина, петконечен оверлог, портативен хоризонтален стан, пирограф, осигурени със собствени средства, като за дооборудване на цех за производство на арт изделия и творчески работилници/социални клубове за общността, "Творилница" ще се нуждае от допълнителна техника, материали и консумативи, които ще бъдат закупени в рамките на проекта.
Арт ателието ще се помещава в сграда, отдадена под наем на Фондация "ГИП-София" в столичен комуникативен район (адрес: р-н Лозенец, ул. Димитър Хаджикоцев №20), в близост до здравно заведение (XIII ДКЦ). Помещенията се нуждаят от ремонт, за да могат да бъдат да бъдат адаптирани и използвани като арт ателие за производство на сувенири и като център за общността, предлагащ арт занимания - работилнички срещу заплащане.
Във връзка с оборудването на работно място за служителя от целевата група, който ще бъде ангажиран с поддържането на интернет страницата по т.3.3, която ще бъде създадена в рамките на проекта, е необходимо закупуването на преносим компютър и фотоапарат. |
0.00
|
34 115.56
|
Подкрепа и осигуряване на заетост за период до 12 месеца: Подкрепата за трудова реализация се разгръща в два компонента, както следва:
- Компонент 1 - Осъществяване на програма "Подкрепена заетост" от месец 5 до месец 19 в рамките на проекта, която представлява оказване на подкрепа и проследяване на лица, които са вече с осигурена заетост на пазара на труда, посредством групови и индивидуални консултации, интервенции на работното място, ако е необходимо, посредничество при възникнали напрежения с работодатели и колеги - при нужда (Дейност 2).
- Компонент 2 - ГИП-София ЕООД ще осигури заетост за 12 месеца (месец 5-19) на 11 човека от преминалите през мотивационно обучение 40 лица (Дейност №1), както следва: шест лица ще бъдат наети в пералня "Зелена" като "машинен оператор, пералня" (5 лица) и шофьор (1 позиция); трима души - в арт ателие "Творилница" на позиция "Организатор дейности", като те ще се занимават с производство на сувенири и провеждане на арт клубове; едно лице ще бъде ангажирано като "Специалист, маркетинг и реклама" в ролята на администратор на интернет страницата, която ще бъде създадена в рамките на проекта и ще има за цел да рекламира продуктите и услугите на социалното предприятие (Дейност 6); едно лице - като оперативен счетоводител на предприятието. |
0.00
|
91 507.79
|
Осигуряване на наставник за новонаетите лица: С цел въвеждане и обучение на работното място, предоставяне на подкрепа и менторство в рамките на трудовите отношения, за новоназначените лица ще бъдат осигурени наставници за периода 5-10 месец, както следва:
- Наставник на лицата, заети в пералнята, ще бъде лице от целевата група, което от 3 години работи в ГИП-София ЕООД като машинен оператор, пералня;
- Наставник на служителите в арт ателието ще бъде новоназначено лице с професионални квалификации и опит в сферата на текстилната промишленост и шивачеството;
- Наставник на администратора на уебсайта, който ще бъде създаден в рамките на проекта за реклама и реализиране на продуктите и услугите на социалното предприятие и популяризиране на социалното предприемачество и корпоративната социална отговорност (Дейност 6), ще бъде новоназначеният "Специалист, маркетинг и реклама" (Дейност 6);
- Наставник на оперативния счетоводител ще бъде финансов мениджър на организацията-партньор по проекта, за което няма да бъде търсено финансиране в рамките на проекта.
Забележка: сумите са изчислени въз основа на размера на минималната работна заплата към датата на подаване на проектното предложение, завишена с 10% - предвид очакваното увеличение на минималния размер на работната заплата и на минималния размер на осигурителния доход от 2018 г.
Наставниците отговарят за обучението на работното място на новонаетите лица, както и за цялостния процес на адаптация, мотивиране, развитие и усъвършенстване на служителите, за които отговарят. Необходимостта и важността на ролята им в дадения случай се предопределя и от специфичните характеристики на целевата група – лица, изискващи по-високо равнище на подкрепа и менторство. |
0.00
|
7 831.10
|
Социален маркетинг и популяризиране на социалната икономика и социалното предприемачество: Корпоративната социална отговорност е феномен, който вече има традиции и се разпознава като компонент от маркетинговия микс на всяка организация.
Инвестициите в социално отговорни практики не са запазена територия само за големите международни компании в България. Малкият и среден бизнес у нас също се ангажира. При все това, социалното предприемачество все още се възприема като благотворителна дейност и филантропия, във връзка с което проектът предвижда дейности за популяризиране сред широката общественост и целевите групи по проекта на концепцията за социалното предприемачество и социалния ефект от икономическата дейност за обществото.
Най-резултатният път за постигане на това е през маркетинга на самото предприятие, който в тесен смисъл няма да се различава от маркетинга на което и да е бизнес предприятие, но като добавена стойност ще си поставя допълнителни цели в посока: насърчаване на инициативност, солидарност, социална чувствителност и критичност у всички участници в обществения живот; формиране на гражданско съзнание и граждански добродетели, и умения, и нагласи за отговорно гражданско поведение; зачитане значимостта на всяка човешка личност в многообразието от нейните идентичности, признаване правото и ценността на различието, приемане на равнопоставеността на всички в общото социално пространство.
С оглед на времето, креативността, енергията и отдадеността, които се изискват за успешно реализиране на такава амбициозна задача, през месец 1 от проекта ще бъде назначен специалист по маркетинг и реклама, който ще има следните отговорности:
- по отношение на продуктите - развитие на нови продукти, разработване на стратегии за продажба и програми за насърчаване на продажбите, ценообразуване, проучване на оценка на предлаганите от конкуренцията продукти;
- връзки със съществуващи и идентифициране на потенциални клиенти, изграждане на устойчиви отношения с корпоративни клиенти (напр. магазини за сувенири, фирми за събития и конферентен туризъм, маркетингови отдели на големи корпоративни организации и пр.);
- връзки с обществеността, медийно отразяване - избор на медии, създаване и поддържане на бази данни с контакти на медии, подготвяне и периодично изпращане на прес съобщения, иницииране на публикации в медиите (участие в ТВ и радио програми и интервюта и др.);
- участие в търговски изложения, форуми за корпоративна социална отговорност (напр. ежегодните Наградите за социално отговорен бизнес на Българския форум на бизнес лидерите), Панаир на социалните предприятия, включване в уебсайтове за онлайн търговия и пр.;
- маркетингови комуникации: печатни и електронни брошури, каталози, ценови листи и др.;
- създаване и поддържане на връзки със социални предприятия, доставчици на соц.услуги и НПО и координиране на различни общи инициативи;
- дейности, популяризиращи социалното предприятие, социалното предприемачество и корпоративната социална отговорност като цяло - събития (напр. откриването на арт ателие "Творилница").;
- съдействие при изработването на 2 инф. дипляни, всяка с тираж 500 бр. и организиране на откриващо и заключително публично събитие с мин. 50 участници (за двете събития) - по дейност "Информация и комуникация";
- важен инструмент за постигане на целите на маркетинг специалиста ще бъде създаването на интернет страница с цел реклама и пласмент на продуктите и услугите на социалното предприятие (пералня "Зелена", сувенири, арт изделия за бита, творчески работилнички/кръжоци в общността). Това ще бъде уебсайт с кауза, с оригинално и въздействащо съдържание (новини, лични истории и информация за събития в социалната сфера), което ще й осигури популярност и наред с икономическия ефект, ще има и възпитателно въздействие.
За администрирането на интернет страницата ще бъде наето лице от целевата група, чийто наставник ще бъде новонаетият "Специалист, маркетинг и реклама". |
0.00
|
0.00
|