Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 103 дървета
English

Програма: Национален план за възстановяване и устойчивост

Район за планиране: Всички

Описание

Дигиталната трансформация и преходът към зелена икономика, процесите на застаряване на населението и намаление на работната сила са фактори, оказващи съществено влияние върху развитието на икономиката, работните места, пазара на труда в България. Основен приоритет на активната политика на пазара на труда е инвестиране в изграждане и развитие на уменията на бъдещето, повишаване на квалификацията и преквалификация на работна сила съгласно новите потребности на пазара на труда, развитие на дигиталните умения на работната сила, което е приоритет на Националната програма за развитие България 2030, Стратегията за учене през целия живот, проекта на Стратегия по заетостта на България за периода 2021 – 2030 г.
Навлизането на дигиталните технологии в процеса на обучението на възрастни и използването им за предоставяне на висококачествено и достъпно обучение ще модернизира методите и формите на учене през целия живот като чрез осигуряване на електронна среда за учене ще се отворят нови възможности - вкл. за самостоятелно учене., което ще отговори и на нарастващата потребност за обучение от разстояние, вследствие на Ковид пандемията. 
Въпреки възможностите за електронно и дистанционно обучение на възрастни, практиката показва, че преобладаващата форма на обучение на възрастни е присъствена. Организирането на електронни обучения се прилага рядко, най-вече при обученията за ключови компетентности и по чужди езици. Причините за това са липсата на разработени уеб платформи, електронни ресурси, инструменти, учебни програми и учебно съдържание за провеждане и оценка на обучение в електронна форма, липсата на педагогически капацитет на обучаващите институции за организиране и провеждане на онлайн обучения, невъзможността да се осъществява мониторинг и контрол на качеството на провежданото обучение в електронна среда.  Освен това част от лицата, желаещи да се обучават, нямат технически възможности и достъп до интернет, както и необходимите дигитални умения за обучение в онлайн среда.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Компонент 1 Национална виртуална платформа за обучения Дейност 1: Изграждане и развитие на виртуална платформа за електронно обучение на възрастни (лица над 16 г.): създаването на виртуална платформа за електронно обучение, която ще предостави единна дигитална среда за провеждане на онлайн курсове за обучение за придобиване на степен на професионална квалификация или по част от професия и онлайн курсове за обучение за придобиване на ключови компетентности, за които това е възможно. Онлайн обучението ще се провежда чрез виртуални класни стаи, виртуални библиотеки, виртуални лаборатории за практическо обучение по професиите и виртуални лаборатории за изпълнение на практически задачи по ключови компетентности, за които това е възможно. Виртуалната платформа за електронно обучение ще съдържа електронни ресурси за учене (електронни учебни материали, електронни помагала, интерактивни уроци, електронни тестове, задания, и др.), които ще предоставят възможности и за самостоятелно учене от лицата. 3 365 316.07 0.00
Поддейност 1.1. Имплементиране на базови функционални модули: Модулът съдържа унифицирани инструменти за оценяване и сертифициране на базово и средно равнище на дигитални умения и компетенции, които генерират автоматично тестове и практически задачи за провеждане на изпити за оценка на съответното равнище на дигитални умения и компетенции, придобити в резултат на проведени обучения за базово/средно равнище на дигитални умения и компетенции или в резултат на самостоятелно учене. В модула се регистрират обучаващи организации, предоставящи обучение за базово/средно равнище на дигитални умения, както и организации, които извършват оценка и сертифициране на базово/средно равнище на дигитални умения и компетенции. (т.нар. сертифициращи центрове). След регистрирането ще се създадат списък на обучаващи организации и списък на сертифициращи центрове. Лицата, желаещи да се обучават за придобиване на базово и/или средно равнище на дигитални умения и компетенции, ще трябва да се регистрират в модула с индивидуален профил. След проверка на идентичността и одобрение на лицето, то ще получи „електронен ваучер“ за обучение, който дава право за включване в обучение за съответното равнище на дигитални умения и компетенции, като лицето ще може да избере обучаваща организация от списък. За лицата, които нямат достъп до интернет или имат затруднения с регистрацията, ще се оказва съдействие на място в дирекции „Бюро по труда“. Лицата, желаещи да си валидират дигитални умения и компетенции, придобити чрез самостоятелно учене, ще трябва да се регистрират в модула с индивидуален профил. След проверка на идентичността и одобрение на лицето, то ще получи право да се яви на изпит за валидиране на базово или средно равнище на дигитални умения и компетенции, като лицето ще може да избере сертифициращ център от списък. Интеграция с националната схема за електронна идентификация и системата за е-автентификация, за да се гарантира, че всяко лице може да се регистрира само веднъж (невъзможност за повторна регистрация със същото ЕГН). Електронният модул ще води електронни списъци с пълна история на вписаните факти и обстоятелства за обучаващите организации, сертифициращите центрове, лицата, преминали обучения и лицата, които са валидирали базово/средно равнище на дигитални умения и компетенции, включително електронен архив с издадените сертификати. Модулът за управление на генерирането на електронни ваучери за включване в обучения за придобиване на базово/средно равнище на дигитални умения и компетенции съдържа и способ за регистриране на успешно преминато обучение чрез вписване на издадените сертификати за присъствие от обучаващите организации и способ за регистриране на успешно и неуспешно положените изпити за базово и средно равнище на дигитални умения и компетенции от сертифициращите центрове.  достъп до пълните функционалности на платформата от всякакъв вид устройства;  достъп само до административни и справочни функционалности на платформата от мобилни устройства с операционни системи Android и iOS и др.  при избор на обучение от обучаемото лице, системата няма да позволява включване в обучение, за което вече има данни, че е преминато от лицето.  асинхронни обучения - обучения със собствено темпо и в собствено време, ограничени в рамките на предварително заложено време от обучаващата организация.  модули с възможност за персонализиране от страна на обучаващата организация.  определяне на минимално и максимално времетраене за всеки модул;  възможност за всяко обучаемо лице да си създаде личен образователен паспорт на платформата с информация за пълния статус на придобитите знания, умения и компетенции от лицето, вкл. дигитални умения, съхранение на сертификати и удостоверения, достъпни до евентуални работодатели или други заинтересовани страни за определен период от време, съгласно изискванията за GDPR. 3 911 748.48 0.00
Поддейност 1.2. Имплементиране на управленски функционални модули:  Ще бъде реализирана функционалност за Виртуална класна стая с виртуални бели дъски за провеждане на синхронни обучения с преподавател/ инструктор:  Затворена видео-конферентна система, която позволява провеждане на онлайн курсове с контрол на присъствието и вниманието на участниците;  Споделяне на екрани от страна на преподавателя и на обучаемите лица;  Възможност за групиране на обучаемите лица за групови упражнения;  Организиране на онлайн ресурсите и съдържанието чрез шаблони с предварително подготвени интерактивни екрани за виртуални бели дъски;  Възможност за индивидуален и групов контрол над камерите и микрофоните на обучаемите лица от страна на преподавателя;  Синхронни обучения с преподавател, които да се провеждат в точно определени дни и часове по графици - за целта ще се използват функционалностите за виртуална класна стая и виртуални бели дъски, в която да могат да участват преподавателите и обучаемите лица.  Рейтинг система за обучаващи организации, преподаватели и обучителни ресурси и съдържание, която се актуализира автоматично, на база попълнени електронни карти за обратна връзка от участниците в процесите (преподаватели, обучаеми лица, работодатели, администрация, одитори)  Модул за билинг система на отчитане на електронните ваучери и за заплащане (или доплащане на самоучастие) за съответните обучителни програми / курсове; Интеграция с националната система за е-Разплащания и други инструменти за онлайн разплащания;  Онлайн достъп на експертите по наблюдение и контрол до платформата за електронно обучение, от където да е видно в реално време минимум следното:  Наблюдение в платформата и пълен достъп до регистър на логовете на лицата, включени в обучението, както и имената и/или уникален код на всяко от лицата, които присъстват в заложеното по график обучение, с възможност да се визуализира дневник на събитията и действията за всяко отделно лице, както и конкретното IP, от което е влизало обучаемото лице, както и достъп на администраторите в реално време до изпитите/тестове и оценката;  Наблюдение в платформата и пълен достъп до продължителността (прогресията) на всеки потребител поименно, с конкретна дата и час, в който лицето влиза и прекарва в платформата, като същото е съобразено с определения график на занятията (конкретен брой часове за обучение за всеки модул, ако е приложимо);  Автоматично генериране на видео-архив от всяка потребителска сесия на обучаемото лице или преподавател при работа във виртуална класна стая, включващ видео-потоците, споделените екрани и виртуалната бяла дъска, от гледна точка на всеки обучаем в групата;  Възможност да се визуализира поименно за всяко обучаемо лице: общ прогрес на времетраене, спрямо заложените часове за всеки модул -визуална прогресия в проценти, спрямо заложените от 1 до 100 (Пример: ако модулът е заложен за изпълнение 100 часа от 01 до 31 март, и до 28 март няма лог/или има лог, но няма изискуемите часове присъствие, няма как да покрие минимума от 100 часа за оставащите 3 дни), както и постоянен достъп на Управляващия орган в реално време до цялата статистика (за целия период на обучение, съгласно графика) за присъствие в платформата, преминатите обучения/нива и постигнатите резултати/обучителния напредък на обучаемите лице, оценяване и издадени сертификати/удостоверения 3 842 364.96 0.00
Поддейност 1.3. Изграждане на електронен портал с каталог за обучения: Разработване на електронен портал, предоставящ следните възможности:  Публичен достъп до информация за предлаганите онлайн курсове за обучение и електронно съдържание за самообучение, включително и информация за графиците за провеждане на обучителни курсове, рейтинги на обучителните курсове и обучаващи организации. Порталът ще бъде интегриран с виртуалната платформа за електронно обучение и ще съдържа публично достъпна извадка на данните за насрочените онлайн курсове и данни за обучаващите организации, като по този начин ще се избегне нуждата от ръчна актуализация на една и съща информация в две системи;  Инструменти за търсене на информация от заинтересованите лица (безработни лица, заети лица, работодатели, и др.), които ще бъдат организирани на принципа „Епизоди от живота“ (напр. „повишаване на квалификация“, „покриване на изискванията за длъжностен компетентностен профил“, „преквалификация“, и алтернативно с възможности за пълнотекстово търсене, комбинация с прилагане на филтри по локации, форми на обучение, времеви периоди и др.: o Лесно и удобно търсене на информация и регистрация за участие в предстоящи онлайн обучения, с автоматична проверка за налични свободни места в обучителните групи; o Лесно и удобно търсене на информация за обучения в процес на провеждане (тема и учебна програма на курса за обучение, обучаваща организация0, място на провеждане, дата на стартиране, период на провеждане, документ за удостоверяване на успешно завършване и др.);  Абониране за автоматични нотификации за предстоящи онлайн обучения или за предстоящи курсове по обучителни програми, в процес на провеждане;  Достъп до потребителска помощ за използване на портала, регистрация във виртуалната платформа и други 740 517.12 0.00
Поддейност 1.4. Реализиране на интеграции с външни национални системи и регистри: Реализиране на интеграции за осъществяване на автоматизирани проверки на обстоятелства и изтегляне на структурирани данни в реално време от външни информационни системи и регистри, при съблюдаване на принципа за еднократно събиране и многократна употреба на данни, регламентирани в АПК и ЗЕУ. Ще бъдат реализирани интеграции чрез приложни програмни интерфейси със следните информационни системи и регистри:  Национална база данни на пазара на труда (система на Агенция по заетостта);  Информационната система за оценка на компетенциите My Competence;  Платформата за доставчиците на обучение на Агенцията по заетостта;  Електронния регистър на центровете за професионално обучение на Националната агенция за професионално образование и обучение и др.  За по-сигурна електронна идентификация ще се реализира и сравнение на идентификационни и биометрични данни, чрез автоматизирана справка в националната база данни „Български документи за самоличност“. 540 282.24 0.00
Поддейност 1.5. Реализиране на интерфейси с външни системи за „Сериозни игри“ и виртуални лаборатории: Реализиране на интеграции по стандарта xAPI за осъществяване на интеграции със стандартизирани външни системи и инструменти с отворен код, които осигуряват възможност за управление на „Сериозни игри“ и виртуални лаборатории, и интегрирането им в обучителния процес. 1 666 264.32 0.00
Поддейност 1.6. Осигуряване на ресурс за постоянно развитие на платформата: Осигуряване на експертен капацитет и ресурс за развитие и обновяване на платформата, след първоначалното й въвеждане в експлоатация до края на срока на проекта:  Поетапно реализиране на допълнителни функционалности и усъвършенстване на всички модули на платформата, за покриване на промени в бизнес-нуждите, нормативната уредба и за подобряване на потребителския интерфейс за използваемост;  Подобрения в архитектурата с цел увеличаване на производителността и мащабируемостта на платформата, включително и съдействие на изпълнителя на дейностите по осигуряване на системна среда при извършване на миграции на услуги, възстановяване на данни при бедствия и аварии и др.;  Регулярно обновяване на компонентите и библиотеките, разработени от трети страни и вградени в платформата, за отстраняване на установени пропуски в сигурността, дефекти, недостатъци или за осигуряване на достъп до по-нови версии на международни технически стандарти и протоколи или версии на операционни системи и браузъри, използвани от потребителите. 5 100 134.40 0.00
Дейност 2: Разработка на методики и електронно съдържание: Дейността ще се изпълни посредство дейности 2.1 - 2.4 0.00 0.00
Поддейност 2.1. Разработка на методически ръководства за преподаватели: Разработване на методически ръководства за онлайн преподаване и оценяване на придобитите знания, умения и компетентности. 33 091.20 0.00
Поддейност 2.2. Разработка на обучителни материали за преподаватели:  Разработване на учебни програми за организиране на електронни обучения за професиите и ключовите компетентности, за които това е възможно;  Разработване на шаблонни електронни ресурси за обучение (електронни учебни материали, електронни помагала, интерактивни уроци, електронни тестове, задания, шаблони на виртуални бели дъски и др.), които да могат да бъдат използвани от обучаващите организации за интегриране в обучителните им програми и курсове. 49 636.80 0.00
Поддейност 2.3. Разработка на обучителни материали за самообучение :  Разработване на електронни ресурси за самообучение (електронни учебни материали, електронни помагала, интерактивни уроци, електронни тестове, задания, шаблони на виртуални бели дъски и др.). 37 227.60 0.00
Поддейност 2.4. Разработка на обучителни материали за потребители на платформата:  Разработване на материали, предназначени за обучение за работа със самата платформа и усвояване на знания и умения за използване на пълния инструментариум и функционалности на платформата, за съответните потребителски роли:  Администратор;  Преподавател / обучител;  Одитор;  Експерт по наблюдение и контрол;  Обучаемо лице. 0.00 0.00
Дейност 3: Провеждане на обучения за обучители: Обучение на представители на Министерството на труда и социалната политика за управление на виртуалната платформа и на представители на Агенция по заетостта, Националната агенция за професионално образование и обучение, Министерство на образованието и науката за работа с виртуалната платформа във връзка с упражняването на контролни функции. 0.00 0.00
Поддейност 3.1. Обучение на наставници в дигитални клубове: Обучение на наставници от дигиталните клубове за работа с виртуалната платформа във връзка с оказване на съдействие на обучаваните лица 48 241.20 0.00
Поддейност 3.2. Обучение на обучители : Обучение на преподаватели от обучаващите организации за придобиване на дигитални умения за създаване на дигитално съдържание на учебния процес, работа с дигиталната платформа за електронно обучение, провеждане на онлайн курсове за обучение. 110 402.40 0.00
Дейност 4: Изграждане и администриране на системна среда: Провеждане на процедура по ЗОП за осигуряване на доставчик на облачни услуги и поддържане на облачна среда за виртуална платформа. Предвижда се да се използва готово решение за осигуряване на облачната среда, което да притежава необходимата сървърна мощност, достатъчно място за съхранение на информацията и съответния капацитет за обезпечаване на трафика на данни с които ще оперира виртуалната платформа. Сред потенциалните доставчици на облачната услуга са Министерство на образованието и науката, Държавната агенция за електронно управление, както и търговски дружества, специализирани в тази сфера. 0.00 0.00
Поддейност 4.1. Изграждане на системна среда: Провеждане на процедура по ЗОП за осигуряване на доставчик на облачни услуги и поддържане на облачна среда за виртуална платформа. Предвижда се да се използва готово решение за осигуряване на облачната среда, което да притежава необходимата сървърна мощност, достатъчно място за съхранение на информацията и съответния капацитет за обезпечаване на трафика на данни с които ще оперира виртуалната платформа. Сред потенциалните доставчици на облачната услуга са Министерство на образованието и науката, Държавната агенция за електронно управление, както и търговски дружества, специализирани в тази сфера 6 631 027.20 0.00
Поддейност 4.2. Управление и администрация на системна среда: Предвижда се да се използва готово решение за осигуряване на облачната среда, което да притежава необходимата сървърна мощност, достатъчно място за съхранение на информацията и съответния капацитет за обезпечаване на трафика на данни с които ще оперира виртуалната платформа. 5 087 023.00 0.00
Поддейност 4.3. Осигуряване на потребителска помощ: Осигуряване експертен ресурс и технически средства за организация и предоставяне на потребителска помощ при използване и/или администриране на Платформата за следните категории потребители:  Администратори и преподаватели (обучители, инструктори);  Наставници в дигитални клубове;  Администратори, одитори и потребители от МТСП, възложители на обучения, институции, упражняващи контролни функции; ;  Граждани, които са потребители или биха искали за станат потребители на Платформата. 8 994 067.20 0.00
Дейност 5: Изграждане на мрежа от дигитални клубове: Ще бъдат изградени/адаптирани „дигитални клубове“ („точки за достъп“) по места на цялата територия на страната, които ще бъдат разположени в сгради на общини, областни информационни центрове, библиотеки, читалища, дирекции „Бюро по труда“, и др. Дигиталните клубове ще бъдат със свободен безплатен достъп за всички заинтересовани лица, като с предимство ще се ползват лицата в неравностойно положение, вкл. лица от ромски произход, жени, възрастни лица и др., които не притежават собствено компютърно оборудване и интернет свързаност и в друг случай не биха имали достъп до виртуалната платформа и онлайн курсовете за обучение. В дигиталните клубове ще има обучени наставници, които ще подпомагат лицата в неравностойно положение, особено лицата от ромски произход, възрастните лица и др., които нямат необходимите дигитални умения за пълноценно участие в онлайн курсове за обучение. Ще бъде създадена интерактивна карта на дигиталните клубове, която ще бъде публикувана на виртуалната платформа за електронно обучение. 0.00 0.00
Поддейност 5.1. - СМР - ремонт и адаптация за 50% от дигитални клубове;: В зависимост от състоянието на материалната база, ще бъде извършен ремонт и/или адаптация на 50% от дигиталните клубове в страната. 4 081 200.00 0.00
Поддейност 5.2. - Доставка и инсталация на оборудване и обзавеждане;: Дигиталните клубове ще бъдат оборудвани със съвременна модерна компютърна техника, адаптирана за работа с виртуалната платформа за електронно обучение, достъп до широколентов интернет и обзавеждане на зала/специално място, при необходимост, където лицата ще могат да ползват техниката, подпомагани от наставници, за достъп до виртуалната платформа и участие в онлайн обучение/самообучение. 7 775 694.00 0.00
Компонент 2 Обучения за DI-GI умения и компетенции Дейност 1. Провеждане на обучения за базово и за средно равнище на дигитални умения.: Разработване на единни учебни програми за придобиване на базово и средно равнище на дигитални умения и компетенции, съвместно между МТСП и МОН, въз основа на които ще се разработят и единни ресурси за обучение и инструменти за оценка. Провеждане на широка информационна кампания, насочена към обществеността и бизнеса, за популяризиране на целите и възможностите за придобиване на дигитални умения от безработни и заети лица на базово или средно ниво. Паралелно ще стартират и ще се провеждат и дейности за достигане до целевите групи - потенциални обучаеми заети и безработни лица за включването им в обучения за базово и средно равнище на дигитални умения в съответствие с Европейската рамка за дигитални компетенции DigComp2.1. За достигане до безработните лица основна роля ще има Агенцията по заетостта (публичната служба по заетостта в България) чрез 107-те й Бюра по труда на територията на цялата страна. Служителите в Бюрата по труда ще осъществяват информиране, мотивиране и насочване за включване в обучение на регистрирани безработни или заети търсещи работа лица, както и ще консултират работодателите, ползващи техните услуги за възможностите да насочат и мотивират наетия си персонал към възможностите за обучения. Обученията по Компонент 2 ще стартират пилотно с присъствени обучения за безработни и заети лица в населени места с висок брой представители на целевата група, като постепенно ще се разширява териториалният им обхват. На всяко регистрирано безработно лице ще бъде предложена услуга или стъпка в индивидуалния план за действие, свързана с оценка или обучение за дигитални компетентности. Очакванията са 5 000 регистрирани безработни лица да бъдат включени в обучения още през 2022 (първата година на обучение). Реализацията Компонент 2 ще се осъществи с постепенно нарастване на обхвата и възможностите за участие и провеждане на обучения при последователното разработване и внедряване на предвидения инструментариум за електронна оценка, електронно обучение, съдействие и подкрепа в дигиталните клубове, както и чрез:  мащабна информационна кампания  в партньорство с общините, НПО, читалища, по места активна дейност на трудовите посредници, в т.ч. на ромските и младежките медиатори  активно сътрудничество със социалните партньори (национално представителните синдикални и работодателски организации, общо 7), които са широко представени във всички икономически сектори  оценка на потребностите от обучения  предоставяне на стипендии и средства за покриване на транспортните разходи за безработните лица, участващи в обучения за базово/средно равнище на дигитални умения и компетенции  провеждане на обученията от лицензирани ЦПО и други доставчици на обучения, които имат съответната МТБ и преподавателски състав за провеждане на такива обучения В периода на реализация на Компонент 2 се очаква, обхватът на включените в обучения да нараства ежегодно до около 150 хиляди безработни и заети обучени годишно и общо да обхване 500 хил. лица. В резултат от обученията лицата следва да придобият умения и компетентности относно дигиталните технологии и как тези технологии могат да подпомагат общуването, какви възможности предоставят, какви са техните ограничения, последиците от тях, възможни рискове и др. 2 257 187.16 0.00
Поддейност 1.1. Разработване на единни учебни програми за придобиване на базово и на средно равнище на дигитални умения и компетенции: Ще се разработят две учебни програми: за придобиване на базово равнище и за придобиване на средно равнище на дигитални умения и компетенции в съответствие с Европейската рамка за дигитални компетенции DigComp2.1Това ще се осъществи от работна група с участието на експерти от МТСП, МОН, външни IT специалисти и др. Всяко от обученията за придобиване на базово и на средно равнище на дигитални умения и компетенции ще бъде с продължителност от минимум 45 учебни часа и ще покрива като миниум следните модули/теми за придобиване на умения и компетентности:  Използване на персонален компютър и други устройства; създаване и управление на файлове и директории;  Търсене на информация и дигитално съдържание в Интернет; анализ, подбор и критично ползване на информация, данни и дигитално съдържание;  Използване на референтни източници на информация и самообучение (wikis, полезни информационни портали и др.), откриване и различаване на достоверни и надеждни източници на информация;  Използване на дигиталните технологии и инструменти за общуване и сътрудничество; използване на социалните мрежи като информационен канал;  Използване на електронна поща; изпращане/споделяне на информация и дигитално съдържание;  Използване на приложения за разговори и видео-конференции;  Електронна текстообработка;  Работа с електронни таблици;  Създаване на писма и документи;  Сигурност и защита на електронната информация;  Използване на облачни технологии и др. В учебната програма за придобиване на базово равнище на дигитални умения и компетенции ще бъде включен и модул/тема от 10 учебни часа за придобиване на знания и умения за използване на електронни услуги за граждани, предоставяни от институциите (Национална агенция по приходите, Национален осигурителен институт, Агенция по заетостта, общини и др.), и използване на мобилни устройства за достъп до електронни услуги. В резултат от обученията лицата следва да придобият умения и компетентности относно дигиталните технологии и как тези технологии могат да подпомагат общуването, какви възможности предоставят, какви са техните ограничения, последиците от тях, възможни рискове и др. Те следва да разбират общите принципи, механизмите и логиката, които стоят в основата на развиващите се дигитални технологии, и да познават основните функции и употреби на различните устройства, социални мрежи и др. Лицата следва да имат критичен подход към валидността, надеждността и въздействието на информацията и данните, достъпни посредством дигиталните средства. Лицата следва да могат да ползват дигиталните технологии за информиране, намиране на работа, в процеса на работа, за учене, за ползване на дигитални услуги, за да подпомогнат активното си гражданско участие и социалното си приобщаване, да комуникират с други хора, и др. Уменията включват способност за ползване на дигитално съдържание, достъп и филтриране на дигитално съдържание, създаване и споделяне на дигитално съдържание. В съответствие с Европейската рамка за дигитални компетенции DigComp2.1: - на базово равнище, лицата сами с подходящо насочване/подкрепа при необходимост ще могат: да определят потребностите си от информация; чрез търсене в дигиталното пространство да намират данни, информация и съдържание за решаване на елементарни, рутинни въпроси; да намират начин как да оценят и използват данните, информацията и съдържанието; да си избират свой собствен начин/подход за търсене и навигиране в дигиталното пространство; - на средно равнище, лицата самостоятелно и независимо, според техните потребности и с цел разрешаване на ясно определени от тях, нерутинни въпроси, ще могат: да дефинират потребностите си от информация и данни, да организират търсене и проучване на данни, информация и съдържание в дигиталното пространство; да знаят как да оценят и управляват данните, информацията и съдържанието, да навигират в дигиталното пространство; да определят и организират своя стратегия/подход за търсене и навигиране в дигиталното пространство. 0.00 0.00
Поддейност 1.2. Разработване на единни ресурси за обучение и на инструменти за оценка:  Разработване на единни ресурси за обучение (учебни материали) за придобиване на базово и на средно равнище на дигитални умения и компетенции в съответствие с разработените учебни програми по Поддейност 1.1 – 2 броя ресурси/ учебни материали. Ще бъдат разработени специализирани учебни ресурси, адаптирани към потребностите на лицата с ниско равнище на образование и без дигитални умения, в т.ч. лицата от ромски произход, по-възрастните лица и др., за да се осигурят възможности и на тези лица за участие в онлайн обучение за придобиване на дигитални умения.  Разработване на единни инструменти за оценка на базово и на средно равнище на дигитални умения и компетенции съгласно Европейската рамка за дигитални компетенции DigComp2.1 – 2 броя инструменти. 41 520.00 0.00
Поддейност 1.3. Провеждане на обучения за регистрирани безработни лица и заети лица за базово и средно равнище на дигитални умения и компетенции: Обучаващите организации ще предоставят обучения за придобиване на базово/средно равнище на дигитални умения и компетенции като се регистрират в електронния модул на виртуалната платформа за електронно обучение. Регистрирането е чрез попълване на електронно заявление. След проверка на обстоятелства, ще се създаде списък на обучаващите организации, от който обучаемите лица ще могат да избират обучаваща организация. Целеви групи на обученията са безработни лица, регистрирани в дирекции БТ и заети лица, които имат много ниско равнище или нямат дигитални умения и компетенции. Приоритет ще се даде на лицата в неравностойно положение на пазара на труда, вкл. лица от ромски произход, лица с ниско равнище на образование, по-възрастни лица и др., като по този начин ще се повиши тяхната пригодност за заетост, ще придобият умения за участие в електронно обучение и др. Оценката на дигиталните умения и включването в обучения за придобиване и/или надграждане на дигитални умения ще бъде включено като задължителна стъпка в индивидуалния план за действие на всяко безработни лице, както и на всички регистрирали се по Гаранцията за младежта млади хора, които не са ангажирани с трудова дейност, образование или обучение. Трудовите посредници, в т.ч. ромските и младежките медиатори ще участват активно в процеса по разясняване и мотивиране на лицата от неравнопоставените групи на пазара на труда, в т.ч. лица от ромски произход, по-възрастни лица и др., за участие в обучение за дигитални умения. Ще се проведе и мащабна информационна кампания, която да популяризира и разясни сред обществеността възможностите и необходимостта от обучение за дигитални умения. Целта е на всички лица, които имат нужда, да се предлага специално обучение за подобряване на дигиталните умения. 293 289 003.28 0.00
Поддейност 1.4. Осигуряване на стипендии и транспортни разходи за безработни лица, участващи в обучение за базово и/или средно равнище на дигитални умения и компетенции: Осигуряване на стипендии и покриване на транспортните разходи за безработните лица, участващи в обучения за базово и за средно равнище на дигитални умения и компетенции, организирани по Поддейност 1.3. 24 097 500.00 0.00
Поддейност 1.5 Оценяване и сертифициране на базово и/или средно равнище на дигитални умения и компетенции след преминато обучение или придобити чрез самостоятелно учен: Оценяване и сертифициране (валидиране) на дигитални умения и компетенции ще се извършва на:  лица, които са преминали курс на обучение за придобиване на базово и/или на средно равнище на дигитални умения и компетенции (по Поддейност 1.3);  лица, които имат дигитални умения и компетенции, придобити чрез самостоятелно учене. Оценяването на базово и на средно равнище на дигитални умения и компетенции ще се извършва чрез полагане на съответен за равнището изпит. Изпитът ще състои от: писмен изпит - тест и практическа задача и ще се осъществява чрез разработените единни инструменти за оценка на съответното равнище (по Поддейност 1.2). Изпитът за оценка на придобитите дигитални умения и компетенции ще се провежда от сертифициращи центрове, които ще проверят усвоените дигитални умения и компетенции и постигането на съответното базово или средно равнище в съответствие с Европейската рамка за дигитални компетенции DigComp2.1. Изборът на сертифициращ център ще става от самите лица, на случаен принцип, от списъка на сертифициращите центрове в електронния модул във виртуалната платформа за електронно обучение (Компонент 1). Сертифициращите центрове няма да имат право да валидират дигитални умения и компетенции на лица, участващи в обучения, организирани от тях. След успешно положен изпит за оценка на дигитални умения и компетенции, лицата ще получат удостоверение за придобитата дигитална компетентност/ сертификат за съответното равнище. 3 200 000.00 0.00
Поддейност 1.6. Разходи за възнаграждения на служители от дирекции „Бюро по труда“ (ДБТ) за предоставяне на подкрепа: На територията на цялата страна в помощ на лицата от целевите групи ще бъдат на разположение служители от всяко едно от 107-те дирекции „Бюро по труда“. Те ще оказват подкрепа в процеса по регистрация, издаване на електронен ваучер, сертификат или други документи, свързани с обученията и валидирането на дигитални умения и компетенции. 4 570 639.37 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.