Събиране, структуриране и систематизиране на информация и данни за ефективността на реформата в съдебната система с фокус върху отварянето им в машинночетим формат за по-ефективен граждански контрол.
: Целта на дейността по събиране, структуриране и систематизиране на информация за реформата в съдебната система на едно място е да осигури лесно достъпни данни за ефективен граждански мониторинг и контрол, както и да подпомогне управлението на съдебната власт, основано на знания.
Прегледът на публично достъпните данни в съдебната система ще се извърши от мултидисциплинарен екип от експерти, който включва 4 броя експерти, назначени на трудов договор към НПО Линкс и 3 броя експерти, назначени на граждански договор. Експертната група ще разработи методология и критерии за обследване на данните от сектор „Правосъдие“ и възможността им за отваряне в машинночетим формат, за да да стимулира по-ефективен граждански контрол.
Експертите ще направят преглед за предизвикателствата и рисковете при оповестяване на данни, които да отчитат обективно изпълнението и напредъка на реформата в съдебната система. Те ще анализират достъпността на данните, както и на възможонстта за разрези и проследяване на тенденции. В тази част ще бъде анализирана степента на агрегиране на данните и възможността за предоставяне на данни на по-ниско ниво на агрегираност.
1. Експерт "Публично право" ще прегледа, инвентаризира и каталогизира данните в изпълнителната власт - МВР и МП, според изготвената методология и ииндикатори.
2. Експерт "Отворено правосъдие" ще прегледа, инвентаризира и каталогизира данните в съдебната власт - ВСС, съдилища и прокуратури според изготвената методология и индикатори.
3. Експерт "Мониторинг на законодателни инициативи" ще прегледа, инвентаризира и каталогизира законодателните инициативи и промени, свързани със съдебната реформа. 4. Експерт „Отворено управление и отворени данни“ ще систематизира данните от различни тематични изследвания и анализи.
5. Експерт "Статистика" ще обработи със статистически анализ данните от статистическите таблици за дейността на съдилищата, годишни доклади за прилагането на закона и дейността на прокуратурата и разследващите органи, данни за престъпността от МВР, данни от НСИ. Целта на събирането, описването и систематизиране на тези количествени данни на едно място е да послужат за мониторинг и задълбочен анализ на ефективността на структурите на съдебната власт, като разчитат на обективни данни за натовареността на магистратите и органите на съдебната власт.
6. Финансовият анализатор ще обработи бюджетните и административни данни. Финансови данни за работата на съдебната система от базата данни на Министерство на финансите. Данни за обществени поръчки и договори от Националния портал за отворени данни. Целта е тези данни да дадат обективна картина за това, доколко ефективно и ефикасно е използването на публичните средства, както и да стимулират прозрачността и отчетността на съдебната власт.
7. Софтуерният архитект ще почисти, класифицира и систематизира всички събрани данни от другите експерти от гледна точка на машинна обработка и структурира информацията в база данни (БД). В съдебната система съществуват многобройни данни, които са публични, но са разпръснати между отделните власти и институции. Освен това те не са добре систематизирани и визуализирани, което затруднява ефективния граждански мониторинг. Данните са публикувани в разнообразни формати (т.нар. „метаданни“), което не позволят машинна обработка, ефективно сравнение и повторна употреба.
Експертите по проекта ще съберат, форматират и хармонизират данните, така че данните да бъдат синхронизирани и сравними, за да могат гражданите и гражданските организации лесно да ги достъпват, обработват, сравняват и да контролират изпълнението на реформите в съдебната система. Данните по проекта ще бъдат класифицирани и каталогизирани с фокус върху ефективността на съдебната система, като основните индикатори, които ще следят са: натовареност на магистратите, бързина на съдебните производства, ефективно изразходване на публични средства спрямо заложените цели на реформата в съдебната система. |
39 461.32
|
37 050.50
|
Анализ с препоръки, основан на знания и данни, които адресират предизвикателствата и възможностите за мониторинг и контрол на съдебната система. : Основната цел на реформата в съдебната система е да увеличи качеството, ефективността и прозрачността в съдебната система. Целта на аналитичните дейности по проекта на база събраните и обработени данни и информация е да се диагностицират и анализират данните доколко ефективно се администрира съдебната власт. Идеята на проекта систематизираните данни да се визуализират в интерактивно табло, в което по лесноразбираем начин ще бъдат представени индикатори, които отчитат натовареността на съдиите и съдилищата, бюджетните разходи и социологическите данни. Това ще помогне за по-доброто представяне на работата на съдилищата и е канал за повече прозрачност и отчетност. Интерактивното табло ще представя работата на съдиите и съдилищата, защото ще бъдат визуализирани данни за делата, сроковете за решаването им, натовареността на съдиите и съдилищата, годишните финансови бюджети и отчети. Така от една страна, то ще бъде инструмент за граждански мониторинг, а от друга - данните в интерактивното табло ще се актуализират и ще бъдат публикувани в машинночетим формат, така че да позволяват експорт данните и тяхната повторна употреба от различни граждански организации и медии, така че те да имат възможност да правят собствени анализи или разследвания по различни теми. Интерактивното табло ще е инструмент за постоянен граждански мониторинг и контрол и ще способства за по-доброто разбиране на това какво представляват реформите в съдебната система. То ще позволи да се проследяват тенденциите и да се отчита, нараства или спада ефективността на съдебната система по отделните показатели. Гражданският мониторинг и оценка на ефективността на съдебната система е полезен инструмент, който дава външната гледната точка на ползвателите към съдебната система и може да спомогне много за подобряване на качеството на съдебната система. Той е надежден канал за комуникация и информирано включване на заинтересованите страни в процеса на наблюдение и контрол.
На базата на тези данни, мултидисциплинираният екип ще представи няколко вида анализи:
1. Правен анализ, изготвен от експерт "Публично право", експерт "Мониторинг на законодателните инициативи", експерт "Отворено правосъдие".
2. Статистическа обработка и анализ на данните за натовареността на съдилищата и съдиите на базата на статистическите данни генерирани от съдилищата, както и на данните от оценката на прилагане на методологията за измерване на тежестта на отделните видове дела и преписки за отчитане на допълнителните служебни задължения на съдиите, прокурорите и следователите. Статистическата обработка и анализ ще бъде извършена от експерт "Статистика", а софтуерният архитект ще визуалзира данните в интерактивно табло.
3. Финансов анализ на разходите на бюджета на съдебната система на база данните от информационните масиви на МФ, НСИ, Портала да отворени данни на РБ, както и данните от тримесечните и годишните финансови отчети и оценка на разходите по видове дела. Финансовият и бюджетният анализ ще бъде изготвен от финансовия анализатор и експерт "Отворено управление и отворени данни".
Анализът, разработен в отделните глави от експертите по проекта ще предостави препоръки за подобрения, които взимат предвид възможностите на отворените данни за по-добър граждански контрол върху резултатите по изпълнението на реформата в съдебната система.
Последният етап е провеждане на три фокус групи с представители на на граждански и професионални организации, медии, бизнес и магистрати, за да се допълнят количествените анализи с качествени. Резултатите от фокус групите ще откроят разбирането на вътрешните и външните публики за реформата в съдебната система.
На базата на различните видове анализи, ще бъдат формулирани препоръки в няколко посоки:
1. Събиране и публикуване на данни за съдебната система.
2. Оптимизиране на натовареността на съдиите и съдилищата.
3. Ефективно и ефикасно разходване на публични средства. |
39 461.32
|
36 243.55
|
Информационна и комуникационна кампания по проект: Информационната и комуникационна кампания има три основни цели:
1. Да покаже съфинансирането от фондовете на ЕС, програма ОПДУ на проекта, като постави емблемата на ЕС, спомене ОПДУ и общото лого за програмен период 2014-2020, като всички събития и материали ще бъдат визуализирани спрямо изискванията.
2. Да популяризира резултатите от проекта сред всички заинтересовани страни.
3. Да популяризира реформите в съдебната система и възможностите за контрол върху изпълнението й.
Информационната и комуникационна кампания е насочена към повишаване на информираността за изпълнението на реформата съдебната система, както на представителите на съдебната власт, така и на гражданските и професионалните организации, бизнеса и медиите.
Кампанията ще протече на три етапа – информиране, включване и ангажиране в процеса на предоставяне и използване на публични данни за съдебната система и популяризиране на концепцията за отворено правосъдие.
В първия етап в уебстраниците на партньорите по проекта – НПО Линкс и БИПИ ще бъде публикувана информация с кратко описание на проекта, заложените цели и желаните резултати, като те ще бъдат визуализирани спрямо правилата за информация и комуникация на Единния наръчник 2014-2020.
В началото на проекта ще бъде дадена пресконференция от партньорите по проекта, на която ще бъде представен мултидисциплинарния екип и целите на проекта, като пресконференцията ще бъде визуализирана със специален банер.
Основен елемент на кампанията е разработването на интерактивното табло, което ще бъде специално изграден модул с връзка към съществуващите уебстраници на партньорите – НПО Линкс и БИПИ, при който в интерактивна графика ще бъде представена съдебната реформа в 10 стъпки. Основен елемент от интерактивното табло е събраните и форматирани данни да бъдат представени на едно място в интерактивен модул. В този специален модул, разработен от софтуерния архитект на проекта, ще бъдат представени събития и документи, които се отнасят до отворено правосъдие, други инициативи и практики за открито управление и отворени данни в България и света, възможностите, които се предоставят за разработването на различни инструменти, които да подпомагат работата с отворени данни.
На втория етап от кампанията ще бъдат проведени пет кръгли маси – три с представители на съдебната система и две с представители на гражданските организации и бизнеса, на които ще бъдат представени визуализацията на данните и анализите на експертите, като участниците ще имат възможност в работен режим да ги обсъдят и да консултират. По този начин и двете групи, вътрешна и външна за съдебната система, ще могат пряко и без посредници да анализират интересуващите ги данни чрез лесни за използване, интуитивни софтуерни приложения и да упражняват по-ефективен контрол върху администрирането на съдебната реформа, базиран на по-детайлно познаване и разбиране на публичната информация. На кръглите маси ще бъдат предоставени промоционални материали – блоклистове и химикалки, визуализирани спрямо изискванията.
Третият етап от кампанията е насочен към ангажирането на различни потребители – граждани, медии, НПО с популяризиране на разработените инструменти, търсене на публична информация в отворен формат и на базата на натрупания опит изготвяне на препоръки за подобрения на вече разработени анализи, както и за създаване на нови такива за новопубликувани пакети от данни.
Специалният уебмодул за открито правосъдие ще съдържа приложение за свободна обмяна на мнения и коментари, в който гражданите ще имат възможност да дават обратна връзка за функционалността на достъпните софтуерни решения и да правят препоръки за подобрения или за нови инструменти, както и за качеството на публикуваните от публичните власти данни. Получените коментари ще бъдат редовно обобщавани от екипа на проекта и представяни на смесената работна група от експерти.
Финалният етап е заключителна конференция с пресконференция за отчитане на резултатите от проекта пред широката общественост. |
0.00
|
0.00
|