Информиране и мотивиране за развитието на самостоятелна стопанска дейност и предприемачество: Дейността ще послужи като първа стъпка за набиране на участниците в проекта - безработни, неактивни или работещи, вкл. младежи до 29 г.
Дейността ще се реализира във всички области на Югоизточен район, като се предвижда организирането и провеждането на събития както в областните градове Бургас, Сливен, Стара Загора и Ямбол, така и в някои по-малки населени места на съответните области.
Изпълнението на дейността ще се извърши в следните етапи:
Етап 1. Информационна кампания – привличане вниманието на целевата група към проекта и предприемачеството като концепция и възможност:
- Планиране и подготовка на информационна кампания, изготвяне на послание за представяне на възможностите за развитието на самостоятелен бизнес и предприемачество.
- Логистично осигуряване на кампанията – помещения, оборудване, модератори, информационни материали;
- Изготвяне на график по градове и дни за провеждане на информационни събития;
- Подготовка на подход и методика за идентифициране и привличане на участници, съобразно профила на целевите групи и различните характеристики на включените в нея (подходът към безработни, неактивни или работещи, вкл. младежи до 29 г. следва да бъде различен);
- Изготвяне и разпространение на информация за предстоящите събития, която ще бъде насочена и към конкретния икономически профил на областта/общината/населеното място и възможностите за стартиране на бизнес;
- Провеждане на събития за общо 220 участника от целевите групи в населени места от ЮИР с продължителност от един ден. По време на събитията ще се представи кратка информация за концепцията на предприемачеството като такова, възможностите за включване в последващи обучения и услуги за подпомагане развиването на предприемаческите им идеи, както и подкрепа за започване на реална стопанска дейност предвидени по проекта. В края на всяко събитие, участниците ще попълнят анкетна карта, с която ще имат възможност да заявят интерес за включване в последващите дейности. На всички ще бъдат предоставени и точни данни за контакт с представители на кандидата, при желание за участие в предвидените по проект обучения и мерки за насърчаване на развитието на самостоятелен бизнес и предприемачество.
Етап 2. Групово професионално ориентиране към инициативи за предприемачество:
Един предприемач обикновено се възприема като някой, който е готов да се промени, който вижда възможности, които другите не могат да видят и който поема рискове да се мобилизират ресурси, за да накара новите възможности да се случват. Тази гледна точка за предприемачите предполага, че тези хора се раждат, а не се "правят". Въпреки това, теорията и практическия опит показват, че предприемачеството може да се преподава и че подходящата среда насърчава и развива предприемаческото мислене. Правилните насоки и обучение може да стимулират интереса, уменията и доверието на хората, да предприемат бизнес инициатива. Всеки отделен предприемач има уникални умения, способности, силни страни, слабости и желания и стремежи. Развитието на умения за управление може да помогне на предприемача да оцелее и да успее в една променяща се бизнес среда. Следвайки тази концепция в рамките на тази дейност ще се организират и проведат групови срещи с общо 220 участника и продължителност от 20 часа/група, със следната последователност:
- Планиране и подготовка – идентифициране на участниците, разпределението им по населени места;
- Логистично осигуряване – помещения, оборудване, консултанти, информационни материали;
- Изготвяне на график по градове и дни за провеждане, разпространение на информация за, място и дата на провеждане, разпределението по групи;
- Изпълнение. |
24 661.40
|
16 283.07
|
Предоставяне на обучения, свързани с развитието на предприемачески, управленски и бизнес знания и умения и разработване на бизнес идеи и бизнес планове за управление на самостоятелна стопанска дейност (специализирани обучения): Дейността е насочена към подпомагане на лицата от целевите групи в придобиването на нужни за управлението и развитието на бизнеса знания и умения и разработването на бизнес идеите в жизнеспособни планове за реализация на реална стопанска дейност.
Планирането на дейността е изцяло в съответствие със заложените цели по проекта. Предложената програма за обучение по Дейност 2 е фокусирана върху посочените модули в Условията за кандидатстване. Модулите й включват:
1. Вие като предприемач – продължителност 6 часа.
Предприемаческа перспектива;
Предприемачески нагласи;
Генериране и оформяне на предприемаческата идея, съблюдаваща политиките по околна среда и политиките по изменение на климата и ресурсната ефективност на
национално и ЕС ниво.;
Мотивация на предприемача;
Иновациите като подход
2. Бизнес план, бизнес идея, маркетингов план – продължителност 6 часа.
Бизнес идея; мисия и визия на компанията;
Пазарна сегментация;
Клиентска сегментация;
Маркетингов план и маркетингова стратегия;
3. Елементи на успешния бизнес план - продължителност 6 часа.
Ананлиз на стратегическите фактори – SWOT и PESTEL анализ;
Анализ на конкуренцията, модел на Портър;
Статични методи за оценка на икономическата ефективност на бизнес плана;
Динамични методи за оценка на икономическата ефективност на бизнес плана.
4. Форми на търговска дейност – продължителност 6 часа.
Правни форми на търговска дейност;
Избор на юридическа форма;
Изисквания за минимален размер на капитала;
Преобразуване на предприятие.
5. Персонал, правни отговорности, застраховка – продължителност 6 часа.
Трудови правоотношения – трудови договри, работно време, трудова книжка;
Задължения на работодателя;
Застраховки – отговорност на работодателя, обща гражданска отговорност, професионална отговорност и др.
6. Финансово планиране – продължителност 6 часа.
Оперативно, тактическо и стратегическо финансово планиране;
Финансов план;
Методи на финансово планиране;
Инвестиционни разходи, оперативни разходи, таблици на паричните потоци.
7. Капитал и видове източници – продължителност 6 часа.
Банков заем, включително финансови посредници по Плана за инвестиции за Европа;
Програмно финансиране;
Рисков капитал;
Групово финансиране – Crowdfunding;
Собствен капитал;
Кръгооборот на капитала.
8. Стартиране на бизнеса – продължителност 8 часа.
Създаване;
Прототип и тест на продукта;
MVP – Минимален жизненоспособен продукт;
План на дейностите и планиране на производството.
9. Социално предприемачество – продължителност 6 часа.
Дефиниция и преспективи;
Инвестиции със социално въздействие;
Добавена стойност на продуктите и услугите на социални предприятия;
Социални иновации..
Обща продължителност: 56 учебни часа, разпределени между теоретична и практическа подготовка. По време на обучението ще бъдат посочени и он-лайн ресурси в помощ на стартиращите предприемачи със свободен достъп.
За провеждането на модулите ще бъдат ангажирани експерти на АРИР с необходимата теоретична подготовка и професионален опит. Дейността частично ще бъде възложена на външен изпълнител, избран чрез процедура по ЗОП.
При успешно завършване на обучението си - минимум 80% присъствие в модулите, всеки участник ще получи сертификат, удостоверяващ придобитите знания и умения. |
129 902.24
|
127 704.61
|
Предоставяне на консултантски услуги за подготовка за самостоятелна стопанска дейност, и дейности за подкрепа: Дейността е насочена към подпомагане на лицата от целевите групи в разработката и преценката на предприемаческите им идеи, придобиването на нужни за управлението и развитието на бизнеса знания и умения и разработването на бизнес идеите в жизнеспособни планове за реализация на реална стопанска дейност.
Ще бъдат предоставяни набор от консултантски услуги, необходими за предприемачите, а именно:
1. Консултации за разработване на бизнес идеи, съобразени с индивидуалните желания и умения на лицата от целевата група. Ще бъдат предоставени консултации, в рамките на които експерти на АРИР както и външни такива, ще подпомогнат лицата да разработят собствена бизнес идея и стратегия за реализацията й. Същността на тези консултации се състои в предоставянето на съдействие на безработните и заетите лица в процеса на генериране на своя бизнес идея, съобразно техните специфични знания, умения и интереси;
2. Консултации за подготовка на бизнес план. Изготвянето на бизнес план е задължително условие за развитието на успешен и устойчив бизнес, който да бъде най-важното - конкурентоспособен. В този смисъл предварителните изчисления са необходими, планирането на дейността на фирмата също. Всичко това започва с изготвяне на бизнес план. Изготвянето на един бизнес план е сериозен процес, в който екипът на АРИР и екип от външни експерти ще осигурят на лицата от целевата група необходимото подпомагане. Бизнес планът в крайна сметка помага за определянето на способите за развитие на дейността на една фирма, през какви етапи преминава, стратегия за развитие и други;
3. Специализирани консултации, в това число трудово-правни, счетоводни и данъчни. С предоставянето на тези консултации ще бъдат ангажирани доказали се експерти и външни експерти, които ще осигурят на бъдещите предприемачи качествени и експертни съвети и консултации, свързани с трудовото и осигурителното право, счетоводното отчитане и данъчното облагане в зависимост от заявените от конкретните лица нужди;
4. Консултации и насочване към кандидатстване за финансиране на дейността от налични финансови източници, в т.ч. финансови инструменти на ОП РЧР. консултация, проучвания за финансиране по евро програми. В рамките на тези консултации, експерти на АРИР и външни експерти ще съдействат на лицата за намиране на източници за финансиране на бизнес плановете им;
5. Подготовка на документи за регистрация на стопанска дейност, вкл. юридическа помощ. Настоящите консултации обхващат всички въпроси, свързани с регистрация на фирми и правни бизнес услуги, като са насочени към реално подпомагане за попълване на необходимите за регистрация на конкретната фирма документи.
Всяко лице ще бъде консултирано в рамките на максимум 40 часа, като само ще определи сферата, на която желае да бъде наблегнато в индивидуалния му план. Идеята за това се корени в разбирането, че както всеки човек, така и всеки бизнес е строго специфичен и изисква различни като вид и като количество консултации, съобразно същността му.
В рамките на настоящата дейност ще бъдат обхванати 126 лица, от които 82 са безработни и неактивни, а 44 са заети.
Заетите отново ще бъдат около 1/3 от общият брой консултирани, тъй като се очаква, че вече формираните трудови навици, умения за работа в екип, уменията за изпълнение на задачи, им дава известно предимство в готовността им да бъдат предприемачи.
Дейността ще се реализира на територията на Югоизточен район.
Разходите за тази дейност включват: възнаграждения за съответните експерти от страна на АРИР и разходи за външни услиги за консултации, възложени по ЗОП, разходи за командировки в размер на 10 100 лв., разходи за материали и консумативи 52лв./обучаем и разходи за наем на зали и оборудване на стойност 3240лв. |
92 157.88
|
121 342.65
|