Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 332 дървета
English

Програма: Национален план за възстановяване и устойчивост

Район за планиране: Всички

Описание

Три години след успешно изпълнен проект, посветен на ефективността на обществените консултации и две години след като реформата в българския нормотворчески процес  направи обществените консултации в структуриран вид задължително законово изискване, за да бъде разгледан един нормативен акт, Кандидатът насочва усилията си към установяване на това как и доколко се е променила средата за гражданско участие в управлението и вземането на решения у нас. В края на 2016 г. в България беше въведено изцяло ново законодателство в областта на нормотворчеството ни, свързана с въвеждането на задължителната оценка на въздействието и задължителните структурирани обществени консултации, което е най-голямата промяна в българския нормотворчесски процес от началото на 70-те години на миналия век до днес. Това е основанието тази промяна да бъде определяна като регулаторна реформа защото е свързана с поставянето на решенията по управление и регулиране на нови основи, свързани с включването на законодателството към нов порт на експертиза, чрез оценката на въздействието и отчитането на „пулса на обществото“ чрез механизма на обществените консултации. Добрата практика в Европейския съюз сочи, че при по-радикални промени, като тази, е необходимо да изтекат минимум две години от тяхното влизане в сила, за да може те да проявят в достатъчна степен своите ефекти и да могат да се оценят въздействията им. Именно тук абсолютно своевременно и на място идва настоящият проект, който предлага точно това, да оцени последиците от регулаторната реформа, свързани с въвеждането на задължителните  обществени консултации, но и да продължи реформата, като се ангажира с каузата за допълнително усъвършенстване на практиките на тяхното провеждане, с разширяването на инструментариума, използван от администрацията за ангажиране на мнението на гражданите, структурите на гражданите и  широката общественост в процесите на формулиране, изпълнение, мониторинг и оценяване на политики и мерки по регулиране.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Социологическо проучване „Гражданското участие във вземането на решения по политики и регулиране“: Проучването ще бъде насочено към събиране на фокусирана емпирична информация от следните две големи групи респонденти, обединяващи повечето от целевите групи по процедурата: 1. Администрация – администрацията на държавни институции и служители на органи и лица, създадени със закон извън изпълнителната власт; 2. Гражданско общество – НПО, неформални групи, активни граждани, всички подбрани по признак отношение, свързаност или дейност в областта на гражданското участие при формулирането на публични политики и разработването на законодателството. То ще има за цел да установи, от една страна дали служителите от държавната администрация имат необходимите практически умения, познания и най-вече работна култура да приобщават широкия кръг от граждани и техни организации - адресати в процесите по създаване и прилагане на политиките и законодателството. От друга страна, изследването ще покаже доколко гражданите и техните формални или неформални структури и организации чувстват, че разполагат с достатъчно канали, чрез които могат да информират процеса на вземане на решения, дали са им гарантирани необходимите подходящи, структурирани и прозрачни средства, чрез които могат да оказват реално влияние върху решенията и дали възприемат тези процеси като прозрачни и леснодостъпни за тях. Изследването ще проследи нагласите и оценките на ключовите целеви групи на проекта и на широката общественост по тема, която е централна за проекта и ще идентифицира основните проблеми, свързани с гражданското участие при вземането на решения по политики и регулиране. Неговите констатации ще имат двупосочен характер. От една страна ще са свързани с установяването на дефицитите и предизвикателствата пред лицата от администрацията, които разработват, вземат, прилагат, наблюдават и оценяват такива решения, като фокусът ще бъде върху работните процеси и отношението на тези лица спрямо обществените консултации като генератор на доверие, гарантиращ успешност на техните решения. От друга страна, изследването ще трябва да констатира доколко формите на обществено консултиране произвеждат своя полезен ефект, изразяващ се във вярата на гражданите, че реално и ефективно влияят на властническите решения, че те са били съпричастни и са съавтори при вземането на тези решения и оттук са мотивирани да ги прилагат и спазват по оптимален начин. За максимално постигане на целите на изследването ще бъдат използвани основно количествени методи за регистриране на степента на информираност на адресатите относно възможностите за участие на целевите групи в процесите по създаване на публичните политики и мерките по регулиране и обществените очаквания относно това дали вземането на решения, което се извършва в края на тези процеси е реално повлияемо, открито, гъвкаво и готово за промяна в резултат от реализираното участие на заинтересованите страни. Подборът на изследователските методи ще бъде пряко обусловен от спецификата на предмета на изследването, като се има предвид и обстоятелството, че обществените консултации в структуриран вид в българския нормотворчески процес бяха въведени като задължителен механизъм преди две години, с влизането в сила на измененията и допълненията към Закона за нормативните актове от ноември 2016 г. и все още е в ход процес на утвърждаване на този инструмент и изграждане на култура на провеждане и доверие в ефективността му от страна на всички участващи в него. Дейността е от Група № 1 на допустимите дейности по процедурата. 18 000.00 18 000.00
Ретроспективна оценка на ефектите от новите правила за обществени консултации в България от края на 2016 г.: В рамките на тази дейност ще бъде анализирана действащата нормативна уредба с цел идентифициране на всички задължения, предвидени в законодателството, отнасящи се до провеждането на обществени консултации в широк смисъл, т.е. независимо от използваните правни термини и дефиниции като обсъждане, даване на възможност за предложения и коментари и други, както по отношение на централните органи, така и по отношение на органите на местното самоуправление. Кандидатът има пряко относим към тази дейност опит, защото в рамките на изпълнението на Дейност 1 от реализирания от него Проект „Повишаване на ефективността на обществените консултации чрез активно участие на гражданското общество в процеса на вземане на управленски решения”, финансиран в рамките на Програмата за подкрепа на НПО в България по ФМ на ЕИП 2009-2014 г., беше изготвен анализ и оценка на механизмите за провеждане на обществени консултации и Годишен доклад за състоянието на обществените консултации в България, актуални към края на 2015 и началото на 2016 г. Освен обхватно теоретично обследване на действащата нормативна уредба и анализ на основните актуални към онзи момент нормативни актове, документът съдържа представяне на основните проблеми в правната уредба, касаещи елементи като: планиране на консултациите, идентифициране на заинтересованите страни, подготовка на консултационен документ, избор на форма на участие на заинтересованите страни, оценка на получените приноси от консултацията и осигуряване на обратна връзка към заинтересованите страни и отправя конкретни препоръки за тяхното решаване. Резултатите от изготвения в миналото анализ ще служат като базисен сценарий, т.е. като описание на съществувалото положение преди регулаторната реформа като чрез анализа по настоящия проект ще може да бъде установено колко от констатираните проблеми на ниво правна уредба са били разрешени след реформата в регулирането от ноември 2016 г. със Закона за нормативните актове или с промяната на други нормативни актове, колко от направените констатации са актуални и днес, колко от препоръките са неотносими защото са изпълнени и т.н. По този начин ще може да се констатира налице ли са положителни ефекти от регулаторната реформа, какви са дефицитите при нейното действие в периода от 24 месеца до момента и в крайна сметка какъв е полезният ефект от нея, ако има такъв. Дейността е от Група № 1 на допустимите дейности по процедурата. 18 000.00 18 000.00
Подбор и пренасяне на най-добрите практики, подходи и решения в ЕС за активно включване на гражданите в правенето на политики: Ще бъдат подбрани практики, подходи и решения, включително технологични, от ЕС и негови държави членки, чрез които отделни органи или администрации гарантират получаването на обратна връзка при разработването, прилагането, наблюдението и оценяването на публични политики от гражданите и обществото. Специален акцент ще бъде поставен върху новите и иновативни решения, които се прилагат на територията на Съюза за получаване на обратна връзка от адресатите на политиките и законодателството като специализирани уебпортали, форуми, интернет сайтове, платформи и други. За целите на подбора и пренасяне у нас на иновативни решения за гражданско участие в процесите на вземане на решения ще бъдат разгледани и функционалностите и ефективността на механизми като Регистъра за прозрачност и сайта за обществени консултации на ЕК, он-лайн платформи като тези ползвани по програмата РИФИТ (REFIT), онлайн инструменти, като този наречен „Намаляване на тежестта – имате думата!“ (от англ. Lighten the load - Have your say!), различните он-лайн „Табла с резултати“ като Таблото за правосъдие на ЕС (от англ. EU Justice Scoreboard), Таблата за потребители (от англ. Consumer scoreboards) и други. Отделно от тях ще бъдат разгледани и публично достъпни инструменти, улесняващи гражданското участие, изразяващо се в подаването на сигнали и жалби чрез използването на модерни технологии, които съкращават значително връзката между гражданите и институциите поради широката употреба на електронна поща и разпространението на мобилни устройства. В обхвата на подбора ще попаднат и онлайн инструменти, чрез които се постига по-висока степен на проследимост и прозрачност на дейността на администрацията, по-гъвкави форми на комуникация между гражданите и администрацията в съкратени срокове, платформи чрез които се постига по-високо ниво на отговорност на публичните органи и институции за изпълнение на ангажиментите им, поети пред гражданите и други. По-детайлно ще бъдат разгледани практиките, които биха могли да бъдат реципирани, подходящо адаптирани и пренесени за прилагане в българските условия. Преценката кои добри практики отговарят на това изискване ще бъде направена на база резултатите от ретроспективната оценка. По този начин дейността допринася за постигането на целите на процедурата, включващи партньорско, открито и отговорно управление и отправяне на конкретни препоръки към администрацията за подобряване на предоставянето на услуги и на регулаторната среда. Тя е насочена към удовлетворяване на потребностите, както на администрацията в т.ч. тази на държавните институции и служители на органи и лица, създадени със закон извън изпълнителната власт, така и на гражданите, техните организации и обществото като цяло. Дейността е от Група № 3 на допустимите дейности по процедурата. 16 800.00 16 800.00
Препоръки и Инструментариум за консултиране със заинтересованите страни: Първият компонент от дейността ще включва финализирането на препоръките към администрацията на компетентните органи и институции за усъвършенстване на техните подходи на консултиране със заинтересованите страни. Той ще представлява своеобразно обобщение на резултатите от предходните дейности по проекта, като ще синтезира констатациите относно актуалната среда от социологическото проучване, изводите и шестте групи препоръки от ретроспективния анализ, както и предложенията относно най-добрите практики и подходи на гражданско участие от ЕС от извършения подбор. Препоръките може да включват и предложения относно евентуалната необходимост от извършването на нормативни промени или от разработване на допълнителни политически (policy) или методологически актове, които да допринесат за повишаване на гражданското участие, респективно на неговата ефективност при вземането на решения. Вторият компонент от дейността ще включва разработването на Инструментариум, съдържащ методологически инструменти и насоки с практическа приложимост за активно включване на гражданите в процеса по вземане на решения, базиран на реципирането и адаптирането на добрите практики, идентифицирани, подбрани и апробирани по предходната дейност. Дейността е от Група № 2 на допустимите дейности по процедурата. 20 000.00 11 600.00
Он-лайн обществено обсъждане на Препоръките и Инструментариума: Разбирането от НПО и обществото на значимостта на обществените консултации и другите форми на взаимодействие между администрацията и гражданския сектор е от ключово значение за постигане на заложените резултати по проекта. Поради това ще бъде проведена он-лайн обществена консултация с национален обхват, чиято основна цел ще бъде гарантирането на максимална разбираемост и интуитивност на препоръките и инструментариума, включително с възможност за тяхното адаптиране с цел оптималното им прилагане от заинтересованите страни и най-вече от структурите на гражданското общество. Допълнителна цел на дейността ще бъде широкото промотиране на тези продукти сред широкия кръг заинтересовани страни и обществото като цяло. При изготвянето на консултативната стратегия за обсъждането ще бъде предвидено, Препоръките и Инструментариумът да бъдат подробно разяснени, като особен акцент ще бъде поставен върху ползите от участието на гражданите в процесите по вземане на решения и как приобщаващото открито и отговорно управление и регулиране, провеждани в тясно партньорство между администрация и граждани са в пряка причинна връзка с постигането на достоверност на нуждите и потребностите, на които държавата иска да отговори, легитимност на мотивите за вземане на дадено властническо решение и устойчивост на политиките и законодателството, с оглед постигане на трайни резултати. Дейността е от група № 4 на допустимите дейности по процедурата. 1 500.00 1 620.00
Официално представяне на Препоръките и Инструментариума на администрацията : Ще бъде организирана официална среща с минимум 30 представители на администрацията, на която ще бъдат представени първите варианти на разработените по проекта Препоръки и Инструментариум за консултиране със заинтересованите страни. С провеждането на официалното представяне се преследва точно това, което представлява основна цел на проекта и на процедурата – партньорство, съпричастност и взаимодействие, като в случаят процесът ще протече в обратната на нормалния процес посока. Кандидатът и Партньорът, като представители на гражданското общество, в духа и в контекста на целия проект ще се обърнат към лицата от администрацията за получаване на становището им дали Препоръките и Инструментариумът, които са разработени са приемливи за тях, доколко биха били възприети в тяхната работа, дали се нуждаят от корекции и въобще какви са вижданията на администрацията относно тяхната полезност и приложимост. Целта на дейността ще бъде да се постигне полезният ефект на всеки пълноценен консултативен процес, на всяко истинско приобщаващо вземане на решенията. Администрацията, като пряк участник в процеса по финализиране на Препоръките и Инструментариума за консултиране със заинтересованите страни да формира чувството за съавторство, съучастие и съпричастност към тях, да ги припознае като отчасти свои продукти и да ги възприеме в своята работа като подходи, гарантиращи по-голяма успеваемост на нейните решения. Важна роля в тази дейност ще има Институтът по публична администрация, който е ключова заинтересована страна по проекта, изразил в нарочно писмо своята подкрепа за него и готовност за включване в него, защото една от целите на дейността е елементи от Препоръките и Инструментариума да послужат за основа при разработването и включване в каталога на Института на обучение за държавните служители по приобщаващо вземане на решения, предоставящо знания и умения на администрацията за проактивно включване на гражданите в управлението и в процесите на вземане на решения. Дейността е от група № 4 на допустимите дейности по процедурата. 5 075.00 5 481.00
Публично представяне на резултатите от проекта и връчване на Вторите годишни награди за ефективно гражданско участие : В края на проекта ще бъде организирана и проведена заключителна проява, посветена на гражданското участие като ключов инструментариум за влияние на обществото върху вземането на решения и за постигане на легитимност, прозрачност и отчетност на публичните решения. Основната цел на проявата ще бъде отчитане на постигнатите резултати по проекта, добри и лоши практики и перспективи. На нея ще бъдат представени основните разработки по проекта, както и ще бъде проведена дискусия относно възможностите и стъпките за отстраняване на констатираните дефицити при участието на гражданите и внедряването на практика на предложенията за повишаване на гражданското участие и насърчаване на ефективността на влиянието, което обществото оказва в процесите по формулиране, изпълнение, мониторинг и отчитане на публични политики и мерки по регулиране. Проявата ще бъде използвана и за продължаване на традицията, заложена от Кандидата за връчването на годишни награди за гражданско участие. При определянето на участниците ще се вземат предвид всички целеви групи по проекта, съответно процедурата и включилите се в изпълнението на дейностите по него заинтересовани страни. Освен представителите на гражданското общество, които са задължителна основна група, за включване като участници в проявата ще бъдат поканени и представители на Администрацията на МС, министерства, агенции и други ведомства, които в своята работа провеждат обществени консултации и прилагат други консултативни форми и формати на гражданско участие. Постигането на максимално широко представителство на проявата ще бъде гаранция за оптималното популяризиране на резултатите от реализацията на проекта, което е единственият успешен подход за осигуряване на неговата устойчивост и мултиплициране в постигане на насърчаваща активното гражданско включване среда в процеса на създаване и реализиране на публични политики и разработване и прилагане на нормативни актове. В тази връзка, за участие в събитието ще бъдат поканени над 80 представители на всички заинтересовани страни, с очакването че минимум 50 от тях ще се включат в проявата. Особено важен участник в проявата ще бъде Институтът по публична администрация, който предварително в изрично писмо е изразил своята подкрепа за проекта, както и намерение и готовност да бъде включен като целева група и ключова заинтересована страна, като осигури връзката с представителите на държавната администрация и участва със свои представители в представянето и въвеждането в работата на администрацията на приложимите препоръки, добри практики и ноу-хау продукти от него за пълноценното постигане на неговите цели. Дейността е от група № 4 на допустимите дейности по процедурата. 3 940.00 4 255.20

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.