Допълнително обучение по български език за децата и учениците (вкл. за децата и учениците, търсещи или получили международна закрила), за които българският език не е майчин: На територията на община Бойчиновци съществуват 3 Обединени детски заведения и 3 Целодневни детски градини. Нетния коефициент на записване в детските градини е 67.2 %, а в училище е 83.1%. Като най- тревожен извод от данните е, че 32.8 % от децата не се записват в детски градини, което пряко допринася в последствие за отпадането на ромските деца от образователната система или функционалната им неграмотност след завършване на средното си образование. Причините са различни, но основните от тях са бедността и ниската степен на образование на родителите им. Тези деца дори и формално завършващи образователната система са склонни да възпроизведат модела на родителите си в бъдеще.
По отношение на достъпа до образование се предвижда намеса сред ромски родители и техните деца, които подлежат на обхващане в детска градина или са обхванати в детските градини, с цел преодоляване на негативни нагласи към образованието на децата им. Предвиждат се поредица от мерки, които да направят съпричастни родителите и учителите в детските градини към образователното развитие на децата, както и в промяна на образователната среда в самите детски градини. Предвидени са и мерки, които да стимулират ранното детското развитие на ромските деца с цел адаптацията им към образователната система в бъдеще и превенция на ранното им отпадане от училище. В тази част на проекта е заложено схващането че е необходима намеса в развитието на децата още в ранна детска възраст, за да могат децата от ромски произход да имат равен шанс при постъпване в първи клас. Като първа стъпка към успешната интеграция на децата от ромски произход и предвиденото допълнително обучение по български език за децата и учениците (вкл. за децата и учениците, търсещи или получили международна закрила), за които българският език не е майчин, което ще допринесе за равен старт на всички деца от таи рискова целева група.
В 6-те детски градини на територията на община Бойчиновци са обхванати общо 240 деца, половината от които с ромски произход. В семейната си среда учениците говорят на майчиния си ромски език. Едногодишното обучение в подготвителните групи не е достатъчно за ромските деца, за да усвоят в достатъчна степен български език. Това обстоятелство е идентифицирано като един от основните фактори за отпадане от училище в най – ранна възраст поради загуба на интерес към учебния материал, натрупване на пропуски в усвояването на учебното съдържание и трудности в интегрирането към учебната среда. Поради този основен проблем водещ до сериозни пропуски в знанията, дейността цели да помогне на децата от ромски произход, в най – ранна възраст да усвоят необходимите им знания и умения по български език. Подобрените знания по български език на ромските деца напускащи детските градини ще спомогнат за успешен старт в образователната система. От друга страна усвояването на официалния за страната език ще доведе до пълноценното общуване между децата от различните етноси, с което ще се постигне преодоляване на междукултурните различия.
Дейността ще се изпълни в три етапа:
Подготвителен етап: тестиране на децата за оценка на езиковите им знания и разработване на програми за обучение в зависимост от идентифицирани пропуски.
Същински етап: допълнителни занимания по български език в зависимост от идентифицирани нужди.
Заключителен етап: оценка, чрез тестиране на придобитите знания по български език. |
54 353.00
|
53 185.90
|
Предоставяне на психологическа подкрепа за децата от етническите малцинства, чрез индивидуални и групови мероприятия: На територията на община Бойчиновци съществуват 2 Средно общообразователни училища; 3 Основни училища;1 Професионална гимназия; - 3 Обединени детски заведения; 3 Целодневни детски градини. По данни на териториално статистическо бюро Монтана за учебната 2017 – 2018 г. в училище са записани 815 деца, а до момента образователната система са напуснали 37 от тях, което се равнява на 4.54 %.
С цел намаляване на тази негативна тенденция, дейността предвижда осигуряване на психологическа подкрепа чрез индивидуални и групови мероприятия, за децата от етническите малцинства с цел изграждане на доверие, лесно приобщаване към образователния процес въз основа на разбирателство между всички деца независимо от техния произход. Дейността ще се осъществява от партньора по проекта Фондация "Рома Лом" чрез наемането на двама психолози на трудов договор съгласно разпоредбите на КТ. В изпълнение на дейността те ще бъдат активно подпомагани от Община Бойчиновци, както и от другия партньор по проекта ОДЗ "Вълшебен свят". Психолозите ще работят на терен в детските градини и училищата на територията на община Бойчиновци като ще осигурят индивидуална и групова подкрепа за минимум 100 деца от рисковите целеви групи.
Включването на децата в дейността се налага, тъй като родителите и учителите не винаги успяват бързо да адаптират детето към промените. В този период на адаптация и интегриране в помощ на детето ще бъде психолог. Той ще помага да се открият решения за повечето проблеми. Такива могат да са: трудност в общуването с родители и връстници; агресивност и хиперактивност; постъпване за първи път в детска градина/училище; преместването в друга детска градина/училище, страх, неувереност и др.
Безусловно, детето се нуждае от специфична професионална подкрепа при постъпване в детска градина/училище и проблем с общуването. Психологът ще провежда диагностика на психическото състояние на детето, използвайки специализирани методики. С помощта на безопасни способи той ще се стреми да разбере от какво произлиза състоянието на детето. Психологът ще провежда развиващи индивидуални и групови мероприятия с деца в предучилищна възраст /памет, внимание, творчески способности/, осъществяване на подготовка на детето за постъпване в училище както и такива с учениците на територията на общината.
В срещите си с психолога, детето ще развие навици за общуване, усеща своята ценност и повишава самооценката си, развива творческите си способности. Тренират се успеваемостта, укрепването на паметта и вниманието.
Психологът ще осъществява предварителна работа “на място”- в детските градини/училищата в общината, за намаляване на стреса и по-бърза адаптация към новата и нежелана среда; индивидуално обучение за преодоляване на проблемите: социални умения, езикова бариера (когато е необходимо); подкрепа за реално включване в живота на групата и в учебния процес по общата учебна програма след изтичането на периода на адаптация; работа с родителите на децата, които има нужда от психологическа подкрепа; работа с останалите деца и всички родители за взаимно разбиране, приемане и взаимна адаптация. |
41 800.00
|
23 325.62
|
Работа с родители без разлика от етническия им произход, чрез включването им тренинг-обучения: Дейността включва провеждане на тренинг-обучения за родители за психологическо подпомагане, както следва:
1. Тренинг-обучение на тема „Толерантност” в рамките на 8 уч. часа за 160 родители, разпределени в 8 групи
2. Тренинг-обучение на тема „Заедно” в рамките на 8 уч. часа за 160 родители, разпределени в 8 групи
Тренинг - обученията ще бъдат фокусирани върху активно включване на родителите във възпитателно – образователния процес в детските градини и училищата на територията на общината. Целта на обученията е възпитаване на толерантни качества у родителите, чрез собствения им положителен пример, който да се предаде на децата в семейството. В тренингите се предвижда да се развият уменията на родителите за толерантно общуване, недискриминация и приемащо поведение към различието. Тренинг-обученията са фундаментът, който ще бъде поставен за приемане на ромското общество и интеграцията им, тъй като ще участват родители без разлика от етническия им произход. Родителите ще изградят принадлежност към групата чрез симулации и игрови методи, ще имат възможност да се утвърждават и самоутвърдават в групата и да придобият нови знания и нови емоции. Тренинг-обученията ще създадат предпоставка за развитие на креативност в общуването и взаимодействието с малцинствени групи .
Специфични цели на тренинга:
- Готовност на родителите да приобщават децата за училище и създаване на условия за социална интеграция;
- Подготвеност на родителя за приобщаване на детето към различните хора и оценяването им в различните общности;
- Проявяване на интерес, уважение, отзивчивост и толерантност към другите хора;
- Насърчаване към все повече взаимни дейности и добри взаимоотношения един към друг;
- Привличане на родителите, като партньори чрез създаване на условия за подобряване на взаимодействието със семейството.
Тематиката на тренинг обученията ще обхваща необходимостта от ранно започване на обучителния процес при децата; системност при посещенията в детските градини, подготовка на децата за постъпване в новата среда – училището; рисковете от отпадане от училище и др.
Тренинг обученията ще преминават под формата на лекции и събеседване. На беседите с помощта на представители на партньорските организации, директори и педагогически персонал от детските градини и училищата приоритетно ще бъдат поканени родителите на деца, които са в риск от отпадане от училищната система и в риск от социална изолация. Диагностицирани са нужди, свързани с: необходимост от ранно обучение, с цел подготовка на детето за постъпване в първи клас; социализиране на децата в детските градини и училищата; необходимост от намеса в обучителния процес от психолог, логопед и от специалисти в областта на социалната педагогика.
Чрез дейността се цели постигането на следните положителни ефекти:
- Предотвратяване на ранното отпадане от училищната система.
- Предотвратяване задълбочаване на проблемите на учениците от целевата група.
- Приложен комплексен подход чрез лични контакти с родители за решаване на проблема „непосещаване на учебни занятия”.
- Засилена връзка семейство - училище, с цел подобряване на моделите за развитие, благополучие и обучение на децата.
|
89 600.00
|
125 601.66
|
Насърчаване активното участие на родителите в образователния процес: Дейността има за цел да активира и мотивира участието на родителите в образователния процес и подпомагане на педагогическия персонал. Факт е, че родители от малцинствата не са активни, не участват и не подпомагат педагогическия персонал и вследствие на това децата трудно се интегрират в образователния процес. Основната цел на настоящата дейност е да засили участието на родители от ромски произход, чрез включване в дейности, които да се възприемат леко без съпротиви и в същото време да повиши интереса им свързан с развитието на техните деца. Такива дейности се явяват методи за неформалното образование, а именно включването на родители и деца в излети. За да се постигнат целите по настоящата дейност ,тя ще се реализира с помощта на социални психолози, които в процеса на мероприятията ще въздействат, взаимодейсват, сугестират и провокират активното участие на родителите за въвличане на децата в образователния процес.
Целта на тази дейност е работа с родители от етническите малцинства, които възпрепятстват децата си подлежащи на задължителна предучилищна подготовка от редовно посещаване на детска градина. Ще бъдат включени 160 родители на деца от етнически малцинствени групи за участие в дейностите по настоящия проект. За постигане целите на тази дейност родители на деца от малцинствени групи ще бъдат привличани към училищния живот, чрез включването им в дейности съвместно с техните деца. Родителите от етническите малцинства ще вземат участие в мероприятия , в които ще бъдат използвани методи за подпомагане на отношенията родители – деца, относно образователния процес, чрез:
1. Симулации;
2. Ролеви образователни игри
Чрез дейностите предвидени за активно включване на родителите и децата заедно в процеса на обучение, макар и неформално очакваме да се привлече интереса на родителите и да се мотивира амбицията им за участие в образователния процес на техните деца.
Работата с родители и деца ще бъде организирана в следните форми:
- Организиране и провеждане на излети на тема - “Желани посоки“ - 8 броя. |
67 200.00
|
63 240.96
|
Подкрепа на ученици от ромски произход за продължаване на образованието в гимназиалния етап и за успешно завършване на средно образование.: Цел на дейността:
Успешно завършване средното образование, чрез предлагане на допълнителни занимания на ученици с пропуски в учебния материал преподаван в училище. В дейността заедно с учениците от ромските произход, ще бъдат обхванати и ученици от български произход, при които има пропуски в знанията по основни учебни предмети. Всяка година около 4.5% от учениците живеещи на територията на общината, напускат образователната система.
Дефицитите в образоването им и една от основните причини за отпадането им, поради загуба на интерес и невъзможност за преодоляване на проблема. Дейността е насочена към преодоляване на дефицити в знанията на учениците от 10, 11 и 12 клас с цел успешното им преминаване в по горна степен на образование или успешното им завършване на средно образование. Натрупването на пропуски в знанията на учениците, водят до пълната загуба на интерес към училището, което от своя страна води и до функционална неграмотност дори при ученици, които успяват да се задържат в училище. За преодоляването на тези проблеми сред учениците от ромската общност, а и не само ромската общност е необходима допълнителна работа за преодоляване на пропуските в знанията и осигуряване на възможност да продължат образованието си в гимназиална степен или да завършат средното си образование.
Дейността ще обхване по 16 ученика от училище СОУ „Васил Левски” гр. Бойчиновци, разпределени по групи съобразно идентифицираните пропуските в знанията на отделните ученици. На базата на изготвения анализ за пропуските в знанията на ученика, ще бъдат разработени планове за допълнителни занимания с цел наваксване на пропуснати знания, необходими за продължаване на образователния процес или успешно завършване на средното образование. Въз основа на идентифицираните потребности и с оглед ефективността на образователния процес учениците ще бъдат разпределени в групи.
В края на всяка учебна година на учениците преминали през допълнителни занимания ще се изготвят тестове, с оглед оценка на ефективността от дейността и предприемане на коригиращи мерки и действия в изпълнението за следващата учебна година в рамките на проекта. |
14 646.00
|
12 406.00
|
Провеждане на консултации и допълнителни занимания със застрашени от отпадане от училище ученици от 5 -ти до 8-ми клас.: Цел на дейността:
Да се задържат децата в училище, чрез провеждане на допълнителни занимания с ученици с пропуски в учебния материал преподаван в училище. В дейността ще бъдат обхванати ученици от СОУ “Васил Левски” - град Бойчиновци и СОУ ”Св.Св. Кирил и Методий” - село Лехчево, като заедно с учениците от ромски произход ще бъдат обхванати и ученици от български произход.
В началния етап на образованието в община Бойчиновци почти няма не обхванати деца, които да не са били записани изобщо в училище (с единични изключения), но последващото отпадане от училище е сериозен риск за учениците не само от ромски произход. Натрупването на пропуски в знанията на учениците, водят до пълната загуба на интерес към училището, което от своя страна води или до функционална неграмотност дори при ученици, които успяват да се задържат в училище. За преодоляването на тези проблеми сред учениците е необходимо системно да се работи за редовната посещаемост на учебните занятия и предотвратяване на отпадането на учениците от училище.
Дейността включва:
1. Провеждане на индивидуални и групови консултации със застрашени от отпадане от образователния процес ученици от 5-8 ми клас, чрез използване на специфични техники за стимулиране интереса им участие в допълнителните занимания за преодоляване на пропуски в учебния материал.
2.Организиране на допълнителни занятия за ученици от 5-ти до 8-ми клас за компенсиране на пропуските в усвояването на учебния материал по основните предмети (математика, български език, история, география, химия, физика, биология). Методите и подходите за осъществяване на допълнителните занятия с учениците ще бъдат съобразени с факта, че участието им е изцяло на доброволен принцип и че те трябва да бъдат мотивирани за посещаване на тези часове. Водещият принцип в планирането и пряката работа с учениците е да се осигурят условия за всяко дете да развие своите възможности и своя вътрешен потенциал до максимално възможна степен, като целенасочено се стимулира неговото самочувствие и увереност в собствените възможност. За да се стимулира интереса към посещаемост на допълнителните занимание се предвижда закупуване на иновативно оборудване за обезпечаване на образователния процес - интерактивни дъски, чрез които преподаването ще бъде интересно и разбираемо.
Учениците, които ще бъдат обхванати в консултациите и допълнителни занятия в образователния процес ще бъдат определени по предложение на техните учители, които познават най-добре трудностите и пропуските в знанията на децата. Допълнителните занятия за компенсиране на пропуски в знанията за децата от 5-ти до 8-ми клас ще се осъществяват по предварително изготвен график и програма в съответствие с идентифицираните потребности учениците. |
96 664.00
|
90 550.25
|