Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 103 дървета
English

Програма: Национален план за възстановяване и устойчивост

Район за планиране: Всички

Описание

Изпълнението на проекта е свързано с разработване на актуализирани и усъвършенствани прогнози за развитието на пазара на труда (Прогнози) и изготвянето на оценки на нетния ефект на провежданата активна политика на пазара на труда, финансирана със средства от държавния бюджет. 
Във връзка със зеления и цифровия преход, проектът включва и провеждане на проучване за идентифициране и картографиране на наличните умения и нагласите за развитие на заетите лица в ТЕЦ и въглищните мини, засегнати от нисковъглеродния преход в областите Стара Загора, Кюстендил и Перник. Събраната информация ще послужи на работодателите в трите области, търсещи работна сила, на бъдещи инвеститори за реализиране на бизнес инвестиции, както и за разработване, планиране и предоставяне на подходящи мерки за кариерна подкрепа и повишаване на квалификацията/преквалификация и развитие на уменията на работната сила, засегната от нисковъглеродния преход в трите области.
В рамките на проекта се планира усъвършенстване на методологията за прогнозиране и актуализиране на дългосрочните прогнози за развитието на пазара на труда. Целта е да се определи търсенето на работна сила в дългосрочен план и очакваните промени на пазара на труда в резултат от цифровия и екологичен преход. За определяне на нововъзникващите, изчезващите професии, работни места и търсенето на нови умения, свързани с двойния преход, ще се проведе национално представително проучване сред работодателите. Ще бъде разширен обхватът на последващата оценка на активната политика на пазара на труда, чрез включване на оценка на предоставяните от Агенцията по заетостта услуги и изготвяне на анализ относно полезността на обученията от гл. т. на приноса им за увеличаване на възможностите за заетост на търсещите работа лица и за намаляване на количествените и качествените дисбаланси на пазара на труда.
Проектът ще допринесе до повишаване на капацитета и експертизата на служители работещи в сферата на пазара на труда.

Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Усъвършенстване на методологията за прогнозиране и изготвяне на прогнози за развитието на пазара на труда : Прогнозите за развитието на пазара на труда предоставят информация за развитието на пазара на труда - за предизвикателства на пазара на труда, за търсенето на труд, дисбалансите на пазара на труда. Наличието на подобна информация подпомага разработването на по-добре насочени политики за развитието на човешките ресурси и ограничаване на негативните ефекти от предизвикателствата, произтичащи от демографските процеси и преструктурирането на икономиката. Разработването на по-детайлни прогнози ще подобри приложимостта им в процеса на планиране на приема в системата на професионалното образование и обучение и във висшето образование; при предоставянето на обучение на възрастни (лица над 16 г.) за придобиване на професионална квалификация; при разработване на секторни политики. С цел изготвяне на по-подробни дългосрочни прогнози за развитието на пазара на труда ще се усъвършенства Методологията за прогнозиране развитието на пазара на труда в България, изготвена по Проект № BG 051PO001 – 6.1.09 – 0001 „Изграждане на система за прогнозиране на потребностите от работна сила с определени характеристики”, ОП РЧР 2007-2013 и актуализирана в рамките на проект BG05М9ОР001-1.007-0001 „Повишаване ефективността на провежданата политика по заетостта” ПО ОП РЧР 2014-2020 г. Дългосрочните прогнози ще се изготвят за период от 10 години (от годината след актуализиране на Методологията и Модела). Въз основа на актуализираната Методология ще се усъвършенства Модела за прогнозиране, като прогнозите за търсените професии ще се изготвят и представят на по-ниско ниво – единична група от НКПД-2011 г., а данните за регионалните дисбаланси/структурните несъответствия ще се представят на ниво област. Дългосрочните прогнози ще предоставят информация и за търсенето на труд по икономически дейности, 28 административно-териториални области, по степени на образование, по пол и по възрастови групи. Дългосрочните прогнози ще предоставят информация за очакваното търсене на труд в резултат на зеления и цифровия преход в дългосрочен план от 10 години. Актуализираните прогнози ще се използват за подобряване процеса на планиране на приема в системата на професионалното образование и обучение и във висшето образование, за ефективно професионално ориентиране във връзка с избора на професия и обучения, за предоставяне на обучение на възрастни (лица над 16 г.), при разработване на секторни политики. С оглед определяне на очакваните промени на пазара на труда от гл. т. на нововъзникващи и изчезващи професии, работни места и търсенето на нови умения, свързани с двойния преход, ще се проведе национално представително проучване сред работодателите в страната по икономически сектори и региони/области. Проучването ще предостави информация за очакванията (до 1 година напред от следващата година, в която се провежда проучването) за новосъздадени и закрити работни места. Ще се предостави информация и за търсените нови умения, свързани с двойния преход, чрез адаптиране на международен опит за провеждане на подобни проучвания. Информацията от проучването ще се използва за провеждане на обучения за придобиване на професионална квалификация и умения в съответствие с идентифицираните потребности. Разработването на прогноза ще представи взаимнодопълваща се информация за очакваните промени на пазара на труда, което ще подпомогне предприемането на действия за подобряване насочеността на политиките в областите на образованието и обучението, и заетостта. В резултат на усъвършенстваните методология и макроикономически модел за прогнозиране развитието на пазара на труда ще се актуализира и Механизма за включване на резултатите от прогнозите за търсенето и предлагането на труд в България при разработване и провеждане на държавната политика, приет с Решение на Министерския съвет от 10 юли 2013 г. 715 000.00 0.00
Изготвяне на оценки на ефекта от активната политика на пазара на труда, вкл. разширяване на обхвата на последващата оценка на активната политика на пазара на труда: Активната политика на пазара на труда цели да насърчава икономическата активност на населението и да подобрява достъпа до пазара на труда на икономически неактивни и безработни лица; да насърчава заетостта чрез създаване на възможности за интеграция на неравнопоставените групи на пазара на труда, както и да спомага за повишаване качеството на работната сила в контекста на дигитализацията на икономиката и справедливия преход към климатична неутралност. Ограничените финансови ресурси за активна политика на пазара на труда налагат по-ефективно използване на наличните ресурси, за да се постигнат оптимални резултати по отношение на безработните лица. В рамките на дейността ще се извърши: • нетна оценка на активната политика на пазара на труда, финансирана със средства от държавния бюджет, и оценка на предоставяните от Агенцията по заетостта услуги • оценка на ефективността от провежданите обучения по отношение на професионалната реализация на лицата, участвали в тях • aнализ на реализацията на обучаваните в обучения, финансирани със средства от държавния бюджет за активна политика на пазара на труда лица, в т. ч.: връзката между заетостта и придобитата квалификация; полезността на обученията от гледна точка на приноса им за увеличаване на възможностите за заетост на търсещите работа лица и за намаляване на количествените и качествените дисбаланси на пазара на труда • оценка за ефикасността на програмите и мерките за заетост и обучение, финансирани със средства от държавния бюджет за активна политика на пазара на труда • оценка и анализ на отделните програми и мерки в регионален аспект с цел по-добро съобразяване с регионалните специфики при планирането на политиката Ще бъде събрана, обобщена и анализирана информация относно силните и слабите страни на изпълняваните до момента програми, насърчителни мерки и предоставяните услуги. Тази информация е отправна точка за планиране на активната политика на пазара на труда, както и за формулиране на предложения за промени в програмите, проектите и мерките за заетост и обучение, финансирани със средства от държавния бюджет, които да бъдат основа за вземане на необходимите управленски и оперативни решения. В рамките на дейността се предвижда провеждане на две нетни оценки на ефекта от активната политика на пазара на труда на индивидуално ниво, финансирана със средства от държавния бюджет, вкл. на предоставяните от Агенцията по заетостта услуги. Анализът на въздействието на активната политика на пазара на труда ще покаже вероятността за последващо намиране на работа след ползване на услуги, предоставяни от Агенцията по заетостта и участие на безработните в програма или мярка в сравнение с контролна група лица, които не са ползвали услуги и не са участвали в мерки и програми. Основна цел е установяване на ефекта от ползване на услуги и/или участие в програма или мярка за обучение и/или заетост за отделното лице. Нетната оценка ще покаже и ефективността от провежданите обучения по отношение на професионалната реализация на лицата участвали в тях и приноса им за увеличаване на възможностите за заетост на търсещите работа лица. Оценяваните услуги и програми/мерки следва да се класират по ефективност, въз основа на оценка на ефективността им по отношение на отделните включени лица от съответните целеви групи. Отделно внимание ще бъде отделено на брутният ефект, ефектът на „мъртвото тегло”, ефектът на заместване и на изместване. Нетната оценка ще бъде предпоставка за ефективно изразходване на средствата от държавния бюджет за активна политика на пазара на труда и услуги по заетостта. НСИ разполага с капацитет за провеждане на оценки на нетния ефект от активната политика на пазара на труда. НСИ е институция с капацитет за провеждане на статистически изследвания и различни видове наблюдения (каквито са в основата на набиране на информация за изготвяне на нетна оценка), а също така с експертен капацитет за анализ на получените резултати. 773 000.00 0.00
Повишаване на капацитета и експертизата на служители работещи в сферата на пазара на труда: По проекта ще се развие потенциалът на уеб базираната система, създадена по проект BG05М9ОР001-1.007-0001 „Повишаване ефективността на провежданата политика по заетостта“ за представяне на анализите и прогнозите за развитието на пазара на труда в България, чрез подобряване на графичното представяне на данните. Ще се включи допълнителна информация към графиките и представяне на прогнозата, в съответствие със заложения от потребителите критерий, което ще способства за по-лесното възприемане на информацията. Актуализираната уеб базирана система ще осигури бърз и лесен достъп на служителите, работещи в сферата на пазара на труда, до резултатите от изготвените прогнози и оценки и ще улесни тяхното използване в процеса на разработване и планиране на политиката на пазара на труда и други секторни политики. Лесно достъпните данни от прогнозите в графичен вид ще повишат възможностите и капацитета на служителите от различни институции и организации за използване на резултатите от прогнозите при разработване на различни стратегически документи в областта на развитието на човешките ресурси в рамките на различни сектори. На актуализираната уеб базирана система ще бъдат публикувани резултатите от нетните оценки по настоящия проект. Съгласно действащото законодателство и Правилата за извършване на проверки на проектни предложения и дейности, разходите за актуализиране на уеб базираната система не подлежат на съгласуване с МЕУ, тъй като са в размер на 60 хил. лева с ДДС и стойността е по-ниска от стойността, определена в чл. 2 от Правилата. По проекта е предвидено наемането на външните експерти, които ще подпомогнат служителите на конкретния бенефициент с допълнителна експертиза при: приемане на предоставените от партньорите по проекта методологии за изготвяне на дългосрочна и краткосрочна прогноза и проучване сред работодателите по дейност 1; оценките по дейност 2, както и при оценка на използваните социологически въпросници при осъществяване на изследванията по проекта. Външните експерти ще преглеждат избраните подходи, методи и инструменти, въз основа на които ще бъдат актуализирани методологиите за прогнозиране и оценка, на предложените източници на данни. Те ще преглеждат и дават становища по предложените инструментариум, план-график, източници на данни и практическо провеждане на теренните изследвания, изготвените доклади в т.ч. встъпителни и окончателни. Експертизата на външните експерти ще подпомогне и процеса по получаване на качествени резултати (доклади) от дейностите, които ще се осъществяват по проекта. Предоставянето на аргументирани становища и бележки от страна на външните експерти по време на цялостното изпълнение на дейностите по проекта ще подпомогне повишаването на капацитета на служителите от дирекция „Политика на пазара на труда“. Външните експерти ще участват и в представянето на резултатите от прогнозите и нетните оценки на служители от МТСП и АЗ. В рамките на тези представяния те ще представят възможности за използване на резултатите от прогнозите, проучването сред работодателите и нетната оценка за разработването на политики в отговор на прогнозираните дисбаланси и ефекти от АППТ, финансирана със средства от държавния бюджет. За целта ще бъдат приоритизирани очакваните проблеми на пазара на труда и въз основа на тях ще бъдат формулирани предложения за политики и мерки за тяхното преодоляване, подкрепени с конкретни примери. По проекта се предвижда провеждане на обучения/събития за представяне на резултатите от проведените оценки на нетния ефект от активната политика на пазара на труда и изготвените прогнози за развитието на пазара на труда в България и обсъждане на получените резултати. В дейността се предвижда да бъдат включени 330 заети, вкл. самостоятелно заети лица, а най-малко 270 заети лица ще повишат компетенциите си. На обученията ще бъдат разяснени основните цели на проекта и резултатите, които се очаква да бъдат постигнати/са постигнати, а така също и ще бъдат очертани стъпките за бъдещо развитие. 199 000.00 0.00
Осъществяване на проучване за идентифициране и картографиране на наличните умения и нагласите за развитие на заетите лица в ТЕЦ и въглищните мини в областите Стара Загора, Кюстендил и Перник: Картографирането на наличните умения, квалификации и нагласи за развитие на заетите лица в ТЕЦ и въглищните мини в областите Стара Загора, Кюстендил и Перник ще предостави информация за определяне на обхвата и тематичната обвързаност на бъдещи мерки по Фонда за справедлив преход, свързани с квалификация и преквалификация на работната сила, обучения за нови умения, както и за ранното насочване към подходящи работни места. Изпълнението на дейността включва: - Разработване на инструментариум за провеждане на проучване и картографиране наличните умения и нагласи за развитие на заетите лица в ТЕЦ и въглищните мини в областите Стара Загора, Кюстендил и Перник - Мини „Марица изток“; ТЕЦ „Марица – изток“ 2; ТЕЦ „Контур Глобал“; ТЕЦ „AES”; ТЕЦ „Марица 3 – Димитровград“; Мини „Бобов дол“; ТЕЦ „Бобов дол“; ТЕЦ „Брикел“; Мини Перник; Топлофикация Перник; - Провеждане на проучването, включващо индивидуално анкетиране на 15 100 заети лица и провеждане на минимум 20 фокус групи – 10 фокус групи със заети лица и 10 фокус групи с представители на мениджмънта от ТЕЦ и въглищните мини в областите Стара Загора, Кюстендил и Перник, с общо минимум 160 участници. Анкетирането има за цел да събере индивидуална информация за всяко заето лице относно професионалния му статус, демографски и социални характеристики, образователно-квалификационни характеристики и информация за нагласите за бъдещо развитие и потребности от нови умения и повишаване на квалификацията. Провеждането на фокус групи има за цел да събере по-задълбочена информация за процесите на зеления преход, свързан с преустановяване на добива на въглища и на производството на електроенергия от въглища, бъдещите планове на инвеститорите и мениджмънта на ТЕЦ и въглищните мини за бъдещо бизнес развитие и запазване/създаване на работни места, мненията и нагласите на заетите лица и на мениджърския персонал за предизвикателствата за бъдещо развитие и реализация. Изготвен доклад от всяка фокус група с обобщена информация, изводи и препоръки. Ще бъде адаптиран софтуерен продукт за обработка и съхранение на събраната информация от проучването, до който ще бъде осигурен достъп на Агенция по заетостта в качеството ѝ на партньор по проекта. Дейността не подлежи на съгласуване с Министерството на електронното управление поради ниската стойност на предвидените разходи за възнаграждения на експерти за адаптиране на софтуерен продукт – 200 лв. - Картографиране, което включва изготвяне на индивидуални профили на наличните умения и нагласи за развитие на заетите лица въз основа на събраната информация от анкетирането. Индивидуалният профил на всяко лице трябва да съдържа информация относно професионалния му статус, демографски и социални характеристики, образователно-квалификационни характеристики и информация за нагласите за бъдещо развитие, нагласи за нова заетост и потребности от нови умения и повишаване на квалификацията/преквалификация. - Разработване на 3 обобщени доклади - по един за всяка от областите Стара Загора, Кюстендил и Перник, въз основа на събраната информация от анкетирането и от фокус групите. Всеки доклад трябва да съдържа обобщена информация и данни на ниво област за демографското състояние и наличните умения и нагласи за развитие на заетите лица, засегнати от нисковъглеродния преход, нагласи и инвестиционни намерения на инвеститорите и на мениджмънта на ТЕЦ и въглищните мини за бъдещо бизнес развитие и работни места, направени изводи и препоръки за бъдещи мерки за развитие на лицата (кариерна подкрепа, обучения за повишаване на квалификацията/преквалификация и развитие на уменията, възможна нова заетост). 1 800 000.00 0.00
Публично представяне на резултатите от изпълнените дейности по проект: Целта на дейността е да се осигури публичност и информираност на участниците в проекта, целевите групи и заинтересованите страни относно препоръките към политиката на пазара на труда от направените прогнози и оценки на нетния ефект от политиката на пазара на труда и обсъждане на резултатите с организации и институции, които могат да ги използват ефективно. 70 000.00 0.00
Продължение на Дейност 4: Осъществяване на проучване за идентифициране и картографиране на наличните умения и нагласите за развитие на заетите лица в ТЕЦ и въглищните мини в областите Стара Загора, Кюстендил и Перник: В секция "начин на изпълнение" е включено продължение на описание относимо към дейност 4. 0.00 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.