Организация и управление на проекта: Целта на дейността е интеграция на всички аспекти на проекта за реализиране на заложените цели и постигане на планираните резултати.
Описание:
Тази дейност е необходима с оглед доброто управлението на проекта. Правилното разпределение на ангажиментите ще даде гаранции за ефективно и навременно изпълнение на дейностите в проекта и успешното му приключване в планирания срок, според планирания бюджет и с постигане на набелязаните цели и резултати.
Общият подход за реализиране на тази дейност се базира на методиката за управление на проекти и включва няколко основни процеса:
1. Организация и управление на проектния екип – целта на този процес е да се организира проектния екип, така че да изпълнява заложените дейности в проекта с изискуемото качество, гарантиращо постигане на заложените резултати и проектни цели.
2. Управление на комуникацията - целта на този процес е да се изгради единна система за предаване на информация между участниците в проекта (екип, партньори и целева група), както и система за комуникация със заинтересованите страни. При стартиране на проекта ще се проведе първоначална среща, на която ще бъдат разпределени задълженията и отговорностите между кандидата и партньорите, както и между членовете на екипа за управление. Ежемесечно ще се провежда по една работна среща, с цел проследяване степента на изпълнение на проектните дейности и на постигане на планираните резултати. На ежемесечните срещи ще се извършва планиране и разпределение на текущите задачи между членовете на екипа и партньорите по проекта.
3. Управление на документацията и отчетността –ще бъдат определени методи за събиране и архивиране на проектната документация, с които да се гарантира точното документиране и съхранение на информацията. Ще бъде създадено проектно досие в две части - финансова и техническа, което ще се поддържа на хартиен и електронен носител.
4. Управление на разходите – целта на този процес е събиране и осчетоводяване на точна и редовна финансова документация, отразяваща изпълнението на проекта.
5. Осигуряване на качеството и контрол на работата по проекта и проектните резултати – процеса включва сравняване на постигнатите резултати с планираните такива и с индикаторите за изпълнение и резултат. Това сравняване ще се извършва текущо, като при установяване на несъответствия между заложени и постигнати резултати ще се планират коригиращи действия. За да се гарантира качествено изпълнение на дейностите по проекта се предвижда разработването и въвеждането на система за вътрешен мониторинг и контрол. Вътрешния мониторинг ще се извършва от ръководителя на екипа, чрез регулярни посещения на място по време на изпълнение на дейностите и текуща проверка на работната документация и отчетните доклади на изпълнителите. |
37 164.00
|
38 333.34
|
Осигуряване на информация и публичност: Изпълнението на дейността има за цел от една страна да се повиши информираността на заинтересованите страни и широката общественост за дейностите и резултатите от проекта, а от друга - да се популяризират приложените методи и техники за работа с ученици в неравностойно положение и от етнически малцинства сред професионалните среди.
Описание на дейността:
За постигане на поставените цели е необходимо да бъдат изпълнени следните поддейности:
1. Разработване и разпространение на информационни и рекламни материали.
- Ще бъдат отпечатани и разпространени рекламно-информационни материали – 200 бр. брошури, които ще представят полученото финансиране, целите, дейностите и очакваните резултати от проекта. Брошурите ще бъдат разпространявани на информационните събития, в професионалните среди, сред представителите на целевите групи, като по този начин се цели постигане на по-добра информираност за проекта.
- Ще бъдат изработени 2 бр. информационни табели, които да представят проекта и финансиращата програма. Табелите ще бъдат поставени на видно място в сградите на училищата, партньори по проекта.
- Предвижда се изработване на 1 бр. рекламен банер, който да бъде използван за популяризиране на проекта и полученото финансиране при провеждане на информационни събития, работни срещи и мероприятията за преодоляване на негативните обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност.
- Ще бъдат изработени 200 бр. рекламни химикалки и 200 бр. рекламни бележници, които ще се разпространяват при провеждане на информационните събития, сред участниците от целевата група и по време на мероприятията за преодоляване на негативните обществени нагласи и създаване на толерантна и приемаща среда.
2. Провеждане на информационни събития сред обществеността
Ще бъдат проведени 2 информационни събития – информационна среща в началото на проекта за представяне на планираните цели, дейности и очаквани резултати; заключителна конференция в края на проекта, за представяне изпълнението на дейностите, постигнатите резултати и споделяне на добрите практики и опит. Освен медии, на
събитията ще бъдат поканени професионалисти (учители в детски заведения и училища), представители от всички заинтересовани страни и ученици и родители от целевите групи по проекта, с цел популяризиране на дейностите и резултатите от изпълнението на проекта.
3. Представяне на проекта в печатни и електронни медии и в интернет пространството.
Проектът, полученото финансиране, реализираните дейности и постигнатите резултати ще бъдат представени чрез платени публикации (2 бр.) и информация в местни и регионални печатни издания. Широката общественост ще бъде информирана за целите и дейностите по проекта и финансиращата програма посредством периодични публикации на интернет страниците на водещата организация и партньорите. |
3 710.00
|
6 037.21
|
Допълнително обучение по български език за ученици, за които българският език не е майчин: Цел на дейността: Преодоляване на езиковата бариера, при ученици, чиито майчин език е различен от българския, чрез усвояване на базисни знания и умения за бързо овладяване на книжовния български език.
Описание и обосновка на дейността:
Децата, израснали в относително затворена или изолирана ромска общност (особено субгрупата на тракийските калайджии и калдарашите) до постъпването си в училище са общували предимно на майчиния си ромски език. В този смисъл при постъпване в първи клас тези деца се оказват в неравностойно положение, спрямо своите връстници. Налага им се да усвояват съвършено ново за тях учебно съдържание на слабо познат и/или непознат език. Този неравен старт на обучение допринася за изоставането в усвояването на нови знания. Ромските деца започват да проявяват несигурност, неувереност и понижено самочувствие. Обикновено това довежда до нежелание за учене, озлобление към знаещите и самоизолация от българската общност в училище. За да се предотвратят изоставането в усвояване на учебния материал и попадането в социална изолация, породени от недоброто владеене на официалния език е необходимо за нуждаещите се деца да бъде осигурено допълнително обучение по български.
Дейността ще бъде изпълнявана в двете училища, партньори по проекта, в рамките на първите 3 месеца в началото на всяка учебната година по време на реализация на проекта (2016 - 2017 г.; 2017 - 2018 г.; 2018 - 2019 г.). Целевата група, която ще бъде обхваната в тази дейност е съставена основно от ученици в начален курс (от 1-ви до 4-ти клас), при които проблемът с непознаването на езика е решаващ за постигане на положителни резултати в обучението, общуването с връстниците и успешната им интеграция в образователния процес.
Допълнителното обучение по български език ще се извършва под формата на извънкласни занимания с наименование "От А до Я - познатият, непознат български език" и с продължителност 1 учебен час (40 минути). Програмата и учебното съдържание на дейността ще бъдат съобразени с основните дефицити в говоримото и писмено владеене на български език на учениците от целевата група. Изготвянето на програмата и подбора на съдържанието, методите и техниките на обучение е ангажимент на избраните за провеждането учители в двете партниращи по проекта училища. За качественото обучение по български език са необходими подходящи дидактични материали и учебни пособия, по изготвен от преподавателите в партниращите училища списък (с наименование на пособията, брой, единична цена и обща стойност). Необходимите материали и учебни помагала ще бъдат закупени със средства по проекта.
Изпълнението на дейността ще бъде подпомагано от експерт административни дейности, който ще извършва обезпечаване на заявените от учителите за провеждане на всяко занимание материали (табла, учебни помагала, размножаване на задачи, тестове и др.) и ще съдейства за изготвяне на документите, свързани с дейността (декларации от родители за участие на децата им в проекта, присъствени списъци и т.н.) |
6 780.00
|
4 544.59
|
Подобряване на образователната среда в училища извън ромските махали в градовете, в които се обучават интегрирано ученици от етническите малцинства : Цел на дейността е да се гарантира достъп до качествени образователни услуги за децата от етническите малцинства, като училището се превърне в приятна и близка среда, посредством въвеждане на адаптивни образователни форми, които са в съответствие с техните интереси, способности и дарби в различни области.
Описание:
Дейността ще се извършва от наетите по проекта учители от двете училища, които ще провеждат заниманията в клубовете по интереси и включва следните поддейности:
- Създаване и функциониране на клубове по интереси - Във всяко училище ще бъдат създадени по 6 клуба за допълнителна дейност, който да предлагат различни занимания за свободното време:
1. "Компютърен свят" с 20 участници, за овладяване на базисни компютърни умения и възможност учениците сами да участват и да търсят информация по темата на уроците в глобалната мрежа.
2. "Спортен свят" за 24 участници, разпределени в две направления "Футбол", "Волейбол" (в ОУ В. Левски) и "Фубол", "Тенис на маса" (в ОУ Хр. Ботев)
3. "Знам и мога" с 20 участници, за развиване на технически умения и усвояване на знания от различни направления в науката с полезно приложение е ежедневието
4. "Златно перо" с 20 участници, за развиване на творчески заложби в областта на писмената реч, литературата, поезията
5. "Чудесата на България и света" с 20 участници, за опознаване на интересни исторически и географски забележителности
6. Мажоретен състав с 10 участници
В ОУ "В. Левски" ще функционира и клуб "Млад еколог" с 20 участници.
Заниманията в клубовете ще се провеждат извън учебно време, с продължителност от 1 учебен час (45 мин.). Програмата им ще бъде изработена от ангажираните учители, а съдържанието и тематичния обхват ще са подбрани така, че не само да се затвърждават получените знания по учебните дисциплини, но и да предоставят нова информация и овладяване на различни житейски умения и навици. Към клубовете по интереси ще бъдат насочвани и деца, застрашените от отпадане поради трудности с овладяване на учебния материал и ученици с голям брой отсъствия. В неформална обстановка, с използването на различни материали и продукти, децата ще овладяват умения за естетизиране на жизнената среда, ще изградят навици за опазване на природата и грижа за здравето, ще усвоят и практикуват умения за общуване с връстници и възрастни.
- Провеждане на образователни пътувания (екскурзии) - В рамките на тази поддейност ще бъдат проведени 12 екскурзии до значими природни или културни забележителности в България. Екскурзиите ще бъдат организирани общо за 20 ученици от двете партниращи училища, като във всяка от тях основно ще се включат най-активните участници от клубовете по интереси.
- Провеждане на ваканционно училище - Ще бъдат проведени 2 ваканционни училища през лятото на втората и трета година от проекта. Всяко ваканционно училище ще е с продължителност 10 дни и ще обхване общо 60 деца от партниращите училища. Ще се провежда в подходяща за целта почивна база, осигуряваща пространство за обучение, отдих, спорт и игрови занимания на децата. Ваканционното училище ще обхване и деца, застрашени от отпадане от училище поради трудности и пропуски в обучението. Целта е децата да получат възможност да попълнят основните пропуски от учебния материал чрез индивидуална работа. Обучителните заниманията в неформална среда, съчетани с възможности за игри и общуване с връстници биха повишили мотивацията за участие във формалния обучителен процес.
Изпълнението на дейността ще бъде подпомагано от асистент административни дейности (по 1 във всяко училище), който ще извършва обезпечаване на заявените за провеждане на всяко занимание материали и ще съдейства за изготвяне на документите, свързани с дейността (декларации от родители за участие на децата им в проекта, присъствени списъци и др.).
Необходимите за функционирането на клубовете специфични материали и оборудване ще бъдат закупени със средства по проекта, по заявени от двете училища в процеса на подготовка на проектното предложение списъци. |
231 155.00
|
244 431.29
|
Дейности, насочени към съхраняване и развиване на културната идентичност на учениците от етническите малцинства и техните връстници в интеграционна мултикултурна среда: Цел на дейността: Създаване на условия за мултиетническо опознаване и формиране на толерантност и уважение към културните традиции и наследство на различните етноси.
Описание и обосновка на дейността:
В двете партниращи училища ще бъдат формирани клубове по интереси "Фолклорна палитра - традиции и съвременност". Във всеки клуб ще участват минимум 20 ученици от училището, като поне 10 от тях ще бъдат от целевата група по проекта. Дейността на клубовете ще е организирана по предварително разработена програма, насочена към запознаване на участниците с особеностите (етнографски, културни, творчески) на различни етноси. Програмата ще включва елементи от традициите, занаятите, приказния и музикален фолклор, историята, бита и културата на българския, ромския, турския, арменския и други етноси в България.
Практиката на педагогическия персонал в двете партниращи училища показва, че е налице повишен интерес и активност от страна на учениците към занимания, свързани с музика, танци и сценични изяви, свързани с фолклора на различните етнически групи. Това е валидно особено за децата от ромската общност, при които включването в подобна дейност и създаването на възможност за изява води до по-висока мотивация за посещение на училище и създава по-добри условия за социализация сред връстниците. Именно чрез подобни занимания те могат да развиват най-добре своите музикални, танцови и актьорски таланти, като по този начин придобиват по-добро самочувствие и осъзнават потенциала, който могат да развият.
Изследване на повечето от обхванатите училища, в които са провеждани часовете по СИП "Фолклор на етносите в България - Ромски фолклор" показва, че тези занимания се превръщат в мост между училището и ромските родители, които по-активно се ангажират с дейности, свързани с училището. На базата на тези резултати от въведени практики, доказали ефективност, в проекта е заложено включването на дейност клуб "Фолклорна палитра - традиции и съвременност".
Проекта предвижда продуктът от дейността на двата клуба да бъде представен пред останалите ученици, родители и пред широката общественост, като за целта ще бъдат организирани Дни са представяне на културните традиции на етносите от всяко училище , партньор по проекта. Танцови, музикални и драматични изяви на децата от клубовете ще станат и задължителна част от програмите на училищните тържества.
На национално ниво талантите на децата от двата клуба ще бъдат представени с участие в организирания през м. юни в гр. Велико Търново ежегоден детски фестивал "Отворено сърце" . Проектът предвижда участие във фестивала на децата от клубове "Фолклорна палитра - традиции и творчество" в две поредни години 2017 и 2018. Това ще повиши мотивацията им за участие в дейността, а оттам и за участие и постигане на добри резултати в учебния процес.
Необходимите за функционирането на клубовете материали и оборудване (носии, костюми, музикални инструменти, озвучителна техника и др.) предстои да бъдат закупени със средства по проекта, по заявени от двете училища в процеса на подготовка на проектното предложение списъци (с наименование, единична деца и обща стойност на актива). |
41 417.00
|
33 528.91
|
Осигуряване на психологическа подкрепа за учениците от етническите малцинства : Цел на дейността:
Предотвратяване отпадането от училище, чрез оказване на психологическа подкрепа на нуждаещите се ученици за формиране на навици и умения за учене и социални взаимодействия с връстници и възрастни, разрешаване на поведенчески проблеми, свързани с прояви на агресия, бягства от училище, отхвърляне, неглижиране и др.
Описание на дейността:
За работа в двете училища ще бъдат назначен един психолог, който ще бъде пряко ангажиран с оказването на психологическа помощ, провеждане на индивидуални консултации и работа в групи за подкрепа и споделяне. Дейността включва две поддейности:
- Предоставяне на индивидуална психологическа подкрепа на нуждаещите се деца от етнически малцинства.
Психологът ще работи индивидуално с ученици, които имат поведенчески проблеми и/или не посещават редовно часовете – избягали, закъснели и др. При индивидуалната консултация ще се оказва помощ ученикът да опознае своите силни и слаби страни, способностите и интересите си. На базата на това, ще му бъде оказвана подкрепа, за да придобие увереност и сигурност при изявите си в учебните часове и общуването с връстници.
- Оказване на психологическа подкрепа чрез участие в групи за споделяне.
След анализ на потребностите от психологическа помощ на нуждаещите се ученици по преценка на психолога ще бъдат формирани групи за подкрепа и споделяне. В тях участниците ще работят по определена програма за себеутвърждаване, чрез изграждане на личностни качества и нравствени добродетели. Този метод на работа е особено подходящ за деца в училищна възраст, поради факта, че въздействието на групата има определено силно влияние върху децата, особено във възрастовия диапазон от 10 до 13 години. |
28 272.00
|
29 349.51
|
Работа с родителите от етническите малцинства, които възпрепятстват децата си от редовно посещаване на учебни занятия: Цел на дейността: Цел на дейността: Повишаване мотивацията на родителите за осигуряване редовно посещение на децата им в училище и включване в образователния процес.
Описание и обосновка:
Мотивирането и включването на родителите от етническите малцинства в образователния процес ще бъде ангажимент на учители/възпитатели от партниращите училища, които ще изпълняват и ролята на модератори за работа със семейството в общността.Те ще функционират и като посредник между семейството на застрашеното от отпадане дете, училищните власти и различни институции и организации, които биха могли да участват в изработване на решение на проблема.
Дейността включва изпълнение на няколко работни задачи:
- Събиране и проучване на данни за застрашените от преждевременно отпадане и/или отпаднали от образователната система ученици на територията на партниращите училища.
Проучването ще се извърши на база информация, получена от класните ръководители и от училищната документация (училищни дневници, протоколи от заседания на педагогически съвети, списъци на подлежащи на задължително обучение и др.). Проучването ще бъде насочено към изследване на връзката между степента на риск от отпадане и факторите от училищната, семейната и социална среда. Като резултат във всяко от партниращите училища ще бъде създадена информационна база данни за децата, които са в реален риск от отпадане и/или са отпаднали от училище. На работна среща с класните ръководители ще бъдат избрани случаите на деца, с чиито родители да работи ангажираният по проекта специалист.
- Индивидуална работа с родители на ученици от етническите малцинства, които възпрепятстват децата си от редовно посещение на учебните часове и/или чиито деца са застрашени от отпадане от училище.
Основната част от дейността ще премине именно под формата на индивидуални срещи и разговори с родителите, посещения в домовете, оказване на помощ и подкрепа за справяне с различни проблеми на семейството, водещи до непосещаване на детето в училище – социални, битови, здравословни и др. Работата по всеки случай ще бъде отразена документално, чрез изготвяне на протоколи/ доклади за срещите.
- Работен ангажимент на ангажираните в дейността учители ще бъде и организирането на групови срещи на родителите от етнически малцинства в "Училище за родители". Училището за родители ще функционира по предварително изработена тематична програма. На срещите ще се предоставя информация, която да подпомогне семейството в отглеждането и възпитанието на децата, ще се дискутират въпроси, свързани с участието на родителите в образователния процес, адаптирането на децата към учебната среда и др., които да повишат родителските знания, умения и компетентности.
Изпълнението на тази дейност ще доведе до повишаване на капацитета на родителите за отглеждане, възпитание и общуване с децата през различните възрастови периоди. Подкрепата и консултирането по конкретни проблеми на семейството, ще допринесе за подобряване на бита, повишаване на уменията и знанията за справяне в ежедневието – разпределяне на семейния бюджет, опазване на здравето, рационално хранене и др.
Най-голям ефект от работата с родителите се очаква по отношение на промяната в нагласите им за осигуряване на качествено образование на техните деца, което да подобри шансовете има за бъдеща реализация.
При необходимост, лицата, които са ангажирани с изпълнение на дейността ще получават методически указания и консултиране за работа с родители от маргинализирани групи от експерт на фондация Стъпка по стъпка. Това ще гарантира качественото и резултатно изпълнение на дейността. |
21 120.00
|
16 554.35
|
Преодоляване на негативни обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност: Цел на дейността:
Да се повиши ефекта от работата на всички заинтересовани институции (местна власт, училища, граждански организации и др.) за преодоляване на негативните обществени нагласи, основани на етнически произход, както и за повишаване на толерантността и приемане на културните различия в местната общност.
Описание:
Дейността включва изпълнение на няколко поддейности:
- Запознаване на институциите и местната общественост със специфичното и общото в културата, бита и живота на различните етнически групи.
Предвижда се да бъдат организирани и проведени различни мероприятия за представяне на дейността и продуктите от заниманията на децата в клубовете по интереси в партниращи училища. Ежегодно, през м. май ще бъде организирана обща Пътуваща изложба от детски произведения, която да гостува за определено време в офисите на различни институции и организации, представени в региона (община, кметства, училища, детски градини, читалище, фирми и др.).
През втората година от изпълнение на проекта ще бъдат организирани Дни за представяне на културните традиции на етносите – по един във всяко населено място (с. Три водици и с. Йоаким Груево). В рамките на тези дни освен изложби, под формата на мини спектакъл ще бъдат представени танци, песни и драматизации с участието на децата от клубове „Фолклорна палитра – традиции и съвременност“.
- Работа с родителите на ученици, които не с представители на етнически малцинства.
За подобряване условията за образователна интеграция и социализация на децата от малцинствени групи, лицата ангажирани за работа с ромските семейства ще осъществяват и срещи/ разговори с родители от българското мнозинство. Целта на работата в тази посока е да ги мотивира за съвместно участие с родителите от етнически малцинства в различни извънучилищни инициативи. Ежегодно, във всяко от партниращите по проекта училища ще бъдат организирани и провеждани съвместни спортни празници с широкото участие на ученици и родители от различните етнически общности. По време на празниците, освен състезателните игри и турнири за деца и родители, ще бъдат демонстрирани и постиженията на участниците в спортните клубове и мажоретния състав, създадени по проекта.
Изпълнението на дейността се включва в задълженията на лицата, ангажирани за работа с родителите. Организационна, координационна и логистична подкрепа за организиране на планираните събития и мероприятия ще бъде оказана от експертите административни дейности в двете училища. |
2 208.00
|
2 207.54
|