Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 103 дървета
English

Програма: Вътрешни работи

Район за планиране: Всички

Описание

Проектното предложение е в съответствие с операция 1 от Актуализирания план за действие за изпълнение на Националната стратегия „Визия за деинституционализация на децата в Република България“, приет с Решение на МС № 859 от 13.10.2016 г.  
Проектното предложение „Продължаваща подкрепа за деинституционализация на децата и младежите“ е насочена към изпълнение на дейности, които имат комплексен характер по отношение продължаващия процес на деинституционализация. Стратегическите цели кореспондират с продължаващия процес на деинституционализация на грижата за деца и младежите. В хода на провежданата реформа са важни усилията насочени в посока гарантиране на правата на децата, които по една или друга причина не могат да се отглеждат от своите биологични семейства.
За да бъдат гарантирани правата на децата на семейна среда и на достъп до качествена грижа и услуги според индивидуалните им потребности, от съществено значение е извършването на актуална и адекватна оценка. Оценката за проследяване на индивидуалното развитие на децата и младежите, настанени в ДДЛРГ, ДМСГД и Центрове за настаняване от семеен тип за деца/младежи с увреждания (ЦНСТДМУ). Ще бъде изготвена задълбочена индивидуална оценка на потребностите на децата, оценка на родителския капацитет и ще бъде изготвен актуален план за грижа, съобразно оценката.  Ще бъде идентифицирана подходящата за децата социална услуга в общността, която да подкрепи детето в неговото развитие до извеждането им в семейна среда, както и идентифициране на съответните територии, където има подходящи за конкретното дете услуги.
Изпълнението на заложените дейности в процедурата ще допринесе за осигуряване качествена алтернативна грижа на децата и младежите настанени в Домовете за деца лишени от родителска грижа (ДДЛРГ) и Домовете за медико-социални грижи за деца (ДМСГД), както и актуализиране оценката на потребностите на децата с увреждания, настанени в Центрове за настаняване от семеен тип и техните родители.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Разработване на инструментариум за работа в новите интегрирани здравно-социални услуги и за оценка на индивидуалните потребности на децата и младежите, настанени в ДДЛРГ, ДМСГД и ЦНСТДМУ.: За да бъдат гарантирани правата на децата на семейна среда и на достъп до качествена грижа и услуги според индивидуалните им потребности, от съществено значение е извършването на актуална и адекватна оценка. Оценката за проследяване на индивидуалното развитие на децата и младежите, настанени в ДДЛРГ, ДМСГД и Центрове за настаняване от семеен тип за деца/младежи с увреждания (ЦНСТДМУ). Ще бъде изготвена задълбочена индивидуална оценка на потребностите на децата, оценка на родителския капацитет и ще бъде изготвен актуален план за грижа, съобразно оценката. Ще бъде идентифицирана подходящата за децата социална услуга в общността, която да подкрепи детето в неговото развитие до извеждането им в семейна среда, както и идентифициране на съответните територии, където има подходящи за конкретното дете услуги. Една от новите съпътстващи услуги в общността, съгласно Актуализираният план за изпълнение на Националната стратегия „Визия за деинституционализация“ е Център за специализирана здравно-социална грижа за деца с високо-рисково поведение и потребност от специални здравни грижи. В услуга освен възможността за предоставяне на временна резидентна грижа в случай на необходимост от 24-часова непрекъсната грижа и подкрепа, ще се предоставя и консултативна, терапевтична и друга високо квалифицирана подкрепа за деца с високо рисково поведение и потребност от специални здравни грижи. Това е иновативна услуга, за която няма разработен инструментариум за прилагането й. Във връзка с предстоящото реализиране на Етап 2 по операцията за продължаване на процеса по деинституционализация на децата, където е предвидено да се предоставя този вид услуги, е необходимо да се разработят стандарти за качество и методическо ръководство/методика за предоставянето на услугите в новоизградените центрове за деца с високорисково поведение, както и изготвяне на специализирани критерии за оценка и методика за оценка на състоянието за избягване интерпретирането на състояния, в резултат на институционализацията като белези на високорисково /себе/опасно поведение. Целта е да се структурира и стандартизира процеса по предоставяне на услугите в Центрове за специализирана здравно-социална грижа за деца с високо-рисково поведение и потребност от специални здравни грижи, да се дадат указания на предоставящите услугите за качественото им извършване в реална среда и да предложи инструментариум за проследяване, регулиране и подобряване на тяхната ефективност. В методическо ръководство/методика ще се заложи същността, целите и обхвата на този вид здравно-социална услуга, ще се конкретизират целевите групи, условията и реда за ползване, дейностите, документацията, ресурсното осигуряване, политиките и процедурите. Разработените стандарти за качество, ще гарантират осигуряване на най-добрия интерес на всяко дете, ще задават ясни критерии за оценка на работата, което гарантира обективност при оценяване на качеството и резултатите от работата. 164 400.00 127 040.00
Сформиране на екипи за управление, организация и изпълнение на оценката на потребностите на децата и младежите в ДДЛРГ, ДМСГД и ЦНСТДМУ, начин на работа и преки ангажименти.: Дейността има за цел сформиране на екипи, които ще бъдат ангажирани с цялостият процес на изпълнение на проектните дейности. На национално ниво ще бъде създадено Националната експертна група по координиране и мониториране процеса на оценка на потребностите на децата и младежитев ДДЛРГ, ДМСГД и ЦНСТДМУ – етап 1 „Деинституционализация на децата“ (за кратко: Национална експертна група - НЕГ). В съставът на НЕГ, ще бъдат поканени да се включат представители на МТСП, МОН, МЗ, ДАЗД, НСОРБ, УНИЦЕФ и коалиции, включващи неправителствени организации, имащи опит в процеса на деинституционализация на децата, които ще излъчат свои представители – 2 представители. За работата на НЕГ няма да е необходим финансов ресурс.  На експертно ниво ще се сформира звено за специализираната експертна подкрепа, по отношение обхвата на различните целеви групи включени в проекта: деца настанени в ДМСГД, деца и младежи настанени в ДДЛРГ и деца и младежи настанени в ЦНСТДМУ. Специализираната експертна подкрепа по отношение на различните целеви групи, обект на проектното предложение, ще се осъществява от Специализирано екзпертно звено (СЕЗ). Членовете на СЕЗ, също така, ще бъдат включвани експерти с опит и знания в областта на децата и младежите настанени в двата типа специализирани институции и услугата от резидентен тип. Агенцията, чрез дирекция „Закрила на детето“ разполага с експертиза, която ще допринесе за определяне на точни, ясни и качествени показатели, които да бъдат използвани при цялостния процес на изпълнение на проектните дейности, както и реализиране на планираните оценки на потребностите на децата и младежите настанени в Домовете за деца лишени от родителска грижа и Центровете за настаняване на деца и младежи с увреждания. Звеното ще подготвя периодични аналитични доклади в хода на провеждане на оценките. Аналитичните доклади ще бъдат представяни, както на Ръководителя на проекта, така също и на НЕГ. Специализираното екпертно звено ще участва във всички дейности в проектното предложение като подкрепя цялостния процес на изпълнени с експертизата, която притежава по отношение системата за закрила на детето. Общият брой на членовете в специализираното експертно звено е десет експерта, които ще бъдат част от изпълнението на проекта от стартиране на неговото изпълнение до финалния етап.  На територията на страната на ниво област ще бъдат сформирани мултидисциплинарни екипи (МДЕ). Екипите, ще включват представители на общината в областния град, ДДЛРГ, ДМСГД, ЦНСТДМУ, РДСП и психолог от социална услуга в съответната община, предложен от кмета на община или общо до 9 човека. Със специалистите ще бъдат сключени договори, съгласно разпоредбите на ПМС 189/28 юли 2016 г. за определяне на национални правила за допустимост на разходите по програмите, съфинансирани от ЕСФИФ за програмен периода 2014 - 2020 г. При идентифицирана потребност от специализирана медицинска експертиза в хода на провеждане на оценките, ще бъдe сформиран и екип до трима специалисти на национално ниво – лекари (психиатър, невролог, травматолог, педиатър и др.) в зависимост от диагнозата на детето, които при необходимост да извършат допълваща оценка на потребността от полагане на специализирани грижи. Специалисти ще бъдат привличани при идентифицирана потребност от допълващи оценки при някой от децата/младежите от целевата група. МДЕ ще бъдат обучени за прилагане на инструментариума за оценката на потребностите на децата и капацитета на техните семейства. На МДЕ ще бъде предоставяна периодично супервизия, чрез избор на изпълнител по ЗОП. За периода на оценката на потребностите, който ще бъде в рамките на 6 месеца ще се провежда по 1 групова супервизия на месец или общо 6 супервизии в процеса на оценка на територията на 28 областни центъра. Планиранит се и индивидуални супервизии на екипите по заявка и при възникнала необходимост. 2 202 742.31 252 034.07
Извършване на оценка на потребностите на децата, настанени в Домове за медико-социални грижи за деца и техните родители, планиране на грижата и подготовка за извеждане.: Дейността цели да бъде извършена оценка на потребностите на 536 деца настанени в 16 –те Домове за медико-социални грижи за деца на територията на страната. Отглеждането на дете в специализирана институция оказва негативно влияние върху развитието му. Децата от 0 до 3 – годишна възраст са най-уязвимата група деца и по причини на своята физическа и психическа безпомощност се нуждаят най-много от постоянни грижи и любов от значим за тях възрастен. Грижата за децата в интитуции не предполага наличие на доверителна връзка с един постоянен възрастен, индивидуална грижа, внимание и лично пространство за детето. Множество международни изследвания показват, че отглеждането на деца до 3-годишна възраст в институции води до забавяне във физическото, емоционалното, социалното и когнитивното развитие. Това от своя страна води до допълнителна икономическа и социална цена за цялото общество. Ето защо в най-добрия интерес на децата е по възможност да се избягва резидентната грижа, а за най-малките деца до 3 г., които вече са в институции, следва да бъдат предприети внимателно обмислени действия с цел да се намали степента на вредата и да се избегне трайно негативно въздействие върху тяхното развитие, да се увеличи максимално потенциалът за тяхното възстановяване. Това изисква те да бъдат прехвърлени възможно най-скоро в семейна среда, чрез индивидуален подход към нуждите на всяко конкретно дете, в рамките на настоящото проектно предложение ще бъдат извършени оценки на техните потребностите и обективното състояние; ще бъде отчетена възможността и готовността на биологични родители (или роднини и близки) да полагат грижи за децата в семейна среда; ще бъдат планирани грижи в алтернативна семейна среда, в случаите когато нито родители, нито разширено семейство са подходящи за реинтеграция на децата от целевата група. 0.00 515 332.02
Извършване на оценка на потребностите на децата, настанени в Домове за деца лишени от родителска грижа (ДДЛРГ) и техните родители, планиране на грижата и подготовка за извеждане.: Изпълнението цели промяна на философията за грижа за деца, настанени в ДДЛРГ с акцент върху превенция на рисковете за институционализация, ранна интервенция и подкрепа на семействата и осигуряване на семейна или близка до семейната среда за всяко дете, настанено в специализирана институция. Предоставянето на качествена грижа и подкрепа за децата ще допринесе за тяхното успешно социално включване. Изпълнението на дейността цели да бъде извършена оценка на потребностите на децата настанени в ДДЛРГ на територията на страната. Отглеждането на дете в специализирана институция води до дълготрайни негативни последствия за неговото здраве и психо-социално развитие. Институционалната грижа не може да задоволи основните потребности на децата и това от своя страна води до допълнителна икономическа и социална цена за цялото общество. Настаняването на деца в специализирани институции нарушава техните права, гарантирани от международното и националното законодателство, (Конвенция на ООН за правата на детето, Конвенция на ООН за правата на хора с увреждания, Закона за закрила на детето и др.) и води до установяване на дискриминационни модели в образованието и достъпа до качествена грижа и услуги. При изпълнение на дейността ще се постави акцент върху диференциране нуждите на децата в зависимост от тяхната възраст и потребности. Фокусът на дейността е насочен към оценката на индивидуалните потребности на всяко дете от ДДЛРГ, както и паралелно с това ще се проучат възможностите за реинтеграция на децата в семействата им. Към 31.01.2018 г. на територията на страната функционират 17 ДДЛРГ и настанените в този тип специализирана институция деца са общо 346. Към същият период общия брой на персонала в ДДЛРГ е 232 човека. 0.00 232 648.63
Актуализиране на оценка на потребностите на деца с увреждания, настанени в Центрове за настаняване от семеен тип (ЦНСТ) и техните родители.: Актуализиране оценката на потребностите на децата/младежите настанени в ЦНСТДМУ е в изпълнение на мерките и дейностите заложени в Актуализирания план за действие за изпълнение на Националната стратегия „Визия за деинституционализация на децата в Република България“, по отношение на съотношението на броя на децата с увреждания, които се нуждаят от постоянна медицинска грижа. Актуализираната оценка ще идентифицира индивидуалните потребности на децата/младежите и техните специфики в развитието, което ще позволи насочването им към новоизградените интегрирани здравно-социални услуги. Дейността в проектното предложение ще се изпълнява, така, че да се гарантира правото на децата/младежите на семейна среда и на достъп до качествена грижа и услуги според индивидуалните им потребности. Предоставянето на качествена грижа за децата и подкрепа, чрез ефективни социални услуги, съобразени с индивидуалните и специфични потребности, напълно кореспондира с провеждания процес по деинституционализация в грижата за децата и младежите в посока подкрепа за успешно социално включване. Дейността е в отговор на необходимостта от осигуряване на качествена и адекватна грижа за децата с увреждания и ще се реализира в съответствие с целите и приоритетите, залегнали в политическите за детето. 0.00 86 511.65
Провеждане на обучение на наставници на младежите в наблюдаваните жилища: Дейността цели провеждане на начално и поддържащо обучение на наставници на младежите в наблюдаваните жилища, които да ги напътстват и подпомагат чрез психологическо, социално, правно, трудово консултиране, да им съдействат за професионално ориентиране, както и да им оказват подкрепа за самостоятелен и пълноценен живот в общността. Акцентът на психологическото консултиране на младежите следва да е поставен върху придобиване на знания за собствената им идентичност, формиране на увереност и личностен растеж, развитие на умения за жизнено планиране, за себеразбиране и адекватна самооценка, за изграждане на умения за самостоятелно функциониране. Наставниците съдействат и осигуряват условия за включване на младежите в разнообразни дейности, занимания и инициативи, съобразно индивидуалните им интереси и възможности, оказват съдействие на младежите да възстановяват и поддържат връзка със семейството и роднините си, провеждат дейности за интегриране на лицата, настанени в НЖ в живота на местната общност и създаване на добри партньорства. Обученията следва да включват спецификации, които да гарантират защита правата, интересите и потребностите и да осигуряват условия за подпомагане, взаимопомощ, ефективна защита и социална интеграция на младежите в НЖ. Понастоящем на територията на страната като делегирана от държавата дейност функционират 20 Наблюдавани жилища, разположени в 17 общини, както следва: Варна - 1, Долни чифлик - 1, Велико Търново - 1, Видин - 1, Враца - 1, Севлиево - 1, Ловеч - 1, Брацигово - 1, Пазарджик - 1, Пловдив - 2, Смолян - 1, Божурище - 1, Нови Искър - 1, Панчарево - 1, Стара Загора - 2, Велики Преслав - 1 и Шумен - 2. Персонала на социалната услуга Наблюдавано жилище не е преминавал обучения. Предвид компетентностите и ключовите дейности, които работещите в услугата трябва да притежават, за да предоставят качествена и своевременна подкрепа на младежите е необходимо провеждане на начално и поддържащо обучение. Броят на лицата, които се планира да бъдат включени в обучителните модули е 20, които ще бъдат наставници на младежите в услугите. В Актуализирания План за изпълнение на Националната стратегия е заложено изграждането, ремонта, обзавеждането и оборудването на 17 Наблюдавани жилища за младежи от 18 до 21 г., което ще се реализира чрез операция по ОПРР (2014-2020 г.) „Изграждане на необходимата инфраструктура и доставка на необходимото обзавеждане и оборудване“. Новоизградените Наблюдавани жилища за младежи от 18 до 21 г. ще осигуряват настаняване и условия за водене на самостоятелен живот на младежи, ползвали резидентна услуга или приемна грижа, които нямат все още възможност за пълна самостоятелност поради липса на доходи и заетост. За всяко наблюдавано жилище ще бъде назначен обучен за целта наставник, който да напътства младежите в извършването на ежедневните дейности и да ги подпомага в тяхната самостоятелност. Предвидените за финансиране 17 Наблюдавани жилища за младежи от 18 до 21 г. ще бъдат изградени в 17 общини, включени в Картата на резидентните услуги, утвърдена от Междуведомствена работна група за управление на процеса по деинституционализация на грижата за деца, както следва: Благоевград – 1, Бургас – 1, Варна – 1, Враца – 1, Добрич – 1, Кърджали – 1, Кюстендил – 1, Ловеч – 1, Перник – 1, Плевен – 1, Пловдив – 1, Разград – 1, Русе – 1, София-град – 1, Стара Загора – 1, Търговище – 1 и Ямбол – 1. Общо 37 представители на съществуващите и новооткритите Наблюдавани жилища ще преминат начално обучение (продължителност 8 часа, два дни по 4 часа) и поддържащо обучение (продължителност 4 часа) за наставници на настанените младежи. 0.00 46 080.00
Провеждане на обучения и супервизия: Обучения: Успешното продължаване на процеса на деинституционализация изисква осигуряването на високо квалифицирани специалисти със съответни знания, умения и компетентност, както и професионален опит. Медицинските специалисти от родилно отделение, общопрактикуващите лекари, педиатри и други медицински специалисти в системата за първична медицинска помощ, имат потребност от повишаване на компетенциите относно ранно идентифициране на проблеми в развитието на децата, относно начина на съобщаване на родителите за увреждането на бебето, относно предоставянето на новите здравни и интегрирани здравно-социални услуги. Обученията на специалистите са ключово важна дейност, не само за успешното продължаване на процеса на деинституционализация, но и за развитието на системата от здравни и здравно-социални услуги за деца, защото през последните години двойно се увеличава относителният дял на децата с увреждания, които постъпват в ДМСГД. Дейността ще включва и обучение на новоназначените наставници в социалната услуга Наблюдавано жилище. Подробно описание за обученията е разписано в дейност VI. Общият брой на специалистите, които ще бъдат обучени за изпълнение на дейността „наставник“ е 37 лица. Супервизия: На мултидисциплинарния екип, извършващ оценките на потребностите на децата и младежите на територията на страната, ще бъде предоставяна периодично супервизия, чрез избор на изпълнител по ЗОП. За периода на оценка на потребностите на децата и младежите, който ще бъдат в рамките на 6 месеца, ще се проведат по 1 супервизии на месец или общо 6 супервизии в процеса на оценка. Общият брой на специалистите, включени в групова супервизия е 220 човека. С оглед недопускане на рискове свързани с процеса на оценка на потребностите на децата и младежите, както и с цел гарантиране качеството на работа на екипите се предвиждат индивидуални супервизии по заявка, които количествено ще бъдат не повече от 25% случаите от планираните 2 325 деца и младежи, включени в оценките. На персонала, които полага грижи за децата и младежите в ДДЛРГ ще бъде предоставяна групова супервизия. В управлението на социалната работа все повече се признава колко е важно да се осигури подходяща супервизия. Осигуряването на супервизия отговаря на нуждите на професионалистите тяхната работа да бъде одобрена, а те самите да бъдат окуражени и да работят по-професионално. Към момента броя на персонала в ДДЛРГ е 232 човека. Чрез ефективната супервизия практикуващите биват насърчавани да оценяват собственото си представяне и да оценяват някои области от работното си натоварване, които могат да повлияят на доброто представяне или представляват добра възможност за учене. Като откроява възможностите за учене, супервизията служи за подобряване и общо на практиката, и на самоосъзнаването. Насърчаващата функция на супервизията се изразява още и в използване на сесиите по супервизия за подкрепа на практикуващите. В 16-те ДМСГД персоналът, който се грижи за децата е 1 246 медицински и немедицински специалисти. Особено значим риск в процеса на деинституционализация е съпротивата на персонала, който знае, че ще загуби работата си това от своя страна може да доведе до демотивация и риск от понижаване на качеството на грижа за децата в ДМСГД. Спецификата на темите, които следва да се засегнат по време на супервизия са: несправяне със ситуацията, когато настанените деца са с проблеми; претоварване с роли; полето на взаимодействие с родителите на настанените е многозначно и неспецифично; поради натрупване на проблеми от различно естество често възниква нужда от рефлексия; емоционалните и личностни характеристики на специалиста се проявяват в единство с професионалната му дейност - чрез супервизия се постига ясно разграничаване между личност, роля и функция на специалиста. 396 100.00 128 872.56
Комуникационна стратегия: Едно от основните предизвикателства е свързано с комуникирането на процеса на деинституциоинализация на грижата за деца като цяло. Действително, в общественото пространство се наблюдава неразбиране на същността на реформата. Това провокира и негативната гражданска позиция по отношение предприеманите конкретни стъпки за изпълнението на процеса на деинституционализация на грижата за деца. Нараства неодобрението и притеснението от работата на системата за закрила на детето, свързана с осигуряването на мерките за закрила спрямо деца в риск, които са основните инструменти за провеждането на реформата. Нарастват и критиките срещу формите, които предоставят грижа в семейна или близка до семейната среда и са ключови алтернативи на институционалната грижа, в т.ч. и Центровете за настаняване от семеен тип. Изразяваното от страна на обществото мнение, от една страна демонстрира припознаване на приоритетите на държавата в областта на закрилата на децата, но от друга показва неразбиране на същността на предприеманите мерки, с които се цели подобряването на грижата за децата и повишаване на благосъстоянието им. Липсата на достатъчно публичност на процеса като цяло, както и достъпна информация за конкретните дейности, поставя под съмнение цялостната философия на реформата и компрометира действията на ангажираните с нейното изпълнение страни. Обществените нагласи към процесите на деинституционализация на децата с увреждания ясно показват, че съществуващия досега подход за обществено информиране; слабата журналистическа подготовка в областта на закрилата на децата; едностранчивото и дискриминационна отношение спрямо децата, които се отглеждат в специализирани институции, довежда до погрешното представяне на предприеманите мерки и противопоставяне между отделните такива. 94 450.00 93 978.00
Подготовка за самостоятелен живот и професионална интеграция в обществото на децата/младежи в риск, настанени в услуги за резидентна грижа, чрез подкрепа, менторство и подготовка за придобиване на трудови навици.: Подготовката за самостоятелен живот и професионалната интеграция в обществото на деца/младежи, настанени в услуги за резидентна грижа, чрез подкрепа, менторство и подготовка за придобиване на трудови навици ще се реализира със следните дейности: - Осигуряване на възможност за заетост и подкрепа за достъп до пазара на труда– запознаване с работодатели и с работното място, начина на работа и др. Придобиване на трудови навици и знания. Умения за поведение в ежедневието и бита. Справяне с житейски ситуации и др.; - Изготвяне на методика за подбор на физически лица - ментори (от работодатели, училище, социални услуги, обществен живот и др. среди) от външен изпълнител. - Изготвяне на методика на правила/указания за работа с децата и младежите по възрастов признак от външен изпълнител; - Консултиране и подкрепа за младежите за подготовка за самостоятелен живот (менторство, провеждане на беседи, психологическа и мотивационна подкрепа, откриване и насърчаване на заложби и таланти); - предоставяне на стипендии на целевата група ; Целева група са 239 деца на възраст 13-18 години, настанени в социални услуги – резидентна грижа. 700 000.00 451 304.88

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.