"Административно управление на проекта" : Административното управление на проекта ще се извърши от екип, включващ:
- ръководител на екипа,
- администратор на проекта,
- експерт по Закона за обществените поръчки - юрист с опит в подготовката и провеждането на процедури по Закона за обществените поръчки.
- счетоводител;
- технически асистент.
Екипът ще бъде сформиран от служители на Община Кърджали. Община Кърджали ще предостави оборудван офис за нуждите на екипа. Екипът на проекта ще организира своевременно изпълнение на планираните дейности, ще следи за постигането на общата и специфичните цели на проекта, както и на заложените резултати и ще осъществява непрекъснат мониторинг на изпълнението. Техническото и финансово управление на проекта ще се извършва съгласно изискванията на Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" 2014-2020., приложимата нормативна уредба на европейско и национално ниво, вътрешните правила и процедури, както и Системата за финансово управление и контрол на Община Кърджали.
Основната цел на тази дейност е да се осигури постигането на всички заложени цели и резултати, качествено изпълнение на дейностите, съгласно план графика на проекта, законосъобразно и целесъобразно изразходване на средствата от бюджета на проекта. Съставът на екипа на проекта е подбран така, че да гарантира ефективно управление и отчитане на изпълнението на проекта.
Ръководителят, администратора, техническия асистент и счетоводителя ще са заети през цялата продължителност на проекта, те са отговорни за административното управление и отчитане, като водещата роля ще бъде на ръководителя, а останалите от екипа ще оказват съдействие. Експертът по ЗОП ще е ангажиран само първите шест месеца на проекта, по време на подготовка и провеждането на тръжните процедури за избор на изпълнители.
Екипът на проекта ще подготви и проведе съгласно изискванията на ЗОП процедурите за услуги и доставка на материалите, консумативите и оборудване, необходими за изпълнението на дейностите и ще сключи договорите с външните изпълнители.
Организация на работата и техническо управление
Ръководителят на екипа, заедно с останалите членове, изготвят подробен план за действие за изпълнение на заложените дейности. Основните дейности ще бъдат разделени на отделни самостоятелни задачи или работни пакети, което ще позволи по-лесна организация и управление. Този процес е необходим и за да се определят по-точно времето и ресурсите за изпълнение на задачите. Ръководителят ще разпределя дейностите и задачите между членовете на екипа. Всеки член на екипа ще е наясно със своите отговорности. Координацията между екипа за управление и партньорите ще се извършва чрез ежемесечни работни срещи на екипа и експертите "Образователни дейности" от четирите детски заведения и представител на "Сдружение Инициатива за развитие - Кърджали решава".
Финансово управление и счетоводна отчетност
При стартиране на изпълнението на проекта ще бъде изработен оперативен план за финансовото изпълнение на бюджета на проекта. Необходимите документи за отчитане на оперативното изпълнение ще бъдат съобразени, както с действащата СФУК, внедрена в общината, така и с изискванията за отчитане по ОП "Наука и образование за интелигентен растеж" 2014-2020. Ще се следи за съответствието на извършваните разходи с нормативните документи и договорните изисквания. Чрез изпълнението на оперативния план ще може да се контролира финансовото обезпечаване на подготовката и изпълнението на дейностите. Счетоводната отчетност ще осигурява необходимата информация за подготовка на доклади за разходване на средствата и ще дава възможност за одиторска проследяемост и извършване на мониторинг.
Мониторинг и контрол на изпълнението ще се прилагат в целия цикъл на реализирането на проекта. Те включват ясна схема на докладване на членовете на екипа към ръководителя. Контролните дейности обхващат и посещения на място за установяване ефекта от прилагането на различните дейности по проекта. |
46 560.00
|
59 007.95
|
"Подготовка и провеждане на анкетно проучване сред родителите на децата от четирите детски градини, включени в проекта": Дейността ще бъде организирана и осъществена от партньора по проекта - „Сдружение Инициатива за развитие-Кърджали решава” съвместно с водещата организация и детските градини-партньори по проекта.
В детските градини на град Кърджали се обучават деца от различни етнически групи. Въпреки, че Кърджали е град на толерантността, все още има стереотипи по отношение на някои етнически групи(особено ромската), проблеми с овладяването на български език и успешната интеграция.
Целта на дейността е да се проучи мнението на родителите на децата от целевата група по отношение на подобряване на условията за равен достъп до предучилищна подготовка и възпитание, дейности за подобряване качеството на образование в детските градини, преодоляване на стереотипи към децата от различни етнически групи. Да бъде направен анализ и изготвен доклад, който да отрази нагласите на родителите на децата от целевата група, свързани с включването във възпитателния процес и създаването на условия за успешна социализация на децата от етническите малцинства.
Анкетното проучване, включва провеждането на срещи-разговори с родителите на децата от 4-те детски градини, на които те ще бъдат запознати с целите на анкетното проучване, ще се представят дейностите по проекта и възможностите, които ще бъдат предоставени на техните деца за получаване на знания, умения, развитие на заложби и мотивация за постигане на по-високи резултати. След което ще бъде подготвена анкетна карта, включваща въпроси свързани със съществуващите проблеми в детските градини – посещаемост, условия за обучение, равен достъп до образование, отношение към децата от етническите малцинства, нужда от информация, консултации, обучения, възможности за интеграция;. Анкетната карта ще съдържа и отворени въпроси, което ще даде възможност родителите да споделят своите проблеми и притеснения, да направят предложения както за дейността на клубовете и групите по проекта, така и за дейностите в детската градина. В анкетното проучване ще се включат 240 родители на децата от детските заведения, включени в проекта. Анкетьори ще се срещнат със всеки един от идентифицираните родители.
Получените резултати ще бъдат анализирани и представени в доклад за специфичните потребности и нагласи на родителите, свързани с включване на родителите във възпитателния процес и създаването на условия за успешна социализация на децата от етническите малцинства.
Ще бъде организирана кръгла маса „Предучилищното възпитание и обучение на деца в неравностойно положение – проблеми и решения”. За участие в която ще бъдат поканени 40 представители на заинтересованите страни - образователни институции/детски градини и училища, които имат подготвителни групи/, НПО от област Кърджали, Областна управа Кърджали, Дирекция “Социално подпомагане”, отдел “Закрила на детето” Кърджали, РИО – Кърджали и медиите. на кръглата маса ще бъдат представени: резултатите от проведеното анкетно проучване, изготвеният анализ и доклад, добри практики от региона, свързани с предучилищното възпитание и обучение на деца в неравностойно положение. В рамките на един ден участниците в кръглата маса ще споделят своя опит и ще разискват възможностите за сътрудничество и партньорство за подобряване качеството на предучилищното обучение и успешната интеграция на децата от етническите малцинства. |
6 680.00
|
9 849.62
|
Разказвачница „Приказки край огнището“: Усвояването на българският език е базисното условие, даващо възможност за социализацията и приемането на хората от различни етноси и тяхната интеграция в българското общество. Един от основните проблеми, с който се сблъскват децата от малцинствените групи, определяни като билингви, е слабото владеене на българския език. При постъпването си в детските градини, децата от етническите малцинства най-често много слабо или почти не говорят български език, поради специфичната семейна среда в която не се използва български език. Това поставя тези деца в стресова среда и значително затруднява тяхната социализация. Овладяването на българския език е дълъг процес, който изисква непрекъснат контакт от една страна с носители на езика, а от друга непрекъснати упражнения и обогатяване на речниковия запас и усвояването на езиковите форми.
За децата на възраст от 2 до 7 години приказките са естествен, достъпен и емоционален начин за усвояване на книжовния български език от една страна и от друга за запознаване с бита и културата на различни етноси.
С цел създаването на допълнителни възможности за усвояване на български език в четирите детски градини -парньори по проекта, ще бъдат организирани занимания под надслов - Разказвачница „Приказки край огнището“. Участието в разказвачницата ще осигури допълнително обучение по български език, съчетано със съхраняване и развиване на културната идентичност на 120 деца от етническите малцинства, посещаващи детските градини. Същевременно в разкавачницата ще се включат и 62 деца от българския етнос, които от една страна ще запознаят с бита и културата на други етноси, а от друга ще подпомагат своите връстници от другите етноси.
С помощта на родителите ще бъде изготвена сбирка от приказки, легенди и предания на различните етноси в България, които ще бъдат адаптирани от експертите "Образователни дейности" и ръководителите на разказвачницата в отделните детски заведения и представени на децата. Запознаването, интерпретацията и отиграването на приказки и легенди напълно естествено и неусетно ще провокира речевата активност на български книжовен език у децата и преодоляване на езиковата бариера. Освен учебните занимания, в програмата ще бъде включен и театър от деца за деца – на ротационен принцип всяка група деца ще представи драматизация за друга група деца от партнираща организация. Взаимните посещения по приятен и непринуден начин ще способстват за разбирането и приемането на етническите различия.
Дейността ще стимулира децата да разпознават елементите на формалната и съдържателната страна на процесите говорене и слушане, а чрез говорните модели (типови фрази) ще се случва комплексно овладяване на българския език. Индивидуалното езиково развитие на децата ще бъде подпомогнато посредством личния им опит и достижения. Паралелно с опознаването на различни обекти от действителността и техните признаци, децата ще овладяват нови думи и термини. Пълноценното протичане на този процес зависи изключително от предметната и ситуативна нагледност, съпроводени с манипулирането с тези предмети и с употребата на подходящите езиковите единици. Ръководителят ще прилага интегративен подход за овладяване и развиване на българската реч. В работата по художествено интерпретиране на литературни произведения (етюди, игри-драматизации, театрализирани игри) децата ще развият интонационна и жестомимична изразителност.
Разказвачница „Приказки край огнището“ ще допринесе за обогатяване и усъвършенстване на езиковата компетентност на децата чрез коригиране на синтатични, морфологични, граматични и стилистични грешки, допускани под влияние на майчиния език, активизиране на пасивния речник и разширяване на активния.
|
108 827.00
|
122 071.51
|
Студио „Танцуващи ноти”: Музикалното изкуство играе съществена роля в изграждането на открити, толерантни отношения между децата, в контактите им с други култури и представителите им. Това е мотивът за създаване на студио „Танцуващи ноти”. С помощта на музиката и танца децата от партниращите градини ще се потапят в света на етнокултурното разнообразие. Запознаването с музика от различни народи и етноси, чиито представители има в дадената група, е не само възможно, но и необходимо в музикално-образователния процес. Така, от една страна, се развива умението за откриване на общото и различното в интонационните послания на разнообразни музикални стилове и жанрове, а от друга – то е в синхрон с интеркултурното образование. Музиката като универсален език на чувствата може да обединява децата и да стимулира комуникацията. В процеса на работа ще бъде създадена обстановка, в която всяко дете да се чувства ценено и уважавано, идентифицирано със своята собствена култура. Общуването в детската общност чрез методите на музикалното възпитание формира положителна нагласа, хармония и уважение между децата. Те от своя страна придобиват самочувствие и увереност във възможностите си. Подходящите музикални произведения развиват у децата емпатийно поведение, съчувствие и състрадание към музикалните образи, емоционално-ценностно отношение към музиката като цяло. Допълнителните дейности ще спомогнат да се възприема многообразието като основна черта на обществото. Така децата ще забелязват разликите, но ще откриват и много общи черти с другите чрез личния си опит. Родителите на децата от целевата група ще се включат и приобщят към дейността на студиото като източник на информация за разнообразни по тема, характер, настроение и темпо песни и танци в детската градина, и като помощници в подготовката за изявата на децата – изработване на реквизити,украшения, грим и прическа. |
118 766.24
|
115 173.60
|
Мамин салон „Умница- хубавица“: Родителската ангажираност чрез участие на семейството в живота на детето в детската градина е реална предпоставка за изграждане на поведенчески модели на етническа толерантност и способност за социална интелигентност.
Във всяка детска градина -партньор по проекта ще бъде създаден Мамин салон „Умница- хубавица“. Основната цел на мамин салон е черз съвместни дейности между педагози, майки и деца да се изгради убеждението, че родители, деца и педагози са от „един отбор“.
Салонът е модел на взаимодействие, който ще благоприятства активно участие на майките в живота на детето в детската градина. Същевременно чрез участието на родителите в ежедневието на децата ще се обогатят педагогическите компетенции на семействата от различен етнически произход чрез привлекателни форми на общуване.
В мамин салон "Умница-Хубавица" участниците ще проучват и изработват традиционните облекла за различни битови празници на семействата от различни етнически общности. Участниците - майки и деца ще съпреживяват заедно творческия процес по създаване на дизайнерски костюми и прически, включващи елементи на типични носии и аксесоари. Ще се представят и обменят рецепти от кухните на различни етноси и култури. Съвместната дейност на майките и децата в четирите салона ще бъде представена на пре-та-порте и кулинарна изложба.
С дейността си салон „Умница-хубавица“ ще постигне няколко цели:
- обогатяване на представите и речника на децата;
- опознаване на миналото на техните предци за разбиране и приемане на различията;
- провокиране любознателност и желание за участие както у децата, така и у родителите;
- осигуряване непосредствен и непринуден контакт между майките;
- удовлетворение от творческия процес и практическия резултат.
Съвместната работа с широк кръг от родители ги въвлича в живота на детската градина и по този начин се поддържа постоянно ниво на ангажираност и партньорство между образователната институция и семейството. Връзките, които се изграждат между учителите и родителите, оказват силно влияние между децата и тяхното самочувствие, самооценка и умението им за общуване с околните. Създава се чувство на принадлежност на децата и на родителите, увереност, че и учители, и родители работят заедно за развитието на децата. Наученото в маминия салон се обсъжда и затвърждава у дома. Всичко това оказва огромен позитивен ефект върху учебно-възпитателния процес и върху мотивацията на децата за включване в образователните дейности и показваните резултати. Развиват се общности със споделени ценности и общи цели, в които децата се чувстват по-уверени, създават се също връзки и партньорства между детското заведение и по-широката общност – квартала, местните власти. |
52 530.40
|
54 118.00
|
Татков клуб „Рицар без броня“: Татков клуб „Рицар без броня“ е посветен специално на подсилването на връзката деца -бащи. Заниманията в него са насочени към приобщаването на бащата като родител към образователно-възпитателния процес на техните деца. Изграждането на пълноценна връзка с мъжа в семейството е от съществено значение за психологическото развитие на детето. Дейностите на татковия клуб "Рицар без броня" са насочени към създаване на условия бащите да прекарват повече време, общувайки креативно с децата. Чрез съвместни занимания в клуба участниците - бащи и деца ще създадат нещо свое, нещо красиво, нещо полезно, нещо вкусно, нещо истинско в приятелска общност, в която всеки има свое място и е ценен с това, което е.
Заниманията в татковия клуб ще включват усвояването на различни видове практически умения за изработване на различни изделия, готварство и градинарство. Ще се даде възможност за реален достъп до природата, шанс децата да научат от собствен опит как се изработват подаръци, как се отглеждат растения, какви грижи се полагат за тях, как се опазва природата. Съвместната грижа, отговорността, наблюдението на растения, изработването на макети, изделия, подарък за мама е незаменим инструмент за изграждане на ценен опит, качества като постоянство, търпение, работа в екип. По този начин деца и бащи ще научат да преживяване важни уроци за живота.
Срещите в клуба ще имат конкретна практическа дейност, която ще бъде забавна и полезна, и като изпълнение, и като резултат. Всеки баща ще бъде ангажиран за 1 или 2 часа, веднъж месечно в часови диапазон, съобразен със заетостта му. Въвличайки татковците в образователния процес на децата, ще се поддържа едно постоянно ниво на ангажираност и партньорство между семейство и детска градина. Това комплексно взаимодействие ще окаже позитивен ефект върху мотивацията на децата за учене и показваните от тях резултати.
Дейността ще укрепи връзките между бащи и деца, ще ги научи на нови умения, с които да разчупят стереотипите, ще мотивира и вдъхновява солидарни усилия на хора от различни възрасти, с различно образование, социален статус, етнос и култура. |
53 628.64
|
52 097.92
|
Школа за доверие: Проявата на чувствителност към другостта и културните различия е ценност, от която съвременното ни общество изпитва особена нужда поради мултиетническата и мултикултурната си природа. Икономическите фактори често способстват за затварянето на индивида в кръг от устойчиви социални представи, които се превръщат в прегради между “ние” – своите, близките, и “те” – другите, чуждите. Забързани в ежедневието, натоварено с редица отговорности и ограничения, хората често вземат решения и основават своите съждения за взаимоотношения и поведение на базата на стереотипи, предразсъдъци или етноцентристки наслоения. В ролята си на родители те предават тези модели и на децата, като по този начин ни отдалечават неимоверно много от осъзнатата представа за другостта, която е в основата на чувствителността към различието и нейната висша проява – способността за съпреживяване, смяна на перспективата и уважение към различията.
За развитието способността за безрезервно приемане от най-ранна детска възраст не може да се разчита единствено на въздействието на информационната среда - телевизия и медии. От изключително значение на този етап е влиянието на семейството и образователните институции.
Промяната на погрешните и ограничаващи стереотипи относно етнокултурните различия може да се постигне чрез повишаване на родителската отговорност и подкрепа за образованието чрез атмосфера на взаимно разбиране и демонстриране на поведенчески модели на толерантност. За достигането на тази цел ще бъдат проведени 3 тренинга с родителите на децата от целевата група без оглед на техния социален статус и етническа принадлежност. Темите на тренингите ще бъдат подбрани на база резултатите от проведено анкетно проучване, като ще се наблегне на съвместната работа за преодоляване на посочените от родителите проблеми. Ефективният тренинг процес в работата с родителите ще осигури овладяване на знания като резултат от лична мотивация и собствено решение, с разбиране и приемане на личната позиция на другите и подкрепа за независимото позитивно мислене. Това от своя страна ще спомогне при създаването на условия знанията, уменията и придобития опит в тренингите да се пренесат и използват в други области от живота.Така ще се осигури взаимно обогатяване на всички участници в процеса чрез прилагане на жизнения опит на всеки и обединяване на позитивните енергии на всички.
Наред с груповата работа с родители се предвижда и възможност за индивидуално консултиране по повод на притеснителни признаци в поведението на детето, които да алармират, че има проблеми с приемането на различията на другите, социализацията и интеграция в разнородни групи.
Детската градина е първото средище, в което деца от семейства, различаващи се от останалата маса по етническа принадлежност, по културни ценности и по други признаци, са въвлечени в общуване и взаимодействие с връстници, които са мнозинство. Често възникват проблеми, свързани с взаимното разбиране, приемане позицията на другия, който не прилича на теб, с различия в ценностите, във възможностите и интелектуалното ниво.
За дейността на школата за доверие ще се подготвят информационни материали по отделните теми на тренингите. В тези материали родителите ще могат да намерят важна информация и възможни решения при често срещани проблеми в детското развитие.
Всички занимания в дейността целят да формират умения и компететности за общуване, които да създадат позитивна нагласа към различната идентичност и да формират в родителите поведенчески модели за подкрепа на развитието на техните деца. |
15 029.50
|
14 022.17
|
Агенция „Щуроленд“: Всяко дете е уникално в своето развитие, но при работата с децата е важно да се отчитат и общите възрастови характеристики, валидни независимо от етнос и среда. Наред с психическото развитие следва да се стимулира и физическото развитие на децата от 3 до 7 годишна възраст, което се характеризира с потребността от енергични дейности на открито – тичане, скачане, подвижни игри, които развиват двигателните им умения, учене чрез правене, любопитство, претворяване на света чрез фантазия и игра. От изключително значение за формирането на комуникативни и социални умения е поставянето на децата в обща конкурентна среда и създаване на умения за сътрудничеството с различни по възраст представители на общността.
Детските градини - партньори по проекта ще организират Агенция „Щуроленд”. Чрез дейността на агенцията ще се провокира и стимулира общуване, взаимодействие и партниране между всички участващи субекти: дете-дете, дете-учител, дете-родител, родител- учител, родител-родител и учител-учител. Това многопластово общуване ще цели формиране на подходящ социално-психологически климат, който да благоприятства интеграцията на децата от етнически малцинства, както и интеркултурна компетентност за преживяване чрез емпатия и работа в сътрудничество без оглед на белезите на различието.
Агенцията ще организира три събития– „Шарениада”, „Парад на хвърчилата” и "Клоунада", които ще се проведат извън детските градини на обществени места. В събитията на „Щуроленд” ще бъдат поканени да участват всички деца и родители от целевата група на проекта. Всяко събитие ще обединява игри и забавления, опирайки се на общите възрастови особености на децата и съобразявайки се със спецификата на групите, произтичаща от етнос, културна и семейна среда, опит. Събитията ще създават възможности чрез едновременно активно участие на представители от различни етноси, те да съпреживяват едни и същи положителни емоции и да изграждат мостове на доверие помежду си. Ръководителите на групите ще бъдат своеобразни посредници на междуетническа толерантност и човешко приятелство.
|
82 052.80
|
58 118.19
|
Информация и публичност : Осигуряването на публичност на дейностите по проекта, и източника на финансиране е задължителна дейност, която ще се изпълнява в продължение на изпълнението на целия проект. Предвидените дейности за осигуряване на информация и публичност по проекта са съобразени с изискванията на Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и публичност 2014-2020 г.
Всички дейности по информация и публичност ще се извършат от външен изпълнител избран след провеждане на процедура, съгласо изискванията на Закона за обществените поръчки
Дейностите по информация и публичност включват:
• Информация на уеб-сайта на общината
Регулярно община Кърджали ще публикува на своята страница информация за проекта и неговото текущо изпълнение.
• Информационни табели
В сградата на всеки един от партньорите по проекта ще бъде поставена по 1 информационна табела, съдържаща информация за проекта, съгласно изискванията на наръчника. Ще бъдат изработени и поставени общо 6 табели.
• Информационни банери
Ще бъдат изработени 2 информационни банера, които ще бъдат използвани при провеждане на пресконференциите, кръглата маса и общите събития на партньорите.
• Пресконференции
Ще се проведат 2 бр. пресконференции. Първата ще е в началото на проекта, чрез която ще се създаде силен публичен отзвук за стартиращия проект. Втората ще бъде проведена в края на проекта, за да се отчетат постигнатите резултати.
• Прес -съобщения – регулярно на местните и регионалните електронни и печатни медии бъдат публикувани прес-съобщения с информация за изпълнението на проекта.
• Брошура с информация за резултатите от проекта
Постигнатите резултати от реализирането на проекта ще бъдат представени в информационна брошура , които ще бъде предоставена за разпространение сред местната общност.
Всички продукти и провеждани събития по проекта ще са съобразени с изискванията на единния наръчник.
|
4 450.00
|
3 120.00
|