Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 194 дървета
English

Програма: Вътрешни работи

Район за планиране: Всички

Описание

Проект „Здравей, здраве!” представлява гражданска инициатива за повишаване на качеството на провежданите у нас публични здравни политики. Проектът е фокусиран върху новоприетата Национална програма за подобряване на майчиното и детско здраве 2021-2030 (НППМДЗ). В началото чрез проучвания ще бъдат идентифицирани обществените нужди от информация, подкрепа и услуги, свързани с майчиното и детско здраве, бременността, раждането и ранното детско развитие. На базата на данните от проучванията ще бъде изработена и приложена на практика методика за мониторинг над действията на администрацията, която реализира НППМДЗ. Резултатите от проучванията и мониторинга ще бъдат представени и обсъдени публично с участието на всички заинтересовани страни с цел въвличането им в процеса на формулиране и реализация на устойчиви и адекватни на социалните условия публични политики. Това ще гарантира повишаване на качеството на провежданите национални публични политики и ще обезпечи най-ефективното и ефикасно задоволяване на нуждите на обществото в този ключов сектор.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Количествено социологическо проучване на нагласите към майчиното и детско здравеопазване у нас : „Националната програма за подобряване на майчиното и детско здраве 2021-2030” е приета с решение на Министерски съвет през 2021 г. Програмата е изготвена в изпълнение на Националната здравна стратегия на Министерския съвет на Република България. Стратегията предвижда мерки за „интегриран подход на институциите и обществото за здравето на децата”. „Националната програма за подобряване на майчиното и детско здраве 2021-2030” е базирана на разбирането, че „грижата за детското здраве и развитие е задължение на родителите, държавата и институциите, обществото като цяло, както и на самото дете в по-горните възрасти”. Програмата е разработена като инструмент за публични здравни политики, който стъпва на схващането, че „грижите за здравето на децата са инвестиция в бъдещи здрави поколения, тъй като през детството се поставят основите на човешкото здраве и се формира здравното поведение на всеки индивид, което обезпечава по-високо качество на здравния статус на националния човешки капитал”. Основен инструмент за провеждането на тази публична здравна политика са изградените Интегрирани здравно-консултативни центрове. Целеви групи на центровете са „младите хора, двойките, бременни и родилки, деца от раждането до навършване на 18-годишна възраст и членове на техните семейства“. Според Програмата, „особено сериозен проблем представлява медицинското наблюдение и консултиране на бременните жени от ромския етнос. Около 60% от тях не са осигурени, поради което бременността им не се наблюдава и те не получават антенатални консултации“. Ето защо Програмата очаква от центровете да бъдат активни в идентифицирането на потребители. Като проблем се диагностицира „пасивно отредената роля“ на акушер-гинеколозите в извънболничната помощ „да очакват бременните жени активно да ги потърсят“. На редица места в Програмата се изтъква липсата на достатъчно информация за медицинските дейности, извършвани по отношение на бременни жени и деца. От центровете се очаква да събират и интегрират информация за здравния статус и лечението на бременни, родилки и деца. Но до този момент не е проведено проучване на здравните и информационните нужди на населението, което да подпомогне МЗ и ЗКЦ при формулирането и провеждането на адекватна национална информационна кампания. Кризата около пандемията от COVID-19 допълнително усложни този въпрос. В резултат на това информация за дейността на ЗКЦ практически липсва в публичното пространство. Това драстично орязва шансовете на тези целеви групи за достъп до навременни здравни грижи и увеличава риска от заболявания, спонтанни аборти, проблемни бременности и смърт, причинени от непроследено от специалист протичане на бременността и др. Ето защо настоящата дейност включва провеждане на количествено социологическо проучване. Целта на проучването е набавяне на надеждни доказателства за здравните и информационните нужди на населението във връзка с реализацията на НППМДЗ 2021-2030 и функционирането на ЗКЦ. Тези доказателства ще послужат за изработването на стратегия за застъпничество пред МЗ за провеждане на национална информационна кампания сред целевите групи на НППМДЗ. Докладът от проучването ще съдържа идентификация на здравните и информационните нужди, но също така и конкретни препоръки за адекватна информационна кампания – информационни дефицити на целевите групи, предпочитани комуникационни канали и типове релевантни послания. 16 830.00 24 106.26
Качествени проучвания чрез фокус-групи и дълбочинни интервюта : Тази дейност включва провеждане на социологическо проучване чрез качествени изследователски методи – фокус-групови дискусии и дълбочинни интервюта. Проектът предвижда провеждането на 6 бр. фокус-групови дискусии с участието на по 8-12 участници от следните целеви групи на НППМДЗ 2021-2030: бременни жени, родилки, майки на малки деца, младежи и девойки, родители. Ще бъдат проведени и 10-12 бр. дълбочинни интервюта, които ще обхванат: служители в ЗКЦ, лекари, ангажирани с дейности по програмата, координатори, експерти от гражданския сектор и др. Целта на тази дейност е да бъдат проучени и анализирани нагласите на вътрешните и външни целеви групи към Програмата, към нейните ценности, цели и предлагани услуги. Това ще подпомогне по-ясното идентифициране на нуждите на целевите групи, а от там – до по-прецизно таргетиране на подготвените препоръки към държавната администрация в лицето на МЗ. 14 442.00 17 733.00
Мониторинг на НППМДЗ 2021-2030 : Тази дейност е логично продължение на предходните. В рамките на настоящата трета дейност по проекта ще бъде проведен мониторинг на НПМДЗ 2021-2030 като инструмент за провеждане на публични политики в сферата на здравеопазването. Мониторингът ще се извърши от експерти, които са отлично запознати с резултатите от проучванията по предходните две дейности. Целта на мониторинга е не просто регистриране и описателно представяне на резултатите от наблюдението, а задълбочено изследване на взаимовръзката между идентифицираните проблеми, предвидените мерки, бюджет и изпълнители. Резултатите от проведения мониторинг ще бъдат представени и обсъдени публично. Те ще бъдат от полза както за гражданските организации и неформалните активни граждански обединения, но така също и за държавната администрация, която ще има ясна картина, детайлна „пътна карта”, която ще позволи рефлексия и идентифициране както на проблемните сектори, така също и на потенциала на различните добри практики при прилагането на НППМДЗ 2021-2030. Дейността ще завърши с изготвяне на доклад от мониторинга в обем от 20-30 стр. Докладът ще бъде публикуван в тираж от 300 копия и разпространен сред целевите групи и заинтересованите страни. 14 928.00 14 928.00
Семинар за здравеопазване: В рамките на проекта ще бъдат организирани и проведен тридневен семинара за здравеопазване, който ще включва 3 модула. Във всеки от модулите ще участват по 10-12 представители на целевите групи на проекта. Целта на семинара е участниците да се срещнат лично помежду си, да споделят опит, проблеми и предизвикателства, да обменят идеи за подобряване на ефективността на провежданите чрез НППМДЗ 2021-2030 публични здравни политики в областта на майчиното и детско здраве. Първият модул ще бъде посветен на представяне, обсъждане и анализ на двата доклада от социологическите проучвания, проведени по дейности 1 и 2 – чрез количествено национално представително проучване и чрез качествени изследователски методи – дълбочинни интервюта и фокус-групи. Втората сесия ще бъде фокусирана върху данните от проведения по дейност 3 мониторинг на НППМДЗ – ще бъдат обсъдени резултатите по съответните теми и ще бъде проведен брейнсторминг за генериране на идеи за отправяне на обосновани предложения за подобряване на качеството на провежданите публични здравни политики в областта на майчиното и детско здраве. Третата сесия за здравеопазване ще бъде посветен на изграждане на капацитет – ще бъдат организирани и проведени обучителни сесии, на които професионални и опитни лектори ще проведат лекции и семинарни занятия по три основни теми: 1) нормативната рамка, която регулира услугите, предоставяне по НППМДЗ; 2) мениджмънт на застъпнически граждански инициативи – планиране, времеви график, бюджет, роли и отговорности; 3) работа с медиите – провеждане на пресконференции, подготвяне на медиен пакет, изпращане на прессъобщение, подготовка за интервю, телевизионен репортаж и др. 6 225.60 6 578.82
Национална кръгла маса : Тази дейност включва подготовката и провеждането на експертна кръгла маса, посветена на НППМДЗ 2021-2030. Целта на дейността е да се осигури публичност и прозрачност на проекта. Кръглата маса ще бъде организирана след провеждането на двете изследвания чрез количествени и качествени изследователски методи и след изготвянето на доклада от мониторинга на НППМДЗ като инструмент за публични здравни политики. Кръглата маса ще е с продължителност от 6 ч. и на нея ще бъдат поканени експерти по темата от различните сектори – публичен, частен и граждански. Покани и програма за събитието ще бъдат разпратени и до ресорни журналисти от централни медии, които се занимават с проблемите на майчиното и детско здраве у нас. Общо се очаква на кръглата маса да присъстват около 30 специалисти от различни публични и частни институции. В рамките на събитието ще бъдат представени и обсъдени докладите от двете проучвания и резултатите от мониторинга. Целта е представители на всички заинтересовани страни да изкажат аргументите си, да чуят аргументите на другите и заедно да потърсят пътища за преодоляване на съществуващите противоречия, които в момента възпрепятстват пълноценното реализиране на този основен инструмент за провеждане на устойчиви публични политики в сферата на ранното детско развитие, майчиното и детско здраве. 2 978.20 3 978.20

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.