Модели и инструменти за приобщаващо образование на деца и ученици: Дейността цели разработването на модели и на инструменти за приобщаващо образование, както и внедряването им в работата на педагогическите специалисти от екипите за подкрепа за личностно развитие в институциите в системата на предучилищното и училищното образование. Приобщаващото образование е процес, чиято крайна цел е да се осигурят условия и ресурси за подкрепа и насърчаване на развитието на всяко дете и ученик в съответствие с неговите индивидуални потребности и потенциал. Основополагащо в този процес е извършването на функционална оценка на потребностите на децата и учениците със специални образователни потребности, с хронични заболявания, в риск и с изявени дарби, тъй като въз основа на тази оценка ще се планира конкретната допълнителна подкрепа за личностно развитие за всяко дете и ученик, която да доведе до неговата бъдеща успешна социална и професионална реализация. Затова от изключително важно значение в този процес е създаването на модели и инструменти за приобщаващо образование, в т.ч. за функционална оценка на индивидуалните потребности с акцент върху идентифициране на силните страни на детето/ученика, за развитието на които да се планира подходяща допълнителна подкрепа, за да се постигне във възможно най-висока степен неговата цялостна успешна реализация.
Създаването на планираните модели и инструменти ще подпомогне, от една страна, приобщаването на деца и ученици със специални образователни потребности, с хронични заболявания, в риск и с изявени дарби – с доказани постижения в науките, изкуствата и спорта, в детски градини и училища до основна степен на образование в системата на предучилищното и училищното образование, а от друга – повишаването на капацитета на институциите в системата на предучилищното и училищното образование за осъществяване на приобщаващо образование.
В рамките на дейността се предвиждат следните поддейности:
1.1. Разработване и прилагане на модел за функционална оценка на индивидуалните потребности на децата и учениците със специални образователни потребности и с хронични заболявания в институциите в системата на предучилищното и училищното образование посредством:
1.1.1. Разработване на карта за функционална оценка на индивидуалните потребности на децата и учениците със специални образователни потребности и с хронични заболявания във връзка с прилагането на Международната класификация за функционирането на човека, уврежданията и здравето на деца
По отношение на оценката на децата и учениците със специални образователни потребности и с хронични заболявания увреждането/заболяването и функционирането се разглеждат като следствие от взаимодействието между здравословното състояние (заболявания, разстройства и нарушения) и факторите на средата (контекста) в съответствие с Международната класификация на функционирането на човека, уврежданията и здравето (ICF) на Световната здравна организация (СЗО) и при отчитане на Международната класификация на болестите. Създаването на такава единна унифицирана карта за функционална оценка ще осигури възможност да се идентифицират и подкрепят силните страни на детето/ученика и да се въведе междусекторен подход при прилагането й и определянето на мерките за комплексна допълнителна подкрепа – в областта на образованието, социалните услуги и здравеопазването.
*Поради ограничението на броя символи детайлна информация за описанието и начина на изпълнение на дейностите е предоставена в т.12. "Прикачени електронно подписани документи" в документ с наименование "Описание на дейностите по проекта". |
224 776.00
|
559 166.00
|
Разработване на специализирани дидактически материали (учебна литература, адаптирани учебни помагала и други) за работа с деца и ученици със специални образователни потребности, с хронични заболявания, в риск и с изявени дарби.: Дейността е насочена към разработване на помагала и дидактически материали за деца и ученици със специални образователни потребности, с хронични заболявания, с изявени дарби и в риск, съобразени със спецификата на методите на обучението им и с техните особености и потребности.
Целта на приобщаващото образование е всяко дете и ученик да има достъп до подходящите ресурси и до подкрепа, за да се учи и да успее в своята личностна реализация. Задачата на учителя, заедно с екипа на детето и ученика, със самото дете и ученик и с родителите му е да индивидуализира учебното съдържание и програмите и да персонализира начините и методите на обучение. За тази цел учителят и екипът на детето и ученика трябва да са в непрекъсната комуникация, да обсъждат и споделят напредъка на детето и ученика, предизвикателствата в работата си с него и заедно да намират начини за включването му в самостоятелна дейност и учене там, където то се обучава. Ролята на учебните помагала и дидактическите материали в този процес е да превърнат ученето в мотивиращо, приятно и възможно за всяко дете и ученик и да стимулират личностното му развитие.
За повечето деца и ученици със специални потребности или със затруднения в усвояването на учебното съдържание традиционният метод на учене, базиран само на учебници на хартиен носител, сам по себе си не работи. Необходими са адаптирани спрямо образователните потребности на учениците учебни помагала и материали, разработени в съответствие с учебните програми по учебните предмети, както и помагала, адаптирани спрямо образователните потребности на децата в предучилищна възраст, разработени в съответствие с държавния образователен стандарт за предучилищното образование и базирани на методите на обучение чрез игра.
От друга страна, са нужни помагала и дидактически материали, адресирани към даровитите деца и ученици и техните интелектуални, академични, творчески и лидерски способности, към използването на оригинални и нетрадиционни модели на мислене и работа, към способностите за приемане и преобразуване на информация, за вземане на решения въз основа на правилна оценка, за самостоятелно и творческо действие, самокритичност, живо въображение и други. В същото време са необходими и материали, насочени към преодоляване на проблеми, свързани с особености в поведението на надарените деца и ученици, като хиперактивност, търсене на други ниши за общуване, депресивни състояния, опасност от дезадаптация от учебната и социалната среда, породена от неразбирането им от обкръжаващите, негативни чувства към представителите на формалната среда, усещания за неудовлетвореност, трудности в професионалната реализация, породени от разностранните им интереси, евентуални бариери пред предпочитаната самостоятелна работа и т.н.
За децата и учениците в риск от важно значение е наличието на помагала и материали, насочени към изграждане на социални и граждански компетентности, умения за учене, за независим и самостоятелен живот, за контролиране на емоциите, работа в екип, решаване на проблеми и поемане на отговорност.
*Поради ограничението на броя символи детайлна информация за описанието и начина на изпълнение на дейностите е предоставена в т.12. "Прикачени електронно подписани документи" в документ с наименование "Описание на дейностите по проекта". |
63 285.00
|
20 256.00
|
Специализирани обучения на екипите за подкрепа за личностно развитие: Дейността ще бъде реализирана чрез провеждане на разл. видове специализирани обучения в рамките на поддейности 3.1.,3.2.,3.3.,3.4.,3.5.,3.6.3.7,:Обученията ще предопределят и изискванията към обучителите относно теоретичната и практическата насоченост на основните тематични направления/теми, подтеми и модули, с акцент върху практическата приложимост на разработените модели и инструменти за приобщаващо образование на деца и ученици за определяне на индивидуалните им потребности чрез:-прилагането на картата за функционална оценка на индивидуалните потребности на децата и учениците със СОП и с хронични заболявания съгласно Международната класификация за функционирането на човека, уврежданията и здравето на децата и за изграждане междуинституционално сътрудничество, междусекторен подход в прилагането на картата;-прилагането на инструмента за идентифициране на маркери на риск при деца и ученици;-прилагането на инструмента за откриване на дарбите при деца и ученици.Ще се проведат и обученията в рамките на поддейност 3.4. за диференциране и адаптиране на уч. съдържание и за избора на методи на обучение, съобразени с индивидуалните потребности на децата и учениците, на които се предоставя допъл. подкрепа. Диференцирането и адаптирането на учебното съдържание, както и изборът на съответен метод на обучение, следва да се разработи екипно и да се договори предварително между учителя по съответния учебен предмет и съответния специалист, участващ в предоставянето на допъл. подкрепа. Това налага в обученията да бъде включен широк кръг педагогически специалисти–учители по учебните предмети,ресурсен учител,психолог,логопед и др.,и изисква непрекъсната екипна работа за обмяна на придобития опит,отчитане на постигнатите резултати и актуализиране на информацията по тази тема сред всички заинтересовани страни в приобщаващото образование.Планирани са обучения за работа по случай. Поддейност 3.4. включва и обучения от специалисти на ДЛЦ за логопеди от ЕПЛР в детските градини и училищата по проекта за надграждане на умения за различни терапевтични критерии, терапевтични техники и стратегии за подпомагане на ученици с обучителни трудности в учебна среда.Темите и занятията ще бъдат с практическа насоченост, придружени с разработен от специалистите в ДЛЦ авторски стимулен материал, адаптирани текстове, тестове и инструкции. Отпечатването на авторския стимулен материал, адаптираните текстове, тестовете и инструкциите за целите на обучението ще се възложи по рамково споразумение № Д01-69/23.04.2019 г.Ще бъдат предложени обучения за придобиване на умения и компетентности.Ще бъдат презентирани 3 проекта на стандарти в логопедичната работа. Темата за работа по конкретен случай за логопеди и за др. специалисти, членове на ЕПЛР в ДГ и училищата по проекта, ще включва различни подтеми, свързани с документалното представяне на казуса от логопеда/специалиста от ЕПЛР, очакванията на логопеда/екипа за подкрепа за личностно развитие относно подкрепата след представяне на случая, обсъждане на казуса и предлагане на програма/стратегия за справяне с проблема.Обученията, заложени в поддейност 3.6 и 3.7., са свързани с работата с родители в процеса на приобщаващото образование,с прилагане на Цялостна училищна програма за сигурна училищна среда и превенция на насилието и тормоза в училищата, за утвърждаване на позитивна дисциплина.Идентифицирането на специалистите за участие във всяко конкретно обучение ще се извърши от директорите на съответните ДГ и училища съгласно указания на ЕОУП въз основа на:потребностите на децата и учениците от предоставяне на допъл. подкрепа и на потребностите от обучения на различните специалисти от институциите в зависимост от спецификата на тяхната работа и роля в процеса на приобщаващото образование.
*Поради ограничението на броя символи детайлна информация за описанието и начина на изпълнение на дейностите е предоставена в т.12. "Прикачени електронно подписани документи" в документ с наименование "Описание на дейностите по проекта". |
1 381 450.00
|
1 199 592.00
|
Закупуване на оборудване за допълнителна подкрепа за личностно развитие, вкл. за специализирани кабинети и помещения: С цел постигане на качествено и ефективно приобщаващо образование в детските градини и училищата по проекта е необходимо да бъде осигурено оборудване за създаване и/или обновяване на специализирани кабинети и помещения за допълнителна подкрепа за личностно развитие на децата и учениците от целевите групи. Оборудване за създаване и/или обновяване на специализирани кабинети и помещения за допълнителна подкрепа за личностно развитие на децата и учениците със СОП е необходимо да бъде осигурено и в РЦПППО, които ще оказват методическа подкрепа и супервизия на специалистите, осъществяващи допълнителна подкрепа за личностно развитие в детските градини и училищата по проекта.
За целите на изпълнението на дейността и с оглед спазване принципите за ефективност и ефикасност при управлението на финансовите средства по проекта ще бъдат изготвени и утвърдени примерни списъци, представляващи опис на материали и оборудване за създаването и изграждането на специализирани кабинети и помещения – кабинет за психологическа подкрепа, кабинет за логопедична подкрепа, ресурсен кабинет, кабинет за рехабилитация и кинезитерапия, кабинет за арттерапия, кабинет за сензорна интеграция, както и оборудване на кабинети или помещения за провеждане на допълнителна подкрепа на децата и ученици с изявени дарби – в областта на науката, изкуствата и спорта.
Описите ще включват голям брой и вид материали и оборудване, съобразени с възрастовите особености на децата и учениците от целевите групи. Всяка образователна институция в резултат от проведен анализ на потребностите ще направи избор за видовете материални и нематериални активи, необходими за оборудването, обновяването или дооборудването на специализирани кабинети или помещения, в зависимост от параметрите и спецификата на помещенията. Всяка от тези институции може да оборудва нов специализиран кабинет, както и да обнови и актуализира материално-техническите средства на вече създаден кабинет. |
4 995 028.74
|
4 635 811.66
|
Осъществяване на дейности за личностно развитие на децата и учениците от институциите в системата на предучилищното и училищното образование по проекта: Дейността е насочена към насърчаване и разгръщане на потенциала за личностно развитие на деца и ученици със специални образователни потребности, с хронични заболявания, в риск и с изявени дарби чрез допълнителна подкрепа. Съвкупността от определените в нея поддейности ще подобри достъпа им до образование, ще осигури по-доброто им приобщаване в системата на предучилищното и училищното образование, както и тяхната бъдеща успешна социализация и реализация. Дейността ще се осъществява в детски градини и училища, съвместно с ЦПЛР, ЦСОП, Държавния логопедичен център и Националния дворец на децата.
Дейностите за допълнителна подкрепа на децата и учениците със специални образователни потребности ще се осъществяват с методическата подкрепа и супервизията на специалисти от РЦПППО, въз основа на оценката на индивидуалните потребности и плана за подкрепа на детето и ученика, разработени по проекта вследствие на проведените обучения на специалистите за подкрепа за личностно развитие.
*Поради ограничението на броя символи детайлна информация за описанието и начина на изпълнение на дейностите е предоставена в т.12. "Прикачени електронно подписани документи" в документ с наименование "Описание на дейностите по проекта". |
20 193 982.00
|
19 394 458.95
|
Дейности за семейна подкрепа в процеса на приобщаващото образование в детските градини и училищата по проекта: Осъществяването на приобщаващо образование в институциите в системата на предучилищното и училищното образование е регламентирано в основни нормативни актове и документи като Закона за предучилищното и училищното образование, Наредбата за приобщаващото образование и други стратегически документи, подпомагащи процеса. В този процес родителите участват като пълноправен партньор, поради което е необходимо да бъдат подпомагани и да участват активно в живота на институцията.
През 2019 г. МОН в партньорство с УНИЦЕФ разработи Цялостна програма за сигурна училищна среда с цел превенция на насилието и тормоза в училище. Програмата е насочена към въвеждане на цялостен училищен подход, който се базира на разбирането, че реален напредък в справянето с насилието може да бъде постигнат само при прилагането на цялостна училищна политика, която се споделя от всички участници в образователния процес, при ненасилствена комуникация и грижа за човешкия фактор.
Тя регламентира в дългосрочен план целите по отношение на превенцията на насилието, както и различни дейности по направления, свързани с участниците в образователния процес и общността. Едно от направленията е работата с родителите. Предвид осъществените до момента политики се налага необходимостта от по-целенасочена подкрепа на родителите за участието им в процеса на утвърждаване на училищна култура, основана на взаимно уважение, равно достойнство, справедливост.
С цел постигане на равен достъп до образование и участие на всички деца и ученици в образователния процес съобразно силните им страни и с оглед преодоляване на обучителните им затруднения и пречките пред участието им е важна подкрепата на техните родители и информираното и компетентно участие на всички членове на училищната общност, съответно на общността в детската градина.
Не на последно място е важно да се оповестяват осъществяваните дейности и да се привлича общността за участие посредством осъществяване на кампании, свързани с изграждане на сигурна образователна среда, с цел превенция на насилието и създаване на условия за високи академични постижения.
Настоящата дейност цели да надгради досегашните политики чрез:
- предоставяне на възможности и форми за информирано участие на родителите/родителско представителство в училищния живот в посока създаване на сигурна училищна среда;
- предоставяне на възможност за съпричастно сътрудничество със семейството за редуциране на насилието при реакция на случаи;
- предоставяне на подкрепа на родителите за привличането им в подпомагане на деца и ученици с различни затруднения в ученето и участието и създаване на толерантна среда.
*Поради ограничението на броя символи детайлна информация за описанието и начина на изпълнение на дейностите е предоставена в т.12. "Прикачени електронно подписани документи" в документ с наименование "Описание на дейностите по проекта".
|
98 000.00
|
80 594.66
|