Допълнителни занимания със застрашени от отпадане от училище ученици от етническите малцинства и ученици, търсещи или получили международна закрила: Целта на дейността е предотвратяване отпадането от образователната система на ученици от етническите малцинства, поради наличието на изоставане и образователни дефицити в усвояването на учебния материал по основните учебни дисциплини.
Децата, израснали в относително затворена или изолирана етническа общност до постъпването си в училище са общували предимно на майчиния си език. При постъпване в първи клас много от тях се оказват в неравностойно положение, спрямо своите връстници. Налага им се да усвояват съвършено ново за тях учебно съдържание на слабо познат език. Този неравен старт на обучение допринася в голяма степен за изоставането в усвояването на нови знания по основните предмети и в следващите години на обучение. Проблемът с изоставането в обучението е особено значим при учениците в основен курс, поради отпадане на изискването за задължително преминаване от клас в клас, независимо от нивото на знания, което е приложимо в началния курс на обучение. В 5 клас децата с образователни дефицити вече са реално застрашени от повтаряне на класа и отпадане. Те започват да проявяват несигурност, неувереност и понижено самочувствие. Обикновено това довежда до нежелание за учене, озлобление към знаещите и самоизолация от българската общност в училище. За да се предотвратят изоставането в усвояване на учебния материал и попадането в социална изолация, е необходимо за нуждаещите се деца да бъдат осигурени допълнителни занимания за наваксване на пропуските по основните предмети.
Проектът предвижда в двете училища, партньори по проекта, да бъдат провеждани допълнителни занимания за нуждаещите се ученици от целевата група (от 5-ти, 6-ти и 7-ми клас) по български език, математика, история, чуждоезиково обучение и др. Допълнителните занимания по основните предмети ще се извършват под формата на извънкласни дейности и ще бъдат с продължителност 1 учебен час (45 минути). Програмите и учебното съдържание на дейността ще бъдат съобразени с основните пропуски в усвояването на учебния материал по основните предмети на учениците от целевата група. Изготвянето на програмата и подбора на съдържанието, методите и техниките на обучение ще бъде ангажимент на избраните за провеждането на дейността учители в двете училища, партньори по проекта. Необходимите дидактични материали, образователна литература, учебни помагала и пособия, както и техническо оборудване ще бъдат закупени със средства по проекта.
Изпълнението на дейността ще бъде подпомагано от асистент административни дейности, който ще извършва обезпечаване на заявените от учителите за провеждане на всяко занимание материали (табла, учебни помагала, размножаване на задачи, тестове и др.) и ще съдейства за изготвяне на документите, свързани с дейността. |
42 360.00
|
36 302.40
|
Подобряване на образователната среда в училища извън ромските махали, в които се обучават интегрирано ученици от етническите малцинства и ученици, търсещи или получили международна закрила: Целта на дейността е задържане на децата в училище, чрез създаване на възможности за занимания, които стимулират развитието на техните интереси и способности.
Дейността ще се извършва от специалисти, с които Фондацията работи - преподавател по изкуства и керамика и треньор по футбол и ще се подпомага организационно от администратора на проекта, както и ще се включват учители от партниращите училища. Проектът предвижда дейността да започне в 6-тия месец от изпълнение на проекта, и да се извършва 22 месеца (през ваканционните месеци юли и август допълнителни занимания с децата не се предвиждат).
Включва следните под дейности:
Д 2.1. – Ателие по изкуства и керамика
Предвижда се ателието по изкуства да бъде с участието на по 16 деца и да функционира ежеседмично в извън учебно време, с продължителност на заниманията до два учебни часа по програма, разработена от водещия заниманията специалист.
Към Ателието по изкуства и керамика ще бъдат насочвани деца от целевата група, включително деца, застрашени от отпадане поради трудности с овладяване на учебния материал, деца с голям брой отсъствия, независимо от причините. Участвайки в заниманията по изкуства, децата ще имат възможност да излязат от обичайната си среда и да се включат в допълнителни дейности, които да стимулират техните творчески изяви. От дългогодишния опит, който имаме в работата знаем, че тези дейности мотивират децата и те се включват активно в тях. Заниманията в това ателие ще подпомогнат и развитието не само на фантазията, но и фината моторика на децата.
Д.2.2 Спортен клуб по футбол
Заниманията по футбол ще се водят от професионален треньор-преподавател, с който Фондация "Конкордия България" работи от години. Заниманията ще се провеждат ежеседмично на специално нает за целта терен, с участието на ученици от двете училища - група до 16 деца. Децата участници в спортния клуб, ще участват и в спортните празници, предвидени е дейност 5. Залагаме на спортните занимания, защото приучват на дисциплина и постоянство, елементи от възпитанието, които са много съществени за личностното развитие на децата. Спортните занимания също така укрепват здравето, и не на последно място, спортът е изключително ефективно средства за социална интеграция. Опитът показва, че всички деца много обичат футбола, при участието им в тази игра границите падат и вече няма различия - всички са един отбор и са устремени към победата.
Д 2.3. Провеждане на образователни пътувания /екскурзии/
В рамките на тази поддейност ще бъдат организирани и проведени 4 еднодневни екскурзии до значими природни или културни забележителности, обвързани с изучаваните в училище предмети. Екскурзиите ще бъдат организирани общо за децата от двете партниращи училища /по 23 деца от всяко училище/, като във всяка от тях основно ще се включат най-активните участници в допълнителните занимания по български език и други образователни предмети.
Д 2.4. Лятно училище
В рамките на тази поддейност ще бъдат организирани и проведени 2 летни училища. Всяко лятно училище ще е с продължителност 7 дни и ще обхване 40 деца от партниращите училища. Ще се провежда в подходяща за целта почивна база, осигуряваща пространство за обучение, отдих, спорт и игрови занимания на децата. Лятното училище ще обхване деца, застрашени от отпадане от учебния процес поради трудности и пропуски в обучението. Целта на тази поддейност е децата да получат възможност да попълнят основните пропуски от учебния материал чрез индивидуална работа. Обучителните заниманията в неформална среда, съчетани с възможности за игри и общуване с връстници биха повишили мотивацията за участие във формалния обучителен процес.
Програмите за образователните пътувания и лятното училище ще бъдат изработени от експерт образователни дейности.
Изпълнението на цялата дейност ще се координира логистично от адмнистратора на проекта. |
103 728.00
|
91 389.24
|
Осигуряване на психологическа подкрепа за учениците от етническите малцинства и за учениците, търсещи или получили международна закрила: Изпълнението на дейността цели осъществяване на превенция на ранното отпадането от училище, чрез оказване на психологическа подкрепа на нуждаещите се ученици от етнически малцинства и търсещи или получили международна закрила.
Дейността ще се изпълнява от един психолог, който ще работи с децата в двете партниращи и ще бъде пряко ангажиран с оказването на психологическа помощ, провеждане на индивидуални консултации и работа в групи за подкрепа и споделяне.
Психологическата подкрепа на нуждаещи се деца ще бъде реализирана в две форми на работа:
1. Предоставяне на индивидуална психологическа помощ.
Психологът ще работи индивидуално с ученици, които имат поведенчески проблеми и/или не посещават редовно часовете – избягали, закъснели и др. При индивидуалната консултация ще се оказва подкрепа на децата за опознаване на техните силни и слаби страни, способности и интереси, за усвояване на положителни поведенчески модели и умения за комуникация с връстници и възрастни. На базата на това, ще бъде оказвана реална подкрепа на децата от целевата група, за придобиване на увереност и сигурност при изявите си в учебните часове и общуването с връстници от различен етнически произход.
2. Групова работа за оказване на психологическа подкрепа.
След изследване на основните проблеми на учениците, включени в тази дейност по преценка на психолога ще бъдат формирани групи за подкрепа и споделяне. Групите ще функционират по определен график и програма, изготвена от психолога по проекта. Този метод на работа е особено подходящ за работа с децата, при които има дефицит в уменията за себеизразяване, себеутвърждаване и общуване с връстници, който дефицит може да доведе до отхвърляне и социална изолация.
За всяка индивидуална психологическа среща и групово занимание, наетият по проекта психолог ще изготвя доклад. |
10 750.00
|
9 788.80
|
Работа с родителите от етническите малцинства и/или с родители, търсещи или получили международна закрила, които възпрепятстват децата си от редовно посещаване на учебни занятия: Целта на тази дейност е от една страна да се популяризира сред родителите от етническите малцинства основната роля на образованието за успешната професионална и личностна реализация на децата им. От друга страна да се мотивират родителите за активно включване в образователния процес и училищния живот.
Мотивирането и включването на родителите от етническите малцинства, които възпрепятстват децата си от редовно посещение в училище ще бъде ангажимент на двама експерти за работа с родители, наети на трудов договор. Основната им задача ще бъде да работят с родителите от целевата група в общността, но също така ще изпълняват и ролята на медиатори между семейството на застрашеното от отпадане дете, училищните власти и различни институции и организации, които биха могли да участват в изработване на решение на даден проблем.
Дейността ще бъде изпълнена на няколко етапа:
1. Провеждане на изследване за застрашените от ранно отпадане и отпаднали от образователната система ученици на територията на двете партниращи училища.
Изследването ще се извърши на база информация, получена от класните ръководители и от училищната документация. Ще бъде анализирана връзката между риска от отпадане и факторите от семейната, социалната и образователната среда. Като резултат по проекта във всяко училище ще бъде създадена информационна база за децата, които са в реален риск от отпадане или са отпаднали от образователната система. На работна среща с педагогическия персонал на партниращите училища ще бъдат избрани случаите на деца, с чиито родители да работят наетите по проекта експерти.
2. Индивидуална работа с родители на ученици от етническите малцинства, които възпрепятстват децата си от редовно посещение на учебните часове или чиито деца са застрашени от отпадане или отпаднали от училище. Това ще е и основната част от дейността. Под формата на индивидуални срещи и разговори с родителите и посещения в домовете ще бъде оказвана помощ и подкрепа за справяне на семейството с различни проблеми, водещи до риск от отпадане от училище – социални, битови, здравословни и др. Индивидуалните срещи с родителите ще бъдат документирани в протоколи.
3. На определен етап от създаването на добро професионално взаимодействие на наетите експерти и родителите от етнически малцинства ще бъдат въведени и групови форми на работа - провеждане на неформални срещи с родителите, провеждането на дискусии и лектории. Съдържанието на темите в груповите занимания ще бъде подбирано според заявените и идентифицирани потребности на родителите за разглеждане на въпроси, свързани с упражняване на родителски умения и особеностите в развитието на децата.
Изпълнението на дейността ще доведе до мотивиране на родителите за оказване на съдействие за редовно посещение в училище и интегриране на децата им в учебния процес. |
17 300.00
|
19 774.13
|
Преодоляване на негативни обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност: Изпълнението на дейността цели да се повиши ефекта от работата на институциите на местно ниво (районна администрация, училища, неправителствени организации) за толерантно отношение към представителите на етнически малцинства и приемане на културните различия в местната общност.
Дейността включва изпълнение на няколко работни задачи:
1. Организиране и провеждане на пътуваща изложба
Целта е да се запознаят представителите на различните институциите в район „Подуяне“ и местната общественост със специфичното и общото в културата, бита и живота на различните етнически групи. Предвижда се да бъдат организирани и проведени 2 пътуващи изложби за представяне на дейността и продуктите от заниманията на учениците в клуба по изкуства и керамика от двете партниращи училища. През двете календарни години 2017-та и 2018-та ще бъде организирана по 1 обща за двете училища пътуваща изложба. Експозицията от детски произведения ще гостува за определено време в офисите на различни институции и организации, представени в район „Подуяне“ (районната общинска администрация, училища, детски градини, читалище и др.).
2. Работа с родителите на ученици, които не са представители на етнически малцинства.
Експертите, ангажирани за работа със семейства от етническите малцинства ще осъществяват и срещи/ разговори с родители от българското мнозинство. Целта на работата в тази посока е да ги мотивира за съвместно участие с ромските родители в различни извънучилищни инициативи за деца и семейства, за подобряване условията за интеграция и социализация на децата от малцинствените групи. Ежегодно, във всяко от партниращите училища ще бъде организиран и провеждан по 1 спортен празник, със съвместното участие на ученици и родители от различните етнически общности. Във втората половина от проекта ще бъде организирана и проведена и 1 обща за деца и родители от двете училища футболна среща, под надслов „Заедно в спорта“, на който ще бъдат демонстрирани и постиженията на участниците в спортен клуб „Футбол“, функциониращ по проекта.
Изпълнението на двете работни задачи се включва в задълженията на експертите за работа с родителите. Организационната, координационна и логистична подкрепа за планираните събития ще бъде извършвана от двамата асистенти административни дейности в училищата по проекта.
3. Провеждане на обучителен семинар за етническа толерантност и приемане на културните различия.
През втората половина от изпълнението на проекта ще бъде организиран двудневен обучителен семинар, на който участници ще бъдат 30 ученици от етнически малцинствени групи и техни връстници, които не са представители на етнически малцинства от двете партниращи училища. Целта на семинара ще бъде чрез средстава на неформалното образование да се предоставят знания и развият умения у участниците за приемане на различията, основани на етнически произход и за формиране на толерантна мултикултурна училищна среда, насърчаваща общуването и сътрудничеството на децата от различните общности. |
4 528.00
|
4 413.29
|
Организация и управление на проекта: Целта на дейността е успешното реализиране на проекта и постигане на заложените проектни цели и резултати.
С оглед успешното изпълнение на настоящата проектна идея непосредствено след подписването на договора с Управляващия орган и влизането му в сила ще бъде назначен екип за изпълнение на проекта, който ще включва следните членове:
1. Ръководител - Отговорен за цялостното изпълнение и администриране на проекта;
2. Администрато- Основно задължение на администратора е да подпомага ръководителя при осъществяване на организацията и реализирането на всички дейности свързани с проекта.
3. Счетоводител - Отговорен е за организиране на счетоводното отчитане на проекта, съхраняване на счетоводната документация по проекта, синтетичното и аналитично счетоводно отчитане на дейностите по проекта и предоставената финансова помощ.
Екипът ще е отговорен за успешната реализация на дейностите по проекта в договорените срокове и постигане на заложените цели. Екипът ще е отговорен и за отчитане на проекта в различни етапи от реализирането му, както и за поддържане и съхраняване на необходимата документация съгласно изискванията на УО.
В тази връзка при стартиране на проекта ще се проведе първоначална среща на която ще бъдат разпределени задълженията и отговорностите на всеки от екипа. Дейността предвижда да се провеждат ежемесечни работни срещи, в които освен екипа за организация и управление ще участват и представители на всички партньори по проекта. Целта е да се извърши проследяване изпълнението на проектните дейности и определяне степента на постигане на заложените резултати. На срещите ще се извършва планиране и разпределение на текущите задачи между членовете на екипа и партньорите по проекта.
За да се гарантира качествено изпълнение на дейностите по проекта се предвижда разработването и въвеждането на система за вътрешен мониторинг и контрол. Отговорен за осъществяване на вътрешния мониторинг по проекта и извършване проверки на място върху дейността на ангажираните външни изпълнители е ръководителят на проекта. |
20 074.83
|
19 593.30
|
Информиране и публичност по проекта: Целите на дейността са: информиране на целевите групи и широката общественост за дейностите и резултатите от проекта; популяризиране на приложените методи и техники за работа с ученици от маргинализирани групи сред професионалните среди. За постигане на заложените цели е необходимо изпълнението на няколко поддейности:
1. Разработване и разпространение на информационни и рекламни материали.
Ще бъдат отпечатани и разпространени рекламно-информационни материали – 100 бр. брошури. Част от брошурите ще представят полученото финансиране, целите, дейностите и очакваните резултати по проекта, а съдържанието на другата част ще бъде свързано с темата за толерантността към различните етноси и приемане на културните различния. Брошурите ще бъдат разпространявани сред участниците от целевите групи и местната общност, като по този начин ще се постигне и по-добра информираност за проекта.
Ще бъдат изработени 2 бр. информационни табели, които да представят проекта и финансиращата програма. Табелите ще бъдат поставени в сградите на кандидата и училищата партньори по проекта.
Ще бъдат изработени 100 бр. рекламни химикалки, които ще се разпространяват при провеждане на информационните събития и мероприятията за създаване на толерантна и приемаща среда.
2. Провеждане на публични събития сред обществеността
Ще бъдат проведени 2 публични събития – информационна среща в началото на проекта и заключителна конференция в края на проекта. Освен медии, на събитията ще бъдат поканени представители от всички заинтересовани страни и представители на целевите групи /ученици и родители/, с цел популяризиране на дейностите и резултатите от изпълнението на проекта.
3. Представяне на проекта в печатни и електронни медии и в интернет пространството.
Широката общественост ще бъде информирана за целите и дейностите по проекта и финансиращата програма посредством периодични публикации на интернет страниците на водещата организация и партньорите. |
2 007.48
|
1 678.34
|