Идентифициране и мотивиране на представителите на целевите групи за завършване на средно образование и продължаване на образованието във висше училище, включително работа с родителите на учениците от уязвимите групи.
: Цел: идентифициране, мотивиране и подкрепа на ученици от уязвими групи от втори гимназиален етап за участие в допълнителни обучения с цел успешно полагане на държавни зрелостни изпити (ДЗИ) и кандидатстване във ВУ, както и идентифициране, мотивиране и подкрепа на лица и младежи от допустимите целеви групи, които имат завършено средно образование за участие в обучения с цел кандидатстване във ВУ. Базира се на Механизма за идентифициране и мотивиране на целевите групи.
Дейността е обвързана с идентифициране и мотивиране за включване и задържане в допълнителни обучения на ученици от уязвими групи или обучения на лица и младежи от уязвими групи със завършено средно образование за опресняване на знанията им по учебни предмети, с които ще кандидатстват във ВУ; кандидатстване във ВУ; записване в първи курс, когато лицето е прието за студент. За целта ще ги мотивираме в рамките на продължителността на проекта, включително по време на провеждане на обученията, при участие в кандидат-студентска кампания и при записване за обучение за придобиване на образователно-квалификационна степен от висшето образование.
Ще работим и с поне един родител на ученици от уязвими групи във втори гимназиален етап на средното образование за превенция на преждевременното отпадане от образование поради културни, етнически, религиозни, социално-икономически, материални и нематериални бариери и за повишаване информираността им по отношение важността и предимствата за завършване на средно образование и мотивирането им за постъпване във ВУ.
В процеса на мотивиране ще подпомагаме учениците и чрез работата с техни родители, при избора на подходящи специалности за кандидатстване във ВУ и съответно избора на учебни предмети, по които да получат допълнителни обучения; ще проследим участието им по време на изпълнение на проекта в резултат на подкрепата по дейност 2 и ще ги насърчаваме успешно да положат ДЗИ и да завършат средното си образование, за да могат да продължат обучението си във ВУ.
В процеса на мотивиране на лицата и младежите със завършено средно образование ще окажем съдействие при избора на специалности за кандидатстване във ВУ и избора на учебни предмети, по които да получат подкрепа; ще проследим участието им по време на изпълнение на проекта в резултат на подкрепата по дейност 3 и ще насърчим успешно да завършат съответното обучение и да кандидатстват във ВУ.
- Актуализиране на данните от предварителния анализ;
- Идентифициране на учениците и лицата от целевата група-този етап ще продължи поне един месец и ще обхване институционално и неформално идентифициране;
- Скрийнинг на идентифицираните лица - Изготвяне на списък на идентифицираните лица, който ще се поддържа и обновява.
- Мотивиране на идентифицираните ученици (и поне 1 техен родител/настойник) за участие и задържане в допълнителни обучения по дейност 2, чиято продължителност се определя съобразно нуждите на обучаемите ученици и обикновено продължава през цялата учебна година. Продължителността на мотивирането продължава поне 8 месеца при участие до края на обучението и явяване на ДЗИ; съответно продължава поне 1 месец при отпадане от обучението след първия месец;
- Мотивиране на идентифицираните лица/младежи за участие и задържане в обучения за опресняване на знанията по дейност 3, с продължителност от поне 3 месеца при участие до края на обучението и явяване на кандидат-студентски изпит. |
7 788.00
|
5 676.00
|
Допълнителни обучения на ученици от уязвими групи от втори гимназиален етап, с цел успешно полагане на държавни зрелостни изпити съгласно ЗПУО (задължителни и допълнителни зрелостни изпити) и кандидатстване във висше училище. : Целта на Дейност 2 е идентифицираните и мотивирани ученици от уязвими групи от Дейност 1 да бъдат подпомогнати да завършат средното си образование и да продължат обучението си за придобиване на образователно-квалификационна степен от висшето образование в България и е пряко насочена към основната цел на проекта: подобряване достъпа до висше образование и социалната интеграция на уязвимите групи от областите Русе, Разград и Силистра.
Описание: Дейността ще се базира на резултатите от Дейност 1 "Идентифициране и мотивиране на представителите на целевите групи за завършване на средно образование и продължаване на образованието във висше училище, включително работа с родителите на учениците от уязвимите групи". Включва обучения по различни предмети, които ще се провеждат от училищата партньори и оказване на индивидуална помощ за обхванатите ученици при подаването на документи за кандидатстване във ВУ. Предвиждат се следните етапи:
- Първи етап - подготовка по учебни предмети за полагане на задължителни/допълнителни държавни зрелостни изпити (ДЗИ) и за кандидатстване във висше училище, чрез провеждането на допълнителни обучения за ученици във втори гимназиален етап за преодоляване на пропуски при усвояването на учебното съдържание или за актуализация на компетентностите. Допълнителната подкрепа за личностно развитие се ще предоставя в зависимост от плана за подкрепа на ученика. Допълнителните обучения ще се предоставят като пакети от 10 учебни часа според потребностите на идентифицираните по дейност 1 ученици от целевата група. Съобразено е, че един ученик не може да получи повече от 60 учебни часа за 1 учебен предмет в учебни дни извън часовете по учебен план за една учебна година или по време на лятната ваканция. В зависимост от индивидуалните нужди на всеки ученик, допълнителните обучения ще бъдат организирани и провеждани индивидуално или в групи в състав средно от 5 ученици. Обученията ще бъдат документирани в досието на ученика, а конкретния резултат от тях ще бъде полагането на държавните зрелостни изпити. Тези обучения ще се се предоставят от съответните училища партньори в рамките на проектното предложение в режим непомощ.
- Втори етап - полагане на държавните зрелостни изпити. За успешно положили зрелостните изпити са тези ученици, които получат резултат най-малко среден. Те ще бъдат допуснати до следващия етап от тази дейност. Този етап се организира самостоятелно от всяко училище.
- Трети етап - кандидатстване във висше училище (с признаване на оценките от ДЗИ или чрез полагане на кандидат-студентски изпит по учебен предмет, по който са получили допълнителни обучения). Всички ученици, участвали в тази дейност, които успешно са положили ДЗИ и са получили диплома за средно образование задължително ще кандидатстват във ВУ.
За всеки ученик кандидат-студент ще бъде предоставена индивидуална помощ за разходи за кандидат-студентски такси и когато е приложимо, разходи за транспорт и нощувка при явяване на кандидат-студентски изпит.
В тази дейност ще бъдат обхванати 42 ученика, които да получат допълнителни обучения и след това да кандидатстват във ВУ.Техният брой се базира на Механизма за идентифициране и мотивиране по Дейност 1. Обученията ще бъдат съобразени с образователната среда в съответното училище и ще се провеждат в самостоятелни класни стаи за всяка група ученици. Групите ще бъдат средно от 5 ученици. Всяка стая ще разполага с учебно-технически средства, необходими за провеждане на допълнителни обучения. Ще бъдат осигурени обучители с опит. |
24 177.00
|
22 702.00
|
Подкрепа за опресняване на знанията и актуализация на компетентностите на лица и младежи от уязвими групи със завършено средно образование за целите на кандидатстването им във висше училище: Целта на Дейност 3 е идентифицираните и мотивирани лица и младежи от целевата група от Дейност 1 да бъдат подпомогнати да продължат обучението си за придобиване на образователно-квалификационна степен от висшето образование и е пряко насочена към основната цел на проекта: Социална интеграция на уязвими групи чрез създаване на условия за прехода им от средно към висше образование.
Описание: Дейността ще се базира на резултатите от Дейност 1. Предвижда подкрепа за обучения на лица и младежи от уязвими групи със завършено средно образование за опресняване на знанията им по учебни предмети, с които ще кандидатстват във висше училище чрез полагане на кандидат-студентски изпит. Включва следните етапи:
- Етап 1- предоставяне на индивидуална помощ за покриване на разходите за участие в обучение за опресняване на знанията (кандидат-студентски курсове). Ще се провеждат допълнителни обучения за опресняване на знанията с продължителност от поне 30 учебни часа. За някои лица с по-големи пропуски може да се наложи провеждането на пълен опреснителен курс с продължителност от 60 учебни часа. Всеки участник в дейност 3 в трите месеца преди кандидат-студентския изпит ще участва в поне един опреснителен курс с продължителност от 30 или 60 учебни часа. Някои участници може да се подготвят за 2 кандидат-студентски изпита по различни предмети, съответно да участват в 2 различни опреснителни курса, всеки с продължителност от 30 учебни часа
- Етап 2- участие в кандидат-студентска кампания чрез
* получаване индивидуална помощ за всяко лице за разходи за кандидат-студентски такси, за пътуване и нощувка при явяване на кандидат-студентски изпит, когато е приложимо
* полагане на кандидат-студентски изпит по учебния предмет, по който лицето е получило подкрепа за обучение
Задължително ще бъде спазено условието да канидатства във ВУ със същия предмет, по който е получило обучение в обхвата на тази дейност. Кандидат-студентът от целевата група ще може сам да избира в коя обучителна организация иска да се обучава. Задължително избраната организация трябва да отговаря на следните условия:
-да е училище или
-висше училище или
-или юридическо лице или
-регистрирано по надлежния ред като Едноличен търговец физическо лице - ЕТ с предмет на дейност кандидат-студентски курсове/обучения за кандидатстване във ВУ
Ако избраната от лицето обучителна организация е различна от училище или висше училище (т.е. юридическо лице или ЕТ), същата трябва да е регистрирана в ТРРЮЛНЦ и следва:
-да е организирало и провеждало през последните три години кандидат-студентски курсове за кандидатстване в българско ВУ преди включване на лицето от целевата група;
- кандидат-студентските курсове на обучителната организация да се провеждат по одобрените от МОН учебници;
-кандидат-студентските курсове на обучителната организация да включват тренинг/и в реална изпитна среда;
-кандидат-студентските-курсове на обучителната организация да включват атестация/и или обратна връзка за постиженията на курсистите по време на обучението;
-обучителната организация да предоставя на участниците в кандидат-студентските курсове необходимите учебни/помощни материали;
-кандидат-студентските курсове на обучителната организация да завършат с предоставяне на документ за участие и атестация на курсиста.
В тази връзка във Формуляра за кандидатстване т. 7 „План за изпълнение/Дейности по проекта“, полета „Описание“, „Начин на изпълнение“ и „Резултат“ следва се посочи ясна и конкретна информация за начина, средствата за изпълнение на дейността и очакваните резултати, включително изискванията към обучителните организации, различни от училища или висши училища.
Проверката за съответствие на обучителната организация с посочените изисквания ще е ангажимент на Сдружение "Мулти акт". |
16 500.00
|
4 940.00
|
Подкрепа за обучението на студенти от уязвими групи в първи курс
: Цел: Подкрепа за обучението на студенти от уязвими групи в първи курс за успешната им интеграция и адаптиране в академичния живот във висше училище и е пряко насочена към основната цел на проекта: подобряване достъпа до висше образование и социалната интеграция на уязвимите групи от областите Русе, Разград и Силистра.
Описание: Включва осъществяване на менторство на студенти от уязвими групи в първи курс с цел подпомагане прехода им към академично образование във висше училище. Менторите ще изпълнява функциите на наставник, подпомагащ адаптацията и социализацията на студентите първокурсници от уязвимите групи, ще ориентират студентите в академичната среда, ще подкрепят и проследяват участието им в образователния процес – редовно присъствие в учебните занятия през първата година на обучението им и подготовката за тях, като ги мотивират да продължи образованието си в по-горен курс.
Обхванатите от дейността студенти ще получат и индивидуална помощ за покриване на разходи за семестриални такси и настаняване за първата академична година в рамките на изпълнение на проекта. Не се предоставя индивидуална помощ за семестриални такси за обучение или настаняване на студенти първи курс, които са освободени от заплащането им по реда на чл. 95, ал. 7 от ЗВО.
Етапи при изпълнение на дейнсотта:
- първи етап - подбор на студенти, които да получат индивидуална помощ и менторство
- втори етап - избор на ментори
- трети етап - осъществяване на подкрепа
Поради спецификата на целевата група и включените студенти от уязвими групи, продължителността на предоставяне на менторство може да варира съобразно специфичните нужди на студента. За да има постоянен контрол и подкрепа за студента-първокурсник от уязвими групи, менторът и студентът да се срещат поне веднъж седмично през първата академична година на обучение във ВУ. При определяне размера на инидивидуалната помощ за менторство се приема, че менторството се предоставя по 1 час седмично. Съгласно Условията за кандидатстване индивидуална помощ за менторство се предоставя на студенти от уязвими групи за първата академична година, т.е. за период от 10 месеца, колкото е продължителността на академичната година или 40 седмици. Съответно предоставянето на менторство е със средна продължителност от 40 астрономически часа.
Определянето на ментора ще се извършва съвместно от ръководството на съответния факултет и Студентския съвет сред служители от администрацията на ВУ, преподаватели, докторанти и студенти по-горен курс.
Дейност 4 ще се изпълнява се от Русенски университет "Ангел Кънчев " в режим непомощ.
В качеството си на партньор РУ "Ангел Кънчев" задължително ще предостави подкрепа по дейност 4 на лицата от целевата група, участници в дейност 2 и 3, когато са записани за студенти в този университет.
Тъй като проектното предложение има ВУ-партньор, той ще предоставя индивидуалните помощи/ сумата за менторство по отношение на своите студенти от първи курс (задължително за тези, които са участвали по дейност 2 и 3 и са приети и записани във ВУ-партньор), а бенефициентът - кандидат/партньор ще прехвърля необходимите средства за индивидуалните помощи/сумата за менторство за останалите студенти от уязвими групи от първи курс, участвали по дейност 2 и 3, приети и записани в друг/и ВУ, който не участва като партньор в проектното предложение.
Дейност 4 допринася за изпълнението на задължителния индикатор за изпълнение И3.19-1 Лица от уязвими групи, включени в дейности по операцията. |
114 400.00
|
22 722.00
|
Подкрепа за професионално развитие на образователни медиатори/помощник на учителя със завършено средно образование : Цел: Подкрепа на образователни медиатори и помощник на учителя за придобиване на висше образование, по специалност с педагогически профил и е пряко насочена към основната цел на проекта: подобряване достъпа до висше образование и социалната интеграция на уязвимите групи от областите Русе, Разград и Силистра.
Описание: За целите на професионалното развитие на образователните медиатори/помощник на учителя в сферата на училищното образование в рамките на дейност 5 ще се подкрепя продължаване на образованието им във висше училище, в задочна форма на обучение по специалност с педагогически профил, съответстваща на учебен предмет от училищната подготовка.
За да бъдат обхванати от тази дейност образователните медиатори/помощник на учителя ще трябва да са назначени в образователни институции (училища и детски градини) или общини - на длъжност 5312-3004 – Образователен медиатор, съгласно НКПД 2011. По процедурата е допустимо подкрепа на образователни медиатори/помощник учители, които след участие в допустимите обучения по дейност 5 кандидатстват във ВУ по специалност с педагогически профил съгласно Класификатор на областите на висше образование и професионалните направления и са приети за студенти задочно обучение в рамките на продължителността на проекта.
В рамките на дейност 5 се предвижда подкрепа за обучения за опресняване на знанията и актуализация на компетентностите по учебен предмет, с който образователния медиатор/помощник на учителя ще кандидатства във ВУ. Обученията за опресняване на знанията по учебен предмет, с който ще се кандидатства във ВУ по Дейност 5 ще се провеждат от обучителни организации/обучители. Продължителността на едно обучение може да бъде поне 30 или поне 60 учебни часа. На един образователен медиатор/помощник на учителя ще се предоставя една индивидуална помощ в размер от 240 или 480 лв. за актуализиране на компетентностите по учебен предмет, с който е кандидатствал във висше училище чрез полагане на кандидат-студентски изпит или най-много 2 индивидуални помощи, всяка от които в размер от 240 лв., за актуализиране на компетентностите по 2 различни учебни предмета, с които е кандидатствал във висше училище чрез полагане на кандидат-студентски изпити. Тези обучения ще се провеждат от обучителна организация, избрана от образователния медиатор/помощник на учителя.
Избраната обучителна организация по дейност 5 може да бъде висше училище, юридическо лице или регистриран по надлежния ред Едноличен търговец физическо лице - ЕТ с предмет на дейност кандидат-студентски курсове/обучения за кандидатстване във ВУ. Всяка обучителна организация, различна от висше училище, т.е. юридическо лице или ЕТ, трябва да е регистрирана в ТРРЮЛНЦ и следва:
- да е организирало и провеждало през последните три години кандидат-студентски курсове за кандидатстване в българско ВУ преди включване на лицето от целевата група;
- кандидат-студентските курсове на обучителната организация да се провеждат по одобрените от МОН учебници;
- кандидат-студентските курсове на обучителната организация да включват тренинг/и в реална изпитна среда;
- кандидат-студентските-курсове на обучителната организация да включват атестация/и или обратна връзка за постиженията на курсистите по време на обучението;
- обучителната организация да предоставя на участниците в кандидат-студентските курсове необходимите учебни/помощни материали;
- кандидат-студентските курсове на обучителната организация да завършат с предоставяне на документ за участие и атестация на курсиста.
Проверката за съответствие на обучителните организации с посочените изисквания ще е ангажимент на Сдружение "Мулти акт".
Кандидатстването във ВУ на образователните медиатори/помощник на учителя, участвали в Дейност 5, е задължително.
Дейност 5 ще се осъществява от Сдружение "Мулти акт" в режим непомощ. |
7 040.00
|
0.00
|