Анализ на мониторинг и изпълнение на национални политики и правила в сферата на детското и младежкото участие. Анализ на най-добри чуждестранни практики на ДМУ. Изготвяне на препоръки за подобряване на действащи политики и законодателство в сферата на ДМУ: Дейност 1 от „Гражданско участие на децата“ предвижда извършването на задълбочен и систематичен експертен анализ върху мониторинга и изпълнението на политиките и нормативната база у нас, касаещи пряко децата, с акцент върху детското и младежко участие („ДМУ“). Предвижда се също осъществяването на експертен анализ на най-добри практики на ДМУ от редица чуждестранни юрисдикции, в това число и добрите европейски примери. Изследването на най-добри чуждестранни практики ще обеме вкл. въпросите за ДМУ, проведено в условията на строги противоепидемични мерки, налагани с цел овладяване разпространението на COVID-19 в периода от м. март 2020 г. насетне. Особено внимание в аналитичната работа на ангажираните по проект „Гражданско участие на децата“ експерт-анализатори ще бъде отделено на извеждането, на база идентифицираните в хода на анализа пропуски и празноти в актуалните политики и законодателство, нормиращи ДМУ, наред с изследваните по проекта най-добри чуждестранни практики за ДМУ – на конкретни препоръки за краткосрочна (до края на 2023 г.) и дългосрочна (до края на 2025 г.) институционална и законодателна реформа, с оглед по-доброто гарантиране, насърчаване и реализиране на ДМУ у нас.
Дейност 1 ще бъде изпълнена от двама експерти-анализатори, наети от Кандидата в рамките на трудово правоотношение за 4-месечния срок на изпълнение на дейността, а именно:
- 1 експерт-анализатор „ДМУ в България – мониторинг и изпълнение на политики и правила“ – основен фокус на неговата работа ще бъде анализът на изпълнението на национални политики и законодателство, касаещи ДМУ, ведно с инкорпорирането на същото в изготвяния доклад, извеждането на препоръки за реформа и др. Също, тъкмо този експерт-анализатор ще сондира мнението на членовете на Съвета на децата към ДАЗД относно позициите им по застъпените в анализа по Дейност 1 въпроси. Критериите за избор на експерт-анализатора ще включват задължително, както следва: юридическо образование и юридическа правоспособност.
Часова ставка за експерта – 14.85 лв. Прогнозирана заетост – 40 часа седмично, респ. 160 часа месечно. Прогнозирана заетост за 4-месечния срок на Дейност 1 – 640 часа. Месечно възнаграждение за експерта – 2 376 лв. Обща сума на възнаграждения за 4-месечния срок на изпълнение на Дейност 1 – 9 504 лв.
– 1 експерт-анализатор „ДМУ в чуждестранни юрисдикции – анализ и адаптиране на най-добри практики“ – основен фокус на чиято работа ще бъде анализирането на най-добри чуждестранни практики от редица юрисдикции, инкорпорирането им в съдържащия анализа доклад по Дейност 1, адаптацията им към социо-културния и правния мир у нас, включването им в предлаганите по проекта идеи за реформа. Особен фокус в аналитичната работа на експерта ще бъде поставен вкл. върху исландския модел на имплементиране на ДМУ посредством изграждане институцията на детския омбудсман. Експерт-анализаторът ще си сътрудничи с другото наето по дейността лице цялостно при изготвянето на 4-месечния анализ. Така например, описваният с настоящото анализатор ще следва да изготви, анализира и опише в доклада въпросник за интервюиране на граждански организации-членове на Национална мрежа за децата, които работят пряко с деца по въпросите на детското участие. Критериите за избор на експерт-анализатора ще включват задължително, както следва: висше образование с хуманитарна насоченост.
Часова ставка за експерта – 14.85 лв. Прогнозирана заетост – 20 часа седмично, респ. 8 часа месечно. Прогнозирана заетост за 4-месечния срок на Дейност 1 – 320 часа. Месечно възнаграждение за експерта – 1 188 лв. Обща сума на възнаграждения за 4-месечния срок на изпълнение на Дейност 1 – 4 752 лв. |
14 256.00
|
11 547.36
|
Цялостен мониторинг и анализ на дейността на 47-о НС и текущите за дейността служебен кабинет / новоконституирани НС и изпълнителна власт по всички въпроси, касаещи детско и младежко участие, ведно с гражданския контрол върху същото. Активен диалог с народни представители, с цел запознаването им с проектните анализи и препоръки: Особен фокус на аналитичната работа в хода на целия срок на проектното изпълнение (01.09.2022 г. – 01.11.2023 г.) на „Гражданско участие на децата“ ще бъде нормотворческата дейност на Парламента на РБ / подзаконовите нормативни актове и политиките на служебния кабинет.
Дейност 2 предвижда осъществяването на постоянен мониторинг върху нормотворческата дейност на 47-о Народно събрание на РБ до разпускането му през м. юли 2022 г. и на служебния кабинет / новоконституираното НС в хода на проектния период, а именно в диапазона 01.09.2022 г. – 01.11.2023 г. при паралелен активен диалог с народни представители по всички въпроси, касаещи детско и младежко участие, ведно с гражданския контрол върху същите. Възможността за същото се обезпечава от обстоятелството, че 32-ма народни представители от 5 политически сили в 47-тото Народно събрание са подкрепили с писмени декларации инициативата за надпартийно обединени по детските въпроси „Парламентарна група за децата”, осъществена от Кандидата НМД. По време на изборите за 45-то, 46-то и 47-мо НС в неформалното обединение се включиха над 200 политици от седем политически сили. Големият интерес на политическите лица към инициативата продължава и в кампанията за 48-то НС.
Инициативата изразява обществената необходимост от ясни цели и приоритети в детските политики и е с идеята да консолидира всички политически сили в НС в полза на децата, като подписалите декларации за участие народни представители са изявили съгласие за активен диалог по детските въпроси с представители на Национална мрежа за децата. Особено важна се явява идеята на проектния екип в работните срещи с представители на „Парламентарна група на децата“, реализирани в рамките на проекта и посветени на ДМУ, да бъда включвани деца и младежи, както и вкл. да се проведе работна среща с народни представители, модерирана от младежи.
Всичко гореописано ще се осъществява в рамките на целия 14-месечен период на проектно изпълнение, с цел постигане на максимална обхватност на изследването по темите конкретно за ДМУ и гражданския контрол върху същото.
За целите на изпълнение на Дейност 2 от „Гражданско участие на децата“, от страна на Кандидата ще бъде нает следният експерт:
- 1 експерт „Анализ на законодателство и нормотворчески процеси, свързани с ДМУ и гражданския, в т.ч. младежкия, контрол върху същото“ – ангажиран по проекта в рамките на гражданско правоотношение. Часова ставка за експерта – 14.85 лв. Прогнозирана заетост – 10 часа седмично, респ. 40 часа месечно. Прогнозирана заетост за 14-месечния срок на Дейност 1 – 560 часа. Месечно възнаграждение за експерта – 594 лв. Обща сума на възнаграждения за пълния 14-месечен срок на изпълнение на Дейност 2 – 8 316 лв. |
8 316.00
|
8 308.00
|
Организиране и провеждане на кръгла маса „Парламентарна група на децата – детско и младежко гражданско участие“ с народни представители от 48-о НС и с представители на граждански организации: Описание
Дейност 3 се концентрира върху организирането и провеждането на кръгла маса „Парламентарна група на децата – детско и младежко гражданско участие“, с основен лайтмотив: „ДЕЦАТА И МЛАДЕЖИТЕ – АКТИВНО НАСТОЯЩЕ“, която да събере народни представители, представители на ДАЗД и други държавни и общински институции, ученици, учители, директори, юристи, адвокати, правозащитници, обществени възпитатели, социални работници от неправителствения сектор. Кръглата маса реализира пряко проектната цел за овластяване на гражданското общество, посредством увеличаване познанието на широката гражданственост относно възможностите за граждански контрол върху политики и законодателство, касаещи детско и младежко участие. Предвижда се кръглата маса да бъде проведена в средата на проектното изпълнение, с цел наличните към средата на проектното изпълнение резултати да получат експертна оценка и широка гражданственост.
Избраните целеви групи - народни представители, представители на ДАЗД и други държавни и общински институции, ученици, учители, директори, юристи, адвокати, правозащитници, обществени възпитатели, социални работници от неправителствения сектор – отразяват разбирането на Кандидата, че анализите по проекта имат нужда от максимално широка експертна оценка и санкция. Кръглата маса ще предостави на експерти, чиято работа има пряко отношение към децата, детското и младежко участие, да намерят общ форум за диалог по отношение на гражданското участие в мониторинга и изпълнението на политики и законодателство, касаещи децата на България. Ключова роля по време на кръглата маса ще бъде дадена вкл. на деца и младежи, с които се среща в работата си Национална мрежа за децата, в т.ч. младежи от Съвета на децата към ДАЗД (консултативен орган, опериращ пряко към Председателя на Агенцията). Предвиденото излъчване на кръглата маса на живо онлайн предпоставя проследяването на форума от широк кръг представители на гражданското общество.
За целите на изпълнение на Дейност 3 от „Гражданско участие на децата“, от страна на Кандидата ще бъде ангажиран следният експерт, а именно:
- 1 технически сътрудник, чиято работа ще бъде посветена на организирането и провеждането на кръглата маса. Организационната работа обхваща вкл. изготвяне на програма; активен контакт с участниците във форума, вкл. контакт с деца и младежи, ангажирани в същия; разпращане на покани за участие; наемане на зала, организиране на онлайн стрийминг и запис на кръглата маса; разпространение на стрийминга и записа; кореспонденция с медии и пр.
Часова ставка за експерта – 13.85 лв. Прогнозирана заетост – 20 часа седмично, респ. 80 часа месечно. Прогнозирана заетост за 2-месечния срок на Дейност 3 – 160 часа. Месечно възнаграждение за експерта – 1 108 лв. Обща сума на възнаграждения за 2-месечния срок на изпълнение на Дейност 3 – 2 216 лв.
Предвиден е допълнително разход от 1000 лв. за наем на зала, в която да бъде проведен форумът, както и разход от 1500 лв. за живото излъчване и съхраняването на свободно достъпен запис на кръглата маса в онлайн комуникационните канали на Кандидата, с цел достигане на проектната кръгла маса до максимално широк сегмент от ГО. |
4 716.00
|
8 280.00
|
Подкрепа за инициативи, гарантиращи автентично детско и младежко гражданско участие – Младежка програма „Мегафон“, Иницатива „Рапортьори“, Младежки форум “VoiceIt”: Цел на проектния екип е участието на децата и младежите в мониторинга и изпълнението на политики и правила, които имат касателство с тях и техните права, да бъде подпомогнато и практически в рамките на проектните инициативи. Ето защо Д4 предвижда проактивната подкрепа за инициативи, гарантиращи автентично детско и младежко гражданско участие, а именно Младежка програма „Мегафон“, Иницатива „Рапортьори“, Младежки форум “VoiceIt”.
Конкретно, цели се:
1. Продължаване дейността на програма „Мегафон“ след Есенен лагер през 2022 г. и изследване автентичното мнение на самите деца относно действащите политики и законодателство, нормиращи ДМУ;
2. Провеждането на Пролетна среща - част от Програма „Мегафон“ през 2023 г. - където отново да бъде сондирано автентичното мнение на децата относно действащите политики и законодателство, нормиращи ДМУ;
3. Подпомагане провеждането на дейността „Рапортьори“ през 2022 г. (осъществяване на тренинг на новата група) и 2023 г. – в рамките на която екипи от младежи ще изследват, чрез интервюиране на свои връстници и осъществяване на анализи, избрани от самите младежи актуални теми, свързани с ДМУ;
4. Подпомагане провеждането на младежки форум „VoiceIt“ през 2022 г., като в изданието на форума ще бъде поставен фокус върху мнението на децата и младежите за политиките и законодателството, които обезпечават гражданското участие на деца и младежи у нас.
Вече десета година НМД развива своята Програма за младежко участие „Мегафон“ – структурирани дейности, разпределени в период от две години, в които приоритетно се включват деца и младежи на възраст 12 – 16г., които са свързани с организациите членове на Мрежата (децата може да са потребители на социална услуга, доброволци и др.). Голямата цел на програмата е включването на деца от най-различни групи, вкл. уязвими. Водеща цел е промотирането на детските права, разширяването на разбирането на децата за смисъла на детското участие и активното им включване в дейностите на Мрежата. През периода на участието им младите хора се включват във всяка една от дейностите на Мрежата, като с тях се провеждат регулярни консултации, а също така са и съорганизатори на дейности и говорители на застъпнически събития. Част от Програмата са регулярните младежки лагери, посветени на неформален тип гражданско образование, в които се включват както младежи, така и професионалисти, в позициите на ментори. По този начин НМД работи както за младежкото участие, така и за организационното развитие на конкретните организации, реализиращи ДМУ. Младежите участват в два тематични лагера, част от дейностите им – Есенен лагер по правата на децата и Пролетна среща, насочена към повишаването на разбирането за спецификите на ДМУ. Ежегодно младите хора реализират панели по време на Годишна среща на НМД, събитие, което е посещавано от над 150 души всяка година. От 2018г. продължава и съвместната инициатива между НМД и Европейска детска мрежа Eurochild „Рапортьори“. Това е дейност, насочена към същинско детско участие, в което се включват екипи младежи, подкрепени от възрастни специалисти. Целта на дейността е събиране на мнението на младите хора – децата анкетират свои връстници по предварително подготвени от тях теми и въпросници. Резултатите от младежкото мнение традиционно се публикуват в Годишния доклад на НМД „Бележник: Какъв е средният успех на държавата в грижата за децата?“.
Настоящият проект цели да подкрепи, доразвие и надгради именно дейности от програма Младежка програма „Мегафон“, Иницатива „Рапортьори“, Младежки форум “VoiceIt”. В тези инициативи НМД ще среща съдействието вкл. на институцията на ДАЗД, ведно със Съвета на децата към Председателя на ДАЗД, с които НМД си сътрудничи успешно от години. НМД има утвърдени партньорски отношения и в момента младежи от Съвета участват в друг пилотен проект в партньорство с УНИЦЕФ България и НМД – „Европейската гаранция за детето“ в България, Фаза III от подготвителното действие на Европейската комисия.
|
24 948.00
|
24 948.00
|
Провеждане на създадени за проекта Тематични панели „Граждански контрол върху мониторинга и изпълнението на политики и законодателство, свързани с деца“ в рамките на Правна конференция на НМД през 2022 г. и Годишна национална среща на НМД през 2023 г.: Цел на Дейност 5 от проект „Гражданско участие на децата“ е провеждането на създадени за този проект Тематични панели „Граждански контрол върху мониторинга и изпълнението на политики и законодателство, свързани с деца“, в рамките на Правна конференция на НМД през 2022 г. и Годишна национална среща на НМД през 2023 г.
Националната годишна среща на НМД ежегодно събира стотици граждански активисти и организации, като тъкмо поради това се цели обособяването на нарочен нов тематичен панел „Граждански контрол върху мониторинга и изпълнението на политики и законодателство, свързани с деца“ в национална годишна среща 2023 г., който да бъде посветен на експертните анализи, изведените препоръки и реализираните дейности по проект „Гражданско участие на децата“. Правната конференция на НМД, от своя страна, обединява десетки юристи, адвокати, представители на държавни институции - ето защо целево е избрано обособяването на нарочен панел по проекта и в това знаково събитие от ежегодния календар на НМД.
Дейността ще бъде извършена от експерта „Детско и младежко участие“, който ще бъде допълнително ангажиран от Сдружение НМД в рамките на Дейност 5. Предвидена заетост на експерта „ДМУ“ ще обхване организирането, провеждането, дисеминирането и отчитането на Тематични панели „Граждански контрол върху мониторинга и изпълнението на политики и законодателство, свързани с деца“, в рамките на Правна конференция на НМД през 2022 г. и Годишна национална среща на НМД през 2023 г.
|
2 376.00
|
2 376.00
|
Разпространение, комуникационна стратегия и политическа работа по прилагане на модела: В рамките на изпълнението на проекта ще бъдат осъществявани дейности по комуникация и информация спрямо целевите групи на проекта. Те ще бъдат информирани за дейностите по проекта, посредством публикуване на актуална информация в комуникационните портали на Кандидата Национална мрежа за децата. Комуникационният план включва цялостната работа на Кандидата по популяризиране на проектните дейности и оценка на ефекта от пилотирания модел. Той обхваща, както следва: ежемесечна онлайн платена реклама на проекта в хода на 14 месеца проектно изпълнение; разпространение на материали за дисеминация (плакати, флаери, инфографики, постери) и на проектните материали (анализи, доклади, правни становища, сборник с материали от правна конференция и др.) чрез рекламни кампании; медийни участия и прес релийзи; използване уебсайтовете и останалите комуникационни канали на НМД. Планът фасилитира достигането на проектните дейности и резултати до максимално обширен кръг представители на таргетираните групи и крайни ползватели. Отделно се предвижда изпълнението на всички приложими изисквания по Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация. |
0.00
|
0.00
|