Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 127 дървета
English

Програма: Местно развитие, намаляване на бедността и подобрено включване на уязвимите групи

Район за планиране: Всички

Описание

Община Бургас е една от 25-те общини в България с нарушено качество на въздуха по показател ФПЧ-10, на чиято територия има разположени пунктове за мониторинг, данните, от които се докладват ежегодно на ЕАОС и ЕК, съгласно изискванията на Директива 2008/50/ЕО и са обект на наказателна процедура по Нарушение № 210/2109 за неспазване на нормите за съдържание на ФПЧ-10 в атмосферния въздух. 
Към настоящия момент Община Бургас изпълнява Програма за подобряване качеството на атмосферния въздух за периода 2016-2020 г., приета от Общински съвет Бургас с Решение по т. 9 от Протокол № 9 от 29.03.2016 г. 
Програмата и Планът за действие към нея изтичат през 2020 г. 
Анализът на Програмата за подобряване на КАВ и данните от непрекъснатия мониторинг отчитат, че част от населението на общината е изложено на периодични наднормени нива единствено по показателя ФПЧ-10. 
Замърсяването с ФПЧ-10 е основен проблем, свързан с КАВ на Бургас. Територията, засегната от наднормено замърсяване с ФПЧ-10 през 2014 г. е изчислена на 5.4 km2, а населението, подложено на въздействие на наднормени нива на ФПЧ-10 (СДК) е 116 161 души. Измереният брой превишения за 2017 г. в АИС Долно Езерово е 116, АИС М. Рудник – 7, ДОАС РИОСВ – 29. 
Разработването на Програма за подобряване на КАВ в Община Бургас се извършва на основание:
•	чл.27, ал.1 от Закона за чистотата на атмосферния въздух /ЗЧАВ/; 
•	чл.31 и чл.32 на Наредба №7 от 03.05.1999 г. за оценка и управление на качеството на атмосферния въздух /КАВ/;
•	чл.37 и чл.38 на Наредба №12 от 15.07.2010 г. за норми за серен диоксид, азотен диоксид, фини прахови частици, олово, бензен, въглероден оксид и озон в атмосферния въздух (съобразно Приложение 15 към Наредбата);
•	Заповед N РД-969/21.12.2013 г. на Министъра на околната среда и водите за утвърждаване на списък на районите за оценка и управление на КАВ.
Основните дейности са разработване на Програмата, управление на проекта и дейности по информация и комуникация.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Разработване на Програма за подобряване качеството на атмосферния въздух на Община Бургас 2021-2027: Дейността има цел да организира и подпомогне процеса на разработване на Програмата за подобряване на КАВ в Община Бургас в съответствие с Приложение № 15 на Наредба № 12/15.07.2010 г. и Инструкцията за разработване на програми за КАВ, утвърдена със Заповед № 996/20.12.2001 г. Обхват на Програмата: за територията на Община Бургас; замърсител: ФПЧ-10; за период: 2021г.–2027г. Програмата ще съдържа: описание на района; оценка на замърсената територия; население, експонирано на замърсяването и др. релевантни; описание на характера на ФПЧ-10 и оценка на съществуващото замърсяване на атмосферния въздух за периода 2016-2020. Под-дейности са: -проучване и анализ на произхода на ФПЧ-10, като се изработи: списък на основните източници на емисии; общо количество от източниците на емисии, причинители на замърсяването, т/г.; наличната информация, отнасяща се до процеса на оценка и управление на КАВ ще включва: данни за нивата на замърсителя; резултати от измерванията на емисиите на вредни вещества, изпускани в атмосферния въздух от неподвижните източници (точкови, линейни, площни и неорганизирани); данни за метеорологичното състояние на района; характеристики на автомобилния парк и данни за интензивността на движението на МПС (подвижни източници) по основните улици; данни за консумацията на горива по видове, тенденциите и прогнозите за изменение; тенденциите и прогнози за изменението на КАВ до 2027 г.; данни за обработваемите земеделски земи, тенденции и прогнози; данни за неблагоприятни климатични условия; влияние на зимното опесъчаване и осоляване на пътищата. - изготвяне на комплексна оценка на КАВ за района, включващо:-Локализация и картиране чрез дисперсионно моделиране за базова год. 2019; за междинна–2024 г. и целева год.–2027 г, използвайки поне два лицензирани софтуерни продукта, на нивата на ФПЧ-10–определяне на контурите на зоните, засегнати от наднормено замърсяване;-описание на района: топография, климат, обхват на замърсяването и засегнато население;-характеристика на източниците на замърсяване, включително и такива от други райони; -характеристика на КАВ (за не по-малко от пет предходни години, за наблюдаваната година и прогнози);-определяне на годишните нива на емисиите-т/г;-подробно описание на факторите и източниците, които водят до превишаване на установените норми за КАВ. - извършване на анализ за причините за съществуващото КАВ, който да включва:- Идентификация на причините;-Възможни мерки за подобряване на КАВ чрез ограничаване на емисиите на ФПЧ–от големи точкови източници, от площни или неорганизирани източници, от подвижни или линейни източници. Анализът на планираните и/или вече приложени мерки за подобряване на КАВ да включва: проучване и анализ на мерките, прилагани в проекти/програми; оценка на ефекта, който е постигнат: степен на пречистване, анализ “разходи-ползи”. - извършване на анализ за изпълнението на мерките за намаляване замърсяването на въздуха: 1.Ограничаване на емисиите от неподвижни източници;2.Проекти в областта на опазване на околната среда;3.Ограничаване на емисиите от превозни средства;4.Ограничаване замърсяването на въздуха от битовото отопление с твърди горива. -Разработване на стратегическата част от Програмата, включваща дефиниране на цели и мерки в краткосрочен, средносрочен и дългосрочен аспект. Ще се формулират цели и ще се приоритизират подходящи мерки за предотвратяване и/или ограничаване на замърсяването според очакваното подобряване на КАВ и експозицията на отделните групи от населението и финансов анализ на всяка от тях; ще се прогнозират инвестиционни и експлоатационни разходи. Ще се разработят: сценарии за развитие на КАВ по отношение нивата на ФПЧ 10 до 2027 г.; оценка на възможното развитие на база сценариите; анализ "разходи-ползи"; критерии за контрол по изпълнението на програмата за КАВ, както и индикатори за изпълнението й. Програмата ще включва план за действие с определени отговорни лица/институции, срокове, стойност, източници за финансиране. 90 000.00 59 850.00
Провеждане на процедура по екологична оценка и/или оценка на съвместимост: Предвидени са дейности за провеждане на процедура по екологична оценка и/или оценка на съвместимост по реда на Глава шеста от ЗООС. Провеждането на процедура по реда на ЗООС и Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми е задължително по българското законодателство. Дейностите по ЕО се извършват паралелно с разработването на Програмата за подобряване на КАВ, като необходимото и задължително условие за приемане на програмата е издадено положително решение или становище от компетентния орган, в случая РИОСВ Бургас. Целта на дейността е да е отговори на изискванията на законодателството, а именно глава 6 от Закона за опазване на околната среда, за изготвяне на екологична оценка на програмата в процес на разработка, за да се предотвратят значителни въздействие върху околната среда вследствие осъществяването на Програмата. Процедурата за извършване на екологичната оценка на програмата, която е различна от процедурата по разработване на програмата, но се провежда паралелно с нея, ще се извърши в следната последователност: - уведомяване от страна на Възложителя – Община Бургас, на компетентния орган (РИОСВ-Бургас) за определяне на приложимата процедура по ЕО; - преценяване на необходимостта за ЕО; - определяне на обхвата и съдържанието на ЕО; - изготвяне на доклад за ЕО; - провеждане на консултации с обществеността, заинтересувани органи и трети лица, които има вероятност да бъдат засегнати от плана или програмата; - отразяване на резултатите от консултациите по доклада за ЕО; - издаване на становище по ЕО; - наблюдение и контрол при прилагането на плана или програмата. Действията по тази изисквана от законодателството последователност или онези от тях, които са приложими според конкретния случай, се съвместяват с етапите, през които преминава процедурата за изготвяне и одобряване на програмата. 400.00 400.00
Управление на проекта и дейности за осигуряване на информация и комуникация (чл. 55 (1), т.4 от ЗУСЕСИФ) : Под-дейност 1. Управление на проекта - има за цел да създаде условия за добър проектен мениджмънт, навременно и успешно проектно изпълнение и постигане на заложените индикатори и резултати. Ще бъде сформиран екип за управление на проекта, който ще е съставено от служители на Община Бургас и ще изпълнява следните функции: - администрира технически и финансово основните дейности по проекта; - поддържа контакт и осъществява координация между всички заинтересовани страни по изпълнението на проекта; - координира дейността на всички външни изпълнители; - поддържа комуникация с УО на ОПОС; - осъществява общ вътрешен мониторинг на напредъка по проекта, като контролира извършваните от външните изпълнители дейности на място, дава препоръки и сигнализира за нередности; - събира, анализира и обобщава информацията за постигнатия по проекта напредък; - внедрява и поддържа система за съхранение и управление на проектната документация, съобразно изискванията на УО на ОПОС. Екипът включва следните позиции: 1. Ръководител на проект- вътрешен за Бенефициента; 2. Счетоводител - вътрешен за Бенефициента; 3. Експерт "Мониторинг и докладване" - вътрешен за Бенефициента. Детайлна информация за задачите и отговорностите са посочени в раздел 9. Екип. Под-дейност 2. Изпълнение на дейности за осигуряване на информация и комуникация. Дейностите, свързани с осигуряване на информация, комуникация и визуализация относно операцията, подпомагана от ЕСИФ, се изпълняват в съответствие с Приложение 2 „Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация“ 2014-2020 към Националната комуникационна стратегия. Изпълнението на включените мерки за публичност в рамките на проекта имат за цел да се визуализира подкрепата на ЕСИФ и Оперативна програма "Околна среда 2014 - 2020"; да се популяризира проекта, планирани цели, резултати и индикатори. Мерките за осигуряване на информация и комуникация са предвидени за целия период на изпълнение на проекта и включват: - регулярни прес-съобщения на официалната Интернет страница на Община; - публикуване на информация за проекта на официалната Интернет страница на Община Бургас; - дизайн и печат на плакат във формат А3, който включва информация за подкрепата на ЕС и проекта. Плакатът ще бъде поставен в рамка на видно място в сградата на Община Бургас. 9 570.00 6 332.95

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.