Ранна интервенция на уврежданията, пряка работа с децата с увреждания и техните семейства, вкл. рехабилитация и дейности по консултиране, обучение, мобилна работа с детето в неговия дом.
: Целта на услугата е предотвратяване на изоставянето и/или институционализирането на деца с увреждания и изграждане на специални умения за отглеждане на децата с увреждания.
Някои от дейностите ще се осъществяват в Центъра за ранна интервенция намиращ се в бившият пилотен Дом за медико-социални грижи за деца – гр. Монтана, ул. „22 септември“№46, други – в родилните отделения и чрез мобилна работа/работа на терен.
1.Посещения на кинезитерапевт в отделенията за новородени в болниците.
Посещението на кинезитерапевта или друг специалист от Центъра за ранна интервенция на уврежданията при майката и детето се прави възможно най-скоро в периода на престоя на майката в болницата след раждането. Специалистът запознава майката (родителите) с основните положения, свързани с грижата за нейното/тяхното бебе.
Общият брой посещения е едно или две, в зависимост от продължителността на престоя в болницата на новороденото и неговата майка.
2. Посещения в Центъра за ранна интервенция на уврежданията
Дейността е свързана с посещения на майката или друг член на семейството, заедно с бебето, в Центъра за ранна интервенция на уврежданията два или три пъти седмично, за работа с кинезитерапевта или с друг специалист в областта на рехабилитацията с оглед увреждането и проблемите на детето. Работата включва индивидуални дейности за детето с участието на родителя и включването на детето в група от негови връстници – при достигането на определен етап от развитието (в съответствие с оценката на екипа на Центъра) детето се включва в група за арт терапия, психомоторни дейности и др. Тази дейност също така е свързана с консултиране (относно съществуващата мрежа от услуги и достъпната за родителите и за детето финансова подкрепа, консултация по проблеми, които възникват при ежедневната грижа за детето, родителските отговорности, семейните трудности, свързани с необходимостта от осигуряване на грижи за дете с увреждане и др.).
3. Редовни посещения на мобилен екип в домовете на семействата
Целта на тази дейност е мониторинг на грижите за децата и осигуряване на подкрепа за формиране и подобряване на уменията за грижа за децата. Тази дейност също така е свързана с предоставяне на консултация (относно съществуващата мрежа от услуги и достъпната за родителите и за детето финансова подкрепа, консултация по проблеми, които възникват при ежедневната грижа за детето, родителските отговорности, семейните трудности, свързани с необходимостта от осигуряване на грижи за дете с увреждане и др.).
|
320 567.75
|
300 904.93
|
Индивидуална педагогическа подкрепа на деца с увреждания
: Предоставянето на услугата “Индивидуална педагогическа подкрепа за деца с увреждания” е насочена към осигуряване на равнопоставено участие в живота на местната общност на деца с различни видове увреждания – сензорни, физически, интелектуални, множествени увреждания и хронични заболявания, както и такива с езиково-говорни нарушения и обучителни трудности.
Целта на услугата е да се осигури психолого-педагогическа подкрепа за коригиране и компенсиране на съответното увреждане, нарушение или затруднение на детето, да се подпомогне самото дете в образователно-възпитателния процес за постигане на държавните образователни изисквания за предучилищното възпитание и подготовка и да се стимулира цялостното развитие на детето за успешна социална интеграция.
Етапите за изпълнение на дейността са:
1. Оценка на нуждите на децата от подкрепа;
2. Индивидуална работа по няколко пъти седмично за оказване на помощ на децата при усвояването на знанията и уменията, необходими за първи клас;
3. Работа с родителите за развиване на умения за подкрепа на децата през учебната година;
4. Ако предстои децата да бъдат интегрирани в масово училище, освен индивидуалната работа с тях ще е необходима и групова работа, за да се запознаят децата със социалната среда и да им се помогне да изградят социални умения;
|
75 016.13
|
0.00
|
Предоставяне на психологическа подкрепа и консултиране на бъдещи и настоящи родители за формиране и развитие на родителски умения. Семейно консултиране и подкрепа, вкл. работа с родителите и децата, дейности за семейно планиране, индивидуална работа, в т.ч. и индивидуална и групова работа с деца и родители, вкл. и с деца и родители, които не са от уязвими групи, с цел посещаване на детска градина.: I. Предоставяне на психологическа подкрепа и консултиране на бъдещи и настоящи родители за формиране и развитие на родителски умения.
.
Цел: Формиране на родителски умения, създаване на връзка родител-дете.
Целева група: Бъдещи родители, родители на деца от 0 до 3 г., родители от уязвими групи, които не полагат адекватни грижи за децата си.
Етапи за изпълнение на дейността:
1. Групи за консултация и подкрепа на бъдещи родители
Повишаване знанията и уменията на бъдещите родители, както във връзка с особеностите на раждането, така и във връзка с нуждите на новороденото и необходимата подходяща семейна среда за отглеждането му.
2. Групи за консултация и подкрепа на родители с бебета и деца на възраст от 0 до 3 г.
Повишаване познанията и подобряване уменията на родителите относно отглеждането на бебетата и малките деца. Консултиране на родителите относно мрежата от услуги за подкрепа - социални, здравни, за заетост.
3. Групи за родители и бъдещи родители
Споделяне на мнения и опит. Групите не трябва да надвишават 6-8 деца и придружаващите ги родители. Срещите се провеждат до два пъти седмично с продължителност до 90 минути.
4. Индивидуална работа с бъдещи родители и родители на деца от 0 до 3 г.
Консултиране и подкрепа за изграждане на умения за адекватна грижа и справяне с проблемите на ранното детско развитие.
II. Семейно консултиране и подкрепа, вкл. работа с родителите и децата, дейности за семейно планиране, индивидуална работа. Индивидуална и групова работа с деца и родители, включително и с деца и родители, които не са от уязвими групи, с цел посещаване на детска градина
Цел: Подкрепа на семействата в грижата за децата, създаване и развитие на умения за пълноценно социално включване. Развитие на социални умения – общуване, изготвяне на семеен бюджет, търсене на работа, родителски умения; улесняване на достъпа до различни институции.
Целева група: Уязвими семейства, младежи от високо рискови общности, родители на деца с увреждания, родители, които не полагат достатъчна грижа за децата си, неглижирани деца, деца – жертви на насилие.
Етапи за изпълнение на дейността:
1. Групови и индивидуални сесии за семейно планиране
Предоставяне на информация и консултации в областта на репродуктивното здраве, методите за контрацепция, половите болести, семейното планиране. Индивидуалните сесии ще се провеждат при необходимост. Груповите сесии ще се провеждат веднъж седмично за групи от по 8-10 души - общият брой на сесиите следва да е между 5 и 8 за родители на деца от 0 до 3 г..
2. Групи за консултация и подкрепа на родители на деца от 3 до 7 г.
Предоставяне на социални, юридически и други консултации за повишаване информираността на семействата относно техните права и отговорности за грижата за детето.
3. Консултиране и подкрепа (индивидуално или групово)
Идентифициране на децата от 3 до7 г. в риск чрез провеждане на дейности в рамките на общността; оказване на подкрепа; насочване към други услуги; консултации; придружаване; посредничество. Мобилната работа обхваща обхождане на рисковите райони най-малко веднъж седмично.
4. Консултация на деца, живеещи в рискова семейна среда
Индивидуална работа с деца от, които живеят в условия, възпрепятстващи тяхното развитие - мобилни дейности в по-затворените общности.
5. Работа с деца, интегрирани в детски градини, с цел посещаване на детска градина
Преодоляване на социалното изключване, изграждане на умения, необходими за равен старт в училище. Индивидуална работа за преодоляване на дефицити.
6. Работа с родителите на децата, интегрирани в детски градини, с цел посещаване на детска градина
Предоставяне на възможност за срещи на родителите с персонала в детските градини; включване на родителите в интегриращи дейности.
7. Работа с останалите родители – организиране на срещи за преодоляване на предразсъдъците към новите деца, записани в детска градина
|
385 959.06
|
797 091.94
|
Подкрепа за осигуряване на здравна детска консултация и дейности по превенция на заболяванията: Редовно наблюдение на здравното, физическото и психомоторното развитие на бебетата и децата. Превенция на детската заболеваемост, смъртност, не полагане на достатъчна грижа в семейството и други рискове в ранна детска възраст.
Тази услуга следва да бъде достъпна за родители на новородени и на малки деца, които са уязвими, изолирани и/или не са регистрирани при общопрактикуващ лекар или не го посещават.
Потребители могат да бъдат:
1. Деца от уязвими групи или от групи, изложени на риск:
- Общности с различен етнически произход, в частност ромската етническа група;
- Безработни с бебета и малки деца;
- Родители, получаващи социални помощи с бебета и малки деца;
- Семейства, живеещи в лоши битови условия;
- Семейства с ниско ниво на образование;
2. Деца от семейства без общопрактикуващ лекар или такива, чийто общопрактикуващ лекар не е педиатър;
3. Деца от семейства без здравна осигуровка;
4. Деца от семейства, в които не се полага достатъчна грижа за децата;
5. Всички деца с увреждания;
6. Деца със здравословни проблеми (тегло при раждане под нормата и др.).
Етапи за изпълнение на дейността:
І. Редовно наблюдение на здравното, физическото и психомоторното развитие на бебетата и децата.
Ще се извършват следните дейности:
1. Измерване на височината и теглото на детето, главата, гръдния кош, проверяване на здравното състояние, следене на графика за имунизации и прегледи;
2. Преглед и диагностика на психомоторното развитие - ежемесечно през първата година, на тримесечие през втората година, на полугодие през третата година;
3. Консултации за смущения в храненето: насърчаване на кърменето, измерване на бебето с цел установяване на количеството кърма, което бебето приема при хранене и др. Обучение по здравословно хранене, съответстващо на възрастта и индивидуалните нужди на детето;
4. Консултации по отношение на съня – информация по отношение на физико-психологичните страни на съня на бебетата, консултиране при проблеми със съня, водене на график на спане и др.;
5. Обучение за масажи, упражнения, стимулация и основни грижи за бебето, практики за подобряване на здравето;
6. Предотвратяване на детски заболявания;
7. Съдействие за регистрация при общопрактикуващ лекар.
8.Наблюдение на здравното, физическо и психомоторно развите на децата - по график съобразен с възрастта на децата;
9 . Изясняване на вредите от приемане на отровни вещества алкохол, наркотици и тютюнопушене - последствията за детето и майката;
Имайки предвид, че общо практикуващите лекари не са със специалност "Педиатър", то наблюдението върху развитието и наблюдението на бебета и децата не се извършва често, а от друга страна родителите са не информирани и незаинтересовани, то личните лекари нямат механизъм чрез който да ги задължат да се явяват на тези прегледи.
Затова екипът ще извършва детска консултация на място на всички потребители от по-горе изброените рискови групи.
Достъпът до услугата ще бъде свободен до всички представители на целевите групи. Сградите в които се предоставя услугата по никакъв начин не възпрепятства физическия достъп до услугите. Чрез медиаторите и екипа към услугата ще се информират потребителите.
Услугата има и мобилен аспект – посещения в домовете на родителите, работа в общността за превенция на заболяванията, информиране и консултиране и т.н.
|
193 041.94
|
3 293.96
|
Допълнителна педагогическа подготовка за повишаване на училищната готовност на децата за равен старт в училище: Дейността е насочена към увеличаване на готовността на децата от целевата група и мотивацията им за равен старт с техните връстници при постъпването им в първи клас.
Целева група: Деца от уязвими семейства от затворени общности и деца с увреждания, на които предстои да постъпят в първи клас
І. Създаване на летни групи/училища
Услугата ще използва вече разработената и утвърдена документация по ПСВ, както тест за училищна готовност.
Посещавайки лятно училище, децата ще имат възможност да доразвият или да съхранят придобитите когнитивни и социални умения преди да постъпят в училище. В летните училища образователните елементи се комбинират с игри и дейности, обогатяващи познанията на децата за обкръжаващия свят. Летните училища предоставят дейности за подобряване на предучилищната подготовка като:
1. Преодоляване на затруднения в изучаването на български език и др., осигуряване на възможност за равен старт в първи клас в смесени училища. Децата се разделят на групи в зависимост от техните нужди;
2. Игри в съответствие с предпочитанията на децата;
3. Кратки екскурзии в или в околностите на града ;
4. Включване на родителите в екскурзиите като придружители;
5. Организиране и провеждане на състезания, викторини и др. в края на летните училища;
6. Ежемесечни срещи с родителите. Мотивация за равен старт на техните деца при постъпване в първи клас;
7. Включване на родителите в подготвителната работа;
8. Създаване на групи от деца от рисковите общности за преодоляване на изоставянето по отношение на придобиването на социални умения и свободното владеене на български език.
Достъпът до усулугата ще бъде свободен за всички представители на целевите групи. Участието на родителите също ще бъде на базата на допълнителна работа по мотивацията и използаване на доброволци от родители, чиито деца са посещавали летните подготовителни групи по ПСВ. Родителите трябва да бъдат подкрепени и информирани с цел поддържане на тяхната мотивация за записване на децата в училище.
|
25 718.00
|
4 879.22
|
Управление и функциониране на услугите: Община Монтана ще създаде екип за управление и функциониране на дейностите. Екипът ще бъде ситуиран в Център за ранно детско включване, създаден по ПСВ – гр. Монтана, ул.”Хан Аспарух”35 /в сградата на ЦДГ № 6 ”Слънце”/ и бившият пилотен Дом за медико-социални грижи за деца – гр. Монтана, ул. „22 септември“№46. Ръководителят ще бъде на график в двата центъра. Домакин ще има работно място в ул.”Хан Аспарух”35 /в сградата на ЦДГ № 6 ”Слънце”/, но ще извършва дейности за завеждане, описване и предоставяне по опис на материалите необходими за изпълнението на услугите по проекта. Шофьорът ще работи по график изготвен от ръководителя на центъра. Хигиенистът ще работи по график в двата центъра. |
345 074.20
|
177 456.91
|
Информиране и публичност: Община Монтана, в качеството си на конкретен бенефициент по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, ще информира широката общественост за финансовото подпомагане, което е отпуснато от Европейски социален фонд. Ще предприема необходимите мерки за обозначаване на всеки материал/ продукт/ документ, свързан с реализацията на проекта, с обозначение, че оперативната програма е финансирана от ЕСФ. В хода на изпълнение на проекта като методи за информиране и публичност Община Монтана ще използва всички традиционни комуникационни канали с доказана ефективност с оглед достигането до максимален брой представители на целевите групи. Община Монтана ще направи всичко необходимо за разгласяване на факта, че проектът се финансира от ЕСФ. Предвидените дейности по информиране и публичност ще отговарят на условията и изискванията описани в Единния наръчникна бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020. По-специално, Община Монтана ще упомене финансовия принос, предоставен от ЕСФ чрез ОПРЧР в информацията, предоставяна на целевата група по проекта, във вътрешни и годишни доклади, в каквито и да са документи, свързани с изпълнението на проектното предложение и при всякакви контакти със средствата за осведомяване. Община Монтана ще използва логото на ЕС и логото на ОПРЧР.
Във всички първични счетоводни документи по проекта ще бъде упоменато, че разходът е извършен по договор за предоставяне на БФП по ОП РЧР, като се изпише номерът на конкретния договор. Подробна информация за предприетите от общината дейности по информиране и публичност ще бъде предоставена в техническите доклади по проекта.
В рамките на проекта ще се проведат три пресконференции с участието на медии и заинтересовани страни и широката общественост. На първата пресконференция ще се представят целите, дейностите и очакваните резултати.След първата година от реализиране на проекта ще се отчетат постигнатите показатели и ще се направи равносметка на предстоящото изпълнение на заложените по проекта дейности. На третата пресконференция при приключването на проекта, ще се представят постиженията, срещнатите трудности, добрите практики.
Предвижда се издаването и разпространението на информационни материали – брошури, съдържащи конкретна информация за целевите групи, услугите, които ще се посочат, начинът и мястото на предоставяне. Община Монтана се ангажира с цялостното представяне на проекта, както и представянето на съответните услуги.
Предвиждат се публикации по проекта в местни печатни и електронни медии, текущо ще бъде публикувана информация на интернет страницата на Община Монтана - ще се отразяват събития по проекта, напредъка на проекта, резултати и предизвикателства.
|
5 160.00
|
4 130.00
|
Организация и управление на проекта: Целта на дейността е създаване на организация за ефективно управление на Проекта, чрез планиране, организиране, контролиране, координиране и отчитане на заложените резултати и индикатори при спазване изискванията на Управляващият орган.
Дейността ще се осъществява в съответствие с методическите указания за организация и управление на проекта, разработени от Управляващият орган, като всички разработени документи необходими за управление и отчитане на дейностите ще се създават и съхраняват, съгласно българското законодателство. Всички документи ще се изготвят, поддържат и използват в съответствие с изискванията на Схемата и съобразно Единния наръчник на бенифициента за прилагане на правилата за информираност и комуникация 2014-2020 г.
|
149 785.53
|
145 114.46
|