Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 332 дървета
English

Програма: Местно развитие, намаляване на бедността и подобрено включване на уязвимите групи

Район за планиране: Всички

Описание

Проектът „Подкрепа за партньорство“ е съсредоточен върху последиците от дигитализацията, зеления преход и кризите (в т.ч. пандемични), които въвеждат безпрецедентни предизвикателства пред пазара на труда и организацията на работната среда. Включва широк кръг от мерки, насочени към създаването на насоки и инструменти за укрепване капацитета на Социалните партньори за овладяване на промяната и справяне с негативните последици от кризите по три направления: актуализиране и адаптиране към съвременните условия на Колективните преговори; укрепване капацитета за справяне с индивидуални и колективни кризи и ликвидиране на техните последици; и създаване на условия за Учене през целия живот, насочено към предвиждане промяната и трансфер на знания за проактивно представяне на Пазара на труда. Във всяко от направленията е предвидено създаването на иновативни модели, инструменти и стратегии за трансформация в духа на променящите се условия и нужди на утрешния ден.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Подбор и наемане на персонал за СЦ-4: За всяка от дейностите по СЦ-4 ще бъдат подбрани и наети специалисти от съответните категории в зависимост от необходимата експертиза и опит за пълно, своевременно и икономично изпълнение на предвидената работа. Между възможните кандидати ще бъдат подбирани такива с по-висока квалификация и по-голям опит в изпълнението на сходни дейности, при наличие на минимално изискуемите показатели за съответната категория персонал. Ще бъдат изискани и подложени на оценка CV-формуляри и доказателства за придобита квалификация и опит, за да бъдат ангажирани в изпълнение на проектните дейности възможно най-подходящите изпълнители. Всички служителите ще бъдат наети по трудови договори за периода на тяхната ангажираност по проектните дейности. Посочения брой за всяка длъжност отговаря на заетост при пълно работно време. Служителите ще бъдат наети на пълно и/или непълно работно време. – за Дейност 1.1: 5 бр. консултанти, в т.ч. 1.5 бр. консултанти от партнираща организация - ССИ. 16 бр. анкетьори; 18 бр. експерти, в т.ч. експерти от партниращи организации - БТПП с 1 бр.; АИКБ с 1 бр.; 14 бр. експерти по региони. Кандидатът КТ „Подкрепа“ ще извлече гледните точки и опита на включените в проекта работници и служители, а Партньорите БТПП, АИКБ и ССИ – на включените работодатели. Консултантите ще дадат цялостна рамка на дейността и ще способстват за организиране на изпълнението, като координират процесите по картиране на национално равнище и ще съставят окончателен доклад за дейността. Анкетьорите ще способстват за осъществяване на пряк контакт със съответните работодатели и синдикални организации по места, за набиране на необходимите първични данни. Експертите ще осъществят последващо систематизиране и анализ на данните, и ще съдействат на консултантите за формулиране на окончателния доклад по дейността. Експертите са обособени на две групи - с национален и регионално-секторен обхват в съответствие на планираните дейности. – за Дейност 1.2: 5 бр. консултанти в т.ч. 1 бр. консултант от ССИ; 18 бр. експерти, в т.ч. експерти от партниращи организации - БТПП с 1 бр.; АИКБ с 1 бр.; 14 бр. експерти по региони. Кандидатът КТ „Подкрепа“ ще извлече идеите за развитие на включените в проекта работници и служители, а Партньорите БТПП, АИКБ и ССИ – на включените работодатели. Експертите ще осъществят проучване по тази дейност на национално и регионално ниво. Консултантите отговарят за организиране на проучването и ще формулират механизъм за насърчаване на КТД и за адекватни равнища на МРЗ. – за Дейност 1.3: 5 бр. консултанти в т.ч. 1 бр. консултант от ССИ; 18 бр. експерти, в т.ч. експерти от партниращи организации - БТПП с 1 бр.; АИКБ с 1 бр.; 14 бр. експерти по региони. Кандидатът КТ „Подкрепа“ ще координира нагласите на включените в проекта работници и служители, а Партньорите БТПП, АИКБ и ССИ – на включените работодатели. Експерити по региони ще отговарят за осъществяване на тестването в съответните целеви групи. Експертите ще организират изследването и разработките по тази дейност и ще обработват информацията от направенот проучване. Консултантите ще координират и контролират дейността на експертите и ще отговарят за изготвянето на доклад с резултати. – за Дейност 1.4: 5 бр. консултанти, в т.ч. 1 бр. консултант от ССИ; 18 бр. експерти, в т.ч. експерти от партниращи организации - БТПП с 1 бр.; АИКБ с 1 бр.; 14 бр. експерти по региони. Кандидатът КТ „Подкрепа“ ще координира нагласите на включените в проекта работници и служители, а Партньорите АИКБ, БТТП и ССИ – на включените работодатели. Експертите ще извършат анализ. Консултантите ще извършат изследване и разработки по тази дейност и ще ръководят експертите при осъществяване на анализа, тестването и внедряването. Експертите по региони ще отговарят за внедряване на резултатите от дейностите. – за Дейност 1.5: 3 бр. консултанти, в т.ч. 1 бр. консултант от ССИ; 9 експерти; 16 бр. анкетьори. 3 993 156.06 404 275.81
Планирани дейности по СЦ-4: 1.1. Картиране на състоянието на социалния диалог на национално, секторно (браншово/отраслово), общинско равнище и равнище предприятие Всички следващи дейности в проекта са насочени пряко към подобряване на Социалния диалог или са насочени към интервенции, ползващи като свой основен инструмент Социалния диалог. Това налага систематично и задълбочено изясняване актуалното състояние и тенденции във връзка с това явление – което ще се превърне в изходна база за по-нататъшното изпълнение на проекта. Дейността включва проследяване на съвременните тенденции и задълбочен преглед (картиране) на актуалното състояние на този вид дейности на национално, секторно (браншово/отраслово), общинско равнище и равнище предприятие – в контекста на преговорния процес, вкл. когато същият не достига до финализиране, подписване и регистриране на Колективен трудов договор (и респективно – остава извън полезрението на органи и институции като НИПА и ГИТ). Събраната, систематизирана и подложена на анализ информация ще подпомогне ориентирането на следващите дейности към ефективни и целенасочени интервенции за подобряване на общата среда за Социален диалог и насърчаване на колективните преговори и договарянето на минимална работна заплата; което от своя страна се явява предпоставка за осъществяване на Дейности 1.2, 1.3, 1.4 и 1.5, от една страна; и условие за осъществяване на Дейности 2.1, 2.4 и 5, а така също – на Дейности 2.3 и 4.2; и на Дейности 4.3 и 8.2 (по-долу ще проследим логическата обвръзка на цитираните дейности в този именно ред). Доколкото проектът е насочен към разработването и внедряването на иновации в области, идентифицирани като критични за справяне в условията на безпрецедентни изменения на икономиката и индустриалните отношения, считаме тази дейност за основополагаща за качественото изпълнение на проекта и следователно – за обуславяща всички по-нататъшни проектни дейности. Стъпка 1 „Изследване“ Ще се направи задълбочен преглед с оглед на наблюдаемите тенденции за най-съвременните и актуални научни и приложни публикации за набиране на работна информация по темата и критичен анализ на същата в контекста на оперативната среда на Кандидата и Партньорите. Това ще позволи по-нататъшната изследователска и аналитична работа да стъпи върху ясни научни основи и актуализирани данни за предмета на изследването, като се отчетат тенденциите с краткосрочни и средносрочни перспективи. Ще бъдат утвърдени работни дефиниции за предмета на изследването и изследователска методика. Ще бъдат спазени относимите научни принципи при съблюдаване на ефективност, ефикасност, всестранност и обективност на изследователската работа. 1 597 262.42 161 710.33
Подбор и наемане на персонал за СЦ-5 : Подбор и наемане на персонал за СЦ-5 За дейностите по СЦ-5 ще бъдат подбрани и наети специалисти от съответните категории в зависимост от необходимата експертиза и опит за акуратно, своевременно и икономично изпълнение на предвидената работа. Между възможните кандидати ще бъдат подбирани такива с по-висока квалификация и по-голям опит в изпълнението на сходни дейности, при наличие на минимално изискуемите показатели за съответната категория персонал. Ще бъдат изискани и подложени на оценка CV-формуляри и доказателства за придобита квалификация и опит, за да бъдат ангажирани в изпълнение на проектните дейности възможно най-подходящите изпълнители. Всички служителите ще бъдат наети по трудови договори за периода на тяхната ангажираност по проектните дейности. Посочения брой за всяка длъжност отговаря на заетост при пълно работно време. Служителите ще бъдат наети на пълно и/или непълно работно време. – за Дейност 8.2. 5 бр. консултанти, в т.ч. 1.5 бр. консултанти от партнираща организация - ССИ. 16 бр. анкетьори; 18 бр. експерти, в т.ч. експерти от партниращи организации – БТПП с 1 бр.; АИКБ с 1 бр.; 14 бр. експерти по региони. Кандидатът КТ „Подкрепа“ ще съдейства на включените в проекта работници и служители, а Партньорите БТПП, АИКБ и ССИ – на включените работодатели – за планираното внедряване. Консултантите ще проучат добри практики и ще формулират предложения за стратегии за учене през целия живот, адаптирани към нуждите на работното място в съответствие със суровата информация, извлечена по места от анкетьорите и систематизирана и анализирана от експертите за съответните икономически направления – като крайната цел е създаване на благоприятна среда на работното място за реализация на стратегии за учене през целия живот. 756 975.57 23 347.50
Планирани дейности по СЦ-5: 8.2. Внедряване на модели и практики за създаване на благоприятна среда за учене през целия живот и реализация на стратегии за учене през целия живот на корпоративно /фирмено/, секторно, браншово и регионално ниво. Социалните партньори следят с тревога все по-голямото разминаване между способностите и очакванията на работната сила от една страна; и потребностите и възможностите на работодателите от друга страна. Сред причините за това разминаване стои недостигът на развити условия и нагласи за Учене през целия живот. Реализираните стратегии с такава цел на корпоративно (фирмено), секторно, браншово и регионално ниво са изключителна рядкост – откъдето и липсата на нагласи за квалификация и преквалификация на работната сила, която остава лишена от готовност да отговори на променящите се икономически условия. Това обуславя необходимостта от създаване на благоприятна среда (вкл. чрез предлагането на цялостни стратегии за Учене през целия живот) – за да бъдат подпомогнати работещите за тяхното мотивиране, кариерно ориентиране и успешно реализиране на Пазара на труда с оглед изменящите се потребности на последния. Дейността включва въвеждането на нови форми и методи на обучение в предприятия, в различни сектори на икономиката и региони на страната. За постигане на горната цел ще бъде предложена цялостна Стратегия за учене през целия живот, позволяваща ориентиране на работната сила в зависимост от нуждите на Пазара на труда, чрез предлагането на нови форми и методи за обучение в предприятията; и по-специално – на разработения по Дейност 4.3 от проекта Инструмент за учене през целия живот. Стъпка 1) „Проучване и анкетиране“ Ще бъде направен задълбочен преглед с оглед на наблюдаемите тенденции относно относими съвременни изследователски инициативи, проекти и публикации в областта на Ученето през целия живот (в т.ч. ученето на терен и неформалното учене), с цел установяване на актуалните тенденции и възможности за прилагането на такова учене (вкл. нови форми и методи на обучение) спрямо заети лица. Ще бъде осъществено приложно изследване на терен по метода на прякото анонимно анкетиране (offline и online) на представителите на целевата група – с цел проследяване и оценка на техните нагласи и очаквания във връзка с Ученето през целия живот и евентуална приемлива стратегия за такова учене. Стъпка 2) „Анализ“ Ще бъде осъществена статистическа обработка на данните, получени по време на анкетирането. Извлечените изводи и поуки за актуалните нагласи относно Ученето през целия живот, очакванията на представителите на заинтересуваните страни и близкосрочните и средносрочни тенденции и възможности за въвеждане на нови форми и методи на обучение в предприятията ще бъдат включени в доклада с изводи и препоръки. Стъпка 3) „Внедряване“ Ще бъде утвърдена методика за внедряване и пилотно тестване на резултатите от Дейност 8.2 (Стратегия за учене през целия живот), която включва Инструмент за учене през целия живот (разработен по Дейност 4.3), идентифицирани нови (атипични) професии, свързани с дигиталната трансформация и зеления преход, и насоки за последващо идентифициране (изготвени по Дейност 4.2), и Модел за управление на промяната и прехода и Стратегия за управление на възрастовото многообразие (разработени по Дейност 2.3). 302 790.23 9 339.00
(продължение): Дейността включва проучване равнищата на Колективно трудово договаряне по сектори, с разработени за целта тестови инструменти за оценка. Ще бъдат определени индикатори, конкретни мерки и времеви хоризонти за разработване на Национален план за действие за насърчаване на КТД и за изпълнение изискванията на Директива (ЕС) 2022/2041 на Европейския парламент и на Съвета от 19.10.2022 г. относно адекватните минимални работни заплати в ЕС, с цел насърчаване прилагането на тези изисквания в рамките на Колективно трудово договаряне и подпомагане разработването и предлагането на механизъм за адекватни МРЗ съгласно Директивата. Докладът, с който завършва изпълнението на тази дейност, ще бъде използван от Кандидата и Партньорите при интервенции, свързани с насърчаването на КТД на национално, браншово/секторно, регионално равнище и равнище предприятие; и такива, свързани с усилията по изграждане на справедлив механизъм за договаряне на адекватни равнища на МРЗ. Стъпка 1 „Проучване“ Ще бъде направен обучителен преглед на Директива (ЕС) 2022/2041 и на някои от по-широко застъпените системи за определяне на МРЗ в страните-членки на ЕС, в контекста на необходимостта от подготвянето на активисти на национално, секторно (браншово/отраслово), общинско равнище и равнище предприятие, които да бъдат включени в предвидените проектни интервенции. Ще бъде утвърдена методика за съставянето на въпросници за непряко анкетиране, която да обезпечи събирането на всестранни и обективни сведения за установяване на релевантните индикатори във връзка с КТД и МРЗ. Ще бъде проведено непряко анкетиране, обхващащо представители на целевата група. Ще бъдат проведени фокус групи в 28 области на страната, обхващащи представители на целевата група. Проучването ще завърши с подготвянето на необходимия брой активисти по места, които да бъдат включени в проектните интервенции по предвидения да се разработи Национален план за действие за насърчаване на КТД и МРЗ на национално, секторно (браншово/отраслово), общинско равнище и равнище предприятие. Стъпка 2 „Механизъм за адекватни МРЗ“ Ще бъде осъществена статистическа обработка на данните, получени по време на анкетирането. Ще бъдат локализирани релевантните индикатори. Ще бъдат очертани актуални специфики на мерки и времеви хоризонти за разработване на Национален план за действие за насърчаване на КТД и МРЗ. Изводите и препоръките ще бъдат оформени в доклад. За изпълнение на дейността ще бъдат приложени академични изследователски и аналитични методологии, за която цел ще бъде привлечена значителна експертиза в областта на социологическото и статистическото моделиране, приложната работа на терен и обработката на големи масиви с данни, както и експертиза в областта на европейските и национални изисквания в областта на договарянето на МРЗ и в областта на КТД. Крайният резултат от дейността ще бъде изготвянето на базиран на установените актуални тенденции в Дейност 1.1 и относимата научна изследователска и аналитична методология механизъм, представен в доклад относно възможностите да бъде предложен Национален план за действие за насърчаване на КТД и за адекватни МРЗ в страната. Така подкрепяме развитието на Социалния диалог и Колективното договаряне. 0.00 0.00
(продължение): Макар на етапа на Дейност 1.3 да не се предвижда внедрителска работа, предвиденият да се създаде в рамките на тази дейност Инструмент за разширяване предметното поле на КТД е първият конкретен резултат, който планираме да бъде внедрен в съответния брой целеви предприятия съвместно с резултатите от следващата Дейност 1.4 (където се планира създаването на Модел на електронен формат на КТД, включващ и Инструмента за разширяване предметното поле на КТД). С цел обезпечаване адекватното изпълнение на проектните дейности предвиждаме още на този етап създаденият Инструмент за разширяване предметното поле на КТД да бъде подготвен за предстоящото му внедряване (което включва и неговото системно свързване с бъдещия Модел на електронен формат на КТД). За целта вече създаденият Инструмент ще бъде подготвен за системната му интеграция с Модела, който предстои да се създаде. За изпълнение на дейността ще бъдат приложени академични изследователски и аналитични методологии в областта на социологическото и статистическото моделиране, приложната работа на терен и обработката на големи масиви с данни, както и експертиза в областта на воденето на преговори за подписване на КТД на национално, секторно (браншово/отраслово), общинско равнище и равнище предприятие. Крайният резултат от дейността ще бъде създадаването на базиран върху резултатите от Дейност 1.1 (съставен Доклад за актуалното състояние на Социалния диалог) и Дейност 1.2 (разработен Национален план за КТД и МРЗ) Инструмент за разширяване предметното поле на КТД, който е подготвен за системната му интеграция с предстоящия да се създаде Модел на електронен формат на КТД в Дейност 1.4 и за съвместното им внедряване в целевите предприятия. Създаването на Инструмента собствено ще позволи като резултат от предстоящото внедряване усъвършенстване на мониторинга, информационното осигуряване на сключени и действащи КТД, тяхната приложимост и покритие на лицата, обхванати с КТД на различни равнища в индустриалните отношения. Така подкрепяме развитието на Социалния диалог и Колективното договаряне. – Ще бъде проведено 1 бр. изследване. – Ще бъде изготвен 1 бр. въпросник за тестване. – Ще бъдат обхванати 100 бр. представители на целеватите групи (работници и работодатели) в 28 области на страната, като се вземат предвид специфичните характеристики в следните сектори: горско стопанство; доставяне на води, канализационни услуги, управление на отпадъци и възстановяване; събиране и обезвреждане на отпадъци, рециклиране на материали; здравеопазване; медико-социални грижи с настаняване; социална работа без настаняване; наука; образование; и други дейности в областта на културата. – Ще бъде разработен Инструмент за разширяване предметното поле на КТД. – Ще бъде изготвен 1 бр. доклад с изводи за възможностите за усъвършенстване на организацията на КТД, в това число информационното осигуряване на процеса, приложението и методите за наблюдение и необходимите промени във формата на КТД. Успешното изпълнение на дейността е предпоставка за изпълнението на Дейност 1.4, в която ще бъде разработен вторият базиран на Дейности 1.1 и 1.2 компонент – Модел на електронен формат на КТД, включващ вече разработения в настоящата дейност Инструмент за разширяване предметното поле на КТД, който Модел да бъде внедрен за пилотно тестване в съответния брой целеви предприятия. 1.4. Разработка на модел на електронен формат на КТД, с алгоритми за текущо актуализация на информацията от предметното поле в него, както и основната служебна информация относно приложимостта спрямо лицата- членове на синдикални организации, присъединили се на равнище предприятие, като и при разпростиране на О/БКТД в предприятията от отраслите и браншовете 0.00 0.00
(продължение): Успешната апробация на Модела с включените в него Инструмент и алгоритми ще предложи на вниманието на заинтересуваните страни теоретична и прототипна разработка за усъвършенстване на процеса по Колективно договаряне в светлината на актуалните реалности и очертаващи се краткосрочни и средносрочни прогнози за засилване на дигитализацията с дистанционни и хибридни форми на интеракция; и ще подпомогне изпълнението на Дейност 1.5 от проекта, свързана с формулирането на конкретни законодателни предложения за усъвършенстване на нормативната уредба досежно Колективното договаряне. В допълнение – резултатът от Дейност 1.4 предвижда постигането на апробиран Модел с включени Инструмент и алгоритми – което позволява неговото практическо прилагане във всички следващи дейности по проекта – доколкото същите предполагат осъществяването на Социален диалог (и в частност – Колективни преговори). 1.5. Подготовка на набор от предложения и/или препоръки за усъвършенстване на законодателната и нормативната рамка, вкл. по отношение на регистъра на КТД, съгл. чл. 53 от Кодекса на труда, гарантиращи организацията, информационното осигуряване, наблюдението и контрола на процеса на КТД Социалните партньори констатират трайната тенденция в световен мащаб по отслабване на Колективното договаряне и критично намаляване процента на покритите с КТД работещи. Това води до увеличаване на неравенствата и бедността, и нашата страна не прави изключение. Успоредно с горното се констатира крайната неефективност на съществуващата нормативна уредба за гарантиране на организацията, информационното осигуряване, наблюдението и контрола върху процесите по Колективно договаряне в съвременни условия – което обуславя необходимост от актуализирането на множество правни разпоредби с цел засилване и ефективност на Социалния диалог (и в частност – на Колективното договаряне). Това от своя страна ще благоприятства развитието на индустриалните отношения в контекста на съвременните условия по безпрецедентни изменения на икономическите условия и свързаните с тях предизвикателства пред класическите форми на труд и заетост. Дейността включва изследване и анализ на трудовото законодателство във връзка с организацията, информационното осигуряване, наблюдението и контрола на процеса по Колективно договаряне, и възможностите за неговото усъвършенстване, вкл. по отношение регистъра на КТД. Стъпка 1 „Проучване“ Ще бъде направен задълбочен преглед с оглед на наблюдаемите тенденции относно актуални публикации и ще бъде направено първоначално набиране на информация за актуалното състояние на Социалния диалог с отношението му към съществуващата нормативна уредба, пречупен през призмата на изпълнените до този момент проектни Дейности 1.1, 1.2 (теоретично-аналитична част), и Дейности 1.3 и 1.4 (практико-приложна част). Това ще позволи по-нататъшната изследователска и аналитична работа да стъпи върху ясни научни основи и актуализирани данни за предмета на изследването, в светлината на вече осъществените проектни интервенции и резултатите от осъщественото в Дейност 1.4 внедряване и пилотно тестване. Ще бъде утвърдена изследователска методика и на нейна база ще бъдат съставени въпросници за пряко анкетиране на терен, с цел идентифицирането на предложения и препоръки за усъвършенстване на нормативната рамка (вкл. по отношение на регистъра на КТД), гарантиращи организацията, информационното осигуряване, наблюдението и контрола върху процеса на Колективно договаряне. Ще бъде проведено пряко анкетиране на терен. Представителите на целевите групи ще имат възможност да идентифицират проблеми (предполагаеми и/ли срещани в практиката) и да формулират конкретни нормативни предложения. Последните при необходимост ще бъдат прецизирани от експерти с необходимата компетентност в областта на индустриалните отношения и законодателния процес. Стъпка 2 „Обработка и анализ“ 0.00 0.00
(продължение): Ще бъде проведено пряко анкетиране на терен относно състоянието и възможностите за съвместни реакции при кризи. На база получената информация при необходимост разработеният модел за реакция при кризи ще бъде прецизиран и допълнен. Стъпка 3) „Доклад“ В зависимост от постъпилите забележки от тестването, ще бъде изготвен доклад за състоянието и възможностите за подобряване съвместните реакции при кризи. Докладът ще включва и самия Модел за реакция при кризи, апробиран след тестването. За изпълнение на дейността ще бъдат приложени академични изследователски и аналитични методологии, за която цел ще бъде привлечена значителна експертиза в областта на управлението (вкл. на рискове и кризи) и развитието на човешките ресурси, приложната работа на терен и обработката на големи масиви с данни. Крайният резултат от дейността ще бъде разработването на Модел за реакция при кризи, включващ теоретична част (концептуална и методологическа) и практическа част (инструменти за разпознаване на риска, съставяне на план и организиране на наличните ресурси), с цел създаването на условия за разпознаване естеството на настъпващата криза, предвиждане и подготвяне на необходимите ресурси и тяхното адекватно управление с цел ликвидиране / намаляване негативните последици от случващото се. Така подкрепяме адаптирането на работната сила към промените. – Ще бъде изготвен 1 бр. въпросник. – Ще бъдат обхванати 100 бр. представители на целеватите групи (работници и работодатели) в 28 области на страната, като се вземат предвид специфичните характеристики в следните сектори: горско стопанство; доставяне на води, канализационни услуги, управление на отпадъци и възстановяване; събиране и обезвреждане на отпадъци, рециклиране на материали; здравеопазване; медико-социални грижи с настаняване; социална работа без настаняване; наука; образование; и други дейности в областта на културата. – Ще бъде изготвен 1 бр. Модел за за реакция при кризи. – Ще бъде изготвен 1 бр. доклад. Успешното изпълнение на дейността е предпоставка за изпълнението на Дейност 2.4 (където кризата отново се явява основен предмет, но вече в личностен план) и Дейност 5 (където основен предмет е частният случай на пандемична криза). Тясната взаимосвързаност на цитираните три проектни дейности обуславя съвместно внедряване на разработените при тяхното изпълнение модели, инструменти и процедури – поради което внедрителският процес се планира да бъде осъществен в края на Дейност 5 (от трите предвидена последна за изпълнение съгласно проектния график). 2.3. Развитие на секторни/браншови, регионални и фирмени стратегии и мерки за управление на възрастовото многообразие и поколенческите различия. Разработване и внедряване на иновативни модели за управление на промяната и прехода, съобразени със специфичните възрастови особености на работната сила. Социалните партньори идентифицират като заплашителна демографската тенденция на прогресивно застаряване на европейските общества. Необходимостта от управление на поколенческите различия и създаването на благоприятна среда за Възрастовото мноогообразие става все по-очевидна. На следващо място – България е заплашена от прогресивно намаляващата квалифицирана работна сила и влошаващите се показатели на професионалното обучение и мотивация за работа. Възрастните хора, които все по-трудно наваксват интензивните технологични нововъведения във всички сфери на професионалния живот и са подложени на все по-значителен стрес, в голяма част от случаите се оказват сред малкото квалифицирани специалисти, които наистина „знаят как“. Повече от всякога е необходим трансфер на знания и умения между поколенията, за да бъде запазен наличният човешки потенциал и приложен оптимално на Пазара на труда. 0.00 0.00
(продължение): (... продължава от по-горе) Водени от такива съображения, не намираме по-подходящ и логически обоснован етап от изпълнението на проекта за внедряване и пилотно тестване на резултатите от настоящата Дейност 2.3 (а така също – на резултатите от Дейности 4.2 и 4.3), от периода на изпълнение на Дейност 8.2 (макар и подчинена на различна специфична цел) – когато е предвидено да бъдат внедрени модели и практики за създаване на благоприятна среда за учене през целия живот. Това решение ще придаде максимална обоснованост и инструментална обезпеченост на внедряването, и ще осигури икономичност и ефективност на проектните дейности. 2.4. Разработване и внедряване на браншово/секторно ниво на инструменти, модели и програми за изследване и управление на стреса на работното място и за превенция и профилактика на прегряването в работата („бърнаут“) Социалните партньори идентифицират значителните рискове от стрес на работното място като последица от безпрецедентните технологични изменения и повишени изисквания, конкуренция и динамика на Пазара на труда, а така също – от все по-голямата нестабилност в глобален план и нечувани до момента по своя мащаб и дълбочина кризи от климатичен, здравен, икономически и военен характер. Няма да бъде пресилено, ако заговорим за „нервна пандемия“ – поставяне на работната сила на все по-големи изпитания, които заплашват психологическия интегритет на личността и на трудовия колектив като цяло. Необходими са решителни действия в посока управлението на стреса на работното място (и в частност – прегряването от работа, явяващо се „защитна“ реакция срещу увеличаващата се конкуренция, несигурност и нови предизвикателства). Дейността включва разработването на Инструмент за управление на стреса и прегряването (burnout) на работното място. Крайна цел е създаването на условия за подобряване на работната среда и ограничаване на някои широко разпространени рискове за психическото здраве и конкурентоспособност на работещите (работници и служители, а така също – представители на висшия и средния мениджмънт в предприятията). Стъпка 1) „Изследване“ Ще бъде направен задълбочен преглед с оглед на наблюдаемите тенденции относно актуални изследователски инициативи, проекти и публикации в областта на стреса и прегряването (в т.ч. управление, превенция и профилактика на работното място); и ще бъдат локализирани практически възможности за разработването и прилагането на инструменти за ликвидиране и ограничаване на рисковите фактори спрямо заети лица. Така осъщественото изследване ще позволи оформянето на изводи и препоръки в доклад. Стъпка 2) „Разработка“ На база очертаните подходящи практики и подходи за управление на стреса и превенция на прегряването ще бъде разработен Инструмент за управление на стреса и прегряването – ще бъдат очертани особеностите на различните видове стрес и прегряване; и ще бъде разработена теоретична част за управление на стреса и превенция на прегряването. Ще бъдат разработени методически бележки за практическо прилагане на инструмента за индивидуална и/ли групова работа на работното място. Разработеният Инструмент за управление на стреса и прегряването ще бъде включен в доклада с изводи и препоръки. Стъпка 3) „Тестване“ Ще бъде утвърдена методика за тестване на разработения Инструмент за управление на стреса и прегряването. Това ще позволи базирано на научна методология извличане на актуална информация за специфичните нагласи и потребности на представителите на целевата група. Ще бъде тестван разработеният инструмент, което ще позволи неговото оценяване и апробиране, и представяне на резултатите в доклада. Ще бъдат съставени въпросници за пряко анкетиране на терен. Ще бъде проведено пряко анкетиране на терен относно състоянието и възможностите за управление на стреса и превенция на прегряването. На база получената информация при необходимост разработеният Инструмент за управление на стреса и прегряването ще бъде прецизиран и допълнен. 0.00 0.00
(продължение): Въпреки, че успешното изпълнение на дейността не пряка предпоставка за изпълнението на други дейности от проекта, резултатите от настоящата Дейност 4.2 ще бъдат апробирани при внедряването и пилотното тестване на резултатите от Дейности 2.3 и 4.3, в рамките на Дейност 8.2 (вж. по-горе в мотивите към Дейност 2.3 за това решение). Дейност 4.2 включва проследяването на актуалните технологични и организационни тенденции и идентифицирането на 3 бр. нови (атипични) професии, възникващи във връзка с Дигиталната трансформация и Зеления преход. 4.3. Разработване и надграждане на модели и инструменти за УЦЖ. Социалните партньори идентифицират като съществен проблем на Пазара на труда значителното разминаване между способности и очаквания на работната сила от една страна; и потребностите и възможностите на работодателите от друга страна. Сред причините за това разминаване стоят ценностни, мотивационни и образователни особености в съвременното общество, но така също – отсъствието на адекватни модели и инструменти за Учене през целия живот (в т.ч. за квалификация и преквалификация към нуждите от работна сила в променящите се икономически условия). Това налага разработването и надграждането на такива модели и инструменти – за да бъдат подпомогнати работещите за тяхното мотивиране, кариерно ориентиране и успешно реализиране на Пазара на труда, с оглед изменящите се потребности на последния. Дейността включва разработването и надграждането на модели и инструменти за учене през целия живот, целящи повишаване привлекателността на ключови за българската икономика професии. За постигане на целта ще бъдат локализирани подходящи модели и на тяхна база ще бъде разработен Инструмент за учене през целия живот, позволяващ ориентиране на работната сила в зависимост от нуждите на Пазара на труда и нейното мотивиране към своевременна квалификация и преквалификация. Крайната цел е повишаване привлекателността на ключови за българската икономика професии и от там – подобряване реализацията и удовлетвореността на работещите. Стъпка 1) „Изследване“ Ще бъде направен задълбочен преглед с оглед на наблюдаемите тенденции относно актуални изследователски инициативи, проекти и публикации в областта на обучаването на терен и неформалното учене, с цел очертаването на подходящи модели за Учене през целия живот. Така осъщественото изследване ще позволи оформянето на изводи и препоръки в доклад. Стъпка 2) „Разработка“ На база очертаните подходящи модели за Учене през целия живот ще бъдат разработен Инструмент за учене през целия живот (в т.ч. за обучаване на терен и за неформално учене), който включва теоретична (концептуална, методологическа и дизайнерска) част и задание за техническо изпълнение (потребителска логика и подробен набор от функции). Стъпка 3) „Тестване“ Ще бъде осъществено първично тестване на терен (offline и online) на разработения Инструмент за учене през целия живот – като разработената теоретична част и следващото я задание за техническо изпълнение ще бъдат подложени на критична оценка от представителите на целевата група, а получената оценка ще способства за последващо внедряване и пилотно тестване на инструмента, предвидено за Дейност 8.2. За изпълнение на дейността ще бъдат приложени академични изследователски и аналитични методологии, за която цел ще бъде привлечена значителна експертиза в областта на професионалното обучение и неформалното учене, управлението и развитието на човешките ресурси, и потребителския дизайн. Крайният резултат от дейността ще бъде разработването на Инструмент за учене през целия живот, включващ теоретична част (концептуална, методологическа ) и задание за техническо изпълнение (потребителска логика и подробен набор от функции), позволяващ неформално обучаване на терен с цел популяризиране и улесняване на прехода към идентифицирани нови професии в контекста на Дигиталната трансформация и Зеления преход. Така ще внедрим нови стратегии за развитие на човешките ресурси в предприятията. 0.00 0.00
(продължение): Ще бъдат разработени методически бележки за практическо прилагане на процедурата за индивидуална и/ли групова работа на работното място. Разработената Процедура за превенция на епидемични кризи ще бъде включена в доклада с изводи и препоръки, заедно с разработения по Дейност 2.1 Модел за за реакция при кризи и разработения по Дейност 2.4 Инструмент за управление на стреса и прегряването. Процедурата, Моделът и Инструментът ще бъдат предложени за теоретично внедряване в целевите предприятия (доколкото настъпването на действителна криза (била тя от общ характер; свързана с личностния стрес и прегряване; или с пандемичен характер) не се поддава на предвиждане или контрол от страна на Кандидата и Партньорите по проекта. Стъпка 4) „Доклад“ На база събраната информация от проучването, анкетирането и анализа, и в рамките на внедрителския процес, ще бъде съставен Доклад с изводи за състоянието на безопасността и здравето при работа и за възможностите да бъдат прилагани процедури, модели и инструменти за превенция и ликвидиране (ограничаване) на рисковете и последиците от кризи с общ, личен или пандемичен характер. Докладът ще следва класическата академична структура, включваща уводни бележки, приложена изследователска методика, достигнати резултати, оценка на резултатите, изводи и препоръки. Ще бъдат приложени академични изследователски и аналитични методологии, за която цел ще бъде привлечена значителна експертиза в областта на социологическото и статистическото моделиране, трудовата психология, общественото здраве, приложната работа на терен и обработката на големи масиви с данни. Крайният резултат от дейността ще бъде изготвянето на базиран на научна изследователска и аналитична методология доклад за необходимите мерки за насърчаване участието на комитетите и групите по условия на труд (КУТ и ГУТ) и представителите на работниците и служителите по информиране и консултиране за подобряването на условията на труд и работната среда чрез превенция и преодоляване на последиците от епидемични и други подобни кризи. Така подкрепяме адаптирането на работната сила към промените. – Ще бъде изготвен 1 бр. въпросник. – Ще бъдат обхванати 100 бр. представители на целеватите групи (работници и работодатели) в 28 области на страната, като се вземат предвид специфичните характеристики в следните сектори: горско стопанство; доставяне на води, канализационни услуги, управление на отпадъци и възстановяване; събиране и обезвреждане на отпадъци, рециклиране на материали; здравеопазване; медико-социални грижи с настаняване; социална работа без настаняване; наука; образование; и други дейности в областта на културата. – Ще бъде изготвена Процедура за превенция на епидемични кризи. – Ще бъде осъществено интегрирано внедряване на резултатите от Дейности 2.1, 2.4 и 5 в планирания брой целеви предприятия. – Ще бъде изготвен 1 бр. доклад с изводи за състоянието на ЗБУТ ефективност на участието на работниците и служителите в комитетите и групите по условия на труд, както и за необходимите мерки за управление на новите рискове, превенция и преодоляване на последиците от епидемии, и подобряването на условията на труд и работната среда. Успешното изпълнение на дейността, макар да е базирано на предходните Дейности 2.1 (реакция при кризи от общ характер) и 2.4 (управление на стреса и прегряването) и да ги допълва (доразвива темата с частния случай на пандемични кризи), само по себе си не е предпоставка за изпълнението на други дейности от проекта. Поради логическата обвръзка на трите цитирани дейности, е предвидено внедрителските дейности спрямо резултатите от тях да бъдат осъществени съвместно, към края на хронологично последната, настояща Дейност 5. Целта от интегрираното внедряване на резултатите от Дейности 2.1, 2.4 и 5 е постигането на траен ефект върху целевите групи и дългосрочно решаване на разглежданите проблеми. 0.00 0.00
(продължение): Ще бъдат организирани и проведени 12 бр. работни групи за обсъждане на предложения за изменяне и допълване на нормативната уредба; рамки за разработване и надграждане на модели и инструменти; и очертаване на необходимите умения за развитие и насърчаване процесите по учене през целия живот. Крайният резултат от дейността ще бъде действителното повишаване осведомеността на работодателите и служителите относно необходимостта от развиването на социалното партньорство. – Ще бъдат отпечатани разпространен плакат. – Ще бъде проектиран, създаден и разпространен тематични промоционални материали. – Ще бъде отпечатана и разпространена брошура. – Ще бъдат съставени и отпечатани анкети за предвидените анкетирания в проекта. – Ще бъдат проведени 8 бр. конференции. – Ще бъдат проведени 2 бр. национални конференции. – Ще бъде проведен 1 бр. обучителен семинар. – Ще бъдат проведени 16 бр. обучения. – Ще бъдат проведени 16 бр. семинари. – Ще бъдат проведени 12 бр. работни групи. – Ще бъдат обхванати 1200 бр. лица от 28 области, от които 1104 бр. в слабо развити региони и 96 бр. в региони в преход. Тази дейност започва от месец 1-ви по проектния график и трае 48 месеца. За изпълнението на СЦ-5 са предвидени средства от бюджетно перо „Единна ставка“, предназначени за осигуряване на ресурстна обезпеченост на изпълнението на предвидените дейности с цел постигане на ефективност и пълна ангажираност на организацията. Предвидените разходи са необходими във връзка само с реализацията на проекта и отговарят на принципа за добро финансово управление за икономичност и ефикасност. Това включва разходи за оборудване, материали и косумативи, нематериални активи, разходи за командировки в случай на необходимост. Средства в този раздел са предвидени и за покриване на режийни разноски, свързани с помещенията, в които ще се осъществяват дейностите по проекта и поддържане на подходяща и сигурна среда за работа по отделните дейности, както и за наем на зали и техническо оборудване и обучителни материали за провеждането на предвидените обучения. Средства ще бъдт разходвани и във връзка с разпространение на резултатите и на продуктите от проекта с цел осигуряване на информация на целевите групи, както и на широк кръг лица като съобщения в медиите, промотирането на проекта на конференции и семинари на организацията и нейните партньори, брошури, различни промоционални материали и др. 0.00 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.