Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 332 дървета
English

Програма: Местно развитие, намаляване на бедността и подобрено включване на уязвимите групи

Район за планиране: Всички

Описание

Проектът цели да не се допусне прекъсване на образователния процес и приобщаващото образование в условията на кризи и да се противодейства на риска от отпадане в ситуация на обучение от разстояние. Предвидените дейности са логически обвързани и осигуряват възможност за непрекъснатост на образователния процес. Те са пряко свързани с преодоляване на последиците, предизвикани от пандемията от COVID-19, както и предоставяне на подкрепа на лицата, напускащи Украйна, поради настъпилите извънредни обстоятелства в страната им. Целта е да се осигури възможност за своевременна подкрепа за учениците, които се включват в образователната ни система и чийто достъп до образование е бил нарушен, както и да се осигури техническото обезпечаване на образователната система и осигуряване на условия за провеждане на обучение от разстояние в електронна среда, които са определени на база необходимостта от краткосрочното им изпълнение. 
Важен приоритет е пълното осигуряване на достъп за всички ученици до виртуална класна стая в условията на продължителна пандемия. Чрез проекта образователната система следва да осигури равни условия за всички ученици за развитие на дигитална грамотност и качествено обучение по всички предмети за всички образователни етапи. Целева група освен учениците са и педагогическите специалисти, родителите и образователните медиатори. С помощта на планирани обучения за педагогическите специалисти се цели насърчаване за придобиване и усъвършенстване на цифрови умения, използване на иновативни методи за преподаване и учене. Планирани са обучения на образователни медиатори и на родители, насочени към създаване на умения за работа с дигитални устройства и с електронни образователни платформи за търсене и използване на електронни образователни ресурси, което от своя страна допълнително би помогнало на учениците за пълноценното им участие в образователния процес.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Закупуване на технически средства за педагогически специалисти и ученици за обезпечаване на образователния процес в условията на кризи.: Дейността включва закупуване на преносими технически устройства (ПТУ) - лаптопи, таблети и други технически средства - универсален шкаф за зареждане за ученици и педагогически специалисти (ПС), които да бъдат използвани в образователния процес и в условията на кризи, с оглед осигуряване на непрекъснат образователен процес и създаване на технологичен фонд към училищата (оборотен фонд от ПТУ). Според резултатите от изследване „Оценка на въздействието на обучението от разстояние в електронна среда или други неприсъствени форми върху ефективността на училищното образование“ и от други проучвания, извършени по време на кризата COVID-19 недостатъчната обезпеченост с електронни устройства (ЕУ), ограничения достъп на учениците до технологии и интернет, ниското ниво на цифровите компетентности на ученици и на учители са ключовите фактори, които затрудняват ефективността на обучението от разстояние в електронна среда (ОРЕС). Почти всеки четвърти ученик (около 27%) е изпитвал затруднения при работа с технологиите. Една четвърт от учениците в основните училища, както и всеки пети ученик в проф. гимназии, нямат достъп до ЕУ и интернет, подходящи за учебни цели. Анализът на данните, събрани от няколко проучвания, направени в различни етапи на кризата с COVID-19, показва, че около 27% от учениците не разполагат с ЕУ за осъществяване участие в ОРЕС, като за 14% родителите не могат да обезпечат достъп до ЕУ за учебни цели. Процентът сред учителите, които не разполагат с ЕУ за осъществяване участие в ОРЕС е 30% . Ресурсното осигуряване и използването на ЕУ в училище за учебни цели е сравнително по-ограничено от използването на ЕУ у дома. Едва половината от учениците – 51% са използвали през учебната 2019–2020 година компютър, лаптоп или таблет в училище за учебни цели всеки ден или почти всеки ден. В тази връзка създаването на технологичен фонд във всяко училище, който да се използва от ученици и ПС при провеждане на присъствено обучение ще създаде предпоставки за непрекъсваемост на образователния процес при преминаване към ОРЕС. Резултатите от изследване на Европейската училищна мрежа, показват че България е на едно от последните места /22-ро/ в ЕС по отношение на налична компютърна техника в клас и възможности за използването й за учебни занятия. В българските общообразователни училища на 11 ученици от най-горния клас се пада средно по едно компютърно място, като за ЕС стойността на този показател е средно 4. Част от техниката е осигурена чрез целеви средства отпуснати от бюджета, съгласно ПМС 283/15.10.2020г. За допълване на технологичния фонд на училищата по проекта ще бъдат закупени индикативно 65 005 бр. лаптопи и таблети за ученици. Това ще обезпечи необходимостта от ПТУ на приблизително 10% от учениците. Също така ще бъдат закупени индикативно 20 732 бр. лаптопи за ПС, с което ще се постигне целта всеки ПС да бъде обезпечен за осъществяване на ОРЕС. По проекта се предвижда да бъдат закупени 1 403 бр. универсален шкаф за зареждане.. Универсалният шкаф е предназначен за едновременното зареждане и съхраняване на различни по големина лаптопи и таблети на един клас. Закупуването на необходимите за училищата ПТУ ще допълни и подсили морално остарелия технологичен фонд. При провеждане на нормални присъствени часове техниката ще бъде използвана в училищата, а в случаите на извънредна обстановка и при преминаване към обучение в електронна среда, за осигуряване на непрекъснат учебен процес ще се предоставя за временно ползване на ученици и ПС. Техниката ще се използва и за провеждане на допълнително синхронно ОРЕС в случаите, при които ученици не посещават присъствени учебни часове или не участват в синхронно ОРЕС по медицински или други уважителни причини, както и за обученията на ученици, ПС, родители и образователни медиатори по дейност 2, 3 и 4. 71 233 248.50 71 233 248.50
Обучение на ученици, вкл. от уязвими групи за придобиване на умения за обучение от разстояние в електронна среда: Дейността предвижда провеждане на краткосрочни обучения за придобиване на умения за обучение от разстояние в електронна среда, в т.ч. работа с електронни образователни платформи на ученици, които изпитват затруднения при преминаване към обучение от разстояние в електронна среда, включително на учениците от първи клас, които трябва да осъществят прехода от предучилищно към училищно образование в електронна среда, предвид факта, че много от учениците са изпитали затруднения при преминаването в дистанционна форма на обучение и използването на различни електронни платформи по време на извънредната обстановка. Почти всеки четвърти ученик (около 27%) споделя, че е изпитвал затруднения при работа с технологиите. Най-голям е делът на учениците, които се затрудняват при работа с електронни устройства, в основните училища (33%), следвани от професионалните гимназии – 28%, средните училища – 27%, и профилираните гимназии – 19%. Най-голямо затруднение при работа с електронни платформи са изпитали ученици от етнически произход, социално слаби семейства и тези от начален етап. 2 800 000.00 2 765 560.00
Обучение на педагогически специалисти за усъвършенстване на уменията им, в това число за преподаване/провеждане на занимания от разстояние в електронна среда, както и за придобиване и усъвършенстване на компетентности за осъществяване на езикова подкрепа по български език за ученици, включили се от чужди образователни системи: 3.1. Обучение на педагогически специалисти за усъвършенстване на уменията им за преподаване/провеждане на занимания от разстояние в електронна среда. Дейността включва провеждане на краткосрочни обучения за усъвършенстване на уменията на 11 700 педагогически специалисти (ПС) за преподаване/провеждане на занимания от разстояние в електронна среда, в т.ч. за подобряване на уменията им за работа с електронни образователни платформи с оглед осигуряване на качествено обучение на ученици от разстояние в електронна среда. В рамките на дейността следва да бъдат включени ПС, които са срещнали затруднения при провеждането на обучение на ученици от разстояние в електронна среда по време на обявената пандемия от COVID-19 през 2020 г. или срещат затруднения при провеждането на обучение на ученици от разстояние в електронна среда към момента. Не самата технология, а начинът на прилагането й в процеса на преподаване, е това, което определя нейните ефекти върху ученето, в тази връзка ПС могат да бъдат включени в обучения, като: - използване на ИКТ (мултимедия, текстообработка, обработка на данни, презентации, използване на електронни таблици и бази данни) в учебния процес, включително за работа с оборудване; - работа със специализирани образователни платформи и образователни ресурси и др. 3.2. Разработване на методика/модели за придобиване и усъвършенстване на компетентности за осъществяване на езикова подкрепа по български език за ученици, включили се от чужди образователни системи (преподаване на български ез. (БЕ) в българоезична среда) и видео-учебно помагало-самоучител. Дейността включва изготвяне на методика/модели за преподаване на български ез. като чужд в българоезична среда на ученици, включили се от чужди образователни системи и създаване на видео-учебно помагало-самоучител в електронен вид по български ез. като чужд. Предвижда се изготвянето на методика/модели за езикова подкрепа на ученици, включили се в българската образователна система от чужди образователни системи, включващи методика/модел за допълнително обучение по български ез., определена лексикално-тематичната и граматичната прогресия на допълнителните учебни занятия по български език (на равнище А1 и А2 от Общата европейска езикова рамка), теми, комуникативни дейности, ядра на учебно съдържание по български език. Провеждането на обучение по български ез. и прилагането на единна методика за обучение са ключови за адаптацията на учениците и тяхната успеваемост в училищата. За постигане на устойчивост и дълготраен ефект от реализацията на проекта ще бъде разработено видео-учебно помагало–самоучител в електронен вид, което има за цел да подпомогне работата на началните учители и на учителите по БЕЛ, които провеждат занимания с ученици, включени от образователни системи на чужди държави в българската образователна система.Помагалото-самоучител ще бъде в съответствие с методиката/моделите за придобиване и усъвършенстване на компетентности за осъществяване на езикова подкрепа по български език за ученици, включили се от чужди образователни системи. 3.3. Обучение на педагогически специалисти за усъвършенстване на уменията им за преподаване на български език като чужд ез. Дейността се състои в провеждане на обучителни семинари за усъвършенстване на уменията на индикативно 1500 ПС за преподаване на български език като чужд език на ученици, включили се от чужди образователни системи. В рамките на дейността се предвижда да бъдат включени приоритетно ПС от училища, в които се обучават ученици, за които са посочени причини за записване през учебната 2022/2023 година „Придошъл от друга институция в чужбина“ и „Със заповед на РУО – от училище в чужбина“. Обученията ще се проведат в съответствие с изработените методика/модел/и за преподаване на български език като чужд на ученици, включили се от чужди образователни системи и ще бъде представено видео-учебното помагало – самоучител по български език като чужд. 419 100.00 416 352.00
Обучение на образователни медиатори и родители за придобиване на умения за работа в електронна среда (в т.ч. образователни платформи, търсене на електронно съдържание и др.): Дейността включва провеждане на краткосрочни обучения на образователни медиатори и родители на ученици за работа в електронна среда, (в т.ч. образователни платформи, търсене на електронно съдържание, работа с платформи, съдържащи специфично електронно образователно съдържание, и със специфични софтуери за деца и ученици със специални образователни потребности и др.), с оглед подпомагане на учениците в тяхното обучение от разстояние в електронна среда. Провеждането на обучение от разстояние в електронна среда (ОРЕС) е свързано с риск от задълбочаване на неравенствата в областта на образованието и обучението, както и с увеличаване на процента на преждевременно напускащите училище ученици. Предвид факта, че 47% от родителите са изпитвали по-големи затруднения да помагат на детето си, когато не се справя с учебния материал в електронна среда, отколкото при присъственото обучение, както и това , че малко над половината от родителите са отделяли повече време, за да помагат на детето си, отколкото когато то ходи на училище, включването на родителите и образователните медиатори в дейността и придобиване на умения за ползване на цифровите технологии ще им даде възможност да могат да съдействат на учениците обучението им да не прекъсва, да продължи от разстояние и да осъществят качествено обучение по всички учебни предмети от разстояние в електронна среда. Добрата психологическа и методическа подготовка на родителите и образователните медиатори ще им помогне да насърчават мотивацията и интереса на учениците към ученето и те да постигнат положителни резултати по време на обучението си от разстояние. Работа с конкретна платформа по време на обучението от разстояние в електронна среда е избор на учителите. Често тя не е съобразена с уменията на учениците, което води до затруднения и налага допълнителна подкрепа от страна на родителите по време на учебния процес. Включвайки образователните медиатори в тази дейност ще има надграждащ ефект за тяхната работа, като по този начин ще се допълни ефекта от дейностите, които те изпълняват по други проекти по ОП НОИР. В дейността, ще бъдат включени общо 45 000 родители и образователни медиатори, които ще участват в обучения за придобиване на умения за работа в електронна среда. По време на извънредното положение 84,4% (около 2000)от образователните медиатори са подпомагали дистанционното обучение на деца в училищна възраст, като от тях 35,9% са имали необходимата техническа и компютърна грамотност, за да са в подкрепа на децата и родителите от уязвимите групи как да използват устройствата и платформите/социалните мрежи/програмите за онлайн обучение. В тази връзка в дейността ще бъдат включени приблизително 2000 образователни медиатора. Според резултатите от мащабно изследване „Оценка на въздействието на обучението от разстояние в електронна среда или други неприсъствени форми върху ефективността на училищното образование“ близо 24 % от населението на възраст между 24 и 60 г. са компютърно неграмотни, като в тази възрастова група попадат и родителите на деца в ученическа възраст. Предвид това, че част от родителите нямат умения за работа в електронна среда и не могат да бъдат в помощ на своите деца, след стартиране на проекта ще бъде извършен анализ на потребностите им и ще бъдат включени в дейността, включително родители на ученици, които ще са в първи клас през учебните 2021/2022, 2022/2023 и 2023/2024 години. 450 000.00 348 490.00
Подкрепа за допълнително синхронно обучение, в т.ч. от разстояние в електронна среда и разработване и апробиране на методика/инструменти/модели за социално-психологическа/емоционална подкрепа: 5.1. Провеждане на допълнително синхронно обучение Дейността обхваща провеждане на допълнително синхронно обучение с физическо присъствие в училище (в присъствена форма) или от разстояние в електронна среда на ученици от I-ви до XII-ти клас, които не са посещавали дневна присъствена форма на обучение или не са участвали във форма синхронно обучение от разстояние в електронна среда по медицински или уважителни причини (напр. поставени под карантина), както и ученици, за които е идентифицирана необходимост или са принудени да напуснат държавата, в която се обучават, пребивават на територията на Република България и са записани в българската образователна система. Поради настъпилите извънредни обстоятелства в Украйна, свързани с военната криза, в дейността ще бъдат обхванати и украински ученици, получили временна закрила, които са записани в български училища. Целта е да не се прекъсва образователния процес, да се преодолеят пропуски и затруднения при усвояването на учебното съдържание, за да не се натрупват образователни дефицити, както и преодоляване на езиковата бариера и оказване на психологическа подкрепа на учениците. Допълнителното синхронно обучение е насочено към усвояване пропуснатото учебно съдържание за нови знания или за упражнения върху взето учебно съдържание за периода на отсъствие на ученика. Часовете се разпределят между всички предмети, по които са установени пропуски за периода на отсъствие на ученика. В случай на необходимост е допустимо да бъде предоставено допълнително синхронно обучение в присъствена форма или в електронна среда на един и същи ученик повече от веднъж за периода, в който по обективни причини не посещава присъствена форма на обучение. 5.2. Разработване и апробиране на методика/инструменти/модели за социално-психологическа/емоционална подкрепа Предвижда се изготвяне на методика/модели за поведение и инструменти за тренинги за социално психологическа подкрепа на ученици и педагогически специалисти в условията на кризи, неблагоприятни събития, съобразени с темите и възрастта на учениците, с което се цели всеки участник в образователния процес да има достъп до подходящи ресурси. В рамките на дейността ще бъдат апробирани разработени модели и инструменти за социално-психологическа подкрепа. 5.3. Осъществяване на тренинги за повишаване на социално-емоционалните умения в ученето Ще бъдат изработени 4 бр. модели за тренинги за подкрепа при форсмажорни състояния и възникнали извънредни събития в условията на кризи в различни по вид училища (основно училище, средно училище, професионална гимназия и профилирана гимназия), като всяко едно тях ще разработи тренинги в различен образователен етап: начален – от I до IV клас включително; прогимназиален – от V до VII клас включително; първи гимназиален – от VIII до Х клас включително и втори гимназиален – от ХI до ХII клас включително. Тренингите ще бъдат проведени така, че да отговарят на възрастовата специфика и класа на учениците от различните образователни етапи, както и да формират у тях базови умения за реакция при кризистни ситуации, като например: - потенциални случаи на тероризъм в училище; - евентуални случаи на насилие; - подкрепа при състояния на изострено чувство на заплаха за живота, при пандемични кризи, природни бедствия и други. 8 427 460.00 6 758 555.75
Подкрепа за деца в предучилищното образование за преодоляване на кризи: 6.1.Осъществяване на доп-ни обучения по български език (БЕ) като чужд ез. за деца от уязвими групи в системата на предучилищното образование Успешната интеграция в предуч-то и уч-то образов-ие и създаването на мотивация за учене у децата/уч-те изисква те да могат да общуват на един и същи език,както и уч-те от чужди образов-ни си-ми имат нужда да се адаптират в новата среда по възможно най-плавен и безболезнен за тях начин.В тази връзка за децата в предуч-на възраст и уч-те,за които БЕ не е майчин,както и за тези,за които БЕ е майчин,но са се обучавали в образователни системи в чужбина ще бъдат осигурени възможности за допълнително обучение по БЕ с цел,на първо място по-добра и успешна комуникация,а след това и преодоляване на дефицитите в социалното развитие и особеностите в различните образов-ни системи,както и предоставяне на обща подкрепа за личностното им развитие.С тази дей-ст ще бъдат надградени мерките по проекти АПСПО и "Подкрепа за приобщаващо образование" (ППО). През последните 2 години,като резултат от кризата с COVID-19 и въведените ограничителни мерки,бяха натрупани дефицити и в тези сфери на детското развитие–езикова адаптация и социализация.Липсата на обичайните форми на общуване,превеса на ел-нната комуникация и намаляване на възможности за съвместни дейн-ти поради честите периоди на изолация нарушиха възможността за развитието на пълния потенциал на детето.Затова е необходимо да бъдат инвестирани ср-ва в осигуряването на доп-но обучение по БЕ,което да подкрепи усилията на детските градини (ДГ) за осигуряване на развитие на езика и речта до необходимото ниво за успешно включване в уч-ното образование. Междунар. и вътрешни изследвания показват,че по-ранното обхващане на децата в предуч-на възраст е ключово и колкото повече време прекарват в ДГ,толкова по-успешно се справят впоследствие в уч-ще.PISA доказва,че децата,които са били в ДГ повече от 2 години,придобиват необходимите компетентности и показват по-добри резултати от децата,които не са посещавали ДГ.Децата,които растат в среда на ниско образовани,а езикът в семейството,не е български,най-често отпадат поради отсъствия,проблеми с училището,семейни и др.причини.Обикновено в 1ви клас тези деца са натрупали дефицити,които училището не може да компенсира,често стигат до V-VI клас,където отпадат. Висококачествените образование и грижи в ранна детска възраст са много ползотворни в краткосрочен и в дългосрочен план както за отделната личност,така и за обществото в по-широк смисъл. 6.2.Предоставяне на обща и/или доп-на подкрепа за личностно развитие на деца в предуч-то образование,вкл. на деца от Украйна и от други чужди образов-ни с-ми чрез назначаване на допълнителен педагог-ки и непедагог-ки персонал. Общата подкрепа на личностното развитие за децата чрез назначения допълнителен педагог-ки персонал ще допринесе да преодоляване на дефицитите в областта на социалното развитие.Освен чрез общата подкрепа педагог-те и непедагог-те специалисти ще допринесат за успешното включване в уч-ще с работа и провеждане на целенасочени обучителни срещи с род-те.Промяната на нагласите чрез целенасочена работа може да има ключова роля не само за успешното включване в Iви клас,но и за превенция на отпадането от уч-ще в следващите класове. Продължава в "Начин на изпълнение".... 11 975 198.77 7 901 386.58

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.