Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 262 дървета
English

Програма: Местно развитие, намаляване на бедността и подобрено включване на уязвимите групи

Район за планиране: Всички

Описание

Фирмата „Елитекс“ ЕООД с предмет на дейност производство и търговия на изделия от текстил има напълно затворен цикъл на производствения процес. Основният енергоресурс, който се изразходва за производствения процес е ел. енергия – използвана при кроене, шиене и етикетиране. В хода на своето развитие, фирмата има амбиции да въведе по-екологична политика на производство чрез използване на по-енергоефективни технологии щадящи околната среда.

Планираните дейности в настоящото проектно-предложение са свързани именно с постигане на по-енергосъобразно производство. За да намали разходите си за производство на единица продукция и по този начин понижи общата си енергийната интензивност, „Елитекс“ ЕООД в рамките на Елемент А „Инвестиции“ планира инвестиции в съвременно енергоефективно оборудване. Дейностите по проекта включват подмяна на остаряло оборудване, използвано в процесите кроене и шиене, и замяната му с нов по-висок клас машини, които се отличават с по-висока енергийна ефективност и по-голям капацитет на производство. В резултат на внедряването на новото високотехнологично оборудване предприятието ще постигне намаляване на енергийната консумация, по-висока производителност и редуциране на разходите по експлоатация и поддръжка. 

По Елемент Б „Услуги“ „Елитекс“ ЕООД предвижда използването на консултантски услуги за въвеждане и сертифициране на системи за енергиен мениджмънт, съгласно изискванията на стандарт БДС EN ISO 50001. Тази дейност ще допринесе за подобряване енергийния баланс, увеличаване ефективността и получаване конкурентно предимство чрез по-ниския разход на енергия.

В резултат на успешното реализиране на заложените дейности ще бъдат постигнати по-ресурсно ефективни и по-екологосъобразни производствени процеси, планирани енергийни спестявания: 28,28% и повишен капацитет и качество на продуктите, което ще доведе до привличане на нови клиенти. По този начин предвидената с проекта инвестиция ще гарантира устойчивото развитие и растеж на „Елитекс“ ЕООД.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Дейности по извършване на енергиен одит по образец (дейността е извършена чрез изготвяне на енергиен одит съгласно Приложение Б от Условията за кандидатстване), бюджетен ред 19.1 от т.5 Бюджет: В рамките на тази дейност фирма „Елитекс“ ЕООД чрез външен изпълнител извърши обследване за енергийна ефективност на производствените си база и процеси. Енергийният одит е извършен по образец от регистриран одитор - фирма "ЕНЕРДЖИ ЕФЕКТ" ЕООД, , притежаваща Удостоверение за вписване № 00075 от 04.06.2015г. с валидност до 04.06.2020г. и се основава на енергийното потребление на предприятието за предходните три години, като за базова година е взета 2015г. В одита са препоръчани 6 мерки за повишаване на енергийната ефективност и производственият капацитет, свързани със замяна на старо и енергоемко кроялно и шевно оборудване с нови, енергоефективни и с висока производителност машини. Внедряването на нови машини трябва да доведе до подобряване на основни производствени процеси, като кроене и шиене, и разширяване производствения капацитет на предприятието. След изпълнение на препоръчаните мерки планираните енергийни спестявания следва да бъдат 28,28 %, спестените емисии 255,21 tCO2/год., а инвестицията трябва да се откупи за срок от 1,58 години. Стъпки за реализацията на дейността: 1. Подготовка на процедурата за избор на доставчик на услуги за извършване на енергиен одит по образец и определяне на Комисия за разглеждане на офертите. 2. Събиране, разглеждане и оценка на получените оферти за избор на изпълнител за извършване на енергийния одит. 3. Изготвяне на обосновка за взетото решение и избран доставчик. 4. Сключване на договор с избрания изпълнител 5. Извършване на енергийно обследване на „Елитекс“ ЕООД по образец (Приложение Б към Условията за кандидатстване) с изготвен енергиен одит на 08.08.2016 г. и изготвяне на приемо-предавателен протокол за изпълнение на услугата. 6. Представяне на енергийния одит за разглеждане от АУЕР на 09.08.2016г. 7. Получаване на Становище за съответствие на енергийния одит с вписано одобрение - № BG16RFOP-641 / 30.08.2016 год.. 20 000.00 20 000.00
Придобиване на ново производствено оборудване за процеса кроене, съгласно препоръчана мярка 1 в енергиен одит (дейността ще бъде извършена чрез закупуване на кроялно оборудване), бюджетени редове 2.1 и 2.2 от т.5 Бюджет: В рамките на тази дейност ще бъде поръчано, доставено, изпитано и пуснато в експлоатация производствено оборудване, необходимо за постигане целите на проекта, а именно повишаване енергийната ефективност и разширяване капацитета на предприятието. Съществуващият начин за настилане и кроене на платове се осъществява чрез два стари робота. Оборудването е морално и технически /физически/ остаряло, налице са чести повреди и масова смяна на резервни части, което води до чести големи престои за ремонт. Многократните паузи водят до забавяне в изпълнението на поръчките и в следствие предприятието не може да предложи конкурентни срокове за изпълнение на своите клиенти, оттук се наблюдава и спад в тяхната удовлетвореност. В допълнение, резервните части са скъпи и с бавна доставка, а задвижването е с висок разход на използваната енергия - инсталираната ел. мощност на старите роботи е 45 kW. Освен това, грешките по време на работата водят до голям отпадък и преразход на плат и всички тези недостатъци рефлектират върху цялостната дейност на фирмата. Използването на нови машини с инсталирана ел. мощност - 15 kW би довело до висока енергийна ефективност - фактор на енергийни спестявания (ESR) след въвеждането им - 81,7% , повишаване на производителността и разширяване на капацитета. За постигане на тази цел е необходимо закупуването на нови активи - Машина тип робот за кроене 1700 x 1700 мм - 1 бр. и Машина тип робот за кроене 1850 х 2200 мм - 1 бр.. Кроялното оборудване, което ще бъде закупено, отговаря на мярка 1 от извършения енергиен одит (Приложение Б): Мярка 1, Подмяна на стари машини – роботи за кроене - 2 бр. с нови роботи за кроене - 2 бр., с фактор на енергийни спестявания 81,7 % и цена 551 689,0 лв. без ДДС. За тази мярка, както е видно, факторът на енергийни спестявания (ESR) е над 5%. Същевременно оперативни разходи за експлоатация и поддръжка на новото оборудване са значително по-ниски в сравнение с тези на старите роботи. Новите машини са много по-енергоефективни в сравнение с наличните - енергийните спестявания следствие въвеждането на Мярка 1 са в размер на 280055,3 kWh/год.. Характеризират се с висока технологичност, нисък разход на енергия при производство на единица продукция. За сравнение произведената продукция от старите машини е 49 бр./ч, а за новите тя ще бъде 73,82 бр./ч. Освен това, инвестицията ще допринесе за намаляване на негативното влияние върху околната страна - спестените емисии CO2 свързани с въвеждане на мярката ще бъдат 229,37 t/год. , което напълно кореспондира с амбициите на фирмата да следва политика за въвеждане на все по-екологично производство. Етапи на изпълнение: 1) Разпределение на задачи по проекта сред членовете на екипа (месец 1) 2) Подготовка на тръжна процедура (месец 2-3) 3) Провеждане на тръжна процедура, избор на изпълнител и сключване на договор (месец 4-5) 4) Доставка на оборудване, инсталация, въвеждане в експлоатация и обучение (месец 6-12) 5) Прилагане на мерки за публичност и информираност (м 1-12) 551 689.00 551 680.00
Придобиване на ново производствено оборудване за процеса шиене, съгласно препоръчани мерки 2-6 в енергиен одит (дейността ще бъде извършена чрез закупуване на шевно оборудване), бюджетни редове от 2.3 - 2.7 от т.5 Бюджет: В рамките на тази дейност ще бъде закупено производствено оборудване, необходимо за постигане целите на проекта, а именно повишаване енергийната ефективност и разширяване капацитета на предприятието. Шевното оборудване, отговаря на мерки от 2 до 6 от извършения енергиен одит (Приложение Б). Всяка от машините отговаря на конкретна мярка, както следва: Автомат за илици - 3 бр. (бюджетен ред 2.3), съгласно Мярка 2: Подмяна на автомати за изработване на различни по големина и вид илици-6 бр., с нови автомати за илици - 3 бр..Тази мярка е на стойност 40584,0 лв. и има фактор на енергийни спестявания 69,6%. Електронна зиг заг машина - 4бр. (бюджетен ред 2.4), съгласно Мярка 3 - Подмяна на 8 бр. стари зиг заг машини, с 4 бр. нови електронни зиг заг машини. Стойност: 36880,0 лв. и фактор на енергийни спестявания: 54,6%. Машина тип оверлог дозатор- 2 бр. (бюджетен ред 2.5), съгласно Мярка 4 - Подмяна на стари машини - оверлог дозатори - 4 бр., с нови оверлог дозатори - 2 бр. Стойност: 30616,0 лв. и фактор на енергийни спестявания 71,6%. Машина тип автомат за илик око- 1 бр. (бюджетен ред 2.6), съгласно Мярка 5 - Подмяна на автомати за изработване на илик тип око за горно облекло -2 бр., с нов автомат за илици тип око за горно облекло - 1 бр., обединяващ дейностите на старите. Стойност: 34852,00 лв. и фактор на енергийни спестявания 69,6%. Автоматична Понт машина - 4 бр. (бюджетен ред 2.7), съгласно Мярка 6 - Подмяна на 8 бр. стари Понт машини, с 8 бр. нови автоматични Понт машини. Стойност: 39160,00 лв. и фактор на енергийни спестявания 67,6%. По отношение на Мярка 2, към момента начина за изработване на различни по големина и вид илици е трудоемък и с ниска производителност - 20 бр/ч.Оборудването е морално остаряло, налице са чести повреди, което води до големи престои за ремонт. Налагат се специализирана настройка и реглаж на машината от техник. Използването на новите машини ще облекчи и автоматизира процеса, ще доведе до енергийните спестявания в размер на 7922,71 kWh/год. и повишаване на производителността-39,37 бр/ч. Във връзка с Мярка 3, съществуващият начин за прикачване на ластик и подгъви е твърде трудоемък, с ниска производителност - 6 бр/ч. и се извършва със стара зиг заг машина. Оборудването е с висок разход на труд в единица изделие, а задвижването е с висок разход на енергия. Съществува препятствие пред шивачите сами да настройват машината за отделните процеси. Новите машини ще се отличава с висока степен на автоматизация и енергийните спестявания в размер на 5551,34 kWh/год. По отношение на Мярка 4, съществуващият начин за шиене на ластик и направа на съединителни и украсителни шевове е с ниска производителност-6 бр/ч. и с генериране на бракова продукция. Новите машини ще има почти двойно по-голяма производителност, а енергийните спестявания ще са 5823,67 kWh/год. По Мярка 5, наличното оборудване е морално и технически остаряло, налице са чести повреди, масова смяна на резервни части. Със закупуване на новата машина ще се намалят съществено разходите за експлоатация и поддръжка. Освен това новият автомат ще реализира и значителна икономия на електрическа енергия - 2640,90 kWh/год енергийни спестявания. По Мярка 6, прилагания към момента начин за изработване на усилени затяжки на гайки на панталони се извършва със стари Понт машини. Оборудването е с ниска скорост на работа, а грешките по време на работа водят до голям отпадък и преразход. Новите активи ще са с почти двойна производителност - 39,37 бр./ч, с висока степен на автоматизация и ще реализират енергийни спестявания в размер на 9615,37 kWh/год. Етапи на изпълнение: 1) Разпределение на задачи по проекта сред членовете на екипа(м 1) 2) Подготовка на тръжна процедура(м 2-3) 3) Провеждане на тръжна процедура, избор на изпълнител и сключване на договор(м 4-5) 4) Доставка на оборудване, инсталация, въвеждане в експлоатация и обучение(м 6-12) 5) Прилагане на мерки за публичност и информираност(м 1-12) 182 092.00 182 092.00
Консултантски услуги за въвеждане и сертифициране на система за енергиен мениджмънт в съответствие с БДС EN ISO 50001:2011 (дейността ще бъде реализирана чрез предоставяне на услуги по разработване и внедряване на ISO 50 001 и услуги по сертифициране - бюджетни редове 20.1 и 20.2 от т. 5 Бюджет) : Въвеждането на система за управление на енергията(СУЕ) съгласно ISO 50001:2011 се обуславя от: -нужда от ясно дефиниран подход за рационално управление на енергията. Стандартът предоставя стратегическа рамка за мониторинг,управление и контрол на енергопотреблението. Прилагайки ISO 50001:2011, „Елитекс“ ЕООД ще идентифицира най-енергоемките процеси и ще предприеме мерки по ограничаване потреблението на енергия и енергийни ресурси; -нужда от подобряване на енергийната ефективност във всички аспекти на дейността. Въвеждането на СУЕ ще осигури предпоставки за:по-добро енергийно управление на производствените процеси и електроразпределението;подобряване на енергийната ефективност на сградата на „Елитекс“ ЕООД;оптимизация на транспортните дейности и редуциране потреблението на горива;оптимизация на снабдяването. В рамките на дейността ще бъдат реализирани поддейности: I. Разработване и внедряване на система за енергиен мениджмънт съгласно изискванията на ISO 50001:2011.За тази цел ще бъде избран консултант,който ще има следните задачи: 1.Енергийно планиране -определяне обхвата и физическите граници на СУЕ -анализ на процесите в организацията и определяне на енергоемките процеси,подлежащи на мониторинг и контрол -разпределение на отговорности и роли във връзка с поддръжката на СУЕ -разработване на енергийна политика -залагане общи и конкретни енергийни цели и разработване на програми за постигането им 2.Документиране на Системата -изготвяне на писмени процедури,инструкции,формуляри и наръчник за управление на енергията -идентифициране и оценка на съответствието с приложимите законови и др.изисквания във връзка с управлението на енергията -определяне на енергийна базова линия; на енергийните харакеристики и показателите им -извършване на енергиен преглед -създаване на записи към СУЕ 3.Интегриране на документацията в „Елитекс“ ЕООД -информиране на служителите за целите на СУЕ -разпространение на формуляри,инструкции,наръчник сред работните места, на които са необходими 4.Оценка на съответствието с ISO 50001:2011 и ефикасността на СУЕ -Провеждане на вътрешен одит от квалифициран одитор и изготвяне на доклад от него -Провеждане на Преглед от ръководството и изготвяне на доклад от него 5.Подобрение на СУЕ чрез предписване и изпълнение на коригиращи и превантивни действия,повдигнати във връзка с констатации от одити и преглед на ръководството II. Сертификация на СУЕ в съответствие с изискванията на ISO 50001:2011 Тази поддейност ще бъде изпълнена от сертифициращ орган,акредитиран съгласно ISO/IEC 17021:2011. Сертифициращата организация ще проведе сертификационен одит на 2 етапа: 1.Одит на етап 1:На този етап сертифициращата организация ще оцени:адекватността на разработената документация във връзка със СУЕ:съответсвието с ISO 50001:2011 и степента на готовност на „Елитекс“ ЕООД за провеждане на одит на Етап 2.Ще бъде разработен одитен доклад, в който ще бъдат документирани наблюденията и констатациите на одиторите,изискващи отстраняване преди етап 2. 2.Одит на етап 2(сертификационен одит):На този етап ще се оцени внедряването и ефикасността на СУЕ на база на събраната информация и доказателства за съответствие с всички клаузи на ISO 50001:2011 и свързаните с приложната област на системата законови и др. изисквания.След успешно преминаване на одита ще бъде издаден сертификат, удостоверяващ съответствието на „Елитекс“ ЕООД с изискванията на ISO 50001:2011. Етапи на изпълнение 1)Разпределение на задачи по проекта между членовете на екипа (м 1) 2)Подготовка на провеждане на процедури за избор на изпълнители чрез публикуване на съобщения за събиране на ценови предложения (м 3-4) 3)Оценяване на събраните ценови предложения и сключване на договори с доставчиците на услугитe (м 5) 4)Разработване и внедряване на СУЕ в съответствие с БДС EN ISO 50001:2011(м 6-9) 5)Провеждане на одит на етап 1 (м 10) 6)Провеждане на одит на етап 2 (м 11) 7)Издаване на сертификат за съответствие с БДС EN ISO 50001:2011 (м 12) 28 405.00 28 200.00
Визуализация на проекта (дейността ще бъде реализирана чрез изработка на визуализационни материали – бюджетни редове от 23.1 до 23.3 от т. 5 Бюджет): Фирма „Елитекс“ ЕООД ще осигури визуализация на дейностите извършени по проекта съгласно правилата на Приложение XII на Регламент (ЕС) № 1303/2013. По време на изпълнението на проекта ще бъдат изработени 2 бр. информационни плаката (бюджетно подперо 23.1 от т. 5 Бюджет), които ще бъдат поставени на видно място в сградата на „Елитекс“ ЕООД на адрес: гр. Смолян, ул.Петър Берон 1, където ще бъде мястото на изпълнение на проекта. След доставка на предвиденото за закупуване оборудване, ще се изработят следните информационни материали: 1) 1 бр. информационна табела (бюджетно подперо 23.2 от т. 5 Бюджет), която ще бъде поставена в офиса на „Елитекс“ ЕООД в град Смолян. По този начин табелата ще бъде видима за всички клиенти и контрагенти, партньори и други заинтересовани страни и ще осигури публичност на дейностите по проекта. 2) 7 бр. стикери (бюджетно подперо 23.3 от т. 5 Бюджет) – по 1 за всеки от предвидените за закупуване активи, които ще включват информация за финансовия принос на ЕС чрез ОПИК. Визуализация ще бъде осигурена и върху всички документи, касаещи проекта в рамките на неговото изпълнение. По време на изпълнението на проекта бенефициентът ще посочва финансиращата го оперативна програма и подкрепата на ЕФРР за осъществяването на проекта върху цялата проектна документация. Всички предвидени мерки и материали, имащи за цел да осигурят визуализация, информация и публичност на проекта ще съдържат всички задължителни елементи съгласно изкисванията, посочени в „Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация" 2014-2020. Етапи на изпълнение: Етап 1. Разпределение на задачи по проекта между членовете на екипа (м. 1) Етап 2. Подготовка и провеждане на процедура за избор на изпълнител чрез публикуване на съобщение за събиране на ценови предложения (м. 1) Етап 3. Оценяване на събраните ценови предложения и сключване на договор с доставчик на услугата (м. 2) Етап 4. Изработка и предоставяне на информационните материали от избрания доставчик на услугата (м. 3) Етап 5. Разпространение на информация за дейностите по проекта и осигуряване на визуализация през целия период на изпълнение на проекта (м. 4-12) 405.00 400.30

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.